Guest Aukeroinen

Kuka maksaa häänne?


798 viestiä aiheessa

Olen 22v. ja sulhanen 25v. Periaatteessa maksamme kaikki ite. Mutta saamme häälahjaksi vanhemmiltani 1 000€ ja sulhasen vanhemmilta 2 500€, koska ovat kaikkia muitakin sponsoroineet kyseisellä summalla. (Kylläkin olemme kokeneet inflaation :D sillä sulhasen sisko sai ko. summan vuonna 1998, eli tietysti markkoina n. 15 000markkaa. ja vertasin sen kanssa, että esim. saman juhlapaikan vuokra oli tässä ajassa kaksinkertaistunut! Ja kaikki muukin kallistunut, ja jotkut jopa muuttunut suoraan euroiksi. Eli samalla rahalla saadaan paljon vähemmän.) Joten otin nämä summat huomioon, ja laitoin että maksetaan n. 50% häistä.

Koko hääbudjetti on ihan kaikkineen: matkat, sormukset, puvut, tilan vuokra, ruuat, juomat, kukat, koristeet, kortit, passi, ajokortti, hiukset, vihkiminen... max. 6 000€. ja matkakin on silti all inclusive. Ihmisiä tulee n. 60 henkeä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oon tainnu vastata tähän jo, mutta laitan kuitenkin kun tilanne hieman muuttui edellisestä...

Kerroin äitilleni, että säästämme rahaa tällä hetkellä häihin ja äiti siitä hieman suivaantui, että "tehän ette maksa penniäkään omista häistänne!! Minäkään en maksanut omistanne, joten te ette maksa omistanne!!"

Eli siis vanhempamme maksavat ja me sitten säästämme häämatkaa varten.. :girl_haha:

EDIT: ja kysyessäni budjetista, vastasivat vain, että menee sen verran kuin menee.. en tietenkään ala mitään hirveästi prameilemaan, en halua vanhemmilta kuitenkaan hirveästi rahaa vaatia, vaikka onkin once-in-a-lifetime tapahtuma..

Muokattu: , käyttäjä: Millie

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä molempien vanhemmat maksaa häät puoliksi, budjetti 10000 euroa. Jos menee yli tuon, niin se maksetaan itse. Lisäksi häämatka maksetaan itse.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ite maksetaan. Tosin häistä ei olla vielä perheille puhuttu, voihan olla että vanhemmat jotain haluavat sponssata ;) . Mut siis aika pienet häät suunnitteilla ja ite olis tarkoitus kustannuksista selvitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä maksetaan kaikki muut ite, paitsi molempien vanhemmat maksaa puoliksi ruoat + paikan vuokraus. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häiden budjetti tulee olemaan noin 9000 euroa, josta itse häihin menee noin 2800 euroa ja ihanaan häämatkaan 6200 euroa :)

Häihin en haluaisi panostaa niin kauheasti rahaa ja olemmekin järjestämässä ihan pienet häät max 16 vierasta. Toki vuokraamme hienot asut, käyn meikissä ja kampauksessa ym. kaikki perinteiset hää jutut, mutta eniten itse odotan ihanaa häämatkaamme Aruballe :D

Häät tulemme maksamaan itse, tosin lahjatoiveeksi laitamme rahaa. Vielä emme ole asiasta kertoneet kenellekään, joten ehkä kutsut lähetettyämme tulemee saamaan avustusta myös perheiltämme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Budjetti on ilman häämatkaa joku 6000-7000€, ja ihan itte ajattelimme viulut maksaa. Säästöillä mennään. Jos joku haluaa rahallisesti meitä tässä auttaa, niin emme pane pahaksemme. Uskon minun vanhempieni osallistuvan maksuihin, mieheni vanhemmat osallistuvat kenties jotenkin muuten, kuten käytännön apua antamalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun äitini maksaa suurimman osan häistä, ihan vaan sen takia että hän on ainoa jolla siihen on varaa. Tietty muut vanhemmista osallistuu joihinkin juokseviin kuluihin kuten esimerkiksi olemme isäni kanssa käyneet ostamassa askartelutarvikkeita ja pitsiä, ja sulhon vanhemmat taas ilmeisesti osallistuvat miehen puvun vuokraamiseen.

Itse ostamme kaikkea pientä tässä matkan varrella, mitä vain pystyy, mutta olemme rahallisesti niin tiukoilla ihan tämän arkielämän kanssa että paljoon ei pysty. Mulla kun on tuloina vain opintotuki eikä sulhonkaan palkka päätä huimaa. Ilman äitini avustusta emme pääsisi naimisiin varmasti vielä lähes kymmeneen vuoteen, sillä kun minä valmistun niin sulhon on taskoitus lähteä opiskelemaan ja siihen tulee kulumaan n. 6 vuotta, jolloin tämä sama tilanne tulee jatkumaan pitkään. Tietty maistraatissa voisi mennä mutta kuka sellaista haluaa jos kuitenkin on häistään unelmoinut pikkutytöstä asti?

Kiitos Äidille näin äitienpäivän kynnyksellä! :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä vanhemmat ja isovanhemmat auttavat rahallisesti..Äitini esimerkiksi maksoi anoppini kanssa hääpukuni ja juhlapaikan vuokran.. Olemme hieman vertailleet hintoja ja hommanneet palveluita suhteilla joten esim. hääkampaukseni maksaa yht: 88€ sisältäen pidennykset,niiden laittamisen leikkuun ja koekampauksen. Pidennykset tilasin ebaysta ja ystäväni kampaajaserkku tekee kampauksen. Äidin ystävä tulee bändinsä kanssa ja mekkokin on ebaysta (hinta yht tullimaksun kanssa 145€) ja on muuten kaunis ja mittojen mukaan tehty mekko. Kutsut tein itse jo vuosi sitten ja kirjekuoriin olemme itse painaneet nimemme. Juhlapaikka maksaa 200 koko vkoloppu.. Meille tulee kunnon kirkkohäät ja nyt alkaa kaikki olla kondiksessa että vaan vähän säästellään rahaa sitten vieraiden kestitystä varten (juomat,alku-pää ja jälkiruoka).Kokki on vanha ystäväni joka toimii kokkina ravintoloissa ja lomakeskuksissa..että vaikka en nyt ihan Gourmet kokkia ja Hollywoodkampaajaa hommaakkaan niin jälki on hyvää, sillä ei raha ratkaise lopputulosta jos kyse on ystävä"palveluksista" Koristeita juhlapaikkaan olemme ostelleet pitkin vuotta ja kattaustarvikkeita myös..mitäänhän ei voi aloittaa liian aikasin..eikä sitte taida tulla kovin stressiäkään :) Häät on 17.7.2010 joten on hyvä että melkein kaikki on jo valmiina

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä maksaa miehen vanhemmat. Ovat miehen sisaruksille tietyn summan häitä varten antaneet ja ilmoittivat että jos naimisiin mennään niin saman summan antavat meillekin. Meillä on pienet häät, joten summa kattaa todennäköisesti koko häät ja voi jäädä vielä rahaa ylikin. Onneksi appivanhemmat eivät millään lailla kuitenkaan halua puuttua järjestelyihin. Auttavat toki jos apua tarvitaan, mutta eivät puutu vieraslistaan tms. Ite oltaisi kyllä maksettu muuten, meidän juhlahan se on. Tai ehkä oltaisiin käyty maistraatissa ja tarjottu kahvit, kun ei meitä varmaankaan olisi kiinnostanut laittaa yhteen päivään tuhansia euroja...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me maksetaan mieheni kanssa itse häät. En halua pyytää häihin rahaa, kun ei siskonikaan saanut/pyytänyt - perhe voi sitten antaa häälahjan miten haluaa, vaikka sitten rahanakin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun vanhemmat maksavat suurimman osan, mutta myös miehen vanhemmat osallistuvat ja itse ollaan maksettu molempien puvut ja tietenkin sormus. Omilla varoilla ei ikinä oltais saatu maksettua kaikkea, joten häät olisivat olleet todennäköisesti jonkin sortin grillibileet, jos ei vanhemmat olisi ilmaisseet rahoitushalujaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta olisi HYVIN outoa ja kummallista, jos häämme maksaisi joku muu kuin me itse. Mehän ne häät järjestämme. Molempien vanhemmat tulevat häihin vieraina.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ No, miten nyt kukakin suhtautuu. Vielä pari vuosikymmentä sitten oli "HYVIN outoa ja kummallista", jos joku pariskunta maksoi häänsä itse. Vanhempien osallistuminen kustannuksiin on hyvinkin vanha perinne. Mutta kukin tavallaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ No, miten nyt kukakin suhtautuu. Vielä pari vuosikymmentä sitten oli "HYVIN outoa ja kummallista", jos joku pariskunta maksoi häänsä itse. Vanhempien osallistuminen kustannuksiin on hyvinkin vanha perinne. Mutta kukin tavallaan.

Niin, eipähän kyllä maksella myötäjäisiäkään enkä ole kapioitakaan ommellut. :D (tämä on siis nyt ihan huumoria, ei mitään irvailua!) Täsmennän vielä, että minusta ei ole kummallista, jos jonkun muun vanhemmat maksavat lastensa häitä, mutta meidän tapauksessa se olisi kummallista. Ollaan jo sen verran kauan aikaa oltu taloudellisesti riippumattomia vanhemmistamme, että molempien vanhemmat varmaan katsoisivat ihmeissään, jos menisimme kysymään, että maksaisitteko meidän häät. Eikä tosin kukaan vanhemmista ole erityisen varakas, joten taloudellinen apu menee mieluummin sinne toiseen suuntaan, meiltä heille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minustakin olisi kummallista, jos vanhemmat maksaisivat (suureksikin osaksi) meidän häämme. He kun ovat ihan normaalituloisia ihmisiä - ihan niin kuin mekin toivottavasti häidemme aikaan. Jokin pieni osallistuminen olisi minusta vielä "häälahjana" ihan ok, mutta koska kyse on meidän juhlistamme, jotka me haluamme järjestää, niin en mitenkään voisi ottaa kummankaan vanhemmilta suuria summia rahallista tukea tätä varten. Ja ihan tarkoituksella järjestämmekin häämme silloin, kun meillä itsellämme on siihen varaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ No, miten nyt kukakin suhtautuu. Vielä pari vuosikymmentä sitten oli "HYVIN outoa ja kummallista", jos joku pariskunta maksoi häänsä itse. Vanhempien osallistuminen kustannuksiin on hyvinkin vanha perinne. Mutta kukin tavallaan.

Niin, eipähän kyllä maksella myötäjäisiäkään enkä ole kapioitakaan ommellut. :D (tämä on siis nyt ihan huumoria, ei mitään irvailua!) Täsmennän vielä, että minusta ei ole kummallista, jos jonkun muun vanhemmat maksavat lastensa häitä, mutta meidän tapauksessa se olisi kummallista. Ollaan jo sen verran kauan aikaa oltu taloudellisesti riippumattomia vanhemmistamme, että molempien vanhemmat varmaan katsoisivat ihmeissään, jos menisimme kysymään, että maksaisitteko meidän häät. Eikä tosin kukaan vanhemmista ole erityisen varakas, joten taloudellinen apu menee mieluummin sinne toiseen suuntaan, meiltä heille.

Juu, kuten sanoin, jokainen tavallaan. Meillä esimerkiksi äitini haluaa maksaa pitopalvelun ja sulhasen vanhemmat osallistuvat pienemmällä summalla. Maksamme silti itse yli puolet kokonaiskuluista. Toisaalta minä kyllä ymmärrän myös tapauksia, joissa vanhemmat maksavat häät kokonaan. Jos hääpari on vielä kovin nuori eikä ole mahdollisuuksia työmarkkinoille vähään aikaan ja vanhemmat haluavat häät maksaa niin ei se minusta niin kummallista ole. Pääasia ettei kukaan joudu tahtomattaan maksumieheksi. :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Morsiamen eli minun vanhemmat maksaa, asiasta ei edes tarvinnut keskustella. Eikä meistä kumpikaan koe, että tässä menetetään itsemääräämisoikeus, tai että koska on asuttu jo niin kauan omassa kodissa tms. niin pitäisi itse maksaa. Tää on perinteenä vähän samanlainen kuin se, että isä taluttaa alttarille tai mies pyytää isältä kättä..meille tulee nää kaikki, enkä silti alkuvuodesta valmistuvana korkeasti koulutettuna naisena koe itseäni minkäänlaisena isän ja miehen välisenä kauppatavarana :girl_wink: Mutta yhtähyvin kaverillani tilanne on toinen, eli maksavat (kylläkin pienemmät) häänsä itse ja se on heidän tapauksessaan oikea vaihtoehto heille. Useinhan on kyse pelkästään jo siitä, ettei vanhemmilla ole mahdollisuutta juhlia maksaa, emmekään mekään (tietenkään!) edes suostuisi antaa vanhempien maksaa jos se pitäisi tehdä lainarahalla yms..kyllä se laina sitten tulisi meidän nimiin. Mutta onneksi vanhemmat pystyvät ja haluavat meidän juhlat kustantaa, ja onhan se kieltämättä mukavaa. :girl_smile:

Itse maksetaan sormukset ja jos häämatkalle lähdetään ni sitten se tietysti, ja varmasti jotain askartelujuttuja yms tulee itsekin hankittua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

minä maksan valtaosan, sulhanen ehkä n. 10% ja vanhemmat eivät osallistu mitenkään. tai siis tulevat kyllä juhliin, mutta kustannuksiin eivät osallistu. budjetti on rajaton, joten olen kaiketi tosi pa kun häät on ohi :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Omilla varoilla ei ikinä oltais saatu maksettua kaikkea, joten häät olisivat olleet todennäköisesti jonkin sortin grillibileet, jos ei vanhemmat olisi ilmaisseet rahoitushalujaan.

Meille tulee gribileet joka tapauksessa, koska halutaan juuri sellaiset :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä pudjetti noin 7000-8000 euroa. Itse aijomme maksaa koko touhun. Mieheni äiti tulee antamaan jonkin verran rahaa koska on antanut mieheni veljelle tämän mennessä naimisiin. Minun äitini auttaa juoksevien asioiden hoidossa (jos tarvitsen apua) sitten kun ne ovat ajankohtaisempia. Isät ei vielä tiedä naimisiin menosta.. :) Mutta minun isä varmasti haluaa auttaa meitä sitten kun saa tietää :)

Kaikki "apurahat" menevät säästöön ja niillä todennäköisesti remontoidaan taloa tulevaisuudessa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse maksetaan, mutta anoppi haluaa jotain maksaa, niin eiköhän jotain löydy.. :girl_wink:

Minä häiden aikaan just täyttäny 27 ja sulho vielä nipin napin 29 :girl_haha:

Budjetti n. 10 000 €, mutta pikkuhiljaa ostellaan, niin saattaa se vaihdella.. vieraita vajaa sata.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Säästössä on kyllä koko häiden budjetti, joka ylittänee 10 000 euroa muutamasta satasesta tuhanteen euroon. Molempien vanhemmat halusivat osallistua kustannuksiin ja kiitollisina olemme avustuksen ottaneet vastaan ja näin ollen meille itselle jääkin vain noin puolet kustannuksista maksettavaksi. Toisaalta, en ole vielä omille säästöillekään suunnitellut muuta käyttöä, koska olen varautunut appivanhemmille maksamaan joka pennin takaisin, jos häiden suhteen tulee jotain vaatimuksia. Otamme rahat lahjana vastaan, muutoin emme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään