Guest Iitu1

Luonnonkukat (kuvia ja keskustelua)

71 viestiä aiheessa

Onko kellään ollut pöytäkoristekukat luonnon kukkia? Itse tahtoisin pöytiin luonnon kukista sidotut asetelmat, mutta ne kestävät aika huonosti maljakossa. Näihin aikoihinhan kukkii aika paljon erilaisia luonnon kukkia. Kimppuun haluan ruiskaunokkeja ja freesioita, mutta pöytäasetelmat saisivat olla täysin luonnon kukista. Värimaailmana sininen. Taitaa olla turhan haasteellinen tehtävä. :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli pöytäkimpuissa itse kasvatettua ruiskaunokkia. Lisäksi siihen laitettiin harsokukkaa, mustikanvarpuja ja jotakin pensaan oksia. (en tiedä mikä pensas kun kaasoni teki kimput). Harsokukka kun pääsi loppumaan kesken, niin luonnosta löytyi koiranputkea. Kimpuista tuli todella kivan näköiset ja sopivat hyvin maalaishäihin.  :)

Koko sinistä kukkaa ei taida luonnossa olla muuta kuin sininen lupiini ja kissankello tai harakankello.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkin kaipaisin vinkkejä luonnonkukista tai itsekasvatetuista kukista.

Meilläkin värimaailma sininen ja ajateltiin aluksi lemmikkejä pöytäkukiksi, mutta ne taitavat olla alkukesän kukkia ja meillä on häät heinäkuun lopulla. Vai onko jollain tarkemmin tietoa lemmikeistä?

Orvokit vois olla kans kivoja, niitähän saa erivärisinä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lemmikit kukkii siinä kesäkuun alussa, riippuen vähän kevään säistä (jos on lämmin kevät, saattavat kukkia jo toukokuussa; kylmänä keväänä kukinta hieman viivästyy). Lemmikit olis kyllä tosi ihania. Äidilläni oli aikanaan kimpussa maanviljelijän "rikkakasvit" (kun kerran nai maajussin ;D) eli ruiskaunokkeja ja päivänkakkaroita. :) Tosin kun häät olivat syyskuussa, marketta korvasi päivänkakkaran. ;) Tuo ruiskaunokki olis itselle siinä mielessä helppo, että isäni pelloissa sitä kasvaa riesaksi asti eli ei tarvitsisi itse kasvatella. ;) Ja sopiihan nuo maajussin rikkakasvit itsellekin, kun kerran maajussin otan puolisokseni. ;D Mustikat olisivat siinä mielessä kiva idea, että asutaan vähän niinkuin metsässä eli niitäkään ei tarvitsisi kaukaa hakea. Tosin mustikoilla alkaa olla satokausi näihin aikoihin. Jos vaikka vierailla tulee himo mustikan marjoihin kesken juhlien. ;)

Kaikki kellokukat on ainakin sinisiä (esim. kissankello, harakankello, peurankello, vuohenkello, ukonkello, kurjenkello, varsankello, morsiuskello). Joitain saa myös valkoisina (mm. kurjenkello ja morsiuskello). Kissankellot olisivat ihanan hempeitä. Lupiinit ovat ehkä jo kukkineet (ainakin meidän pihassa). Iiris on myös sininen, mutta aika tumma. Nuo perennat ja kesäkukat on hiukan tutumpia kuin ihan puhtaasti luonnonkasvit. :-/ Onko jollain ollut neilikoita hääkimpussa? Niitähän saa myös hyvin erivärisinä ympäri vuoden.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Molempien veljieni häissä on ollut luonnonkukkia koristeena. Molempien morsianten kanssa olen käynyt ne kukat keräämässä, toisen kanssa edellisiltana (hänen lapsensa olivat mukana) ja toisen kanssa hääpäivän aamuna (äitini oli mukana). Toisella oli isoissa sinkkisaaveissa mm. maitohorsmaa ja valkoista koiran(?)putkea ym mitä nyt sattui löytymään (heinäkuun puoliväli) ja toisella mm. keltaisia ja valkoisia kukkia isoissa maljakoissa (juhannus). Tosi kauniita! Toinen morsian teki itse kimpun tienvieruskukista, toisella oli ruusuista teetetty kimppu ja samantyyliset ruusukoristeet kirkossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli pöytäkukkina LUPIINEJA. Kävimme poimimassa ne edellisenä iltana. Ehtivät hieman veltostua matkalla ennenkuin pääsivät veteen. Olivat kuitenkin täydellisiä itse hääpäivänä. Meillä lupiinit olivat pienissä maljakoissa lyhennettyinä ja noin 5 lupiinia/maljakko. Vieraskirjapöydällä oli suuri kimppu.

Hyvin kestivät koko päivän alkaen jo edellisestä illasta!

Häämme olivat 5.7.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli pöytäkukkasina (elokuun ensimmäisenä viikonloppuna) kuivan kesän vuoksi luonnonkukkien sijaan pilttipurkeissa (päällystetty lilalla paperilla) kanervoja ja puolukan lehtiä varsineen. Sopivat loppujen lopuksi hyvin teemaan, kun lisäsimme pöydille pikkukiviä ja simpukoita sekä liloja venetsia-kynttilöitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minua edelleen kiehtoo tuo luonnonkukkaidea. Pitäisköhän mennä ostamaan ruiskaunokin siemeniä ja kylvää niitä tonne puutarhaan. ;D Toinen vaihtoehto, joka on pyörinyt mielessä, on että ostaa jotain purkkikukkasia (vaikka nyt tulilatvoja), laittaa niihin foliot purkin ympärille ja solmii sinisestä paperinauhasta rusetin. Tää vois olla vaihtoehto B, jos noi ruiskaunokit ei kasvakaan tuolla puutarhassa. :-/

Uupuneen idea kuulosti tosi kivalta:

Meillä oli pöytäkimpuissa itse kasvatettua ruiskaunokkia. Lisäksi siihen laitettiin harsokukkaa, mustikanvarpuja ja jotakin pensaan oksia. (en tiedä mikä pensas kun kaasoni teki kimput). Harsokukka kun pääsi loppumaan kesken, niin luonnosta löytyi koiranputkea. Kimpuista tuli todella kivan näköiset ja sopivat hyvin maalaishäihin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Minua edelleen kiehtoo tuo luonnonkukkaidea. Pitäisköhän mennä ostamaan ruiskaunokin siemeniä ja kylvää niitä tonne puutarhaan. ;D Toinen vaihtoehto, joka on pyörinyt mielessä, on että ostaa jotain purkkikukkasia (vaikka nyt tulilatvoja), laittaa niihin foliot purkin ympärille ja solmii sinisestä paperinauhasta rusetin. Tää vois olla vaihtoehto B, jos noi ruiskaunokit ei kasvakaan tuolla puutarhassa. :-/

Mä ajattelin tilata (http://www.viherpiha.fi) just jotain kukkien siemeniä (leikkokukkia) ja kasvattaa silleen, että sais leikattua maljakoihin hääpaikalle. Olikohan ruiskaunokin siemenet jo omalla listalla yhtenä vaihtoehtona... tais olla... värimaailmana meillä olis fuksia, vaaleanpunainen, valkoinen tai jotain siltä väliltä. :)

Missään nimessä meidän budjetilla ei ole varaa mennä tilaamaan kukkakaupoista... tosin, se ei sitten olisi meidän tyylistäkään jos on asetelmat just eikä melkein niin kukkakaupan tekemiä... ei siis millään pahalla. Ei meille kyllä tule pitopalveluakaan, joten senkään takia kauppojen asetelmat eivät meille käy. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mummoltani (jolle on kertynyt sellaista elämänopettamaa yleissivistystä aika runsaasti) eilen kysäisin mitä kukkia (etenkin valkoisia) luonnossa kukkii heinäkuun lopulla ja hän meinasi, että ei välttämättä juuri ole muuta valkoista kuin päivänkakkara. En sitten ole 100% varma tiedon oikeellisuudesta, mutta jospa tuo nyt jotain auttaisi. Ja asiaahan hankaloittaa se, että tänä kesänä ainakin täällä on kaikki kukat puhjenneet kukkaan pari viikkoa etuajassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Sepä siinä juuri onkin, etteivät kasvit kuki joka vuosi samaan aikaan, vaan kukintaan vaikuttavat kevään ja kesän paisteet ja sateet sekä joskus jopa edellistalven olosuhteet. Jos haluaa juuri tietyn väristä tai mallista kukkaa, ne kannattaa suosiolla tilata kukkakaupasta tai kasvattaa itse.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Häät 4 viikon kuluttua! Tietääkö kukaan mitkä luonnonkukat voisivat vielä kukkia heinäkuun lopulla? Taitaa kaikki olla jo kuukahtaneita silloin? Millä luonnonantimilla olette koristelleet pöytiä? En viitsisi tuhlata rahaa kukka-asetelmiin, kun kukkakaupat pyytävät niin hurjia summia töistään. Muitakin vinkkejä pöytien koristeluun ottaisin mielihyvin vastaan, kiitos. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Riippuu varmaan ihan siitä missäpäin suloista Suomeamme asut... ;) Edullisia kukka-asetelmia pöytiin saa mihin aikaan vain yhdistämällä luonnon/puutarhan antimia kaupan kukkiin mielikuvitus lentäen. Metsän varvut, puolukka ja varsinkin mustikka, toimivat hyvänä pohjana suloisille tai moderneille asetelmille. Jos käytössä on iso puutaha, niin sieltä haalit kasaan mahdollisimman paljon vihreää ja jollei kukkivia kukkia löydy, niin kaupasta jotain sopivaa väriä antamaan... harsokukka on muuten erinomainen asetelmissa ja todella riittoisakin. Anna luovuuden lentää, kyllä se sitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä haluaisin myös tietää mitä kukkia kukkii heinäkuun puolessa välissä Oulun seudulla?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille on ainakin tarkoitus tulla pöytiin lumpeenkukkia pieniin lasikippoihin. Siis aina yksi kukka veteen kellumaan ja pari sellaista kippoa jokaiseen pöytään. Lisäksi tulee vielä murattia, joka oli tarkoitus kasvattaa itse - eipä sitten kasvatettu...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Auttakaahan nyt morsiota ja kertokaa mitä ihania luonnonkukkia on tarjolla heinäkuun alussa ja mitä itse käyttäsitte?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä ajattelin käyttää puna-apilaa ja päivänkakkaroita, jos laitan kukkia pöytiin. Oikein tuuheita ja pulleita kimppuja.

Ja keskelle ehkä tupsu timoteitä.

Koiranputket kasvaa vielä silloin, jos haluat harsokukkaa.

Olihan niitä kaikenlaisia kukkia siihen aikaan, kun tänä vuonna alustavasti katselin. Olen vaan todella huono nimeämään niitä.

Omat pihaistutukseni eivät vielä silloin kukkineet (kehäkukat, hajuherneet, krassit).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli kukkahommat täysin luonnon antimin, osmankäämistä hääkimppu, kaislasta vieheet, pöydissä vesiastia jossa hiekkaa, kiviä sekä lumpeen lehti (lumpeen kukat oli jo lakastuneet) sekä puffapöydässä kaislaa ja osmankäämiä. Häät oli 1.9.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heips!

Meille tulee myös koristeluun luonnonkukkia. En jaksa ottaa niistä stressiä, koristeiksi tulee juuri niitä kukkia, joita silloin luonnosta sattuu löytymään. Jos ei löydy mitään, niin sitten koivua ja varpuja ja that's it! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olisiko kenelläkään kuvia hääkimpuista, joissa olisi käytetty luonnonkukkia? Joko itse tai kukkakaupassa tehtyjä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee kissankelloja ja jotain valkoista pöydille pieniin maljakkoihin/ laseihin. Testasin kissankellon jaksamista ja hyvältä näyttivät vielä kahden yön maljakossa olon jälkeen.

Sinipiika: Oletko koittanut pysyykö lumpeenkukka auki maljakossa? Minä olen ajatellut niitä jopa morsiuskimpuksi, ovat niin kauniita!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Siankärsämöhän on valkoinen ja sitä kukkii ihan jokapaikassa koko kesän, vieläkin on kukkia tuolla puskissa. Ainakin täällä Länsi-Suomessa.

Tässä yksi idea vähän erilaiseen koristeluun:

http://www.aijaa.com/v.php?i=1042246.jpg

Vesi oli seuraavana päivänä samentunut, kukat olisi pitänyt ilmeisesti huuhdella hyvin hanan alla ennen vaasiin laittamista. Kivetkin kyllä taisi olla vielä jynssäämättä.

Kynttilät olivat testissä tuikkuja, oikeassa tilanteessa olisivat kellukynttilöitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kostiliina: Hieno idea! Jos joku innostuukin puhumaan elekieltä liian vauhdikkaasti niin että tuo kynttiläasetelma kaatuisi, maljassa oleva vesi sammuttaa mahdollisen alkavan tulipalon!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa!

Löytyisköhän täältä foorumilta joku "kukka-asiantuntija", joka osaisi kertoa minulle, mitä kukkia voi Oulun seudun luonnosta löytää kesäkuun puolenvälin tienoilla? Luulisi tuolloin joidenkin jo kukkivan, kun juhannuskin on piakkoin. Miten ne tulisi säilyttää, jotta olisivat seuraavana päivänä vielä voimissaan? Tarkoitus on kerätä porukalla kukkia häiden aattona, ja asetella ne sitten hääpäivän aamuna pöytiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Heippa!

Löytyisköhän täältä foorumilta joku "kukka-asiantuntija", joka osaisi kertoa minulle, mitä kukkia voi Oulun seudun luonnosta löytää kesäkuun puolenvälin tienoilla? Luulisi tuolloin joidenkin jo kukkivan, kun juhannuskin on piakkoin. Miten ne tulisi säilyttää, jotta olisivat seuraavana päivänä vielä voimissaan? Tarkoitus on kerätä porukalla kukkia häiden aattona, ja asetella ne sitten hääpäivän aamuna pöytiin.

Oulun seutuvilta olen lähtöisin ja muistelisin, että kesäkuun puolivälissä on jo aika monenlaista kukkaa luonnossa, ainakin mitä muistelen ojanpientareita. Ojanpientareet ajetaan alas muistaakseni kesä-heinäkuun vaihteessa ja silloin kasvustot on jo tosi rehevät ja korkeat että kyllä kesäkuussa löytyy kukkia.

Viime kesänä tein testin, keräsin apilaa, hiirenvirnaa ja jotain sellatteita kivoja rösöreunaisia pitkiä kapeita lehtiä. Laitoin ne veteen pilttipurkkiin ja sen ikkunalle. Ne säilyi hyvänä useemman päivän.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään