Guest elokuun rouva

Lilja hääkimpussa (kuvia)

36 viestiä aiheessa

Onko kellään tietoa miten kestävä kukka lilja on maljakossa? Ja mitkä lajikkeet tuoksuvat kaikkein eniten? Olen myös miettinyt liljaa esim. ruokapöydän koristeeksi niin että ne eivät olisi vedessä, vaan olisivat ripoteltuna pöydälle. Mahtaako kukka kestä edes hetken tällaisissa olosuhteissa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Liljat ovat hyvin kestäviä maljakossa. Ne kestävät helposti yli viikon kauniina, kun vettä vaihtaa ja leikkaa uutta imupintaa. Meillä oli häissä liljan kukkia ilman vettä pöydällä. Ne kestivät ihan kauniina useita tunteja.

Kultanauhalilja ja siitä jalostetut japanilaiset hybridit, joita kutsutaan tuoksuliljoiksi, tuoksuvat hyvin voimakkaasti. Joidenkin mielestä tuoksu on epämiellyttävä. Minusta ne tuoksuvat hyvältä mutta tuoksu täyttää huoneen kokonaan yhdestäkin liljan oksasta. Valkoliljat tuoksuvat myös voimakkaasti. Aasialaiset hybridit, joita kutsutaan värililjoiksi, eivät tuoksu juuri ollenkaan.

Liljojen siitepöly on hyvin tahraavaa, joten nypi heteet pois ennen kuin laitat liljan kukkia pöydälle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Wilmuriini: liljoja saa erinomaisesti elokuussa. Liljat kukkivat Suomessa heinä-elokuussa. Niitä tuodaan myös ulkomailta ympäri vuoden.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan kasvattanut itse liljoja? Onko helppo kasvattaa? Kukinta-aika lienee heinä- elokuussa. Onkohan mahdollista saada kukkimaan jo kesäkuussa jos esim. aloittaa kasvattamisen sisällä? Häät on 1.7 ja liljakimput olisi hyvä vaihtoehto pöytiin koristeeksi..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Haluaisin violetin liljakimpun... löytyisikö sellaisista kuvia?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Onko kukaan kasvattanut itse liljoja? Onko helppo kasvattaa? Kukinta-aika lienee heinä- elokuussa. Onkohan mahdollista saada kukkimaan jo kesäkuussa jos esim. aloittaa kasvattamisen sisällä? Häät on 1.7 ja liljakimput olisi hyvä vaihtoehto pöytiin koristeeksi..

En ole häitä varten kasvattanut liljoja mutta muuten kyllä. Melko helppoja kasvatteja ne ovat, eivät vaadi mitään erikoista kikkailua paitsi hyvän kasvupaikan. Keväällä maahan istutetut sipulit kukkivat yleensä heinä-elokuun vaihteessa. Kukkasipulit on aika helppo saada kukkimaan milloin tahansa, mutta se vaatisi hyvin valoisan kasvupaikan, joka olisi mielellään asuinhuonetta viileämpi. Lämpimässä ja liian hämärässä kukkavarsista tulee helposti ruman honteloita. Kukinnan ajoittaminen oikeaan hetkeen vaatii kasvupaikan lämpötilan säätelyä ja lisäksi olisi hyvä istuttaa useita eriä sipuleita eri aikaan, että varmasti saa kukat hääpäivänä.

Kukkien kasvatus on toki kiva harrastus mutta liljojen kasvattaminen häihin on tuskin taloudellisesti kannattavaa, jollei niitä ole jo valmiiksi puutarhassa. Minulla on viime keväältä mielikuva, että liljan sipulit ovat melkein saman hintaisia kuin kukkivat oksat heinäkuussa. Lisäksi sipuleita pitäisi oikeastaan olla enemmän kuin kukkia tarvitsee, jotta niitä saa varmasti riittävästi hääpäivänä.

Haluaisin violetin liljakimpun... löytyisikö sellaisista kuvia?

Luonnostaan violetteja liljoja ei ole olemassa. Ehkä toivekimppusi voisi toteuttaa jollain muulla kukalla?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tietääkö joku, pitääkö paikkansa että ns. orientaalililjat 'haisevat'? Eli siis tuoksu on enempi epämiellyttävä?? Mulla oli ideana hommata kimppu vaaleanpunaisista orientaalililjoista, mutta kukkakauppiaan mielestä niissä on tällainen hajuongelma!! Enpä ennen ole törmännyt moiseen väitteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tietääkö joku, pitääkö paikkansa että ns. orientaalililjat 'haisevat'? Eli siis tuoksu on enempi epämiellyttävä?? Mulla oli ideana hommata kimppu vaaleanpunaisista orientaalililjoista, mutta kukkakauppiaan mielestä niissä on tällainen hajuongelma!! Enpä ennen ole törmännyt moiseen väitteeseen.

Mielestäni ne eivät haise pahalta, mutta tuoksu on hyvin voimakas ja monet kokevat sen epämiellyttävänä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tossa aiemmin joku kirjoitteli liljojen tuoksusta...

Myös mua floristi varoitteli ottamasta liljakimppua jos hääjuhlassa on pahasti allergisia tms. koska haju on kuulemma sen verran voimakas, että voi aiheuttaa herkimmille ongelmia.  :-/  En sit tiedä, että onko se todella niin paha, kun en oo koskaan mistään muualta kuullut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Muaki floristi varoitteli liljojen hajusta. Olin ajatellut pöytiin pieniä liljakimppuja.. Onko kenelläkään ollut pöydissä liljoja? Ymmärsin, että morsiuskimpussa ne ei niin haittaa, ellei itse ole pahasti allerginen, mutta jos monessa pöydässä on liljoja niin haju voi olla liian voimakas..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Liljojen tuoksu voi tosiaan olla pöyristyttävän voimakas. :o Itselle on laukaissut pariin otteeseen migreenin (en ole itse ostanut, mutta esim. työpaikalla on ollut maljakossa jollakin), ja koska kaasoni on astmaatikko en ole edes miettinyt liljoja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kultanauhalilja, kuningaslilja, valkolilja ja madonnanlilja tuoksuvat voimakkaasti ja samoin useimmat niistä jalostetut hybridit. Yleisimpiä leikkokukkia näistä ovat ns. orientaalililjat, esim. 'Stargazer' ja 'Casablanca'. Niillä on hyvin voimakas, makea tuoksu, jonka monet kokevat epämiellyttävänä. Yhdenkin oksan tuoksun haistaa isosta huoneesta. Minä saan päänsärkyä monista hajuista, esimerkiksi hajuvesistä, mutta näiden kukkien tuoksua siedän hyvin ja pidän tuoksua miellyttävänä. Meidän häissä oli 'Casablanca'-liljoja maljakoissa eikä niiden tuoksu häirinnyt. Niitä ei kylläkään ollut paljon, muistaakseni 15-20 oksaa.

Aasialaiset hybridit, ns. värilijat, eivät tuoksu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun kimppuun ja pöytiin maksoivat 2,50€/kpl viime kesänä. Kukkakauppias oli kyllä tuttu eli saatoin saada sisäänostohintaan. Paljon halvempia ovat kuin esim. orkideat ja hiukan halvempia kuin callat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään tietoa liljojen saatavuudesta elokuun loppupuolella? Mä oon aivan ihastunut niihin ja haluaisin niistä hääkimpun ja hiuskukan  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Onko kenelläkään tietoa liljojen saatavuudesta elokuun loppupuolella? Mä oon aivan ihastunut niihin ja haluaisin niistä hääkimpun ja hiuskukan  ;D

Kyllä liljoja elokuussa saa. Niitä on saatavilla lähes aina.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuinka kauan aikaisemmin kannattaisi olla yhteydessä kukkakauppiaaseen (häät pidetään pienellä paikkakunnalla, jonne menen vasta häitä edeltävällä viikolla)? Nuo liljakimput ovat niin kauniita. Vaihteleeko hinnat vuodenajasta riippuen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En tiedä vuodenajasta, mutta liljat ovat nyt kalliimpia kuin yleensä, koska hollannissa on ollut huonot säät.

Lilja ei kestä vieheenä, näin minulle sanottiin kukkakaupassa. Tuppaa pudottamaan terälehtensä helposti ja yksittäisessä kukassa näkyy tosi selvästi, kimpussa ei niinkään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Liljoista olen haaveillut :) MUTTA kuulin jostain, että liljan siitepöly vai mikä lienee värjää aika pahasti mihin tahansa se osuu. Onko kellään asiasta kokemusta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
MUTTA kuulin jostain, että liljan siitepöly vai mikä lienee värjää aika pahasti mihin tahansa se osuu.

Kannattaa varmaan poistaa ne "pölyttäjät"... sillähän siitä ropleemista pääsee. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kannattaa varmaan poistaa ne "pölyttäjät"... sillähän siitä ropleemista pääsee. :)

No jopas :D Vähän sama juttu kun että avaa ovi niin pääset ulos :D Kiitos vinkistä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Lilja ei kestä vieheenä, näin minulle sanottiin kukkakaupassa. Tuppaa pudottamaan terälehtensä helposti ja yksittäisessä kukassa näkyy tosi selvästi, kimpussa ei niinkään.

Meille floristi nimenomaan ehdotti liljaviehettä, liljaa myös kimpussa ja lilja hiuksiin. Alkaa epäilyttämään, pitäskö vielä ajatella asiaa uusiksi. Sulhon viehe josta tippuu terälehti on omiaan suistamaan sekopäisen morsion raiteiltaan..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

ohdakkeenkukka Älä luovu liljoista, sulhon vieheeseen voi laittaa liljan nupun, niin meillä tehdään, ku mun kimpussa on liljoja :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Liljakimput ovat kyllä todella upeita. Outoa kun tuosta kestävyydestä on monenlaista mielipidettä. Kysyin kukkakaupasta hintoja ja yksinkertaisen kimpun ( 3 liljaa) kahvalla ja 6 viehettä sekä yhden käsikukkasen saisi noin 100- 130 eurolla. Hiuksiin suosittelivat jotain muuta kukkaa kun " törröttää ". Tätä en kyllä ymmärrä kun noissa muissakin hääkuvissa on selvästi liljoja hiuksissa käytetty.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laitan tämän nyt tännekin, omani, itsetehty, viimelauantailta

IMG_0060-1.jpg

IMG_1240-1.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään