Espoo


Jenetska

Recommended Posts

Onko kokemuksia jaettavaksi espoon maistraatista? Olisi nimittäin tarkoitus sieltä pyytää vihkimisapua. Päätettävä on vielä, että tapahtuuko vihkiminen juhlapaikalla vai maistraatissa? Tietääkö kukaan kultainen, että onko espoossa muita mahdollisia siviilivihkijöitä ja miten heihin saisi yhteyden? Onko heistä kokemusta? Tarkoitan tässä noita tuomareita yms.  :-*

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Niinkin vahva tuntuma tähän asiaan on, että muistelisin aika äskettäin lehdestä lukeneeni, että Espoon maistraatista ihmettelivät, kun kovin monia virka-ajan ja -paikan ulkopuolisia vihkimisiä ei ole pyydetty. Liittyi tähän lakimuutokseen siis. Luulisin siksi, että se on mahdollista :) Kannattaa tietysti kysyä Espoon maistraatista. Itse olen vasta parin viikon päästä menossa maistraatissa vihille, joten en vielä tiedä mitään :) Ihan mukavan näköinen vihkimishuone ainakin oli, ja pari-kolmekymmentä vierastakin mahtuisi tarvittaessa seuraamaan.

Toinen vaihtoehto on laamanni tai käräjätuomari, joihin varmaankin saa yhteyden Espoon käräjäoikeuden kautta. Tästä on vielä vähemmän kokemusta, paitsi että kerran muissa asioissa paikalla käydessäni jouduin kulkemaan metallinpaljastimen läpi - voisi olla hauska ohjelmanumero häissä ;)

Mikään ei tietenkään estä kysymästä vihkijää muista maistraateista, jos Espoossa ei jostain syystä onnistu.

Link to comment
Share on other sites

Meidät vihittiin Espoon maistraatissa vuosi sitten.

Silloin edes vihkijää ei saanut tietää etukäteen, koska työvuorot selvisivät vasta edellisenä päivänä. Sen vuoksi vihkijä suostui lukemaan vain sen oman pakollisen tekstinsä, ei mitään ylimääräistä. Kannustivat kyllä tuomaan omaa ohjelmaa tilaisuuteen, mutta aikarajan puitteissa kuitenkin (20 min / toimitus).

Skumppaa saa poksautella toimituksen jälkeen odotustilassa, mutta jos toisella parilla on vihkiminen heti perääm täytyy korrektiuden nimissä pitää äänivolyymi pienellä.

Muuten erittäin mukavaa palvelua. Ja naimisiinkin päästiin  ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Sippu(Guest)

Meillä oli siviilivihkiminen juhlapaikalla maaliskuussa 2006. Vihkimisen toimitti Espoon maistraatista henkikirjoittaja Heidi Rantatulkkila. Hän oli erittäin mukava ja halusi ensimmäisestä yhteydenotostamme asti vihkimisestämme ikimuistoisen ja juhlavan. Kävimme puhelimitse ja sähköpostilla läpi perusideaa ja vajaata kuukautta ennen häitä tapasimme hänet, jolloin kävimme tarkasti läpi vihkimisen kaikkine pienine yksityiskohtineen.

Vihkiminen ja vihkijä jäivät tunnelmaltaan mieleen oikein lämpiminä.

Link to comment
Share on other sites

Soittelinkin jo jonkin aikaa sitten Espoon maistraattiin ja olivat todella ystävällisiä ja auttavaisia. Vihkiminen olisi onnistunut muitta mutkitta niin juhlapaikalla tai maistraatin tiloissa lauantaina. Valitsimme maistraatin tilat, koska säästä ei taas mene kukaan takuuseen :)

Vihkijänä toimii henkikirjoittaja, joka ehdottomasti haluaa tavata meidät n. 1kk ennen vihkimistä suunnitellakseen tilaisuutta kanssamme. Olin erittäin positiivisesti yllättynyt maistraatin palvelun tasosta.

Link to comment
Share on other sites

Itse maistraatista on kokemusta vain puhelinkeskustelun osalta. Olisin halunnut varata erään alkukesän arkipäivän, mutta minulle ilmoitettiin ykskantaan, etteivät he silloin vihi. Ihan kohteliaasti meni, kysyivät jos joku toinen päivä sopisi, mutta eivät antaneet syytä sen tietyn päivän mahdottomuudelle (itseksemme arveltiin, että varmaan silloin on joku henkilökunnan kesäretki tms.) Eli vähän jäi vajanainen kuva palvelusta, menemme sitten Helsinkiin kun ei oma kunta onnistu.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Cati(Guest)

Siis voiko vihkimisen suorittaa muuallakin kuin oman kaupungin maistraatissa? Olen ollut siinä luulossa että ei voisi, mutta nyt edellisen viestin perusteella se siis on mahdollista. Voisiko joku viisas kertoa miten homma menee  :)

Link to comment
Share on other sites

Siis voiko vihkimisen suorittaa muuallakin kuin oman kaupungin maistraatissa? Olen ollut siinä luulossa että ei voisi, mutta nyt edellisen viestin perusteella se siis on mahdollista. Voisiko joku viisas kertoa miten homma menee  :)

Nykyään juttu on niin, että vihkiminen on ilmaista jos se tehdään maistraatin tiloissa. Jos vihkijä

tulee virka-ajan ulkopuolella vihkimään juhlapaikalle, se maksaa 200 euroa. Mutta se siis onnistuu..riippuu

varmaan maistraatin tilanteestakin, onko sopivaa vihkijää vapaana ko paikalle.

Meille tulee vihkijä Espoon maistraatista juhlapaikalle, tapaamme hänet ensi kuun alussa. Jänskää!

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Soittelinkin jo jonkin aikaa sitten Espoon maistraattiin ja olivat todella ystävällisiä ja auttavaisia. Vihkiminen olisi onnistunut muitta mutkitta niin juhlapaikalla tai maistraatin tiloissa lauantaina. Valitsimme maistraatin tilat, koska säästä ei taas mene kukaan takuuseen :)

Vihkijänä toimii henkikirjoittaja, joka ehdottomasti haluaa tavata meidät n. 1kk ennen vihkimistä suunnitellakseen tilaisuutta kanssamme. Olin erittäin positiivisesti yllättynyt maistraatin palvelun tasosta.

Kuulostaa todellakin hyvältä palvelulta. Alan toden teolla kallistua siviilivihkimisen kannalle. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Munkin on vielä pakko kehua Espoon maistraattia. Saimme todella hyvää palvelua ja vihkijä oli mukava. Kävimme etukäteen juttelemassa ja sopimassa kaavasta. Peruskaavan lisäksi vihkijä luki valitsemamme tekstin jolla saatiin itse vihkimiseen vähän lisää pituutta.

Minusta siviilivihkimissessä oli parasta se, että saimme tuoda tilaisuuteen sellaisen sisällön/tekstin joka oikeasti koskettaa meitä  ja merkitsi meille paljon. Oli myös kivaa että sai valita vihkimiseen juuri sellaista musiikkia kuin itse tahtoi, kirkossahan tämä ei helposti onnistu.

Meillä siis vihkiminen tapahtui juhlapaikalla ja tilaisuus oli yllättävän liikuttava, ehkäpä juuri yllämainitsemistani syistä. Molemmat itkimme musiikkiesityksen aikana aika reippaasti..  ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Kuinka paljon aikaisemmin olette saaneet varata vihkijän Espoon maistraatista?

minä varasin 2.7.07, vihkiminen 1.9.07 eli kaksi kuukautta aikasemmin. Viikkoa ennen vihkimistä tapaamme ja keskustelemme millainen vihkiminen tulee ja mitä toivomme hänen sanovan. Vihkiä tulee siis Helsinkiin meidät juhlapaikalle vihkimään. Olisimme aikaisemmin tavanneet mutta vihkijä on lomalla  :)

Nyt yritän keksiä mitä siihen vihkimiseen voisi keksiä liisää ettei ihan vaan olisi "tahdon-tahdon". ja jos nyt jo itkettää noi tekstit niin mitäs ihmettä mä sitten kun oikeasti naimisiin mennään, itken vollotan kokoajan vaan  ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Mietin aivan samaa, koska häämessuilla kuulin Proseremoniolta, että he ovat kuulleet morsiamilta palautetta, että Espoosta ei edes kannata kysyä juhlapaikalle vihkijää, kun eivät tule. :o

Nyt luettuani tätä ketjua, vaikuttaa hieman toisenlaiselta. Vihkipaikkamme on tod. Espoo ja ajattelin, että pyydämme vihkijän Hyvinkäältä. Voiko olla, että Espoon maistraatissa ei riitä vihkijöitä kaikille halukkaille vai kuinka? Olisi mukavaa, jos joku voisi valottaa asiaa. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Meidät vihkii Espoon maistraatista tässä ketjussa aiemminkin mainittu Heidi Rantatulkkila. Hän on myös suostunut tulemaan haluamaamme paikkaan vihkimään meidät, eli meitä ei näillä näkymin vihitä maistraatin tiloissa vaan itse valitsemallamme kodikkaammalla paikalla.

Varasimme vihkiajan jo syksyllä (meidät vihitään huhtikuussa) ja nyt vuoden alusta saimme tiedon vihkijästä, joka ottikin meihin heti alkuvuodesta yhteyttä ja tapaamme hänet ensimmäisen kerran jo parin viikon sisään.

Ainakin tähän mennessä olemme siis saaneet erittäin hyvää palvelua Espoon maistraatista ja toiveemme on toteutettu parhaan mukaan. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...