Minniliini

Mitä eroa hääkimpulla ja "tavallisella" kimpulla?

16 viestiä aiheessa

Hieman tyhmä kysymys, mutta aiotteko te kaikki tilata ihan "oikean" hääkimpun? Minä olen nähnyt kaupoissa ihania kimppuja, jotka mielestäni menisivät aivan hyvin hääkimpusta, ja hintaa näillä on ollut jopa alle 20 euroa. Tuntuu, että jos kukkakaupassa sattuu mainitsemaan sanan "hääkimppu", hinta nousee hetkessä reilusti...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hääkimpussa tietääkseni maksaa sidonta, joka tehdään jotenkin eri lailla ja ilman kukkien omia varsia. Mutta itsekin aion ottaa tavallisen kimpun. Ei viitsi pienestä budjetista laittaa suurta summaa kukkiin, kun en erityisesti kukka-ihminen ole muutenkaan. Se vaan tulee mieleen, että kukkien omat varret voivat periaatteessa tahrata, eli kannattaa varmaan askarrella kimpulle jonkinlainen "kädensija" joka piilottaa varret.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

On varmasti totta, että hää-etuliite nostaa hintaa melkein missä vain, mutta itse ymmärrän kyllä sen, että kimppu maksaa. Hääkimpun suunnittelu ja tekeminen vievät enemmän aikaa kuin tavallisen kimpun tekeminen. Itse olin kukkakaupassa tunnin suunnittelemassa kukkia, joista ainakin 30 min meni hääkimpun suunnitteluun. Olen vielä erikseen menossa katsomaan kimppua kun sitä sidotaan. Hääkimpun kestävyysvaatimukset ovat myös hieman eri luokkaa kuin tavallisella kimpulla. Kimpun pitää kestää kauniina ja tuoreena koko päivän ja kestää "rankkojakin" olosuhteita (heittäminen). Itse maksan kimpusta ihan mielelläni n. 100 €, kun tiedän, että saan mieleiseni ja kauniin kimpun.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Harvat kukat/kukkakimput ovat rumia :girl_smile:

Joten jos niiden kukkalajikkeiden kanssa ei ole niin tarkkaa, niin ehkäpä voisi ostaa edullisen testikimpun, ja katsoa pärjääkö se muutaman tunnin ilman vettä (mahdollisissa juhlissa kimppu kuitenkin voi olla vedessä maljakossa).

Ja tosiaan voihan varret laittaa "sumppuun" vaikka kankaan sisään, ja pyörittää satiininauhaa varsien ympärille niin että kangas peittyy.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt on kimppu tilauksessa, ja hinnaksi tulee n. 20 euroa. :) Ja nätti kimppu siitä tuleekin, vaikka onkin vaatimaton. Siihen tulee valkoista gerberaa, harsokukkaa ja murattia.

On varmasti totta, että hää-etuliite nostaa hintaa melkein missä vain, mutta itse ymmärrän kyllä sen, että kimppu maksaa. Hääkimpun suunnittelu ja tekeminen vievät enemmän aikaa kuin tavallisen kimpun tekeminen. Itse olin kukkakaupassa tunnin suunnittelemassa kukkia, joista ainakin 30 min meni hääkimpun suunnitteluun. Olen vielä erikseen menossa katsomaan kimppua kun sitä sidotaan. Hääkimpun kestävyysvaatimukset ovat myös hieman eri luokkaa kuin tavallisella kimpulla. Kimpun pitää kestää kauniina ja tuoreena koko päivän ja kestää "rankkojakin" olosuhteita (heittäminen). Itse maksan kimpusta ihan mielelläni n. 100 €, kun tiedän, että saan mieleiseni ja kauniin kimpun.

Ymmärrän kyllä vallan hyvin, että kimpusta on valmis maksamaan, jos sitä pitää noin tärkeänä. :) Mutta esim. mulle kimppu ei ole niin tärkeä, jos se nyt sattuu nuukahtamaan kesken päivän niin sittenpähän nuukahtaa. Aionhan sen joka tapauksessa heittää pois jollekin onnekkaalle, enkä muutenkaan aio kanniskella sitä ympäriinsä enää juhlan aikana. Ja kun meillä vielä on talvihäät, niin minkään kukan kestävyydestä ei voi olla 100% varma. Sitäpaitsi kyllä tavalliset kimput yleensä kestävät ainakin muutaman päivän nättinä maljakossa. Vedensaantiin olen lukenut jostain hyvän niksin: Laittaa varsien ympärille pienen muovipussin ja sinne vähän vettä. Sitten kietoo kukkateippiä ympärille niin että muovipussi peittyy, ja vielä nätti nauha ympärille, niin samalla hoituu myös puvun suojaaminen varsilta eikä näytä päällepäin epäilyttävältä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moi!

Olemme menossa sulhoni kanssa naimisiin maistraatissa 5. heinäkuuta. Haluan itselleni kimpun oikeastaan vain hääkuvan takia. Onhan sitä kiva kanniskella kaupungilla muuten vain mukana, mutta ilmankin siis pärjäisin. Emme juhli mitenkään isosti, siviilivihkimisen jälkeen karkaamme vanhemmiltamme parin tunnin hääkuvaussessioon miljööseen ja sen jälkeen jatkamme päiväämme kahdestaan.

Kysymykseni siis kuuluu: mitä eroa on hääkimpun ja ns. tavallisen kimpun kestävyydellä? Kävin kukkakaupassa ja tilasin heiltä tavallisen kimpun väritoiveilla. Heillä oli tämän mallinen valmis kimppu esillä, jonka "rönsyävyyteen" ihastuin:

005500.jpg

Väreiksi valitsin valkoista, kermaa, keltaista ja tummaa oranssia (mekkoni on kermaisen kellertävä ja lyhyt). Sovimme kimpun maksimihinnaksi 40€. En haluaisi panostaa kimppuun, jonka toteuttaa tehtäväänsä oikeastaan vain kuvaustilanteessa, juuri tuota enempää. Nyt minulle vain tuli mieleen, että onko normaalit kimput tehty vain pientä kuljetusta kestäviksi ja tarkoitettu pidettäväksi koko loppu aika vedessä? Olisihan se kiva, että kimppu ei nuupahtaisi siinä neljässä tunnissa, jonka se on ilman vettä. :/ Toisaalta samoista kukista nekin on tehty kuin hääkimput.. Onko ajatuksia?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Nyt minulle vain tuli mieleen, että onko normaalit kimput tehty vain pientä kuljetusta kestäviksi ja tarkoitettu pidettäväksi koko loppu aika vedessä?

Tämähän se juuri on asian ydin:) Sinuna pyytäisin laittamaan varsien ympärille kosteutta ja pussin, ja sitten päällimmäiseksi jonkun väriin sopivan kuitukankaan. Pitäisin sitten koko päivän sen kosteuspussin paikoillaan. Kun tämän tekee siististi, voi olla parempikin ratkaisu kuin kukkien omat varret - jotka eivät "tavallisessa" kimpussa ole niin viimeistellyt kuin morsiuskimpuksi tehdyssä kimpussa. Voithan myös viedä mukanasi jonkun sopivan värisen kankaanpalan, joka kiedotaan kosteuspussin päälle tiukasti (kukkakaupoissa on yleensä aika pienet valikoimat kankaita). Sitten kun vain on mahdollista, laitat kukat vapaaseen veteen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselläni oli floristilla teetetty kukkakimppu, mutta mielestäni jokainen itse päättää mikä on tärkeintä. Jos kukat eivät ole tärkeitä, miksei sitä voi olla vaikka ilman kimppua, tai sitten sellaisen kaupan kimpun kanssa. Ei yhtään minusta sen huonompi asia ole kuin floristilla teetty kallis kimppu. Kunhan morsian itse on tyytyväinen, se on pääasia!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle ammattilaisena on niin tärkeää, että on nimenomaan morsiuskimppu eikä ihan perus onnittelukimppua. Tiedän kuitenkin tarkemmin mitä vaatimuksia kimpulle asetetaan... Joskus vois sanoo, että tieto lisää tuskaa. Ehkä ei ois niin kamalan tärkeetä, jos en tietäs kaikkea mahdollista. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Rii'a, kerro kaikki! :D Itse oon kans tätä pohtinut, kun mua miellyttää enemmän normikimpun malli kuin pyöreät morsiuskimput. En kuitenkaan halua, että kukkaset nuukahtaa kesken tai käy jotain vielä kamalampaa, jota en osaa edes kuvitella. (Oon jo kauan haaveillut floristin ammatista, joten vaihdan tän harrastuksen työksi, jos akateeminen ura ei lähdekään nousuun ;) ) Kukat on siis tärkeitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Rii'a, kerro kaikki! :D Itse oon kans tätä pohtinut, kun mua miellyttää enemmän normikimpun malli kuin pyöreät morsiuskimput. En kuitenkaan halua, että kukkaset nuukahtaa kesken tai käy jotain vielä kamalampaa, jota en osaa edes kuvitella. (Oon jo kauan haaveillut floristin ammatista, joten vaihdan tän harrastuksen työksi, jos akateeminen ura ei lähdekään nousuun ;) ) Kukat on siis tärkeitä.

 

 

No se miks tieto lisää tuskaa, on juur se, että tiedän, että mitä vaan pystytään tekemään, jos vaan on ammattitaitoinen floristi asialla, eli kaikkeen tekemiseen löytyy kyllä sopivat sidontatekniikat, ja matskut, jos vaan halua on. Tämänpä vuoksi kivoja kimppuja on liiiiikaaaa.  :girl_cray2:  Haluan ne kaikki.  :girl_in_love:

 

Kivitasku: Osaatko tarkentaa mitä tarkoitat normi kimpun mallilla vs. pyöreä morsiuskimppu? :)

 

Sitten morsiuskimpun tulee täyttää sille asetetut vaatimukset joita ovat: 

 

*sen tulee sopia morsiammelle (johon vaikuttaa morsiamen ulkoinen olemus, -koko, - persoonallisuus, -luonne, morsiuspuku, asusteet, korut, morsiamen lempikukat ja -värit)

*morsiuskimpun tulee olla miellyttävä kantaa (HUOM! kaikki kimput ei sovi jokaiselle kannettavaksi ts. morsiamen fysiikka tulee esteeksi), sen vuoksi erilaisia kimppuvaihtoehtoja kannattaa kokeilla kantaa

*kimppu ei saa liata tai sotkea, eikä se saa takertua esim. morsiuspuvun kankaaseen kiinni (lähinnä laskeutuvat kimput)

*kimpun tulee olla myös teknisesti niin laadukas, että se kestää koko juhlan ajan muuttumattomana (oli juhla sitten 2h vs. 10h)

*myös häätilaisuuden luonne tulee ottaa huomioon (vihkitapa, häiden juhlallisuus/eleettömyys, juhlapaikka, häiden teema, juhlien kesto, häiden ajankohta)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Rii'a, nyt tulee äärimmäisen epäprofessionaalista settiä, koita kestää ;)

Useimmat näkemäni morsiuskimput on olleet sellaisia puolipallon muotoisia, ja jotenkin niin tiukkaan sidottuja, että mua alkaa ahdistaa :D Haluaisin siis itselleni sellaisen 'plättänän', joka on reunustettu vihreillä. Mietin jopa itse sitomista, kun mulla on niin outo maku, et mahtaakohan kukaan suostua sitomaan sellaista sillisalaattia kuin mä haluaisin. Mut lienee paras jättää homma kuitenkin jonkun ammattilaisen käsiin, koska sitä kimppua kuvassa saakin sitten katsella.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kivitasku: Kimppuhan pystytään sitomaan niin matalaksi, kun haluut. Yleisin on juurikin, tuo sivuprofiililtaan suunnilleen puolipallo, mutta siitä voidaan sitoa täysin litteäkin, jos niin haluat. Tekniikkana tuolloin käytetään katkaistuin varsin tekniikkaa, joka ei ole sidontatekniikka halvimmasta päästä, koska jokainen kukka, ja vihree langoitetaan ja teipataa, vie siis aikaa. Mutta, jos oot valmis maksamaan, niin takuulla joku ammattitaitoinen floristi sen sulle tekee, oli sit tyylisi millanen vaan. En suossittele ite alkamaan kokeilemaan, koska tekniikka vaatii oikeasti ammattitaitoa, jota ei kaikilla kukkakauppiaillakaan ole.  :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onnistuin jo tilaamaan itselleni meikkauksen ja kampauksen ilman hää-nimikkeestä tulevaa lisähintaa, onnistuiskohan kimpun kanssa sama? Jos en löydä kohtuuhintaista kimppua, jätän kukat pois kokonaan. Mennään maistraatissa naimisiin, joten kimppu ei ole mitenkään "superpakollinen".

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla on ajatuksena tehdä kimppu vihkipäivänä löytyvistä niittykukista. Sopii minulle parhaiten ja niitä kimppuja voi sitten tehdä uusia sitä mukaa kun lakastuu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään