Maidotonta pullaa?


SiilePiile

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Itse olen tottunut tekemään pullan veteen, sillä mulla oli nuorempana ilkeä maitoallergia. Maussa ei mielestäni ole huomattavaa eroa. Pulla kuin pulla, nesteestä huolimatta, maistuu hyvälle, kun taikina on pehmoinen. Leivonnassa saa käyttää mielikuvitusta  :)

Itse korvaan osan nesteestä toisinaan persikkatölkin liemellä. Teen pikkupullia, jotka painan litteäksi, täytän persikkakuutioilla ja mantelimassalla, nipistän pullan kiinni, laitan leivosvuokiin, kohotan, voitelen munalla ja pinnalle raesokeria, paistan 225 asteessa n. 10 min.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Rva Ronkeli

SiilePiile!

Mun leivontakirjan pullataikinaohjeessa ei oo ollenkaan kananmunaa...Hyviä pullia on tullu eikä kauaa ole kaapissa "vanhentunu"!!! Muna vain jätetään pois..ei sen kummempaa...

Link to comment
Share on other sites

Jos ei halua käyttää kananmunaa pullien voiteluun niin sen asemasta voi käyttää kahvia johon on liuotettu huomattava määrä sokeria. Tai sitten ihan vaan sokerilientä. Jos haluaa niin voi voidella useampaan kertaan ennen uuniin laittamista, tulee enemmän väriä pullukoiden pintaan. Yleensä käytän tuota kahvia kun siitä tulee oikein kauniin näköistä, mutta 11-vee pikkuveljeni väittää että pullat maistuvat kevyesti kaffelle sen jälkeen. Mie oon niin paatunut kahviholisti etten moista huomaa, tai se ei ainakaan haittaa  :)

(Useimmin sitä kuitenkin tulee oltua laiska ja jätettyä voitelu kokonaan pois. Entäs sitten jos pullista tulee rumia? Ne tulee kuitenkin syötyä hetipian uunista ottamisen jälkeen eikä jälkipolville jää mitään todisteita!  ;D Vierasvara-asia on sitten kysymys erikseen, mutta meillä ei yleensä sellaista juuri jää... :) )

Link to comment
Share on other sites

Entäs sitten jos pullista tulee rumia? Ne tulee kuitenkin syötyä hetipian uunista ottamisen jälkeen eikä jälkipolville jää mitään todisteita!  ;D Vierasvara-asia on sitten kysymys erikseen, mutta meillä ei yleensä sellaista juuri jää... :) )

No katsos - taiteilija minussa haluaa kaikesta tulevan minua tyydyttävää, joten pullanrumilukset eivät käy laatuun ;D Kyllä ne syödään, vierasvaraa ei meilläkään jää, sillä kyllä vieraille tarjotaan uunituoretta pullaa! Muu ei käy. Itsekin ehkä juuri ja juuri kykenen syömään päivän vanhaa pullaa ::) Pullan pitää olla suussasulavan pehmeää ja maistuvaa ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest Sporttis

Maidoton pulla on mielestäni jo seuraavana päivänä ihan vanhaa, olisko tähän vinkkiä? Onneksi laktoosittomaan maitojuomaan voi tehdä laktointoille sopivaa pullaa, mutta allergikoille on kuitenkin vielä leivottava veteen tai mehuun...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

joskus kokeilin kookosmaidolla korvata maitoa ja sillä kyllä saa aikakookoksenmakuisia(yllättäen) pullia.

Täytyy vaan muistaa, että laittaa esim. puolet  ohjeen maitomäärästä kookosmaitoa ja puolet ihan vaan vettä, koska kookosmaito on aika tuhtia tavaraa. Luultavasti ei käy kaikille, mutta kerran pullasta päästiin puhumaan, niin piti vielä mainita tällainenkin vaihtelu-vaihtoehto:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 6 months later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Leivon useimmiten pullat veteen. Myös juhliin, eikä maito-intoilija -sukulaisetkaan ole koskaan huomanneet mitään. Joskus olen leiponut myös kahviin, kannattaa kokeilla (ei maistu kyllä valmiissa pullissa juuri ollenkaan, vaikka taikina vaikuttaa tosi kahviselta).

Toi omenakin voi olla aika allergisoiva, että jos johonkin juhliin tekee omenamehupohjaista pullaa, niin kannattaa ainakin mainita jossain, koska omena-allergikko ei ehkä osaa välttää pullaa muuten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...