Jump to content
Naimisiin.info

Itse tehtäviä, helppoja makeisia?


Naele

Recommended Posts

Onko teillä hyviä ohjeita itse tehtäviin, suht helppoihin makeisiin? Ajattelin että teemme hääkarkkibuffettiimme myös itse tehtyjä makeisia.

Löysin kivoja ohjeita Ruokaohjeita ja herkkuja á la Marie-blogista. Aion tehdä ainakin suklaapusuja, Daimia ja riisisuklaamakeisia. :) Haluaisin myös tehdä itse suklaamakeisia esim. lumihiutale- ja sydänmuoteilla, sellaisia näyttää olevan myynnissä leivontasivuilla. Onko kukaan tehnyt itse suklaakonvehteja?

Millaisia karkkeja olette tehneet? Onnistuivatko? Oliko tekeminen vaikeaa? Entä hinta suhteessa kaupasta ostettuihin, tuliko säästöä?

Laittakaa myös kuvia tekemistänne makeisista! :)

Muokattu: , käyttäjä: elena87
Link to comment
Share on other sites

Kannattaa ottaa huomioon se, että varsinkin kerran jo sulatettu suklaa tuppaa sulahtamaan varsin helposti lämmössä (omien kokemusten perusteella, tosin en käytä mitään varsinaisia leivontasuklaita.. en tiedä vaikuttaako asiaan). Teen useinkin noita riisimuromakeisia (en tosin käytä kananmunaa) ja ne eivät ainakaan säily ilman jääkaappia hyvinä.. Mutta kokeilemallahan sen tietää, ja jos vaikka toteaakin että joku ei sovellu karkkibuffettiin, niin saapahan ainakin leivontapäivänä suun makeaksi! :D Mutta ehdottomasti kannattaa testata kaikki etukäteen ja säilyttää niitä niin kuin ne hääpäivänä säilytettäisiin ja ota huomioon myös se, että vieraat eivät ehkä tykkää jos sormet on ihan suklaatahmasia ja juhlavaatteet menee likaseks, lasten kohdalla ainakin riskaabelia :) (anteeksi, että tästä tuli näin masentava viesti, ihana idea kuitenkin tehdä itse makeisia häihin, kirjastosta löytyy useampikin kirja jotka ovat täynnä karkkiohjeita)

Link to comment
Share on other sites

Ei haittaa masentava viesti, itse asiassa toit esille tosi tärkeän pointin, jota en epäkäytännöllisenä ihmisenä ollut tullut ajatelleeksi. On totta kyllä, että tuollaiset itse tehdyt makeiset helposti tahmaavat sormet. :unsure: Voi olla, että tätä pitää todellakin miettiä ja vaikka kokeilla muutamaa lajia ihan hyvissä ajoin (niin kyllä aioin tehdä joka tapauksessa). Karkit pitäisi varmaan ainakin kääriä vaikka sellofaaniin tms.

Link to comment
Share on other sites

^ Mitenkäs ois ainakin marmeladi? Kannattaa tosin tehdä koe-eriä, niin pystyy valkkaamaan sopivan kokoisen astian, että tulee sopivan paksuja paloja, mulla oli alussa ongelmia. Ja agar-agaria kannattaa myös testailla, musta tuntui, että joskus siitä on tullut sellainen ei-hyvä "lisäaromi". Toinen hyvä ois ehkä itse tehdyt vaahtokarkit! :P

Ja kiitti noista ohjeista, mä en edes tiennyt, että neekerinpusuja voi tehdä ite! Mies syö niitä usein ja innostui myös ihan valtavasti! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vaikuttaisikohan tuohon itse tehtyjen suklaakarkkien sulamiseen, jos suklaan temperoisi tekovaiheessa, sen ainakin pitäisi pidentää suklaan säilyvyyttä? Kinuskikissan blogista löytyy hyviä vinkkejä tästä ja muutenkin kivoja karkkiohjeita, myös Hellapoliisin sivuilla on käyttökelpoisia reseptejä:

Suklaan temperoinnista

Kinuskikissan konvehdit ja makeiset

Hellapoliisin karkkiohjeita

Itse olen tehnyt joskus toffeeta ja Daim-tyyppistä mantelinekkusuklaata, molemmat oli tosi onnistuneita. Veikkaan että itse tehdyissä karkeissa ei juurikaan hinnan puolesta säästä, mutta niiden tehtailu on kyllä mukavaa. Olen testaillut suklaakarkkien teossa eri suklaita ja todennut parhaimmaksi tavaraksi Fazerin block-suklaat, jotka on tosiaan leivontaan tarkoitettuja. Eron huomaa lähinnä maussa ja suklaan käsittelyssä -sulaa hyvin ja tasaisesti ja maistuu aaaah-ihanalle. <3

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Mie just tekaisin itse kovia lakukarkkeja. On muuten ihan sikahyviä :)

Ohjeen bongasin aikanaan Strömsöstä. Helppoa, mutta yhdestä annoksesta tulee aika vähän karkkeja (jos ajattelee karkkibuffetin kannalta...) Karkkibuffetissa nämä voisi olla käteviä, koska eivät sula ;) Tai sitten hääkarkeiksi :)

Ajattelin tuossa tehdä vielä mustaherukkakarkkeja, omppukarkkeja ja "yskänpastilleja" samalla ohjeella.

http://olotila.yle.fi/sisallot/ruoka-ja-ju...yrttikaramellit

Ohjeessa on mainittu teflonalusta, mutta kokemuksella voin sanoa että kunnollinen silikonialustakin toimii! Noihin lakukarkkeihin ei lakritsiuutetta oikein muualta tahtonut löytyä kuin netistä tilaamalla, samassa postissa tuli sitten muitakin makuja ja tuo glukoosi. Glukoosia saa kyllä ihan apteekistakin. Makuja löytyy marketeista tai jostain erikoiskaupoista. Normimarketeissa oli ainakin täällä päin maailmaa aika suppea valikoima.

NAM! :-X

edit: Netissä on semmonen firma kuin www.cchobby.fi. Sieltä löytyy kaikkea kivaa :) Tavarat tulee Tanskasta, mutta eipä siinä menny kuin viikko :) Rahdin hinnaksi tuli 15 e.

Muokattu: , käyttäjä: Poiju
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tuli tehtyä tällaisia valkosuklaafudgepaloja. Tosi hyviä, todella makeita tosin, joten ei näitä monta pysty syömään..

Karkkibuffet_fudge1.jpg

Karkkibuffet_fudge2.jpg

Karkkibuffet_fudge3.jpg

(Massa vaaleni melko paljon valkosuklaapalojen lisäämisen jälkeen)

Karkkibuffet_fudge4.jpg

(Yllä olevat kuvat itse ottamiani.)

Ohje:

n. 35 palaa

150 g valkosuklaata

3 dl kuohukermaa

3 dl sokeria

3 rkl hunajaa

50 g voita

3 rkl tyrnihilloa

100 g kuivattuja karpaloita

00aa

Rouhi valkosuklaa.

Mittaa kerma ja sokeri paksupohjaiseen kattilaan. Kuumenna, kunnes seos kiehahtaa.

Lisää hunaja ja voi.

Anna kiehua hiljaa kuplien, kunnes seos sakenee ja lämpötila kohoaa 116 asteeseen. Ellei sinulla ole lämpömittaria, voit tehdä kokeen tiputtamalla muutaman pisaran fudgeseosta kylmään veteen. Jos pisarat jähmettyvät, seos on sopivaa.

Lisää joukkoon valkosuklaarouhe ja tyrnihillo. Vatkaa seosta voimakkaasti 5 minuuttia. Lisää lopuksi karpalot.

Kaada leivinpaperilla vuorattuun vuokaan (18 x 18 cm). Nosta jääkaappiin jähmettymään.

Leikkaa terävällä, öljytyllä veitsellä 2 x 2 cm kokoisiksi paloiksi. Säilytä fudgepaloja jääkaapissa.

OHJE ja tekovaihekuvia täältä.

Nää säilyy n. viikon ajan jääkaapissa, sen aikaisemmin ei pysty tekemään. Ja tarjotessa ei miel. kauhean kauan kannata pitää huoneenlämmössä, pehmenevät niin paljon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 2 months later...

Tänne voisi heittää vinkiksi myös ns "cakepopsit".

Ohje on helppo!

Yks pötkö vaikka toffee dominoita. Ajetaan vaikka tehosekottimella ihan pehmeeksi massaksi, muruksi, jauhokis täytteineen. Joukkoon lisätään 1-2 rkl tuorejuustoa. Joko maustamatonta tai vaikka vaniljan makuista. Sekoitetaan tasaiseksi massaksi ja pyöritellään puhtain käsin suupalan kokoisia palloja leivinpaperille. Annetaan hetki kovettua jääkaapissa.

Sulatetaan suklaata. Testannu olen montaa lajia ja brunbergin tummasuklaa sopinee parhaiten pallojen kuorruttamiseen.

Pallot siis uitetaan sulassa suklaassa ja laitetaan varovasti pellille takaisin jähmettymään ja ripautetaan koristeen päälle ja annetaan suklaa myös hyytyä takaisin. Namskis!!

Tässä kuva minun tekemistäni:

1268737635_img-d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Appelsiini-vaahtokarkit

Ah, nämä on ihan mielettömän hyviä, eikä edes mitenkään vaikeita tehdä. Tuossa kuvassa ulkonäkö ei ole kovin houkutteleva, mut ite sain näistä ainakin tosi sileitä kuutioita, kun terävällä veitsellä painelin sen palasiksi, en "sahannut" tai vetänyt veistä mihinkään suuntaan. Ja samontein leikkaamisen jälkeen pyörittelin ne tomusokerissa. Minusta ovat parempia kun kaupan vaahtokarkit. :)

Link to comment
Share on other sites

Riisisuklaa, vai olisiko parempi nimitys "riisimurosuklaa", olisi kanssa helppoa ja hyvää! Itse kouluaikoina (siis ala-asteella, miljardi vuotta sitten :girl_wink: ) tuli kavereiden kanssa tehtya joka discoon jne... Riisisuklaankin voi tehdä annospaloiksi sellaisiin mini-muffinssivuokiin (mitä ne nyt on...?) :grin:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Miten olisi Piparminttumakeiset tai Maapähkinävoiherkut?

En ole koskaan näitä kokeillut, mutta yhdessä vanhassa keittokirjassa on tällaiset ohjeet ja kuvissa ne näyttävät tosi herkullisilta!

Piparminttumakeiset

1 munanvalkuainen

340g (vajaa 7dl tomusokeria)

muutama tippa piparminttuesanssia

muutamatippa elintarvike väriä jos haluaa

suklaata dippaamiseen jos haluaa

1. Peitä uunipelti leivinpaperilla. Vatkaa munanvalkuainen kevyeksi vaahdoksi.

2. Siivilöi tomusokeri kulhoon. Sekoita joukkoon munavaahto ja sekoita puukauhalla tasaiseksi.

3. Hiero joukkoon piparminttuesanssi. Jaa seos kolmeksi palloksi. Hiero elintarvikeväriä kahteen palloista.

4. Pyöritä seoksesta pienempiä palloja ja aseta ne leivinpaperille. Paina pallot haarukalla mataliksi ja jätä kovettumaan vuorokaudeksi.

5. Sulata suklaa kattilassa ja kasta osa makeisista puoliksi seokseen.

Vinkkinä tässä on myös että tuon piparminttuesanssin tilalla voi käyttää puoli teelusikallista appelsiini- tai sitruunaesanssia.

Näiden tekemiseen tämän mukaan menisi noin 20min (niin varmasti :) )ja niitä tulisi 24 kpl.

Ihana kuva tuossa on niistä, kun ovat ihan pastellivärisiä ja herkullisen näköisiä. Ihan vesi tuli kielelle! :)

Link to comment
Share on other sites

Sitten olisi vielä nämä Maapähkinävoiherkut

Maapähkinävoiherkut

55g voita

55g tummaa sokeria

240g sileää maapähkinävoita

200g (noin 4dl) tomusokeria

Suklaakuorrutus

175g tumaa suklaata

15g voita

1. Sekoita ensin voi kattilassa. Sekoita kulhossa voin sekaan ruskea sokeri, maapähkinävoi ja tomusokeri.

2. Levitä seos unnipellille. Paina se tiiviiksi levyksi ja tasoita veitsellä.

3. Jos haluat laittaa pinnalle suklaakuorruktuksen: Murenna suklaa kulhoon ja lisää voi. Laita kulho vesihauteeseen kiehuvan vesikattilan päälle ja sekoita.

4. Levitä suklaa pähkinävoiseoksen päälle. Jäähdytä kunnes seos on jähmettynyt, mutta vielä tarpeeksi pehmeää leikattavaksi.

5. Leikkaa seos neliöiksi ja siirrä neliöt jääkaappiin jähmettymään.

Säilytä makeiset viileässä tarjoiluun asti. Tekemiseen menisi noin 20min ja tästä tulisi noin 36 kappaletta. Herkullisilta näyttää kuvassa, ne joissa ei ole suklaata päällä ovat vaaleanruskeita fudgemaisia neliöitä ja ne joissa on suklaata näyttävät myös hyviltä. :)

Toivottavasti näistä on jollekin apua! :)

Tekisi itsekin mieli kokeilla..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Nostanpa tätä keskustelua vähäsen :)

En tiedä vielä jaksanko väkertää itse meidän hääkarkkeja, mutta ainakin voin jakaa ihanan ohjeen täällä, jos joku muu innostuu :)

Tehtiin eilen siskoni kanssa konvehteja, jotka tulevat joululahjaksi molempien appiperheille - sisko oli tehtaillu konvehteja aiemminkin, mutta minä olin ensikertalainen, ja silti onnistuivat oikein kiitettävästi girl_smile.gif Ohje voi kuulostaa vaikealta ja se onkin monivaiheinen, mutta en itse ole mikään superleipuri-ihminen ja minun mielestäni nämä olivat lopulta melko vaivattomat ja hauskat tehdä :) Ja lopputulos on kyllä sen arvoinen!

Tehtiin kolmenlaisia konvehteja: punssilla ja tipalla kahvia maustetut valkosuklaatryffelit, tummat kahvitryffelit ja tummat rommitryffelit.

Varsinkin valkosuklaa-versio on mielestäni aika helppo, ja ehdottomati maun puolesta oma suosikkini (täyte muistuttaa maultaan aika paljon fudgea).

Ohje innokkaille:

Valkosuklaakonvehdit, n. 30 kpl

200g valkosuklaata

50g voita tai kookosrasvaa (me laitettiin puolet ja puolet, toimi parhaiten)

3 rkl kuohukermaa

punssia maun mukaan, tippa vahvaa (pika)kahvia

n. 150g valkosuklaata päällystämiseen (+ mahd koristeluun)

Massa

Sulata suklaa (200g), rasvat ja kerma kattilassa vesihauteessa. (Kattilan pitää olla täysin kuiva, sillä jo pisara vettä tekee suklaan rakeiseksi!) Lisää makuaineita vähitellen varovasti lusikallinen tai pari kerrallaan - erityisesti kahvia voi laittaa ihan vähäsen, ellei halua kahvin makua voimakkaaksi.

Kun maku on hyvä, kaada "taikina" mieluiten kannelliseen astiaan, joka nostetaan jääkaappiin. Anna massan jähmettyä yön yli.

Päällystäminen ja koristelu

Pyörittele kylmästä, jähmeästä massasta pieniä palleroita. Noin teelusikallinen massaa on sopiva määrä, konvehdeista ei kannata tehdä liian isoja ;) Yksittäisen palleron voi ensin painella sormin suunnilleen pallon muotoiseksi, ja sitten tehdä itse pyörittely mahdollisimman nopeasti, ettei massa ala sulaa käsien lämmössä. Kertakäyttökäsineet voi olla avuksi, kun "eristävät" vähän käsien lämpöä.

Kun palloset on pyöritelty, nostetaan ne taas jääkaappiin jähmettymään. Melko lyhytkin aika riittää, mutta mitä kylmempiä pallot ovat, sitä helpompaa niiden päällystäminen on.

Kun palloset ovat jähmettyneet, sulata valkosuklaa vesihauteessa, ja nosta sitten kattila pois hauteesta. Kasta ja pyörittele yksi pallero kerrallaan nopeasti suklaaseen ja nosta leivinpaperille (pellille ta lautaselle). Kannattaa tehdä melko nopeasti, ettei palloset ala sulaa kattilassa. Ja tässä paras väline on haarukka - jos raaskii, voi tehdä hyvän työkalun vääntämällä haarukan varren 90' kulmaan, onnistuu dippaus paremmin :) Palleroa ei siis työnnetä haarukan piikkien läpi, vaan käytetään kuten lusikkaa.

Anna konvehtien jähmettyä, ja tee mieleisesi koristelu - me laitettiin rippeeksi jäänyt sula valkosuklaa pakastepussiin ja pursotettiin pikkuruisesta reiästä "ruusuja" konvehtien päälle - oli tosi helppoa ja tuli sieviä :) Voilá!

Linkki kuvaan:

http://www.flickr.co.../in/photostream

Muokattu: , käyttäjä: Ainis
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Guest Leipomisen ystävä

Kysyisin noista karkeista mistä Pupsa kertoi (olen kyllä nähnyt Strömsöstä sen jakson missä niitä tehtiin), että voiko noita karkkeja tehdä pelkällä tavallisella sitruunamehulla ja ilman glukoosia? (olen kyllä löytänyt netistä ohjeen missä ei ole glukoosia) ja vielä että voiko niitä tehdä ilman teflon- tai silikonialustaa kuten öljytyllä leivinpaperilla? Kiitos kaikille jotka vastaavat! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...