Onnittelu/tervetulo/alkumalja


Guest janna

Recommended Posts

Enpä tiedä, onko noilla mitään eroa.. Ainakin kaikissa niissä häissä, joissa itse olen ollut, on tarjottu juhlan alussa yksi kuohuviinilasillinen ja samalla toivotettu hääparille onnea, mutta mitään muita maljoja ei sitten olekaan nosteltu illan aikana. Eli kai se ensimmäinen malja on sitten ollut sekä onnittelu-, tervetulo- että alkumalja :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tää aihe kiinnostaisi muakin, ja olen päässäni saanut kehiteltyä tästä pienoisen ongelman. :grin: Yleensähän hääpaikalle tultaessa on aluksi onnittelumalja ja -jono. Missä järjestyksessä nää teidän mielestä pitäisi olla? Ensin nostetaan malja ja sit kätellään, vai päinvastoin. Entä missä ne pitäisi järjestää - ulkona, juhlatilassa? Itse en ikinä häissä ole kauheasti huomioinut asiaa, mutta yleensä (kesähäissä) nämä ovat tapahtuneet ulkona. Meidän talvihäissä se ei ole oikein mahdollista, ja nyt olenkin vähän hukassa miten hääpaikalle saapuminen, maljat ja onnittelu pitäisi tehdä. Miltä tämä vaihtoehto kuulostaa?

Vieraat odottavat hääparin saapumista ulkona. (Tällöin meidän pitää tulla heti vieraiden perässä, ettei vieraille ehdi tulla kylmä, mutta ei pitäisi olla ongelma, koska kirkolta juhlapaikalle on vain pari kilometriä.) Onnittelujono muodostetaan eteiseen naulakkojen jälkeen tai salin ovelle, ja salin ovelta saadaan alkumaljat. Niiden kanssa siirrytään omille paikoille. Kun kaikki ovat omalla paikalla, nostetaan malja.

Huonona puolena tuossa ainakin on eteisen ruuhkaantuminen, kun siellä vieraiden (n. 80-90) pitäisi riisua ulkovaatteet, kätellä morsiuspari ja katsoa pöytäkartasta oma istumapaikkansa. Ei vaikuta kovin toimivalta. Toisena vaihtoehtona tulee mieleen, että vieraat menevät juhlapaikalla suoraan sisälle, ja hääpari viivyttää saapumistaan sen verran, että vieraat ovat löytäneet paikkansa ja saaneet maljat käteen. Hääparin saavuttua nostetaan maljat - mutta mitenkäs se onnittelujono sitten? Tuntuisi typerältä, että vieraiden pitäisi lähteä paikaltaan tekemään onnittelujonoa johonkin keskelle salia, enkä ole ikinä ollut häissä, joissa näin olisi toimittu.

Kertokaahan, miten itse olette asian meinanneet järjestää/järjestäneet.

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä ensin jono ja sen jälkeen malja. Ainakin olen useissa häissä ollut missä on näin ollut.

Ensin tosiaan onnitellaan hääpari, minkä jälkeen on tarjoilija heti siinä lähellä ojentamassa maljan vieraalle. Ja sitten kaikki vielä kokoontuu siihen ympärille. Sitten esim morsion isukki pitää tervetulopuheen ja nostaa maljan hääparille. Sitten vaikka seremoniamestari tai kaaso tai joku voi kertoa että ruoka tarjoillaan pian salissa, olkaa hyvä ja löytäkää oma paikanna (tämän tietysti voi se isukkikin jo mainita, saattaa kyllä kuulostaa tökerötä tervetulopuheessa) Näin minä asian näen.

Toki miksi se ei sujuisi toisinkin päin. Eli vieraille tarjotaan heti kun tulevat niin juomat käsiin, ja kun hääpari saapuu nostaa se (esim) isukki maljan, jonka jälkeen kättely/halausjono :D Mutta ehkä se on luontevampaa ensin onnitella henkilökohtaisesti ja sitten vielä isolla porukalla yhdessä.

Tehän voisitte järjestää asian niin, että porukka odottaa pihalla (mikäli sää sallii, eikä oo mahottoman kylymä). Kun saavutte, siinä varmaan vielä onnittelua (mahdollinen riisin heitto ellei se onnistu jo kirkolla... tietysti kaikki ei edes sitä halua). Sitten menette sisälle, porukka tulee naulakoiden kautta (eli jättää päälyvaatteensa) onnitelemaan, minkä jälkeen ottavat maljan ja odottavat että kaikki on onnitelleet teidät henk. kohtasesti. Ja sitten maljan nosto :)

Link to comment
Share on other sites

Niin ja lisäksi se omien paikkojen etsiminen... Eikös sitä voi tehdä maljan noston jälkeen? Että siis porukka jäis siihen teidän lähelle johki ja maljan noston jälkeen etsisivät omat paikat?

Eikai se naulakkokaan niin ruuhkaudu, kun jonossa menisivät sinnekin. Sama jono siis naulakolta (ja ennen naulakkoa) teidän luo.

Link to comment
Share on other sites

Guest Minimorsio

Meillä tehdään vähän toisin päin kuin yleensä. Mun mielestä ärsyttävin osa häitä on aina se kun odotellaan hääparia ja seisoskellaan ja ihmiset kuitenkin miettii, että missähän me sitten istutaan ja tönöttävät kuka missäkin. Varsinkin ne, joilla ei ole paljon tuttuja häissä ovat yleensä tässä vaiheessa vähän hukassa. Sen takia meillä ihmiset saavat jo saapuessaan onnittelumaljan käteensä ja pääsevät heti etsimään istumapaikkansa. Pitopalvelun kanssa on sovittu mahdollisesta täydennyskaadosta jos joku on ehtinyt jo höräistä lasinsa tyhjäksi ennen hääparin saapumista. Kun kaikki ovat paikoillaan ja ehtineet esittäytyä toisilleen ja käydä mahdollisesti siistiytymässä yms. niin bestman ilmoittaa hääparin saapumisesta ja kaikki nousevat ylös. Hääparin kanssa nostetaan malja tässä vaiheessa. Sen jälkeen onnitellaan pöytä kerrallaan, tai siis seuraava pöytä nousee ylös ja liittyy jonoon kun edellinen on melkein onnitellut. Näin myöskään kaikkien sadan ihmisen ei tarvitse seisoa pitkään jonossa kun kuitenkin ne viimeiset joutuvat odottamaan vuoroaan pitkäänkin. Samalla pöydissä odottelevat ihmiset voivat rauhassa jutustella ja nauttia onnittelumaljaansa. Näin siis meillä, eikä musta tunnu mitenkään oudolta että malja nostetaan ennen henkilökohtaisia onnitteluja. Eli mun mielestä nuo voi tehdä siinä järjestyksessä kuin parhaalta tuntuu. Paljon riippuu tietysti myös siitä tapahtuuko maljan nosto ulkotiloissa vai sisätiloissa, meillähän koko homma tapahtuu juhlapaikan sisällä.

Muoks. Ai niin, pitää vielä lisätä, että olen ollut kerran häissä, joissa nostettiin ensin malja ja sitten vasta onniteltiin jonossa ja se toimi ihan mainiosti eikä kukaan sitä ihmetellyt. Joten en keksi mitään syytä miksei niin päin voisi tehdä.

Muokattu: , käyttäjä: Minimorsio
Link to comment
Share on other sites

Kaikissa häissä missä minä olen ollut on aina ensin ollut onnittelujono ja sitten, kun kaikki vieraat ovat saapuneet paikalle niin on ollut lyhyehkö tervetulo-/onnittelupuhe, jonka päätteeksi alkumaljan nosto. Ja yleensähän hääpari lähtee ensimmäisenä kirkolta, jolloin he todennäköisesti ovat myös ensimmäisten joukossa juhlapaikassa (tietysti jos hääpari tekee tällä välillä vielä jotain niin eri asia...) ja kaikki vieraat kun ei kuitenkaan ihan just samaan aikaa paikkaan saavu, niin aika luontevasti se onnittelujono siinä etenee ilman suurempaa ruuhkaa sitä mukaa kun porukkaa saapuu paikalle.

Joissakin häissä vieraat kokoontuivat kohottamaan tuon alkumaljan seisaaltaan yhteen isoon tilaan ja vasta maljan jälkeen siirryttiin pöytiin. Toisissa häissä taas on suoraan onnittelujonosta etsiydytty pöytiin ja nostettu malja sitten sieltä. Molemmat tavat mielestäni ihan toimivia. Riippuu varmaan paljon juhlapaikastakin miten tämä sujuu parhaiten. Jos esim. kaikki eivät mahdu samaan tilaan ruokailemaan, niin varmaan kivempi jos kaikki kuitenkin kohottaisivat maljan yhdessä tilassa.

Link to comment
Share on other sites

Guest Minimorsio

^ Aika jännä juttu, kaikissa häissä taas missä minä olen ollut niin morsiuspari on saapunut vasta sitten kun kaikki vieraat ovat ehtineet juhlapaikalle. Mutta nämä kun voi tehdä niin monella tavalla. :)

Link to comment
Share on other sites

Kiitos mielipiteistä. :) Tuo Morsio88:n ehdottama vaihtoehto on aika samantyyppinen mitä olen itsekin kaavaillut. Tosin kyllä varmaan vieraiden täytyisi sitten mennä omille paikoilleen niiden maljojen kanssa, kun siinä sisääntulon läheisyydessä ei oikein ole sellaista tilaa, missä kaikki mahtuisivat yhtäaikaa hyvin olemaan. Kun kyllä mun mielestä kans ehkä toi kuulostaa paremmalta, että se jono on ennen maljan nostamista. Mutta täytyy ehkä käydä tuo läpi vielä siinä vaiheessa, kun seuraavan kerran käydään juhlapaikalla.

Link to comment
Share on other sites

Guest pampula---

Meillä oli niin, että mentiin itse ekana juhlapaikalle. Sitten oli onnittelu/halijono siinä heti, kun vieraat tuli. Sitten kaikille jaettiin malja siinä pihalla ja sulhasen isä piti pienen tervetuliaispuheen. Sitten nostettiin malja ja siirryttiin sisään pöytiin.

Link to comment
Share on other sites

Mä en oikeen tuota pöytäkohtasta onnittelujona oikeen ota omakseni mutta jos sellainen käytännönsyistä (lue: tilanpuutteen vuoksi) on tehtävä niin silloin on.

Ja tosiaan mun mielestä onnittelu/tervetulo/alkumalja on se yks ja sama. Toki joku voi tehdä pidemmän kautta ja tehdä nuo kaikki. Alkumaljan näen myös juuri ennen ruokaa nostettavana.

Onnittelumaljan voi nostaa vaikka ruuan ja kahvin välissä. Jokainen tavallaan, mun mielestä ainakin juoman (ja rahan) säästämiseksi se yksi maljannosto riittää.

Link to comment
Share on other sites

Guest Minimorsio

Tätä nyt tässä säädettiin edelleen meillä KUITENKIN niin, että malja tulee vasta onnittelujonon jälkeen, mutta edelleen meillä tulee pöytä kerrallaan onnittelut. Syyhän siis siihen on se, että se ylenmääräinen seisoskelu jää pois, ei tilanpuute. Ihmiset ovat jo omilla paikoillaan kun hääpari saapuu ja silloin meistä olisi typerää ajaa kaikki yhtä aikaa siitä jonoon kun kuitenkin on mahdollista, että toiset istuvat paikoillaan ja liittyvät sitten jonoon kun se on lyhenemässä. Ei tässä siis ole kyse siitä, että jotenkin erikseen kuulutettaisiin jokaisen pöydän jälkeen että nyt se ja se pöytä, vaan siitä ettei tarvitse seisoa pitkän jonon päässä turhaan. Vähän samaan tapaan kuin mennään seisovassa pöydässäkin ottamaan ruokaa - kaikkien ei kannata rynnätä siihen yhtä aikaa.

Edit. Ja lisätäänpä vielä, että meillä tosiaan on 16 henkilön pöytiä, joten yhdenkin pöydän onnittelussa menee hetki. Varsinkin kun meillä on paljon läheisiä ystäviä paikalla, jotka taatusti jäävät muutaman sanan vielä vaihtamaan eivätkä ainoastaan nopeasti onnittele.

Muokattu: , käyttäjä: Minimorsio
Link to comment
Share on other sites

Tätä onnittelujen ja maljan ajoittumista justiin pähkäilin ja ajattelin nyt löytäneeni hyvän ratkaisun :)

Eli meillä on ensin "vihkiminen" eli katotaan ensin kankaalta meiän aiempi sivarivihkiminen, toivottavasti tämä tapahtuu eri huoneessa kuin ruokailu, joten koko väen saisi luonnollisesti sinne koottua seisomaan. Filminpätkän jaksaa kaikki katsoa seisaaltaan. Riippuu siis mihin talon puolesta valkokangas asetetaan / ylipäätään mahtuu.

Kun raina on katsottu, väki lähtee haluamassaan järjestyksessä onnittelemaan ja halimaan meiät siinä samassa tilassa, ja saavat sen jälkeen käteen onnittelumaljat. Jostain. Yhteinen alku/onnittelumalja nostettaisiin siinä, minkä jälkeen väki palaa varsinaiseen saliin omille istumapaikoilleen. Ehkä tervetuliaissanat vielä tässä vaiheessa ja sitten käydään syömään jne. juhla jatkuu.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Me ajattelimme toteuttaa alkumaljan niin, että ensin vieraat onnittelevat meidät ja tarjoilija seisoo meidän takana maljojen kanssa. Minusta menee hankalaksi, jos vieraat ottavat ensin maljan käteen ja sitten onnittelevat, varsinkin useat "tädit" haluavat halailla ihan varmasti, joten se ei onnistuisi niin helposti malja kädessä. :) Sitten kun väki juhlasalissa suht omilla paikoillaan, seremoniamestari toivottaa vieraat tervetulleiksi ja nostetaan malja Meille. :-X

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ensin olin ajatellut, että vieraat saisivat kuohuviiniä jo heti kun ilmestyvät juhlapaikalle (me tulemme viimeisenä). Siinä sitten seurustelisivat hetken ja nauttisivat kuohuvaa, jonka jälkeen me tulemme paikalle ja sitten nostettaisiin malja. Tässä pitäisi tietenkin huolehtia siitä, että kaikilla olisi jotain millä skoolata, eli että laseja täytettäisiin tarpeen mukaan.

Me teemme kuitekin varmaan silti niin, että vieraat saavat odotella hetken meitä juhlapaikan pihalla. Sitten kun tulemme paikalle seuraa onnittelut, jonka jälkeen vieraat saavat heti lasillisen kuohuvaa. Kun onnittelut on suoritettu, nostetaan malja. Tässä hämää vain se että kuinka kauan niiden ensimmäisten onnittelijoiden sitten pitää odottaa kunnes saavat kostuttaa suutaan. Kuohuviiniä kun ei parane odotuttaa lasissa ihan kuinka kauaa tahansa. Emme haluaisi hoputtaa onnitteluja. Vieraita meillä n. 80.

Muokattu: , käyttäjä: Diora
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillä tehtiin niin, että tulimme itse ensimmäisinä juhlapaikalle, ja olimme onniteltavina eteisen ja juhlasalin välisellä ovella. Ihmiset riisuivat ulkovaatteet naulakkoihin eteisessä, jättivät lahjat lahjapöytään, katsoivat paikkansa (pari kaveria oli opastamassa näitä juttuja) ja tulivat sitten onnittelemaan meitä. Siitä jatkoivat juhlasalin puolelle, missä pitopalvelu odotti maljojen kanssa. Maljat saatuaan väki meni paikoilleen, ja kun kaikki olivat tulleet, myös me menimme paikoillemme ja äitini kohotti maljan. Siitä sitten syömään. Tämä oli oikein toimiva ratkaisu etenkin näin talvella, kun ihmisiä ei voi odotuttaa ulkona.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

meiilä vihkiminen klo 14, siitä mennään suoraan kuvaukseen. hääinfossa ollaan ilmoitettu että hääpari saapuu juhlapaikalle n. klo 16. joten jokainen voi sitten itse päättää tuleeko kirkosta suoraan vai käykö väläissä jossain muualla. (paitsi tietysti ne jotka haluavat tulevat järjestämällämme bussikuljetuksella) siellä sitten kun bestman soittaa kaasolle että ollaan lähellä, niin vieraat asettuu kunniakujaksi rappusten juurelle. siinä sitten saippuakuplasateen läpi menemme sisälle ottaamaan vieraat vastaan, ja jonohan on siellä pihalla jo valmiina :) siitä sitten kättelyiden jälkeen maljat käteen ja omalle paikalle. vesikannut laitetaan pöytiin, että niistä voi sitten ottaa suun kostuketta ensimmäiseen hätään ;) meillä on toiveena että mikäli sää vaan sallii niin kuvaan ei menisi juhlasaliin ennen kuin me ollaan saavuttu, pöytäkartat tulee eteis-aulaan niin siitä niitä on helppo tutkia. saatan kyllä laittaa kartasta kuvan jo hääsivuille niin sieltäkin jo ihmiset saa käydä kurkkimassa että kenen vieressä istuu :)

mun mielestä onnittelu/tervetuliais ja alku malja on yksi ja sama asia, ainakin meidän häissä. :)

niin ja meilläkin vieraita n. 80 ja en usko että hyvin jäähdytetty kuohari miksikään menee.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tiedättekö te, onko olemassa jtn etikettisääntöä tms, että missä järjestyksessä onnitteluhetkellä ovat morsiusparin vanhemmat? Me tahdomme tehdän niin, että vanhemmat ovat meidän kanssa onnitteluja saamassa, niinkuin vanhaan tapaan asia hoidettiin. Mutta mikä on järjestys, vai onko siihen mitään järjestystä. Morsian kai onnitellaan ensiksi, sitten sulho, mutta onko sitten morsiammen vanhemmat ja sitten sulhon?

Jos jollain tietoa, onko tästä jotain sääntöä olemassa, kerro ihmeessä :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Paras ja yleisin tapahan varmaan on että vieraat tulevat juhlapaikalle ennen morsiusparia ja kerkeävät näin tutustua paikkaan, käydä vesassa ja meillä ainakin ostaa vaikka heti drinkin baarista ja etsiä oma pöytänsä. Sitten morsiuspari tulee ja tehdään onnittelujono jossa mun mielestä ensin on parin vanhemmat, ihan sama varmaan kummassa järjestyksessä että vaikka morsiamman vanhemmat ensin ja sitten sulhasen ja viimeisenä morsiuspari ja sen sen jälkeen tarjoilija antaa juoman jottei juoma kädessä tulla halaamaan paria. Sen jälkeen kun kaikki on onnitelleet niin pari tervetulosanaa joko bestmanilta tai vaikka morsiammen vanhemmalta ja onnittelumalja. Thats it.

Link to comment
Share on other sites

Me ollaan myös mietitty tuota onnittelujono/maljahärdelliä. Itse koen sen aika jäykäksi tapahtumaksi, jotenkin tulee varsin teennäinen olo. Ollaan mietitty sitä että kun vieraat saapuvat juhlapaikalle, pääsevät sisälle ja saavat drinkin. Käydään sillä aikaa siinä rannalla (sään salliessa) ottamassa kuvat ja sitten vieraiden pariin. Onko se ihan junttia jos tullessa bestman kuuluttaa meidät (jenkkien tyyliin) ja sitten vain nostetaan maljat, eli sitä perinteistä pönötysjonoa ei ollenkaan..? Kun onhan siinä ilta aikaa halata ja ottaa niitä onnitteluja vastaan.. :girl_impossible:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Me myös yritetään välttää turha pänötys.

Meillä koko tilaisuus alkaa tervetulomaljalla, jonka yhteydessä pidämme sulhasen kanssa puheen. Nostetaan yhdessä malja ja toivotetaan ihmisille mukavaa päivää (ja kiitetään, että ovat päässeet paikalle todistamaan suurta päiväämme), jonka jälkeen vasta on vihkiminen. Vihkimisen jälkeen ei ole organisoitua onnittelujonoa, vaan bestman sanoo, että vierailla on nyt koko päivä aikaa onnitella hääparia, ja onnittelu voi tehdä haluamallaan ajankohdalla.

Kaaso tosin on sitä mieltä, että jonossa ne kököttää joka tapauksessa, mutta kököttäkööt. Sitten otetaan vastaan onnitteluja jonosta. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...