Jump to content
Naimisiin.info

Ompeletko puvun itse? Kerro kaikki!


-...-

Recommended Posts

Meikäläisen puku on helman ompelua vaille valmis ja viimeinkin sain jopa asusteetkin kasaan, joten uskaltaa huokaista helpotuksesta, voin sitten kuitenkin käyttää omaa tekelettäni.

Tässä se nyt on, itse olen todella tyytyväinen, mikään sauma ei repsota ja puku istuu kauniisti. Selästä olen ottanut tämän kuvan jälkeen vähän sisään, mutta näin on ja saa ollakin. :) Tyytyväinen morsian täällä hykertelee, ja vaikka kaikki koko maailmassa olisivat sitä mieltä, että olisi kannattanut ostaa valmis niin minä en!

mekko.jpg

edit: Jaa, näköjään kuvassa vähän nuo helmat hytkyy mihin sattuu, mutta ei ole mitään, mitä pieni silitys ei korjaisi.. :)

Muokattu: , käyttäjä: leanda
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 224
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Silkkiähän tuo on. Kallista kun mikä, mutta kyllä sen rahan arvoista. :) Enkä mä ainakaan huomannut, että olisi erityisen vaikeaa kangasta ommella, ihan samalla tavalla sujui kuin muidenkin kankaiden ompelu. :D Tuo alempi kangas sen sijaan, vuorikangasta, ja ihan jumalattoman vaikeaa ommella, kun liukuu joka suuntaan eikä asetu nätistä milloinkaan. :)

Link to comment
Share on other sites

Silkki on mukavaa ommeltavaa, niin kuin melkein kaikki muutkin luonnonmateriaalit. Ainut mikä silkissä saattaa teettää enemmän työtä on se, että saumoja joutuu monesti tukemaan tukikankaalla. Eli kiinnittää tukikangassuirun sauman kohdalle ja ompelee vasta sitten. Parantaa kestävyyttä huomattavasti. Niin ja silittäessä saa olla varovainen kans, muuten on ihan helppoa :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

No niin, vihdoin sain päätettyä millaisen yläosan teen. Ja sain jo piirrettyä kaavatkin. :) Joudun melko varmasti niitä vielä isontamaan, kunhan saan tilaamani kiristyskorsetin.

Tässä kuva yläosasta, Suuri Käsityölehti 10/06:

post-15537-1206981665_thumb.jpg

Alaosaksi teen ihan perus A-linjaisen hameen, illaksi lyhyemmän version.

Kunhan saan korsetin ja kaavat isonnettua, sit pääsenkin tekemään sovitusversiota. Laitan siitä sitten kuvia.

Link to comment
Share on other sites

Oih, olipas täällä mielenkiintoinen ketju! Vielä en malttanut lukea kokonaan, kun piti jo päästä omiaan löpöttämään. Häät on tulossa tammikuulle 2009 ja aloin pukua mietiskellä tämän vuoden alussa. Olen tämmöinen printtityttö, tykkään Nansosta, Marimekosta ja muusta retrotyylisestä, joten kankaaksi löysinkin Marimekon ihanan Kuusama-kankaan (kuva esim. täällä http://www.finnishdesignshop.com/kuusama-k...amp;country=72). Ajattelin tehdä tuosta ylä- ja alaosan, jolloin minulla olisi myös muualla kuin häissä pidettävä juhlapuku, varsinkin jos vielä vihreän topin tekisi sille hameelle kaveriksi.

Olen ajatallut tehdä varsin yksinkertaisen, alaspäin levenevän hameen, kaavaksi ainakin kokeilen Suuren käsityölehden 10/2007 vanhojen päivä pukua. Tosin organzahelman jättänen pois. Sitten toppi olisi neliöpäänteinen sekä takaa että edestä. En tiedä vielä, teenkö topin itse vai menenkö ompelijalle. En tiedä, saanko topista tarpeeksi istuvaa, joten pitää sitten lähempänä katsoa :) Huntua en halua, mutta huivin olen aloittanut uusimman Novita-lehden mallin 31 pohjalta. Siitä tulee mielettömän ihana! Ja virkatun morsiuskruunun olisin halunnut, mutta ehkä se ei tuohon enää sovi :)

Ainoa mikä tuossa puvussa arveluttaa on se, että jos siitä tulee liian levottoman näköinen. Mutta sitten voisi ottaa se organzahelman peliin. Ja toisaalta se huivi harteilla kuitenkin rauhoittaa. Olen ihan ihastunut siihen Kuusama-kankaaseen :) Kankaasta saanee myös kivan teeman kutsukortteihin ym.

Vintage-puku olisi kiinnostanut myös. Tai sitten virkattu/kudottu puku, mutta en hätäisesti etsimällä löytänyt mallia ja toisaalta siinä kyllä harmittaisi jos puvusta ei tulisikaan hyvä, kun on virkannut kymmeniä tai satoja tunteja... Mutta pistetäänpä sitten kuvamateriaalia kun on jotain näytettävää!

Link to comment
Share on other sites

Kopioin tänne kysymykseni liittyen hääpuvun korjaukseen/muokkaukseen (olin laittanut aloituksen väärälle palstalle). Peiniä lisäyksiä tein tekstiin.

---

Olen niin innossani tulevista häistäni ettei harkintakykyni aivan riittänyt hääpukua etsiessä Ostin netin kautta ihanan kaksi-osaisen puvun, kokoa 36/38, josta sain kyllä mittoja etukäteen ja niitä itselleni mallailin. Vaikutti lupaavalta, vain muutamia senttejä eroja mitoissa. Ja juuri ongelmia aiheuttava vyörärönympärysmitta on minulla myyjän ilmoittamaa pienempi.

Sain puvun tänään ja sitä sovittaessani onnistuin heti irroittamaan hameosasta yhden napin ja kohta toisenkin. Siskoni kanssa sitä vielä sovitellessa onnistuin rikkomaan vetoketjuakin

Vyötärönauhassa ei riitä leveyttä kokoa muuttaa vaikka muutenhan sitä kaiketi voisi leventää yläosasta koska puvun helmassa taas pituutta riittää. Ja kohtalaisen isosta laahuksesta saisi kangasta sitä pienentäessä ja sen voisi kaiketi käyttää uuteen vyötärönauhaan.

Onko teillä kokemusta/tietoa/vinkkejä mitä ja miten puvulle voisi tehdä? Ja kannaattaako sitä alkaa muokkailemaan kun aika paljon noita korjauksia joutuisi tekemään?

Yksi vaihtoehto on se että korjautan vetoketjun ja napit ja laitan puvun edelleen myyntiin. Mielestäni se on aivan ihastuttava malliltaan, off shoulders-puku ja vaikuttaa aivan hyvälaatuiseltakin (on ranskalainen Herve Mariage).

Minua liki itkettää kun niin kovasti toivoin puvun sopivan koska se on malliltaan juuri unelmani.

Link to comment
Share on other sites

Onko kukaan ommellut itse pellavasta hääpukua? Paljonkohan tulisi materiaalit maksamaan ja kauanko tulisi varata aikaa ompeluun?

Haaveilen hääpuvun ompelusta itse. Haluan valkoisen pellavahääpuvun, jonka aion värjätä häiden jälkeen, jotta sitä voi käyttää myöhemminkin juhlapukuna. Olen melko kokematon ompelija, mutta uskon että hyvillä ohjeilla sekä huolellisuudella ja kärsivällisyydellä (ja riittävällä ajalla...) voisin päästä hyvään lopputulokseen. Pellavan luulisi olevan suht kivaa ja helppoa ommella.

Link to comment
Share on other sites

Mä sain just mun pellavahääpuvun yläosaksi tulevan korsetin valmiiksi :)

hketu.jpghketusivu.jpg

hktaka.jpg

Miehustakangas siis 100% pellavaa, johon silitetty tukeva kangastukikangas. Vuori puuvillaista markiisikangasta. Sisältää 22 luuta, vyötärönauhan sisäpuolella ja suojaläpän sekä edessä plansetin että takana nyörityksen alla.

Vyötäröltä pystyy kiristämään n. 10cm, mutta kuvassa korsetti jää vielä pari senttiä selästä auki.

Nyöri on satiininauhaa (oikeasti vähän vihreämpi, eikä niin keltainen kuin tuossa kuvassa).

Ja sitten hameen kimppuun! :)

Muokattu: , käyttäjä: Lilith
Link to comment
Share on other sites

Oon odotellu kiristyskorsettiani, mutta sitä ei ole vielä tullu eikä maileihini vastattu, joten taidan tehdä sen itse.. :)

Mutta kertokaahan mistä saisin ostettua kaikki tarvittavat jutut (plansetit, sirkat, kunnon luut yms) kerralla?

Onko joku nettikauppa vai pitääkö lähteä Helsinkiin seikkailemaan.. Löytyykö Viipurin erikoiskorsetista, muistelen kuulleeni siitä joskus.. Onko muita hyviä ideoita? :)

Nii ja mielellään jos samalla löytyisi vannehameeseen tarpeet.. :)

Link to comment
Share on other sites

Kiitos OnP, meimei ja Curry :)

-Eve-: Wiipurin korsetilla ei oo nettikauppaa, mutta oon kyllä monesti tilannu tarvikkeita sieltä ihan puhelimitse.

Muoks. Niin ja mistä oot korsettisi tilannu kun et olekaan sitä saanut eikä maileihin edes vastata?

Muokattu: , käyttäjä: Lilith
Link to comment
Share on other sites

Belle Modeste myy myös tarvikkeita korsetin tekoon. Juurikin just noita luita ym. Katso verkkokauppa!

Tuota pitääkin tutkia tarkemmin! :)

-Eve-: Wiipurin korsetilla ei oo nettikauppaa, mutta oon kyllä monesti tilannu tarvikkeita sieltä ihan puhelimitse.

Muoks. Niin ja mistä oot korsettisi tilannu kun et olekaan sitä saanut eikä maileihin edes vastata?

Meinasinkin et lähden päivän seikkailulle Helsinkiin ja käyn siellä samalla. :)

Morsiusgalleriasta tilasin korsetin. Parikin kyselyä laittanut jo mut ei ole vastattu..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lilith Onks toi sun korsetti viidestä palasta (puolisko), niinku normaalisti vai enemmästä?

Uuno Urheilija Nyörin mitta on helppo ottaa. Jos on edessä plansetti niin 4 kertaa oma käsien leveys ja ilman plansettia 5 kertaa.

Muokattu: , käyttäjä: Poledra
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...