Jump to content
Naimisiin.info

Mitä sanoa niille joita ei aio kutsua häihin?


mukuliini

Recommended Posts

Me aiomme todeta, että halusimme järjestää hyvät bileet kavereille.. Me nimittäin olemmme päätyneet siihen ratkaisuun, että kutsumme häihin vain sellaisia ihmisiä, joiden kanssa muutoinkin pidämme yhteyttä ja tapailemme. Haluamme viettää tärkeän päivän ystävien seurassa ja pitää hauskaa. Sukulaisista kutsumme ainoastaan vanhemmat, sisarukset ja serkuista molempien sukujen puolelta yhden edustajan -lähinnä omaa ikäämme olevan. Tulee olemaan monia loukkaantuneita sukulaisia, mutta minkäs sille teet. Miksi kutsua joku sellainen serkku, jonka kanssa lähetetään joka vuosi joulukortti ihan pelkästään siksi, että "niin pitää tehdä" ja muutoin ei juurikaan olla tekemisissä keskenämme.

Haluamme myös pitää budjetin suht siedettävänä ja jos kutsu lähtisi kaikille sukulaisille, kolminkertaistuisi myös vierasmäärä. Meillä on myös jo poika, joten siksikin haluamme juhlia hieman pienemmällä porukalla -ollaan tässä jo niin kauan elelty jo "haureudessa.."  ;D

Kukin tietenkin omalla tyylillään -ja tämä on meidän tyylimme.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 400
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jaa-a... luulen että kukaan tuskin kyselee mitään (ellei omien vanhempien vierastoiveita oteta lukuun... niitä kun on! ja niihin vastaus on että vierasmäärä halutaan pitää aisoissa ja kutsua meille läheiset ja tärkeät ihmiset)

kaveripiirissä on ollut lähivuosina joitakin häitä joihin emme ole saaneet kutsua, eikä siitä liiemmin ole kyseltykään, joten en usko että kysymyksiä tulisi meillekään. ositain siis hieman vastavuoroisuus periatteella... kenen häissä ollaan oltu jne...  tuskimpa kukaan kaveri joka ei meitä ole kutsunut omiin häihinsä, automaattisesti olettaisi meidän laittavan hänelle kutsua. ::)

Link to comment
Share on other sites

Minä aioin sanoa, että yritämme selvitä mahdollisimman pienillä häillä. Jos eivät ymmärrä, niin olkoon ymmärtämättä.

Meille tästä koituu sukulaisten kesken ongelma. Sulhaseni puolen suku on suhteellisen pieni, koko suku mahtuu alle 40 henkeen, joten sieltä on vaikea karsia ketään pois. He ovat meidän kanssaan kaikki tekemisissä, niin myöskään sen takia se ei olisi reilua heitä karsia.

Minun sukuni taas käsittää hieman isomman piirin. Omien sisarusteni ja heidän perheidensä lisäksi, minulta löytyy 4 setää,  2 enoa, 4 tätiä, kummitäti ja heidän kaikkien puolisot. Minulla on 27 serkkua, joilla myös melkein kaikilla on perheet. Pienenä olimme tekemisissä koko sukumme kanssa. Tunsin kaikki serkkuni erittäin hyvin, vietimme yhdessä paljon vapaa-aikaa. Vanhemmiten tiet ovat eronneet. Valmistujaisiini, yms juhliin olenkin kutsunut vain vanhempieni sisarukset, en serkkuja ollenkaan. Silti siitä tulee yli 50 päinen porukka aina. Nyt olen alkanut miettimään, että jos hääbudjettiamme täytyy pienentää, poistaisin myös vanhempieni sisarukset, joiden kanssa en myöskään ole tekemisissä, kuin vain, kun kutsun heidät juhliin. Eivät hekään kutsu minua mihinkään juhliinsa esim. 50-, tai 60- vuotispäivilleen. Silti minun sukuani kutsuttaisiin kuitenkin noin 20 henkeä.

Onko tämä nyt sitten ihan idioottia ja oikein, että mieheni pienempi suku saa olla kokonaan, ja minulta ei tulisi, kuin oma perheeni, sisarukseni ja heidän perheensä???

Link to comment
Share on other sites

Hipolyta:

Mielestäni ei lainkaan "idioottia" ole jättää ne vanhemmat sisarukset kutsumatta. Jos periaatteena on, että ne kutsutaan joiden kanssa OIKEASTI ollaankin tekemisissä niin anna mennä vaan! Mun mielestä on turha kutsua sellaisia ihmisiä, jotka kutsutaan vain ja ainoastaan sen vuoksi, että "pitää" niin tehdä. Kuka sen muka määrää.. Elämä on kuitenkin niin lyhyt ja häät yksi upeimmista elämän hetkistä -miksi ei sen sijaan kutsuisi itselle tärkeitä ystäviä juhlistamaan sitä hetkeä! Ne on SINUN ja miehesi juhla ja te päätätte ketkä HALUATTE paikalle!  :)

Mutta ymmärrän hyvin pohdiskelusi.. itse kävin pitkää kamppailua samaisen asian kanssa.. Mutta nyt tuntuu oikeasti tosi hyvälle katsella valmista vieraslistaa, joka koostuu rakkaista ystävistä ja sellaisista ihmisistä jotka ovat olleet meidän lähellä ilossa ja surussa yhteisen taipaleemme varrella. Ei tarvikaan pelätä, miten tädin alkoholisti-mies tulee sössöttämään ja tekee olon hankalaksi tai miten pari humalaista setää alkavat riitelemään jne. Tai yrittää muistaa serkun tyttöjen nimet, jotka nähnyt viimeksi 10 vuotta sitten!  ;)

GO FOR IT!!!  :)

Link to comment
Share on other sites

^ (Niin tarkoitin siis vanhempieni sisaruksia  :)) Omat sisarukseni ovat minulle niin läheisiä, että heitä en tiputa mistään hinnasta pois .

Mutta kiitos vastauksesta! Auttaa se vähän, ja tuo paremman mielen, kun sulhanenkaan ei ole sanonut juuta eikä jaata asiaan.  "Sinun sukusihan se on.." Kiva, että täällä ainakin ihmiset ymmärtävät!  :)

Link to comment
Share on other sites

Tämä menee nyt vähän OTksi, mutta kun vanha lapsuuden ystäväni oli menossa naimisiin  tiesin, että häät ovat pienet ja suvun kesken.

Hääpäivän aamuna klo 9 (vihkiminen alkoi kello 11) ystäväni soittaa "olisitko sinä halunut tulla häihimme..."  ::)

Kieltäydyin kauniisti.

Toi oli mun mielestä oikein älynväläys..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Miehellä on niin iso suku, että ystävät yritetään pitää minimissään. Kutsutuiksi ei tule kuin läheisimmät, ne joiden kanssa pidetään tiiviisti yhteyttä.

Minua on vähän naurattanut tällaiset hyvänpäivän tutut (ystävien kautta tai entiset työkaverit, Ei-läheiset) jotka ovat mietiskelleet, että saavatkohan kutsun meidän häihin (olen siis kuullut ystäviltäni) ;D Miksi ihmeessä kutsuisin tuollaisia henkilöitä häihini, jotka eivät itsekään pidä mitään yhteyttä meihin, eivätkä varmasti kutsuisi meitä omiin häihinsä :-/

Link to comment
Share on other sites

^ Ainakin minusta olisi omituista kutsua häihin tai muihinkaan juhliin ihmisiä, joiden kanssa emme vapaa-ajalla esimerkiksi istu iltaa vuoroin toistemme luona. Monet hyvänpäiväntutut ja työkaverit ovat sellaisia, joiden kanssa tulee silloin tällöin istuttua kahvilassa tai baarissa, tai käytyä yhteisissä harrastuksissa, mutta tällä perusteella en vielä pidä heitä niin läheisinä, että kutsuisin kotiini tai häihini. :D

Link to comment
Share on other sites

Mulla on itseäni parikin vuotta nuorempia kavereita, jotka eivät ole vakiintuneita (no, eihän ne enää NIIN nuoria ole, olenhan jo 19v.), välillä saa pelätä et kun ne saavat selville niin he käytännössä ilmoittavat itsensä sinne... "Mä järjestän sulle polttarit" jne.

Vähän menee asian sivusta, mutta meillä sulhasen 18-20-v. serkkutytöt kertoivat anopin kautta askartelevansa meille hääkarkkeja...

...joita meille siis ei ole todellakaan tulossa...

Että näitä yli-innokkaita sukulaisia ja muita saa kyllä varoa!  ;)

Link to comment
Share on other sites

Meidän häät tulevat olemaan mahdollisimman pienet, n 70 vierasta max. Vielä ei ole joutunut selittelemään kenellekkään, koska kukaan ei vielä tiedä että häät ovat tulossa. Aikomuksemme on pitää kaikki salassa viimeiseen asti. Tai kutsujen lähettämiseen asti. Näin toivomme välttämään kysymykset miksei ole kutsuttu.

Sukulaisia on karsittu jo molempien vanhempien siskoista ja veljistä. Yhtään sellaista sukulaista ei juhliin tule joiden kanssa ei olla tekemisissä. Jos vanhemmat tästä jotain kitisevät, niin voidaan ilmoittaa että he ovat omat häänsä jo järjestäneet, nyt on meidän vuoro ja varsinkin kun he eivät osallistu kustannuksiin mitenkään niin ei siinä tapauksessa ole mahdollisuutta vaikuttaa vieraslistaankaan.

Kavereista mukaan vain ne jotka ovat meidän kanssa oikeasti tekemisissä.

Sinkkuystävämme kutsumme yksinään, jos ei kutsujen lähettämiseen mennessä ole meille tullut tietoon että hän seurustelee, sama pätee sinkkusukulaisiin.

Mutta jos ja kun joku kuitenkin kyselee miksi ei kutsuttu, niin aijon sanoa että olemme kutsuneet lähisukulaiset + muutamat lähimmät ystävät, tilaan ei mahtunut enempää vieraita.

Mutta saapa sitte lähempänä päivää nähdä miten käy ja kuinka paljon selitellään.

Mutta ainakin omien ystävieni häissä en ole olettanut omaa kutsumistani ennenkuin on oma kutsu kädessä. Enkä missään tapauksessa kysyisi keneltäkään että olenko minä kutsuttujen listalla. Mielestäni se ei kuulu hyviin tapoihin.

Link to comment
Share on other sites

täytyy sanoa että itsekin pohdiskelin samaa ongelmaa, mutta hoksasin, että mä olen sen päivän keskipiste, se on meidän ainutlaatuinen päivä ja saan olla just niin itsekäs kuin mua itteeni huvittaa koska se päivä ei toistu välttämättä enää koskaan ja sen kuuluu olla yksi tärkeimmistä ja hienoimmista päivistä elämässä.

Mäkin olen päätynyt tällä kannalle. Sitä paitsi mä en halua, et juhlista tulee millään tavalla väkinäiset, tarkoittaen myös sitä, että mun ja sulhasen tulee voida juhlia rennosti ja nauttien, ja siihen ei kuulu sellaiset vieraat, joiden nimeä ei edes kunnolla tiedä. Mä tulen olemaan muutenkin niin paniikissa, että en kaipaa siihen mitään puolituntemattomia ihmisiä. Sitä, miten vastata kutsuja mahdollisesti kysyville, en ole miettinyt, mutta en usko tuollaista kovin paljon ilmenevänkään. Sukulaiset ovat niitä, jotka loukkaantuvat, jos sitä eivät saa, mutta eivät varmasti tule suoraan kyselemään, vaan kyräilevät sitten selän takana. Me halutaan hienot ja ikimuistoiset, mutta silti kohtuuhintaiset häät, joten siihen ei kaikki mahdolliset kummin kaimat mahdukaan. Toisekseen hillitsen uteliaiden kyselyä sillä, että en aio kyseisestä tapahtumasta kovin paljon etukäteen huudella. Siis muuta kuin pakollisille, jotka kyllä osaavat pitää tiedon omanaan. Itse stressaan niin paljon, että siihen vielä muut hössöttäjät päälle olisi viimeinen niitti mun jaksamiselle.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Meidän oli myös pakko karsia vieraslistaa ja pois jäi luonnollisesti avecit, muuten oltaisiin jouduttu karsimaan hyviä ystäviä tai läheisiä sukulaisia. Kutsuimme ainoastaan sellaiset puolisot, joiden kanssa olemme olleet tekemisissä. Pois jätettiin siis sellaiset ystäviemme puolisot, joita emme laisinkaan tunne ja joiden kanssa ei olla missään tekemisissä oltu, mitä nyt muutaman kerran jossain juhlissa tms nähty. Kaikki naimisissa ja kihloissa olevat sekä yhdessä asuvat ystävät kyllä kutsuttiin puolisoineen, vaikka ko. puolison kanssa ei niin tunnettaisikaan. Selitettiin tilanne niin kuin se on, niille ystäville, jotka kysyivät, miksei kutsu ole avecillinen. Kaikki ainakin sanoivat ymmärtävänsä... En tiedä mitä ovat keskenään asiasta puhuneet. Mun mielestä kuitenkin jokaisen pitäisi arvostaa itse saamaansa kutsua, on se sitten avecillinen tai ei...

Link to comment
Share on other sites

Meillä tulee tästä ongelma  :(

Ihmiset luulevat saavansa kutsun, mutta meillä on niin valtavasti sukulaisia ja ystäviä, että eihän kaikkia millään voi kutsua. Mihin sellaiset 300 henkeä laittaa??

Ystävällisesti koetan vedota tilan ahtauteen ja pahoitella... :-?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meidän on helppo sanoa että häät ovat pienet (60 henkeä, ja siinäkin mukana 3 bändin jäsentä ja kaksi valokuvaajaa ;)) ja että olemme kutsuneet vain rakkaimmat ja lähimmät. Meillä muunmuassa jää kutsumatta muutama tätikin mun puolelta, ihan siksi ettei olla ikinä missään tekemisissä.

Jos pakko on sitten jotain muuta vielä sanoa, niin se, että juhlat vietetään tilassa, johon on määritelty henkilömaksimi. (Joka on tämänhetkisen vieraslistan päälle 10 henkeä... ja halutaan  jossain tanssia se häävalssikin ;D)

Link to comment
Share on other sites

Terve,

Meillä on hieman erilainen ongelma.............. Vanhemmat haluavat, että heidän naapurinsa kutsutaan meidän häihimme. Perusteluna on, että myös vanhempani ovat olleet naapurien/ heidän lastensa häissä. Tämä on minulle ihan ok, mutta miten rajoitamme kutsut niin, että heiltä ei tule lapsia meidän häihimme???? :-? :-? :-? Aikuistenjuhla ei toimi, sillä juhliin on tulossa muutami serkkujen lapsia....

Heti tulisi 9 henkeä lisää... Kutsuttavia on jo tällä hetkellä enemmän kuin tilaan on laskettu mahtuvan ja tilannetta ei todellakaan helpota, mikäli osaksi tuntemattomia lapsia tulee paikalle. Asiaa pahentaa se, että minun puoleltani juhliin on tulossa muutenkin suurin osa vieraista ja kulut on sovittu maksettavan molempien vanhempien kesken.... En todellakaan haluaisi ilmoittaa tulevalle anopilleni, että meidän puolellemme tuli jälleen 10 vierasta lisää  :-/

AAAAPUA!

Link to comment
Share on other sites

jos joku alkaa kyselee et onhan hän kutsuttu niin annetaan iha suoraan vastaus että onko vai ei, me haluamme vain läheisimmät ystävät paikalle ja suvut tietenkin. en kyl usko et kukaan alkaa edes kyselee että aiotaanko hänet kutsua mutta jos sellainen tilanne tulee vastaan niin onpahan vastaus jo valmiina

Link to comment
Share on other sites

joo mutta kuinka rajaa, ettei naapureiden alaikäiset lapset tule mukaan???? Eihän se mukava ole tehdä rajausta, sillä yhden naapurin muksut ois ihan ok, mutta kahden muun naapurin lasten kanssa ei olla oltu missään tekemisissä... APUVA....

Jos kutsuun laitetaan vai hra ja rva suominen, niin veikkaan, että he siltikin lukevat kutsun koskevan myös heidän lapsiaan  :-?

Link to comment
Share on other sites

Jos kutsuun laitetaan vai hra ja rva suominen, niin veikkaan, että he siltikin lukevat kutsun koskevan myös heidän lapsiaan  :-?

Joko laitat "juhlaohjesääntöön" (semmoinen infolappunen), keitä kutsu koskee ("kutsuttuja ovat kuoressa mainitut hlöt" tmv sanamuoto)

tai/ja sitten ilmoittautumisia vastaanottaessa kysyt, miten monta henkilöä tulee ja jos yrittävät tarjota myös lapsiaan, niin kerrot, että kutsu oli vain teille kahdelle, tuletko yksin vai puolisosi kanssa...

--

Jos uskaltaa sanoa "tahdon", pitää uskaltaa sanoa myös "ei" :):-X(ja ihan ilman v*ttuilua).

Link to comment
Share on other sites

Guest siipileikki

Mitäs mieltä olette tästä, otan vastaan vinkkejä ja omia kokemuksia:

 Koska vanhempani osallistuvat häiden kuluihin ja olen melko sukurakas ihminen, ei sukulaisten suhteen ole ongelmia. Kutsumme isovanhemmat, tädit, sedät ja serkut minun sukuni puolelta, mieheni puolelta tulee huomattavasti vähemmän ihmisiä, sillä hänellä on tosi iso ja hajanainen suku. Eli kutsumme kummankin puolelta sellaiset sukulaiset, joiden kanssa ollaan tekemisissä.

 Ongelma on tämä: minulla on hyvin laaja kaveri- ja ystäväpiiri. Miehelläni taas on vain muutama ystävä ja sitten paljon kavereita, joita hän ei halua häihin kutsua, sillä haluaa juhlia vain itselleen oikeasti läheisten ihmisten kanssa. Tätä syystä hän on pyytänyt minuakin rajoittamaan kutsuttavien määrää niin, että kutsuisin ihmisiä, jotka hän myös tuntee ja joiden kanssa hän tulee toimeen. Poikkeuksena todella pitkäaikainen toisella paikkakunnalla asuva ihminen. Minulle tämä käy hyvin, mutta on muutamia ihmisiä, joista en ole varma, että haluaisinko kutsua vai en... Sopisikohan sitten näille ihmisille sanoa selityksenä, että haluamme miehen kanssa kutsua meille molemmille läheiset ihmiset? Nämä ihmiset esim. ovat muuttaneet eri maihin tai paikkakunnille jne. Eikö ole melko yleistä, että kutsutaan ne kaverit/ystävät, oiden kanssa ollaan muutenkin paljon tekemisissä?

 Onneksi häihin on vielä vuoden päivät ja tässä on hyvin aikaa muutella kutsuvieraslistaa vielä useaan otteeseen, joten päätöksiä ei tarvitse vielä tehdä.

Link to comment
Share on other sites

Meillä myös anoppi oli katkera siitä, ettei heidän naapureitan kutsuttu häihin ja vaati kutsun laittamista myös heille. Kieltäydyin antamasta kutsua, koska emme mieheni kanssa ole olleet missään tekemisisä heidän kanssaan ja koska itse häämme maksoimme, halusimme myös itse rajata vierasjoukon meille läheisiin ihmisiin. Loppujen lopuksi selvisi, ettei itse anoppikaan ole kuin kerran ollut kahvilla naapurissa, mutta olisi se vain ollut hienoa pyytää heidät häihimme  :-/

Jätin myös kutsumatta yhden ystäväni, joka keväällä ilmoitti, etteivät tule häihimme, koska tärkeämmät ovat moottoripyöräilijöiden kokoontumisajot, jotka ovat samana viikonloppuna (hän ei edes itse moottoripyöräile, vaan hänen uusi miesystävänsä harrastaa pyöriä)...no kaksi viikkoa ennen häitä ystäväni soitti, että missä kutsu viipyy, kun he ovatkin tulossa häihimme, sillä rahapulan vuoksi he eivät pääse osallistumaan moottoripyöräilijöiden kokoontumisajoihin...laitoin kutsun postiin ja sama ystävä sitten hääpäivän soitti ollessani meikissä, että haitaisiko suuresti, jos he eivät tulisikaan, kosk hän on yskässä  >:( Sanoin suoraan, että hattaisi ja he tulivat häihin.

Kutsussamme myös mainittiin, kenelle kutsu oli tarkoitettu, mutta siitä huolimatta pari perhettä oli ottanut lapsensa mukaan, vaikka asiasta oli heidän kanssaan keskusteltu ja he nimenomaan olivat halunneet tulla juhlimaan ilman jälkikasvua, mutta onneksi osa perheistä oli jättänyt taas lapsensa kotiin vaikka olivat heidät ilmoittaneet, jolloin kaikille löytyi istumapaikat!

Link to comment
Share on other sites

Omasta mielestä pitää pystyä sanomaan ei ihan suoraan niille ketä ei ole kutsuttu. Juuri keskustelin äitini kanssa joka otti esille erään tuttavapariskuntansa, että onko heidät kutsuttu. Olivat kutsuttu muun muassa ylioppilasjuhliini, mutta häihin emme kutsu, ja tämän sanoin suoraan. Pakko hieman karsia, ei ihan kaikkia puolituttujakin voi kutsua. Luulen että omalla kohdalla ei hirveästi tule olemaan sellaisia ihmisiä jotka odottaisivat olevansa kutsuttuja mutta eivät ole. Muutama kaveri ehkä kenen kanssa ennen oltiin todella läheisiä mutta nyt ei olla muutamaan vuoteen edes tavattu kun muutimme toiselle paikkakunnalle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...