inka81

Kuvaako häänne harrastelija vai ammattilainen?


86 viestiä aiheessa

Heips!

Olen kovasti kuullut ystäväpiirissäni keskustelua siitä, että maksaako vihkikuvien ottamisesta ammattilaiselle vai säästääkö rahat ja pyytää ystävää kuvaamaan häissä. Kyse siis myös ihan virallisten vihkikuvien otosta eikä vain juhlissa kuvaamisesta. Miten teillä?

Itse olen mennyt naimisiin jo pari vuotta sitten ja lähinnä ystävien häät ovat nyt ajankohtaisia. Omat vihkikuvat otti ammattilainen. Valitsimme Studio Amandan häämessuilla nähtyjen kuvien perusteella. Hinta oli kuvien laatuun nähden ihan ok ja koko homma sujui alusta loppuun tosi mukavasti. En olisi voinut kuvitellakaan pyytäväni kaveria kuvaamaan niin ainutlaatuisia kuvia. Lisäksi olen kuullut, että jollain on mennyt ystävyys poikki pilalle menneiden hääkuvien vuoksi.

Siksi haluaisinkin tietää, että uskaltaako joku antaa näin tärkeän homman kaverille?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ei ainakaan meinata maksaa ammattilaiselle, koska hinnat ovat aivan järkyttäviä (ainakin pääkaupunkiseudulla). "Viralliset kuvat", eli kiitoskorttikuvat ottaa todennäköisesti tätini mies järjestelmäkameralla, ja siinä samalla todennäköisesti vanhemmat omilla kameroillaan. Luotan, että joku niistä kuvista onnistuu niin hyvin, että sen kehtaa kiitoskorttiin laittaa. Kirkossa ja hääjuhlassa jokainen saa kuvata omallaan, mutta meidän kameran ajattelin antaa 18-vuotiaalle veljelleni ohjeiden kera. ("Ota kaikista vieraista kuvia, ei pelkästään meistä":)) Tietysti on kiva saada onnistuneita kuvia ainutlaatuisesta päivästä, mutten silti ole valmis maksamaan ammattilaisen palkkaa! Mulle riittää veljen ottamat kuvat.

Näin meillä, toiset varmasti ovat täysin eri mieltä:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä 'säästettiin' tuossa häävalokuvauksessa, emme menneet studioon, ja kuvat otti juhlasta ym. siskoni. Nyt harmittaa, kun osa kuvista on mennyt pilalle, heilahtanut tai liian tummia. Vaikeaa löytää yhtään kunnon hääkuvaa eteenpäin näytettäväksi. Lisäksi luulimme, että olisi ollut aikaa ottaa hyviä kuvia paikanpäällä, mutta porukka (perheet) hajosi koko ajan joka suuntaan, ja ihmiset tulivat jatkuvasti keskeyttämään. Siis kiva, että vieraat tulivat juttelemaan, mutta kun tuntui, ettei hetkeäkään voinut keskittyä kuvaukseen... Nyt sitten kuvasaalista katsellessa harmittaa kyllä. Älkää siis säästäkö häävalokuvauksessa!!

Lisäys: Varatkaa kunnon aika hääohjelmasta hääkuville, jos meinaatte ottaa keskellä hääpäivää. Kuuluttakaa vaikka vieraille, että hääpari poistuu nyt hetkeksi kuvattavaksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille on tulossa ammattilainen koko päiväksi, sillä tämä on se yksi juttu josta en häissä suostu tinkimään. Haluan että vieraamme ovat meillä oikeasti vieraana, ja saavat siis nauttia juhlasta, ja toisaalta olen sitä mieltä että kuvat ovat sitten muistojen ohella se juttu mistä hääpäivän voi aina halutessaan palauttaa mieleensä. Kuvat ovat pysyviä ja siksi haluan että ne ovat varmasti hyviä ja onnistuneita. Siksi siis haluasin ammattilaisen vaikka sukulaisten joukostakin harrastelija kuvaajia kyllä löytyy.....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole kuvaajaa vielä varattu (joskin lukuisia nettisivuja on kahlattu), mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että siitä en tingi. Kaverit olkoon häissämme vieraina. Olen myös hieman havainnut ystäväpiirissäni tätä kinaa niistä kuvista, jotka kaveri on ottanut. Sellaista en itse haluaisi.

Hinnat kyllä hirvittää, mutta kuvia joutuu/saa toisaalta katella koko loppuikänsä (sen sulhon ja sormuksen lisäksi ;) )

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on sekoitus. Ammattilainen ottaa ennen vihkimistä potrettikuvat ja kuvaa myös vihkimisen sekä alkumaljat ja tanssin (ajattelimme tanssia ekan tanssimme ennen ruokailua). Tämän jälkeen sulhasen veli on pääasiallinen kuvaaja sekä muutama muu kameraan tottunut vieras. Itse haluaisin kuvata, mutta sulhanen ei ole innostunut morsiamesta kameran kanssa viilettämässä.  ::)

Onneksi mulla ja sulhasen veljellä on hyvin samanlainen valokuvaustyyli ja kohteiden valinta...

Ikinä en antaisi kenen tahansa vain räpsiä kuvia. Sommittelut ovat yleensä mielikuvituksettomia, jalat puuttuvat ja kaikki on kuvattu samalta etäisyydeltä. Myös tärähtäneitä, sumeita, yli- tai alivalottuneita kuvia tulee huomattavasti enemmän, jos kuvaajalla on kamera ekaa kertaa kädessä.

Jos haluaa kuviin jotain ideaa, ehdottomasti pitäisi luottaa kaveriin, jolla on näkemystä kameran etsimen läpi tai näytön kautta näin digiaikana. Koska itse kuvaan järjestelmällä, en edes suostu käyttämään digiä. Kameratyypin vaihtaminen on äkkiseltään hieman hankalaa.

Itse yhdet häät kuvanneena (erittäin onnistuneita kuvia muuten, vaikka itse sanonkin) voin sanoa, että häistä jää väkisinkin juhlapuoli hieman vähemmälle, mikä kannattaa muistaa, jos pyytää vierasta kuvaajaksi.

Kannattaa huomioida myös kameraankin tottuneen kaverin kuvaustyyli. Itse inhoan esim. ihmisten kuvaamista (em häissä keskityinkin ihaniin yksityiskohtiin, kampauksiin, kimppuun, koristeisiin, katseisiin, lähikuviin, joita ei löytynytkään muilta "kaverikuvaajilta"), joten häävieraiden kuvaaminen ei ole kivaa eikä kuvistakaan tule siltä osalta hyviä.

Kaverit ovat siis ihan hyvä valinta, jos on kuvauskokemusta. En tarkoita, että täytyisi tosissaan harrastaa kuvausta huippuvehkeillä vaan ihan omaksi ilokseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaveri, joka on ammattikuvaaja. palkkio kuitattiin "vastapalveluksella", joten voidaan kyllä olla tosi iloisia, säästö on melkoinen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä miljöökuvat ennen vihkimistä. Kirkkoon tulee myös ammattikuvaaja, mutta juhlat mennään ilman ammattilaista. Täytyy tyytyä siihen mitä vieraat kuvailevat ja uskon että kirkko sekä miljöökuvista löytyy jo riittävästi meitä mielyttäviä kuvia.

Aluksi kyllä vakavasti harkitsimme "kaverikuvaajaa", mutta halusimme kuitenkin, että vieraat ovat juhlimassa kanssamme eikä töissä hääjuhlassamme. Kaverikuvaajassa olisi varmasti rahat säästyneet, mutta on asioita joista ei lopulta haluttu tinkiä :-X.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on kaksikin ystävää jotka harrastavat valokuvausta. Toinen heistä on myös kampaaja/meikkaaja joka hoitaa mun tälläyksen joten sovittiin, että hän ottaa meistä pari kuvaa sen jälkeen eli ennen vihkimistä. Toinen ystäväni, joka siis myös harrastaa kuvausta, haluaa myös ottaa kuvia meistä. Itse myös ehdotti, että voisi kuvailla kirkossa ja juhlan aikana. Uskon kyllä, että muutama näyttö/käyttökelpoinen kuva saadaan. Säästö on aivan valtava, kun vertaa pääkaupunkiseudun hintoihin ja tarjontaan. Kuvaajat rohmuavat kovat hinnat kuvista, mutta kuitenkin kuvapakettiin kuuluu vain muutama hassu kuva. Eli valinta ammattilaisen ja kaverin välillä oli erittäin selvä meidän osalta, mutta täytyy vielä tähdentää, että kaverilla tulee kyllä olla jonkinlaista näkemystä kuvaamisesta, asettelusta jne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Potretit ottaa ammattilainen mutta kaikki muut kuvat / videoinnit sukulainen, pienimuotoisella palkalla.  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

ehdottomasti ammattilainen ja hyvällä järjestelmä digikameralla. Osaa sanoa miten poserataan ja parempi käsitys kuvauksesta yleensäkin, osuu valotukset kohdilleen jne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee omin sanoin valokuvausta harrastava, tosin nettisivutkin löytyy.Mun mielestä oli meille ainakin tarpeeksi ammattilainen, kun viikonloppuna tapasimme ja tsekkasimme kuvauspaikkoja.Kuvaaja kaiken lisäksi tulee Helsingistä kuvaamaan yli 100km:n päähän.

Koekuvia otettin jo tapaamiskerralla ja vielä mukava kuvaaja....

Näin saavat vieraat nauttia hääjuhlasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaveri, joka sattuu olemaan ammattilainen!! Heh! Mikäs sen kivempaa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

*

Muokattu: , käyttäjä: Tinttara

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häämme kuvasi sisareni, joka on näpsinyt kuvia pienen ikänsä ja nykyisin opiskelee alaa. Toistaiseksi vain minä olen nähnyt kuvat, joten puhun vain omasta puolestani, mutta olen tyytyväinen kuvien laatuun ja tunnelmaan (mistä ei juuri epäilystä ollut, koska meillä on aika samantyylinen näkemys kuvausasioista). Kuvia itse juhlasta olisi voinut olla enemmän, mutta vieraatkin näpsivät varsin kiitettävästi joten eiköhän niitäkin saada enemmän. Pääasia, että tärkein eli potretit onnistuivat .

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on 'potrettikuvaajana' valokuvauksen ammattilainen, joka on myös sulhasen hyvä ystävä. Hän ottaa miljöökuvia sekä vihkimisen jälkeen kirkon luona, jossa on ihana ympäristö, että kauniilla juhlapaikalla. Hän on aivan innoissaan kuvaamisesta. Hänelle oli kunnia-asia saada ottaa hääkuvat. Lisäksi hän ehtii vielä juhlia runsaasti, koska kuvauksiin menee ehkä yhteensä max 1-1,5 h.

Juhlapaikalla taas kuvaajana toimii tuttavamme, jota voisi luonnehtia lähes ammattilaiseksi. Hän on niin pitkäaikainen asian harrastaja ja ottanut esim. lehtiin kuvia. Ja hänkin on innoissaan kuvaamisesta. Meillä on tainnut käydä tuuri  :-X Kumpikaan ei suostu varsinaista palkkaa ottamaan vaan kuvauskulut, mutta aiomme todella järjestää heille jotain kivaa jatkossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me mennään potrettiin ammattilaiselle, mutta muut kuvat hoitaa isäpuoleni, joka on tuota hommaa harrastanut iät ja ajat kuvaten kaikkien juhlat  :)

Sopii hyvin meille ja meidän budjettiin enkä oikein usko, että tarvii kuvien takia pistää välejä poikki  ::)

Noista virallisista hääkuvista en kyllä suostu tinkimään...Niiden täytyy olla just meiän näköset ja siitä voin sitten vähän maksaakin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Olin tässä taannoin vieraana häissä, joissa kuvaajana hääri digikuvausta harrastava hääparin kaveri. Valitettavasti kaveri vaikutti olevan hieman pihalla vihkiseremonian kulusta ja monta tärkeää hetkeä jäi kuvaamatta. Mallinohjauksesta ei ollut tietoakaan ja hääjuhlassa heppu oli kameroineen usein jossain aivan muualla kuin siellä, missä kuvaajaa olisi tarvittu.

Älkää luottako harrastajakavereidenne kykyihin, oli heillä miten iso laukullinen kalliin näköisiä vehkeitä tahansa.

Tinttara,

itsekin harrastelija

Olisi voinut olla kuin omista häistäni. Ei voi sanoa kuin aamen. Vaikka miten paljon kokemusta (viidet häät jo kuvattuna!!), palkintoja kuvakilpailuista, hienoja ja kalliita kameroita... Niin eihän sitä voi luottaa siihen, että kuvia on otettu järkevästi ja "oikeista paikoista". Saimme lähinnä kuvia kavereiden irvistyksistä ja muusta aivan käsittämättömästä, mutta ne halutut kuvat kirkosta, perhepotreteista, puheista ja muusta ohjelmista puuttuivat lähes kokonaan.

En mielestäni edes ole (ollut) mikään kiihkomorsian, mutta se, että hemmo oli kuvannut jo viidet häät ja emme olleet kuulleet niiden epäonnistuneen, sai minut toiveikkaaksi ja jälkeenpäin kuitenkin hyvin pettyneeksi. Koristeista ei niin väliä, tai silmäpaosta sukkiksissa, mutta kuvia olisi ollut kiva näyttää vaikka lapsenlapsille sitten joskus.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kuvaa todennäköisesti bestman (joka harrastaa valokuvausta - tykkään hänen tyylistään) ja mahdollisesti myös perhetuttu, joka on ammattikuvaaja. Pääasia on, että saadaan meidännäköisiä kuvia, ei mitään pönötystä vaan hauskoja tilanteita! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ehdottomasti ammattilainen!! Haluamme, että kaverit ovat vieraana ja pystyvät nauttimaan itsekin juhlista. Lisäksi ammattilaiskuvaaja saa mun oman mielen rauhalliseksi kun tiedän että homma hoituu mallikkaasti.:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ilman muuta ammattilainen meilläkin. Tahdomme ammattilaisen, jotta kuvat ovat laadukkaita ja kauniita. Näiden lisäksi vieraat saavat keskittyä olennaiseen, juhlimiseen

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Harrastajakuvaajana kuvasin puoliväkisin yhden kaverin häät aikoinaan... Juhlat meni iteltä ihan pipariksi, eikä ne kuvatkaan olleet hämärästä juhlatilasta ihan A+ luokkaa vaikka kovasti hyvän kamerankin mukamas omistankin. Onneksi kävivät sentään ns. virallisessa kuvassa oikealla kuvaajalla. Omiin häihin tulee ehdottomasti ammattilainen kuvaamaan myös pippalot.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ammattilainen kuvaamassa häät meilläkin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ehdottomasti ammattilainen. Olisin voinut ajatella myös harrastelijaa, mutta olisi saanut olla kyllä vakuuttava portfolio sitten. ;)

Ihan uteliaisuudesta kysymys niille, joiden häissä kuvaa esim. bestman, sisarus tai joku vieraista: Onko noille kuvaajille ihan ok, että heiltä jää ikään kuin juhlat juhlimatta, kun pitää kuitenkin olla töissä eli kuvata samalla? :huh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ammattilainen kuvaa koko päivän. Olen todella tarkka siitä, millaisia kuvia haluaisin päivästä muistoksi, mutta en viitsi ketään vierasta nakittaa hommaan. Ammattikuvaaja kun on, niin ei tarvitse kenenkään vieraan stressata kuvien otosta, vaan voivat keskittyä juhlaan. Lisäksi ammattikuvaaja saa vieraistakin napsittua kivoja, laadukkaita kuvia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään