piitu_76

Itse tehdyt hääkimput ja vieheet (kuvia)

285 viestiä aiheessa

Minc84, olet kyllä tehnyt hienot kimput! ONNITTELUNI! Ja kiitos, kun toit ne näytille... :-X

Omat sormet syyhyää, että pääsisi kokeilemaan kimpun tekoa... kesään on vielä NIIN pitkä aika. *huokaus*

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tälläänpäs nämä nyt tänneki... äsken tein tällasen harjotuskappaleen...

Wouuu! Ihana! Onks tossa vaan ruusuja ja liljoja? Montako ruusua ja montako liljaa? Mitä kaikkea vihreetä? Olis ihanaa jos laittaisit tarkempia ohjeita, että miten sidoit kimpun! Todella kaunis!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tosi hienoja kimppuja olette tehneet!

Itse suunnittelen tekeväni yksinkertaiset kimpun vaaleista ruusuista ja muratista (jota käytetään myös koristelussa).

Sitä olen miettiny, että oletteko tilanneet/aiotteko tilata kimppuun tarvittavat kukat etukäteen kukkakauppiaalta vai luotatteko vain, että valikoimassa on silloin sitä mitä haluatte?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei kaikki! Täällä onkin upeita kimppuja ja hyviä ohjeita ja vinkkejä. :) Minäkin olen tekemässä kimppua ja vieheitä ja ehkä jonkin pöytäasetelman itse. Olen aiemminkin näperrellyt jonkin verran kukkien kanssa ja suunnitelmat ovat aika simppelit (sekä häät pienet), joten ei huoleta. :)

Ajattelin kysäistä, mistä olette hankkineet / hankkimassa kukkia? Olisiko kenelläkään vihjeitä esim. kauppapuutarhoista tai myymälöistä pääkaupunkiseudulla joista saisi ruusuja yms. yleisimpiä leikkokukkia punteissa edulliseen hintaan?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kukkarainen kyllä kannattaa kukat tilata etukäteen, mä en ainakaan ottas riskiä, ettei siellä sitten olekaan sitä mitä tarvitsen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa!

Olen uusi jäsen ja vasta selailin hiukan tätä itse tehdyt kimput ja vieheet osiota. Kyselisin teiltä, jotka olette itse tehneet kimppunne, että mistä kukat kannattaa hankkia kukat? Oletteko ostaneet kukkakaupasta irtonaisina/ puutarhalta vai esim. marketista? Jos ostaa kukat marketista, niin mistäs sitten "vihreät" osat? Mietin sellaistakin vaihtoehtoa, että jos tilaisi kimpun ja tekisi vieheet, heittokimpun ja morsiusneidon kimpun itse. Miten ootte laittaneet vieheeseen kiinnitys-systeemin? Kiitos jos viitsitte vastailla. Selailen kyllä ketjua, ehkä löydän vastauksia myös aikaisemmista keskusteluista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itseäni kiinnostaisi myös tuo vieheen kiinnityssysteemi. Ilmeisesti se kiinnitetään jonkin sortin neulalla vai kuinka? Jos jollain on hyviä tipsejä ja kuvia niin niitä lukisin ja katsoisin mielelläni. :) Haaveissa siis itse tehdä kimppu ja vieheet ja vieheisiin tarvitsisin lisää vinkkejä viisaammilta...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kukat kannattaa ehdottomasti hommata puutarhalta. Osa puutarhoista ainakin tuottaa itse kukkansa ulkomailta, jolloin saat varmasti tuoreita kukkia. Marketista en ikänään ostaisi hääkimppuuni kukkia. Itse ostin kerran nipun Reilunkaupan ruusuja ja oli ensimmäinen ja viimeinen kerta. Ruusut eivät auenneet ollenkaan, ts. epäilen, että niistä oli ulommat terälehdet jo nypitty pois (siis nämä aukeavat lehdet)

Vieheen kiinnitys onnistuu parhaiten vieheneulalla (saa varmasti puutarhoilta ja kukkakaupoista), mutta myös hakaneula ajaa asian.

Vieheneula ts. sulhasneula näyttää tältä

0058_0801_f01.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

minc86: laittamasi kuva/tuote oli minulle täysin uusi, mutta sitä kautta löysin mielenkiintoisen puodin aiheeseen liittyen: Tarvikepuoti

Mietin vain, että kun Tiimarista saa tuota samaa kukkateippiä huomattavasti edullisemmin, niin onkohan nuo muut hinnatkin hieman tavallista kalliimpia? Osaako joku sanoa tarvikepuodin hintatasosta jotakin?

Lisäys: Ostin Tiimarista kukkateippiä, joka maksoi pari euroa, eli ei siis ole kovin kallista, noissa nettikaupoissa näytti olevan kalliimpaa (en tiedä tosin onko yhtä laadukasta, mutta mulla ainakin toimii). Myöskin löysin toisen nettikaupan mikä myy kimpputarvikkeita (voi olla, että on jo aiemmin mainittu tässä keskustelussa). Heidän tuotteitaan voi hankkia myös suoraan paikanpäältä Vantaalta (ilman postituskuluja luonnollisesti).

Muokattu: , käyttäjä: Playing the Future

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Playin the Future tuolta mä olen itse tilannut kimppupohjat, jotka on siellä tosi edullisia. Vieheneulat sain itse halvemmalla ihan kukkakaupasta ja Tiimarin kukkateippi on aivan yhtä pätevää, kuin kaikki muutkin :) mutta ihan ok hinnat tuolla on :) ainakin mun mielestä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

post-12225-1210268738_thumb.jpg

Tässä miun väkertämä kimppu, 18 valkoista reilunkaupanruusua (viisi kultasprayattuna) ja harsokukkaa.

Varsi ei näy mutta siinä oli alla kukkateippiä ja päällä kultaista silkkinauhaa.

Päällä kimpussa kolme pätkää kullanväristä rautalankaa.

Vieheistä ei tullut kuvaa, niissä oli 1 ruusu ja harsokukkaa, noilla hienoilla vieheneuloilla tehtynä. :)

Ja kuka kyseli mistä kannattaa ostaa kukkia, kukkakauppias sanon minulle, että osta marketista niin saat halvemmalla ja yhtä hyviä on.

Luonnossa alkaa olla vihreää ja täällä ainakin Plantagenista saa halvalla kaikenlaista rehua puskaan. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaunis kimppu yomanda! :-X

Onkohan mulla sit vaan on ollu huono tuuri noiden markettikukkien kanssa... <_<

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kaunis kimppu yomanda! :-X

Onkohan mulla sit vaan on ollu huono tuuri noiden markettikukkien kanssa... <_<

Kiitoksia. :) Kimppua kehuttiinkin...

Kyllä mie aika tarkkaan katsoin kukat ja koitin että ne on napakoita, sillä useimmiten markettikukat on aika nuutuneen näkösiä, mikä ei tietenkään ole ihme jos niitä lämpimässä pidetään (täällä ainakin K-ryhmän kaupoissa). Siulla varmaan on ollu vaan huono tuuri kukkien kanssa. Tosin miunkin kimpuissa oli eroja, toisessa oli paljon isompikokoiset kukat ruusuissa.

Eroja niissä markettikukissa muutenkin on, hinnasta huomaa. Prismassa täällä onkin yleensä parempia kukkia, kalliimpiakin... mutta niitä säilytetäänkin kylmässä ja ne tulee suomalaiselta tarhalta.

Kukkakauppias sanoi, että kannattaa käydä marketissa silloin kun kukat tulee, ainakin maanantaina ja puolessa välissä viikkoa tulee tuoreita. Pitäis kuulemma säilyä loppuviikkoonkin hyvänä kylmässä kun leikkaa hyvät imupinnat.

Ainiin ja kuulemma kannattaa katsoa ettei kukissa ole mitää kolhuja, ettei niitä ole paiskottu pitkin poikin...

Siitä vaan kimppuja väsäämään, miullakin oli eka kerta ja ihan hyvä tuli kun mallia vähän katsoi. Vieläkin kukat on tuossa maljakossa vaikka häistä on jo useampi päivä. :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sellainen pyöreä kimppu on musta todella helppo tehdä kunhan vaan harjottelee tarpeeksi. Itse ostin aikoinaan hulluilta päiviltä 20 kpl (0,5 euroa/kpl)sellaisia "normaalikokoisia" ruusuja (reilun kaupan ruusut on musta pienempiä) ja harjoittelin samoista ruusuista useampaan otteeseen kimpun tekoa. Siis kasasin ja purkasin monta kertaa. Loppua kohden alkoi siis käymään helpommaksi ja kimpusta sai juuri oikean muotoisen. Tosin ruusut olivat kärsineet paljon tuossa hieman rajussakin käsittelyssä, sillä osa oli riekaleina tai muuten rumiksi menneitä.

Se mitä voin vinkkinä sanoa on että:

  • Harjoittele ainakin 5 kertaa (tai enemmän), että siitä tulee rutiinia.
  • Leikkaa kaikki vihreät lehdet irti, jotta ruusuja on helpompaa käsitellä teipin kanssa (muutoin ne terälehdet on tiellä ja menee muussiksi joka tapauksessa kun jäävät teipin väliin). Koristeeksi voi laittaa sitten irrallisia lehtiä lopuksi.
  • Irroita uloimmat terälehdet ruusuista, jos ovat hieman revenneet tai eivät ole tasavärisiä tai niissä on muuta vikaa. Näyttävät paljon freesimmiltä. Tämä pitäisi tehdä siten että pitää terälehdestä hyvin läheltä nupun tyveä kiinni ja sitten varovasti irroittaa sen. Kokeilin hieman nopeamminkin irroittaa niitä, mutta osa terälehdestä jäi vielä kiinni nuppuun ja niitä jämäpalasia on sitten vaikeaa irrottaa.
  • Pyöreä muoto on helppo saada kun aloittaa laittamalla keskelle yhden ruusun ja sitten spiraalimaisesti aina sen keskusruusun ympärille hieman vinosti toinen ruusu toisen perään ja aina samaan suuntaan. Koitin tehdä myös niin että olisin laittanut niitä valikoiden aina tiettyyn kohtaan kimppua ikäänkuin kuin olisin niitä maljakkoon asetellut. Ongelma siinä oli kimpun pysyminen yhtenä pakettina.
  • Kimpusta tulee tiiviimpi kun pitää kukista kiinni melko ylhäältä/läheltä nuppua (ei kuitenkaan ihan nupun alta).
  • Jos ruusut ovat painavia, on niiden käsittely helpompaa, kun varret eivät ole liian lyhyitä eli lopulliseen pituuteensa leikattuja. Tämän opin siitä, kun tein harjoituskimpun ekalla kerralla täysin valmiiksi eli lyhensin varret lopuksi, mikä vaikeutti seuraavia harjoituskokeiluja.
  • 20 ruususta sai mun mielestä jo melko ison kimpun, mutta käyttäisin sen määrän morsiusneitojen/kaason kimppuihin ja omaan kimppuuni enemmän. Suuri ruusumäärä voi tosin muodostua ongelmaksi, koska ainakin minun käteeni tuo 20 kpl alkoi olla siinä rajoilla, että pystyikö yhdellä kädellä hallitsemaan (sormet liian lyhkäsiä isompiin kimppuihin). Yksi tapa olisi tosin laittaa sitä kukkateippiä 20 kpl:een jälkeen ikäänkuin tueksi ja sitten jatkaa lisäruusuilla.

Lisäksi aion vielä harkita teenkö omaa kimppuani itse. Morsiusneitojen kimput ja vieheet voisin toki tehdä, koska ovat sen verran pieniä/nopeita tehdä.

Lisäys: Tässä kuvia siitä kuinka ruusut olivat saaneet "kyytiä" ja minkä kokoisen kimpusta voi saada 20 ruusulla (olen kuvien ottovaiheessa purkanut hieman kimppuja eli niissä ei ole kukkateippiä koko varsien matkalla puristamassa varsia yhteen). Huomatkaa myös, etten leikannut kaikkia lehtiä pois varsista, jotta ne kestäisivät harjoittelun jälkeen vielä viikon maljakossa. Lisäksi koska kukkateippiä ei ole koko varsien mitalla, niin osa ruusuista alkoi nousemaan ylöspäin maljakossa, eikä kimppu ole yhtä pyöreä kuin harjoittelussa.

post-10727-1210348842_thumb.jpgpost-10727-1210348864_thumb.jpg

Kimppu oli sidottuna kuin tämä, mutta pyöreämpi:

zlb2nc.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos hyvistä vinkeistä ja linkeistä! Kävin tänään ostamassa marketista kimpun ruusuja ja huomenna sitten pitäisi testata niitä... Osaisiko joku kertoa kuinka saada aikaiseksi roikkuva kimppu? Tarvikkeena ruusua ja muraattia tms.?

Muokattu: , käyttäjä: Mummo84

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tällanen se lopullinen sitte oli:

IMG_1240-1.jpg

IMG_0060-1.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyselin tuolaisen pyöreän ruusukimpun hintaa Kaivokukasta Kampin ostarilta. Hinnaksi sanottiin 35 euroa (10 kpl ruusuja 8 euroa, hinta 40:lle ruusulle + työ). Ei ole musta paha hinta työlle. :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mahtava ketju! Kiitos kaikille tosi hyvistä vinkeistä. :)

Osaisko kukaan kertoa kuinka hyvin kanervat ja mustikan (tai puolukan) varvut kestää vettä? Entäpä pihlajanmarjat?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Millaisia ideoita teillä olisi käytettäväksi kimppuun, johon tulee gerberoita, niiden "välimatskuksi"? Kun siis gerberoiden ei toki toivo menevän lyttyyn ja jos laittaa liian tiukkaan niitä vierekkäin, ei näytä hyvältä. Gerberat olis varmaankin punaisia, lisäksi kimpussa tulis olemaan vaahteranlehtiä (toivottavasti ruska-aika, muutoin ne on sitten vihreitä), mustikan/puolukan varpuja ja muuta luonnosta syksyllä saatavaa. Koska mun puku on myös oranssin sävyinen, toivoisin kimppuun ehdottomasti vähän luonnonvalkeaa, että se raikastaisi kokonaisuutta.

Eli, valkoinen gerberoiden väliin laitettava kukka tai joku vastaava, joka näyttää luonnolliselta ja hyvältä tollasessa kimpussa, jossa gerberoiden lisäksi kaikki muu on kotimaista metsämateriaalia. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle ei tuu nyt muuta mieleen ku eustoma tai oksaruusu. Vois laittaa muutaman aukinaisen kukan ja muutamia nuppuja :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Käviskö sinne joukkoon jokin valkoinen marja?

Joku lumimarjan tyyppinen? En nyt tiedä mitä floristit yleensä

käyttävät marjoina kimpuissa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nuo marjat olis kyllä varmaan aika kivoja. Ainakin varteenotettava vaihtoehto. :)

Eustomista luin jostain, etteivät kestä kovin hyvin leikkokukkina?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä myös teen omat kimput. Kysymys kuuluu että miten hyvin orkideoista tehdyt vieheet säilyvät yön yli ja vielä hääpäivän? Kuinka helposti menevät huonoksi? Entä sitten lilja? :huh:

Täytyy tässä ihan itsekin testailla sitten lähempänä hääpäivää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään