pampam

Uuden passin ja ajokortin hakemisesta

269 viestiä aiheessa

Itse menen huomenna jättämään passin ja ajokortin vaihtohakemukset poliisilaitokselle, itse jonotusta inhoavana huomasin, että oman paikkakunnan poliisilaitokselle voi poliisi.fi sivuilla tehdä sähköisen ajanvarauksen näiden hakemusten jättämistä varten, jolloin säästyy kaikelta jonottamiselta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

...virkailija sanoi "joo se näkyy heti", en sitten tiedä mitä toi "heti" täsmällisesti tarkoittaa. Verottajallakin nimi oli vaihtunut.

Hei tarkoittaa heti, kun ko. muutos on viety väestötietojärjestelmään. Verottajalla ja poliisilla on suora yhteys väestötietojärjestelmään, kaikki muutokset näkyvät heti, kun ne on tehty.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ottamassa kaksiosaista nimeä. Passini on voimassa vielä 5 vuotta. Tarviiko tämä uusia kun vanha sukunimi säilyy, uusi tulee perään?? en viitsisi uusia passia kun uudet passit ovat voimassa tuon 5 vuotta eikä lähiaikoina kuitenkaan ole tiedossa ulkomaanmatkoja joille passin tarvii. Lisäksi ajattelin että jos tässä häiden jälkeen sattuu tulemaan perheenlisäystä tuon 5 vuoden sisään niin saisi lapsen samalla uuteen passiin. Ajokorttini uusin kuitenkin joten se toimikoon henkkarina tarvittaessa.

Kyllä pitää uusia, jos aiot käyttää passiasi matkustusasiankirjana. Laki vaatii, että passissa on samat henkilötiedot kuin väestötietojärjestelmässä, jos sitä käyttää matkustamiseen. Vanha sukunimesi ei säily, vaan muuttuu yhdistelmänimeksi.

Jos et aio käyttää passiasi, sitä ei tarvitse uusia.

Lapsia ei merkitä vanhempien passiin, vaan heille tulee omat passit.

Passi maksaa 48 € ja on voimassa 5 vuotta. Yllättävästi sitä pidetään kalliina, vaikka kustannus vuotta kohti on 9,6 € ja päivää kohti 2,6 cnt. vaikeaa sanoa mihin tuota nyt vertaisi, röökiaski maksaa n. 5 euroa ja bisse?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

...virkailija sanoi "joo se näkyy heti", en sitten tiedä mitä toi "heti" täsmällisesti tarkoittaa. Verottajallakin nimi oli vaihtunut.

Hei tarkoittaa heti, kun ko. muutos on viety väestötietojärjestelmään. Verottajalla ja poliisilla on suora yhteys väestötietojärjestelmään, kaikki muutokset näkyvät heti, kun ne on tehty.

Mutta kuinka kauan kestää, että muutos viedään väestötietojärjestelmään? Sehän se ongelma on, kun miettii että koska sinne poliisilaitokselle menee.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Riippuu monesta asiasta: jos menee naimisiin lauantaina kirkossa, seurakunnan pitää toimittaa paperit edelleen maistraattiin, ja se saattaa joskus kestää useitakin päiviä (kukaanhan ei ennen maanantaita ainakaan tee asialle mitään) - varsinkin kun jotkut papit toimivat ripeämmin kuin toiset. Vastaavasti arkena maistraatissa vihittyjen tiedot voivat päivittyä jopa suunnilleen saman tien.

Edit: Hukkareissun välttämiseksi kannattaa kuitenkin laskea ainakin viikko ja "vakoilla" omilla pankkitunnuksilla vaikkapa verkkopankista tai vero.fi-sivulta, mikä nimi siellä näkyy, koska mainitut tahot saavat tiedot suoraan väestötietojärjestelmästä.

Muokattu: , käyttäjä: tammikuu09

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Riippuu monesta asiasta: jos menee naimisiin lauantaina kirkossa, seurakunnan pitää toimittaa paperit edelleen maistraattiin, ja se saattaa joskus kestää useitakin päiviä (kukaanhan ei ennen maanantaita ainakaan tee asialle mitään) - varsinkin kun jotkut papit toimivat ripeämmin kuin toiset. Vastaavasti arkena maistraatissa vihittyjen tiedot voivat päivittyä jopa suunnilleen saman tien.

Edit: Hukkareissun välttämiseksi kannattaa kuitenkin laskea ainakin viikko ja "vakoilla" omilla pankkitunnuksilla vaikkapa verkkopankista tai vero.fi-sivulta, mikä nimi siellä näkyy, koska mainitut tahot saavat tiedot suoraan väestötietojärjestelmästä.

Itse tosiaan odottelin viikon ennen kuin menin uusimaan passia ja ajokorttia. Tapiolasta ja säästöpankista sanottiin että siellä päivittyy tiedot ehkä kerran kuussa, joten siinä voi mennä aika kauankin ennen kuin uusi nimi näkyy, mutta verottajalle tieto meneekin heti kun se on järjestelmään laitettu, sitä en edes hoksannut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ottamassa kaksiosaista nimeä. Passini on voimassa vielä 5 vuotta. Tarviiko tämä uusia kun vanha sukunimi säilyy, uusi tulee perään?? en viitsisi uusia passia kun uudet passit ovat voimassa tuon 5 vuotta eikä lähiaikoina kuitenkaan ole tiedossa ulkomaanmatkoja joille passin tarvii. Lisäksi ajattelin että jos tässä häiden jälkeen sattuu tulemaan perheenlisäystä tuon 5 vuoden sisään niin saisi lapsen samalla uuteen passiin. Ajokorttini uusin kuitenkin joten se toimikoon henkkarina tarvittaessa.

Lapsia ei merkitä vanhempien passiin, vaan heille tulee omat passit.

Passi maksaa 48 € ja on voimassa 5 vuotta. Yllättävästi sitä pidetään kalliina, vaikka kustannus vuotta kohti on 9,6 € ja päivää kohti 2,6 cnt. vaikeaa sanoa mihin tuota nyt vertaisi, röökiaski maksaa n. 5 euroa ja bisse?

Mistä lähtien pienille lapsille on omat passit?? Kaikilla sisaruksilleni on lapset vanhempien passissa.

Ja kyllä tuo passi on kallis jos sitä käyttää kerran vuodessa. Varsinkin jos tilanne on sama kuin tuossa edellä mainitussa on eli vanha passi on voimassa yhtä kauan kuin uusi passi tulisi olemaan. Itselläni samanlainen tilanne..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ No yhden matkan hinnaksi tulee 10 euroa, tuskin siihen kenenkään matkabudjetti kaatuu :) nykyisissä biometrisissä passeissa on digitaasisesti luettava kuva passinhaltijasta (tullut vuonna 2006) ja uusissa myös sormenjäljet (tullut vuonna 2009). Luulisin, että em. syistä passiin ei voida enää lisätä muita henkilöitä (kuten niitä lapsia).

Minäkin hankin aikanaan ekan oman passin vasta 16-vuotiaana, kun siihen saakka olin ollut äidin passiin merkittynä. Kai tolla on tarkoitus myös estää esim. lasten kuljetusta salaa rajojen yli. En muista oliko silloin aikanaan lapsesta muuta tietoa passissa kuin nimi ja syntymäaika.. Se on tietty ihan oma juttunsa miten saada pienestä pötkylästä uusien määräysten mukainen passikuva ja kuinka tunnistettavissa hän on tuosta kuvasta vaikka 4-vuotiaana :girl_sigh:

En ottaisi sellaista riskiä, että lähtisin ulkomaille (ainakaan Viroa tai Ruotsia kauemmas) passin kanssa, jonka tiedot eivät täsmää viranomaisten, vakuutusyhtiön tms. rekisteriin..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En ottaisi sellaista riskiä, että lähtisin ulkomaille (ainakaan Viroa tai Ruotsia kauemmas) passin kanssa, jonka tiedot eivät täsmää viranomaisten, vakuutusyhtiön tms. rekisteriin..

Samat sanat - varsinkin kun olisi siinä perillä sopivassa tilanteessa selittelemistä, miksi esim. ajokortissa, luottokortissa ja matkavakuutuskortissa olisi eri nimi kuin passissa :rolleyes:

Ja lapsille on tosiaan ollut omat passit siitä lähtien, kun sirut ja muutkin uudet passivaatimukset tulivat käyttöön. Vanhojen vaatimusten aikana hankitut passit voi toki käyttää voimassaoloajan loppuun (ainakin oikealla nimellä olevat) - mutta uusittaessa nekin muuttuvat uusien vaatimusten mukaisiksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse uusin passini kaksi vuotta sitten ja lapseni ovat samassa passissa!!

Ja käsittääkseni jos on kaksiosainen nimi niin tuo vanha passi sillä pelkällä toisella nimellä on hyväksyttävä, jos vain vihkitodistus tai muu vastaava on mukana.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nykyisin ei passiin saa merkattua lapsia.

Mikäli ottaa kaksiosaisen nimen myös passi on vaihdettava. Jos nimi virallisissa papereissa on Maija Mehiläinen-Virtanen on saman nimen löydyttävä myös passista. Itse henk.koht en ymmärrä ihmisiä, jotka ottavat käyttöönsä kaksiosaisen nimen, mutta käyttävät vain yhtä. Eikö sitten olisi ollut sama pitää entinen tai vaihtaa uuteen nimeen eikä yhdistellä nimiä? Loppupeleissä uuden passin ajokortin hankkimisen kulut ovat se pienin osa häämenoista, joten ainakaan rahasta se ei voi olla kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

NOSTO!!! Lukekaapa mistä on alunperin ollut kysymys tässä kaksiosaisessa sukunimessä ennenkuin kommentoitte

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hmm. meidän häät on siis 19.8. ja

Poliisin sivuilta tietoa passiuudistuksesta:

------------

Suomessa otetaan käyttöön uudet passit 21.8.2006. Passiuudistus muuttaa passin ulkonäköä, hintaa ja voimassaoloaikaa. Lisäksi passin toimitusaika nopeutuu, uusi valokuvaohje tulee pakolliseksi ja lapsia ei enää voi merkitä vanhempien passeihin. Uuden passin tietosivun sisällä on mikrosiru, johon tallennetaan passin tiedot sekä passin haltijan henkilötiedot ja kasvokuva. Uudenmallista biometrisin tunnistein varustettua passia voi hakea 21. päivästä elokuuta 2006 lähtien poliisilta ja Suomen ulkomaanedustustoista. Elokuun 21. päivänä ja sen jälkeen myönnettävien passien hinta on 46 euroa. Passin voimassaoloaika on enintään viisi vuotta.

Uuden passin toimitusaika on noin viikko, mutta lisämaksusta passin saa nopeammin. Pikatoimituksen aika on 1-3 päivää ja passin hinta on tällöin 60 euroa. Express-toimituksena passin voi saada Helsingistä ja Helsinki-Vantaan lentokentältä ja sen hinta on 80 euroa. Jos passin hankkii ulkomaanedustuston kautta, sen hinnaksi tulee 80 euroa.

---------------

^Kesällä tuli voimaan uusi passilaki ja sen mukaan passin pitää olla aina "oikealla" nimellä. Ennen kesää oli vielä ihan sallittua matkustaa vahnalla passilla (ja vanhalla nimellä) niin kauan kuin passi oli voimassa. Nyt häämatkallakin pitäisi sitten käytännössä olla uusi passi, vaikka eihän sellaista käytännössä oikein ehdi hankkia, jos matka on heti häiden jälkeen.

ravintolatyöntekijänä voisin sanoa että mikäli sun pankkikortissa ja henkkarissa ei oo samaa nimeä niin jäisi ainakin meidän ravintolassa maksamatta kortilla..niiden tulee olla samat koska mistä sua palveleva ihminen voi tietää että se on sun vanha sukunimi ja ajokortti uudella.. vastuu siirtyy näissä tapauksissa kuitenkin maksun vastaanottaneelle eikä pankille jos maksussa jotain vikaa kun kerran sen nimiselle henkilölle ei enää henkilötodistusta löydy.ettei sitten tarvitse automaatille juosta jollei kortti kelpaakaan :D eikä kannata luottaa siihen et kun on kortti höylätty sen puhumal saa onnistuu menee läpi,maksun voi aina peruuttaa ;) näin itse olen joutunut kerran tekee kun henkkareita ei löytynytkään.MUISTAKAA ETTÄ VAIKKA 50€ ON RAJA JONKA JÄLKEEN HENKILÖLLISYYSTODISTUSTA KYSYTÄÄN ON ASIAKASPALVELIJALLA OIKEUS KYSYÄ HENKKAREITA VAIKKA 0,5€ OSTOKSESTA JA SE ON NÄYTETTÄVÄ!Näin esim.jos allekirjoitus ei täsmää korttiin.

Tässä muutama kohta aiemmista keskusteluista. Jos vieras-vieras on onnistunut kaksi vuotta sitten hankkimaan uuden passin, johon on merkitty, nostan hattua :give_rose: (olettaen, että yllä oleva tieto on oikeaa..)

Muokattu: , käyttäjä: juillet

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä muutama kohta aiemmista keskusteluista. Jos vieras-vieras on onnistunut kaksi vuotta sitten hankkimaan uuden passin, johon on merkitty, nostan hattua :give_rose: (olettaen, että yllä oleva tieto on oikeaa..)

Kyllä tuo tieto pitää paikkansa!! Virkailija sanoi että alle vuoden vanhat menee vanhemman passilla. Ja niin se minun passissa on.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Matkustamisesta ja sukunimistä:

Työskentelin muutaman vuoden lentokentällä lähtöselvityksessä, ja annan teille varoituksen sanan: huolehtikaa siitä että matkustusasiakirjassa ja teidän matkavarauksessa on sama nimi. Näin vältytte pahimmalta sählingiltä hyvin helposti. Varmuuden vuoksi kannattaa se virkatodistus ottaa mukaan kuitenkin.

Käytännöt vaihtelevat hiukan lentoyhtiöittäin, mutta muistaakseni ainakin Ryanair perii sitten nimenmuutoksesta 100e name change feen, aivan sama mitä selität virkailijalle. Sääntö oli ainakin silloin että jos on kahden kirjaimen heitto niin menee vielä (esim. Minna Virtanen -> Minna Vitranen, pitää olla selkeästi typo)mutta kaikki muut name change feen kautta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä muutama kohta aiemmista keskusteluista. Jos vieras-vieras on onnistunut kaksi vuotta sitten hankkimaan uuden passin, johon on merkitty, nostan hattua :give_rose: (olettaen, että yllä oleva tieto on oikeaa..)

Kyllä tuo tieto pitää paikkansa!! Virkailija sanoi että alle vuoden vanhat menee vanhemman passilla. Ja niin se minun passissa on.

Virkailija on kyllä sitten puhunut läpiä päähänsä. Poliisin sivuilla sanotaan passista näin: "Passiin merkitään vain yhden henkilön tiedot, eli lapsia ei voi merkitä huoltajan passiin." Ja aika luotettavana lähteenä noita sivuja pitäisin. Lainaus siis täältä: http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/Pages/CE0576C3C0519482C22571CE004D31BD

Pikkuvauvallekin pitää siis hankkia oma passi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täyttävätkö väärällä nimellä matkustavat myös ne hotellien matkustajakortit ihan pokkana väärällä nimellä? Ja vanhentunut allekirjoitus perään?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihmeen nopeasti tämä nimen muutos lähti sujumaan. Viime lauantaina oli häät ja jo keskiviikkona kävin tilaamassa uuden passin ja ajokortin. Passin saamisessa menee viikko ja ajokortin 3 viikkoa.

Lisäksi pankkikortit on myös jo tilattu, joten nekin tulevat parin viikon sisään oikealla nimellä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä "väärällä nimellä" matkustanut. Lähdimme häämatkalle heti juhlien jälkeen, joten uutta passia, ajokorttia tai luottokorttia en ehtinyt hakemaan tai saamaan. Lennot ja hotellit oli varattu vanhalla nimellä. Häämatkan ajan olin siis vielä vanhalla nimellä. Matkan aikana oli tieto uudesta nimestä kulkeutunut mm. pankkiin, muttei todellakaan vielä joka paikkaan. Jos häämatkalle haluaa uudella nimellä, täytyy kaikki matkavaraukset tehdä uudella nimellä ja sitten olla myös passi uudella nimellä mukana. Niin ja tietenkin ajokortti jos meinaa autoa vuokrata. Ja luottokortissa ja passissa oltava myös sama nimi jos joutuu maksamisen yhteydessä henkilöllisyyttään todistamaan. Jos häämatka on heti häiden jälkeen, käytännössä joutuu matkustamaan vanhalla nimellä. Jos taas häämatka on vasta esim. kuukauden päästä nimen vaihdoksesta, voi sen tehdä uudella nimellä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei! Osaisiko kukaan taalla auttaa?

Menimme naimisiin 21.8 ja koska asun Briteissa, uutta passia pitaa menna anomaan Lontoosta. Olen kuitenkin paivat toissa enka tosiaan voi ottaa yhta paivaa edes vapaata siihen, etta lahtisin Lontooseen uuden passin takia.

Nyt kuitenkin saattaisin paasta kaymaan USAssa ekaa kertaa elamassani lokakuun lopussa. Onko tuo liian pitka aika siihen, etta varaisi matkan vanhalla nimella ja matkaisi vanhalla passilla erityisesti, koska kyseessa on USA?

Pitanee soitella uudelleen konsulaattiin, aiemmin sanoivat vain, etta "jonkin aikaa" voi matkustaa vanhalla passilla...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Missä vaiheessa olette hommanneet uuden ajokortin ja passin? Voiko niitä hakea jo ennen naimisiinmenoa vai vasta sitten kun sukunimi on vaihtunut?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä hain molemmat vasta häämatkan jälkeen. Olin kuullut kauhujuttuja jostain, joka oli joutunut kentällä selittelemään passinsa nimeä kun koneella näkyi, että sennimistä henkilöä ei ole olemassakaan.. ajattelin jotenkin omalla logiikallani minimoida sitä riskiä hakemalla passin vasta Suomeen palattuani. Nehän kelpaa 3kk nimenvaihdoksesta.

Muistelisin, että poliisi tarkisti väestörekisteristä, että mun nimi todella on vaihtunut. Eli en usko, että uusia kortteja voi hankkia ennen kun muutos näkyy virallisesti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jep, uusia henkkareita voi hakea vasta häiden jälkeen :) Mä olin häämatkalla vanhalla sukunimellä eikä sen kanssa tullut mitään ongelmia - eihän uusi nimi näy ulkomailla missään vaan ainoastaan suomen väestötietojärjestelmässä ja henkilötunnus ei kuitenkaan muutu mihinkään.

 

Jos muuten haluaa varata ajan poliisiasemalle henkkareiden uusintaan kannattaa varautua ja varata se noin kuukautta aiemmin, ainakin Turussa on sen verran jonoa ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse kävin toissapäivänä poliisilaitoksella passia ja ajokorttia uusimassa. Olin varannut 1,5kk etukäteen jo nuo ajat, kun varattua tuntuu olevan.

 

Uusi passi noudetaan nyt ärrältä. Siinä vain on sellainen hassunhauska asia, että virkailijan kertoman mukaan, uutta passia haettaessa pitäisi olla esittää voimassa oleva henkilöllisyystodistus. Nyt voimassaoleva passini tyttönimelläni ei ole voimassaoleva, koska minulla on uusi nimi. Näinollen se ei kelpaa todisteeksi, vaan tarvitaan valtakirjalla joku muu hakemaan passia puolestani...

 

Uusi ajokortti pitäisi tulla postissa sitten kotiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään