85 viestiä aiheessa

En ainakaan löytänyt Pariisille omaa ketjua, mutta jos sellainen on, niin tämän saa siirtää sen alle.

Kertokaa te, jotka olette Pariisissa vierailleet, että missä siellä kannattaa ehdottomasti käydä. Miten kannattaa liikkua? Pärjääkö siellä pelkällä englannilla, sillä ranskaa emme osaa. Millaista siellä on ilmaston puolesta heinäkuussa? Osaisko joku suositella kenties hyvää hotelliakin? Hintataso on ilmeisesti kohtalaisen kallis?

Aika paljon siis kysymyksiä, mutta jos osaat auttaa jossain, niin kirjoitapas kommenttisi. Kaunis kiitos!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olimme kaksi viikkoa Pariisissa avokkini kanssa kaksi vuotta sitten kesäkuussa.

Mielestäni nuo ehdottomien käyntien kohteet riippuvat täysin käyjistä. Meille ihanin juttu oli Pariisin taidetarjonta, jota kolusimme noin museo/päivä vauhdilla. Erityisesti mainittakoon impressionistisen taiteen tarjonta (monen monta ihanaa Monet'ta).

Toinen aivan upea juttu oli Pariisin puistot, joissa vietimme iltapäivän jos toisenkin.

Pelkällä englannilla pärjäsi mielestäni mainiosti. Kannattaa tietysti ensin kysäistä ranskaksi puhuuko vastapuoli englantia. Tosin jos kyse on ostotilanteesta, ja vastaus on töykeä ei, niin kannattaa kävellä pois. Tämä on ainoa keino kouluttaa pariisilaisista kohteliaampia  ;)

Metro on aivan mahtavan hyvä liikkumisväline Pariisissa. Todellakin kattava verkosto, jota on helppo käyttää. Kannattaa ostaa esim. viikon lippu, jos olette siellä viikon, koska sitten ei tarvitse huolehtia yksittäislipuista.

Aivan paras matkaopas on mielestäni englanninkielinen Lonely Planet Paris, siitä oli meille suurenmoisesti hyötyä.

Hyvää hotellia en osaa suositella, koska omamme oli aika hmmm... mielenkiintoinen, tai siis persoonallinen, mutta ei välttämättä hyvällä tavalla  ;) Jäi muistoihin kuitenkin vain pikanttina yksityiskohtana, ei siis ollut likainen tai mitään sellaista.

Hintataso on tosiaan kallis. Tai ainakin silloin se tuntui siltä. Meillä oli mielestämme suuri budjetti, ja tarkoitus oli kiertää myös ravintoloita, mutta loppujen lopuksi söimme ainakin lounaaksi joka päivä patonkia puistossa  ;) Niistäkin hetkistä on kuitenkin ihania muistoja, mutta rahat tosiaan loppuivat aivan kesken.

Eräs tuttavani rakastaa Pariisin teevalikoimia ja kahviloita, joten niihin kannattaa varmaankin tutustua, jos sellaisista tykkää. Meillä esteenä oli vain raha... Jota tietysti kului huomattavasti pääsymaksuihin.

Versaillen puistossa kävimme kävelyllä, ja tutustuimme Antoinetten mökki-palatsiin, mutta emme käyneet päälinnassa, koska jonot olivat hirmuisat. Jos käytte noissa aidoissa turistirysissä, niin kannattaa valita mahdollisimman hiljainen ajankohta, tai hyvät hermot.

Yöelämästä en valitettavasti tiedä mitään  ::) Olimme sen verran poikki iltaisin, että nuo ilot jäivät kokematta.

Hyvää matkaa!!!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vaikka Pariisi-friikki olenkin, en voi suositella sitä heinäkuun kohteeksi. Monet tuttavani ovat tällaisesta matkasta saaneet ikuisen kammon ko. kaupunkiin... Siellä on tosikuumaa ja saasteista, ja kaikki paikat täynnä turisteja, mikä tekee myös jo (perusluonteeltaan hieman arroganteista) palveluammattien edustajista todella ärsyyntyneitä ja epäkohteliaita. Suosittelen heinäkuun kohteeksi jotain muuta paikkaa Ranskassa (esim. Normandia tai Bretagne) tai sitten Pariisia milloin tahansa muulloin kuin heinä- elokuussa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Englannilla pärjää kyllä aivan mainiosti. Tietysti aina saattaa tulla vastaan joku, joka ei ihan oikeasti osaa englantia, niin kuin joka maassa.

En ymmärrä, mitä huonoa kohtelua saaneet ihmiset oikein ovat tehneet pariisilaisille. Minä olin siellä 14-vuotiaana, pukeutuneena aivan järkyttävästi verkkatakkiin. Muu perheeni oli aivan yhtä juntisti pukeutunutta eikä kukaan meistä osannut ranskaa. Silti me kaikki koimme, että pariisilaiset olivat todella kohteliaita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olin teininä perheen kanssa viikon Pariisissa (heinäkuussa). Tuo palvelualttius tuntuu olevan ihan yksilöstä kiinni, jotkut olivat hyvin kohteliaita ja palvelivat englanniksi mielellään, jotkut taas aivan uskomattoman tylyjä (mielestäni ilman omaa syytämme).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen käynyt Pariisissa kaksi kertaa, kerran kesäkuussa ja viimeksi olimme siellä viettämässä uutta vuotta miehen kanssa. Paras aika mennä olisi mielestäni kuitenkin kevät, jolloin kaupunki on varmasti kauneimmillaan, ei liian kylmä tai liian kuuma. Turisteja siellä on aina, eli siihen en osaa sanoa parasta aikaa mennä. Ei kuumuus ja tungos kuitenkaan mielestäni estä menemästä, eli heinäkuussa matkaan vaan, jos siltä tuntuu.

Englannilla pärjää mainiosti. Itse en ole saanut koskaan tylyä kohtelua kaupungissa, en missään siellä. En siis ymmärrä mistä käsitys pariisilaisten tylyydestä johtuu, mutta itsetietoisia maastaan ja kansalaisuudestaan he toki ovat. En pidä tätä pahana. Muutama ranskankielinen fraasi on hyvä osata, sillä saa jo paljon aikaan, kun aloittaa vaikkapa kysymällä "hyvää päivää, puhutteko englantia" ranskaksi.

Meille Pariisissa on parasta sen tunnelma, historiallisuus ja ehtymätön kulttuuritarjonta. Koska mies ei ollut ennen käynyt kaupungissa, kiersimme ensin kaikissa perusnähtävyyksissä, eli Eiffel-torni, Sacre-Coeur -kirkko Montmartren kukkulalla, Louvre, Riemukaari, Notre Dame, Pantheon yms. Sen jälkeen on kiva keskittyä eri kaupunginosien tunnelmaan, kävellä Latinalaiskortteleissa, istua kahvilla, kierrellä puistoissa yms. Museotarjonta on ehtymätön, suosittelen Musee d'Orsayta myöskin. Kaiken kaikkiaan Pariisin viehätys on mielestäni eniten pienissä yksityiskohdissa, kuten kivoissa kahviloissa, joita löytää sivukaduilta yms.

Metro on kulkuvälineenä aivan ehdoton. Todella helppokäyttöinen, eikä maksa maltaita. Välimatkat kaupungissa ovat pitkät, mutta toki kävelläkin kannattaa, niin näkee eniten arkkitehtuuria ym.

Kaupunki on kallis. Me söimme usein päivällä pikaruokaa, patonkia tms. ja illalla kävimme ravintolassa syömässä. Ostosmahdollisuudet ovat rajattomat. Jos haluaa päästä helpolla, kannattaa suunnata tavarataloihin, kuten Gallerie Lafayette tai erityisiin ostoskeskuksiin. Mutta jälleen, pikkukaupoista löytyvät ne parhaat löydöt. Kirjafriikille ehdoton pistäytymispaikka on Shakerpeare&Co -kirjakauppa vasemmalla rannalla, ehkä hieman kulunut paikka, mutta tunnelmallinen.

Nyt ei tule muuta mieleen, mutta kysy ihmeessä lisää, jos haluat tietää. Lisäisin vielä, että Pariisi on äärettömän romanttinen kaupunki, kun siellä on yhdessä rakastettunsa kanssa.  :-X Me suunnittelemme taas uutta pistäytymistä Pariisissa, tällä kertaa suuntaamme sinne keväällä, kun kaikki alkaa kukkia.  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Paljon kiitoksia kaikille avuliaille naikkareille hyödyllisistä vinkeistä! Häämatka Pariisiin on nyt varattu ja innokkaina odotamme heinäkuuta. Tosin jonkinlainen ranskankielen oppikirja kai pitäisi hankkia, että voisimme opetella muutaman lauseen ranskaa..

Vinkkejä matkalle otamme edelleen kiitollisina vastaan. Ja tuosta metrolla liikkumisesta olisin vielä kysynyt, että jos ostaa sellaisen viikon lipun, niin pitääkö siis olla valokuva matkassa? Jossain ketjussa mielestäni sanottiin näin. Ja mikä on paras tapa tulla lentokentältä hotellille? Lontoossa pääsi kätevästi metrolla, mitenköhän siis Pariisissa?

Katsotaan mitä kaikkea muuta tulee mieleen kysellä tässä matkan varrella.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Viesti hävisi jossa sanoin että me kyllä havaittiin että pariisilaiset ovat töykeitä eivätkä tahdo osata ja ymmärtää englantia. Että ranskaa siis tarvitsi kyllä kipeästi. Ehkä me vaan liikuttiin väärissä paikoissa.  ;) Maaseudulla sitten taas englannilla pärjäsi hienosti!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen asunut jonkin aikaa Pariisissa joten tässä pari vinkkiä.

Metro on hyvä kulkuväline (itse kyllä sitä inhoan mutta myönnettäköön että päiväsaikaan näppärä), viikon lippuun tarvitsee kuvan. Bussilla pääsee myös hyvin ja itse pidän huomattavasti enemmän Pariisin busseista kuin metrosta. Sama lippu käy molempiin.

Lentokentältä terminaalista menee keskustaan Roissy-bussi, en muista mitä maksaa (n 10 €) ja huomattavasti helpompi kuin matkatavaroiden kanssa tunkea metroon...mutta lentokentältä menee myös siis RER pikametro B linja keskustaan.

Mielestäni Pariisilaiset ovat aika töykeitä ja viileitä verrattaen muihin ranskalaisiin. Mutta hyvääkin palvelua saa ja on hyvä opetella pari fraasia edes ranskaa. Kaupungissa on paljon kulttuuria ja nähtävää, kesäkuukausina kyllä on KUUMA ja saasteista ja kamala ihmistungos. Mutta toisaalta mikä onkaan ihanampaa kuin istua terassilla lämpimässä illassa ja katsella ohikulkevia ihmisiä. Ja onhan Seinen rannalle kyhäilty Paris-plage ("hiekkaranta") nähtävyys :)

Hintataso on todella kallis, jos budjetti on tiukka ei kannata istuutua kahville tai lounaalle ydinkeskustan turistiravintoloihin vaan pieniltä sivukaduilta löytyy samaa kamaa hieman edullisemmin.

Jep jep, toivottavasti oli jotain apua. Bon voyage :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pariisissa asuneena mun mielestä kannattaa:

1. Ostaa hyvä matkaopas ja tutustua siihen ennen matkaa. Tosi hyvä kirja on sellainen kirja, jossa on jaoteltu kaupunki eri osiin ja siellä on kaikenlaisia kävelyreittejä ym. Löytyy varmaan aika helposti kirjakaupasta.

2. Jos on Pariisissa vaan esim 5 päivää, kannattaa miettiä mitä oikeasti haluaa nähdä, koska nähtävää riittäisi vaikka kuukaudeksi. Yksi nopea tapa nähdä Seinen varrella olevat nähtävyydet on jokilaiva. Ei ehkä romanttisin tapa, mutta varsinkin illalla tunnelmallinen.

3. Suosittelen lämpimästi Marais-nimistä kaupunginosaa. 5 minuutin kävelymatka Seineltä. Tosi tunnelmalinen ja ihana kaupunginosa, josta löytyy ihania pieniä kahviloita ja butiikkeja. Ei läheskään niin täynnä turisteja kuin esim. Latinalais kortteli.

Lilli_be:n kirjoittamat jutut pitää mun mielestä just paikkansa. Eli kannattaa katsoa ympärilleen ja vähän etsiä niin löytää paljon edullisempia ja sympaattisempia paikkoja kuin turistirysien vierestä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En tiedä onko kukaan maininnut tätä, mutta joka kuukauden ensimmäisenä sunnuntaina museot ovat ilmaisia. Eli siis silloin kannattaa suunnistaa museoihin. Itse olen ollut Pariisissa neljä kertaa ja aina juuri kuukauden alussa (kaksi kertaa syyskuussa, kerran kesäkuussa ja kerran huhtikuussa). Ja aina on siis tullut käytyä jossain "uudessa" museossa. Näkemättä on tietenkin vielä kymmeniä museoita, niitä kun Pariisissa riittää!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ja jos on aikaa, niin kannattaa piipahtaa Versaillesissa, Ludvig XIV:n mahtipontisessa linnassa. Peilisali varsinkin oli näkemisen arvoinen. Olisko tuo n. 20 km Pariisista?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen käynyt Pariisissa kevätaikaan( toukokuussa)  ja silloin se oli kyllä tosi ihana, ei liikaa turisteja, kevät pidemmällä kuin Suomessa. Suosittelen majoittumista latinalaiskorttelien alueella, ainakin silloin kun itse olin siellä (tosin siitä on 8v) niin hintataso oli kohtuullisempi kuin ihan siinä keskustassa, jossa mm. isot tavaratalot. Pariisi on täynnä idyllisiä kahviloita, puistoja,... Romanttista!  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

:-X Oltiin tammikuussa 2005 viikko Pariisissa ja silloin ei ainakaan ollut turisteja hirveämmin liikkeellä. Minnekään ei tarvinnut jonottaa kohtuuttomia aikoja jne. Mielestäni Pariisi ei ollut mitenkään kamalan kallis paikka, ravintoissa hintataso on suurinpiirtein sama kuin täälläkin. Annokset on sitäpaitsi suuria paremmissakin ravintoloissa, joten mahansa kyllä sai täyteen. Söimme yhdessä Pariisiin kalleimmista ravintoloista ja alku-, pää- ja jälkiruoka sekä pullo viiniä + alkudrinkki maksoivat vähän päälle 100e kahdelta hlöltä, eli ihan samaa hintatasoa kuin täälläkin ns. paremmissa paikoissa. Mutta annokset olivat tosiaan huomattavasti suurempia kuin täällä. Ihan samaa tasoa löytyy muistakin kaupungeista, on kalliimpaa ja vähän edullisempaa. Minua ainakaan ei kauhistuttanut Pariisin hintataso, tietysti jossain Lafayettellä oli vaatteet kalliita merkkivaatteita, mutta löytyi sieltä niitä edullisempiakin ostopaikkoja.

Me ei saatu missään huonoa palvelua, ja englannilla tultiin vallan hyvin toimeen. Itse kyllä olen lukenut ranskaa, mutta en sitä sitten sen kummemmin kiitosta jne enempää käyttänyt. Puistot ei tietenkään tammikuussa olleet parhaimmillaan, mutta muuten tykkäsin enemmän käydä ko. kapungissa juuri ns. turistiajan ulkopuolella.

Kannattaa tosiaan suunnitella reissua jo etukäteen ja katsoa, mitkä kohteet haluaa ehdottomasti käydä. Paljon jäi meilläkin näkemättä, mutta paljon ehdittiin nähdäkin. Me liikuttiin oikeastaan pelkästään kävellen, meille sopiva vaihtoehto. Näki samalla paljon enemmän kuin maan alta.

Käytiin myös Versaillesissa, mutta peilisalin näkeminen jäi aika vähäiseksi, sillä se oli rempan alla. Olisiko n. parin metrin pätkä ollut valmiina. Restaurointi jatkui muistaakseni vuoteen 2007. Luonnontieteellinen museokin jäi näkemättä, tai lähinnä ne mieheni toivomat dinosauruksen luut, kun sielläkin oli remppa menossa. Pompidoossa (en nyt muista kirjoitetaanko noin) kannattaa myös käydä, jos nykytaide kiinnostaa. Itseasiassa ei olla ko. taiteen ystäviä, mutta jo rakennuksena oli mielenkiintoinen.

Hotellin nimeä en tähän hätään muista, mutta sieltä me joka päivä käveltiin nähtävyyksille. Oli pieni, mutta siisti hotelli n. 3km päästä Eiffel-tornilta. Ja erittäin edullinen. Mulle ei ainakaan jäänyt mitään suurempaa negatiivista sanottavaa Pariisista. Tietysti kadut on täynnä koiranp*skaa ja roskia, mutta niinhän se taitaa kaikissa suurkaupungeissa olla ;). Niin ja me varattiin hotellit yms. itse, eli ei käytetty matkatoimistoja siinä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Söimme yhdessä Pariisiin kalleimmista ravintoloista ja alku-, pää- ja jälkiruoka sekä pullo viiniä + alkudrinkki maksoivat vähän päälle 100e kahdelta hlöltä, eli ihan samaa hintatasoa kuin täälläkin ns. paremmissa paikoissa.

Ööh, vaikea kyllä uskoa tuota yhdeksi Pariisin kalleimmaksi ravintolaksi  :o

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei Helsingissäkään tuolla hinnalla syö kalleimmissa ravintoloissa, saatikka sitten Pariisissa. Jos todella tasokkaisiin ja kalliisiin ravintoloihin haluaa Pariisissa mennä illastamaan, niin saa kyllä laittaa yhden nollan vielä perään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olittekos te Pilpero se suomalainen pariskunta samassa hotellissa meidän kanssa.. :) Tutulta kuulostaa. Tammikuussa 2005 oltiin mekin Pariisissa. Mulle oli kolmas kerta ja sulholle ensimmäinen. Ite järkkäiltiin matka Hulluilta Päiviltä ostettujen lentolippujen päälle. Netistä varattiin hotelli suuren tutkimisen jälkeen. Ja me kun luultiin et nyt ollaan vaan kahdestaan hotellin suomalaiset, niin eikös yks aamu aamupalalle pumpsahtanut suomea puhuva pariskunta.

Louvressa käytiin perjantai-iltana, sillon nuoret (alle 27 tms) pääsi ilmaseks, jos oikein muistelen. Sit kaikki muutkin perusjutut kateltiin, Sacre Cour oli yks upeimmista, siellä oli nunnilla lauluharjotukset menossa. Ja sit se Pompidou centre. No niinhän siinä kävi perinteiset, et se ei oo tiistaisin (jos oikein muistan) auki.. Se oli meidän viimenen reissupäivä ja mentiin sit aamulla jo pällistelemään sitä taloa, tyyliin 6 tuntia ennen lähtöä lentokentälle ja kappas vaan, kiinni oli.  :)

Ja mitä tohon pariisilaisten töykeyteen.. Kyllä ne osaa olla kohteliaita, jos viitsivät. Yleensä eivät viitsi. Tai siis tämä on mun kokemus kolmelta lyhkäseltä reissulta. Ja lisätään vielä näkökulmaan se, että ranskaa osaan tyyliin viisi sanaa.

Mutjuu lisätään vielä, et romanttinenhan se kaupunki on. Mä kyllä löydän romantiikkaa mistä paikasta vaan, kun on sulhon kainalossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

;D sori, käytin ihan väärää sanaa ::). Tietenkin ei tuo nyt kalleimpia ollut, matkaopaskirjamme perusteella yksi arvostetuista ravintoista, anteeksi :-[! Ihan oikeassa olette, että todella tasokkaissa ravintoloissa saa laittaa vielä enemmän rahaa menemään! Ja kalleimpia tuo ei tietenkään ollut! Ehkä oikeampi termi olisi hieman parempi ravintola, mitä lie se sitten tarkoittaa ::). Kyseessä oli siis muistaakseni Le Grand Colbert Restaurant, ainoa, mistä jäi nimikin suurinpiirtein muistiin. Olikohan sellainen ravintola olemassa/onkohan, kun Le Vaudeville? Muistelisin, että siellä oli kanssa hyvää ruokaa.

Tarkistin vielä tuon meidän hotellin nimen eli me yövyttiin Hotel Touringissa, oli ihan kiva ja siisti paikka. Niin anteeksi vielä kerran tuo kämmi  :-[, sen se teettää, kun on tällainen hökeltäjä ;D.

Suosittelen kyllä matkaamista Pariisiin :-X. Mukava kaupunki ainakin meikäläisen vähäisen kokemuksen perusteella :-X

edit. jenskuli, en usko että oltiin? Jos tuo hotelli on tuttu, niin ehkäpä sitten oltiinkin ::). Mie muistelen, että samassa hotellissa oli vain yksi suomalaisperhe, heillä oli kolme lasta.

edit2. jatkan vielä samaan viestiin, jos oikein muistan niin käytiin syömässä myös sellaisessa halvassa paikassa kun Chartier, oli oikeastaan aikalainen elämys ;D. Pöydät täytettiin järjestyksessä. Vaikka muut pöydät olivat tyhjiä, niin meidät ohjattiin samaan pöytään, missä istui pariisilaisia mm. yksi vanha herra, jonka syöminen oli hieman sottaisempaa ::). Laskun tarjoilija kirjoitti ulkomuistista pöydän päällä olevaan suojapaperiin. Mikä minusta oli jännää, että jos tilasi pihvin (grillatun) niin siinä tosiaan oli sellainen grillatun maku :P. Ruoka oli tuollakin ihan ok, sellaista perusruokaa.

edit.3 (nooh, tällä tulee aina viestin tallentamisen jälkeen mieleen vaikka mitä ::)) Varmaan tohon asiakaspalvelijoiden töykeyteen vaikuttaa myös se, miten paljon turisteja on liikkeellä. Voihan se olla, että hermoja kiristää pahimpaan turistiaikaan aika roimasti, kun samoja asioita kysytään ja sählätään ;D. Vaikka eihän se tietenkään saisi vaikuttaa :-/. Meillä onneksi sattui niin, että saatiin joka paikassa ihan hyvää palvelua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pilpero: ravintola Chartierissa oltiin mekin viime kesäkuussa ja kokemus oli kerrassaan unohtumaton ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei onkos tuo Chartier sellainen pieni ravintola Boulevard de Montmartrelta lähtevällä sivukadulla? Se on aika legendaarinen  ;D Tyypillinen pariisilainen pikkuravintola.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En kyllä muista yhtään, missä Chartier sijaitsee, mutta se ei ihan pikkuravintola ole, vaan iso ja pramea halli (muistuttaa esim. vanhan rautatieaseman odotushallia) kattokruunuineen. Pöydillä on tosiaan paperiset pöytäliinat, joihin meidän piti itse (!) ynnätä oma laskumme ;D. Aurinkomatkojen Pariisi-opas kuvasi Chartieria "suosituksi kansanruokalaksi" ja sellainen se todella oli.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Chartier on Rue du Faubourg Montmartella. Ei millään sivukadulla, vaikkakin hieman 'syrjässä' tosta isosta kadusta. Muistelen, että oli jonkin rakennuksen sisäpihalta se käynti sinne. Tosiaan toi oli sellainen iso 'halli' ;D. Suosittelen siellä käyntiä, on oikeasti elämys ;D. Kärsivällisyyttä kannattaa varata ;). Lisäksi siellä on tosiaan aikalainen hälinä, jos sattuu menemään ruuhka-aikaan. Me tehtiin ns. taktiset ja käytiin aina syömässä tuntia ennen pahinta ruuhka-aikaa. Kannattaa tosiaan mennä hieman ennen kun pariisilaiset lähtevät syömään. Onnistuttiin aina lopettelemaan just, kun paikat alkoi täyttyä :). (ja en tosiaankaan muista, moneltako me syötiin :-[)

Jatkan vielä tuosta grillattu-jutusta. Muutamana iltana otettiin kumpikin grillatut pihvit ja niissä todella oli sellainen grilli-hiili -maku :P. En tiedä onko tuo sitten yleistä pariisilaisissa grillatuissa ruuissa, mutta meille ainakin sattui joka kerta.

Versaillesissa syötiin kanssa siellä puistossa olevassa ravintolassa. Oli muuten aika hirvittävän kokoiset annokset :o. Ajateltiin, että otetaan vähän vaan kanaa ja jotain kevyttä näin 'välipalaksi', mutta sitten totuus valkeni, kun kateltiin muitten annoksia. Siellä tuli ähky.

Niin ja meikäläinen ei enään ihan heti kykene croissantteja syömään, alkoi jo aamupalalla tökkiä :P. Tuolla meidän hotellissa oli kiva, että noitten croissanttien lisäksi oli joka aamu hedelmäsalaattia ja muroja. Croisanttien väliin oli marmeladeja ja yhtä juustoa. Muutama aamuna tuolla oli myös 'jugurttia' (saman tyylistä, ei kyllä ollut sillä nimellä). Aamupala ei siis ollut mitenkään runsas (mutta se me tiedettiin jo etukäteen, joten siinä ei pettymystä päässyt tulemaan  ;)).

Pariisissa ruuat ei ollut kamalan mausteisia, esimerkiksi valkosipulia ei ollut juuri missään ruuassa (ja nämä seuraavat on sitten vain niitä kokemuksia, mitä mulle sattui tuon viikon aikana, joten mikään totuus tämä ei tietenkään ole ;D). Oikeastaan noissa paikoissa missä me syötiin, ruoka maistui sellaiselta peruskotiruualta (tai sitten meillä on outoa kotiruokaa ::)). Hyvää oli, mutta ei mitään ns. erikoista. Ja sinappia oli aina pöydässä. Viimeistään siinä vaiheessa, kun tilasi pihvin tuotiin sinappipurkki pöytään. Me yritettiin syödä aina sellaisissa ns. pariisilaisissa paikoissa paikallista ruokaa. Kerran sitten otettiin kebab-annokset välipalaksi...sekin oli 'mautonta' suomalaiseen kebabiin verrattuna. Lähinnä vain rasvaista ;).

Circle :o te jouduitte itse ynnäämään laskun! Meillä tosiaan tarjoilija muisteli ulkomuistista mitä me oltiin syöty ::). Palvelu ei ollut täällä ns. parasta, mutta ihan ok. Elämyksen takia me jätettiin kuitenkin tippiä ;). Tuolla Le Vaudevillessa (ja en ole varma tosta nimestä...) oli paras palvelu, tosi iloisia ja ystävällisiä tarjoilijoita. Suurimmaksi osaksi niissä paikoissa missä me käytiin oli kaikki tarjoilijat miehiä, kuten siivoojatkin.

Ja tupakanlemakkaan saa tottua. Pienemmissä liikkeissä varsinkin ihmiset (ja myyjät) poltti sisällä. Käytiin sellaisessa pienessä ruokakaupassa ja siellä setä mittasi meille pähkinöitä sätkä suussa käryten ;).

edit. siis varsinkin ihmiset...no joo, eli tarkoitin, että Varsinkin pienemmissä liikkeissä ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Chartier on Rue du Faubourg Montmartella. Ei millään sivukadulla, vaikkakin hieman 'syrjässä' tosta isosta kadusta.

Joo, on se siis se ravintola jota ajattelinkin (ja poikkikatu oli ehkä se hakemani sana)  :D Mäkun luulin sitä pikkupaikaksi, en siis itse ole käynyt mutta paikalliset suosittelevat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Circle :o te jouduitte itse ynnäämään laskun! Meillä tosiaan tarjoilija muisteli ulkomuistista mitä me oltiin syöty ::). Palvelu ei ollut täällä ns. parasta, mutta ihan ok. Elämyksen takia me jätettiin kuitenkin tippiä ;).

Juu, jossain vaiheessa huomattiin, että naapuripöydän aasialaiset turistit piirtelee keskittyneesti pöytäliinaan. Sitten tulikin itselle hetkeksi tenkkapoo, kun laskua pyytäessä äkäinen tarjoilija ryöpsäytti litanian ranskaa (puhun sitä itse hieman, mutta sillä kertaa meni yli ymmärryksen), lykkäsi kynän käteen ja osoitti sormellaan sitä pöytäliinaa. Vähän ajan päästä tajuttiin, mikä oli homman nimi ;D

Pari kertaa onnistuttiin saamaan Pariisissa loistavaa ruokaa, korsikalaisessa ravintolassa söin elämäni parasta kasvispastaa, ja sitten maalaisranskalaisen pienen ravintolan ankkapata vei kielen mennessään. Myös yksi thaimaalainen ravintola oli hyvä paikka, joskin opiskelijabudjetille vähän turhan kallis. Mutta Pilperon kanssa olen samaa mieltä siitä, että ruokien maut oli pääasiassa yksinkertaisia ja varsin selkeitä.

Ja vastoin kaikkia ennakkoluuloja, me saimme Pariisissa uskomattoman hyvää palvelua! Muutama sana ranskaa alkuun, ja sen jälkeen englannilla onnistui hyvin. Paras muisto oli Opera Garnierin sisäänkäynnillä, jossa laukkuja tarkastavat vartijat innostuivat onnittelemaan, kun selvisi että häämatkalla ollaan. Saimme runsaan lapsilykyn toivotukset sun muut, ja vartijat muistivat meidät vielä lähtiessämmekin :D Kaikille Pariisin-kävijöille suosittelen myös reissua Versaillesin linnaan. Me viihdyttiin siellä koko päivä, välillä syötiin piknik-eväitä puistossa. Upea paikka!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään