nallepuh78

Istumajärjestys?

195 viestiä aiheessa

Nyt kaivattais istumajärjestykseen vinkkejä? Miten aloitatte laatimaan sitä? Mihin järjestykseen vieraat laitetaan? Ja miten pöydät asettelette (esim.hevosenkenkäjärjestys), vai miten? Nyt ideoita kehiin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on häät vasta kaukana edessäpäin, mutta yleisiä ohjeita istumajärjestyksen tekoon on; aina istutetaan ihmiset niin, että niillä on joku tuttu samassa pöydässä, mieluusti myös joku muu kuin oma avec. Avec aina istumaan vastapäätä kutsutusta. Ja mieluusti tietysti sekoitetaan ihmiset. Ts ei pöytiä, joissa on tyyliin pelkästään morsiamen kavereita, toisessa morsiamen isän puolen sukua kolmannessa sulhasen kavereita jne jne. Ja sitten tietysti kannattaa käyttää ihan maalaisjärkeä eli ei laiteta sulhasen luonnonsuojelijaystävää morsiamen turkistarhaajasedän kanssa samaan pöytään jne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Istumajärjestyksen suhteen esiintyy kahta koulukuntaa: toinen suosii "tutut istuvat tuttujen kanssa" ja toiset "siinäpähän tutustuvat uusiin ihmisiin" linjaa. Kuitenkin perhekunnan pitäisi istua samassa pöydässä.

Käytänöön vinkki: Kun aloitat istumajärjestyksen tekemisen, kirjoita vieraiden nimet erillisille paperilapuille (yksi nimi per paperilappu). Piirrä sitten pöydät paperille tai kartongille siten, että kuvasta selviää pöytien sijoittelu juhlatilassa sekä paikkojen määrä. Nyt voit siirrellä vieraita (=paperilappuja) paikasta toiseen, kunnes lopullinen järjestys löytyy.

Kannattaa huomioida erityisesti, että "arvovieraat", eli lähisuku, pääsevät istumaan melko lähelle morsiusparia. Isoäiti loukkantuu varmasti joutuessaan istumaan perimmäisessä nurkassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on myös se käsitys, että avec istuu kutsuttua vastapäätä. Lisäksi istumajärjestys on mies-nainen-mies järjestys, ettei syntyisi "naisten ryhmiä", jotka sitten jutustelevat keskenään.  ;) Lisäksi olisi ehkä hyvä, jos pöydässä edes muutama ihminen tuntisi toisensa, täysin vieraassa porukassa ei varmasti ole kiva istua...  :( Niin ja kaikkein tärkeimmät ihmiset (yleensä vanhemmat ja isovanhemmat) istuvat lähimpänä hääparia ja muut sitten tärkeysjärjestyksessä kauempana. Näin ainakin niissä häissä joissa itse olen ollut vieraana.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut häissä joissa sulhasen vanhemmat ja perhe istuivat sulhasen puolella ja samoin morsiamen puolella istui morsiamen perhe. Toinen vaihto ehto joka oli toisessa häissä, oli että appivanhemmat perheineen istui morsius pöydän toisessa päässä (tietenkin omassa pöydässään) Mitä lähempää sukua, sitä lähemmäksi morsius paria istutaan. Eräissä häissä oli morsiamen kampaaja ja meikkaaja ja apukaasot omassa pöydässään, heti morsiamen vanhempien jälkeen, niin että he näkivät morsiamen. Kun oli syöty, niin morsian meni hänelle varattuun tilaan jonne "armeija" seurasi perässä meikkeineen ja lakkoineen. Niin oltiin priima kunnossa jälkiruokaan ja "armeija" tietenkin katsasti morsiamen ennen ensimmäistä tanssia. Sama oli kun tehtiin morsiamen ryöstö, niin morsian "potki" vastaan ja hiukset hapsottui.... (kukas muu oli ryöstäjinä kuin tämä "armeija" jotka vaihtoivat vaatteet ennen ryöstöä) ja kun morsian palautettiin niin oli taas niin fiksattuna  ;D

Tämä vähän sivusi aiheesta, mutta tärkeät ihmiset istuvat lähellä. Lapsi perheet voi sijoittaa seinän viereen tai nurkkaan, jolloin jos lapset alkavat intoutumaan niin ei häiritse ohjelmaa tms....

Yksi toimiva voisi olla mitä olen joskus nähnyt niin sinkut omaan pöytäänsä niin josko vaikka seuraava romanssi tulisi sieltä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvana vinkkina myos muille etta lavista erivarisilla (esim. pun. ja sin) nuppineuloilla paperinpalat johon vieraan nimi on merkattua. Punainen niille jotka eivat ole viela ilmoittaneet tulostaan ja sin. niille jotka ovat ilmoittaneet tulostaan. Taman jalkeen tee styrox palan paalle poytien mallit joko tussilla piirtaen tai askarrellen paperista.

Kun malli on valmis vois pistella nuppineuloja haluamiisi paikkoihin ja voit vaihtaa nuppineulat sita mukaan kun vieraat ilmoittautuvat. Ja kun asetelma on valmis, voit siirtaa mallin vaikka sangyn alle yms. paikkaan odottamaan mahdollisia muutoksia tai uusia ideoita. Muotoilla voi ihan niin monta kertaa kun haluaa eika mene laput hukkaan, ja on helppo siirtaa paikasta toiseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Istumajärjestys

26.01.2004 23:27

Istumajärjestykseen löytyy malleja joka lähtöön riippuen pöydän mallista ja tietysti seurueesta. Yhteistä niille on kolme perusajatusta: kahta miestä tai kahta naista ei aseteta istumaan vierekkäin, aviopareja ei sijoiteta vierekkäin sekä arvojärjestyksessä ensimmäinen nainen asetetaan isännän oikealle puolelle ja vastaavasti ykkösherra emännän oikealle puolelle.

^KOPIOITU MTV3-INTERNET-PALVELUSTA  ;) ^

Sitä vaan että mikä on häissä arvojärjestys?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä aion poiketa näistä edellä mainituista etikettisäännöistä useammassakin kohdassa:

a) Meidän kanssa samaan pöytään tulevat kaasot ja bestman perheineen (meillä kaikilla on myös pieniä lapsia).

B) Vanhempien suvut laitan omiin pöytiinsä ja ko. vanhemmat niitä "isännöimään" (minun vanhempani ovat eronneet ja miehen äiti on kuollut, joten vanhemmissa ei ole yhtään pariskuntaa).

c) Lapsiperheet (joita meidän häissä on suurin osa vieraista) laitan niin, että lapset istuvat vanhempiensa välissä. Näin lapsia on helppo syöttää ja valvoa.

d) Ruokailutila muodostuu kahdesta huoneesta. Isompaan ja samalla meidän kanssa samaan huoneeseen pääsevät ensisijaisesti pikkulapsiperheet, koska lasten puuhahuone sijaitsee siten, että sinne näkee tästä isosta huoneesta. Eli joitain "arvokkaita" sukulaisia joutuu sinne toiseen huoneeseen. (Huom. tämän huonejaon takia ruokailun aikana ei ole mitään seurattavaa ohjelmaa.)

Toivottavasti kukaan ei kovin verisesti loukkaannu näistä etikettivirheistä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meillä ei onneksi ole tuota ongelmaa että pitäisi miettiä järjestystä: tietysti nyt lähin perhe tulee istumaan meidän kanssa samaan pöytään (tai ainakin lähelle jos meillä on oma pikku pöytä) mutta muuten ihmiset saa istua miten haluavat: näin on kaikkein paras, silloin ei tule sählinkiä eikä sellaista että "en mä ton vieres halua istua" tms. erotetaan ihmisiä tai ystäväjoukkoja. :)

edit. härö

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
meillä ei onneksi ole tuota ongelmaa että pitäisi miettiä järjestystä: tietysti nyt lähin perhe tulee istumaan meidän kanssa samaan pöytään (tai ainakin lähelle jos meillä on oma pikku pöytä) mutta muuten ihmiset saa istua miten haluavat: näin on kaikkein paras, silloin ei tule sählinkiä eikä sellaista että "en mä ton vieres halua istua" tms. erotetaan ihmisiä tai ystäväjoukkoja. :)

edit. härö

Näin meilläkin tehään,en jaksa/halua alkaa moiseen hommaan...

Eiköhän ne viimestään boolitonkalla toisiinsa suvut tutustu  ;D  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ei mitään istumajärjestystä laiteta. Paljon vapaammin saavat kaikki olla eikä tule kellekään sitä tunnetta että olisi jotenkin 'huonompi' jos istuu jossain kauimmaisessa pöydässä.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Teille, jotka ette laita istumajärjestystä. Tuliko mieleen, että mitä jos perheet ei mahdukaan samaan pöytään keskenään ja tulee sellainen hetkellinen paniikkitilanne, kun ihmiset ryntäilevät päättömänä pöydästä toiseen yrittäen saada koko porukalleen sopivan paikan.

Meilä kävi serkun häissä niin, porukkaamme kuului viisi henkeä ja tiukkaa teki, että saatiin vierekkäiset paikat kaikille. Muuten häät oli oikein mukavat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Minäkin suosittelen istumajärjestyksen tekemistä, jotteivät perheet tai yhdessä saapuvat kaveriporukat joudu ruokailun ajaksi eroon toisistaan. Jos vieraita on vähän (= voivat sopia paikoista keskenään ennen istuutumista) tai juhlapaikalla on paljon ylimääräisiä pöytiä ja paikkoja, saattaa homma sujua ilmankin istumajärjestystä, mutta itse en tällaista riskiä ottaisi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille istumajärjestyksen tekeminen on melkeinpä pakollinen.

Miehekkeen vanhemmat ovat eronneet, ja eivät tule oikein toimeen keskenään. Sama homma näiden sukulaisten kanssa, eli eivät oikein ole innostuineita toistensa seurasta.

Joudumme siis sekoittamaan pahimmat riitapukarit mun sukulaisilla.

Onneksi kaaso on mestari näiden asioiden hoidossa, ja onkin luvannut ottaa tehtäväkseen istumajärjestyksen laatimisen :)

Ilmoittelen myöhemmin, miten meillä tämä asia hoidettiin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillän istumajärjestys tehtiin mahdollisimman yksinkertaisesti;

Meille tulee hääpaikan ovelle paperi, jossa on numeroitu "pöytäkartta" sekä lista, johon on jokaisen nimi listattu tietyn pöytänumeron kohdalle. Pöytäkohtaisesti saavat sitten vieraat valita mieleisensä paikat.

Helpompaa, kuin alkaa tekemään jokaiselle paikkakortteja ja suunnittelemaan vielä kuka istuu kenenkin vieressä.  :-?

Nyt vain katsottiin kuka istuu kenenkin kanssa samassa pöydässä  8-)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Meillän istumajärjestys tehtiin mahdollisimman yksinkertaisesti;

Meille tulee hääpaikan ovelle paperi, jossa on numeroitu "pöytäkartta" sekä lista, johon on jokaisen nimi listattu tietyn pöytänumeron kohdalle. Pöytäkohtaisesti saavat sitten vieraat valita mieleisensä paikat.

Helpompaa, kuin alkaa tekemään jokaiselle paikkakortteja ja suunnittelemaan vielä kuka istuu kenenkin vieressä.  :-?

Nyt vain katsottiin kuka istuu kenenkin kanssa samassa pöydässä  8-)

Samaa ideaa olen minäkin ajatellut hyödyntää.  Mietin että jos vielä laittaisi jokaiseen pöytään jotain omaa pikkujuttua, häiden teemaan sopivaa... tyyliin jos olisi merimäiset häät, niin yksi pöytä voisi olla Titanic ja toinen Cinderella :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mietin että jos vielä laittaisi jokaiseen pöytään jotain omaa pikkujuttua, häiden teemaan sopivaa... tyyliin jos olisi merimäiset häät, niin yksi pöytä voisi olla Titanic ja toinen Cinderella

Kiva idea  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostellaanpas vanhaa aihetta...

Meillä näyttää nyt väistämättömältä, että osa vieraista ei mahdu samaan tilaan meidän kanssamme. Juhlatilassa on isot salit, jotka ovat pariovilla yhteyksissä toisiinsa, mutta suoran näköyhteyden takaaminen on aika lailla mahdottomuus. Olimme ajatelleet yhteen saliin buffet-pöydän, seuraavaan ruokailutilan ja seuraavaan bändin (joka kylläkin soittaa vasta ruokailujen jälkeen), mutta nyt täytyy siis osa vieraista sijoittaa joko buffet-pöydän kanssa samaan tilaan tai sitten tuonne "bändisaliin". Miten ihmeessä tässä suunnitelee nyt istumajärjestystä niin, ettei tulisi ketään loukanneeksi sillä, että joku nyt joutuukin ruokailemaan eri tilassa? Istumajärjestyksen tekemättä jättäminen taitaisi vain olla katastrofin aines numero yksi, koska sitten "nopeat syö hitaat" ja tosiaan pahimmassa tapauksessa kokonaiset perheet eivät pääsisi saman pöydän ääreen. :unsure:

Vinkkejä? Anyone?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Puollan istumajärjestyksen tekoa, tai ainakin vähintään pöytäkohtaisen istumajärjestyksen tekoa, vaikka se viekin aikaa ja vaivaa.

Olen vain kuullut niin paljon negatiivista palautetta häävierailta juuri istumajärjestyksen puutteesta. Ihmisillä kun vain on tapana aloittaa aina uusi tyhjä pöytä sen sijaan, että istuisi pöytään, jossa jo istuu muita - pahimmassa tapauksessa itselleen vieraita ihmisiä... Kun viimeisenä saliin saapuu sitten paikkoja etsimään viisihenkinen perhe pienine lapsineen, minne he istuvat kun jäljellä on enää pahimmassa tapauksessa yksittäispaikkoja eri pöydissä pitkin salia?

Vaikka siis istumajärjestys tuntuisi järjestäjille turhalta vaivalta, säästäisi se vieraita pahimmalta skenaariolta, että perhekunta istuisi erossa toisistaan... Mielestäni hyvin ja ajatuksella tehty istumajärjestys takaa vieraiden viihtyvyyden ruokailun ajan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

olen ainakin itse istumajärjestyksen kannalla. Minusta on mukava laittaa suvut sekaisin, ja m iettiä kivat istumajärjestysvaihtoehdot. Uskon että jokainen tulee olemaan tyytyväisiä siihen, että meillä oli nimetyt paikat kaikille! ^_^

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Entäs morsiammen ja sulhasen vanhemmat? Olen kaikissa häissä nähnyt, kuinka nämä istuvat samassa pöydässä, eli onko tämä virallinen tapa?

Itse ajattelin laittaa heidät eri pöytiin, vaikka joku varmaan ihmetteleekin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ymmärsin että summa summarum - istumajärjestys siis kannattaisi tehdä, ainakin pöytäkuntakohtainen. Onko täällä ketään noin 150 - 200 hlö häiden järjestäjää, joka olisi eri mieltä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Omaan tilanteeseen ei nyt oo oikein tullut selvyyttä, kuulemma juhlatilaan saattaisi sittenkin saada mahdutettua koko vierasmäärän, pitää mennä paikan päälle sommittelemaan pöytiä niin ongelma ratkeaa. Istumajärjestystä ollaan siis alusta asti oltu tekemässä, ongelmaksi muodostui välillä tuo, että mitä jos kaikki eivät mahdukaan samaan tilaan.

Mun mielestä vanhemmat voi ihan hyvin istua samassa pöydässä, ja näin meilläkin varmaan toimitaan jos se pöytien järjestely sopii niin parhain päin. Jos sinne kuitenkin mahtuu oma pöytänsä meille kahdelle, vanhemmat istutetaan keskenään omaan pöytäänsä. :)

Olen ollut myös häissä, joissa istumajärjestystä ei ollut, ja kyllä siinä vähän tuli sellainen fiilis että mihinkähän tässä olisi soveliasta istahtaa - jotenkin tuntui että varsinkin hääparia lähimmät pöydät olisi "pitänyt varata" lähisukulaisille tms, tosin kyseisissä häissä morsiusparin vanhemmat istuivat parin kanssa samassa pöydässä. Pöytäkohtainen istumajärjestys on mielestäni paras vaihtoehto, siinä kuitenkin vieraille jää vähän valinnanvapautta, että miten pöytiin asettautuvat. Noita etikettisääntöjä "ei kahta naista/miestä vierekkäin" tai "kumppanit vastakkain" on aika mahdotonta noudattaa, kun ei kaikilla niitä kumppaneita ole, mutta tarviiko tuota muutenkaan niin ryppyotsaisesti kaikkea tehdä. ;)

Paras peruste mielestäni istumajärjestykselle on se, että kokonaiset perheet saadaan varmuudella samaan pöytään. Lapsen mielestä ei välttämättä ole hurjan jännää ja mukavaa, jos vanhemmat istuvat eri pöydässä ja lapset toisaalla, pahimmassa tapauksessa juhlatilan toisella puolella (tämmöiseenkin tilanteeseen olen törmännyt, tosin tässä oli kyse valmiiksi tehdystä istumajärjestyksestä, että sikäli... :rolleyes:).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulossa vähintään 200 vierasta ja istumajärjestys tehdään. En kestäisi sitä että ihmiset täysin ryhmittyvät omien tuttavien ja sukulaiste lähelle. Sieltä sitten katseltaisiin toisten pöytiin siihen malliin arvioivasti. Eli ehdottomasti istumajärjestys.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulossa n. 80-90 vierasta ja pöytäkohtaista istumajärjestystä ollaan ajateltu. Sulkin ja mun kanssa samaan pöytään tulevat kummankin vanhemmat, minun pikkuveljeni, sulkin veli (bestman) ja miun kaaso miehineen.

Muuten en nyt ole aivan varma miten tehdään tuo istumajärjestys. Sulkin melkein koko suku on Ruotsista eivätkä läheskään kaikki puhu suomea, joten varmaan heidät sitten laitetaan samoihin pöytiin keskenään. Minun sukulaisillani kun ei tuota ruotsin kielen taitoa juurikaan ole. Ja kyllä me melkein kallistutaan sen puoleen, että suvut keskenään, meillä kun on sen verran värikästä sukua, etten tiedä miten heidät sekoittaisin. Ja kaverit varmaan laitetaan taas omiin pöytiinsä, saa nähdä miten heidät sekoitetaan.

No juu, tää on vasta ihan täysin ideointi vaiheessa, joten saa nähdä mihin lopulta päädytään....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään