Jump to content
Naimisiin.info

Ompeletko puvun itse? Kerro kaikki!


-...-

Recommended Posts

Mä taas tekisin ehkä ennemmin lenkit tuppilosta, lopputulos on vähän ammattimaisemman näköinen. Ja aika helppo se on kääntää, kun käyttää tylppää parsinneulaa ja jotain vahvaa nappilankaa apuna.

Yks vaihtoehto joka tuli mieleen (ja on ihan superhelppo) on sellainen nappikaupoissa myytävä valmis lenkkinauha, mikäli nyöritys ei kauhean kovalle kiristykselle joudu.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 224
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Minä harkitsen puvun osittaista itse tekemistä. Yläosa pelottaa liikaa, joten ajattelin, josko ostaisi sen valmiina jostain (ihan kokovalkoisen tai osittain kirjaillun) ja tekisi alaosan itse. Olen ajatellut, että alaosa voisi olla reilusti eri värinen. Tällä hetkellä pohdin vaihtoehtoja akselilla keskisininen-sinisenturkoosi-smaragdinvihreä. Tällä hetkellä sininen tuntuisi omimmalta vaihtoehdolta, mutta ensi kevääseen mennessä se ehtinee vielä vaihtua moneen kertaan edes takaisin.

Onko muilla kokemusta tällaisesta ratkaisusta? Luulisi sen hameen olevan suht helppo tehdä, alushameineen kaikkineen, eikö?

Link to comment
Share on other sites

Tikrumur Kannaattaa myös kysellä kouluilta (yläaste tai sitten alan oppilaitokset) niitä sirkkojen laittoa.

Qatar Komppaan Lilithiä ja tekisin lenkit kankaasta

Link to comment
Share on other sites

Kiitos Lilith ja Poledra neuvoista. Teinkin nyt sitten sen nyörityksen mutta yläosa ei istukaan eli joudun tekemään vielä isomman muutoksen siihen yläosaan. MUR!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Soitin Villisilkkiin (Helsinki) ja kysyin hääpukukankaita. Lähettivät minulle jotain ehdotuksia kun kerroin mitä etsin, mutta sanoivat, että kannattaisi tulla katsomaan valikoima, että näkee kaikki.

Kävin myöhemmin siellä ja oli kyllä laaja valikoima ihania kankaita! Pyyysin uudestaan pieniä tilkkuja ja tilasin kankaat vähän aikaa sitten puhelimitse, kun olin näyttänyt ne ompelijalle. Ne lähetettiin postiennakkona.

Nyt saan sellaisen yksilöllisen puvun kuin haluan, eikä se näköjään teetettynä tule paljoa kalliimmaksi kuin tusinapuvut, joita kokeilin hääpukuliikkeissä. Puku on vielä teossa, mutta siitä on tulossa ihana!

Eurokankaassakin oli jotain hääkankaita, mutta eivät lähetä tilkkuja eivätkä edes suostuneet myymälässä antamaan minulle tilkkuja mukaan ilmaiseksi?!

Link to comment
Share on other sites

^Jep, totta on. Mun piti ostaa 5cm kangasta, kun halusin näytteen. Eihän se tietysti maksa kuin muutaman euron, mutta ei tunnu kovin kivalta palvelulta. :girl_mad:

Muuten kangasvalikoima ihan ok. Ohuissa kankaissa tosin ei kovin paljon valinnanvaraa. :girl_to_take_umbrage2:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

Olisiko kellään tietoa, missä voisi teettää pukuun pelkät kaavat? Sukulaiseni on ompelemassa puvun, mutta hän ei luota kaavoitustaitoonsa, joten kaavat tarvittaisiin. Tiedän kyllä täsmälleen, miltä puvun pitäisi näyttää. Olisi loistavaa, jos joku osaisi auttaa. :flirt:

Link to comment
Share on other sites

Löytyisikö Suuri Käsityö-lehdestä tai muista vastaavista sopivat kaavat? Kirjastoistahan noita lehtiä löytyy, niin voi selailla ja etsiä suurinpiirtein sopivat kaavat. Pieniä muutoksiahan on helppo tehdä jos yhtään on kaavoista jotain hajua :)

Link to comment
Share on other sites

No kun ei ole löytynyt... :girl_sad: Ainoa suunnilleen oikeaan suuntaan oleva kaava löytyy simplicityltä, eli täytyisi tilata USA:sta/ Englannista. Eihän se nyt sinänsä haittaa, mutta ompelija toivoi, että kaavat olisivat suomeksi. (On ommellut nyt yhden hääpuvun ja osittain yhden vanhojentanssipuvun, joiden kaavat olivat kaikilla mahdollisilla kielillä paitsi suomeksi, eikä kaipaisi lisää vastaavaa.)

Link to comment
Share on other sites

en nyt ole ihan satavarma olenko oikeassa paikassa kysymässä, mut ohjatkaa mut muualle tarvittaessa.. eli olen ostanut puvun jota tuunataan mun näköiseksi vielä. kaveri on lupautunut tekemään kirjailuja pukuun sekä tarvittavat ompelutyöt. eli nyt on ongelmana se että mistä löytäisin mallia kirjailuun. en siis vielä tiedä tarkalleen millainen se tulisi olemaan. helmiä haluaisin siihen ainakin. onko ehdotuksia/vinkkejä mistä löytäisin malleja? erilaisista puvuista olen katsellut esimerkkejä, mutta näin koneella selatessa ovat niin pienellä ettei selvää saa ja menee suttuiseksi jos yrittää suurentaa. kiitos etukäteen!

joulunodotusterkuin Nipeti :girl_wink:

Link to comment
Share on other sites

Osaatteko neuvoa, mistä saisi semmoista ohutta huntutylliä (ivory). Teen mantillamaisen pitsireunaisen pitkän hunnun ja tahtoisin siihen "ei niin tönkköä" huntutylliä vaan semmoista laskeutavampaa. Ainakaan JKL Eurokankaasta ei löydy kuin "morsiustylliä", joka on auttamattomasti liian paksua.

Link to comment
Share on other sites

Kysyitkö Kiira josko Eurokangas voisi tilata valikoimaansa huntutylliä?

Lappeenrannan Eurokankaassa sitä nimittäin oli kesällä laajempikin valikoima ja vielä viikonloppunakin oli sekä perusvalkoista että ivorya.Ehkä se on jotenkin sesonkituote?

Nettikaupoista ainakin Kangas-Mallassa on myynnissä luonnonvalkoista huntutylliä.

Link to comment
Share on other sites

Tämä ketju kai taitaa olla lähimpänä omaa asiaani... Eli mistä voisin löytää suurikuvioista mustaa pitsiä!!!??? Asustelen Kuopiossa ja täällä sitä ei ilmeisesti juuri ole tarjolla. Eurokankaassa ehkä yksi malli... Muuten kaikki pitsit ovat sellaista pientä piperrystä. Tässä kuva puvusta jonka pohjalta omani tulee niin saa jotain käsitystä pitsimallista. Mustaa pitsiä ei kuulemma juurikaan tehdä, mutta kummasti sitä vain vaatteista löytyy. En tajua.... Pitääkö se tilata jostain himputin Ranskasta asti ja maksaa miljooooooona :girl_impossible:

Heips!

Mä painiskellin samanlaisen ongelman kanssa vähän aikaa sitten ja oikeanlaista ei meinannut löytyy.

Tälläinen piti teettää

Kuva1mustakuvioinen1.jpg

Tämmöisiä ostin ebaystä, tätä löytyy hakusanalla venice/venise lace. Tosta pystyy leikkaamaan noi kukat irralleen.

veniserose.jpg

venisebutterfly.jpg

Mä kuitenkin löysin valmiin korsetin niin edullisesti etten sit lähtenytkään teettämään näistä korsettia. Matskut tullaan hyödyntämään morsiusneidon puvussa.

Mustaa pitsiä ei todellakaan ole helppoa löytää.

Link to comment
Share on other sites

Kysyitkö Kiira josko Eurokangas voisi tilata valikoimaansa huntutylliä?

Lappeenrannan Eurokankaassa sitä nimittäin oli kesällä laajempikin valikoima ja vielä viikonloppunakin oli sekä perusvalkoista että ivorya.Ehkä se on jotenkin sesonkituote?

Eurokankaan valikoimiin kuuluu se tavallinen, suurempi reikäinen perustylli, joka on varmaan kaikille tuttu jo ala-asteen askartelutunneilta. Lisäksi valikoimassa on huntutylli joka on pehmeää ja laskeutuvaa. Sitä saa valkoisena, l.valkoisena ja mustana. Ja se ei ole sesonkituote vaan aina saatavilla. Jos paikallisesta myymälästä ei löydy, niin ne ei vaan ole tilanneet sitä hyllyynsä :girl_smile:

Itse teen jälkimmäisestä ja lisään reunaan satiininauhan. Yhtälailla reunaan saa varmasti lisättyä pitsin :)

Muokattu: , käyttäjä: Helina_08
Link to comment
Share on other sites

Kertokaapa miten tyllin ompelu onnistui? Mulla ainakin on kokemusta siitä, että kone rypyttää tyllin helposti, jos sitä ei hieman venytä muotoonsa. Kannattaa hieman harjoitella etukäteen myös sitä tyllin ompelua jollekin tilkulle.

Link to comment
Share on other sites

^^ Kannattaa tosiaan kokeille ensin ja säätää koneen langankireydet ja tikin pituus oikein niin ei pitäis mennä ryppyyn :)

Link to comment
Share on other sites

Kysyitkö Kiira josko Eurokangas voisi tilata valikoimaansa huntutylliä?

Lappeenrannan Eurokankaassa sitä nimittäin oli kesällä laajempikin valikoima ja vielä viikonloppunakin oli sekä perusvalkoista että ivorya.Ehkä se on jotenkin sesonkituote?

Eurokankaan valikoimiin kuuluu se tavallinen, suurempi reikäinen perustylli, joka on varmaan kaikille tuttu jo ala-asteen askartelutunneilta. Lisäksi valikoimassa on huntutylli joka on pehmeää ja laskeutuvaa. Sitä saa valkoisena, l.valkoisena ja mustana. Ja se ei ole sesonkituote vaan aina saatavilla. Jos paikallisesta myymälästä ei löydy, niin ne ei vaan ole tilanneet sitä hyllyynsä :girl_smile:

Itse teen jälkimmäisestä ja lisään reunaan satiininauhan. Yhtälailla reunaan saa varmasti lisättyä pitsin :)

En tosiaankaan kysynyt Eurokankaasta tilaamisen mahdollisuuksia :D Eipäs ole tullut mieleenikään, kun jotenkin olen sitä laatua, että tarvitsen hypistellä kankaita ostopäätöksen tehdäkseni, enkä oikein osaa tilata luetteloista tms. Mutta eihän se ostopäätöstä tarkoita se kysely :) Meidän Eurokankaassa on myös tuota morsius-/huntutylliä, joka on toki pienempireikäistä, mutta ei se minun mieleni mukaan laskeudu. Etsin sellaista tylliä, joka laskeutuisi melkein kuin pitsi, mutta jossa olisi kuitenkin ryhtiäkin jonkin verran. Mutta ehkä tuo ei ole sitä samaa huntutylliä kuin mistä sinä, Helina_08, puhut. Täytynee nyt vaan mennä reilusti kyselemään. Onneksi kankaiden lopullisen valinnan kanssa ei ole vielä kiire, vaikka lakanapuku alkaakin ottamaan jo muotoaan :)

Link to comment
Share on other sites

^ Jee, mä sain just tänään lakanapuvun ts. kaavat valmiiksi. No eihän niitä tullutkaan tehtyä kuin 4.5 kk :girl_impossible:

Niin, tuosta tyllistä. On se varmasti sitä samaa huntutylliä. Harmi jos ei sovi sun suunnitelmaan :(

Mulla tuli vielä mieleen silkkitylli, jonka oon kuullut olevan pehmeää ja laskeutuvaa. Äkkiseltään googlesta löytyi tällaiset osoitteet:

http://www.silkkikauppa.fi/12

http://www.silkimp.pp.fi/vsilkkikankaat.htm

Link to comment
Share on other sites

^ Jee, mä sain just tänään lakanapuvun ts. kaavat valmiiksi. No eihän niitä tullutkaan tehtyä kuin 4.5 kk :girl_impossible:

Niin, tuosta tyllistä. On se varmasti sitä samaa huntutylliä. Harmi jos ei sovi sun suunnitelmaan :(

Mulla tuli vielä mieleen silkkitylli, jonka oon kuullut olevan pehmeää ja laskeutuvaa. Äkkiseltään googlesta löytyi tällaiset osoitteet:

http://www.silkkikauppa.fi/12

http://www.silkimp.pp.fi/vsilkkikankaat.htm

Tuo silkkityllihän se voisi olla! Kiitos vinkistä!! Ainakin tämän linkin mukaan http://www.silkkikauppa.fi/8 silkkitylli eli silkkiorganza ei ole kiiltävää kuten polyesteriorganza. Täytyypä alkaa kyselemään tuota nyt sitten.

Mullakin on mennyt lakanapuvun eli kaavojen muokkailuun nyt kaiketi nelisen kuukautta :) Vielä olisi yläosassa tuunaamista ja sitten pääsee kunnolla pohtimaan ja haalimaan kankaita, kun menekki on paremmin tiedossa :girl_dance:

Link to comment
Share on other sites

^Jep, kuulostaa todella tutulta :girl_dance:

Mutta toisaalta näitä kaavoja jaksaa vääntää ihan erilailla kuin normaalisti. Puvun pitää kuitenkin olla jotakuinkin täydellinen :) Ja kyllähän se tuntuu palkitsevalta, kun saa siitä juuri omannäköisen.

Mahtavaa, jos vinkistä tosiaan on hyötyä:) Tsemppiä kyselyyn/etsintään!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...