tuleva morsian 25

nimenmuutos = passi + häämatka

193 viestiä aiheessa

miten selvitä häämatkasta jos vaihtaa nimensä? Itselläni nykyinen passi menee vanhaksi juuri ennen häitä, enkä viitsisi hommata uutta kun vaihdan nimeni. Ilmeisesti emme pysty lähtemään heti häämatkalle koska eikö uudella nimellä passin hankintaan tarvita ensin se paperi minkä kirkosta saa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tästä on jossain jo keskusteltu, mutta vastaan kuitenkin. Itsellä oli sama tilanne, vanha passi meni vanhaksi 7 kk:tta ennen häitä/häämatkaa. Häämatkalle halusin kuitenkin heti häiden jälkeen, joten minä otin uuden passin vanhalle sukunimelle n.1 v. ennen häitä, menin sillä häämatkalle ja muutama kuukausi häiden jälkeen hommasin taas uuden passin, uudella sukunimellä. Kalliiksi tuli, mutta eipä paljon vaihtoehtoja ollut.

Uudella nimellä passin saa tosiaan vasta sitten kun uusi sukunimi on tietokannassa. Siihen menee muistaakseni vajaa viikko vihkimisestä, mutta sen jälkeen passia saa odotella vielä n.3 viikkoa. Matkaa varatessa tärkeintähän on se, että passissa oleva nimi täsmää lentolippujen kanssa.

Jotkut ovat kyllä kuulemma matkustelleet vielä vuosia naimisiinmenon jälkeen vanhalla passilla (jossa siis vanha sukunimi), ovat vain tilanneet matkan tyttönimellä. Itselle oli kuitenkin tärkeää vaihtaa kaikki kortit samalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Uuden passilain (tuli voimaan heniäkuussa) mukaan vanhalla nimellä olevalla passilla ei enää saa matkustaa. Ennenhän oli aivan sallittua matkustaa myös vanhalla passilla, vaikka nimi olisikin välissä muuttunut.

Biopassien myötä passien toimitusaika on myös nopeutunut, eikä uuden passin saamiseen kulu enää kuin noin viikko. Ekstraa maksamalla passi on mahdollista saada jopa päivässä. Ensin kyllä kieltämättä pitää odottaa, että uusi nimi päivittyy rekistereihin ja siinä menee parhaimmillaankin muutama päivä. Noin viikko häiden jälkeen voisi siis jo kuvitella omistavansa passin uudella nimellään :)

Jos haluaa lähteä häämatkalle välittömästi häiden jälkeen, niin silloin ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin (laittomasti) käyttää vanhaa passiaan, jossa on myös vanha nimi. Käytännössä asia ei tuottane ongelmia, jos on vain tajunnut tehdä kaikki matkavaraukset myös sillä vanhalla nimellään. Eihän tuolloin edes viranomaiset vielä näe mistään, että nimi on nykyisin toinen, joten ongelmiakaan ei tule. Itse esim. lähdin häämatkalle heti vihkimistä (lauantaina) seuraavana maananataina ja pakkohan sitä oli vanhaa passia käyttää. Millään en olisi uutta passia pystynyt siinä ajassa saamaan. Jos kuitenkin vanha passi on menossa vanhaksi jo ennen häitä eikä halua enää hankkia uutta passia vanhalla nimellä, niin silloin pitää vihkimisen ja häämatkan välille jätää jonkun verran aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla menee passi vanhaksi pari kk häiden jälkeen, ja häämatkalle mennään heti häitä seuraavana päivänä. Mutta koska maahan jonne olemme menossa, täytyy olla passi voimassa puoli vuotta matkan jälkeen, mun täytyy hankkia uusi passi. Ja sit häämatkan jälkeen taas uusi. Joo, kallista.  :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Matkalipuissa olevan nimen ja passissa nimen tulee täsmätä, ei ole väliä vaikka virallisesti nimi olisikin jo muuttunut, kunhan nuo kaksi nimeä ovat samat. Muuten ei pääse lentokoneeseen ;)

t. Matkatoimistotäti

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Uuden passilain (tuli voimaan heniäkuussa) mukaan vanhalla nimellä olevalla passilla ei enää saa matkustaa. Ennenhän oli aivan sallittua matkustaa myös vanhalla passilla, vaikka nimi olisikin välissä muuttunut.

Siis HÄH?? Eikai tämä pidä paikkaansa? Mun passi vanhenee näinä päivinä, keväällä tarvin uutta passia kun tulossa reissu ulkomaille, ja häät ja nimenvaihdos on sitten kesällä. Eli joutuisin maksamaan täyden hinnan passista, jota saisin käyttää alle puoli vuotta, ja vaihtamaan sen heti häiden jälkeen???

Mihis kaikkialle maihin sillä "poliisin henkilökortilla" (mikä se nyt onkaan..) sitten saikaan mennä, niin että se ajaa passin aseman?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Siis HÄH?? Eikai tämä pidä paikkaansa? Mun passi vanhenee näinä päivinä, keväällä tarvin uutta passia kun tulossa reissu ulkomaille, ja häät ja nimenvaihdos on sitten kesällä. Eli joutuisin maksamaan täyden hinnan passista, jota saisin käyttää alle puoli vuotta, ja vaihtamaan sen heti häiden jälkeen??

Tuo pitää paikkansa... ainakin vielä viime viikolla piti... itselläni on sama tilanne eli näyttää siltä, että rahan menoa ei voi estää...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Samalla kuin hain uuden ajokortin tiedustelin poliisilaitoksella passikäytäntöä. Tyttönimellä matkustamista ei suositella, mutta virkailijan mukaan laki ei ole muuttunut niin, että se olisi ehdottomasti kiellettyä.

Ongelmia saattaa kuitenkin tulla, koska tieto kulkee tietoverkoissa ja nimi tietysti näkyy niissä sitten vääränä.

Itse ajattelin kuitenkin jatkossakin matkustaa vanhalla passilla ainakin lähialueille. Ainahan sitä voi hankkia englanninkielisen virkatodistuksen, josta selviää nimihistoria. Todistuksen saa maistraatista noutamalla tai postin välityksellä muutamassa päivässä, hinta oli vajaat 4 euroa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämähän meni hankalaksi, ollaan lähdösssä New Yorkiin häiden jälkeisellä viikolla. Olin ilman muuta ajatellu, että matkustan vanhalla nimellä ja liput ym. on myös varattu vanhalla nimellä. Jos nyt kuitenkin tieto nimen vaihtumisesta ennättää johonkin tietokantoihin, niin mitähän siitä seuraa? :( En millään ennätä saada uutta passia ennen häämatkaa, koska aikaa on tosiaan vain muutama päivä ja ollaan jo varattu hotellikin :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tyttönimellä olevassa passissahan on ainoastaan se vika, että SUKUNIMI on eri. HENKILÖTUNNUS on tietysti ennallaan ja hetun sekä virkatodistuksen avulla voi todistaa olevansa ihan se sama immeinen.

Ihmisiähän ne siellä tullissakin ovat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Toivottavasti ainakin :) Itsellä ei ole aiempaa kokemusta Yhdysvaltoihin matkustamisesta, ja jotenkin vaan tuli mieleen, että entäs jos ne on jotenkin erityisen tarkkoja siellä ja joudun vaikka mihin kuulusteluihin, mutta eiköhän tuokin homma hoidu virkatodistuksen avulla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

aiemmista keskusteluista olen saanut sen kuvan, että kunhan passissa ja lipuissa lukee sama nimi ei ongelmia tule. Mutta jos passissa tyttönimi ja liput miehen nimellä ongelmia kai tulee..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täti poliisilaitoksella sanoi viime viikolla, että vanhalla nimellä voi mennä. Perusteli sillä, että matkahan varataan ennen häitä, jolloin on virallisesti vanhan niminen. Tämä siis jos häiden ja häämatkan välillä on niin lyhyt aika, ettei passia ehdi hankkimaan (sen saa viikossa...). Hän myös totesi, etteivät ne tietokannat nyt epäinhimillisen nopeasti päivity.

Ja tosiaan, sillähän nimen muuttumista hidastaa, että pyytää ettei pappi ihan seuraavana arkipäivänä nimenmuutoksesta ilmoita rekistereihin - tämähän on aivan sovittavissa. Itse päätin olla stressaamatta aiheesta ja matkustaa vanhalla nimellä olevalla passilla, sillä minun on käytännössä mahdotonta uutta saada tarpeeksi ajoissa. Luotan papin hitauteen ja tietokantojen päivittymättömyyteen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heips,

MInä painiskelin saman ongelman kanssa vielä syksyllä. Koska voidaan lähteä matkalle kun otan miehen nimen. Otin asioista selvää sekä poliisilaitokselta että väestörekisterikeskuksesta.

Meillä homma menee näin. Jo ennen virallista passianomusta vien valokuvani poliisilaitokselle, jotta voivat tarkistaa että se kelpaa. On kuulemma tarkentunut huomattavasti uuden passilain myötä. Papin todistuksen hoidan itse heti maanantai aamuna väestörekisterikeskukseen, josta rouva lupasi hoitaa asian heti. Tieto päivittyy kerran päivässä rekisteriin, noin puolen päivän aikoihin.

Samaa reissua kiikutan passihakemukseni poliisilaitokselle. Väestörekisterin tieto näkyy heillä heti kun päivitys tehty. Jos hakemus ehtii maanantain postiin, saan passini tiistaiksi. Matkalle lähdemme torstaina.

Pika passinkin voi saada samana päivänä, mutta poliisilaitokselta ei kehoitettu luottamaan sen saantiiin ajoissa. Passi tulee silloin Vantaan poliisilta ja hälytykset menevät passiasioiden edelle. Eli jos huono tuuri, voi sen takia myöhästyä koneesta.

Itse olen ainakin luottavainen että saan passini hoidettua ajoissa. Keskustelu asiaa hoitavien henkilöiden kanssa auttoi asiaa.

Itse en uskaltaisi lähteä reissuun vanhalla nimelläni olevalla passilla. Mitä sitten jos kuitenkin joutuu tullin hampaisiin. Ei siinä selitykset välttämättä auta. Laki kun on laki.

Hyvää reissua kaikille lähteville.

Veeti

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Veeti taidat turhaan tressata tuolla passirumballa. Kunhan lipuissa ja passissa on sama nimi, niin kaikki on ok. Itte reissattiin maahan, jossa syynätään ihan kaikki ja mitään ongelmia ei tullut. Mitä ihmeen tietojärjestelmiä siellä tullissa ja lähtöselvityksessä muka katsellaan? Lippuvarausjärjestelmää? Ei siellä mitkään nimenmuutokset näy.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häämatkalla tullissa piipattiin passin tiedot viivakoodista. Henkilötunnuksella voidaan tietysti hakea eri tietokannoista tietoa ja siinä se nimenmuutos voi tulla vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ääks siis mitenhän mun nyt kannattaa tehä? Häät on 11.8, ja matkalle lähdetään Kreetalle 26.8. Tällä hetkellä matka on varattu mun nykyisellä nimellä, mutta sen ehtii vielä hyvin vaihtaa. Mietin vaan että tuleeko ongelmia tullissa jos jossain näkyy jo uus nimi? Ja toisaalta, ehdinkö saada uutta passia...

Tässä on semmonenkin juttu nimittäin, että oon kirjoilla Tampereella, mutta elokuun (eli häät ja ajan ennen matkaa) oon vanhalla kotipaikkakunnalla, enkä viittis passin takia reissailla 300 km yhteen suuntaan. Eli voiko passia hakea muualta kuin kotipaikkakunnan poliisilta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Öh...Kuuluukohan tämä kysymykseni ihan tähän ketjuun (saa ohjata toisaalle, jos olen väärässä paikassa), mutta olen varaamassa matkaa netin kautta ja ajattelin varmuudeksi antaa tulevan sukunimeni. Passin aion hankkia vasta häiden jälkeen uudelle nimelle ja matkakin on ajankohtainen vasta elo-syyskuun vaihteessa. Kysynkin siis, että onko ok antaa uusi, tuleva, vielä ei-virallinen nimi matkatoimistolle, vai voiko siitä seurata jotain ongelmia?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luulisin, että "väärän" oikean nimen antamisessa ei ole mitään väärää. Ainakin silloin aikaan, kun olin matkatoimistossa töissä, oli tärkeää, että passi ja matkustajaluettelo olivat samansisältöiset. Eli jos lähdet matkalle uudella nimellä, varaa matkakin niin.

Tyttönimellä matkustaminen onnistui ainakin Viron maalle ilman minkäänlaisia ongelmia. Ei siis syytä paniikkiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ollaan juuri myös varaamassa lentoja häämatkalle, joka tapahtuu heti häiden jälkeen. Aiomme varata molemmille liput nykyisilllä nimillä, emme ole edes vielä päättäneet kenen nimelle tapahtuu ja mitä  :) Mutta varataanko matkan koittaessa juuri rouviintuneelle liput nyt neitinä vai rouvana? Kuinka te muut olette tehneet? Ja onkohan asialla suurta merkitystä? Aikas hankalaa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lipuissa lukee yleensä Ms, mikä voi tarkoittaa sekä neitiä, että rouvaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eli vaihtoehdoista Ms. / Mrs. voi rouvana yhä käyttää Ms. ilman että se herättäisi passintarkastajien tai tulliviranomaisten mielenkiintoa? Kai mä turhaan tätä jännitän, mutta ollaan suuntaamassa kaukomaille ja tiedossa neljät maahantulo/lähtö ruljanssit plus välilaskut  :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla samantapainen ongelma. JOS nyt päätän ottaa miehen nimen. Me matkustetaan Thaimaahan seuraavana päivänä vihkimisestä. Matkaliput on varattu vanhalla nimellä, ja passi on vanhalla nimellä. No, siinä tuskin tulee ongelmia. Kun me tullaan takaisin (kolmen viikon reissu), me ollaan päivä Suomessa ja lähdetään taas ulkomaille (Englantiin). Siinä vaiheessa on varmaan jo kaikki nimitiedot ehtineet tietojärjestelmiin. Lennot on varattu sinnekin vanhalla nimellä. Tuleekohan ongelmia, jos mulla on siinä vaiheessa ollut jo yli kolme viikkoa uusi nimi?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään