Keksi

Nyyttärit

24 viestiä aiheessa

Meille iski tässä säästövimmoissamme idea siitä, että jos hääjuhlan iltapalan ruuat tulisivatkin vieraiden tuomana. Joka tapauksessa meidän vihkiminen on illalla, jonka jälkeen mennään juhlapaikalle kahvittelemaan. Lämmintä ruokaa ei tarjoilla ollenkaan. Tämän jälkeen ois tarkoitus viettää iltaa lähinnä kaveriporukalla, ja niin, että tosiaan iltapalaa tarjottaisiin myöhään illalla/yöllä.

Onko ajatus ihan typerä? Meneekö hääjuhlasta idea, jos vieraat joutuvat tuomaan itse ruokia juhliin eikä ne tule meidän puolesta? Tuntuu toisaalta tosi törkeältä. Totta kai laitetaan sitten kutsuihin ilmoitus siitä, että muita lahjoja emme toivo, vaan paras lahja on auttaa meitä hääjuhlan järjestämisessä tällä tavalla :) Suunniteltiin, että ilmoittautumisen yhteydessä bestman/kaasot voisivat sitten ohjata ja kysellä, että mitä kannattaa tuoda, mitä on jo tulossa jne. Ja korostan tosiaan sitä, että sukulaisia ei häihin oo tulossa perheiden lisäksi, vaan kaverihäitä vietellään, ja toivotaan että illasta tulee semmonen mukavan lepposa kavereiden illanvietto :)

Ilmaiskaahan mielipiteenne!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä toi ei oo yhtään huono idea. Päinvastoin: tosi kiva! :) Varsinkin jos kyseessä enemmänkin tuollainen kavereiden illanvietto kuin perinteiden mukainen hääjuhla, niin mun mielestäni sopii ihan hyvin. Vieraana en todellakaan pitäisi sitä törkeänä, järjestäjänä minua henkilökohtaisesti ehkä hiemen mietityttäisi tällaisen järjestelyn sopivuus... Itse ehkä muotoilisin sen jotenkin niin, että halutessasi voit lahjomisen sijaat muistaa meitä tähän tapaan tai jotain muuta sen suuntaista niin ettei tule vaikutelmaa, että osallistumisen edellytys on ruoan tuominen mukanaan...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sopii vain jos vieraita on joku 10. Jos isommat juhlat niin ei käy. Menee ihan mahdottomaksi. Minua ärsyttäisi kovasti myös jos joku puolituntematon kutsuisi häihinsä johon myös tarjoilu pitäisi itse viedä. En varmaan menisi ollenkaan. Mutta tosiaan jos vaan lähimmät tulee niin sitten kyllä sopii :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuota kyllä itekin vähän mietin, että ehkä pitää laittaa se sellaseksi vaihtoehtoiseksi jutuksi. Ja vielä vaikka puhua lähimmille kavereille erityisesti, että sitä tarjoilua sitten myös tulis :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuolla on kyllä kaksi puolta. Joissakin häissä tuo saattaa olla ihan hyvä juttu ja toimia, mutta todennäköisesti kuitenkaan ei.

Ensimmäisenä ongelmana on nuo järjestelyasiat. Kuka tuo mitäkin ja kuinka paljon pitää tuoda. Muutamalla henkilöllä tuo toimii oikein hyvin, mutta jos ajatellaan vaikka että häihinne tulisi 20 vierasta. Jokainen vieras tuo tullessaan jotain kakkua, piirakkaa, salaattia, sipsejä, mitä nyt tuokaan ja varaa sitä sen verran että kaikille riittää. Koska ikäväähän se on, että tiettyä tarjotttavaa riittää vain puolelle vieraista. Tästä taas seuraa se, että loppujen lopuksi teillä on ihan hitosti ylimääräistä ruokaa, jota kukaan ei jaksa syödä. :o Rahan ja ruoan tuhlausta suorastaan!

Toiseksi, itse en todellakaan kehtaisi mennä kenenkään ystävän häihin viemättä lahjaa, enkä lahjaksi todellakaan laske mitään kinkkupiirakkaa. :huh: Käytännössä tuollainen kutsu tarkottaisi minun kohdallani, tuo häälahja SEKÄ tarjottavaa. Itse en mene ystävieni syntymäpäiville, tupareihin tai muihin juhliin (paitsi hautajaisiin) ilman lahjaa, häistä nyt puhumattakaan! :o

Ja kolmanneksi, itse pitäisin tuollaista toimintaa aika töykeänä (tietyissä tapauksissa). <_< On varaa ostaa hieno mekko, järjestää hääpaikka, hankkia sormukset, kukkia, koristeita jne. mutta ei ole varaa tarjota vieraille mitään... Varsinkin, kun itsetehty ruoka ei maksa juuri mitään, kunhan tekee tarkan suunnitelman (eikä tarjoa hummereita ja naudan sisäfilettä) ja käyttää vähän aikaa ja vaivaa. Alle 200 eurolla saa jo kasattua n.30hlölle hyvän iltapalan, eikä tuon pitäisi kyllä olla mahdoton summa kenellekään. :rolleyes:

Kuten sanoin, tottakai tuo nyyttäri-idea voi toimia joissain tapauksissa, mutta sanoisin että harkitkaa vielä. Kun järjestetään juhlat, niin minusta juhlien järjestäjän pitäisi hoitaa tarjoilut (paitsi alkoholit), ellei kyseessä ole yhteiset kissanristiäisillanvietot/piknikit/vuoden vaihtujaiset/tms. Sitä voi itse sitten laskea, minkälaisiin bileisiin on varaa ja juhlia sen mukaan. ^_^ Kenenkään on turha vetää tästä hernettä nenään, tämä on vain minun mielipiteeni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Periaatteessa kiva idea, mutta...

Suunnitelmaanne vastaan ovat tosiaan nuo käytännön järjestelyt. Teidän pitää ensinnäkin tietää kuinka monta vierasta on tulossa ennen kuin voitte kertoa sen tuomisia suunnitteleville, eli tarkkaa lukua ei tiedä silloin kun kukin itse ilmoittautuu.

Toisekseen teidän pitää tarkkaan miettiä sitä, löytyykö lähipiiristänne henkilöitä, jotka osaavat tehdä ruokaa, osaavat tehdä sitä kymmenille ja vielä nauttivat siitä eivätkä koe sitä kohtuuttomaksi taakaksi. Mun mielestä nimittäin jokaista ruokalajia pitää olla jokaiselle, ei niin että joku tuo jonkun kuudelle tarkoitetun piirakan tms.

Sitten tulee vielä näiden kuljettaminen juhlapaikalle (tulevatko kaikki autolla?) ja näiden kaikkien erilaisten tuotosten saaminen esille nätisti.

Samaa mieltä myös tuosta lahjasta kuin Tinakeiju, eli en menisi ilman lahjaa enkä pitäisi leivonnaisia lahjana vaan hankinta olisikin kaksinkertainen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En pidä ideasta, jos ei ole varaa tarjota muutamalle kymmenelle vieraalle iltapalatarjoilua + juomia, niin sitten kannattaa odottaa niin kauan että on rahat säästössä ja viettää ne häät sitten tai mennä ihan kahdestaan naimisiin. Kyllä sen verran pitää OSATA säästää että tuollaiset tarjoilut pystyy tarjoamaan VIERAILLE, TE järjestätte juhlat VIERAILLENNE ja TEIDÄN kuuluu tarjota heille ruaat + juomat ym. Uskoisin että tarjoiluihin menee 200 - 500 euron väliltä, luulisi sen verran osavaan jokainen säästää siinä ajassa kun häitä suunnittelee.

Muokattu: , käyttäjä: Minttu06

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostan vanhaa aihetta.

 

Meille on tulossa todella rennot ja itsemme näköiset häät (suht hienoissa) mökkitunnelmissa. Vieraiden tarkka lukumäärä ei vielä ole tiedossa, mutta arvelisin, että enintään jotain 50. Ajateltiin tehdä niin, että perinteisten häälahjojen/rahan sijaan rohkaisisimme vieraita tuomaan juhliin ruokaa, juomaa tai jonkinlaista viihdykettä.

 

Kyse ei ole siitä, ettei meillä olisi varaa ruokkia vieraita. Hääkakun, kahvit, kuohuvat ja muut perusjutut tarjoamme mukisematta joka tapauksessa. Emme vain näe mitään järkeä siinä, että me jostain kumman velvollisuudesta pitkän kaavan mukaan ruokimme ja juotamme vieraita, joilla sitten on vastavuoroisesti velvollisuus lahjoittaa meille rahaa tai turhanpäiväistä tavaraa. Mitään materiaa emme oikeasti halua saatii tarvitse ja raha nyt vaan on aika sieluton vaihtoehto.

 

Ymmärrämme kyllä, että käytännön järjestelyt vaativat perinpohjaista suunnittelua. Jos emme keksi miten homman saisi sivistyneesti hoidettua, annamme asian olla, mutta kovasti haluaisimme yrittää. Jonkinlainen lahjalistan vastine saattaa tulla tarpeeseen, ja mikäli jollakulla sattuisi olemaan käytännön kokemusta tällaisista järjestelyistä, kuulisin todella mielelläni miten homma on toiminut!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sanotaan näin suoraan, että minusta nyyttärihäät on 99% huono idea. Sen lisäksi, että minusta se on ihan suoraan epäkohteliasta, se on myös kohtuuton vaatimus vierailta. Kuten tuossa ylempänä onkin sanottu, se ei toimi jos 50 henkilön häihin tuodaan satunnaisia ruokia niin, että yhtä ruokalajia riittää muutamalle ensimmäiselle. Jotta ruokapuoli olisi mitenkään järkevää, se pitäisi koordinoida. Ja sitten tuleekin vastaan se ongelma, että mitä voi yksittäiseltä vieraalta vaatia. Kaikki eivät osaa kokata tai leipoa. Jopa pelkän salaatin väsääminen kymmenille ihmisille vie aikaa. Ihan älyttömästi aikaa jopa ja aika on hyvin kallista keskimääräisellä nykyihmisellä. Suurimmalla osalla ei ole suuria astioita eikä kylmäkuljetusvälineitä, jotka tarvitaan jos eivät tule alle tunnin matkan päästä (koska kukaan vieras ei halua olla vastuussa siitä, että hääväki saa vatsataudin hänen ruokansa seurauksena). Ja on kohtuutonta vaatia, että vieraat hankkivat sellaisia jonkun toisen ihmisen häitä varten.

 

Tokihan näitä voisi koordinoida eri tavalla. Kaksi ihmistä tekee vaikka sen perunasalaatin, joten ei tarvitse tehdä kuin 25 henkilön annos. No, mitäs teet siinä kohtaa kun toisen vieraan tuomiset on huippuherkullista, mutta toisella tuli kiire ja perunatkin vähän paloivat. Tosi inhottava tilanne kaikille, mitään ei voi sanoa kun Tiina-täti on tuonut ruoan, mutta puolet väestä sitten kakistelee ja tyrkkii ruokaa salaa kukkapurkkeihin ja annoksen tuonut ihminenkin on ihan nolona. Lisäksi. Jos määrittelette etukäteen, mitä kukakin voisi tuoda, samalla määräätte sen, miten paljon he kuluttavat lahjaan.

 

Ja aina kun lahjoista puhutaan, niin ehkä kannattaa muistaa se, että lahja on jotain, mitä ihminen haluaa tuoda teille täysin vapaaehtoisesti. Ei jotain, mitä heiltä voi vaatia. Toivomuksia voi esittää _kysyttäessä_. (Ja joo, olen vähän sitä mieltä, että automaattisesti mukaan liitettävät lahjalistat eivät varsinaisesti ole mikään käytöstapojen kukkanen, mutta ymmärrän kyllä miksi se helppouden vuoksi liitetään jo yleensä kutsuun eikä mennä ns. kohteliaan kautta ja odoteta että kutsuvieras itse kysyy mahdollisia toiveita.)

 

Kaiken tämän lisäksi, minusta vieraana juhliin lähtemisessä on kivaa juuri se, että todellakin on vieraana. Ei kokkina/piikana/emännän apulaisena/siivoojana. Voin järjestää itse juhlat jos haluan olla jotain noista, mutta jos minut on kutsuttu vieraaksi, en halua ottaa näitä rooleja. Enkä halua riskeerata, että sitä perunasalaattia sisään kantaessa kompastun portaisiin ja kippaan kilokaupalla majoneesimössöä juhlavaatteilleni. Todennäköisesti jättäisin siis välistä häät, johon pitäisi kokatakin.

 

Mikä sitten minusta olisi se 1% jolloin nyyttärihäät on ok? Käytännössä joku hyvin poikkeuksellinen tilanne. Parilla on ollut vaikka joku katastrofi perhepiirissä, tai yllättävä onnettomuus joka on vienyt kaikki käyttörahat (esim vesivahinko). Haluaisivat kuitenkin saada sen avioliiton solmittua. Tällaisessa tilanteessa ihan mielellään sitä jättää sen vieraan roolin unholaan ja vetäsee päälle essun, kun vaihtoehtona on se, että toiset eivät saa mitään hääjuhlaa vs. se, että saadaan jotain kivaa muistoksi heille muutenkin vaikeassa tilanteessa.

 

Mitään velvollisuuttahan teillä ei ole syöttää ja juottaa pitkän kaavan kautta! Kahvihäät voi olla ihan hyvät, ei tarvitse aina syödä sitä kolmen ruokalajin illallista. Vierailla ei nytkään ole mitään velvollisuutta lahjoa teitä millään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen kerran ollut nyyttärihäissä. Toimivat ihan hyvin, koska osallistujat olivat tiettyä kaveriporukkaa, jossa kaikki osasivat laittaa jotakin. Ne jotka eivät osanneet, ostivat sitten valmiina kaupasta. Tuotavia oli jaettu karkeasti alku-, pää- ja jälkiruokiin. Paikalla ei ollut sukulaisia ja vihkiminen oli tehty aikaisemmin maistraatissa.. 

 

Sitä en tiedä miksi ko. pari halusi järjestää nyyttärihäät. En usko että kyseessä oli rahan säästäminen. Luulen, että enemmän kyseessä oli arvovalinta. Pari oli ollut yhdessä jo pitkään ja ehkä häitä ei haluttu korostaa. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Näillä näkymin ollaan kutsumassa varsinaiseen hääjuhlaamme noin 35 ihmistä, joista 10 on lapsia. Yhteensä noin 10 perhekuntaa. Mielestäni ei mitenkään mahdoton osallistujamäärä "nyyttäreihin".

 

En tiedä onko muissa samanhenkisissä juhlissa sitten ollut aiemmin kuvailtua ihmisten painostamista, yököttävää ruokaa ja työleirimäisiä olosuhteita, mutta meidän on ainakin tarkoitus vain esittää eräänlainen toive siitä, että ihmiset toisivat mieluummin syötäviä/juotavia/ohjelmallisia lahjoja. Ketään ei pakoteta valmistamaan ruokaa kymmenille ja raatamaan keittiössä päiväkausia. Ruokaahan saa myös kaupoista, leipomoista, toreilta ja luoja ties mistä jos sattuu itse olemaan onneton kokki. Olisi vaan kiva jos sen iänikuisen kahvinkeittimen ja kattilan sijaan saisimme esim. hyvän pullollisen viiniä, maistuvan salaatin tai vaikka sitten kilon banaaneja jos vieraan budjetti ei muuhun taivu. Ainakaan meille ei ole mitenkään välttämätöntä, että kaikille riittää loputtomasti kaikkea. Jos aikuinen ihminen ei sulata sitä, ettei hänelle riitäkään jok'ikistä ruokalajia, niin oma on ongelmansa. Ketään ei kuitenkaan nälkäiseksi jätetä.

 

Tuo "pitkä kaava" syntyy lähinnä siitä, että haluaisimme kuitenkin viettää mukavan ja pitkän päivän vieraidemme kanssa, joista osa tulee kaukaakin. Parin tunnin kakkukahvit eivät siis oikein käy..

 

Ongelma tässä ehkä on juuri lähinnä se, että miten kohteliaasti kontrolloida ihmisten tuomisia. Ketään emme halua velvoittaa mihinkään, mutta jotta osaisimme itse varata oikean määrän muuta tarjottavaa "lahjojen" lisäksi, pitäisi tietää mitä kukin tuo. Tätä kyllä ehtii vielä miettiä kun h-hetkeenkin on aikaa vielä lähes 9 kuukautta.. :girl_sigh: Jos menee mahdottomaksi niin ruokitaan sitten kaikki omasta pussista.

 

edit. typo

Muokattu: , käyttäjä: elimi

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ ottamatta sen kummemmin kantaa itse nyyttäriaiheeseen kysyn:

 

Kuinka kaukaa vieraat tulevat? Joku 6 h autossa ei tee hyvää monellekaan ruualle, eikä ainakaan minua kiinnostaisi lähteä etsimään vieraalla paikkakunnalla aukiolevaa leipomoa/toria juhlatamineissa, eihän sitä edes tietäisi, tekeekö se torimyyjä hyvää ruokaa vai ei. Toisin siis alkoholia :D

 

Minkälaisia netinkäyttäjiä vieraat ovat? Netistä löytyy taatusti joku ohjelma, mihin ruokia kukin voisi syöttää (pun unintended). Tai jos ei muuten, niin onhan netti väärällään noita lahjalista-sivustoja, kaitpa ne taipuu yhtä hyvin lohipiirakkaan kuin iittalan kuppoihin. Jos ei taivu, niin voisiko ilmoittautumiset vastaanottava henkilö pitää kirjaa ihmisten aikomuksista?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu olen itsekin miettinyt kaukaisempia vieraita. Kellään ei kyllä pitäisi kahta tuntia kauempaa ajossa kestää, mutta heinäkuun helteillä sekin on jo jotain. Pitää näitä vieraita tosiaan kannustaa keskittymään vaikka siihen juoma-, naposteltava- tms. puoleen. Tai ylipäätään johonkin säilyvään.

 

En tosiaan noita torimyyjiä ihan tossa mielessä ehdotellut, ensimmäisenä tuli mieleen mansikat ja muut makoisat kesäherkut.  :P Halusin vaan tuoda esille sen, ettei ruokalahjan tarvitse automaattisesti olla itse tehty.

 

Taitaa kyllä ainakin muutamilla vierailla mennä sen verran sormi suuhun netin käytössä, että jonkinlainen lyhyt puhelinneuvottelu ilmoittautumisen yhteydessä voisi käydä kätevämmin. Ei noita vieraita kuitenkaan niin paljoa ole tulossa, joten eiköhän asia jotenkin lutviudu.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä periaatteessa tykkään ideasta, että hääjuhla voi olla jotain aivan muuta kuin mihin on totuttu. Mutta mieleen tuli ajatus, että jos kerran teillä ei ole tarkoitus säästää, vaan ennemmin eliminoida tavaralahjat ja jotenkin osallistaa vieraita juhlien järjestämiseen, niin kävisikö tämä:

 

Järjestätte mökille itse jonkin massatapahtumaruokalajin, esim. kalakeiton tai paellan, jonka valmistamisen hoitaa selvästi joku (on se sitten palkattu tai ei). Lisäksi pyydätte vieraita tuomaan "lahjan, josta jää häiden jälkeen vain muisto". Kannustakaa erilaisin esimerkein esim. keksilautanen, laulu, viinipullo, mansikoita, puhe tai mitä ikinä sitten toivottekaan. Ja korostakaa vielä, että kaikki on tarkoitus tuhota juhlissa vieraiden kesken.

Toivon mukaan vieraat eivät kokisi paineita (en itse ainakaan kokisi) ruoanlaitosta, koska aina voi hakea niitä mansokoita eikä teillä ei olisi mitään väliä vaikka juhliin tulisi pelkkää makeaa tarjottavaa, koska teillä olisi kuitenkin olemassa ruoka ja kahvit. Ettekä saisi tavaralahjoja ettekä sielutonta rahaa.

 

Olin juuri Norjassa hautajaisissa, ja siellä ilmeisesti tavan mukaan toimitaan juuri näin. Vainajan omaiset olivat varanneet kahvia ja ruokaisat leivät vieraille (joiden määrää eivät tienneet...), ja vieraat sitten tullessaan toivat kuka minkäkinlaista kakkua ja torttua. Hyvin kelpasi, sinne ne kannettiin samaan pöytään ja kuka otti mitäkin. Lisäksi siitä tuli todella lämmin olo, tilaisuudesta tuli myös vieraiden näköinen ja jokainen tuominen oli selvästi ajateltu ja rakkaudella pyöräytetty.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Mahtava idea! :) Kiitos tästä.

 

Käytännössä jotain ton tyylistä vähän ollaankin kaavailtu, mutta se lopullinen "formaatti" on ollut vähän hukassa. Voitaisiin tosiaan vaikka itsekin tehdä (ollaan kelpo kokkeja, vaikka itse sanonkin) suuri satsi jonkinlaista pataa/keittoa/paistosta tms ja vaikka iso salaatti patonkeineen ja lisukkeineen. Sitten kun olisi jonkinlainen "perusruoka" kasassa, ei tarvitsisi niin tarkkaan koittaa selvitellä mikä kukakin vieras tuo.

 

Tosi kiva kuulla tämän tyyppisistä ratkaisuista jotain toimiviakin esimerkkejä, eikä vain ennakkoluuloisesti suhtautuvien kärjistämiä kauhukuvia... Vaikka tässä nyt olikin esimerkkinä hautajaiset häiden sijasta mutta silti. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta olisi oikein mukava saada kutsu nyyttärihäihin ja elimin suunnitelmat kuulostavat mielestäni oikein toimivilta! Ei minusta nyyttäreissä ole mikään ongelma, jos kaikkia ruokalajeja ei riitä kaikille... Ja tosiaan, miksi kaikkien juhlien ja häiden pitäisi mennä aina saman kaavan mukaan! Toteuttakaa siis rohkeasti idea ja kerro sitten miten toimi!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä olisi myös tulossa tämmöiset osittaiset nyyttärihäät, mutta kunnianhimoisesti vieläpä 100-150 hengelle (joista osalle moneksi päiväksi). Emme halunneet rajata kenenkään aveceja tai lapsia pois juhlista (tämä on meille epäkohteliaan tuntuista, ei ruuan pyytäminen lahjaksi), ja niinpä suurenkin karsinnan jälkeen vieraslista jäi hyvin pitkäksi. Päädyimme ratkaisuna suureen kaaokseen ja hyvin rentoihin häihin.

 

Emme ole lähettäneet vielä virallisia kutsujakaan, mutta moni rakas ystävä ja kaukaisempikin kaveri on vastannut avunpyyntöihin ihmeellisellä tavalla: joku tahtoo järjestää koko nyyttäriorganisoinnin ja ratkaista ruuan säilytys- sekä tarjoiluongelmat (teki nettisivunkin sitä varten), toinen suunnittelee kotikutoisia koristeluita, joita yhdessä askartelemme kierrätysmateriaaleista, kolmas miettii äänentoistoa, pari porukkaa esiintyy bändeinä, yksi ilmoittautui hääkak(k)u(je)n leipojaksi jne. Jos joku sattuu lukemaan ketjua ja arvaa, mistä häistä on kyse, olemme ikuisesti kiitollisia teille puuhahenkilöille. :) Ketään yksittäisiä ihmisiä emme ole halunneet velvoittaa hoitamaan kaason tai bestmänin tehtäviä, koska kenellekään emme sellaista stressiä toivoneet, vaan halukkaat saivat ilmoittaa osallistumisinnostaan, ja moni ihana ystävä todella yllättikin meidät. Lisäksi hääpaikan niityiltä saa kerätä kukkia ilmaiseksi ja jopa kuulemma katkoa koivunoksia puista koristeiksi.

 

Itse tarjoamme kesähäissä keiton, leipiä, karjalanpiirakoita, mahdollisesti hirvipaistia sekä enimmäkseen juomapuolen, ja vierailta vienosti toivomme apuja salaattibaarin, naposteltavien, jälkkärien ja suolapalojen kokoamiseen. Ja jos ei kokkailu innosta, ohjelman ja viihdykkeen järjestämiseen. Kutsuun yritämme muotoilla jotakin Ebban vinkkaamaan tyyliin: "jos haluat tuoda lahjan, tässä ehdotuksia: Brie-juusto, laulu, piirakka, puhe... käänny nettisivun x puoleen". Meillä ei ole tarjota sisätilojakaan syömiseen kaikille, vaan järjestämme hääpaikan pihapiiriin jonkinlaisen teltan huonon sään varalta, ja majoituksen muutamille kymmenille. Osa vieraista saapuu telttailemaan, eikä halua petiäkään. Pukeutuminen ohjeistetaan sen mukaisesti myös, ja hääpaikalla pääsee halutessaan mm. pihapelejä pelailemaan, soutelemaan, saunaan ja uimaan.

 

Eli ei, emme pidä nyyttäreitä vähääkään epäkohteliaina, ja häihin voi kernaasti jättää tulematta, jos itse näin kokee. Ja todella toivomme, ettei meille mitään aaltomaljoja ilmesty tuomisina. Mutta käytännön organisointiin kaipaamme itsekin oikein mieluusti vinkkejä, mikäli joku on joskus jotakin nyyttäriteemaisia häitä järjestänyt tai järjestää parhaillaan. Kernaasti kuulisimme lisää ajatuksia esim. ruokien kylmänä/kuumana pitämisestä, esitysten organisoinnista, vieraiden ohjeistamisesta jne. Kyllä nämä onnistumaan saadaan, älkää luovuttako, nyyttärisiskot ja -veljet!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Kuullostaa ihanilta häiltä!
Multa tuis osallistumisvahvistus heti :D
Heti alusta alkaen saa selkeästi kuvan, ettei kyse ole mistään tylsistä pönötyshäistä, vaan rennosta juhlasta, jossa oikeasti panosteaan siihen, että tunnelma on mukava.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

[...ja hääpaikalla pääsee halutessaan mm. pihapelejä pelailemaan, soutelemaan, saunaan ja uimaan.]
                                                                                                                  (lainaus Kuunarin viestistä, ei jostain syystä näy oikein)

 

 

Hih! :lol:  Juuri tämmöistä meininkiä on tulossa meillekin. Hauska löytää foorumilta samoilla linjoilla olevia.

 

Meillä tuo nyyttäriorganisointi tulee (toivottavasti) olemaan sikäli helpompaa, että vieraita on reilusti vähemmän. Kutsuun sovelletaan varmaan tuota samaa ideaa, jonka lisäksi tehdään facebookiin kaason ylläpitämä ryhmä, jossa ihmiset voivat halutessaan ilmottaa mitä tuovat. Facebook-yhteensopimattomien vieraiden kanssa voidaan tarvittaessa kommunikoida naamatusten tai puhelimessa, sillä kaikkiin tulee kuitenkin pidettyä yhteyttä sen verran usein.

 

Lisäksi vietetään juhlapaikalla seuraavakin päivä, joten jos ruokaa tulee liikaa, voidaan järjestää kunnon rääppijäiset. Voidaan siis huoletta itsekin varata vähän jotain ekstraa koska kaikki tulee varmaan syödyksi ennemmin tai myöhemmin.

 

Saa nähdä miten tässä loppujenlopuksi käy, mutta positiivisella mielellä mennään!

Muokattu: , käyttäjä: elimi

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laittaisitteko elimi ja iinnn ja muutkin nyyttärihääläiset tänne viestiä sitä mukaa, kun ideoita ja ratkaisuja käytännön järjestelyihin syntyy? Ja muut tietenkin myös, kaikki vinkit ja "dos and don'ts" varmasti auttavat. Laitetaan hyvä kiertämään ja autetaan toisiamme. :)

 

Meillä kahtena edellispäivänä pienemmällä porukalla saunotaan ja iloitaan ja koristellaan hääpaikkaa, pystytetään telttaa, valmistellaan ruokia jne talkoohengessä. Itse hääpäivänä kemut alkavat alkuiltapäivästä vieraiden majoittumisella ja ruokien ohjaamisella kylmään. Sitten on heti vihkiseremonia (josta ei kyllä vielä mitään käsitystä, pitäisi jonkinlainen ilmeisesti suunnitella tässä vielä), ja alkumaljat. Sen jälkeen tarjoillaan soppalounas, sekalaisiin pöytiin ja piknikvilteille jne saa jakaantua ilman mitään istumajärjestystä. Jossain vaiheessa bändit soittavat settinsä ja muutoin tulee varmaan vaan soittolistalta musiikkia. Olen vähän huolissani, että pitäisikö kokoajan olla jotakin ohjelmaa, mutta olen kuullut neuvona, että vieraat osaavat viihdyttää toisiaan mainiosti myös. Tapaavat kuitenkin siinä vanhoja tuttuja ja vaihtavat kuulumisia ja sen sellaista. Muksuille on ehkä jalkapalloa potkittavaksi ja krokettia, mölkkyä ja petankkia tykkää moni aikuinenkin pelata.

 

Illalla vielä syödään toiseen otteeseen: salaattibaari, hirvipaisti ja vieraiden tuomia herkkuja. Vaan missä välissä olisi kahvit ja kakut? Ennen vai jälkeen illallisen? Varmaan hääkakkua odottavat nekin, jotka haluavat lähteä ajoissa, joten olisi tylsä, jos sitä olisi tarjolla vasta myöhään. Mutta onko hassua syödä jälkkäriä ennen illallista? :D Illalla ja yöllä sitten tanssataan ja saunotaan ja uidaan ja kannetaan sapuskoita uudestaan esille yöpalana.

 

Ollaan mietitty paljon tuota, miten ihmisten tuomat ruuat saisi pidettyä kylmänä/kuumana, ja yleisesti ottaen minkään kinkkupiirakan tuomisesta ei todellakaan kannata huolehtia, jos tulee samana päivänä kaukaa eikä pysty pitämään piirakkaa kylmänä matkan aikaa. Sitten vinkataan tuomaan suklaata, pikkuleipiä, herkkusäilykkeitä salaattibaariin tai muuta säilyvää. Ja kaikkia ohjeistetaan tuomaan yhden hengen annos, ei missään nimessä tarvitse tehdä kaikille kaikkea (poislukien ehkä hääkakut).

 

Vaan mites sitten jos ihmiset tuovat lauluja tai runonlausuntaa, pitäisikö jotenkin etukäteen järjestää "esitystuokio" tai puheidenpitoaika, että kaikki eivät sitten silloin viipota jossakin järvellä, kun joku haluaisi esiintyä? Ja olisiko tämä myöhemmin illalla, kun ihmiset ovat rentoutuneet, vai aiemmin päivällä, kun ihmiset ovat vielä ehkä suht yhdessä läjässä? Haittaako, jos ihan kaikki eivät ole kuulemassa jonkun esitystä, vai pitäisikö ennemminkin vaan mennä rennosti fiiliksen mukaan? Aagh. Iso väkijoukko, isot haasteet.

Muokattu: , käyttäjä: Kuunari

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ainiin ja yksi tärkeä juttu ruokiin liittyen: jokaisen on syytä tuoda sapuskansa mukana kyltti, jossa listataan ainesosat, jotta allergiset ja erityisruokavalioiset osaavat luovia ruokien seassa. Paikalle tulee mm. vegaaneja, keliaakikkoja, vegaanikeliaakikkoja (huh), laktoosittomia, maitoallergikkoja, erilaisille vihanneksille allergisia...

 

Edit: uu, tuli heti tässä mieleen, että jos laittaisi kylttipohjia mukaan jo hääkutsuun, niin olisivat yhtenäisiä ja kauniita kanssa?

Muokattu: , käyttäjä: Kuunari

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

"Nyyttärihäät" on nyt vietetty ja ajattelin tulla lyhyesti raportoimaan. :)

 

Kutsun liitteenä olleeseen infoon kirjoitettiin seuraavaa: "Emme kaipaa häälahjaksi tavaraa, sillä meillä on jo kaikkea. Sen sijaan toivomme, että toisitte juhliin jotakin, josta voimme kaikki yhdessä nauttia, kuten ruokaa, juomaa ja ennen kaikkea iloista mieltä! Talo tarjoaa kevyttä syötävää ja kakkukahvit, mutta porukalla saamme pitopöydän notkumaan. Myös erilaiset esitykset ja leikit ovat tervetulleita!"

 

Tehtiin siis tosiaan itse paria eri salaattia, keitettiin uusia perunoita ja ostettiin kakut ja kahvit ja muut. Loppu oli vieraiden "vastuulla" ja täytyy kyllä sanoa että juhlat olivat todella onnistuneet ja yltäkylläiset. Saatiin vain vähän rahaa ja pari tavaralahjaa, ja loput vieraat toivat halunsa mukaan erilaisia juomia ja ruokia. Myös yksi yllätysohjelmanumero ja lauluesitys saatiin. Mikään ei loppunut kesken, ja seuraavan päivän siivoilukin sujui oikein mukavasti kun oli niin hulppeat rääppijäiset. Ruokaa ja erityisesti juomaa riitti kotiin asti kannettavaksikin. Äitini oli etukäteen vähän stressaantunut siitä, että tuoko kukaan nyt mitään ruokaa ja jos niin riittääkö siitä kaikille, ja koitti salakavalasti ujuttaa itse häihin niin paljon ruokaa kuin mahdollista, mutta kuinkas kävikään. :D

 

Suosittelen kyllä nyyttärihäitä lämpimästi kaikille ideaa harkitseville! En usko kenenkään kiusaantuneen juhlien luonteesta, päinvastoin yleinen tunnelma oli todella rento ja lämmin. Saimme paljon kiitosta ihanista ja meidän näköisistä kekkereistä. B)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä raportti toisista onnistuneista nyyttärihäistä, pitkälti samat kokemukset kuin elimillä.

 

Meitä huoletti myös etukäteen ruuan riittävyys ja valmistelimme itse kaikenlaista salaattipohjasta leipiin, mutta tietenkin ihmiset toivat aivan holtittomasti herkkuja. Semmoisia hobittipitoja ja yltäkylläistä piknik-illallista en ole kuunaan nähnyt missään. Ja voi millainen kakkupöytä! Kymmenet vieraat jäivät yöksi juhlapaikalle ja seuraavana päivänä lähetimme kaikki kotiin ruokakassien kanssa. Ihania esityksiäkin saimme nähdä. Myös meidän häitä kiitettiin vuolaasti rennosta ja vapautuneesta tunnelmasta ja pönötyksen puutteesta. 

 

Keltään emme kuulleet pahaa sanaa nyyttäritoteutuksesta, vaikka nojasimme ystävien apuun todella paljon muutenkin järjestelyissä. Meille sanottiin, että oli mahtavaa osallistua häiden tekemiseen, koska silloin myös väistämättä uskalsi rentoutua ja ottaa juhlan omakseen. Mieti itse: jos olisit vieraana ystäväsi häissä ja pääsisit mukaan auttamaan valmisteluissa, musiikin valinnassa, pöytien koristelussa ja morsiusparin pynttäämisessä, olisiko se sinusta ikävää ja vaivalloista vai suuri ilo ja kunnia, jonka ansiosta kokisit olevasi sisäpiirissä? :)

 

Kokemuksiemme perusteella vinkkejä isompaa nyyttärihenkistä juhlaa suunnittelevalle:

- Vähintään puolet ihmisistä ei pyynnöistä huolimatta ilmoita ajoissa, mitä aikovat tuoda, joten antaisin joko todella suurpiirteiset ohjeet (esim.: yli 40-vuotiaat tuovat makeaa, alle 40-vuotiaat suolaista ja kiireisimmät kaikenikäisistä tuovat juomaa, juustoja tai tuoreita hedelmiä/marjoja torilta) tai sitten vaan jättäisin kaiken ohjeistuksen pois. Hyvin se menee, vaikka ruoka tulisi yllätyksenä. :) Ja ei tosiaankaan haittaa yhtään, jos kaikille ei riitä kaikkea. Kukaan ei edes huomaa.

- Varsinkin kauempaa tuleville on selvästi houkuttelevaa tuoda pelkkää juomaa (koska se on helppoa ja ihmiset pitävät pulloa soveliaana häälahjana). Varokaa siis, että juomatarjoilu ei ylimitoitu ruokaan nähden. Yllättävän moni ei tajua, että on olemassa runsaasti syömistä, joka ei pilaannu 4 tunnin automatkan aikana ("me tuodaan vain viiniä, koska tullaan niin kaukaa"). Ihmisiä täytyy myös rohkaista tuomaan "helppoja" herkkuja, koska moni kokee, ettei kehtaa antaa lahjaksi vain vesimelonia tai makeisia, vaikka eivät ole jauhopeukaloita tai ovat liian kiireisiä kokkaamaan itse. Laatikollinen tuoreita mansikoita on mitä mainioin tuominen, ja sen voi hakea lähimmältä torilta juuri ennen häitä.

- Voin lähes taata, että jos pyydätte häälahjaksi ruokaa ja juomaa, niin sitä ei ainakaan tule liian vähän. Pikemminkin pyrkisin suitsimaan annosmääriä: "tuo vain sen verran, mitä itse jaksaisit illan aikana syödä" on hyvä ohje (jota kaikki kuitenkin rikkovat ja tuovat liikaa). Älkää stressatko juoman tai ruuan loppumisesta, ostakaa mieluummin loppuiltaa varten piiloon vähän sipsi-, limppari- ja kaljavaraa, jotka voi ottaa esiin tarvittaessa tai pitää itse, jos ei tarvittukaan.

- Nakittakaa ehdottomasti joku/jotkut ottamaan vieraita vastaan ja ohjaamaan ruokaa kellariin/jääkaappeihin, sekä katsomaan illan päätteeksi, että pilaantuvaisimmat asiat päätyvät takaisin kylmään. Ette halua huolehtia hääpäivänä tästä itse. Tahdotte mieluummin rentoutua, koska kuitenkin päässä on pelkkää hattaraa onnesta ja jännityksestä. Tälle vastuuhenkilölle annettaan maalarinteippiä ja taskut täyteen permanenttitusseja, joilla vieraat merkkaavat omat astiansa. Hänen kannattaa samalla vihjaista jokaiselle, että oma tarjottava kannattaa ITSE huolehtia tarjolle, kun sen aika on. Meillä osa tuomisista jäi kokonaan laittamatta esille (koska niitä oli aivan liikaa), ja moisesta saattaa joku täti pahoittaa mielensä. :)

- Erityisesti, jos häissä on allergikkoja/erityisruokavalioisia, pyytäkää erittäin selväsanaisesti kaikkia tekemään tuomisilleen kyltit ainesosista (me lähetimme kylttipohjan hääkutsun mukana). Hääpaikalla kannattaa olla myös kylttipohjia ja kyniä unohtavaisille.

- Järjestäkää itse teetä ja kahvia (ja tätäkin hoitamaan joku muu kuin te itse) ja kokeilkaa etukäteen, kuinka kauan aikaa menee keittää kahvit teidän vierasmäärällenne (se voi olla yllättävänkin pitkä aika). Itse vuokrasimme sadan kupin keittimen, ja hiukka yllättävänä pulmana ilmeni mm. purujen määrän mittaaminen 100 kuppia varten ilman että sekoaa laskuissa. :D Kysykää laitteiden omistajilta, miten ne toimivat, ja kokeilkaa kaikkea etukäteen.

 

Kaikki onnistui joka tapauksessa paremmin kuin olisimme uskaltaneet toivoa, vaikka vieraita oli 140. Meillä oli mahtavan hauskaa ja niin tuntui olevan kaikilla vieraillakin. Ehdottomasti siis voin suositella nyyttäröintiä isommallakin porukalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me päädyimme pitämään kavereille "puolinyyttärit". Varaamme siis syötävää tarjolle (suolaista piirakkaa ja leivospohjia ja täytteitä niin, että jokainen voi koota omansa), mutta pyysimme kavereita tuomaan juomapuolen täydennystä "omaan makuun sopivalla kuohuvalla, alkoholilla tai ilman". Saatetaan varata silti jotain juotavaakin varalle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään