Jantsu

Kutsu polttareihin, mutta ei häihin? "Täytevieraat" (yhdistetty)

449 viestiä aiheessa

Mitä jos morsian ei tiedä ketä kaaso kutsuu polttareihin, siis jos todellakin kaaso järjestää eikä morsian omia polttareitaan... Jättäisittekö silloinkin menemättä polttareihin jos ette ole saanut kutsua häihin?? Kysyttekö siinä vaiheessa että kuka "määräsi" kutsun, jos ei tule puhetta kuka on juuri sinut kutsunut.  ;)

Itse en ainakaan mittaa ystävyyttä rahassa.  :-*

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mitä jos morsian ei tiedä ketä kaaso kutsuu polttareihin, siis jos todellakin kaaso järjestää eikä morsian omia polttareitaan... Jättäisittekö silloinkin menemättä polttareihin jos ette ole saanut kutsua häihin?? Kysyttekö siinä vaiheessa että kuka "määräsi" kutsun, jos ei tule puhetta kuka on juuri sinut kutsunut.  ;)

Itse en ainakaan mittaa ystävyyttä rahassa.  :-*

harvemminpa se morsian kai järjestää omia polttareitaan. Ja harvemmimpa nykypäivänä ihmisellä voi olla kaasoa joka voi tietää ja tuntea moriammen kaikki ystävät, jotka morsian ehkä toivoisi polttareissa näkevänsä ja näinollen voi kutsua nämä "salassa" morsiammen tietämättä. Nykyään ihmiset muuttaa, opiskelee, työskentelee monissa paikoissa ja paikkakunnilla ennen naimisiin menoa, joten tätä tärkeää kaveripiiriä on kertynyt mahdollisesti pitkin poikin suomea. Siinäpä onkin sitten kaasolla tekemistä, jos miettii että kukahan se moriammen kaveri Piia hämeenlinnasta on jonka sukunimi ei ole koskaan tullut puheeksi. Omat kaasoni eivät ole selvinnäkijöitä enkä sellaista heiltä odotakkaan, itse annoin listan kavereistani jotka kutsun myös häihimme, näin kaasot tietävät ketä pyytää mukaan, he eivät ole edes tavanneet ennestään kaikkia. Ja kas kummaa, en silti koe, että järjestäisin itse polttarini  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselläni seuraavanlainen ongelma: kutsuin ystäväni polttareihini sekä häihini jotka vietettiin pari viikkoa sitten. Nyt tämä samainen ystävä on kutsunut minut polttareihinsa mutta häihin en saa kutsua. Polttariporukassa suurin osa on sellaisia jotka ovat kutsuttuja myös häihin. Itseäni ei kauheasti huvittaisi osallistua polttareihin ja laittaa rahaa n.70€ niihin.

Itselleni ei tullut mieleenkään olla kutsumatta koko polttariporukkaa myös häihin.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä en osallistuisi niihin polttareihin. Tuli sellainen mieleen, että hän kutsuu sinut sen vuoksi polttareihin, koska oli itse kutsuttuna sinun polttareihin että häihin. Voi olla, että alunperin ei ollut ajatellut kutsua kumpaamkaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen sitä mieltä, että morsian ja sulhanen saa ihan itse päättää kenet kutsuu omiin häihinsä. Joskus on kyse tilan puuttesta, joskus rahaa ei ole tarpeeksi. Sekä häissä, että polttareissa on kuitenkin pohjimmiltaan kyse siitä, että ollaan onnellisia parin puolesta ja pidetään hauskaa yhdessä. Eikä polttarit ja häät välttämättä mene käsi kädessä. Se on vaan neuvottelukysymys, miten asia järjestetään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Asianhan voisi myös kääntää niin, että miksi minä maksaisin ystävälleni ihanan päivän, jos hän ei voi maksaa siitä että voin tulla jakamaan hänen kanssaan tärkeää päivää? Itse ainakin kunnioitan sen verran ystäviäni, että kaikki jotka kutsuin (siis kaaso teki sen konreettisesti) polttareihini ja panosti niihin rahallisesti ja ajallisesti, olen minä myös valmis maksamaan heidän ruokailunsa häissämme. JOtenkin on ironista, että täälläkin on morsiammia, jotka suunnittelevat häitä kaksi (jopa ylikin) vuotta, mutta sitten ei olekaan saatu/osattu/haluttu säästää rahaa, jotta voitaisiin kutsua esim. kaikki ystävät eikä vain muutamaa tai sitten ei ole varaa maksaa kaasolle pukua tai kampausta tms.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yhteenvetona: Miehet eivät loukkaantuisi ja naiset pääsääntöisesti loukkaantuisivat. Eikös ole hassua? Näytää, että miehet ajattelevat polttari-illan olevan hauskaa toimintaa ja yhdessäoloa ilman mitään suureellisia ajatuskuvioita ja naisilla kysymys on suuremmasta kokonaisuudesta ja arvotuksesta.

Minusta tuntuisi oudolta jakaa kavereita ykkös- ja kakkosluokkaan, eli ilman muuta hääväki=polttariväki=ystävät. Hyvin pienesti naimisiinmeno on tietenkin eri asia.

Onneksi  minulle ei tule polttareita, ne tuntuvat olevan erittäin kipuherkkää aluetta!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nykään harvemmin pystyy järjestämään kaaso polttarit "salaa", pyytämättä morsiammelta listaa; Kyllä. Eiköhän asia ole päivän selvä.  :D Kysymys olikin jos asiat olisi niin että morsian ei ole kutsunut, huom. painosanalla JOS. Niin etkö sinä Murmukka esim. menisi polttareihin, jos .... kutsua ei olisi häihin? (Ok, aika epätodellinen tilanne nykypäivänä  ;D, tällä kysymyksellä haen lähinnä ajattelutapaa)

Minä haluaisin ainakin ystäväni polttareita juhlia, enkä siinä katso minkä arvoinen hän on rahallisesti minulle, niin kuin tuntuu saavan kuvan ihmisten ajatuksista... :-/  Mutta tämä on taas minun mielipide, että ei ystävää voi rahassa mitata.  :)

(ei oikein saa ehkä kaikki "ajatuksia" kirjoitettua niin kuin mielessä pyörii  ::) )

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun ajattelun taustalla on sellainen kuvio, että jos on todella tosiystävä, niin eikös sellaiset kutsuta myös häihin? Eikä vain, niin kuin täällä on aikaisemmin jo todettu, polttareiden maksumiehiksi... Ja edelleenkään en menisi polttareihin, ellei minua kutsuttaisi myös häihin.

Ah, Xena sanoikin jo kaiken mitä mä yritin tässä änkyttää.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mun ajattelun taustalla on sellainen kuvio, että jos on todella tosiystävä, niin eikös sellaiset kutsuta myös häihin? Eikä vain, niin kuin täällä on aikaisemmin jo todettu, polttareiden maksumiehiksi...

Tuohon täytyy yhtyä   :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tää riippuu ihan tilanteesta.

Toinen kaasoistani ei kutsunut minua häihinsä enkä todellakaan loukkaantunut asiasta. Hänellä ei ollut polttareitakaan tosin, mutta jos olisi ollut niin varmasti olisin mennyt. Tässä oli kyseessä pienet häät, joihin oli kutsutta parin läheisimmät ihmiset.

Mutta jos kyse olisi ainoastaan rahastamisesta eli siitä että halutaan iso polttariporukka maksamaan morsiamen hurjastelut enkä tuntisi morsianta kovin hyvin niin tuskin menisin. Muutenkin polttarit on vähän rasittavia.

Mutta täällä kun on puhuttu siitä, että ei miehet tällaisia juttuja mieti... kyllä miettii. Bestman kysyi minulta ketkä oli kutsuttu häihimme, jotta hän tietää keille sulhon kavereille soittaa. Kyllä polttarikutsun pitäisi sisältää myös hääkutsu, ellei sitten kyseessä ole juuri nuo työ- tai harrastekaverit tai sitten pienet häät...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En todellakaan lähtisi ns. maksamaan toiselle polttareita jos ei olisi kutsuttu häihin. Mielestäni epäkohteliasta. Enkä kyllä halua omissa polttareissanikaan olevan ihmisiä jotka eivät ole kutsuttuja häihin.. Eräs entinen "ystäväni"(?!) ehdotti ihan tosissaan minulle, että tulisin polttareihin vaikka en häihin kutsua saakkaan ja olipa vielä antanut numeronikin kaasolle, että voin järjestellä polttareita! Tyyppi ei ollut mikään hyvä ystävä, kaveri tms.. vaan ns. työkaveri jonka kanssa en muuten aikaa viettänyt.

Arvatkaapa otinko osaa polttareihin!  ::)

Tietenkin omat illanistujaiskemut sellaisille kamuille jotka eivät saa kutsua häihin/polttareihin olisi hyvä idea!  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut kerran polttareissa, vaikka minua ei kutsuttu häihin. Etukäteen tämä kuulosti hauskalta illanvietolta tyttöjen kanssa (olin sinä kesänä ollut koko ajan töissä, enkä ehtinyt ollenkaan juhlia). Jälkeenpäin tuli kuitenkin sellainen olo, että minua käytettiin hyväksi. Ilmeisesti polttariporukka halusikin vain lainata asuntoani etkojen ajaksi (olin ainoa meistä, joka asui silloin Helsingissä) ja yhden maksajan lisää. Olin nimittäin ainoa porukasta (melkein parikymmentä ihmistä), joka ei ollut saanut kutsua häihin. Ja koko illan kaikki puhuivat vain häistä. Tuli kyllä paha mieli.

Jos minulle järjestetään polttarit, haluan mukaan vain sellaisia kavereita, jotka saavat myös hääkutsun.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun hyvä ystävä ilmoitti juuri menevänsä naimisiin, mutta häät on vain perhepiirissä eikä ystäviä kutsuta ollenkaan. Silti haluaisin järjestää hänelle polttarit. Onko se nyt ihan typerää sitten? Minusta on ihan ok, että he pitävät sellaiset häät kuin haluavat, kai silti polttarit voi pitää?  :o

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo on siinä mielessä eri asia, koska kukaan ystävä ei saa kutsua. Eli ystäviä ei siis jaotella. Kyllä minä voisin ajatella järjestäväni polttarit ystävälleni, joka menee esim. miehensä kanssa naimisiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No niin minäkin ajattelin, että tuo ois ok. Polttareihin tulis ainoastaan yksi ihminen, joka menee myös häihin, eli sulhasen sisar, eikä se minua ainakaan haittais yhtään.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen samaa mieltä suurimman osan kirjoittajista kanssa: polttari- ja hääkutsu kulkee käsi kädessä, poikkeuksena tietenkin se, ettei kukaan kavereista saa kutsua. Olen itsekin osallistunut polttareihin, vaikken häissä ollutkaan, mutta ystäväni menikin "salaa" perhepiirissä naimisiin ja kertoi asiasta jälkikäteen. Pidimme hänelle kuitenkin polttarit, 2kk häiden jälkeen....  :D

Tosiasia kuitenkin on, että nykyään polttarit eivät ole mitään halpaa lystiä, täälläkin on puhuttu 60-70 euron panostuksista ja siihen vielä omat kulut päälle. Itse asun vielä eri paikkakunnalla kuin hyvät ystäväni, joten jo polttaripaikalle matkustaminen vie rahaa ja aikaa. Ja niin kuin joku täällä mainitsikin, naisten polttariohjelma yleensä koostuu morsiamen hemmotteluista ym., joihin vieraat eivät voi osallistua. Ikävähän se on vierestä seurata, kun toista hemmotellaan isolla rahalla eikä tiedossa olisi edes hääjuhlaa...  :( Eri asia olisi, jos polttareihin osallistuminen ei vaatisi muuta, kuin että ilmestyy paikalle (kotipaikkakunnalla!  ;)), mutta tämä taitaa olla nykypäivänä aika epätodennäköistä.

Ja aivan, raha ei ole tärkeintä elämässä tai polttareissakaan, mutta kumpikin tuntuu vaan sitä vaativan enkä ole Kroisos, joten...  :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kylläpä täällä monella on pipo tiukalla... mä aion kaason ominaisuudessa kutsua polttareihin myös niitä, jotka eivät häihin tule. Jos meidän kaveriporukasta löytyy joku niin pikkumainen, ettei voi polttareihin tulla kun ei ole hääkutsua saanut, niin terve menoa. Voi syyttää minua ja vaikka katkaista välit, ei tule ikävä. Tosin mä tiedän jo etukäteen, ettei mitään ongelmaa ole. Tärkeintä meille on yhdessäolo, ei turhanpäiväinen nillitys. Meillä morsmaikun kulut maksavat ne, jotka häihinkin tulevat, muut maksavat omansa.

Itseäni surettaisi enemmän jos en saisi kutsua edes polttareihin. En mä siitäkään loukkaantuisi, mutta olisi aika ikävää, jos joku ystäväni jättäisi minut kutsumatta koska olisi lukenut liika tällaisia happamia keskusteluita.

Ihan oikeasti, miksi naisten pitää tehdä kaikesta näin vaikeeta...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täytyy kyllä sanoa, että mulla olisi morsiamena nolo olo, jos polttareissani olisi sellaisia ihmisiä, joita en olisi kutsumassa häihin. Vaikka mulle ei kyllä todellisuudessa ole polttareita tulossakaan. Itseäni ei kylläkään haittaisi saada polttarikutsua vaikka minua ei olisi häihin kutsuttukaan, joten suhtautumiseni asiaan on vähän ristiriitainen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kylläpä täällä monella on pipo tiukalla... mä aion kaason ominaisuudessa kutsua polttareihin myös niitä, jotka eivät häihin tule. Jos meidän kaveriporukasta löytyy joku niin pikkumainen, ettei voi polttareihin tulla kun ei ole hääkutsua saanut, niin terve menoa. Voi syyttää minua ja vaikka katkaista välit, ei tule ikävä. Tosin mä tiedän jo etukäteen, ettei mitään ongelmaa ole. Tärkeintä meille on yhdessäolo, ei turhanpäiväinen nillitys. Meillä morsmaikun kulut maksavat ne, jotka häihinkin tulevat, muut maksavat omansa.

Itseäni surettaisi enemmän jos en saisi kutsua edes polttareihin. En mä siitäkään loukkaantuisi, mutta olisi aika ikävää, jos joku ystäväni jättäisi minut kutsumatta koska olisi lukenut liika tällaisia happamia keskusteluita.

Ihan oikeasti, miksi naisten pitää tehdä kaikesta näin vaikeeta...

Totta kai tärkeintä polttareissa on yhdessäolo ja hauskanpito. Ehkä kuitenkin ymmärrät, että ei ole mukavaa olla ainoa polttarivieras, joka ei saa kutsua häihin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

amandus: toki ymmärrän tuon, jos kyseessä on isot polttarit ja tuo yksi vieras on selkeästi kutsuttu vain maksajaksi tai tautalla on muita vastaavia ilkeitä motiiveja. Täällä kuitenkin monessa viestissä tyrmättiin ajatus vain polttareihin kutsumisesta aivan tilanteesta riippumatta, ja sellaista asennetta en ymmärrä. Turhaa nipotusta. Meillä esimerkiksi näitä vieraita on useampi eikä heitä ole kutsuttu maksumiehiksi.

Niin ja mainittakoon vielä, että morsian on tietysti hyväksynyt tämän järjestelyn.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä en menisi polttareihin, jos ei olisi tullut hääkutsua. Minusta tuntuisi siltä, etten ole tarpeeksi hyvä ystävä kutsuttavaksi häihin, mutta riittävän hyvä maksaja polttareille ja siinä sivussa osallistuja. En myöskään itse tahdo mahdollisiin polttareihini kutsuttavan ketään, joka ei ole saanut hääkutsua. Kyllä häihin on ne tärkeät kutsuttu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Okei, pakko kysyä... te, jotka ette tulisi polttareihin jos ette saa kutsua häihin ja mahdollisesti jopa loukkaantuisitte siitä, että moista ehdotetaan: muuttaisiko tilannetta se, että teidän odotettaisiin maksavan vain omat kulunne, eli teidän ei tarvitsisi osallistua varsinaisiin polttarikustannuksiin?

Henkilökohtaiseti mä en näe tätä vaihtokauppana, jossa polttareiden maksamisesta vieras saa vastineeksi häät, joten tulisin mielelläni ihan riippumatta siitä, pitäisikö osallistua taloudellisesti vai ei. Mutta jos kaikenlisäksi toimitaan noin kuin yllä ehdotin, niin sen jälkeen en enää näe MITÄÄN järkevää syytä pahastua polttarikutsusta silloin, kun ei ole häiden kutsulistalle mahtunut. Eikö se kerro vain siitä, että kyseinen ihminen on kyllä haluttu vieras ja hänen kanssaan halutaan juhlia, mutta esim. taloudellisista syistä on ollut pakko vetää raja johonkin?

Edelleen siis ymmärrän, ettei kukaan halua tulla kutsutuksi vain maksajaksi, mutta kun siitä nyt ei läheskään aina ole kysysmys.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

niin ja eikö nuo polttarikustannukset ole yleensä polttariporukan päätettävissä esim kaaso usein varmaan suunnittelee muun porukan kanssa budjettia? silloinhan voi neuvotella omasta osuudestaan. Ja jos voi osallistua niin että maksaa vain oman osuutensa voi osallistua polttareihin vaikka ei häihin kutsua tulekaan vai mitä? jos kysymys on kerran rahasta.. koska morsianta vastaanhan siinä kapinoidaan jos ei osallistuta ollenkaan koko polttareihin.

tää asenne että "min en maksu mieheksi rupea" kuulostaa ihan mummini " minä en sinne soita kun sekään ei ole soittanut meille päin" asenteelta. ihme tollaista peliä. tai että kuka on kenellekin enemmän kaveri tai ystävä. Ei kai ystävyyttä hääkutsussa mitata.

ymmärrän juu toki että raha ei kasva puissa, ei tietenkään tai ainakaan melkein kellään. päätökset siis tehdään polttarikohtaisesti. ihmettelen edelleen että niin moni oikeasti jättäisi polttarit väliin. mutta tätä olen ihmetellyt ennenkin, ei se ihmettelemällä parane  ;D taidan olla vähän jäärä nyt tässä asiassa.  :) täytyy kai pikkuhiljaa uskoa että kyllä, enemmistö jättäisi polttarit väliin..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään