Egypti tai muut kaukaiset kohteet


timantti77

Recommended Posts

Heti alkuun totean etten ole Egyptissä käynyt (mutta pakko se nenänsä tähänkin tunkea  ;D)

Sen perusteella mitä olen Egyptistä kuullut, siellä käyneiltä, en liittäisi siihen mielikuvaa "kaksin olosta". Käsittääkseni siellä on syytä panostaa hotelliin, koska pääosa lomasta kaiketi painottuu näille vartioiduille hotellikeitaille. Olen ymmärtänyt että joissakin kaupungeissa ei ole kovin miellyttävää edes poistua noilta alueilta, koska varkauksia ja huijaamista esiintyy paljon. Niin on kylläkin monessa muussakin paikassa!! Varmasti Egypti on hieno paikka kokea, ja itsekin sinne haluan joskus suunnistaa  ::) ja hotellialueet ovat isoja ja tasokkaita. Sanoisin että jos hakee kuitenkin rauhaa ja sen tuomaa eksotiikkaa niin luulisin että kannattaa suunnata jonnekin muualle. Euroopassakin on monia rauhallisia alueita, joissa ei ainakaan suomalaisia turisteja vilise ja esim. Ebookersilta löytyy ns. piilopaikka-hotelleja. Jos budjetti antaa myöten niin tuollaisia olemme vain kaksin tunnetta voisi varmaan etsiä aasiasta (vaikka siellä niitä paikallisia kyllä taitaa reiluti ollakin  ;) ) tai malediiveilta, josta löytyy ihania rantabungalow hotelleja...Ylipäätään sanoisin että kohteet joihin ei tehdä ns. pakettimatkoja, joissa on autiota rantaa ja luontoa voisi kaiketi sanoa rauhallisiksi.

Tämän sanon siis ihan vaan mutu-tuntumalla ja nyt joku Egyptissä itse vieraillut voi minut täysin teilata  :P ::)

Link to comment
Share on other sites

Egyptissä ette tosiaan saa kahdenkeskistä aikaa juuri muualla kuin omassa hotellihuoneessanne. Mutta kyllä se hieno matkakohde on. Me olimme pari vuotta sitten El  Gounassa, joka on aavikolle rikkaille egyptiläisille ja turisteille rakennettu keidaskaupunki. Ei siten mitään alkuperäistä tarjolla, mutta viheko rantakohde, josta käsin voi tehdä reissuja Luxoriin ja Kairoon. Punainenmeri on ihana snorklaukseen ja sukeltamiseen ja maan historiahan on omaaluokkaansa.

Me suuntaamme ensi kesänä Kanadassa sijaitseville Iles de la Madeleinen saarille. Siellä on kymmeniä kilometrejä dyynihiekkarantaa, joille ei tungosta pääse syntymään, joten kaksinkin saa varmasti myös olla. Koko saariryhmällä ei ole kuin alle 14 000 asukasta eikä kiireisempänä turistikautenakaan pääse tungosta syntymään. Siellä voi rantsussa löhöilyn lisäksi vaellella upeissa maisemissa, pyöräillä, snorklata hylkeiden kanssa, käydä melomassa upeissa luolamuodostelmissa, käydä linturekillä merellä, syödä hummeria niin paljon kuin napa rutajaa, majoittua viehkoon kylpylä majataloon... Matkaa suunnitellessa on tullut monta kertaa mieleen, miten hieno häämatkakohdekin se varmasti on. Kesäkausi on tietysti lyhyt, mutta paikka on varmasti upea omalla tavallaan ympärivuoden. Ja mikä on myös suuren suuri etu, ei varmasti yhden ainutta suomalaista lähimainkaan. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sen verran pitää Egyptistä sanoa, että jos menee Sharm el Sheikhiin tai Hurghadaan tai vastaavaan aavikolle rakennettuun hotellikompleksiin niin voi melkein mennä kanarialle samantien :D

Esimerkiksi Luxor taas on historialtaan ja fiilikseltään aivan mahtava paikka josta löytyy ihania hotelleja (vanhoja britti-imperiumin aikasia esim) joissa palvelu kyllä pelaa ja yksityisyyttäkin saa ihan toisenlailla kuin rantakohteissa! Itse uskalsin ainakin liikkua ihan reilusti kaupungilla, mitä nyt sen verran pitää järkeä päässä ettei ihan bikineissä lähde kekkuloimaan :D Historia ja juuri Luxorin keskustan Karnakin temppelialue yksistään tekevät reissusta upean. Suosittelen siis lämpimästi!

Link to comment
Share on other sites

Me käytiin kaksi vuotta sitten Egyptin Hurghadassa. Matkalta me haluttiin lämpöä ja rentoutumista, sekä jotain erilaisia kokemuksia ja onnistuttiin siinä hyvin.

Ennen matkaa en ollut matkustanut kuin kerran Kanarialla ja sitten Euroopassa, joten vaikka kuinka yritin ajatella että siellä on erilasta niin yllätyin kovasti. Maasto on kuivaa, aavikkomaista ja paikallisten asumukset hökkelimäisiä. Liikenne vaikuttaa välillä hyvin kaoottimaiselta ja kaupustelijat ovat hyvin sitkeitä kehuessaan omia tuotteitaan ja kauppaa tehdään viimeiseen asti.

Joku tuolla jo mainitsikin vartioiduista hotellialueista, ja sellaisia ne hotellit siellä on. Minusta se oli hyvä juttu, sillä ensi alkuun hieman säikähdin paikallisia kaupustelijoita, jotka juoksivat pitkän matkaa kadulla perässä sopimassa hinnasta. Minusta oli ihanaa päästä rauhalliselle ja puhtaalle hotellialueelle shoppailujen jälkeen. Palvelu oli äärettömän ystävällistä. Kaikki toiveet toteutettiin ja joskus jopa tuli sellainenkin olo, että jaksanhan minä laukkuni itsekkin kantaa  :) Toisaalta tästä tuli luksus-olo ja hyvä mieli. Sitähän sinne lähdettiin hakemaan. Ja kun esim. vertaan Kanarialla saatua asiakaspalvelua tähän niin kauaksi jää. Meidän hotelli oli 4-tähden ja oisko se ollu puolihoidolla eli aamiainen ja iltaruoka kuului hintaan. Hotelliin kannattaa munkin mielestä satsata, sillä mulle ei ois kyllä tullu mieleen ruveta tuolla itse hankkimaan ruokia ja kokkailemaan. Sen verran epämääräisiä ne paikalliset kaupat oli (vertaa taas kanariaan, jossa kokkailtiin aamupalat ja joskus ruokaakin itse). Päivällä ja muutamana iltana käytiin syömässä paikallisissa ravintoloissa ja ne oli ihan ok. Ehdottoman tärkeetä oli puhdistaa käsiä koko ajan ja juuri ennen syömistä, koska se jallatauti iskee tosi herkästi. Me haettiin heti varuilta apteekista lääkettä, ja kun vähän tuntui mahassa kipeelle niin otin pillerin heti. Ei tullu muita oireita eikä matka menny pilalle sairastaessa.

Meidän hotellialue oli tosi laaja ja siellä oli erilaisia ja erityylisiä alueita auringonottoon ja aktiviteetteihin. Yksi parhaista kokemuksista oli ehkä kleopatrahieronta (kokovartalohieronta) joka kesti liki 4 h. Hotellilla oli oma kuntoilukeskus, jossa mm. nämä hierojan palvelut.

Mutta ei mekään koko aikaa ois jaksettu kaupungilla ostoksia tehdä ja rannalla loikoa. Oltiin yksi päivä punaisellamerellä snroklaamassa. Aivan upeita koralleja! Päivä oli ehkä hieman turhan tuulinen, mutta kun hengitystekniikan oppi, niin aallot ei haitannu. Se oli sellainen paikallisen firman järjestämä kansainvälinenreissu, joka varattiin matkatoimiston kautta. Mieletön fiilis matkata turkoosin veden päällä kirkkaassa auringossa (suojakerroin 40, ja vaalea ihoni paloi  ;D).

Eräänä iltana lähdettiin sitten aavikkosafarille. Maastureilla matkattiin saharaan ja tutstuttiin siellä beduiinien elämään. Se oli sellanen leiri, joka ns. pysyi hengissä sillä, että turistit käy niitä kattomassa ja ratsastamassa kameleilla. Eli ei ihan originaali, mutta sai siitä tuntumaa niiden elämään. Sitten noustiin korkeelle rinteelle kattomaan auringonlaskua. Myöhemmin ihasteltiin tähtitaivasta kaukoputkin ja opas kertoi eritähtikuvioista.

Yksi matkan hienoimmista jutuista oli myös retki Luxoriin. Olen Joulesn kanssa samaa mieltä, että se on upea paikka. Olisi kyllä koko reissu jäänyt tyhjäksi jos se olisi missattu. Siellä vasta tajuaa kuin älyttömän vanhaa egyptin kulttuuri on. Karnak on kaunis temppeli alue ja kuninkaiden laaksossa pääsee tutustumaan faaraoiden hautoihin. Huima on myös ero aavikon ja niilinlaakson välillä. Vaikka Luxor on vanha ja hirtoriallinen paikka, oli se minulle vähän liian likainen. Kaduilla oli paljon kerjäläisiä ja jotenkin ilma oli kuuman tunkkainen. Ja minä olen sen verran arka ja herkkähankainen, että ilman miestäni ja tuttava parinkuntaa en olisi uskaltanut liikkua minnekkään. Siellä myös kaupustelijat olivat ärhäkkäämpiä, ja kun et halunnut ostaa mitään niin "haukuttiin" perään rich man jne. Mutta kaiken kaikkiaan kaupungista jäi vaikuttava kuva, tuntuu että kaikkea sitä historiaa ei edes yhdellä kerralla pysty käsittämään ja ahmimaan.

Niin kuin jo sanoinkin, niin meidän matka oli onnistunut yhdistelmä lämpöä, rentoutumista, romantiikkaa ja aktiviteetteja. Olisin viihtynyt siellä vaikka toisenkin viikon. Me lähettiin matkaan ilman sen suurempia odotuksia ja ehkä sen takia reissu yllätti täysin. Kun mun mies vielä kosi mua yllättäen hotelin katolla tähtien alla ja esikoinen näki päivänvalon 8,5 kk matkan jälkeen, niin matka on täysin unohtumaton.

Näillä kokemuksilla suosittelen.

Link to comment
Share on other sites

Egypti ei ole kyllä sellainen, missä tuntuisi olevan "vain kahden", koska bungalow-tyyppisiä juttuja ei mun tietääkseni Egyptissä ole kovinkaan paljoa tarjolla. Selaapa näitä keskustelua, Egyptistä ja Hurghadasta vielä eriskeen on muistaakseni jo aika pitkä keskustelu. :)

Oltiin 2005 Hurghadassa 2 viikkoa, ja tykkäsin kovasti! Ehdottomasti kannattaa tehdä reissut Kairoon ja Luxoriin, ja me tehtiin sellainen saarireissukin veneellä. Ja paikallisia matkatoimistoja käytettiin, ja samat paikat kierrettiin kuin vieressä ajanut Tjären bussikin, ja halvemmalla.

Tosin häämatkalla ei ehkä halua "kokeilla onnea", mutta joka tapauksessa se oli mukava kohde.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Egyptissä ette tosiaan saa kahdenkeskistä aikaa juuri muualla kuin omassa hotellihuoneessanne. Mutta kyllä se hieno matkakohde on.

Me suuntaamme ensi kesänä Kanadassa sijaitseville Iles de la Madeleinen saarille.

Itse myös olen ollut lomalla (ei häämatka) Sharm El Sheikissä. Pidin kyllä kovasti. Hienoja hotelleja, yleensä 4-5 tähden melkein suurin osa hotelleista. Me saimme kyllä olla melko rauhassa hotellin ranta-alueella ja itse hotellissa, vaikka olikin pääsiäisen aika silloin. Suurin osa ihmisistä näytti viettävän aikaa enemmän hulppean uima-allas alueen vierellä kuin meren äärellä. Ruokatarjoilut hotellissa olivat ensiluokkaiset ja syotävää ja juotavaa löytyi joka lähtöön. Meillä kuului aamiainen ja illallinen matkan hintaan, joten emme kauheasti syöneet "paikallista" ruokaa muualla.

Iles de la Madeleine herätti mielenkiinnon. Kuulostaa upealta!  Miten olet ko. matkakohteen löytänyt?

Link to comment
Share on other sites

Meidän 2 viikon pituinen häämatka suuntautui Egyptin Hurghadaan keväällä 2004 ja oli aivan ihana ja upea reissu. :-X

Meillä oli All Inclusive -hotelli jossa aivan ihanat safkat, vatsatautia ei saatu kumpikaan ja kaupustelijoihin meni hermot ainoastaan Luxorin retkellä. ;D

(Häämatkakertomuskin löytyy muistaakseni vielä tuolta kertomusten puolelta jos kiinnostaa lukea..)

Mitä olen seurannut keskusteluja Egytistä matkakohteena, olen huomannut, että mielipiteet jakautuu aika lailla puoliksi. :P Eräs naikkari lähti Egyptiin suurelta osin sen ansiosta kun olin hehkuttanut paikkaa ja hän pettyi pahanpäiväisesti. Meidän bestman taasen lähti Egyptiin ja ihastui ikihyviksi. :P Mielipiteitä on monia, itse voin vain suositella. :-X

:-X Päívís

Link to comment
Share on other sites

Egypti ei ole kyllä sellainen, missä tuntuisi olevan "vain kahden", koska bungalow-tyyppisiä juttuja ei mun tietääkseni Egyptissä ole kovinkaan paljoa tarjolla.

Jos tuota kaipaa ja nimen omaa haluaa Egyptiin, niin menisin El Gounaan, en missään nimessä Hurghadaan tai Sharm el Sheikiin..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

NOSTO...

Talven matka Meksikoon vaihtui joulukuiseen Hurghadan matkaan, sattuneista syistä, oltu on aiemminkin, mutta vuonna 2001 jolloin kaikki oli "lapsen kengissä"...Joten tuoreita kokemuksia..Hinta tasoa tältä vuodelta tai viime (esim. perus tuliais ostokset, muistaakseni Egyptin puuvilla on tosi laadukasta sekä hopea oli ainakin menneinä vuosina edullista, tingittynä ainakin?). Hotelliksi otettiin 4-tähden allinc, juuri edellisissä ketjuissa mainituista syistä.

Loma painotetaan sukeltamiseen, eli sillä ei sinänsä ole väliä, jos keli on vähän viileämpi pinnan päällä...Nähtävyyksiä ei aiota ees lähteä katsastamaan, koska viikko on niin lyhyt aika...

Link to comment
Share on other sites

Iles de la Madeleine herätti mielenkiinnon. Kuulostaa upealta!  Miten olet ko. matkakohteen löytänyt?

Törmäsimme Iles de la Madeleineen Prinssi Edwardin saaren -matkaesitteessä ja sitä kautta innostuimme paiksta. Sen lisäksi, että vaikutti tosi hienolta paikalta, se tuntui mukavan etäiseltä ja paikalta, jossa ei ole kovin paljon suomalaisia käynyt. Se aina lisää matkakohteen viehättävyyttä. Saariryhmä kuuluu Quebeqille ja pääasiassa siellä taitaa käydä turisteja ranskaa puhuvasta Kanadasta. Nyt meillä on paikasta jo kokemuksiakin: palasimme neljän viikon kiertomatkalta viikko sitten. Paikka oikeasti on yhtä upea kuin kuvittelimmekin jopa upeampi. Dyynihiekkarantaa on useiden kymmenien kilometrien sijaan 300 km. Maisemat ovat huikaisevia (jossain määrin Azoreiden kaltaisia). Pienet kylät ovat suloisia, talot ovat kuin karamelleja. Ainoa miinus on, että sää vaihtelee tosi rankasti. Siellä myös on aika viileää ja tuuli on tosi kova, tosin meillä oli kuuden päivänä aikana myös yksi täysin tyyni ja tosi lämmin päivä. Lämpimin kausi lienee heinäkuun lopussa - elokuussa. Luonto on koko ajan tosi lähellä. Joimme muun muassa kahvia ihaillen samalla haikaroiden kalastelua saaren yhdellä vilkkaimmista turistinähtävyyksistä La Garven kylässä. Hylkeitä voi kiikaroida samalla kun kävelee pitkin loputonta hiekkarantaa pitkin, ihan kaksin (tai nelisin kuin me). Suosittelen paikkaa kyllä todella. Sinne pääsee esim. lautalla Prinssi Edwardin saarelta tai risteilyllä Montrealista.

Link to comment
Share on other sites

Nähtävyyksiä ei aiota ees lähteä katsastamaan, koska viikko on niin lyhyt aika...

Mun on pakko tulla hehkuttamaan sen verran, että menkää ihmeessä Kairoon! Viikossa ehtii ihan hyvin tekemään kaksipäiväisen retken, joka ainakin mulle ja miehelle oli ihan valtava elämys. Pyramidit vaan on nähtävä ja koko Kairon kaupunki oli aivan ihana sekamelska :D:-X.

Mekin asuttiin AI hotellissa eikä juuri shoppailtu, joten hintatasosta en paljon osaa kertoa. Riippunee paljolti tinkimistaidoista ;).

Link to comment
Share on other sites

Mä kyllä olen katsellut yhden päivän Kairon/pyramidin reissuja, lähdöt Hurghadasta on vaan jo 1-2 yöllä ja paluu myöhään, aika raskas olisi ja kun tosissaan aiotaan varmaan 4-5 päivää uhrata sukeltamiseen ja aikaa vaan viikko...

MUTTA jos innostutaan Egyptistä tällä toisella kerralla, niin eiköhän mennä sinne vielä tulevaisuudessakin...Vaikka 2 viikoksi, niin ehtii vaikka sille 2-päivän reissulle Kairoon 8-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Retkistä vielä, että meidän Egyptin matka oli 2-viikkoinen ja me käytiin päiväretkillä sekä Luxorissa että Kairossa. Kairon retki tosiaan oli melko rankka; lähtö oli klo 1.25 yöllä ja perillä Kairossa oltiin aamulla. Päivä siellä ja takaisin Hurghadassa oltiin illalla 23 aikoihin. Bussissa onneksi sai nukuttua kun osallistujia oli sen verran vähän, että saatiin miehen kanssa omat penkit. :) Kieltämättä raskas reissu mutta oli kyllä sen arvoinen!

Luxorin reissu ei muistaakseni ollut ihan niin raskas sillä matka oli lyhyempi. Antoisa retki sekin.

:-X Päívís

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hyvin tuntuu Egypti jakavan mielipiteitä  ;) Itse olemme lähdössä helmikuussa 2008 häämatkalle Sharmiin. Pääsen irtautumaan töistä ainoastaan 10 päiväksi joten 8 päivän reissu silloin tiedossa. Muiden kokemuksia olisi kiva lukea lisää. Mulle ei ole niin väliä onko niitä muita ihmisiä siellä paljon vai ei, kun mulla ei riitä silmiä kuin ihanalle aviomiehelleni  ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Me oltiin egyptissä Hurghadassa 2007 tammikuussa. Saatiin matka aivan sika halvalla (~300 e/hlö). Hotelli oli ihan ok, sielä "downtown" alueella. Käytiin snorklaamassa ja veneilemässä merellä, ratsastamassa meren rannalla ja toisen kerran aavikolla. Mies kävi vielä aavikolla mönkijäreissulla (aavikolla oli kameliratsastustakin) ja carting autoilemassa. Meijän piti mennä Luxoriin, mutta mulle tuli vähä mahatautia ja jouduttiin se perumaan.. harmitti lujaa!! Meillä ei se hotellin kehnouskaan haitannu, ku oli niin paljon tekemistä. Tammikuussa sielä oli lämmintä jotain 20 astetta, joten uimaan ei menty kun sielä snorklausreissussa, ja se tais olla ainoo reissu, jossa tuli vähä rusketustakin :P Vesi oli lämmintä. Aurinko sielä paisto vaan pari tuntia päivässä.. Ruoka oli hyvää ja monipuolista. Ja niihin kaupustelijoihinkin tottuu :)

En ehkä uuestaan menis, kun en oo paljoo matkustellu, ni haluan uusiin kohteisiin, mutta uskallan silti Egyptiä suositella.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 11 months later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...