Doutzen

Hääpukujen ja asusteiden tilaaminen ulkomailta netin kautta

1093 viestiä aiheessa

^Kaikella ystävyydellä varoitan, että kannattaa varautua tuolla asenteella siihen, että joku kohta ryöpyttää, kuinka käytät törkeästi hyväksi kivijalkaliikkeitä ja viet myyjien aikaa sellaisilta asiakkailta, jotka ovat tulleet oikeasti asioimaan liikkeeseen. Aiheesta on väännetty toisessa ketjussa.

Niinpa niin. Kyllahan se on epareilua menna sovittelemaan (joka haapukuliikkeissa vie aina paljon myyjan aikaa), jos kerran on vakaasti paattanyt tilata puvun netin kautta. Toisaalta, voihan jotkut muuttaa mielensakin sovitellessaan, ja ostaa puvun kuitenkin liikkeesta. 

 

Kuitenkin, monet liikkeethan eivat enaa anna kuvata pukuja ja ottavat jopa sovitusmaksun, koska netista tilaaminen on yleistynyt niin paljon. 

 

Itse komppailen Marulaa ihan taysin, en ikina olisi tilannut pukua sovittamatta! Itselleni oli myos tarkeaa nahda mita ostan, ja olin aika pikkutarkka puvun suhteen, joten liikkeesta ostin puvun ihan suosiolla. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tähän kommentoisin että olen miettinyt itse oman pukuni tekemistä. Aion silti käydä kivijalkaliikkeessä sovittamassa pukuja jotta tiedän mika malli sopii minulle parhaiten. Vaikka ostaisin puvun kiinasta kävisin silti sovittamassa pukuja liikkeessä. Ja käyhän morsiot useammissa liikkeissä sovittamassa pukuja eivätkä jokaisesta ostakkaan vaikka sitten kivijalkaliikkeestä loppuviimeksi puvun ottaisivatkin..

Pointti on se että tästä on turha mun mielestä kenenkään mieltään pahoittaa. Ne jotka tilaavat netistä ottavat sen riskin että puku on susi. 

Kävin minäkin sovittelemassa urheiluliikkeessä kenkiä jotta löysin oikean koon ja tilasin kengät sitten netistä halvemmalla. Buhuu, viekää vankilaan...

 

Ymmärrän että se vie toisilta aikaa mutta niin tää maailma vaan pyörii :/ 

Jos minulla olisi ylettömästi rahaa ostaisin tietysti pukuni suoraan liikkeestä! Ja jokainen tehköön omatuntonsa mukaan!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huuto.netin kautta tilaamani (kiinasta alunperin tullut) hääpukuni saapui eilen =)  Puku on todella kaunis! Ei häpeä yhtään liikkeiden puvuille, itseasiassa liikkeestä en yhtä kaunista pukua löytänytkään joten siksipä päädyin tilaamaan netistä, eikä harmita kun hintakin oli vain 200e. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa,

 

onko kenelläkään mitään tietoa tai kokemuksia sivustosta www.makellyprom.com ?

 

:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ensi kevään morsian ilmoittautuu! ;)

 

Olen katsellut erilaisia ulkomaisia hääpukusivustoja, joiden nimiä olen täältä bongannut ja koonnut niistä listaa unelmieni puvusta. Olen huomannut, että noiden sivustojen pukujen hinnat ovat siinä 150-250 euron välillä, joten hirveästi houkuttaa tilata, sillä budjetti on erittäin minimaalinen!

 

Olen löytänyt ihania pukuja mm. Milly Bridalilta, Light in the boxilta sekä Jenny Josephilta. Onko näistä tuoreita kokemuksia? Lueskelin jo aikaisempia, mutta en tiedä, miten ovat mahtaneet muuttua tässä muutaman vuoden aikana...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jippii, mun puku on eilen lähetetty. Nyt kun vielä loppu ajan jaksaisi odottaa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tilasin hääpuvun luottavaisin mielin Ebaysta myyjältä nimeltään Mlaixy. Myyjällä oli 99,6% positiivinen palaute ja yli 2500 kauppaa tehtynä. Ajattelin, ettei mulla ole mitään hätää, koska Ebayssa on ostajan suoja 45 päivää, jos myyjä yrittää huijata, ja aina mekon voi palauttaa.

Maksoin ensin 15 puntaa kangasnäytteistä. Myyjä lähetti eri sävyjä ja palan heidän käyttämästään koristekirjailusta. Koristekirjailu oli aivan hirveää ja ilmoitin myyjälle, että en halua sitä mekkooni. Myyjä vakuutteli, että mekosta tulee hyvä.

Valitsin kankaat ja maksoin häämekosta 102 puntaa. Lisäksi myyjä pyysi 18 puntaa lisää, koska mekossa oli paljon yksityiskohtia ja vaatii enemmän käsityötä. Pyysin saada kuvia mekosta ennen lähetystä, mutta myyjä sanoi ettei se ole mahdollista.

Mekon tekemiseen ja postitukseen meni 7-8 viikkoa, joten mun ostajan suoja meni umpeen. Kun sain mekon, se oli liian iso, erilainen kuin oli sovittu, siinä ei oltu käytetty sitä kangasta josta oltiin sovittu, ja siinä oli niitä kamalia koristekirjailuja, jotka oli lisäksi todella rumasti ommeltu.

Laitoin myyjälle välittömästi viestiä, että mekko ei todellakaan kelpaa ja haluan rahani takaisin. Myyjä tarjosi hyvittävänsä 10 puntaa. Olin raivoissani, olin laittanut 135 puntaa mekkoon, joka oli älyttömän ruma, käyttökelvoton, ja mulle tarjottiin hyvityksenä 10 puntaa! Laitoin myyjälle viestiä, ettei 10 puntaa todellakaan riitä, vaan lähetän mekon takaisin ja haluan 135 puntaa takaisin. Myyjä tarjosi 15 puntaa.. Ilmoitin, ettei käy mikään muu kuin se 135 puntaa, jotka mekosta ja näytekankaista maksoin ja sanoin lähettäväni ne kaikki takaisin. Myyjälle takaisinlähetys oli ok ja lupasi palauttaa rahat, palautuspostikuluja lukuunottamatta. Minun täytyi maksaa 35 euroa postimaksuja, mutta mulle oli tärkeintä ettei kyseinen yrittäjä jää senttiäkään voitolle.

Nyt mekko on mennyt perille (otin pakettiin lähetysseurannan). Myyjä palautti 86,70 puntaa ja ilmoitti, että pidättää 15% "value fee"n. Vastasin kipakasti, että maksoin mekosta ja kankaista 135 puntaa eikä mistään value feestä ole missään vaiheessa ollut mainintaa, vaan mulle luvattiin kaikki rahat takaisin. Myyjä sanoi, ettei heillä näy muita maksusuorituksia kuin 102 puntaa mekosta ja siitä on vähennetty 15%. Ilmoitin päivämäärien ja summien kera, mitä milloinkin olen maksanut Paypalissa ja muistutin, että mulle luvattiin kaikki rahat takaisin ja että mistään 15% vähennyksestä ei ole puhuttu tai lukenut missään.

Taistelu rahojen takaisin saamiseksi on yhä kesken..

Pahinta tässä on se, että mun ostajan suoja on mennyt umpeen eikä Ebay tai Paypal auta mua tässä tapauksessa ollenkaan, vaikak myyjä yrittää k*settaa joka välissä. Paypal ei muutenkaan hyvitä mittatilauksena tehtyjä tuotteita, vaikka myyjä olisi postittanut vain paperisylttyä. Joudun siis yksin tappelemaan ja tiedän häviäväni. :(

Mun kokemus Ebay mlaixy-myyjästä on todella negatiivinen enkä voi suositella kyseistä puljua kenellekään. Ebayssa on varmasti hyviäkin myyjiä, mutta nämä palautusrumbat ja tappelut on todella rasittavia! Olen elokuun alusta asti tapellut myyjältä rahojani takaisin, mutta myyjä ei vastaa viesteihin ellei sitä uhkaile toimenpiteillä (olen uhkaillut ottavani yhteyttä Ebayn asiakaspalveluun, vaikkei mua siellä oikeasti autettaisikaan).

Miksi alunperin päätin ostaa mekkoni kiinamyyjältä? Siksi, että halusin La Sposan mekon vuodelta 2010 eri värisenä. Mekkoa en tietenkään onnistunut löytämään enää mistään (onkohan koskaan myytykään Suomessa?) ja vaikka olisin löytänytkin, väri olisi ollut väärä. Toisekseen en löytänyt mitään mieleistä tai budjettiin sopivaa hääpukuliikkeistä. Kiinasta tilaaminen vaikutti siis järkevältä vaihtoehdolta. Päädyin nyt ostamaan mekkoni käytettynä, vaikkei se oikein mieleinen olekaan.. On vain pakko saada joku mekko päälle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hanurista, että noin kävi! Myyjän valinta on tehtävä kyllä todella tarkkaan. Ebayssa on se ongelma, että myyjistä ei löydy kokemuksia sen ulkopuolelta, toisin kuin näistä tunnetuimmista kiinafirmoista (esim. WB-foorumilta löytyy kommenttien kera kuvia). Ja ongelmana on tosiaan tuo 45 pvää, ei siinä ajassa tehdä&lähetetä pukua.

 

Ebayssa myyjät aina ilmoittavat ostajalle, että ota heihin ensin yhteyttä, jos et aio antaa heille viittä tähteä ja sitten tarjoavat noita alennuksia -näin he sitten yrittävät hyvitellä tyytymättömät ihmiset antamaan paremmat tähdet "koska asia kuitenkin järjestyi". Joten ebayssa joku 95% tyytyväisyys ei todellakaan vastaa 95% tyytyväisyyttä oikeassa maailmassa.

 

Näitkö myyjän aiemmin tekemistä puvuista kuvia? Se on yksi hyvä konsti noiden kangas/kirjailunäytteiden lisäksi. Varoituskelloja kannattaa kuunnella, kun saa käsiinsä hirveän koristenäytteen, korulauseita ym. selityksiä päälle ja sitten jos vielä myyjä ei suostu kuvia puvusta lähettämään, niin suoraan vaan toinen myyjä kehiin!

 

Kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä eBayn asiakaspalveluun (vaikka vastaukseksi tuleekin tod.näk. sen minkä tiedätkin jo..), ja esim. kuluttaja-asiamieheen. Olethan jo antanut myyjälle nolla-arvostelut? Joskus se saa myyjän toimimaan, kun pelkää menettävänsä myyntiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Kiitos kommentista!

Pyysin saada kuvia heidän tekemistään mekoista, mutta se ei kuulemma onnistunut. Vakuuteltiin vain, että hyvä siitä tulee. Selitti, että heidän toimistonsa on eri paikassa kuin ompelimonsa tmv. Sen vuoksi en saanut omasta mekostanikaan kuvia ennen kuin lähettivät sen. En voi uskoa, miten naiivi olin tässä asiassa. Olen ollut Ebayn käyttäjä 2005 vuodesta asti, joten tiedän kyllä minkälaisia huijareita siellä pyörii. Ja kyllähän ne varoituskellot soivat useaankin otteeseen, mutta halusin vain uskoa parasta ja saada uniikin mekkoni. Omasta mielestäni valitsin myyjän huolella ja hyvät arvosteluthan se oli saanutkin. Ehkä mekontekijällä sattui olemaan huono päivä tai jotain..

Tutkin tilannetta lisää ja selvisi, että "final value fee"n (mitenhän tuonkin nyt suomentaisi?), jonka myyjä vähensi mulle palautettavasta summasta, velottaminen asiakkaalta on vastoin ebayn sääntöjä (se on ebayn ja myyjän välinen juttu: ebay maksaa final value feen myyjälle, jos asiakas ja myyjä pääsevät yhteisymmärrykseen tavaran palautuksesta). Lisäksi myyjällä ei lukenut palautusehdoissa mitään erityisehtoja palauttamiselle eikä hän maininnut mitään viestikeskusteluissamme, joten ei hän voi noin vain pienentää korvattavaa rahasummaa. Etenkään kun ovat luvanneet palauttaa kaikki rahat. Luulen, että mulla sittenkin on pieni mahdollisuussaada rahat takaisin. Muussa tapauksessa teen Ebaylle ilmoituksen myyjästä, joka huijaa asiakkaitaan tällä tavoin.

En ole vielä jättänyt palautetta myyjälle, koska olen järkeilyt asian niin, että jos menen nyt jättämään negatiivisen palautteen, myyjän ei tarvitse enää reagoida tilanteeseen. Tappelen ensin rahani takaisin ja jätän palautteen sitten.

Harmillista sillä tiedän, että monet ovat saaneet upeita mekkoja Kiinasta tilaamalla. Mulla kävi vain huono tuuri myyjän/tekijän kohdalla. Jos tämä palautusrumba olisi helpompaa ja halvempaa (Suomesta ulkomaille lähettämienn on älyttömän kallista), niin ehdottomasti kokeilisin toisenkin kerran! Olin kuitenkin ajoisssa liikenteessä ja häät ovat vasta ensi kesänä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa! Onkohan kukaan tilannut hääpukua Virolaisesta nettikaupasta www.milieu.ee? Löysin kyseisiltä nettisivuilta aivan ihanan hääpuvun, mutta hieman epäilyttää kyseisen yrityksen aitous. Ottaisin mielelläni sekä huonoja että hyviä kokemuksia vastaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Tästä ketjusta löytyy ainoat kommentit tuohon liittyen (löytyy haulla), joten siirsin aloituksesi tänne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moi,

 

Onko kenelläkään kokemuksia Cora Bridalista? Olen löytänyt Forever Yoursin puvun sieltä tosi halvalla kun vertaa Suomen hintoihin! Niin tuli vaan tunne, että voiko olla mahdollista?! Vai onko tämä jotain huijaussivustoja... :/

 

Tässä vielä linkki http://www.corabridal.com/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Kannattaa käyttää maalaisjärkeä! Jos liike myy 300 dollarilla pukua, joka maksaa liikkeessä $1500, puku ei voi olla aito.

Lisäksi, jos sivuston "about us" ei toimi (alareunan kuva, missä talo ja "more..."), niin se viittaa kopiofirmaan. Toisekseen selvä merkki kopiofirmasta on se, että kuvat on lainailtu mistä sattuu (niissä näkyy esim. toisen kopiofirman nettiosoite yms).

 

Kopiopukuja myyvä sivusto ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä, että sivusto on huijaussivusto (eli otetaan rahat, mutta mitään ei tule). Se voi kuitenkin tarkoittaa sitä, että otetaan rahat ja takaisin tulee kammotus. Tai sitten sitä, että puku ok OK. Sinänsä tuota sivustoa voi pitää kopiosivustona, että heillä ei lue missään kuvan vieressä, että puku ei vastaa 100% kuvaa.

 

Sivusto lupaa kuitenkin palautusoikeuden.

 

Joitain kokemuksia löytyy tästä keskustelusta, tosin ilmeisesti liikkeen nimi on ollut Coral's ja Little Cora myös:

http://boards.weddingbee.com/topic/has-anyone-purchased-a-gown-from-corals-bridal#axzz2eqm0dQsV

 

Suosittelisin mielummin jotain tunnetumpaa kopiofirmaa. Tai sitten jos haluat välttämättä tuolta, kysele ja vaadi paljon ennen tilausta! Pyydä kuvia heidän aiemmin tekemistään mekoista, kangas/kirjailunäytteitä yms. Ja varmista palautusoikeus ja se, paljonko palauttaminen tulisi maksamaan. Muista myös tilata todella paljon etukäteen, jotta aikaa uuden etsintään, mikäli kaikki menee mönkään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä vielä uudestaan vinkkejä (s.52)

Lisään tännekin vinkkini nettitilauksista:

Sitten vielä pari vinkkiä, mikäli kiinafirmaan päätyy (näistä osa siis sellaisia ”better to be safe than sorry” –vinkkejä):

- Googlaa firma ja etsi tuoreita kokemuksia ja kuvia (foorumit, facebook jne.), kysy esim. tyytyväisiltä naikkareilta lisätietoja/kuvia, jos mahdollista

- Ota yhteyttä firmaan ja varmista maksuvaihtoehdot ja kysy esim. ovatko valmistaneet jo haluamaasi mallia (kuvia) ja lähettävätkö tuotantokuvia (mid-production) sekä varmista, ettei kielimuuria ole. Jos haluaa esim. kahden puvun ”sekoituksen”, kannattaa lähettää kuvia/piirroksia selvennykseksi.

- Joistain firmoista saa kangasnäytteitä tai tarpeen sattuessa ensin voi tilata esim. juhla/kaasonpuvun ensin ”testiksi”

- Suosi firmoja, jotka pyytävät tarkat mitat useasta paikkaa teetettyyn pukuun; pyydä jotakuta toista ottamaan mitat

- Tee valinta huolella ja maksa luottokunnan tai PayPalin kautta + mieti miten toimit, jos tuote ei vastaa oletuksia ja millä summalla olet valmis ottamaan riskin

- Ole realistisella mielellä, ei voi olettaa saavansa mersua, jos hinta on kian. Muista myös, että "42 koon persjalkanen" ei näytä tasan samalta kuin retusoitu 0-koon malli kuvassa. Eli mieti myös mikä sopii vartalollesi ja mikä ei. Huomio mm. vyötärön paikka ja rintamuksen korkeus. Jos haluaa tietyn mallin, mutta sopivuus itselle epäilyttää, kannattaa etsiä kuvia siitä oikeiden morsianten päällä ja verrata niitä vartalotyyppejä.

-Ttutki mid-production kuvat esim. viivoittimen kanssa ja pyydä muitakin katsomaan niitä (esim. wedding beet pyytävät usein muita tekemään huomioita)

- Tee tilaus hyvissä ajoin, että on aikaa esim. korjauksille tai plan B.lle. Jos kysytään hääpäivää, kannattaa kertoa sen olevan pari kuukautta aiemmin kuin oikeasti.

- Muista myös, että EU:n ulkopuolelta tilattuihin tuotteisiin tulee tullimaksu ja alv (24%)

 

Muuta tekstiä voi käydä lukemassa tässä ketjussa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Sivusto lupaa kuitenkin palautusoikeuden.

Tähän voin nyt omasta kokemuksestani lisätä (toisesta firmasta tosin), että mullehan oli myös luvattu palautusoikeus ja kaikki rahat takaisin, jos maksan itse takaisin lähettämisestä aiheutuvat postikulut. Paketin takaisinlähetys maksoi 35 euroa(!!) ja kun myyjä sai puvun takaisin, niin se ei palauttanutkaan kaikkia rahoja, vaan ilmoitti vähentäneensä summasta heille aiheutuneita kustannuksia vaikka mistään sellaisesta ei ollut missään vaiheessa ollut puhetta eikä tietoa lukenut missään.

Siinä sitten aikani tappelin tuulimyllyjä vastaan kunnes totesin sen olevan turhaa ja osa rahoista jäi saamatta. Onneksi mun kohdalla kyse oli vain noin 70 euron menetyksestä (ml. postikulut), mutta koko touhusta, huijaamisesta ja kädenväännöstä, jäi kyllä tosi paha mieli. :girl_cray2:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen tilaillut paljon ulkomailta tavaraa, ja olen kyllä huomannut, ettei todellakaan kannata luottaa noihin "saat täyden hyvityksen" -juttuihin. Hääpuvunkin tilasin sillä asenteella, että jos menee pieleen niin sittenpähän menee (onneks ei mennyt)  :lol: Aina pitäisi postituskulut maksaa palautuksessa itse, ja Kiinaan maksaa maltaita postittaa. Zedin kanssa olen todellakin samaa mieltä, että se on kuin tappelisi tuulimyllyjä vastaan.. Vaikka miten olisi kauppa mennyt pieleen, myyjät vastaavat aivan ympäripyöreitä vastauksia, välttävät vastuuta ja tarjoavat naurettavia hyvityksiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

 

Nyt jälkikäteen ajatellen minä EN tilaisi hääpukuani Kiinasta. Omakohtaisella kokemuksella täytyy sanoa, että puvun sovittaminen on ensiarvoisen tärkeää. Vaikka kuinka kuvittelisi, että joku malli sopii itselle, niin asia ei välttämättä menekään niin. Kuvittelin säästäväni rahaa, kun tilasin mekon Kiinasta. Laatu oli hyvää, koko oli sopiva ja mekko kaunis. Se vain, että mekko ei näyttänyt kivalta JUURI MINUN päälläni. Mitäs järkeä koko hommassa sitten olikaan? No ei mitään.

 

Mikäli omaa vankan näkemyksen siitä millaisen puvun haluaa ja tietää sen sopivan itselle, ei Kiinassa teettäminen ole lainkaan huono idea. Varsinkaan pienellä hääbudjetilla.

 

 

Samaa mieltä kuin Buffy :) Itse olen perehtynyt tähän "mikä minulle sopii" -aiheeseen todella paljon. Tiesin täsmälleen, mitä haluan. Kiinasta tilatessa en suosittele valitsemaan sellaista pukua, jonka imartelevuudesta ei ole varma. Kannattaa nimenomaan rajata haku tietyn mallisiin pukuihin, joista voi melko huoletta valita. Esim. ekana tulee mieleen merenneitomalli. Ei sovi jokaiselle naiselle, ja jos yhtään epäilee niin ei ehkä kannata tilata Kiinasta sitä mallia (ellei ole käynyt sovittamassa sellaista jossain). Lisäksi jos on iso rintavarustus, olisin myös epävarmempi tilaamaan, koska pienirintaisille löytyy enemmän niitä takuuvarmoja malleja. Itse olen pitkä ja laiha, pienirintainen ja lantio vähän leveämpi. Siksi tiesin, että lähden hakemaan:

- A-linjaista pukua (peittää lantion)

- sydämenmuotoista kaula-aukkoa, joka on laskostettu (luo mielikuvan rinnoista)

- muuta kuin täyspitkää pukua (puku tuli hääkuviin, joista halusin nuorekkaita)

 

Lisäksi kannattaa katsoa paljon myös mekon koristeluja, tai siis lähinnä että missä kohtaa ne sijaitsevat: kiinnittävätkö koristeet katseen johonkin itselle epämieluisaan kohtaan, tai luovatko ne epätasapainoisen kokonaisuuden. Omassa mekossani laskokset kapeassa yläosassa tasapainottivat leveämpää alaosaa. Toinen vaihtoehto olisi ollut venekaula-aukko. Jos olisin leveäharteinen, valitsisin mekon, jossa koristelun pääpaino on lantiolla, esim. värillinen vyö tai laskokset lantiolla. Jos taas vartalomalli on melko suora, eli pienet rinnat ja kapea lantio, kannattaa valita malli, jossa pääpaino ei ole vyörätöllä, vaan taas kerran siellä yläosassa. Jos taas on käynyt tuuri, ja omistaa sekä rinnat että lantion, kannattaa korostaa vyötäröä joko koristeluilla tai korsettimallisella yläosalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.