Siilikissa

Maistraattivihkiminen/hääjuhlaongelma

22 viestiä aiheessa

Nyt kaivattaisiin foorumilaisten viisautta kipeästi.

Olemme menossa naimisiin elokuussa 2012. Alunperin oli tarkoitus saada vihkijä juhlapaikalle, mutta se ei nyt näytä kertakaikkiaan luonnistuvan (lähimaistraatit ja käräjäoikeus kysytty, ei onnistu.) Eli, käymme edellisenä päivänä maistraatissa vihkiytymässä ja juhlia vietetään sitten lauantaina.

Ongelma on se, että 9-vuotias kummityttöni odottaa ko. tilaisuutta kuin kuuta nousevaa. (On siis jo useampi vuosi sitten pyytänyt päästä mun morsiusneidoksi, jos menen joskus naimisiin.) Juhlatilaisuuden alussa siis olisi kiva olla joku ns. virallisempi osuus, ehkä sormusten vaihto jne. Juhlapuhujaa mies ei halua paikalle, enkä kyllä minäkään. Nyt kaipaisinkin ideoita siihen, mitä tuo ns. virallisempi osuus voisi pitää sisällään?

Omat vanhemmat on sitä mieltä, että isäni saattaa mut alttarille (maistraatin vihkihuoneessa ei paljon saatella, hyvä kun koko paikalle tuleva porukka mahdutaan tupaan...) ja haluaisin tuon kummitytön takia jonkinlaisen saapumisen, ei pelkkää kättelyjonoa.

Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii asialla päätään vaivata. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Entä jos järjestätte juhlapaikalle samanlaisen "alttarille" saattelun kuin mitä se olisi vihkijän läsnäollessa, vihkijän paikalla voisi olla joku läheinen ystävä/sukulainen, joka vaikka kertoisi kaikkien kuullen teidän tarinanne? Sitten voisitte sanoa toisillenne muutaman kauniin sanan ja esimerkiksi vaihtaa ne sormukset siinä. Sen jälkeen vieraat voisivat taputtaa ja onnitella teitä samoin tein ja kohottaa onnittelumaljat.

Itse olen miettinyt jotain tuonlaista seremoniaa, jos emme saa vihkijää paikan päälle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jotain tuontapasta oli tosiaan mielessä. "Vihkivaloista" siippa meinasi nauraa itsensä rikki, joten mieluummin joku muu puhuisi. Mietin oikeastaan josko meidän molempien isäukot saataisiin tuohon viralliseen osuuteen puhumaan, olisi mun mielestä ainakin kiva. Tarvinnee alkaa pehmittelemään tuota tulevaa appiukkoa ajatukselle... :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hahaa! Saimme kuin saimmekin myöntävän vastauksen käräjäoikeudesta ja vihkijä on tulossa juhlaamme paikan päälle! :girl_dance:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oi, onnea Siilikissa! Meille kävi sama juttu, kukaan ei suostunut tulemaan meitä vihkimään maistraatista eikä käräjäoikeudesta, olimme jo ihan epätoivoisia kunnes mieheni sai kiinni itse maistraatin päällikön joka lupasi tulla meidät vihkimään... :girl_in_love:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvä Siilikissa, että teillä kävi tuuri. Olen itse pähkäillyt samaa asiaa. Mielestäni 200 euron hinta + matkakulut on suhteettoman kallis muutaman minuutin vihkimisestä. Lisäksi juhlimme pienellä paikkakunnalla, josta on matkaa maistraattiin eli vihkijää ei välttämättä edes saataisi paikalla. Eli todennäköisesti menemme perjantaina maistraatissa naimisiin ja juhlimme lauantaina. Ehkä sitten onnittelumaljojen yhteydessä pidämme lyhyen puheen ja kerromme vihkimisestä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan pitänyt häitään tai ollut häissä, jotka on pidetty perjantaina? Ite kun haluaisin vieraiden näkevän myös vihkimisen, mutta ei vaan mitenkään luonto antaisi periksi maksaa 200€ <15 minuutin toimituksesta. Kuinkahan tahmeasti ihmiset ottavat vapaata töistä (vaikka eiväthän kaikki käy töissä vain ma-pe), eniten pelkään just sitä, ettei kukaan tule...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ En ole ollut, ja henkilökohtaisesti en olisi mitenkään innoissani kutsusta perjantaihäihin. Mulla kun ei ole sellaista mahdollisuutta, että voisin noin vain "ottaa vapaaksi" yhden päivän töistä, vaan joutuisin sitä varten tekemään melko paljon töitä. Saisi olla siis melko läheinen ihminen, että lähtisin siihen ruljanssiin (vertailun vuoksi: en saa omien häittenikään takia otettua kuin juurikin sen perjantai-illan, vaikka mielelläni ottaisin enemmän). Jos saisin vaikka sukulaiselta tällaisen kutsun, tulisin todennäköisesti vasta iltavastaanotolle (edellyttäen, että häät olisivat samalla paikkakunnalla). Muuten jäisivät väliin. Valitettavasti.

Meillä oli vähän sama ongelma, häät on lauantaina ja ensin ajateltiin mennä perjantaina maistraattiin. Mutta sitten aloin kaipaamaan sitä, että kaikki läheiset todistaisivat avioliittoon astumistamme, ja päätettiin että ei se 200€ nyt niin paljon ole. Kerran elämässä siis. Ja nyt kun vihkijä on järkätty hääpaikalle, huomattiin, että se tuo kivasti rakennetta juhlaan ja tarvittavaa ohjelmaa myös. Eli meidän mielestä win-win -tilanne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli vähän sama ongelma, häät on lauantaina ja ensin ajateltiin mennä perjantaina maistraattiin. Mutta sitten aloin kaipaamaan sitä, että kaikki läheiset todistaisivat avioliittoon astumistamme, ja päätettiin että ei se 200€ nyt niin paljon ole. Kerran elämässä siis. Ja nyt kun vihkijä on järkätty hääpaikalle, huomattiin, että se tuo kivasti rakennetta juhlaan ja tarvittavaa ohjelmaa myös. Eli meidän mielestä win-win -tilanne.

Nojoo, ainakin maistaatille win, tunnissa yks vihkijä tienaa puljulle 800 euroa. Jotenkin ihan absurdi summa minusta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli vähän sama ongelma, häät on lauantaina ja ensin ajateltiin mennä perjantaina maistraattiin. Mutta sitten aloin kaipaamaan sitä, että kaikki läheiset todistaisivat avioliittoon astumistamme, ja päätettiin että ei se 200€ nyt niin paljon ole. Kerran elämässä siis. Ja nyt kun vihkijä on järkätty hääpaikalle, huomattiin, että se tuo kivasti rakennetta juhlaan ja tarvittavaa ohjelmaa myös. Eli meidän mielestä win-win -tilanne.

Nojoo, ainakin maistaatille win, tunnissa yks vihkijä tienaa puljulle 800 euroa. Jotenkin ihan absurdi summa minusta.

Pidän kyllä aika epätodennäköisenä sitä, että 15 minuutissa ehtisi vihkiä parin ja siirtyä seuraavaan paikkaan. Mutta tietty jos on vaikka samassa korttelissa neljä vihkimistä tunnin sisällä, niin sitten maistraatti saakin jo sen 800€.

Ja siis on minustakin se 200€ ihan kamalan kallista, varsinkin kun vertaa siihen, että kristityt saavat mennä kirkossa naimisiin ilmaiseksi myös lauantaina.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nii mut 200€ se kustantaa maistraatin tiloissakin vihkiminen lauantaina, ja yhden ajan pituus ainakin nettivarauksessa on 15 min.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en kyllä pidä tuota 200€ mitenkään mahdottomana, kun miettii että työ on normaalin työajan ulkopuolella tehtävää, eli varmaankin siitä työntekijä saa ylityökorvausta tms. Ja tuskin voi maksaa palkkaa yhdeltä tunnilta, ainakaan itse en haluaisi käyttää vapaapäivästäni yhtä tuntia menemällä vieraiden ihmisten häihin, jos kerran ei olisi pakko. Ei voi ajatella, että 15 minuutin työstä joku saisi 200e, meneehän siitä nyt kaikenlaisia kuluja, onkohan siinä jopa arvonlisävero? Ja aina se töihin tuleminen jotain varten on kynnys, aika monessa palvelussa ns. aloitusmaksu on kallis, eli että joku ylipäätään tulee paikalle, sitten ei välttämättä juuri ole eroa onko paikalla 1h tai 3h. Esim bändeillä usein näin, minkä ymmärrän hyvin. En tarkoita että mielelläni 200e tuosta lystistä maksaisin (vaikka aionkin maksaa). Voi myös olla että siitä ei haluta tehdä "liian halpaa" että noita ei tulisi enempää, varmaankaan eivät mitenkään innoissaan ole joka lauantai töissä.

Ev.lut. kirkon jäsenethän maksavat kirkollisveroa, jotta sitten saavat mm. tuon vihkimispalvelun ns. ilmaiseksi... Eli ei sekään oikeesti ilmaista ole.

Muokattu: , käyttäjä: Pengantin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä ajattelen samoin edellisen kanssa.

Siis se 200€/15 min. ei välttämättä todellakaan tarkoita, että vihkijä tulee työpaikalleen lauantaiaamuna, vihkii putkeen neljä paria ja lähtee tunnin kuluttua saaden näin tunnin palkan ylityökorvauksineen. Vaan esim. meidän tapauksessa tämä ihminen tekee ensin normaalin 40h työviikon, sitten ajaa lauantaina meidän vihkipaikalle (n. 20 km maistraatista). Vihkiminen on klo 13.30 ja eiköhän tuo vähän etuajassa paikalle tule, että oikeasti pääsee vihkimään 13.30. Kolmelta hänen pitäisi olla 40 km päässä meistä (huomaa, että aikaa on 1h 15min ja 40 km, jää siis "luppoaikaa"), ja toisen vihkimisen jälkeen hän vielä palailee nämä 50 km kotiin.

Mun mielestä ei mitenkään kohtuuton korvaus maistraatille tällaisesta rumbasta joka ei siis kuulu kenenkään työvelvollisuuksiin. Vihkijä on siis töissä ainakin(!) kolme tuntia kun lasketaan matkat mukaan. Kahden parin takia. Ja tämä ei ole edes kovin paha päivä, ainakaan kun kuuntelee tarinoita. Jotkut parit ovat saaneet puhuttua henkikirjoittajan häihinsä jopa parinsadan kilometrin päähän. Tämä siksi, että kaikki vihkijät eivät suostu lähtemään virka-ajan ulkopuolella mihinkään, ja siksi heistä, jotka suostuvat, on ilmeisesti pulaa. No, täytyy sanoa, että en itsekään lähtisi. Eläkkeellä ehkä.

Hyvä vaan, että tarjoavat tällaista palvelua, vaikkakin maksullista sellaista. Mä oon tosi iloinen, että löydettiin ihminen, joka uhraa vapaapäivänsä sen eteen, että tulee vihkimään meidät hääpaikalle. Ja kiitollinen hänelle siitä.

Luulen, että virka-ajan ulkopuolella tapahtuvan vihkimisen hinta on standardi juuri siksi, että hehän joutuvat maksamaan sille vihkijälle aina palkan kaikkine lisineen jokaisesta vihkimisestä, meni siihen sitten miten paljon aikaa tahansa. Ja luulen, että suurin osa kuitenkin haluaa vihittävän jossain muualla kuin maistraatissa, jos kerran ovat ilta-ajan tai viikonlopun valinneet. Sitä, miten monta tuntia siihen menee työaikaa, ei kontrolloi kukaan. Siksi varmaan hinta on standardi, ettei tule valtiolle tappiota. Ihan ymmärrettävää.

Papeillahan on velvollisuus tulla töihin viikonloppunakin, joten sikäli vertailu kirkko- ja maistraattihäiden välillä on turhaa. Ei tuo summa ole mikään rangaistus, vaan käytännön pakko.

Ja mitä tulee siihen, että sanoin ettei se parisataa niin paljon ole.. Siis onhan se ihan järkyttävä summa. Se on mun parin-kolmen päivän palkka! Mutta ymmärrän, ettei normaalilla tuntipalkalla (plus työnantajakulut) kukaan tulisi, tai tarjoaisi tällaista palvelua. Ja kun sen ajattelee niin, että kerran elämässä. Mitä on 200€ kun sen jakaa vaikka meidän loppuelämällä? Ei mitään. Ja onhan tääkin valintakysymys, mä koen, että se on sen arvoista. Me säästetään se summa jostain, mikä ei ole niin tärkeää. Kuten mun puvusta. :grin: Tietysti ihminen, jolle se ei ole sen arvoista, ei ymmärrä mun perusteluita ja näkee vaan suunnattoman summan ja vieressä ilmaiset kirkkohäät samaan aikaan. Mutta pitää miettiä, mitä haluaa. Mistä on valmis maksamaan ja mistä tinkimään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Papeillahan on velvollisuus tulla töihin viikonloppunakin, joten sikäli vertailu kirkko- ja maistraattihäiden välillä on turhaa. Ei tuo summa ole mikään rangaistus, vaan käytännön pakko.

Ja mitä tulee siihen, että sanoin ettei se parisataa niin paljon ole.. Siis onhan se ihan järkyttävä summa. Se on mun parin-kolmen päivän palkka! Mutta ymmärrän, ettei normaalilla tuntipalkalla (plus työnantajakulut) kukaan tulisi, tai tarjoaisi tällaista palvelua. Ja kun sen ajattelee niin, että kerran elämässä. Mitä on 200€ kun sen jakaa vaikka meidän loppuelämällä? Ei mitään. Ja onhan tääkin valintakysymys, mä koen, että se on sen arvoista. Tietysti ihminen, jolle se ei ole sen arvoista, ei ymmärrä mun perusteluita ja näkee vaan suunnattoman summan ja vieressä ilmaiset kirkkohäät samaan aikaan. Mutta pitää miettiä, mitä haluaa. Mistä on valmis maksamaan ja mistä tinkimään.

Olen kylla samaa mielta Ebban kanssa. Tosin kuten Pengantin jo sanoikin tuolla ylempana, ei kirkollinenkaan vihkiminen loppupeleissa ole ilmainen, silla kirkkoon kuuluvat maksavat kirkollisveroa. Onhan se arsyttavaa, etta siviilivhkimisen jarjestamisesta virka-ajan ulkopuolella on suhteellisen paljon vaivaa, mutta jos vaan saamme jonkun meidat vihkimaan haluamamme paivana ja aikana, maksan tuon summan ihan kohtuullisen hyvalla mielella.

Muokattu: , käyttäjä: Roslin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille oli heti itsestään selvää, että maistraatista halutaan vihkijä juhlapaikalle lauantaina. Kaipa kohautin vain olkiani tuolle 200 €:lle, joka sinänsä hassua että häiden suunnittelussa olen pohtinut useaan kertaa tarkkaan tuon kokoisen summan käyttöä johonkin muuhun. :girl_haha: Mutta me molemmat halusimme mennä oikeasti naimisiin nimenomaan hääjuhlan päivänä ystävien ja sukulaisten paikalla ollessa.

Ja ehkäpä minä olen tuon 200 € säästänyt vuosien varrella, kun en ole koskaan kirkollisveroa maksanut... :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onhan se 200€ paljon rahaa, mutta en minäkään tuota pahana pidä. Joutuuhan tuon saman maistraatissa paikanpäällä vihkimisestä maksamaan. Suora lainaus Pirkanmaan käräjäoikeuden sähköpostista: "Vihkimisestä aiheutuvat kulut ovat samat kuin maistraatissa eli tällä hetkellä 200 euron vihkimismaksu + matkakulut.". Eli ekstrana tulee sitten nuo matkakulut, mikä nyt on varsin kohtuullista.

Nykyään taitaa olla niin, että jos liittyy kirkkoon, voi erota aikaisintaan vuoden päästä (?). Eli jos laskee vuoden kirkollisverot 2 hengeltä vertailuksi, niin taitaa tuo siviili tulla halvemmaksi kuitenkin ;)

Anyway, jokainen tavallaan :) Meille on ollut sanomattakin selvää, että halutaan vihkiminen juhlapaikalle kaikkien läsnäollessa <3

Edit: kielioppivirhe, menee hermo! :D

Muokattu: , käyttäjä: Kaimaani

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onhan se 200€ paljon rahaa, mutta en minäkään tuota pahana pidä. Joutuuhan tuon saman maistraatissa paikanpäällä vihkimisestä maksamaan. Suora lainaus Pirkanmaan käräjäoikeuden sähköpostista: "Vihkimisestä aiheutuvat kulut ovat samat kuin maistraatissa eli tällä hetkellä 200 euron vihkimismaksu + matkakulut.". Eli ekstrana tulee sitten nuo matkakulut, mikä nyt on varsin kohtuullista.

Nykyään taitaa olla niin, että jos liittyy kirkkoon, voi erota aikaisintaan vuoden päästä (?). Eli jos laskee vuoden kirkollisverot 2 hengeltä vertailuksi, niin taitaa tuo siviili tulla halvemmaksi kuitenkin ;)

Anyway, jokainen tavallaan :) Meille on ollut sanomattakin selvää, että halutaan vihkiminen juhlapaikalle kaikkien läsnäollessa <3

Edit: kielioppivirhe, menee hermo! :D

Nii tai siis se 200€ tulee siitä viikonlopusta, eihän maistraatissa paikanpäällä vihkiminen maksa mitään jos menee virka-aikana. Mun käsittääkseni kirkosta saa kyllä erota vaikka seuraavana päivänä, mutta vero menee silti koko vuodelta. Itelle se vuoden kirkollisveron määrä ei tosin ole mikään vertailukohta, kun en ikimaailmassa liittyisi takaisin kirkkoon häiden (tahi minkään muunkaan) takia.

Itelle se summa vaan tuntuu hirmu suurelta, vaikka ymmärrän kyllä miksi vihkiminen viikonloppuna maksaa, sitä vaan en ymmärrä miksi sen pitää maksaa noin paljoa. Selostakaas muuten joku mulle, mitä tää matkakustannuksista sanottu (maistraatti.fi-sivuilla) oikein suomeksi tarkoittaa:

"Matkakustannukset jaetaan samana päivänä vihittävien vihkiparien kesken. Jos päivän kaikki virka-ajan ulkopuoliset vihkimiset tapahtuvat virkapaikalla, matkakustannukset jaetaan vihkiparien kesken tasan. Muussa tapauksessa saman päivän aikana eri paikkakunnilla tapahtuvien vihkimisten matkakustannukset jaetaan matkojen suhteessa. Mahdollinen päiväraha jaetaan aina tasan vihkiparien kesken."

Eli jos joku päättää mennä naimisiin jossain P-Savon toisessa nurkassa ja sinne joku lähtee vihkimään, niin pitääkö maistraatissa vihittävienkin (tai jos hääpaikka on suunnilleen maistraatin kulman takana) "osallistua" näiden matkakustannuksiin? Ja mitä ihmettä tuo tarkoittaa, että jos kaikki menevät virkapaikalla naimisiin, niin matkakustannukset jaetaan tasan? Mitä matkakustannuksia silloin tulee, jos vihkijän ei tarvitse matkustaa minnekään, vai korvataanko sillä vihkijän työmatkan kulut? Ja mitä ihmettä tuo "saman päivän aikana eri paikkakunnilla tapahtuvien vihkimisten matkakustannukset jaetaan matkojen suhteessa" tarkoittaa, wuut?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Mina saan tuosta sen kasityksen, etta se pari, jonka vihkipaikkaan on pisin matka, maksaa myos eniten ja painvastoin. Todella epaselvastihan tuo on kylla ilmaistu.

Muutenkin taytyy nyt sen verran purnata maistraatista, tai lahinna Turun maistraatista, etta eivat kylla ole kovin palvelualttiita. Lahetin sinne sahkopostia, eivatka suvainneet vastata millaan tavalla. Kun menin paikalle, jokaisen tiedon jyvasen sai itse nyhtaa virkailijalta, jolla ei ollut siis minkaan valtakunnan oma-aloitteista kykya kertoa asioista, joita vihkimiseen, vihkijan varaamiseen ja jne. liittyy. Han ilmeisesti suosi kylla-ei-tyyppisia vastauksia. Laitoin tassa yksi paiva sahkopostia samasta asiasta Turun karajaoikeuteen, niin sielta tuli samantien vastaus, ja vielapa kohtelias ja ihan kohtuullisen informoiva sellainen.

Muokattu: , käyttäjä: Roslin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo

matkakustannukset jaetaan matkojen suhteessa
tosiaan tarkoittaa, että jos vihkijällä on kotoaan ekalle paikalle vaikka 20 kilometriä, ekalta tokalle 150 km ja tokalta kotiin 130 km, niin ositetaan noiden suhteessa, eli tuon tokan paikan pari maksaa enemmän niitä kuluja.

Jos kaikki vihitään lauantaina maistraatissa, tulee vihkijälle siitä tosiaan matkakuluja,koska hän tulee vapaapäivänään sinne. Eli ei ole mikään normaali matka kotoa töihin kuten arkena (joita ei siis korvata), vaan hänelle maksetaan siitä, että käyttää vapaapäivänään esim. autoaan ja ostaa siihen bensaa tai vaihtoehtoisesti vaikka julkiseen kulkuvälineeseen matkalipun.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo, mä puhuin siis nimenomaan lauantaista. Ei kai se virka-aikana mitään maksa. Eikä mekään kirkkoon häiden takia liityttäisi, mutta tuo kirkollisverojuttu vaan jatkeena edellisiin, jotka jo sanoivatkin, ettei se kirkko ilmainen ole.

Ja matkakulut jaetaan tosiaan suhteessa matkaan, eli hevonkuusessa vihittävä maksaa enemmän, kuin lähellä vihittävä. Jos oikein kiinnostaa, niin kannattaa kysyä suoraa maistraatista millä kaavalla sen sitten laskevat. Tuskin siinä kuitenkaan kenenkään muun matkoja joutuu makselemaan :) Päiväraha sitten onkin vakio per päivä, joten se jaetaan luonnollisesti tasan.

Itse pistin viestiä Pirkanmaan käräjäoikeuteen ja sain samoin tein vastauksenkin, mutta harmikseni ottavat varauksia vasta 1-5kk ennen vihkiajankohtaa.. Pitää palata siis keväällä asiaan ja toivoa, että joku vihkijä järjestyy.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä sattui siviilivihkimisen kanssa erikoinen tilanne, kun tuntia ennen omaa vihkimistä oli saman juhlapaikan pihalla toisen parin vihkiminen. Eli meidän kohdalla pistettiin matkakulut siis puoliksi toisen parin kanssa. Kukaan ei siis häviä matkakuluja jaettaessa, vaan kaikkien kulut pienenevät suhteessa siihen, jos yksin joutuisi matkakulut maksamaan.

Minä en niinkään vastusta siviilivihkimisestä maksamista, vaan laskun maksoin ihan tyytyväisenä. Ongelmana on ennemminkin siviilivihkijän saamisen vaikeus, kun ei voi etukäteen tietää saako vihkijää vai ei. Olisin maksanut enemmänkin, jos vain olisin saanut varattua vihkijän hieman aiemmin. Onhan se jo koomista, että morsiamella on kampaaja varattuna ennen vihkijää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä en niinkään vastusta siviilivihkimisestä maksamista, vaan laskun maksoin ihan tyytyväisenä. Ongelmana on ennemminkin siviilivihkijän saamisen vaikeus, kun ei voi etukäteen tietää saako vihkijää vai ei. Olisin maksanut enemmänkin, jos vain olisin saanut varattua vihkijän hieman aiemmin. Onhan se jo koomista, että morsiamella on kampaaja varattuna ennen vihkijää.

Tama on niin totta! On todellakin ironista, mutta myos todella raivostuttavaa, etta juhlapaikat, pitopalvelut sun muut pitaa usein varata jo ainakin vuotta ennen, mutta vihkijaa saa jannitaa melkein loppumetreille. :girl_cray2:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään