Jump to content
Naimisiin.info

Millainen on häiden kokonaisbudjetti?


rizie

Recommended Posts

^ Sanokaa jos olen ymmärtänyt väärin, mutta minä taas olen luullut, että tämän keskustelun tarkoituksena ei ole kauhistella ja kummastella toisten budjetteja. Tämän foorumin olen kokenut niin mukavaksi juuri siksi, että ihmiset on täällä liikkeellä pääsääntöisesti positiivisin ajatuksin ja hyväksyvällä asenteella muita kohtaan. Omat ratkaisut on toki itselle aina niitä parhaita, mutta en näe mitään syytä miksi pitäisi kauhistella jos joku tekee asiat aivan eri tavalla.

Link to comment
Share on other sites

^^ Musta teidän suunnitelmat kuulostaa oikein hyviltä :) jos ei koe tiettyjä asioita tärkeinä, niin ei niihin kannatakaan laittaa rahaa. Kukin oman mielensä ja ennen kaikkea budjettinsa mukaan. Tarkoitus kun olisi, että häiden jälkeenkin riittäisi särvintä leivän päälle :girl_wink:

Sen tarkemmin erittelemättä, meillä on tosiaan siitä onnellinen tilanne, että emme joudu rahan takia tekemään kovin paljon kompromisseja. Emme kuitenkaan ole valmiita maksamaan turhasta, eli esimerkiksi 3000e juhlapaikka jäi suunnitelmista pois, koska olisimme joutuneet maksamaan n. 2000 pelkästään siitä, että henkilökunta olisi istunut koko illan tuoleissaan ja katsonut, ettei kukaan koske mihinkään/riko mitään -> ei järkeä.. Kuvaajaksi tulee miehen ystävä, koska pidimme häntä parhaana vaihtoehtona -> miehen mielestä ei olisi ollut luontevaa että häissämme pyörii joku vieras ihminen. En halunnut monen tuhannen euron hääpukua (olisin saanut sen läheiseltä häälahjaksi), koska mielestäni se on liikaa puvusta, jota en (valitettavasti) voisi käyttää kuin yhtenä päivänä -> löysin lopulta todella kauniin ja yksinkertaisen puvun melko edullisesti. Kengät löysin sattumalta alennuksesta (joten ostin kahdet eriväriset :grin: ) ja laukun teen itse, lisäämällä vanhaan satiinilaukkuun pitsiä, joka peittää vanhan kahvitahran -> oon niiin tyytyväinen kun ei tarvi heittää sitä laukkua pois (tollaisenaan se on ihan käyttökelvoton..) Kompromisseja on tehty myös vieraslistan suhteen, koska myös vanhempamme halusivat läheisimmät ystävänsä paikalle -> toivomuksia otettiin vastaan kohtuuden rajoissa ja viimeinen sana oli aina meillä. Toisaalta rahallakaan ei saa kaikkea -> haluamamme hääpaikka oli täyteenbuukattu jo ennen kihlautumistamme.

Tuntuuhan se häihin menevä rahasumma huimalta, mutta häät ovat mitä luultavimmin kuitenkin piiiiitkään aikaan ainoa illallistilaisuus, jota tulemme järjestemään tuollaiselle porukalle. Ehkä viisikymppiset sitten seuraavana?

Mielestäni tuollainen päivittely on hieman loukkaavaa ja mielestäni siitä kuultaa välillä läpi sellainen ajatus, että ne jotka tuhlaavat paljon rahaa häihin, ovat jotenkin tyhmiä, eivätkä tajua, että häissä ei ole kyse ulkoisista puitteista.. En tiedä onko tämä vain minun päässäni, vai.. :girl_sigh: Toisille 1000e on paljon rahaa häistä, toisille 5000e, toisille 10 000e, toisille 100 000e.. En minäkään kulje arvostelemassa muiden häitä sillä silmällä paljonko niihin on kulutettu rahaa. Häiden tunnelman tekee se hääparin onnellisuus :gpari:

"Itse koitan olla tarkkana sen kanssa, että maksan vain sellaisesta, jota todella tarvitsen ja joka oikeasti on sellaista laatua, että sitä ei vähemmällä rahalla saa." tiituliini, tästä en voisi olla kanssasi enempää samaa mieltä :-X

Muokattu: , käyttäjä: juillet
Link to comment
Share on other sites

^^ ja ^ komppaan.

Me emme ole budjettia kovin tarkkaan laskeneet (eritelleet mitä mihinkin) vielä, mutta suurinpiirtein 11000 taitaa mennä. Suurimman osan haukkaa luonnollisesti juhlapaikka, ruuat ja tarjoilijat, joista tulee yhteensä jo lähes 6000 euroa. Itse emme olisi ruokia alkaneet tekemään missään nimessä, vaikka eipä tuohon valitsemaamme paikkaan olisi saanut omia ruokia viedäkään, kun on ravintola.

Tarkempaa budjettia tuon tänne kunhan erinäiset asiat alkavat selkiytymään (mitään hajua kutsujen kustannuksista tms.), eli varmaan vasta ensi vuoden puolella :girl_smile:

Muokattu: , käyttäjä: Danielina
Link to comment
Share on other sites

^^^My thoughts exactly!

Mä kun foorumille eksyin, olin tosi kiitollinen kaikista näistä "mitä mikäkin maksaa", "koska kannattaa varata", "onko x hyvä/ huono valokuvaaja", "kommentteja juhlapaikasta se ja se" yms. -topiceista, koska niistä on ihan hirvittävän iso apu pareille, jotka järjestää elämänsä ihaninta yhteistä juhlapäivää ja on kaikesta ihan pihalla.

Mut jotenkin sitten tää budjettiasia on sellainen, joka tuntuu olevan hirveen arka paikka ihmisille. Joillekin on punainen vaate se, ettei penniäkään pyydetä/oteta vastaan vaikka tarjottimella annettais vanhemmilta, toiset taas vauhkoo koko pvän hinnasta ja parhaat on sitten nää kun alkaa vouhottaa kakun tai morsiuskimpun hinnasta tyyliin "on se kamala miten yks kimppu siankärsämöitä voi maksaa x euroa, siis ihan hirveetä miten kukkasiin voi käyttää noin paljon rahaa, nehän lakastuu".

Mun käsittääkseni koko tän paikan idea nyt on kuitenkin antaa ihmisille infoa ja auttaa harkinnassa, ja siihen tarkoitukseen tää foorumi on ihan tajuttoman hyvä! Mutta ihan niinkuin normaalissa elämässäkin, niin myös häiden kanssa jotkut vaan haluaa käyttää enemmän rahaa pieniin asioihin. Itse ostan kalliita laukkuja ja kenkiä ihan vaan, koska rakastan niitä ja silti vaikka söisin sillä hinnalla 2kk. Mutta en silti mene niissä kuteissa uffin ovelle haukkumaan ihmisiä, joille kirpparivaatteet on se niiden juttu, sehän nyt on ihan ihmisen oma asia mihin rahansa käyttää.

Ja onhan se nyt yhteiskunnassa ihan normaalielämässä fakta, että toiset jaksaa opiskella vuosikaudet ja päätyy kovapalkkaiseen ammattiin ja on rahaa millä mällätä. Toiset hyppää raksalle tai siivoojaksi heti yläasteen jälkeen (ei sillä, että näistä koulun lopettaneista kaikki olisi mitenkään huonotuloisia), ja elää ehkä pienemmällä budjetilla. Mutta se nyt on mun kapitalistisen mieleni mukaan ihan oikein. Ja harvemminpa olen kuullut, että parempituloiset jäkättäis siitä, miten heikompituloiset kehtaa elää niin pienellä budjetilla tai tuhlata niin vähän, kyllä se useinmiten kritiikki kohdistuu niihin, jotka hakkaa rahojaan merkkikuteisiin, kun "samanlaisethan maksaa cittarissa 19,95".

Ja meidän tapauksessa tosiaan vanhemmat maksaa 100 hengen häät ravintolassa joihin tulee kallis kuvaaja ja tyylikäs kakku. Ja minä isken jalkaani hvtin korkeet, mageet ja kalliit louboutinit. Ai että kun me ollaan pahoja! :girl_haha:

Muokattu: , käyttäjä: masilino
Link to comment
Share on other sites

Meidän hääbudjetti näyttää olevan yli 17.000.Onhan toki summa suuri mutt syy on hyvä!

Suurin osa menee ruokiin.juomiin juhlapaikkan.pukuihin ja limusinin ja kuvaajiin ja koko häihin uppoa rahaa! näiin se on :D

Link to comment
Share on other sites

Budjetti pikaisesti laskettuna hääjuhlan osalta 12 222 euroa mikäli maksimimäärä vieraita saapuu (200). Aivan liikaa meidän taloudelle, joten toivotaan vanhemmilta apua kustannuksiin - etenkin mikäli osa vieraista on lähinnä vanhemmille tärkeitä, kuitenkin sellaisia että halutaan kutsua jos budjetti vain sallii. Todellinen vierasmäärä on kuitenkin n. 150, joten budjetista 1500 euroa lähtisi pitopalvelun osasta.

Link to comment
Share on other sites

Hehe meidän budjetti alkaa hiukan revetä liitoksistaan.. Alunperin oli vajaa 5000e, nyt on 6000 eurossa jo. Ja hääthän on vasta lokakuussa, mitäköhän tässä vielä tulee :D Ja meille vieraita tulee 25.

Link to comment
Share on other sites

Meidän makumme on suht yksinkertainen ja luonnonläheinen :) Hääpaikka on juuri se meille sopiva ja olen haaveillut kyseisestä paikasta hääjuhlapaikaksi jo vuosia. Sitten, kun häät tulivat ajankohtaisiksi, ehdotus hääpaikkavalinnasta sulhaselle meni onnekseni läpi :)

Hääbudjettiimme vaikuttaa varmaankin sijaintimme (Savo-Karjala) ja se, että meillä on paljon "ilmaista työvoimaa". Meikki, kampaus, musiikki ja kuvaus hoituu ammattimaisesti ystäviemme avulla. Vieraita tulee reilu 100 ja juhlapaikalta saamme miljöön, ruuat ja majoitukset. Alkoholitarjoilu on omakustanteista varsinaisen juhlan aikana, jatkoilla on tarjolla iltapalan lisäksi boolia.

Majoitukset 170e (jatkopaikka, 1 yö kaasoille & bestmaneille, 2 yötä meille)

Ruuat 3000e

Jatkojen tarjoilut 200e

Puvut, sormus, kukat 1600e

Kutsut 50e

Budjetti siis noin 5000e, mutta ylihän se menee :D Tulee vielä kuvien teettäminen, kiitoskortit ja muuta pientä. Koristelua emme juurikaan tule harrastamaan. Paikka on niin luonnonkaunis ja sieltä luvattiin pientä koristelua pöytään (kynttilät, luonnonkukat).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Me toivotaan, että päästään n. 12 000 eurolla ilman häämätkaa. Ravintolan osuus on suurin, n. 7500 e vieraiden lopullisesta määrästä riippuen (60-80 välillä). Oikeastaan mitään ei tehdä itse. Kutsut yms. painatetaan, hääkarkkeja tai muuta askarteluja ei tule. Omasta takaa on floristipalvelut, kampaaja ja jotain muitakin. Hääpuku on vielä kysymysmerkki, varmasti löytyy joku kaunis, se ei tällä hetkellä tunnu (yllättäen!) niin tärkeältä. Saa nähdä sitten kun niitä oikeasti alkaa metsästämään... Häät on kesällä 2011 Helsingissä.

Link to comment
Share on other sites

Meillä n.150 henkilön häät ovat tällä hetkellä menossa 9000€ budjetilla, johon ei vielä häämatka sisälly, mutta mm. sormus ja puvut kuuluvat. Häät ovat maaseudulla ja kaikki mikä voidaan niin pyritään tietysti mahdollisimman edullisesti saamaan ;)

Link to comment
Share on other sites

Meille tulossa 2011 kesällä n. 120hlön häät. Pienellä paikkakunnalla onneksi löytyy palvelut ja juhlapaikka melko halvalla. Budjetiksi on pähkäilty n. 5000e, tämä on tosin vasta mietintävaiheessa :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

Meillä häät kesällä 2011, ja budjetiksi ollaan kaavailtu 5000 euroa. Vieraita on tulossa n. 80. Eilen just laskeskelin, että eipä taida tuo summa riittää, vaikka kuinka yrittää. Pitopalvelu ja bändi vievät ison osan. Mutta kun ei millään haluais ottaa ruuanlaittostressiä niskaan...

Link to comment
Share on other sites

Meidän budjettimme häille on n. 7000€ 80-90 hengelle, mistään ei olla tingitty vaan tehty ratkaisuja omien mieltymyksiemme mukaan. :) Summa sisältää morsiamen sormuksen 1200€ (huh! mut on se vaan niiiin ihana :D).

Link to comment
Share on other sites

JOU. Omiin häihin uppoaa varmaan noin 4000-5000 euroa matkoineen. Vieraita tulee 40. Suurimmat rahareijät jo tukittu eli hääpuvut ja sormukset ollaan hankittu. Tuo budjetti vähän vaihtelee, kun ei oikein tiedä mihin joitakin tavaroita laskisi. Rahasumma, mitä häihin käytetään, ei tunnu niin suurelta, kun se jaksottaa pitkälle aikavälille. Ensimmäiset hankinnat tein jo viime syksynä, vaikka häät on nyt tulevassa heinäkuussa. Myöskään suunnittelu ja toteutus ei ole stressannut koska kaikki on aloitettu niin aikaisin..

Paljon tehdään itse. Häät on omalla mökillä ja sukulaiset ja tuttavat auttaa, joten pitopalvelua ja vuokraa ei tarvi maksaa. Lisäksi positiivista on se, että kun on oma paikka, juhlia voi tasan niin pitkään kuin haluaa. Meinattiin seuraavana päivänä järjestää mökillä vielä brunssi ja aamusauna paikalla oleville ihmisille. Oma hääyö vietetään todennäköisesti teltassa. (Tämä päätös varmaan kaduttaa siinä vaiheessa kun sataa kaatamalla vettä :D )

Ruoka on myös edullista: keittoruokaa riittää vieraille ja tulee edulliseksi. Itse en edes välitä paahtopaistista, joten sellainen on turhaa. Illalla grillaillaan.

Puvun tilasin kiinasta, samoin morsiusneidolle. Lisäksi hankin mittatilauskorsetin. Yhteensä meni rahaa noin 700€ niihin kaikkiin. Miehen pukuun meni 450 euroa. Molempien kenkiin meni yhteensä noin 150 euroa. Kummatkin hankki sormukset, yhteensä 900€. Myös koristeisiin, koruihin, kutsutarvikkeisiin jne. on mennyt rahaa. Mutta loppu meneekin aika lailla ruokiin ja matkaan. Kuvaaja on tuttu ja edullinen harrastajavalokuvaaja. Matkan teemme latviaan kaverin luo, ja hääpaikan kukat tulevat olemaan pääosin omin käsin pomittuja luonnonkukkia. Musiikkia soittaa pari hyvää kaveriani ja sen lisäksi musiikki soi stereoista silloin kun he eivät soita. Hääauton virkaa toimittaa oma amerikanrauta. Juomapolitiikasta vastaa appiukko.

Jonkin mielestä voi kuulostaa melkoiselta tinkimiseltä, mutta mitäpä tällainen yksinkertainen ihminen muuta tarvii? Tärkeintä on, että lähellä on rakkaimmat ihmiset tärkeänä päivänä ja että kaikilla on hauskaa ja tunnelma rento. Haluamme myös nauttia häistä ilman stressiä ja pelkoa siitä, miten saadaan häät kustannettua -onhan pääasia se, että pääsemme naimisiin ja jatkamme elämää avioparina.

Link to comment
Share on other sites

Meillä minä käyn töissä ja mies opiskelee, vanhemmat eivät osallistuneet kustannuksiin koska eivät taloudellisesti pystyneet ja saimme ihanimman hääpäivän alle 2000 eurolla :girl_smile:

Kaikkineen laskimme hääpäivän kustantaneen 1855 euroa, tässä muutama esimerkki mistä mitäkin maksoimme:

Juhlapaikka 500e

Hääyö 60e

Morsiuspuku kiinasta 170e(+"virhepuku" 130e :girl_haha: )

Sulhasen vuokrapuku 100e

Morsiuskimppu omalla varrella + viehe yhteensä 45e

Ruoat 330e

Henkilökunnan palkka 250e

Sormus 80e

Koristelut+saippuakuplat 100e

Mansikka hääkakku 40

Loput meni esim. hiuskoristeeseen, korvakoruihin ym. morsiamen kauneussälään, ja ostettiin kyllä aika hienot kuohuviinilasit itsellemme myös :)

Ilmaiseksi saimme hääauton, meikin, hiukset, valokuvauksen ja bändin, kun meillä on taitavia ystäviä :)

Ainiin, ja vieraita oli reilu 70.

Muokattu: , käyttäjä: emmy-
Link to comment
Share on other sites

Meidän häät sadalle:

Vihkiminen 230

Paikkavuokra 50

Pitopalvelu 1400

Sulhon puku 50

Sulhon kengät 25

Morsiamen puku 350-450

Morsiamen kengät 40

Morsiamen korut 40

Häämeikki- ja kampaus 130

Sormukset 500

Koristelut 80

Kutsut 100

Bestmanien ja sulhon lakit 60

Kaasojen ja morsiamen "hunnut" 20

Morsiuskimppu 20

DJ 0

Bändit 300

Valokuvaus 0

Hääauto 40?

Alkoholi 200?

Nuo tekee lähes 3700, eli alle neljän tonnin jää lopullinen budjetti.

Olemme kaksi opiskelijaa, ja maksamme suurimman osan itse. Morsiamen vanhemmat avustavat luultavasti alkoholissa ja ruuassa, sulhon vanhemmista ei tietoa.

Onko nämä mainitut asiat varattu/ostettu, jolloin tiedätte mitä ne todella tulee maksamaan? Minusta onn todella vaikea miettiä budjettia, kuten että meidän häät ei tule maksamaan yli 3000€, kun eihän sitä voi mitenkään tietää paljon mikäkin maksaa, ellei sitten tingi kaikesta mikä ylittäisi tuon. En ole edes ajatellut tehdä budjettia, vain listat ylös, jotta tiedän mitä lopulta häät kustansi.. Mutta siis miten te ihmiset teette bydjettinne, mille te sen pohjaatte?

Link to comment
Share on other sites

Meillä häät kesällä 2011, ja budjetiksi ollaan kaavailtu 5000 euroa. Vieraita on tulossa n. 80. Eilen just laskeskelin, että eipä taida tuo summa riittää, vaikka kuinka yrittää. Pitopalvelu ja bändi vievät ison osan. Mutta kun ei millään haluais ottaa ruuanlaittostressiä niskaan...

Samoilla linjoilla mennään. Meillä The Päivä toukokuussa 2011. Hyvin karkeaa suunnitelmaa vasta tehty, mutta yritetään pitää kattona tuota n. 5000e. Vieraita kutsutaan 70-80.

Ainoa varmistunut hinta on tähän mennessä juhlapaikan vuokra astioineen ja siivouksineen 480e.

Ruoanlaittostressistä pakko sanoa sen verran, että itse pidän pienempänä pahana pientä stressiä tekemisestä, kun valtavaa stressiä liian kuivasta tai makeasta tai jotenkin muuten viallisesta kakusta... :girl_wink:

Eli kakut teen itse ja muutkin kahvipöydän pikkumakeat. Pitopalvelusta karkea arvio 25e /nuppi, eli sen 2000 saa tuohon varata. Iltapalaan kehittelen ehkä myös jotain vähän simppelimpää, makkaraa saa ainakin grillata!

Link to comment
Share on other sites

Meillä on kaavailtu budjetiksi tuollaista 5000-6000 euroa, tai ainakin sinne päin. Se mistä rahat revitään onkin sitten kysymysmerkki :lol:

Pitopalvelu ja paikka jossa a oikeudet nappaa isoimman osan. Sen jälkeen bändi ja valokuvaaja varmaankin. Vieraita tulossa noin 130 josta lapsia/nuoria 20. Häät vietetään maaseudulla, siinä isoin säästö :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä budjettia yritetään tähdätä 3000-5000 euron väliin. Vieraita on tulossa 25-30. Budjettiin sisältyy myös sormukset, mutta ei häämatkaa. Sen aika koittanee myöhemmin.

Häihin saa kyllä helposti uppoamaan vaikka kuinka paljon rahaa! Täytyy yrittää hahmottaa itselle tärkeimmät asiat ja tinkiä jostain vähemmän tärkeäksi kokemastaan...Aika paljolta tuntuu meidän budjetti, kun huomioi vierasmäärän ja vertaa muihin täällä esitettyihin arvioihin ja toteumiin. Tietysti mm. sormusten ja hääpuvun hinta eivät ole riippuvaisia vieraiden määrästä. Myös monet juhlapaikat ovat yhtä kalliita pienelle kuin suuremmallekin porukalle.

Link to comment
Share on other sites

Vielä tuohon ylempänä olevaan kysymykseen siitä, mihin budjetti pohjaa tai miten budjetin teko on ylipäätään mahdollista. Meillä on excel-taulukossa budjettihahmotelma, johon on merkitty arvioidut minimit ja maksimit eri jutuille sekä toteuma (sain idean jostain hääblogista, en muista blogin nimeä). Näitä hintoja on kartoitettu mm. kyselemällä palveluntarjoajilta ja tuttujen kokemuksien perusteella. Hintahaitari on kyllä suuri!

Link to comment
Share on other sites

Me kuulutaan sit varmaan kans tuohon pienimpien budjettien joukkoon. Vieraita meille tulee mun vanhemmat todistajiksi, ja mun isovanhemmat. Mahdollisesti vielä hemmetin ärsyttävä kummitäti kaksine lapsineen, jos äiti saa tahtonsa läpi. Eli maksimissaan seittämän vierasta. :girl_haha:

Pitopalvelusta tilataan ruuat ja kakku, aika ei vaan anna periksi alkaa tekemään itte oikeen mitään. Häämatkallekkaan ei töitten takia päästä hetikään, joten siitäkin tulee säästöjä. Vihkipaikkaa ei erikseen oteta, vaan ruuat tilataan näillä näkymin kotiin. Ja sormus mulle teetetään, tai oikeastaan muokkautetaan omista nykyisistä koruista, joten tuskin n.500 enempää menee siihenkään maksimissaan. Kaikkineen budjetti varmaan n. 600-800e.. Ja onnellinen oon jos päästään alle senkin. :girl_wink:

Ja tuo, mitä aiemmin keskusteltiin siitä, saako täällä kritisoida/arvostella/kommentoida muiden budjetteja, niin mun mielestä ehdottomasti kyllä! Sekin kritisoiva kommentti tuolla oli aivan asiallinen toteamus, ei pitäisi kenenkään loukkaantua. :girl_smile: Ja niinkuin jo tuolla todettiin, ketkä tänne tietoja omista häistään julkisiksi laittaa, täytyy olla valmis ottamaan vastaan niitäki kommentteja. Tää on keskustelupalsta, ei se ole mitään keskustelua, jos kaikesta ollaan kaikki koko ajan samaa mieltä ja vain myötäillään! :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meillä on vieraita listalla 140-160. Menoarvio vasta tosi alustava, koska häät on kesäkuussa 2011. Ollaan tehty lista, niin että on kaksi saraketta, minimi ja maksimi. Ollaan arvioitu, kuinka paljon mihinki vähintään pitää laittaa rahaa ja kuinka paljon ollaan maksimissaan valmiita käyttämään. Tällä hetkellä budjetin väli on 6000-14000€, et aika paljon voi vaikuttaa vielä. Ite maksetaan häistä maksimissaan 1000€, vanhemmat maksaa niin paljon kun tarve on, mutta ei me silti haluta ruveta tuhlailemaan..

Link to comment
Share on other sites

Meillä juhlat Helsingissä elokuun lopulla, vieraita n. 55, budjetti n. 10 000+ euroa. Karkeasti ottaen suoraan vieraisiin liittyvät kulut ovat n. 100eur/vieras, loput tulee sitten bändistä, kuvaajasta, hääpäivän puvuista ym ym. Kaikkea ei ole edes tarkasti budjetoitu, esim. kenkiä, koruja, maistraatissa käytettäviä asuja tms. joille on käyttöä hääpäivän jälkeenkin. Budjetissa ei ole mukana mm. hääyötä (vietetään kotona) eikä häämatkaa (en tiedä riittäkö rahat enää sellaiseen). Juhlapaikka ei peri tilavuokraa ja ruuat ovat kohtuuhintaiset, samoin alkoholit. Johonkin niitä roposia vain uppoaa...

Link to comment
Share on other sites

Meillä on noin 60 vierasta ja kymppitonnin hujakoille mennään. Budjettiin sisältyy noin 2000e häämatkaan, joka vastaa aika lailla tyypillistä kesälomareissuamme, majoituksia tosin ehkä upgreidataan vähän. Budjetti olisi luultavasti jäänyt alemmas ilman minun pukukatastrofiani (aiheesta löytyy purkautumisia teetetyt puvut -ketjusta), eli joudun luultavasti ostamaan viime hetkellä uuden puvun.

Mielenkiintoista tuo keskustelu budjettien suuruudesta ja siitä saako niitä arvostella. Ihmisten taloudelliset tilanteet ovat vaan kovin erilaisia - ei meillä ole ihmeemmin erikseen säästetty häitä varten, ihan normaaleilta yleisiltä säästö- ja palkkatileiltä ne rahat tulevat. Ja tosi edullisia hankintoja ovat jotkut tehneet, esim. Vieras_tiituliini_* 150 euron iltapuku olisi halpa löytö jo ihan opiskelijajärjestön vuosijuhliakin varten. Kukin käyttää rahansa mihin tykkää - itse kauhistelen mielelläni ihmisiä jotka ostavat kalliita uusia autoja ;) Rahan käyttäminen autoihin vaan tuntuu olevan sosiaalisesti hyväksytympää kuin rahan käyttö merkkikäsilaukkuihin, vaikka jälkimmäisissä säilyy jälleenmyyntiarvo. Ja tämä oli täysin off topic, jos ette huomanneet ;)

t. Keskituloinen Crevasse

Ps. Olisipa kiva lukea Shirazin hääpäiväkertomus - diggailen ideaa :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä ei tule häissämme maksamaan käytännössä mikään muu kuin minun pukuni ja sormukset.. Ainiin ja juomat! Omasta takaa tulee juhlapaikka + pitopalvelu, bändi, hääauto... Kulut pysyvät siis minimissä mutta niin halutaankin.

Vieraita tulee reilut sata.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...