Pirella

Aikuiset morsiusneidot?

46 viestiä aiheessa

meille tulee näin:

1 kaaso

1 bestman

2 aikuista morsiusneitoa

1 morsiustyttöä

2 sulhaspoikaa

1 seremoniamestari

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on kaksi kaasoa ja kaksi bestmania ja ajateltiin pyytää vielä yhdet kummallekin lisäksi (aikuisia), mutta ei kaason tai BM:n nimellä, ja tuo morsiusneitokaan tai sulhaspoika eivät kuulosta hyvältä. Onko kellään ideoita ja miten teillä on ollu nimettynä?

Aateltiin ensin seremoniamestari ja seremoniamestaritar mutta emme kuitenkaan heitä halua ohjelman huolehtijoiksi, vaan olemaan tukena ja apuna.

Äh, oon miettiny pääni puhki näitten nimikkeiden kanssa, auttakaa :P pliis :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä olen siskolleni kakkos kaaso sekä morsiusneito. Tehtäviini on kuulunut pääasiallisesti auttaminen erilaisissa asioissa. Esimerkiksi servettien tilaaminen, puvun hakeminen, koristelu, kortit yms.

Kakkoskaasolla tarkoitan sitä että autan "oikeaa" kaasoa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Namiskukkeli, miksi heillä pitäisi jotkut nimikkeet olla? Jos kerran kaasot /betsmanit ja seremoniamestari ovat jo erikseen. Miksette vain voi pyytää heidän apuaan ilman mitään nimikkeitä? Miten paljon heille on tiedossa tehtäviä? Minun mielestäni apua voi pyytää ilman mitään titteleitä, tähän tietenkin vaikuttaa miten paljon sitä apua haluatte...

Minä aion pyytää muutamaa ystävää auttamaan itse juhlatilaisuudessa, esimerkiksi lahjapöydän hoidossa (koska minulle tulee vain yksi kaaso, joka ei kaikkialle ehdi). Ja heille en ole keksimässä mitään titteleitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kyllä minäkin olen jo pyytänyt paria ystävääni morsiuneidoiksi. Minun mielestäni morsiusneidot ovat samanlaisia "apulaisia" kuin kaaso, mutta he eivät seiso alttarilla kanssamme.

Täällä sama. Tosin morsiustytöt ovat miehen siskoja, ja itse vähän vihjailivat, että tulisivat sitten mielellään meidän häihin morsiusneidoiksi..  ::)

Pakkohan niille oli luvata ;)

Meillä myös jakavat ovella riisiä/saippuakuplapulloja vieraille  :)

edit. Niin, ja eivät siis ole aikuisia, mutta eivät enää morsiuslapsiakaan  :-?

15-16 -vuotiaat tytöt kyseessä

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minua pyydettiin (olen 22) vaikka ehdin jo rouviintuakin. Aika kivaa on! :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyse ei oo siitä että haluan vain apua, vaan siinä että haluan antaa sen kunnian tai, miten sen nyt selittäisi, haluan kertoa miten paljon välitän ja kunnioitan ihmistä ja tahdon antaa tärkeän tehtävän omissa häissäni. Ehkä apukaaso on hyvä sana, tai morsiusrouva ois ehkä tyylikkäämpi, äh en tiiä, en oo vieläkään keksiny enkä tosin pyytänytkään vielä :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sama meininki kuin namiskukkelilla ylla. Tahtoo mukaan elaman tarkeat ihmisest. :-X

Meille tulee mulle kaaso ja 3-4 aikuista morsiusneitoa, eika yhtaan kersaa sekaan pyorimaan - muutenkin ajateltiin jarkata haihin lastenvahti siten, etta vihkiminen on adults only -tilaisuus... Juhlissa saavat sitten vipeltaa ees taas kaikkien lapsirakkaiden iloksi. :girl_haha: Kunhan eivat tahmatassuilla sottaa valkoista pukuani... :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meille siis tulee ns. jenkkityylisesti, eli mulla on kaaso + 4 aikuista mrsiusneitoa joillayhtenevät asut, kaasolla sitten samaa tyyliä mutta erottuu neitosista. Miehelle tulee Best man ja lisäksi 4 aikuista sulhaspoikaa, eli haluttiin molemat meille tärkeät ystävät mukaan siihen. Tämän lisäksi oma poikamme, ja mahdollisesti minun kummilapseni 3kpl, toimittavat kukkaistyttöjen ja pikkusiten sulhaspoikien virkaa. :D ehkä ylilyönti mutta haluan heidät kaikki mukaan. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ystäväni pyysi minua morsiusneidoksi. Hänellä on kaaso ja minun lisäkseni kolme muuta morsiusneitoa, jotka kaikki ovat reilusti yli kahdenkymmenen. Onko tämä normaali käytäntö Suomessa, että ihan aikuisia naisia on morsiusneitoina? Itse olen mieltänyt morsiusneidot hieman nuoremmiksi ja kaasot sitten aikuisiksi, näin oli omissa häissäni ja muissa häissä joissa olen ollut kaasona tai vieraana.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut häissä jossa aikuisia tönötti alttarilla kimpunpitelijänä ja mun mielestä, tuli tämä perinne sitten ihan mistä hyvänsä,käytäntö on todella outo ja minussa se herätti lähinnä myötähäpeän tunteita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tainnut rantautua ulkomailta (lähinnä Pohjois-Amerikasta?) tämäkin tapa, eli että on kaaso (maid of honour) ja morsiusneitoja (bridesmaids). Ulkomaillakin, hääjuhlissa joissa toimittiin näin, vieraana olleena en osaa enää vierastaa ajatusta ja näkeehän tuota asetelmaa leffoissakin. Toisaalta kivakin että kaasoja on vain se yksi "pääapuna" ja muut ovat sitten eri tittelillä mukana järjestelyissä. Riippuu toki myös hieman toteutuksesta ja henkilöiden määrästä että tuleeko hassu vaikutelma.

Muokattu: , käyttäjä: Chantelle

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla on kaksi kaasoa ja sitten 17-vuotias morsiusneito, jolla myös suuri rooli päivässämme ja varsinkin sitä ennen hänen kanssaan tulen todennäköisesti eniten hössöttämään.

Hääpäivänä hänellä on hänelle tärkeitä tehtäviä myös, kuten tämä "kukkakimpun pito alttarilla", joka toivottavasti ei kellekään aiheuta myötähäpeää tmv, hän laulaa kirkossa sekä juhlapaikalla sitten häävalssimme jne.

Minulle kaasot ovat näitä minun ikäisiäni hyviä ystäviäni ja tämä morsiusneito sitten läheinen nuori "nainen". :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No jos nyt ihan perinteistä puhutaan, niin ennen vanhaan Suomessa sulhaspojat ja morsiusneidot tai toiselta nimeltään kukkapojat ja kukkatytöt olivat nimenomaan sulhasen ja morsiamen naimattomia ikätovereita (yleensä siis nuoria aikuisia) - kun taas puhemies ja kaaso olivat vanhempia herroja ja rouvia, useimmiten arvostettuja sukulaisia. Nykyisenlaisia morsiustyttöjä, siis pikkulapsia, noissa vanhan ajan häissä ei ollut lainkaan.

http://www.naimisiin.info/haaopas/avustajat.html

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä käytäntö on ihan normaali nykyään enkä näe siinä mitään outoa. Enkä todellakaan koe asiasta mitään myötähäpeää. Chantelle sanoi hyvin sen, mitä mieltä itsekin olen, eli (useimmiten) yksi on maid of honour ~ kaaso, loput on noita bridesmades ~ morsiusneitoja.

Muokattu: , käyttäjä: Malssi

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Herättelenpä vanhaa ketjua henkiin. Kiinnostaa siis, miten nykyään tämän suhteen mahtaa olla? Itse aloin heti miettiä, että pyytäisin sitä ja tätä morsiusneidoiksi, mutta sitten aloin ihmetellä, että eikö se nyt olekaan tapana täällä Suomessa... :girl_sigh:  Ilmeisesti kuitenkin joillakin on aikuisia morsiusneitoja ollut - omani tulisivat olemaan 18-23-vuotiaita. Toistaiseksi minulla on vain kaaso pyydettynä, mutta en haluaisi tehdä hänestä mitään nakkikonetta, kuten tuolla aiemmin oli osuvasti sanottu. Harkitsen 2-4 morsiusneitoa, ja lisäksi olen miettinyt myös kukkaistyttöjä ja morsiuspoikaa (jos se edes on sana :ph34r: ). Kukkaistyttöjä tulisi luultavasti kaksi (pikkusiskoni ja veljentyttöni), ja kummipoikani olisi morsiuspoika.

 

Mutta olen tosiaan tätä morsiusneitoasiaa mietiskellyt itsekseni jo useamman viikon ajan. Haluaisin kuitenkin lopulta ainakin kaksi läheistä ystävääni morsiusneidoiksi, tai ainakin toisen heistä. Toista olen ajatellut pyytää seremoniamestari(ttare)ksi, jos suostuu. Mutta sen lisäksi minulla on vielä pari pitkäaikaisempaa ystävää, joita haluaisin hääjuhlassa kunnioittaa. What to do...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen samaa mieltä kuin viimeisimmät kirjoittajat ennen sua :) Kaasot (maid/matron of honour riippuen iästä) ja morsiusneidot (bridesmaids) on naisia, ei lapsia. Neitohan tarkoittaa nuorta naista. Kukkaistyttöjä tai morsiustyttöjä ovat sitten ne lapset. Itsekin olisin mielelläni antanut läheisille ystävilleni kunniatittelin morsiusneito, jos he olisivat halunneet osallistua. Joku tuolla sanoikin, että yli kaksi kaasoa kannattaisi jo olla kaaso(t) ja morsiusneidot, tai apukaasot. Mielestäni siinä ei ole todellakaan mitään ihmeellistä, saati myötähäpeäistä, että on aikuiset morsiusneidot, huh huh.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mää kallistuisin myös sille kannalle, että jos hääparin avustajia on paljon, on parempi käyttää heistä muita nimityksiä kuin kaaso ja bestman kaikista. Bestman sanakin viittaa siihen, että kyseessä on isommasta avustajajoukosta se kärkityyppi, eivät kaikki voi yhtä aikaa olla parhaita, ja samoin englannin maid of honour viittaa tärkeimpään/"pää"morsiusneitoon. Suomen kaaso taas on alunperin morsiamen pukija, ja kyllä saa melkoinen kermakakku olla jotta sen pukemiseen oikeasti tarvittaisiin ne viisikin ihmistä, joita joskus näkee kaasoiksi sanottavan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mäpäs kysyin peräti aikuisia kukkaistyttöjä ja -rouvia! No, tämä on tälläistä nimillä leikittelyä, kun fakta on, että erilaisten avustajiksi nimitysten sijaan voi myös suoraan kysyä apua sellaisiin tehtäviin, joihin apua tarvitsee. Meillä nimittäin heitellään ruusun terälehtiä, ja niitä ei esim. riisin tapaan välttämättä riitä aivan jokaiselle heiteltäväksi. Siispä terälehdet kolmeen koriin, nämä kukkaistyttöjen ja -rouvien haltuun, ja tarjoilevat siitä sitten ympärillä olevilleen heiteltäväksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä minulle tulee kaaso ja 1-3 morsiusneitoa, jotka ovat siis aikuisia. Miehelle tulee ainakin 2 bestmania.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsellekin on tullut vastaan aikuisia morsiusneitoja häissä täällä Suomessa ihan viime vuosina. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään