Guest Rouva Sinkkonen

Kutsuakko vai eikö kutsua...? (yhdistetty ketjuja)

194 viestiä aiheessa

Äitini kanssa kiistelemme kutsuakko hänen isänsä häihin? Hän siis ei ole ollut minuun,veljeeni eikä äitiini yhteyksissä juuri ikinä. 10vuoden aikana olen nähnyt kaksi kertaa hänet, ja kerran hän jopa kysyi kenen lapsi olen vaikka olen äitini kanssa kuin kaksi marjaa.

Kysymys kuuluu siis: pitääkö kutsua häihin vain koska on sukua, varsinkin kun muut kutsuttavat ovat läheisiä ihmisiä ja jotka ovat olleet osa elämäämme ja hän kaikkea muuta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en kutsuisi. Aion omalta kutsulistalta tiputtaa surutta isäni siskon, jota olen nähnyt suunnilleen kerran pari kymmeneen vuoteen. Vaikkakin hän on nyt muuttanut samaan kaupunkiin. En kuitenkaan halua tuhlata hääpäivää siihen että pakolla seurustelen sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa en muutenkaan ole juuri missään tekemisissä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä. En näe mitään syytä, miksi kyseinen ihminen pitäisi kutsua. En itse ainakaan halua häihini ihmisiä, jotka eivät ole millään tavalla läheisiä. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voikun tämän saisi tahkottua äitini päähänkin. :girl_sad:

Me kuitenkin maksamme itse omat häämme ja tahdomme meille lähimmät ihmiset mukaan. Kutsutuissa tulee olemaan kyllä kaikki enot,tädit,sedät perheineen. Tietenkin muut isovanhemmat,vanhemmat ja sisarukset. Ainoa lähisuvusta jota ei kutsuta tulee olemaan tuo äidinisä puolisoineen. Onhan se tietysti tylyä, mutta kun koko ihminen ei edes tiedä kuka morsian on, saati sulhanen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

en myöskään edes harkitsisi kutsua -jos kerran itse tuntuu että ei, niin miksi edes miettimään. äidin (tai ihan kenen mun tahansa, paitsi sulhasen vuoksi) en todellakaan tekisi toisin kun mitä itse haluan. olen alusta asti ottanut periaatteen näitä vieras asioita pohtiessa, että sellaiset ihmiset jotka eivät ole elämässämme mukana -ja jotka eivät tunnu tärkeiltä tai läheiseltä MINULLE tai sulholle (muista siis välittämättä!!) en kutsu. jos esim. äitini haluaisi jonkun ja minä en niin äiti voisi itse siunata liittonsa uudelleen tai pitää mitkä tahansa kekkerit ja kutsua sellaiset ihmiset niihin jotka hän haluaa, minä en puuttuisi siihen enkä antaisi hänen puuttua siihen mitä minä järjestän. :D karua mutta se on teidän juhla, pitäkää se sellaisena! :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huoh, sain vihdoin äidin päähän tahkottua että en kutsu hänen isäänsä. Nyt voinkin sitten huoletta alkaa miettimään kaikkea muuta hienosäätöä ja vähemmän hienosäätöä. Onneksi häihin on vielä aikaa vuosi :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ongelma se tämäkin. Sulhanen haluaa kutsua häihin ystäviään toisesta maasta (työkavereita edellisestä työpaikasta). Näiden vieraiden osoitteita selvitellessä paljastui, että kutsuttavista yksi mies ja yksi pariskunta (joista molemmat työkavereita eli ei avec-kutsu) asuu nykyään samassa kimppakämpässä. Ei asiassa muuten mitään, mutta kun samassa asunnossa asuu kolmantena/neljäntenä osapuolena myös eräs toinen mies, joka on vähän niinkuin B-vieraslistalla, koska ei ole aivan yhtä läheistä sakkia. Itse asiassa pidimme todennäköisenä sitä, ettei hän saisi kutsua lainkaan.

Että mitenkäs tässä nyt sitten tekisi? Nostanko tämän "neljännen pyörän" reilusti A-listalle vai jätänkö kylmästi lehdellä soittelemaan, kun postinkantaja tuo postilaatikkoon kaikille muille kutsut? Vihoviimeinen asia olisi se, että näille varmasti kutsuttaville tulisi epämukava olo tai kiusallinen tilanne asiasta. Lienee sanomattakin selvää, ettemme voi tälle neljännelle enää lähteä myöhemmin lähettämään kutsua jos tulee peruutuksia, vaan kutsun pitäisi lähteä heti tai ei lainkaan.

Mikään katastrofi tai ikävyys tämän neljännen kutsuminen ei olisi, hän ei vain satu olemaan aivan yhtä läheinen. Ihan mieluusti hänet kuitenkin häissä näkisimme, joskin ylimääräisiä paikkoja ei juurikaan ole, kun 60 hengen juhlapaikka paukkuu jo liitoksissaan. Joku muu pitäisi sitten pudottaa listalta pois.

Muokattu: , käyttäjä: Isolde

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Periaatteessa yksi ainoa ihminen tuskin kaataa sitä koko hommaa. Yleensä kuitenkin käy niin, että kaikki kutsutut eivät edes pääse. Eli väitän, että 60 hengen tilaan saa hätätilassa luontevasti ja tilaa liiaksi menettämättä mahtumaan jopa 5 ylimääräistä ihmistä pienillä järjestelyillä.. Isommilla järjestelyillä jopa 10 henkeä yli.. Mutta en tietenkään liiaksi venyttäisi sitä 60 hengen tilaa, yhden ylimääräisen saattaisin silti kutsua..

Esim. meidän juhlatilamme on max 100 hengelle, mutta sinne on mahtunut ainakin 105 henkilöä syömään kolhimatta kyynärpäitään. :girl_smile: Meillä tosin ei pääluvun pitäisi nousta yli 80 hengen vaikka sylivauvatkin laskettaisiin lukuihin..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Hmmm. Meidän juhlapaikkaan kyllä mahtuisi tilan puolesta jopa 10-20 henkeä enemmän, mutta pöytiä ei yksinkertaisesti ole enempää kuin tuolle 60:lle. Ja nykyiselläänkin vieraslista on laadittu vähän sen mukaan, että 15% ei pääse kuitenkaan tulemaan (eli listalla on jonkin verran enemmän porukkaa kuin tuo 60)... Hirveästi enempää en uskaltaisi juhlapaikan vetävyyteen/vieraiden estymiseen luottaa, joskin estymisprosentti on varmaankin tuota mainittua suurempi, koska listalla paljon ulkomaille meneviä kutsuja.

Luulen kyllä melkeinpä, että tämä neljäs ei välttämättä edes tule, jos kutsun saa. Vaikka mistäpä sen tietää?

Muokattu: , käyttäjä: Isolde

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän tuleviin häihin ollaan "kovalla kädellä" rankattu ylimääräiset kolmannet ja neljännet pois :girl_impossible: Tuli sanomista tai ei. Tuumattiin miehen kanssa jotta kyseessä on meidän häät ja itse valitsemme myös vieraat... Ja johan anoppi tykkäsi kyttyrää :hysteric:

(toki meillä rajaaminen myös ns. helppoa, kun pidämme ja haluamme pienet häät max.50hlö vauvat mukaan laskien...)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tulimme nyt siihen lopputulokseen, että kutsumme tämän neljännen henkilön. Vaakakupissa painoi lopulta enemmän sen välttäminen, että tämä neljäs loukkaantuu ja kolme muuta kutsuttua joutuvat hankalaan tilanteeseen kuin se, että nipistetään eräs toinen (suurin piirtein yhtä "haluttu") vieras pois listalta. Tämän karsitun vieraan voi vielä jälkikäteen kutsua, jos tulee peruutuksia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kirjotan tän alle kun en nyt löydä äkkiseltään muutakaan ketjua mihin kuuluisi, mutta me tässä mietimme vieraslistaa ja ongelmana on serkut.. toisten kanssa kun on huomattavasti läheisempi kuin toisten. Mun puolelta kun osa serkuista on ystäviäni, sitten mies kun ei edes muista melkein kaikkia.

Äitini puolelta mulla on yks läheinen serkku jonka haluan kutsua mutta tiedän sitten että muut ihmettelevät et miks noi on kutsuttu mut ei meidän "lapsia" (aikuisista serkuista jo kyse kuitenkin)

Samaa ongelmaa on myös miehen puolen kutsuttavissa.

Mä koen että voimme jättää vieraammat serkkumme kutsumatta mutta onko se näin?? Näistä vieraammista kun tulee väkimäärältä perheineen jo vähintään 30 henkeä lisää plus pienet lapset..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^

Minä aion kutsua omista sukulaisista vain harvat ja valitut, suurinta osaa en edes tunne tai olen ollut hyvin vähän tekemisissä. Jossain tapauksissa kutsutaan vain vanhemmat, ei lapsia (eno ja serkut). Joissain tapauksissa muuten koko perhe, mutta yksi lapsista (40 v. serkku) jätetään kutsumatta. Siinä ne sukulaiset taitaa sitten olla kutsuttunakin :). Kaikki sukulaiset asuu onneksi niin kaukanakin, että tuskin ainakaan minun korviin asti kuuluu "miksi tuo kutsuttiin, muttei mua?" -puheita. Ja minusta tuo suku ei ole sellainen, mikä on on aina pakko joka juhliin kokonaisuudessaan kutsua, mielestäni voi ihan hyvin valikoida sieltä ne läheisimmät ja jättää vieraammat kutsumatta.

Nimim. Iso suku, outoa sakkia :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on 20 serkkua, joista jätin ihan suosiolla kutsumatta 7 serkkua. Näistä kolmen kanssa en ole ikinä edes jutellut ja neljän kanssa olen kyllä jutellut mutta en koe mitään tarvetta kutsua heitä kun ei kuitenkaan olla läheisiä. Niin ja muutaman serkun "lisukkeena" tulisi vielä lauma lapsia, enkä edes tunnista kuka on kenenkin lapsi! Johonkin se raja on vedettävä että ketä kutsuu ja ketä ei, ja se on ihan hääparin oma valinta mihin sen rajan vetää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Äidilläni on 11 sisarusta ja serkkuja sen mukaisesti miljoona :girl_haha:

Eli karsintaa teimme aika lailla! kutsun sai 2 äidin siskoa, jotka asuvat meidän kanssamme samalla paikkakunnalla ja tämän toisen tädin 4 tytärtä, joista 3 asuu samalla paikkakunnalla ja joita olemme mieheni kanssa nähneet muutaman kerran. Neljäs kutsuttu serkkuni on kummitätini.

Koska nämä kaikki serkkuni ovat siinä jo viidenkymmenen, heidän runsaslukuisilla aikuisilla lapsillaankin on jo perheet. Kutsuimme lisäksi yhden serkkuni aikuisen lapsen, jonka kanssa olemme tekemisissä. Olipas se vaikeasti selitetty :girl_impossible:

Miehelläni on myös isänsä puolelta paljon serkkuja (8), joiden kanssa emme ole tekemisissä. Kutsuja ei saanut kukaan, vaikka appeni ei tästä ehkä pitänytkään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kutsuttiin minun puolelta kaikki serkut yhteensä 8 ja kaikkien kanssa ollaan tekemisissä. Miehen puolelta taas serkkuja niin monta ettei sulho itsekään ole kaikista selvillä, näistä kutsuttiin vain ne muutamat joiden kanssa ollaan tekemisissä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huoh, sain vihdoin äidin päähän tahkottua että en kutsu hänen isäänsä. Nyt voinkin sitten huoletta alkaa miettimään kaikkea muuta hienosäätöä ja vähemmän hienosäätöä. Onneksi häihin on vielä aikaa vuosi :girl_smile:

Niin no tosi elämässä kaikki ei ole helppoa ja yksinkertaista. Sain kyllä äidin päähän taottua etten kutsu hänen isäänsä häihin. Kutsujen lähtiessä meni vahingossa yksi ylimääränen kutsu enolleni (kummatkin enoni nimellä+ perhe tekstillä ja kummatkin samaan osoitteeseen), hän sai kaksi kutsua siis. No enon vaimo sitten soitti tuosta kutsusta ja kysyi olisiko se mahdollisesti äitini isälle tarkoitettu kun äidin isäkin oli käynny heillä kysymässä milloin hääkutsut saapuvat. Kun kerroin kutsun olevan ylimääränen eikä äidin isä saa kutsua ollenkaan alkoi tämä enon vaimo haukkumaan minua puhelimessa, löi luurin kiinni ja soitti seuraavaksi äidilleni ja haukkui hänet ja minut. Äiti sitten soitti ja kysyi voiko tuo ylimääränen kutsu nyt antaa hänen isälleen, vastaus edelleen ei! Enon vaimo sitten meni vielä haukkumaan mummini että se on mummin syy miksei tuo äidin isä ja mummini ex saannut kutsua. Mummi onneksi piti puoliani, mutta nyt seuraavan kerran kun enon vaimo soittaa, kerron että hänen kutsunsa on juuri peruttu ja eno saa tulla häihin joko yksin tai kaksoispoikiensa kanssa mutta ilman vaimoa, en halua keski-ikäistä joka käyttäytyy kuin 14v murkkuikänen. Samoin tuo äitini isä on nyt sitten jotain kautta saanut tuon ylimääräsen kutsun itselleen, kun hän soittaa aijon kertoa miksi hän ei alunperin saanut kutsua juhliin ja ketä saa kiittää tuosta jämä/säälikutsusta, saa nähä meinaako vielä sen jälkeen änkeä juhliin mukaan. Jotenkin raivostuttaa että jos on mielestään "oikeutettu" saamaan kutsun ja sitä ei postissa tullut vaikka muille tuli niin voisi sitten edes soittaa hääparille ja kysyä eikä kysellä muilta sukulaisilta asiasta

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pahoitteluni jo etukäteen, että viestini ei liity mitenkään ketjun aloittajan kysymykseen mutta itseäni askarruttaa yksi asia ja haluaisin teiltä muilta mielipiteitä asiaan :)

Eli meidän tilanne on seuraava, että sulhasen veljellä on iki-ihana vaimo tuolta kaukoidästä raijattuna tänne Suomeen. Noh,ongelmamme on se että meistä kumpikaan ei haluttais kutsua tätä ihmistä häihimme kun emme hänestä välitä yhtään. Ja lähinnä itseäni eniten mietityttää se, että kun kyseinen nainen on sulhasen suvun oikea lellikki ja hänen tilannettaan pitää aina surkutella ja voivotella, eli hänen pitää olla aina huomion keskipisteenä. Pahin tilanne voi jopa olla se,että koko sulhasen suku unohtaa hääparin ja muut vieraat kokonaan ja keskittyy vaan tähän kyseiseen hempukkaan. Onko teidän mielestä julmaa jättää kuitenkin mieheni veljen vaimo kutsumatta häihin? Seurauksenahan voi myös olla se, että edes ainoa veli ei tule häihin. Niinhän se menee, että suku on aina kaikista pahin :D

Mutta toivoisinkin teidän mielipiteitä asiasta, että miten olette ratkaisseet tilanteen jos teilläkin on tai on ollut kutsuttujen listalla ns. ei toivottuja ihmisiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen eräistä tämän kesän häistä tämä yksi porukasta joka ei saanut kutsua. Kyse on pienestä työyhteisöstä, hääparin kanssa tulen mielestäni toimeen samanlailla kuin muutkin työkaverit, autoin jopa hieman järjestelyiden ideoinnissa kun apua kysyttiin, odottelin kutsua kun muidenkin kutsut näin, enpä saanut. Hetken tuli aika kiukkuinen ja hämmentävä olo. Vieläkin mietin syytä, eikä varmasti ole koskaan enään samanlaiset välit.

Nyt omia häitä suunnitellessa mietin hyvin tarkkaan kutsutut, kokonainen porukka tai ei ketään. Suuremmissa häissä ei muutamasta ihmisestä voi olla kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jatkan vielä tätä ketjua toteamalla, että olemme NIIN tyytyväisiä, että kutsuimme tämän "ylimääräisenkin" henkilön. Hän oli kutsusta hyvin otettu ja nautti juhlista erittäin paljon, tuli myöhemmin sanomaankin, että oli liikuttunut saadessaan tulla meidän juhliin (tuntui siis tietävän, että tuli vähän muiden siivellä). Ei siis kaduta ollenkaan, päinvastoin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eli meidän tilanne on seuraava, että sulhasen veljellä on iki-ihana vaimo tuolta kaukoidästä raijattuna tänne Suomeen. Noh,ongelmamme on se että meistä kumpikaan ei haluttais kutsua tätä ihmistä häihimme kun emme hänestä välitä yhtään. Ja lähinnä itseäni eniten mietityttää se, että kun kyseinen nainen on sulhasen suvun oikea lellikki ja hänen tilannettaan pitää aina surkutella ja voivotella, eli hänen pitää olla aina huomion keskipisteenä. Pahin tilanne voi jopa olla se,että koko sulhasen suku unohtaa hääparin ja muut vieraat kokonaan ja keskittyy vaan tähän kyseiseen hempukkaan. Onko teidän mielestä julmaa jättää kuitenkin mieheni veljen vaimo kutsumatta häihin? Seurauksenahan voi myös olla se, että edes ainoa veli ei tule häihin. Niinhän se menee, että suku on aina kaikista pahin :D

Noh, mun mielestä hänet pitäisi kutsua, koska onhan muillakin oikeus tulla avecin kanssa ja jos hän kerta on jo vaimo ,eikä vain avopuoliso. Ja muutenkin kuuluuhan se hyviin käytöstapoihin kutsua hänet. kun siinä voi tulla sekin, että saatte miehen veljen vihat niskoillenne. Ajattele jos sinut jätettäisiin kutsumatta vastaavassa tilanteessa? aviomiehesi saisi kutsun ja sinä et, loukkaantuisit varmasti. Uskon että tilanne on inhottava teille, mutta loppuviimmeen teette niinkuin parhaaksi näette :girl_smile:

Toivottavasti saatte tilanteen ratkaistua, oman mielipiteeni vain kerroin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä myös pähkäillään vieraslistan kanssa,ketä kutsua ja ketä ei.En haluaisi kutsua kaikkia omia sukulaisia,joiden kanssa en ole tekemisissä juuri ollenkaan,samoin hyvät ystävät on mietinnässä,heitäkin on paljon ja tuntuu,että joko on kutsuttava kaikki n.7 + perheet,tai ei heistä ketään:/

Häät tulossa kesäkuussa 2011,onhan siihen vielä aikaa,mutta tuo vieraslista stressaa mua eniten:(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkin tuoreena foorumilaisena "tungen" tähän samaan ketjuun kutsu-dilemmani kanssa.

Meille on tulossa suht pienet häät, mutta suurin ongelma ovat vanhempani. He ovat kohtuullisen iäkkäitä (eläkkeellä) ja ovat molemmat melko huonokuntoisia "henkisesti", toisella heistä on dementia ja toisella sairauden vuoksi muuttunut luonteenlaatu. Olenko itsekäs morsian jos en kutsu heitä häihin? He ovat käytännössä koko ajan "vahdittavia" ja pelkään koko ajan milloin heistä jompikumpi kommentoisi toisille vieraille jotain tilanteeseen sopimatonta (nämä möläytykset ovat yleensä erittäin kovaäänisiä ja negatiivissävytteisiä.. ) En haluaisi pilata päivääni joutumalla murehtimaan koko ajan heidän tekemisiään..

MIehen vanhemmat ovat luonnollisesti kutsuttavien listalla.

Ja toiseen ongelmaan. miten olette kohteliaasti/fiksusti ilmaisseet jos kutsu koskee esim. vain setää puolisoineen, mutta ei heidän aikuisia lapsia perheineen?

Meillä riittää näitä ongelmia :skilletgirl: kun puoli sukua on riidoissa keskenään, ja me emme missään nimessä halua meidän häihimme mitään välien selvittelyjä. Kutsulistalla on siis tällä hetkellä yksi minun setäni puolisoineen, kummitätini perheineen, muutama ystävä, miehen puolelta taas hänen vanhempansa, ja hänen sedät/ tädit isän puolelta muttei ketään äidin sukulaisi.. Ei taida mennä ihan etikettien tai perinteiden mukaan? mutta kai ne kuitenkin ovat meidän juhlamme ja me päätämme ketä kutsumme?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä myös pähkäillään vieraslistan kanssa,ketä kutsua ja ketä ei.En haluaisi kutsua kaikkia omia sukulaisia,joiden kanssa en ole tekemisissä juuri ollenkaan,samoin hyvät ystävät on mietinnässä,heitäkin on paljon ja tuntuu,että joko on kutsuttava kaikki n.7 + perheet,tai ei heistä ketään:/

Häät tulossa kesäkuussa 2011,onhan siihen vielä aikaa,mutta tuo vieraslista stressaa mua eniten:(

Tässä jo hieman vieraslistaa miettineenä (vaikuttaa juhlatilan valintaan, että paljonko about olisi kutsuttavia), tunsin suurta helpotusta kun tein periaate päätöksen, että en todellakaan aio kutsua esimerkiksi niitä serkkuja perheineen, joiden kanssa en ole ollut missään tekemisissä pariin vuoteen (ainakaan). Sitäkin ennen olen nähnyt heitä ehkä jonkun muun sukulaisen juhlissa ohimennen..

Eli miksi turhaa kutsua ihmisiä, joita ei periaatteessa tunne ollenkaan.. Ja jos suuttuvat, niin... No kuten sanoin, ei sitä yhteydenpitoa ole tätäkään ennen ollut. :)

En siis koe velvollisuudeksi kutsua väkeä vain siksi, että ne ovat sukulaisia.

(Ja tätä päätöstä helpotti kylläkin se, että äitini antoi "siunauksen" ajatukselleni. :grin: Eli kutsun vain ne, joiden kanssa olen tekemisissä.)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään