piitu_76

Itse tehdyt hääkimput ja vieheet (kuvia)

285 viestiä aiheessa

Näin tän alan opiskeljana (siis kukkakauppa-alan) voisin sanoa, että kyllä niiden vieheiden kuuluu kestää koko päivä ihan freesinä, vaikka niissä ei kosteutta olekaan; tärkeää tietty, että kukissa & vihreissä kunnon nestejännitys ennen vieheen sitomista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miten tämä onnistuu?

Näin tän alan opiskeljana (siis kukkakauppa-alan) voisin sanoa, että kyllä niiden vieheiden kuuluu kestää koko päivä ihan freesinä, vaikka niissä ei kosteutta olekaan; tärkeää tietty, että kukissa & vihreissä kunnon nestejännitys ennen vieheen sitomista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kukissa tulee olla aina kunnollinen nestejännitys: on ne sit tulossa kimppuun, vieheeseen tai vaan vaikka silmäniloksi oman keittiön pöydälle.

Jos ostat kukat kukkakaupasta pitäisi niissä nestejännityksen olla kunnossa, tämä tosin edellyttää, että kukkakaupan työntekijät ovat tehneet oman osansa.

Mutta jos esim. ostat kukat marketista; pakkaa ne kunnolla kaupassa (muista kunnon kosteus ja riittävä paketointi talvella) että saat ne mahdollisimman hyväkuntoisina kotiisi, kotona tee kukkiin uusi imupinta ja laita kädenlämpöiseen veteen ja kukat viileään paikkaan (n. + 8 astetta) esim. jääkaappi on mainio paikka. Anna kukkien olla rauhassa viileässä n. 1-2h, jonka jälkeen niissä on hyvä nestejännitys ja kestävät pitempään niin sidontatöissä kun maljakossakin. Ja kestävät myös paremmin kaikkea käsittelyä.

Mutta jos pystyt ostamaan kukkasi tukusta (täytyy olla y-tunnukset) täytyy ne myös käsitellä yllämainitulla tavalla.

Toivottavasti tämä auttoi teitä kaikkia rohteita jotka uskaltaudutte tekemään omat hääkukkanne. :girl_wink:

Voin kirjoittaa ohjeet esim. vieheen tekemiseen illemmalla... :)

Muokattu: , käyttäjä: ^^Nora

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

VAU!

Ei ollut käynyt mielessäkään, että kimpun voisi tehtailla itse, kunnes kurkistin tähän ketjuun.

Täällähän oli liki järjestäen todella kauniita kimppuja. Taitavia olette!

Inspiroivaa. :girl_wink:

Vaan taidan silti oman kimppuni floristilta tilata, mutta kyllä tästä inspistä sai muuten esim. leikkokukkienkin kokoamiseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No niin, häät ohi, ja niinhän siinä kävi, että floristi oli tilannut väärän väriset kukat (oli liilaa, lohenpunaista, valkoista ja pinkkiä, jotka oli niin erisävyisiä etteivät menneet mitenkään kauniisti yhteen, ja värinä piti olla vadelmanpunainen) ja ne piti vaihtaa sitten niihin mitä kaupasta löytyi. Väreiksi tuli kaikkea mitä olin pyytänyt että ei tule eli räikeää pinkkiä ja vaaleanpunaista ja lisäksi oli laitettu kimpun alle rivi lehtiä, jotka oli vielä liimattu kukkiin :huh: (joten niitä ei voinut poistaakaan). Lisäksi kimpun varret oli jätetty pitemmäksi kuin hyppykeppi, mutta niitä saatiin onneksi kuitenkin lyhennettyä. ;) Niin ja vieheitä tuli tuplamäärä, joista tosin sitten rahat palautettiin jälkikäteen.

Itse tekemällä olisi päässyt varmasti tuollaisesta stressailusta hääpäivänä. Mutta summa summarum, ei olisi ollut aikaa ja loppujen lopuksi vaikka otti päähän nämä floristin mokailut, niin ainakin oli jokin kimppu.

Mutta siis jos teette omat kimput niin muistakaa harjoitella kunnolla. Hääpäivänä sen pitää sujua kuin tosta vaan, koska ylimääräistä aikaa ei todellakaan ollut ainakaan minulla.

Muoks. Ja mistään nestejännityksestä ei ollut loppupäivästä tietoakaan meidän vieheissä tai kimpuissa, että kyllä ne jonkun verran rupsahtaa joka tapauksessa.

Muokattu: , käyttäjä: Playing the Future

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en ole kimppua vielä sitonut, tätä ketjua lukiessa sitä vakavasti alkanut harkitsemaan :D mutta huomauttaisin että monilla sivuilla missä on neuvottu sitomaan kimppuja, on aloitettu kokoamaan muutaman ruusun ympärille kimppua niin, että ensimmäiset ruusut, vaikka 3 kpl on laitettu "keskiruusuiksi" ja ne on teipattu yhteen siitä varsien ympäriltä napakasti ja sitten otettu muutama ruusu lisää ja teipattu ne kiinni niihin keskiruusuihin. Sen jälkeen on taas otettu lisää ruusuja ja teipattu ne kiinni taas siihen samaan nippuun... jne... näin uskon että voi tehdä vaikka kuinka ison kimpun tahansa.

Luulen että ihan hyvin voi onnistua myös niin että teippaa ruusuista 3 ruusun ryppäitä ja alkaa teippaamaan näitä ryppäitä toisiinsa, aina lisäten uuden ryppään muihin kimpussa oleviin ryppäisiin.

Näillä kahdella keinolla kimpusta tulee tasainen ja se pysyy tasaisena, ja sitä on helppo käsitellä kun kukat ei kokoajan harota minne sattuu eikä valmiissa kimpussa olevat kukat pysty nousemaan keskeltä kimppua. Ryppäitä teipatessa kannattaa pitää huolta että teippaa tarpeeksi napakaksi aina uuden kerroksen ja että uusi rypäs pitää laittaa suoraan sille tasolle kun se tulee jäämään. Eli jos tekee vaikka pyöreän kimpun niin että alusta asti huolehtii että muodostaa pyöreää kimppua, kun sitä muotoa on mahdoton sidonnan jälkeen enää muokkailla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt sain vihdoin minäkin aikaiseksi sen verran, että kimppuni tänne laitoin. Yhden kerran tein pienen harjoituskimpun ja sen jälken kaasoni avustamana tämän hääkimppuni. Toinen käsipari olikin hyvä olla; toinen piteli kimppua ja toinen himmasi kukat oikeille paikoilleen. Itse olin tyytyväinen lopputulokseen, vaikka ihan siitä ei tullut niin pisaran mallinen, kuin mitä olin suunnitellut. Tein ns. rautalanka varsin ja sain huomata, että sormenpäät joutivat koville, kun n. 40 ruusuun laitettiin rautalangat; suosittelen jotain ohuita hanskoja, jottei jää naarmuja sormiin. Yllättävän paljon saakin ruusuja varata, jos haluaa isomman kimpun itselleen. (Riippuu tietysti myös ruusujen koosta tai siitä onko ruusut vasta nupuillaan.)

Kokemuksena ihan mukava, itse tein kimppuni hääpäivää edellisenä iltana. Hyvin säilyi jääkaapissa kelmun alla, välillä vain suihkuttelin sumutepullolla vettä ruusujen päälle. Jännitin vähän, että kun oli valket ruusut, niin lähtevätkö ruskistumaan, mutta niin ei käynyt. Ruusuni hankin puutarha-opistolta, josta sainkin ne edullisesti ja olivat tuoreita ja hyvälaatuisia.

Jos olet kiinnostunut itse tekemään hääkimpun, niin suosittelen. Ei se niin kauhean vaikeaa ole. Tietenkin jos monimutkaisempaa meinaa tehdä, niin ehkä yksi harjoituskerta ei ihan riitä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aivan loistavia vinkkejä ja ihania kimppuja täällä! :-X

Monta sivua tätä ketjua luettuani en löytänyt yhtäkään kirjoitusta missä oltaisiin puhuttu tarkemmin huterimpien/pehmeävartisten kukkien sidonnasta. Mulla olisi unelmissa tehdä itse kimppu kieloista, kun ne kukkiin just kesäkuun alussa mökin rinteellä niin mahtavasti. Ruusut ja muut ns. kovavartiset kukat voi helposti pistää tuollaiseen sienelliseen kimppupohjaan, mutta mitenköhän kannattaisi edetä kielojen kanssa, kun niiden varret ovat niin hentosia? Voi tietenkin sitoa ihan ilman sientä, pelkkää sidontaa, mutta kestääköhän ne sitten koko päivän? Ja koska kielot ovat niin pieniä ja hentoja, niin tarvii varmaan ihan sairaasti niitä, mutta tuolla mäellähän ne kasvaa :girl_sigh:

Hmm... Kellään ajatuksia kielojen sidonnasta? Tässä idea kimppuuni:

post-26850-1264362678_thumb.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse lähtisin kielokimpun tekemään ihan omilla varsilla. tuo laittamasi kuvakin on ominvarsin sidottu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä on oma kimppuni, lauantaina otetaan käyttöön :) Tätä en sattuneesta syystä heitä kenellekään, saattaisi vapaat naiset vaan juosta kimppua pakoon jos sillä nakkaisin :girl_haha:

kinppu.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

nomenilla aivan upea kimppu! :girl_smile: Uteliaana kyselen, miten olet kimpun valmistanut? Onko tuo pajua vai mitä? Entäs nuo kukat, onko ne aitoja? Tuollaista kimppua voisin itsekin harkita :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Pixien kimppu on tosi kaunis! Pistelikö kataja sinua yhtään kirkossa tms?

Voi kiitos, kiva kuulla! :) Kataja ei pistellyt yhtään, kun niiden alla kättä vasten oli kerros saniaisen lehtiä. Mutta heittokimppu mulla oli kyllä sitten erikseen... ;)

Juuri tuollaista kyselin tuolla silkkikukka ketjussa! Tarkoitus olisi yhdistää valkoisia silkkiruusuja (tai tulppaaneja) sekä havuja tai katajanoksia. Pixien kimppu voisi toimia esikuvana. Todella kaunis ja yksinkertainen :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onpa mahtava keskustelu, tästä on todella ollut hyötyä ja rohkaistunkin tekemään kaasoni kanssa oman kimppuni :)

Haluisin vielä kysellä että onko nuo kimput, joissa kukkien varret on jätetty näkyviin, tahrineet pukua?

Olen kiinnostunut tuollaisesta puolipallon muotoisesta, lähinnä ruusuja sisältävästä, melko pelkistetyn näköisestä kimpusta jossa myös varret jäävät näkyviin "siistinä tuppona". Ymmärsinkö oikein että tämä kannattaa tehdä katkaistuin varsin, eli leikataan lähes koko varsi pois ja korvataan se rautalangalla? tässä tapauksessa varsia ei tosin ole lainkaan eikä niitä näinollen voi jättää näkyviin.. eli onko siis tarkoitus yhdistää kahta tekniikkaa (käyttää kukan omia varsia ja rautalankavarsia)? toimiiko vesijännitys yhtä tehokkaasti myös näillä varrettomilla kukilla ettei sitten osa kimpusta nuupahda?

Pakko vielä todeta että upeita kimppuja olette saaneet aikaan :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minähän tein kimppuni katkaistuin varsin, mutta kimpun keskelle jätin kyllä muistaakseni n. viisi ruusua omin varsin. Eroa katkaistuista kukista oma-vartisiin kukkiin ei huomannut: kummatkaan eivät ehtineet nuupahtaa, vaikka kimppu tehtiin edellisenä päivänä. Itse koin rautalanka varsin korvatut ruusut helpommiksi asetella kauniisti, ne kun saa taivutettua juuri siihen kohtaan kuin kimpussa haluaa. Lisäksi tykkäsin, kun varresta ei tullut liian paksu, koska kimppuuni tuli paljon ruusuja.

Jos omat varret- ja rautalankavarret yhdistää, en usko että kimppua kannattaa enään veteen laittaa -itse en ainakaan tohtinut, kun pelkäsin rautalankojen alkavan ruostua (en kyllä tiedä, kuinka pian ruostetta alkaa tulla??)

Se vaarahan on olemassa, että kukkien omat varret päästävät väriä.. Toisaalta taas kun tekee rautalanka varsin, niin myös tässä kimpussa kannattaa kiinnittää huomioita viimeistelyyn, jotta rautalangan päät eivät vain pääse repimään sitä unelmien hääpukua.. :girl_impossible:

Rautalankaa ostin ensin tiimarista, mutta koe-kimpun tehdessäni sain huomata, että tämä oli liian ohutta, eikä jaksanut napakasti ruusuja kannattaa. Kävelinkin kukkakauppaan ja ostin heiltä jämäkämpiä rautalangan pätkiä, joita he itse kertoivat käyttävänsä.. Ohuempiakin kyllä tarvitsin, näillä tein sen kiinnityksen nupun ja rautalangan välillä (neuvottu tekniikka tämän sivuston alkupuolella).

Minä olen tällä kukka-alalla ihan harrastelija, sillointällöin innostun jotain kukista värkkäilemään.. Parhaimmat neuvot saa ihan varmasti alan ammattilaisilta kysymällä! Itse kokeilemalla huomaa myös hyvin, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei, eli: ei kun kukkia ostamaan ja kokeilemaan!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos paljon :D tuokin valaisi jo lisää että eri varsia voi sekoittaa helposti, itselläni oli haavaeissa myös tuollainen tiheä kimppu. alkupään rautalankavinkit luinkin jo, en vain heti tiennyt miten käyttää niitä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

oletteko käyttäneet koivun oksia hääkimpuissa lisukkeena? itsellä olisi meininki kokeilla toukokuussa, mutta kestävätköhän ne miten hyvin? ajattelin oranssia gerberaa siihen lähinnä lisäksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä minun itse tekemäni bestmanin viehe. Sulhasen vieheessä on helmiä pujotettuna hopealankaan.

med_gallery_8829_173_420330.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä on oma kimppuni, lauantaina otetaan käyttöön :) Tätä en sattuneesta syystä heitä kenellekään, saattaisi vapaat naiset vaan juosta kimppua pakoon jos sillä nakkaisin :girl_haha:

kinppu.jpg

Mietin tässä, että kuinka hyvin gerberat kestää tuollaisessa kimpussa päivän, jos niitä ei ole mahdollista laittaa veteen ollenkaan? Vai pitääkö niitä suihkutella pitkin päivää? :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään