Jump to content
Naimisiin.info

Kutsutaanko pappi hääjuhlaan?


kermatoffee

Recommended Posts

^Minusta kuulostaa oudolta, että pappi "kelpaa" onnittelemaan ja kirjoittamaan nimensä vieraskirjaan mutta ei sitten kuitenkaan varsinaiseksi vieraaksi. Ajattelisin, että pappi joko toimittaa paikalla virkatehtävänsä ja poistuu ennen hääjuhlan alkua tai sitten osallistuu hääjuhlaan muiltakin osin kuin onnittelemalla ja kirjoittamalla nimensä vieraskirjaan (ja miksi hän kirjoittaisi nimensä, jos ei kerran ole vieras?).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

^Minusta kuulostaa oudolta, että pappi "kelpaa" onnittelemaan ja kirjoittamaan nimensä vieraskirjaan mutta ei sitten kuitenkaan varsinaiseksi vieraaksi. Ajattelisin, että pappi joko toimittaa paikalla virkatehtävänsä ja poistuu ennen hääjuhlan alkua tai sitten osallistuu hääjuhlaan muiltakin osin kuin onnittelemalla ja kirjoittamalla nimensä vieraskirjaan (ja miksi hän kirjoittaisi nimensä, jos ei kerran ole vieras?).

No, tuo on kyllä tavallaan totta.

Kyse ei kumminkaan ole kelpaamisesta vaan siitä että varsinaisiin juhliin on kutsuttu vain meille LÄHEISIMMÄT ihmiset. Esim. minun isääni ei kutsuta koska emme ole olleet tekemisissä lähes kahteenkymmeneen vuoteen.

Tosin, minun korvaani kuulostaa oudolta että joku haluaisi osallistua ventovieraiden hääjuhlaan, vaikka pappi olisikin.

Link to comment
Share on other sites

^Ymmärrän kyllä, että kyse ei sinänsä ole kelpaamisesta, mutta siltä se väistämättä vaikuttaa, jos pappia pyydetään poistumaan virallisen työnsä tehtyään.

Uskon muuten, että monet papit pitävät hääjuhlaan, ristiäisiin ja hautajaisiin osallistumista mahdollisuutena tutustua seurakuntalaisiinsa. Sehän on nykyisessä kaupunkiyhteiskunnassa ja vähäisen uskonnollisen elämän vieton aikana paljon vaikeampaa kuin aiempina aikoina. Tuskin monikaan pappi haluaa hääjuhlaan osallistua ihan vain juhlimisen ilosta ;), työnsä puitteissahan he siellä kuitenkin ovat.

Link to comment
Share on other sites

Hankala juttu on kyllä...  :-/

No, pitää keksiä joku kohtelias tapa kertoa papille meidän toiveestamme. Ja toivoa että pappi ymmärtää.

Link to comment
Share on other sites

minulle on opetettu pienestä pitäen että kaikki kirkolliset perhejuhlat joissa on pappi olkoon vaikka häät tai hautajaiset ym. niin hyviin tapoihin kuuluu kutsua pappi mukaan juhliin sillä näin pappi voi tutustua seurakuntaansa.Ei ne papit siellä juhlissa koko iltaa ole eikä ainakaan häissä joissa minä olen ollut niin ei ole estänyt baarin aukeamista,ihmisiä ne papitkin ovat.Meillä on aina pappi ollut mukana juhlissa ja näitä juhlia on ollut ristiäiset,häät, rippijuhlat ja hautajaiset joka kerta pappi on tullut KUTSUTTUNA ja juhlat juhlittu aivan normaaliin tapaan.On se suu papillakin,minä ainakin toivon jos ei jaksa/halua tulla mukaan juhliin niin kutsun esitettyämme sanoisi suoraan eikä sitten väkisin tulisi jos ei tahdokkaan mukaan.

Link to comment
Share on other sites

minulle on opetettu pienestä pitäen että kaikki kirkolliset perhejuhlat joissa on pappi olkoon vaikka häät tai hautajaiset ym. niin hyviin tapoihin kuuluu kutsua pappi mukaan juhliin sillä näin pappi voi tutustua seurakuntaansa.

Minä olen sitten varmasti huonotapainen ihminen. Hääpäivämme on kumminkin minun ja sulhon päivä. Emme kutsu häihin kaikkia muitakaan ihmisiä jotka "hyvä tapa" varmasti vaatisi paikalle.

Ei ne papit siellä juhlissa koko iltaa ole eikä ainakaan häissä joissa minä olen ollut niin ei ole estänyt baarin aukeamista,ihmisiä ne papitkin ovat.Meillä on aina pappi ollut mukana juhlissa ja näitä juhlia on ollut ristiäiset,häät, rippijuhlat ja hautajaiset joka kerta pappi on tullut KUTSUTTUNA ja juhlat juhlittu aivan normaaliin tapaan

No, meille ei tule baaria joten siitä ei johdu se ettemme halua pappia hääjuhlaamme. Haluamme yksinkertaisesti viettää meille tärkeän juhlan meille läheisten ihmisten kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Minulla on hämärä muistikuva, että olisin tätä aihetta joskus jossakin toisessa ketjussa kommentoinutkin, mutta vastaa nyt tähän silläkin uhalla, että toistan itseäni  ;)

Oma henkilökohtainen mielipiteeni tulevana pappina on, että mieluummin jään kutsua vaille enkä koe sitä epäkohteliaisuutena, vaan helpotuksena. Mahdollisuuksia osallistua juhliin ja tutustua seurakuntalaisiin tarjoutuu papin työssä kosolti muutenkin. Olen pari kertaa ollut viran puolesta minulle tuntemattomien ihmisten hääjuhlissa (en tosin vielä pappina vaan kanttorina), ja vaikka molemmat olivat mukavat häät ja samassa pöydässä istuvien ihmisten kanssa oli mukava rupatella, olo oli silti ulkopuolinen ja vilkuilin vähän väliä kelloa, milloin pääsen tekemään valmisteluja seuraavan päivän töitä varten. Muiden kuin vierustoverien kanssa juhlissa ei ollut edes mahdollisuutta seurustella.

Muiden juhlien suhteen tilanne on yleensä toinen, sillä niissä papilla usein on velvollisuuksia, puhe tms. Toki hääjuhlassakin voidaan pappia pyytää muutama sana sanomaan, mutta useimmiten se lienee tarpeetonta. Ja jos pappi ei tunne hääparia, eiköhän hän ole sanottavansa sanonut jo vihkipuheessa.

Useimmat papit, joita itse tunnen, ajattelevat samoin: eivät siis ole kovin innostuneita lähtemään vieraiden ihmisten hääjuhliin. Tilanne on tietenkin toinen, jos pappi on hääparille tuttu. Ja joillakin esim. pienemmillä paikkakunnilla saattaa olla sellainen perinne, että pappi kutsutaan.

Klaviks, teillä tilanne on kieltämättä hieman kinkkinen, sillä tuntuisi kohteliaalta pyytää pappia jäämään syömään, jos hän kerta on jo hääpaikalla. En usko, että vaikka näin tekisitte, hän ruokailua kauempaa viipyisi. Itse tosin en loukkaantuisi, vaikka suoraan sanoisitte, että ette toivo papin jäävän. Vihkikeskustelussa esim. voitte tuoda esille, että haluatte juhlia vain lähipiirin kanssa. Uskoisin, että useimmat papit ovat tässä suhteessa ymmärtäväisiä ja saattavat olla jopa ilahtuneita, kun pääsevät nopsemmin muiden tehtävien tai perheensä pariin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Miehen isä halusi, että pappi kutsutaan joten kutsuimme siis.

Mies hoiti kutsumisen puhelimitse ja kun pappi ilmoitti tulevansa, lähetimme hänelle vielä kutsukortin postissa p.m. -merkinnällä.

Link to comment
Share on other sites

Mies hoiti kutsumisen puhelimitse ja kun pappi ilmoitti tulevansa, lähetimme hänelle vielä kutsukortin postissa p.m. -merkinnällä.

Mitä tuo p.m.-merkintä tarkoittaa?

Link to comment
Share on other sites

Mitä tuo p.m.-merkintä tarkoittaa?

Kortti lähetetään silloin vain muistin virkistämiseksi, eli on jo etukäteen luvattu tulla paikalle eikä kutsuun ole enää tarkoitus reagoida. Noi kirjaimet taas tulee jostain ranskankielisistä sanoista.

Link to comment
Share on other sites

mielestäni pappi kuuluu vieraisiin jos juhla pidetään seurakunnan tiloissa tai samassa paikassa jossa vihkiminen on ollut.. mutta kyllä me jätetään se pappi sinne kappeliin kun poistutaan juhlapaikalle  :D

Link to comment
Share on other sites

Kortti lähetetään silloin vain muistin virkistämiseksi, eli on jo etukäteen luvattu tulla paikalle eikä kutsuun ole enää tarkoitus reagoida. Noi kirjaimet taas tulee jostain ranskankielisistä sanoista.

Hankalia tuollaiset vieraskieliset kirjainyhdistelmät, kun niistä ei voi edes päätellä, mitä ne tarkoittavat, eikä vastaanottaja siis välttämättä lainkaan tiedä, miten hänen odotetaan toimivan. Jos saisin kutsun, jossa lukee p.m., niin eipä mulla olisi hajuakaan, mitä se tarkoittaa. Iltapäivä ja pms tulevat ensimmäisinä mieleen ;D. Suomenkielisetkin lyhenteet ovat hankalia (varsinkin kun niissä on niin sanotun etiketin mukaan näitä salattuja merkityksiä kuten että vastausta pyydetään vain silloin, kun se on kieltävä jne. ::)), ja niinpä meidän kutsussa lukikin ihan auki kirjoitettuna, että "Pyydämme vastausta x.x.200x mennessä.". Eipähän sitten tarvinnut kenenkään arpoa, että mitä ne v.p.:t ja rsvp:t tarkoittivatkaan.

Ja tämä ei siis ollut mitenkään erityisesti Juliennelle kritiikkiä vaan ihan yleisesti ottaen (ja ketjun aiheen vierestä ::)) huomiona.

Link to comment
Share on other sites

Meillä pappi tulee juhlaan avecin kanssa, mutta hän onkin sulhon lapsuudenkaverin pikkuveli. Vaikuttaa siis asiaan...

Link to comment
Share on other sites

Jos meille olisi tullut seurakunnan oma pappi, ei oltaisi sitä kutsuttu. Nyt sulhon sisko vihkii meidät, mutta juhlaan hän tulee omissa vaatteissa, siskon ominaisuudessa, joten tavallaan meille ei tule pappia jokatapauksessa!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kutsuisin papin hääjuhlaan ja esittäisin kutsun toimituskeskustelussa, kuten Gurmeli omassa viestissään ehdotti. Mieletäni ei ole hyvien tapojen mukaista jättää pappia kutsumatta ja useimmat papit viipyvät juhlissa niin vähän aikaa, että kenenkään juhlamielen ei pitäisi häiriintyä. - Oikeasti, papit ovat tavallisia ihmisiä, eivät mitään ammattisynkistelijöitä. Useimmille riittää juhlakutsuja ja velvollisuuksia ihan tarpeeksi, joten papit tulevat kutsuttuina sellaisten parien häihin, joiden kanssa ovat edes vähän samanhenkisiä.

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni ei ole hyvien tapojen mukaista jättää pappia kutsumatta

Minä en kyllä ajattele noin. Eihän kukaan maistraatissa vihkimistä suorittavaa henkilöäkään kutsu häihin (tai ainakaan en usko kutsumatta jättämistä paheksuttavan). Entisaikoina pappi on ollut tapana kutsua kaikkiin juhliin, mutta nykypäivänä tällaista tapaa ei enää ole, varsinkin kun useille vihkipareille vihkipappi on ennalta tuntematon virantoimittaja.

Link to comment
Share on other sites

Meidän vihkipappi sanoi ensimmäisessä puhelinkeskustelussamme, että ei pääse tulemaan hääjuhlaan, koska vihkii vielä meidän jälkeen jonkun toisen parin, että semmoista. Ei tarvinut siis sen kummemmin miettiä, että kutsutaanko. Olis siis varmaan tullut vaan, jos ei olis vihkinyt meidän jälkeen tuota toista paria ;D

Link to comment
Share on other sites

Itselleni on päivänselvää, että pappi kutsutaan myös pelipaikalle, mutta pappi saa itse päättää tuleeko käymään hääjuhlassa vai ei. Olisi törkeää jättää pappi kutsumatta edes kahville tai ruualle. Kaikki riippuu siitä ehtiikö pappi vai onko hänellä kenties muita menoja.

Link to comment
Share on other sites

Olisi törkeää jättää pappi kutsumatta edes kahville tai ruualle.

Miksi se olisi sinusta törkeää? Pyydätkö myös hääpukusi ommelleen ihmisen juhliin, entä umpilisäkkeesi leikanneen lääkärin kahville? ;) Tarkoitan sitä, että miksi juuri pappi on sellaisessa asemassa, että hänet pitää kutsua perhejuhliin?

Link to comment
Share on other sites

Toistan edelleen itseäni: tulevana pappina ja monia pappeja tuntevana en pidä ollenkaan törkeänä tai huonoina käytöstapoina, että pappi jätetään kutsumatta. Jos ajatellaan, että pappi täytyy hyvän tavan vuoksi kutsua, nykyään pitäisi siinä tapauksessa kutsua myös kanttori ja kenties suntiokin. He vaikuttavat yleensä vihkitilaisuuden onnistumiseen siinä missä pappikin.

Tilanne on toki toinen, jos pappi on tuttu.

Link to comment
Share on other sites

Toistan edelleen itseäni: tulevana pappina ja monia pappeja tuntevana en pidä ollenkaan törkeänä tai huonoina käytöstapoina, että pappi jätetään kutsumatta. Jos ajatellaan, että pappi täytyy hyvän tavan vuoksi kutsua, nykyään pitäisi siinä tapauksessa kutsua myös kanttori ja kenties suntiokin. He vaikuttavat yleensä vihkitilaisuuden onnistumiseen siinä missä pappikin.

Ihanaa kuulla asiantuntijalta tällainen mielipide/tieto! Kiitos siitä, Lootuskukka :-X :-X

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Miksi se olisi sinusta törkeää? Pyydätkö myös hääpukusi ommelleen ihmisen juhliin, entä umpilisäkkeesi leikanneen lääkärin kahville? ;) Tarkoitan sitä, että miksi juuri pappi on sellaisessa asemassa, että hänet pitää kutsua perhejuhliin?

Mun mielestä kuuluu hyviin tapoihin kutsua pappi (siis kuuluu hyviin tapoihin, en tarkoita että pitäisin suorastaan törkeänä olla kutsumatta pappia) koska

-Koko juhalan aihe ja tärkeä asia on se naimisiin meno ja kirkossa pidettävä toimitus. Tuntuisi jotenkin oudolta jos tämän "juhlinnan aiheen tekijää" ei sitten kutsuttaisi mukaan juhlaan.

-Useissa häissä (ja siis myös meillä) on niin paljon vieraita (n. 100) että kyllä sinne yksi pappi mukaan mahtuu.  Miksi juuri papin kohdalle vetää rajaa / alkaa nuukailla.

Varmaan esitetään kutsu ennen vihkimistä pidettävässä keskustelussa. papilla tietenkin voi olla muuta menoa / ei jaksa monia häitä kesässä, mutta kyllä musta kuuluu kutsua.

(Mielipiteitähän tässä kysyttiin.)

:)

Link to comment
Share on other sites

-Koko juhalan aihe ja tärkeä asia on se naimisiin meno ja kirkossa pidettävä toimitus. Tuntuisi jotenkin oudolta jos tämän "juhlinnan aiheen tekijää" ei sitten kutsuttaisi mukaan juhlaan.

Tästä asiasta olen ihan samaa mieltä, että hääjuhlassa juhlitaan solmittua avioliittoa ja että vihkiminen on päivän tärkein tapahtuma.

Kuitenkaan en vaikkapa kutsuisi lapseni nimiäisiin kätilöä tai synnytyslääkäriä, vaikka he nimenomaan mahdollistivat sen, että lapseni on nyt olemassa ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...