tulevamorsio

Somistukset halvalla?

87 viestiä aiheessa

Olisiko kellään vinkkejä halvasta, mutta tyylikkäästä juhlapaikan koristelusta? Emme haluaisi laittaa enää tähän asiaan suuria summia, kun rahareikiä on häissä muutenkin...silti haluaisin, että juhlapaikka olisi kaunis ja hyvällä maulla somistettu. Onkohan ihan mahdoton yhtälö? Täällä olevilla ainakin tuntuu kaikilla olevan aika kalliit koristelut...nopeasti laskettuna kynttilöistä, kynttilänjaloista, kaitaliinasta/tapetista, ruusuista jne. tulee aikamoinen summa...ja etenkin, kun en haluaisi, että häiden jälkeen minulla pyörisi nurkissa 50 kynttilänjalkaa ja samanlainen satsi puoliksi palaneita kynttilöitä sekä kukkamaljakoita.

Sitäkin mietin, että saisikohan jostain vuokrata esim. suuria kynttilänjalkoja, mutta eipä ole vielä sattunut moista tahoa eteeni.  :-? Pitopalvelun kynttilänjalat ja kukkamaljakot ovat surkeita, joten ne eivät tule kysymykseen..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meille tulee juhlapaikalta jälkiruokamaljat (semmoiset  tavalliset pyöreät ja matalat) joihin laitan ikeasta halvalla ostamiani lasikiviä ja tuikun :) halpaa ku mikä...maljoja ei tarvi pitää ja siniset kivet käy oman asunnon sisustukseen :D tuikuista ei jää muuta kuin muoviroska jäljelle..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee Sinellin paperisia terälehtiä ( 1,50 €/pussi) oiskohan ollut 200 kpl/pussi. Näitä ripotellaan pöytiin ohuina "vanoina". Sekä tummemman, että vaaleankeltaisia sekaisin.

Ikean halpoja tuikkuja, 0,95 €/kpl.

Itse askartelen vielä rautalangasta ja paperista perhosia ruusun terälehtien sekaan...On kivannäkösiä.

Ei kukkia, ei kalliita kankaita tai vastaavaa...

Ja kokeiltu on, kauniilta näyttää ja tyytyväinen olin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee varmaan 90% koivunoksia. Sopivat juhlapaikkamme tyyliin, meidän tyyliimme ja tuovat ihanaa kivaa raikkautta juhlatilaan. Ja meillä on omaa metsää monta hehtaaria niin kunhan vain jaksaa rämpiä sinne niin eivät maksa yhtään mitään. Pöydillekin tulee varmaan koivunoksista tehdyt kranssit ja niihin ehkä tummia ruusuja joukkoon. Puutarhoilta kannatta käydä kyselemässä ns. sekunda ruusuja tai muita kukkia, eli kukkia joiden varsi oli liian vino tai lyhyt tai lehdet jotenkin kurtussa tms. Kauniita kukkia mutta eivät täytä kukkakauppastandardeja, kaikki sellaiset kukat menevät yleensä suoraan kaatopaikalle puutarhoista, joten niitä saa usein superhalvalla ellei jopa ilmaiseksi.

Muoks. Ja kaitalinoista, ne eivät maksa paljon kun ostaa esim Dunin sellaisia kertakäyttö kaitaliina rullia, mitä meillekin tulee. Rullassa on paaaaaljon tavaraa, eikä maksanut juuri mitään, joten vaikka paljon kaitaliinaa tuleekin, niin se ei vienyt kuin pikkipikkipikkiriikkisen osan budjetistamme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli pöydissä kaasoni tekemät kukkakimput kirkkaissa tuikkukupeissa jotka saimme juhlapaikalta. Kukkakimpuissa oli itsekasvattamiani ruiskaunokkeja, harsokukkaa, mustikanvarpuja ja muuta vihreetä. Ei tarvinnut maksaa kuin harsokukista. Tein sydämmen muotoiset paikkakortit joihin liimasin nimilapun. Kortitkaan ei tulleet paljon maksamaan. Pitopaikan emäntä oli laittanut pöytiin valkoiset pöytäliinat ja muuta meillä ei pöydissä ollutkaan. Kaasoni oli aikaisemmin tehnyt ystävänsä häihin koristeita joita hyödynnettiin sitten meidän häissämme. Meidän ruokapöydän reunalla oli lainattua tylliä ja valmiita koristeita. Joten halvaksi tuli meidän koristeet. Pelkistetty tyyli sopi hyvin meidän häihin ja siihen juhlapaikkaan. Ulkona meillä oli koivuja oven pielissä ja lastunauhaa eripaikoissa. Lastunauhakin oli jäänyt kaasolle edellisten häiden jäljiltä. Edullisestikin kyllä pääsee. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Organza 60 euroa, sekundaruusut (pitopalvelun laseissa) taisivat olla 20 euroa, kirsikanvärinen kartonki normaalin kartongin hintaista, loput erikoispaperit vähän arvokkaampia (tässä voi itse kukin miettiä budjetin suuruuden). Alla valkoiset liinat ja servetit pitopalvelulta. Organza ja kortit laitettiin pöytiin edellisenä iltana ja hääpäivänä sulho otti ruusuista varret pois ja laittoi laseihin. Minä pääsin omasta mielestäni hyvin edullisesti koristelusta ja pöydät näytti tosi juhlavilta. Ja kuva pöydästä...

4627b9dc36e2047628e999235d7bb548.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kaikki vähänkin allergikot ovat varmasti todella kiitollisia  :P

Se mikä aiheuttaa sitä allergiaa on koivun siitepöly, ei ne oksat itsessään. Olen minäkin hyvin allerginen mm. pajun siitepölylle, mutta pelkkiä pajun oksia voi ihan hyvin olla maljakossa. Ja kyse on siis koivun oksista, joissa on kokonaan puhjenneet lehdet.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli melko edullinen somistus häissä. Ja itse tykkäsin.

Valkoiset pöytäliinat pitopalvelulta (näistä maksettiin pesetys, en muista summaa), kukat mummulta juhlapaikan maljakoissa (0 €) ja kynttilät jälkiruokakulhoissa (Pirkka-kilopöytäkynttilöitä n. 15 €:lla). Jälkiruokakulhoja oli muutamaa eri mallia, kirkasta lasia kaikki kuitenkin ja vain yhtä mallia yhdessä pöydässä.

Kukat olivat oppineiden kukkia, hyviä olivat vielä syyskuun alussa ja edustettuina taisivat olla kaikki linkin kuvan väreistä vaikka punaiset olivatkin pääosassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jees, monesti yksinkertainen on kaunista! Eli ei mitään ihmeitä tarvita. Itse askartelin köynnöksiä silkkikukista jotka aseteltiin paperisen kaitaliinan päälle ja köynnöksen sekaan tuikkuja (tuikut voit laittaa vaikka jalallisiin laseihin, siis pitopalvelusta voit kysellä). Meillä tällaiselle koristelulle tuli hintaa 60€ ja olin todella tyytyväinen. Paikka näytti kauniilta ja tunnelmalliselta!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä ajattelin ostaa Ikeasta halpoja "yhden kukan" maljakoita, joihin sitten tulee yksi vaaleanpunainen ruusu ja vähän harsokukkaa. Lisäksi ajattelin käyttää somistukseen palapeilejä, joita on jäänyt "matkan varrelta"...

Tätini lupasi vielä askarella pöytiin köynnöksiä, joten ei tule kauheen kalliiksi!

Valkoiset pöytäliinat tulevat pitopalvelulta ja mitään kaitaliinoja meille ei tule.

Maljakotkaan eivät jää pyörimään nurkkiin, kun niitä tarvitaan seuraaviin juhliin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee halvahko koristelu myös. Eli juhlapaikalta tulee pöytäliinat. Kaitaliinakangas maksoi 18e. Tyhjiin viinipulloihin (50c/kpl) laitan jokaiseen yhden kangasgerberan (50c/kpl) ja onnenbambun. Saavat vieraat viedä vaikka niitä bambuja mukanaan ja gerberat aion myöhemmin hyödyntää kotona sisustuksessa isona kimppuna, ovat sen verran kauniita. Niin, ja mulla oli sellainen kaisla?verho, josta tein pöytäliinan. Siitä jäi jäljelle paljon niitä keppejä, jotka sopivat tosi ihanasti kattaukseen. Ei välttämättä kaikkein tyylikkäin, siis elegantein kattaus, mutta kaunis, rento ja pirteä niinkuin häämme toivottavasti muutenki ::).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Itse askartelen vielä rautalangasta ja paperista perhosia ruusun terälehtien sekaan...On kivannäkösiä.

Millaisia nuo perhoset oikein ovat? Kuulostaa kivalta idealta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Millaisia nuo perhoset oikein ovat? Kuulostaa kivalta idealta.

Moikka :D

Askarrellaan muutaman viikon päästä noita perhosia ihan urakalla, niin voin pistää sulle kuvia sitten. Mun kaaso oli jo tehnyt protoja, mutta ne on hänellä joten en saa kuvia tähän hätään.

Rautalangasta tulee perhosen ruumis, joudutaan vähän käyttämään pihtejä tuossa hommassa. Ja siivet voi tehdä tavallisesta paperista, silkkipaperista, tms.

Olen huono selittämään, mutta lupaan laittaa kuvia vielä :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kivoja ideoita roppa kaupalla, varsinkin se jälkiruokakulhossa olevat kivet ja tuikku. Taidan varastaa idean myös omiin häihini.  ;D

Kukkakoristeet kasvatamme itse eli valkoista ja sinistä lobeliaa, "kukkapurkkeina" ja asetelmien pohjana on itsetehtyjä pajuveneitä sekä pajukartioita, halpaa, mutta yllättävän näyttävää. Itse olen tehnyt pajusta myös hääkarkkikorit ja sydämiä koristeiksi.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee pöytiin oasissieniin osmankäämejä, kaislaa ja varmaankin puolukan varpuja, oasis piilotetaan sammaleeen sekaan tms. kynttilänjalkoina toimii puupalikat, jotka päällystän pikkukivillä liimaten ne. kynttilä on pitkä. ja kaitaliinat ompelen halvasta lakanakankaasta jos en löydä tukusta valmista juuri oikean väristä.

eli ostamaan joudun oasikset, kynttilät (sain -70% alesta), kaitaliinajutun, servetit.

hääkarkeiksi ukko veistelee kaarnaveneitä!

ruokailun kattauspöydälle tulee säkkikangasta, meidän ja vanhempieni kotoa purjelaivojen pienoismalleja, kaarnalaivoihin ruokien nimet ja booli maitotonkkaan!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee vaaleiden liinojen päälle vain kahta eri väriä kankaisia ruusunlehtiä ja kirkkaita akryyli"jäitä" ripoteltuna, lisäksi itsetehdyt ohjelmakortit ja karkkirasiat. Tilasin lehdet ja kristallit efavormartista, maksoivat (2 pss lehtiä ja kristalleja) yhteensä postikuluineen n 35 e. Eikä tarvitse juuri jälkeenpäin siivoilla tai surra kaatuvatko kukkamaljakot tms.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyödynsin tosi reilusti näitä sivuja koristehankinnoissa.

Eli kukkia ei tule pöytiin lainkaan vaan galej tuikkukippoja

joissa viininpunainen kuitusilkkipäällystys, palapeili alle ja viininpunaisia

helmiä sekä ruusunterälehtiä. Pitopalvelulta valkoiset liinat.

Kaikkineen pöytäkoristeisiin upposi rahaa 72e jä tässä on mukana kaikkia

tarvikkeet kymmeneen pöytään :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laitetaan kuva meidän pöytäkukista tännekin kun semmoisen hääkuvien joukosta metsästin. Ei nyt ehkä mikään paras kuva, mutta jonkinlaista käsitystä ehkä antaa.

Kuva14032006014.jpg?t=1175799120

Jossain vaiheessa suunnittelin, että oltaisiin laitettu pöytiin jälkiruokamaljoihin merisuolaa & tuikku, mutta jäi sitten toteuttamatta se. Kokeilin kyllä ja ihan nätiltä näytti. Valkoisen merisuolan kanssa värillinen tuikku tai joku Partyliten tuikkiva ehdottomasti nätimpi kuin tavallinen valkoinen tuikku. Siihen värilliseen tuikkuun tuo idea sitten kompastuikin kun ne värilliset on yleensä hajustettuja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pari häälehdistä poimittua ja mieleen tullutta vinkkiä:

Nimikorteiksi oikeita lehtiä joihin kirjoittu esim. hopeatussilla vieraan nimi.

Tämän paloturvallisuudesta en ole varma, mutta hiustenkuivaajalla voi kynttilään kiinnittää paperille printattuja kuvia. Kynttilä sulaa ja imeytyy paperiin, jolloin kuva jää kiinni. Tominee ainakin paksuihin pöytäkynttilöihin, joiden reunat ei ihan pian sula.

Kukkavaasien sijasta voi käyttää maitopurkkeja, jotka on päällystetty teeman väisellä kartongilla tai hienolla tapetilla ja satiinivauhoilla, strassilla tms. koristeluun sopivalla. Sisällä voi tarvittaessa olla mikä tahansa hillopurkki. Ehkei maitopurkkiakaan tarvita, vaan hillopurkin ympärille voi kietaista pahvilieriön ja koristenauhaa.

Karkkien sijaan onnenkeksejä, jonne aforismeja, toivomuksia ja kiitoksia. Keksit voi leipoa itse, netistä löytyy ohjeita hakusanoilla fortune cookies.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eipä meilläkään suuria summia laiteta, pöytäliinat ajattelin värjätä itse, sitten askartelen kahden tai kolmen värisiä ruusuja paperinarusta ja lopuksi hankin jalallisia galej-maljakoita muutaman. Uskon selviäväni materiaaleista satasella.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli pöydissä koristeina valkoiset lakanat liinoina, niitten päällä viininpunaista organzaa kaitaliinana. Ja kaitaliinan päällä oli Galej- tuikkukipot, missä oli kaupasta ostetut ruusut (ruusun kukkaosa siis ihan lyhyellä varrella kipossa), silkkiruusun terälehtiä ripoteltuna pöydälle ja täältä ostamat edulliset tuikkukynttilän jalat.

Kattauksesta tuli ihan nätti ja vierailta saatiin kehuja.

Etupihan puolelle oltiin sitten saatu kaasoltani lainaan kaksi maitotonkkaa, jossa oli koristeena koivunoksia ja osmankäämejä. Oltais laitettu osmankäämien sekaan auringonkukkia, mutta niitä ei meillä päin ollut saatavilla :( kukkivat niin myöhään. Joten haettii sitten koivua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En millään haluaisi ostaa tuikkukuppeja/kynttilänalusia, joten olisiko kellään vinkkiä miten sellaisia voisi askarrella itse?? En ole päättänyt, tuleeko meille pöytäkynttilät vai tuikut...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään