Cizu

Paljonko kavereille häälahjaksi rahaa?

256 viestiä aiheessa

Mun mielestä häälahjaraha on aina häälahja, oli se pieni tai suuri. Mulle se ei sinänsä merkitse hirveesti, paljonko kukanenkin antaa. Kukaan ei voi tietää toisten menoja ja tuloja sillä hetkellä. Jos on tiukka rahatilanne ni on! Tärkeintä on että ihmiset tulevat paikan päälle viettämään häitämme. Itse annoimme pariskuntana 40€ hääparille joiden häihin pääsimme lähtemään ja toiselle hääparille, joiden häihin emme päässeet, laitoimme 30€ tilille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pariskuntana annetaan rahalahjaksi 50 euroa, tavaralahja saa maksaa suunnilleen saman verran. Ymmärtääkseni lahjan arvon ei missään tapauksessa tarvitse vastata vieraalle tarjottavien ruokien ja juomien arvoa (kuka sitäpaitsi voi edes tietää paljonko tarjoilut maksavat per nokka?). Olisi aika törkeää olla nyreissään itsetehdystä lahjasta, koska se ei ole rahallisesti tarpeeksi arvokas!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä en ole hirveän monissa häissä ollut, mutta viimeks annoimme ystäväpariskunnalle häälahjaksi 60 euron sekin, sillä he toivoivat rahaa lahjaksi (eli 30 €/nuppi). Lahjaan liitin valokuvan ja omatekoisen kortin :) Missään nimessä en olisi tässä tapauksessa pystynyt antamaan enempää rahaa lahjaksi hääparille, sillä sekä morsiammen että sulhasen polttarit maksoivat noin 100 euroa eli yhteensä polttarit maksoivat lähes 200 euroa (alkuperäinen budjetti morsiammen polttareihin oli 40 euroa/per nenä, johon olin varautunut). Eli minusta tuo 60 euroa oli ihan sopiva summa  :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

itsekin mietin nyt samaa,mikä on sopiva summa

häälahjaksi kun toivovat vain ja ainoasteen rahaa ja häälahja pöytää ei kuulemma siksi ole ettei tulisi muita lahjoja :-/

eli onnittelukortit hääpari kerää minun tietoni mukaan heti kättelyssä käteensä

kehtaako 20e laittaa tilille ja kortti vai :-/....pitääkö se summa ilmetä onnittelukortissa

toinen meillä käy töissä ja toinen on kotona

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta kanssa 50 euroa kuulostaa kaverille sopivalta summalta. Sukulaisten kanssa on kerätty joskus 100euroa joka perheeltä, mutta se on nuorille ihmisille melko paljon annettavaksi. Itse olen työssäkäyvä samoin sulhaseni, joten 50 euroa vähempää en ilkeäisi antaa. Porukalla kannattaa ostaa lahjojakin, koska jos jokainen antaa 50 euroa niin neljän porukallakin saa jo 200 kokoon ja hyvän lahjan. Joskus vaan ei mene porukoissa nuo rahamäärät yhteen eli joku antaisi 20 euroa ja toinen 50 euroa, mutta eikös niistä sopimalla selviä. Ja eikö lie tärkeämpää läsnäolo ja aito ilo hääparin puolesta kuin hampaat irvessä annettu lahja ja sitten puhistaan "että kun piti noillekin antaa niin paljon rahaa".

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

annoimme viime kesänä 50euroa kaveripariskunnallemme. äitini laskee aina lahjan arvoa siten, että mitä juhlien järjestäjä suurin piirtein maksaa ruuista jne, niin olisi kohtuullista suunnilleen samoja summia pistää lahjaan. Usein pitopalvelut veloittavat 25-35 euroa per henki, olemme pienituloisia joten päädyimme 50€. Tämä siis "meidän perheen matematiikkaa". Että näin.

Ja jos mietin itseäni lahjan saajaksi, niin jos saisin kaveripariskunnalta itse häälahjaksi 50euroa, olisin otettu. 20euroa tuntuisi mielestäni kahdelta hieman pieneltä, ellei heillä esimerkiksi olisi taloudellisesti tiukkaa tms.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

itse en kehtaisi mennä alle 50€

Viime kesänä oli kaverini häät ja me pariskuntana yhden lapsemme kanssa annoimme 100€ vaikka pahemmin rahaa ei olisi ollut irroittaa, mutta kerran vain naimisiin mennään!!!

Avomieheni siskon kanssa oli tästä puhetta, hän sanoi ettei antaisi enempää kuin 50€ KOKO PERHEELTÄ, heitä on kuitenkin NELJÄ (lapset on jo yli 15v) :angry:

Olin aluksi maksemassa heidän yöpymistään Tampereella sitten kun häät ovat, mutta ilmoitin siipalleni, ettei tule kesää, nukkukoot vaikka teltassa, en panosta heihin kyllä enempää kuin muihinkaan. Olen tyly ja ehkä kylmäkin, mutta miksi ajattelisin anteliaammin ja uhraisin ja stressaisin heidän puolestaan???

Kuulostan ehkä ahneelta, tarkoitukseni se ei ole, mutta järjen käyttö on sallittu myös raha asioissa! :unsure:

On ok jos opiskelija antaa sen psrikymppiä, mutta silkkaa pihiyttä jos työssä käyvät ihmiset ei enempää anna.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me pidetään pienet ja halvat häät enkä todellakaan edes odota kaikilta lahjaa. Rahaa ollaan kuitenkin toivottu siinä tapauksessa, jos joku jotain haluaa antaa.

Minusta 25 euroa/pää "normaalihäissä" on ok, meidän häissä tuommoinen summa ehkä hiukka nolottaisi. Mutta ajatus, että annetaan sen verran kun vieraan kestitsemiseen on mennyt, vähän ehkä ontuu. Jos ruoka-, juoma- ym. tarjoilu ei miellytäkään, voiko sen rahan sitten ottaa takaisin? Tuommoinen oman tarjoilunsa ostamisajatus minusta lisää sitä, että tarjoilusta ym. pikkuasioista voi valittaa turhaan ja juhlan todellinen idea unohtuu. Ja juhlissahan olisi siis tarkoitus juhlistaa tämän hääparin tärkeää päivää ihanien ihmisten kesken!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta 50€ on kahdelta hengeltä hyvä summa kun kyse on kavereista.

Oletan kuitenkin, että saan tietyiltä henkilöiltä enemmän, koska olen aiemminkin saanut heiltä enemmän rahaa tärkeintä päivinäni (rippiltä pääsy ja lakkiaiset/koulustavalmistuminen), eikä heidän elämäntilanteensa ole muuttunut.

Itse kuitenkin jos muita hääviereita tuntisen hyvin (samaa kaveriporukkaa) mielummin keräisin isomman potin rahaa kasaan.

Ja jos ei ole esitetty selkeää rahatoivetta muuttaisin sen mielelläni lahjakortiksi esimerkiksi kylpylään, jos joku porukassa tietää heidän haluavan hemmotteluviikonloppua, mutteivat raaski sitä ostaa.

Minusta on hassua, että "omat (ruoka)kulut" pitää kattaa, koska eihän sitä ikinä voi tietää mitä juhla on per naama maksanut. Paikka voi olla ilmainen, ruuat maksaa 13 €/naama, alkoholia ei välttämättä tarjota lainkaan ja juhlapaikan koristelu tulee ilmaisena paikalta ja kutsuihin on sijoitettu 100€, vieraita tulossa 150.

Toisaalta paikka on voinut maksaa 3000€, ruoka 45€/naama, alkoholia tarjoillaan morsiusparin piikkiin koko illan ja koristeluun ja kutsuihin on uponnut rahaa 1500€. Vieraita tulossa se sama 150.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No 25 euroa OLI hyvä summa ehkä joskus 4 vuotta sitten, mutta nyt on kyllä inflaatio laukannut siihen malliin että minusta on noloa antaa mitään alle 30 euron per henkilö. Tai sanotaan että 25 euroa menee jos on opiskelija tai esim. hoitovapaalla ja rahat sitä kautta tiukassa.

Eihän siinä syömisestä makseta, vaan onnitellaan lahjalla hääparia, mutta onhan se nyt selvä hyvän tavan mukainen sääntö, että jos hääpari laittaa keskimäärin häihinsä rahaa noin 100-150 euroa per vieras, niin on se nyt pirun noloa jos vieras ei laita lahjaan edes sen verran että suurin piirtein kattaisi mitä syö!

Säästäähän siinä vieraat kuitenkin yleensä kokopäivän ruuat kotona, paitsi nyt ehkä aamupalan. Ja yleensä häissä nyt ruoka on kuitenkin monin verroin parempaa ja runsaampaa kuin kotipöperöt. Ruokiin menee noin 28-38 euroa per henkilö riippuen ruuan toimittajasta ja sitten ei sovi unohtaa että kyllä se keskivertovieras vielä jotain juokin (ja yleensä se on vielä viiniä).

Jos joku oikeasti on kehdannut antaa 20 euroa per henkilö, niin saisi mielestäni hävetä itseään. Todella. Ajattele paljonko rahaa ja aikaa hääpari laittaa kasaan teitä varten! Noloa, ja joka muuta väittää niin on vain pihi.

Ja ihan turha yhdistää polttarikustannuksia samaan laskelmaan, siinähän on tarkoitus pitää hauskaa koko porukalla, ja hauskanpito aina maksaa (paljonko polttarikuluista menee itse polttarikalun kuluihin, yleensä hyvin vähän, suurin osa menee siihen että porukka tekee samat asiat kuin polttarikalu). Jos ei ole varaa maksaa hauskanpidosta, niin valitettava totuus on että sitten pitää jäädä kotiin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me saatiin suurimmalta osasta kavereita joko 25e rahaa tai ko. summan arvoinen lahja. Ja minusta se oli ihan ok.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Jos joku oikeasti on kehdannut antaa 20 euroa per henkilö, niin saisi mielestäni hävetä itseään. Todella. Ajattele paljonko rahaa ja aikaa hääpari laittaa kasaan teitä varten! Noloa, ja joka muuta väittää niin on vain pihi.

Me ainakin pistetään rahasumma ja aikamäärä x per vieras kasaan sen takia, että

a) halutaan juhlistaa meidän päivää läheisten ihmisten kanssa ja

B) vieraat viihtyisivät ja muistaisivat päivän mukavana vielä jälkeenkin päin.

En minä ajattele, että "sijoittaisin" rahojani juhlien järjestelyvaiheessa ja odotan saavani niillä jotain tuottoa (tai edes omat pois) sitten lahjoissa. En oleta yhdenkään vieraan tuovan meille lahjaa, olen positiivisesti yllättynyt jos näin käy! (No okei, niin kuin joku jo tuolla kirjoittikin, myös minä oletan saavani isovanhemmiltani rahnaa sen takia että olen heiltä sitä aiempinakin juhlapäivinä saanut, lähinnä tämä tilitys siis kaverivieraista).

Ja kyse ei nyt ole omien pienten lahjojeni puolustelusta, itse olen kavereilleni antanut noin 25-30 euroa (siis tämä minun henk.koht osuuteni) häälahjaksi ja mielestäni tuo on ok summa. Ei ainakaan valituksia ole kuulunut edes välikäsien kautta, päin vastoin kiitosta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo nyt ei puhutakaan siitä mitä odotetaan saatavan lahjaksi (itselleni on ihan sama vaikka kaikki vieraat toisivat sammalta lahjaksi, juhlia ei todellakaan järjestetä lahjojen vuoksi enkä oleta että kukaan "maksaa ruuistaan"!) vaan siitä mikä on hyvä tapa lahjojen antamisessa.

Mielestäni hyvä tapa edellyttää, että vähän mietitään, että mikä on sopiva lahja (ja sen arvo) vieraan viedä. Ja jos hääparilla ei ole erityisiä toiveita, niin pitää kyllä vähän miettiä mikä olisi hyvän tavan mukaista. Sen vuoksi ITSE en kehtaisi ikinä vieraana mennä ja antaa naurettavan arvotonta lahjaa (huom: esim. hienosti ajatuksella itsetehdyt tunnearvoiset lahjat ovat mielestäni superarvokkaita - joten jos raha on tiukassa niin mikset sitten käytä aikaa ja vaivaa sen sijaan että annat pihistellen muutaman euron arvoisen tylsän lahjan!) jos tietää että toiset ovat käyttäneet aikaa ja rahaa juhlien järjestämiseen ja mässäillä ja juoda sitten monen sadan euron edestä. Tästä on kyse.

Puhtaan rahalahjan suhteen se onkin sitten ihan eri asia, että onko ylipäätään soveliasta hääparin edes ilmoittaa tilinumeroa kutsukortin yhteydessä eli pyytää rahalahjaa - vastaus tähän on mielestäni ei. Mutta myönnettäköön, että pieni ongelma tulee, jos tavaraa ei vaan hääparille mahdu minnekään ja unelmissa olisi jokin suurempi hankinta, joten ehkä joskus sitten on tarpeen tällaista rahalahjasysteemiä käyttää...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta kalliskin typerä lahja on aivan yhtä typerä ja mauton kuin vaikka 5 euron karkkipussi ärrältä. Jos joku toisi meille jonkun moccamaster superextramahtisfantsuversion ovh 399, tai kullasta valetun suklaafonduesetin ovh 599, tai edes aalto-maljakon, niin mielummin olisin ottanut vaikka sen karkkipussin kun karkista tykkään. :) Hinta ei lahjan huonoutta pelasta, päin vastoin, arvo ja arvottomuus eivät varsinaisesti liity hankintahintaan vaan lahjojen saajien toiveisiin/persoonaan. Ja noita kalliita typeriä lahjoja ei edes niin helposti kehtaa myydä tai antaa eteenpäin vaikka niillä ei mitään tekisikään. Samoin joku halpa itsetehty "arvokkaampi" lahja voi saajan mielestä olla huonompi kuin siihen käytetty summa rahassa, jos tämä itse tehty juttu on saajilleen täysin epäkäytännöllinen. Sellaistakaan ei kehtaisi pistää kiertoon vaan kaappiin jäisi pölyttymään.

Minusta rahalahjan pyytäminen ei ole mautonta, tietääpä ainakin että sille on jotain käyttöä. Ja meillä asia on hoidettu niin, että rahat voi laittaa anonyymisti säästöpossuun, jolloin voi antaa oikeasti ihan mitä vaan 5 sentistä ylöspäin eikä lahjoja vertailla jälkikäteen. Meillä on jo kaikkea mitä tarvitaan, mielummin matkustellaan (omatoimisesti) lahjarahoilla.

Mutta kuten joku tai useampi on jo kirjoittanut, niin lahjaan käytetty rahasumma riippuu toki antajan, mutta myös saajan, elämän- ja taloudellisesta tilanteesta. 35-vuotias työssäkäyvä pariskunta odottaa todennäköisesti (työssäkäyviltä) vierailtaan hiukan arvokkaampia lahjoja kuin 24-vuotias opiskeleva pariskunta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

;) Kyllä se vähän mautonta vaan on, ei sille voi mitään. Ja huomaa ero: ei rahan saaminen tai lahjaksi tuominen, vaan sen pyytäminen (oli se sitten tehty kutsussa tai säästöpossuna pöydällä). Vähän niinkuin menisi pääsymaksulliseen tilaisuuteen, "juu takit voitte jättää tuohon ja sitten tuohon tulisi tuo maksu..." Ja en ymmärrä kyllä alkuunkaan miten tuo säästöpossuidea voi toimia: painetaanko kutsuun, että "varatkaa käteistä mukaan" tai että "morsiuspari hyväksyy myös yleisimmät luottokortit"? Ihan vaan sillä, että siinä jää sitten kyllä possun sisältö nykypäivänä melko laihaksi; itselläni ei ainakaan koskaan ole muutamaa euroa enempää käteistä mukana... :)

Ja tosiaan, se on täysin totta että se 400 euron MoccaMaster ei ole mistään kotoisin jos hääpari ei ole sellaista toivonut. Yhtälailla kuin hyvä tapa sanelee sen että vieraan on noloa pihistellä liikaa lahjassa (edelleen sanon, että 20 euroa on kyllä häpeällisen pieni summa nykyrahan arvolla), niin kyllä hyvä tapa sanelee myös sen, että vieras joko a) tuo mitä tietää hääparin toivovan (joko lahjalistalta tai jonkun tunnearvoisen oman idean josta on vähintään 99% varma että tykätään) tai sitten B) antaa rahaa jolla morsiuspari voi ostaa toivomansa. Mutta rahan pyytäminen, se vaan on mautonta, aina, ikuisesti ja joka tilanteessa.

Faktahan on kyllä se, että häävieraiden pitäisi kyllä jo nykypäivänä ihan oma-aloitteisesti ymmärtää, että jos lahjavinkkejä eli lahjalistaa ei ole annettu, niin ei ole korrektia mennä ostelemaan tavaroita joista ei ole varma (että onko tarvetta tai halua saada sellainen tavara), ja silloin ainoa korrekti tapa olisi antaa shekki (ilman että hääparin on tarvinnut antaa mautonta vihjettä että tuokaa rahaa). Ehkä nuorempi sukupolvi tämän tajuaakin jo, mutta vanhemmista ei tietysti voi olla niin varma.

Ainoa tapa olla edes hieman tyylikäs on, että mainitaan vieraille (kutsussa tai muuten), että kippoa ja kuppoa on jo tarpeeksi ja piste - jolloin ei pyydetä mitään eli vieraille jää käytännössä vaihtoehto olla tuomatta mitään tai tuoda shekki. Kyllä pitäisi silloin vähänälyisemmälläkin vieraalla raksuttaa että haa, voisi viedä vaikka shekin.

No, puoliväliin voin tulla vastaan ;) ja todeta että jos on iso riski, että uskoo että suurin osa omista vieraista on sen verran hidasälyisiä ettei ymmärrä vihjettä ollenkaan ja tuo mitä sattuu, niin sitten painaa sinne kutsuun vaan sen tilinumeron (ja isolla fontilla) niin ei ainakaan kukaan tuo sitä MoccaMasteria joita hääparilla on jo ennestäänkin kaksi... Siinä on sitten pakkokin olla itsekin vähän mauton, jos vieraat on niin mauttomia ettei ymmärrä selvää vihjettä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voi hyvää päivää. Mä olen mauttomin ihminen maan päällä. Tää ketju sai mut tajuamaan sen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta tämä häätouhu on mennyt ihan älyttömäksi nykyaikana. Morsiusparit tuntuvat vaativan, haluavan, loukkaantuvan jne. kaikesta mikä ei mene heidän ymmärryksen mukaan. Eikö morsiusparit nykyisin ajattele mitä häät voivat maksaa myös vieraille? Jos ajatellaan että häät maksavat moriusparille summan x, josta ruokakulut ovat summan x/per naama. Ja vieraiden olisi vähintään tuotava sama summa lahjaksi. EIhän tässä ole mitään järkeä. Mistään ei voi tietää minkä verran ruoka on maksanut, häät ovat yleensä järjestetty VIERAITA VARTEN, ilman heitä juhlisi morsiuspari kahdestaan. KUKAAN ei ole "pakottanut" morsiusparia järjestämään häitänsä ja kutsumaan sinne ihmisiä, joten he vapaaehtoisesti juhlansa pitävät. JA olen aina ollut sitä mieltä että juhlan järjestävä maksaa itse juhlansa, ei vieraat.

Toisaalta voisi ajatella asian myös niin että paljonko häät maksavat vieraille eli minkä arvoinen ateria pitäisi meidän vieraiden silloin saada? Häihin voi joutua ostamaan uutta vaatetta, etenkin jos on pukukoodi tai muuten asetettu kriteerejä pukeutumisen suhteen (viittaus morsian varaa jonkin värin itselleen). Lisäksi tulee matkustuskuluja (bensa on kallista nykyisin), voi tulla yöpymiskuluja, polttarikustannukset jne. Helposti tuossa sataset kuluvat, siihen kun lisää morsiammien kamalan suuret rahatoiveet (tässäkin ketjussa on tullut ilmi miten itsekkäitä jotkut ovat ja miten pitävät kauheana asiana että tulee pienen rahasumman kanssa juhlimaan jonne vieras on vapaaehtoisesti kutsuttu), tulee yksille häille aika iso summa maksettavaksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän tuloilla valitettavasti 50€ on jo tarpeeksi suuri summa hääparille lahjaksi. Ja musta olisi ihan mielenkiintoista tietää, että mistä tämä "vieraan on kustannettava omat ruokansa ja juomansa" periaate on oikein lähtöisin?

Henkilökohtaisesti mulle olisi ollut aivan se ja sama, minkä arvoisia lahjoja olisimme saaneet, sattuneesta syystä emme saaneet lahjoja/rahaa kuin omilta vanhemmiltamme takautuvasti... Me emme järjestäneet häitä lahjojen takia, vaikka häämme olisivat olleet isommat, olisin ollut aivan tyytyväinen vaikka kymppiin!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

:grin:

Faktahan on kyllä se, että häävieraiden pitäisi kyllä jo nykypäivänä ihan oma-aloitteisesti ymmärtää, että jos lahjavinkkejä eli lahjalistaa ei ole annettu, niin ei ole korrektia mennä ostelemaan tavaroita joista ei ole varma (että onko tarvetta tai halua saada sellainen tavara), ja silloin ainoa korrekti tapa olisi antaa shekki (ilman että hääparin on tarvinnut antaa mautonta vihjettä että tuokaa rahaa). Ehkä nuorempi sukupolvi tämän tajuaakin jo, mutta vanhemmista ei tietysti voi olla niin varma.

Ainoa tapa olla edes hieman tyylikäs on, että mainitaan vieraille (kutsussa tai muuten), että kippoa ja kuppoa on jo tarpeeksi ja piste - jolloin ei pyydetä mitään eli vieraille jää käytännössä vaihtoehto olla tuomatta mitään tai tuoda shekki. Kyllä pitäisi silloin vähänälyisemmälläkin vieraalla raksuttaa että haa, voisi viedä vaikka shekin.

:blink::blink::blink::blink::blink:

WTF!??!?!

:blink::blink::blink::blink::blink:

Me emme laittaneet lahjalistaa minnekkään. Mutta emme nyt mitään rahaakaan toivo. (Meillä ei ole lahjatoiveita.) Ei meille ole tärkeintä vieraiden saapumisessa se mitä he mukanaan tuovat, vaan se että he ylipäätään haluavat tulla ja iloita kanssamme. Lahja ei ole pääsymaksu tai korvaus juhlista!

Emme halunneet sitä myöskään ilmoittaa kusussa että "läsnäolosi on lahjamme". Kyllä jokainen ystävistämme ja sukulaisistamme tietää, että meidän juhlia varten heidän ei tarvitse omaa elintasoaan uhrata. Ja jos joku ystävistämme nyt paniikissa miettii, että rahaa vaan haluamme, niin se ystävä ei lopulta taidakkaan meitä tuntea.

Minttua kompaan: juhlat järjestetään vieraille! Me järjestämme sen oman varallisuutemme mukaan ja meidän näköisellä tavalla. Ahne possukka on henkilö joka koittaa netota häillään :rolleyes:

Tiedän toki, että pari ystäväämme tuo hassun lahjan. Jos olet ostanut tupaantuliaisiin (kerrostalo) pihatuulimyllyn saat varmasti pomppulinnan häälahjaksi. Odotamme mielenkiinnolla mitä yhdestä osoitteesta tulee :grin:

Varmasti joku tuo jonkin posliiniesineen tullessaan myös, mutta hyväähän se henkilö tarkoittaa! Jos tällaisilta haluaa välttyä niin lahjalista on syytä hommata, mutta älkää nyt ihmeessä mitään "must have" -listoja laatiko. Tiedä vaikka menettäisitte jotain todella hienoa, jos listan ulkopuolelta ei saa mitään tuoda. Haluan muistaa mahdollisesta lahjasta henkilön jolta olen sen saanut. Vieraani on se arvoinen!

Muokattu: , käyttäjä: Snowdrop

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä jäin miettimään et saako siis dieetillä oleva absolutisti naapurin Tintti tuoda rahalahjana 15 euroa, kun taas Pertti-eno, joka syö viiden edestä ja juomatkin maistuu,joutuu tuomaan vähintään 80 euroa ettei ole mauton?!! :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Snowdrop: en ole missään vaiheessa väittänytkään, että kukaan TOIVOO rahaa, edes siinä tilanteessa, että lahjalista on tekemättä. Sanoin vaan, että useimpien VIERAIDEN PUOLELTA rahalahja on tällaisessa tilanteessa usein ainoa korrekti lahja tuoda.

Todella hienoa jos uskot, että ystävänne tuntevat teidät niin hyvin, että osaavat tuoda teille kaikkea mieluista. Tämä on tietysti se tavoiteltava tila. Tai oikeasti jos teistä on vain hauskaa että saatte taas kerran pippurimyllyn, niin good for you! :)

Uskaltaisin kuitenkin väittää, että suurin osa hääpareista ei halua samoja tavaroita kuin heillä jo on - ja suurimmassa osassa häitä ei ole kuin muutamat lähimmät ystävät, jotka oikeasti osaavat ostaa jotain mieluista hääparille - ja sen takia vaan sanon, että olisi korrektia silloin vieraalta viedä rahaa jos lahjalistaa ei ole eikä tietoa mitä hääpari tarvii.

Tai sitten voi sokkona ostaa sen juustofonduepannun joka sitten onkin jo morsiusparin viides lajiaan - voihan sitä kokeilla, mutta kyllä se sitten niin pirusti hävettää lahjan antajaakin jälkikäteen kun kuulee, että niitä olikin jo ennestään viisi ja sulhanen on lisäksi vielä allerginen juustollekin. Kaikki vieraat ei yleensä tunne morsiusparia läpikotaisin, usein ei edes kaikki sukulaiset kovin hyvin.

Eli ihan tiivistäen - tässä ei ollut kyse hääparin rahanhimosta, vaan siitä, että mitä vieraan on korrektia viedä jos ei tunne hääparia kuin omia taskujaan.

Ja lahjan määrästä: jos joku vie vaikka 20 euron rahalahjan hääparille, niin se on ihan oma asia - sanon vain, että itse en ikinä kehtaisi viedä niin surkean pientä rahalahjaa jos toiset selkeästi jo syöttävät ja juottavatkin minua ainakin kaksi kertaa tuolla määrällä. Tulisi ITSELLE sellainen olo, että olenpas pihi kun toiset ovat noin paljon investoineet ja vielä ruokkivatkin minut. Ja morsiuspari varmaan tekeekin sen mielellään, ei siitä ole kyse, mutta kyllä sitä nyt vieraankin vähän pitää miettiä mikä on sopivaa ja mikä ei. Ja jotteivät kaikki nyt hermostu - niin tottakai - saa ja pitääkin ottaa huomioon vähän omaa varallisuusasemaa, jos 20 euroa on omassa rahatilanteessa jo iso summa, niin silloin se on tietysti ok kun ei ole kyse mistään pihistelystä.

Ja korostan vielä, että tässä nyt mietin ihan täysin sitä, että mikä on lahjan antajan puolelta sopivaa ja mikä ei, eli ihan vaan hyvää tapaa lahjan viemisessä. Kyse ei ole siitä että rahaa nimenomaisesti toivottaisiin vierailta. Jonkun "Häillä rahastus" käsitteelle naureskelin tässä jo itsekseni - tuskin kenelläkään ihan oikeasti on ajatuksena rahastaa häillä - kun tässä on hääbudjetti jo 15000 euroa ja ylikin menossa, niin aika iso kasa lahjoja pitäisi tulla, että vierailla tässä päästäisiin rahastamaan! ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Asian voi kyllä minusta myös ajatella niin että jos morsiuspari maksaa ruokailustani esim. 30-40€, niin minä panostan sen summan yhteensä heihin matkakustannusten, polttareiden, ehkä uusien vaatteiden jne. osalta.

Kyllä minusta 20€/per naama on ihan hyvä summa kavereille. Meneehän heiltä rahaa muuhunkin häihin liittyvään.

Ja minusta se kertoo aika paljon ihmisestä joka oikeasti miettii minkä verran kukakin vieras on tuonut. Jos minä vien lahjaksi 20€/per naama meidän perheeltä ja se ei "kelpaa" (vaikka olisin työssä käyvä normaalituloinen henkilö) niin ehkä ystävyytemme ei ole ihan aitoa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Jos minä vien lahjaksi 20€/per naama meidän perheeltä ja se ei "kelpaa" (vaikka olisin työssä käyvä normaalituloinen henkilö) niin ehkä ystävyytemme ei ole ihan aitoa.
Samaa mieltä. Ja kaiken lisäks, vaikka olisinkin normaalituloinen työssäkäyvä aikuinen, ni tuskinpa mä oon infonnut kaikista pakollisista laskuista sun muista mun tuttuja, jotta tietävät sitten tuomaani summaa arvioidessa laskea kuinka suuren loven se on prosentuaalisesti tehnyt mun kuukauden budjettiin :mellow:

Musta 25€/per henkilö on ihan hyvä summa jos menee kahdestaan häihineli yhteensä se 50€, jos menisin yksin ni ehkä sit laittasin sen 30€ periaatteesta et tulis tasasumma. Ja ihan hyvin kehtaisin jostain lahjalistalta ostaa esim kaks kahvikuppia tms, mistä ei kovinkaan usein tule suurempaa summaa ku toi 30€.

Mutta mähän olenkin opiskelija äitiyspäivärahalla ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta sellaista ajattelua ei saisi olla kuka on pihi kuka ei, jos kyse on juhlan järjestämisestä ja lahjan antamisesta. Ja kyllä se nyt vähän haiskahtaa siltä, että monet sanovat, että en kehtaisi viedä sellaista summaa, ja samalla tarkoittavat toivottavasti kukaan ei kehtaa tuoda... Siltä se vain kuullostaa valitettavasti :huh:

Itse olen juuri kaverini häihin panostanut ihan sievoisella summalla (polttarit 65 € + häälahja 90€ (sis 2 ihmistä)+ matkakulut 35 (sis. 2 ihmistä). Näin ollen juhlimme heitä 190€ mieheni kanssa (+minunlle uusi mekko ja miehelle kauluspaita ja kravaatti). Emme kuitenkaan buffetissa yrittäneet haalia sen edestä sapustaa, ja viiniäkin kului yhteensä 4 lasia. Ai niin... mehän kuulutaan luokkaan pihit kun lahja jäi alle 50€ per nuppi. Meidän pitää nyt varmaan tänä viikonloppuna viedä heille 10 € ja pyytää anteeksi. :rolleyes:

Meidän menu maksaa 55€/hlö (ei sisällä juomia, eikä kaukkua/kahvia). Se on minun oma päätökseni että valitsin "kalliin" menun oli, tarjoolla oli kuitenkin 24€ menujakin.

En oleta että jokainen tuo meille nyt 55€ tai lahjoja sen rahan edestä. Anoppi on selvästi sekaisin, kun hän oli ajatellut ostaa "ennakkohäälahjan" (300€) ja häihin tuoda sitten vielä kunnollisen oikean lahjan. :blink::wacko::blink: Olen toki kiitollinen kaikista lahjoista joita olemme häneltä saaneet, jopa siitä kamalasta savipulusta, vaikka vieläkään se ei ole meidän tyyliseksi muotoutunut esine. Hän on hyvä sydäminen ihminen, joka on nyt sitten tämän pulun huutokaupasta bongannut ja ajatellut meitä :grin: Hyvää hän tarkoitti. (Meillä muuten grillataan pulun päällä, se sopi grillin väreihin :D )

Minä lähinnä kommentoi tuota tyttelin "lahjalistaa ei ole annettu, niin ei ole korrektia mennä ostelemaan tavaroita joista ei ole varma (että onko tarvetta tai halua saada sellainen tavara), ja silloin ainoa korrekti tapa olisi antaa shekki" päätelmää. Minusta ei ole mitään epäkorrektia muistaa hääparia sillä tavoin kuin itse parhaaksi kokee. Miksi riistäisin sellaisen ilon läheisiltäni? Miksi en antaisi heille vapautta muistaa minua niin kuin HE parhaaksi asian kokevat? Minulle lahjan miettiminen ja etsiminen on yksi suurimmista iloista. Näin itse pääsen jo maistelemaan mielessäni juhlia etukäteen. Mitä jos en ole etukäteen osannut ajatella, että kyllä totta ihmeessä tarvitsen banaaniripustimen... ja nyt sitä minulle ei uskalleta ostaa, kun en ole koskaan asiaa ääneen sanonut.

Jos me saamme nyt jokaiselta häävieraaltamme pippurimyllyn, niin uskon että moni on jokatapauksessa varautunut, että joukossa saattaa olla samanlainen lahja ja kuittinsa säilyttänyt. (en missään nimessä halua kuittia itselleni,) ja jos he tästä syystä haluavat lahjansa vaihtaa, niin kyllä se minulle sopii. Haluan kuitenkin ottaa kuvan sellaisesta lahjapöydästä (jota muuten meille ei tule, vaan hovimestari kerää lahjat) jossa kaikki pippurimyllyt ovat se olisi omanlaisensa muisto tapahtumasta... hauskakin muisto vielä...

Kutsuimme vain henkilöt jotka ovat meille läheisiä, ja näin ollen tuntevat meidät. He myös uskaltavat avata suunsa ja kysyä suoraan mitä voivat tuoda, kun nyt eivät millään mitään keksi. Eniten toivon persoonallisilta ystäviltämme sellaisia lahjoja jotka tuovat minulle muiston heistä. Rakastan itsetehtyjä lahjoja! :wub:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos omasta mielestänne annatte hyvän tavan mukaisen lahjan, niin se riittää.

Koko pointti tässä jutussa on vaan mielestäni se, että ihmiset unohtavat ihan täysin, että inflaatio laukkaa ja lujaa. Monet antavat nyt saman suuruista lahjaa kuin vuonna 2003, vaikka rahan arvo on ihan eri. Ja siksi se alkaa musta mennä vähän mauttomuuden puolelle, kun joka vuosi vaan annetaan hääpareille sama 20 euroa per nuppi.

Ja tiedän mistä puhun, meillä on suuri kaveriporukka, ja häitä on todella usein joihin ostetaan yhteislahja - ja joka ainoa kerta yritän sanoa ja sanoa, että minusta on noloa laittaa nyt tähän Marjan lahjaan sama summa mikä laitettiin vuonna 2003 Liisan lahjaan - ja joka ainoa kerta tämä tyrmätään muiden naisten taholta, ja sitten vaan ostetaan joka vuosi aina arvottomampi ja arvottomampi lahja. Alkaa mennä niin mauttomaksi, että pariin viime häihin ostin jo itse sitten erikseen oman lahjan, kun en enää kehdannut tätä rumbaa.

Sama ongelma on polttareissa: ihmiset on haluttomia ymmärtämään, että vuonna 2008 se sama 20 euroa per naama ei enää riitäkään, niinkuin riitti Liisan polttareissa vuonna 2003.

Tässä ei missään ole kyse mistään rahan himosta omalta puolelta (en esim. itse halua polttareita lainkaan), vaan mä oikeasti haluan muistaa mun ystäviä kunnon lahjoilla ja haluan antaa niille polttaripäivän josta ne on unelmoinut - ja harmittavaisen usein se maksaa ja jos kukaan muu ei ole halukas panostamaan niin ei sitä itsekään voi joka polttareissa maksaa hirvittäviä summia kun muut sijoittavat sen saman 20 euroa.

Huh huh raha kai se on sitten vaan ikuinen kiistan aihe :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään