-Rory-

Missä yritätte säästää?

360 viestiä aiheessa

Olen tee-se-itse-nainen. Ja monet sukulaiseni ovat myös. Niinpä:

- hääpuvun suunnittelen ja ompelen itse

- hääjuhlissa kaikki muu syötävä/juotava, paitsi lämmin ruoka ja täytekakku, ovat omatekoisia

- koristeet omatekoisia

- alkoholitarjoilu ei erityisen runsasta

- kutsukortit ja kiitoskortit teen itse (olen graafisen alan ihminen, tehnyt mm. kirjojen taittotöitä, kuvankäsittelyä jne. joten nämä saa tehtyä "ammattitaidolla")

- hääkuljetuksesta (mieheni äidillä on ihana, persoonallisen ja hauskan näköinen auto, josta sekä minä että miehemme pidämme kovasti, joten sillä menemme kirkkoon ja juhlapaikalle. Ei maksa mitään)

Ja vastapainoksi laitettakoon, että mistä EMME TINGI:

- vieraiden määrästä (ketään meille tärkeää ihmistä emme jätä pois listalta, mutta toisaalta emme ala pelkästä kohteliaisuudesta kutsumaan mitään satunnaisia puolituttuja)

- juhlapaikan laadusta (no, ei me kovin kallista olla ottamassa, mutta emme myöskään kaikkein halvinta ja huonointa vaihtoehtoa)

- ohjelman tasosta (elävää musiikkia on ainakin oltava, kaikille, myös perheitten pienimmille haluamme mukavaa ohjelmaa)

- ruuan laadusta (okei, emme me mitään hummeria aio tarjota, mutta haluamme että kaikille tulee maha täyteen ja jää sellainen näkemys, että ruoka oli tosi hyvää)

Molempia listoja voisi varmasti vielä jatkaa, ei vaan tule nyt mieleen :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ollaan miehen kanssa puhuttu että oikeastaan ainoa missä säästetään ja isosti, on että karsitaan vieraslistaa kovemmalla kädellä. Molemmat tahdotaan muutenkin vähän pienemmät häät, eikä kumpaakaan huvita kutsua joitakin serkuksia yms joita on nähnyt viimeeksi pelinappulan kokoisena. Myös kutsut teemme itse, sekä varmasti hääkoristelut, koska tykkään paljon askartelusta ja kaikennäköisestä näpräilystä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pukuun, juhlapaikkaan ja bändiin sekä sormuksiin menee eniten rahaa ja niissä en aio tinkiä. Koristeissa, kukissa, tilpehööreissä ja muissa krumeluureissa mennään sieltä missä aita on matalin eli työpaikan kopiokone laulaa ja alennusmyynneistä saa kaikkea kivaa, jota voi itse tuunata juhlakuntoon. 8-)

Hääauto lainaksi tutuilta bensakuluja vastaan

Kutsut tekee tuttu graafisen alan työmyyrä

Ruuat tehdään itse

Keittiöhenkilökunta tuttuja, palkkiot nimellisiä korvauksia

Kaasolle ja Bestmanille nakit napsumaan

Vieraslistalla vain oikeita tuttuja ja ystäviä

Koristeet pelkistettyjä ja hyödynnettävissä jälkikäteen muissa tilaisuuksissa

Kaikki mahdollinen lainataan/hankitaan halvalla

Kaikki kavereidenkin suhteet käytössä mm. bändi, panimo, keittiöpoppoo, ruuat jne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tilaan pukuni mittatilaustyönä ulkomailta. Tässä säästyy jo n.800e.

Kutsumme vain läheisimmät ystävät ja sukulaiset, emmekä lapsia ollenkaan (alle 12v).

Hääkakku äidin parhaan ystävän kautta ja auto tod.näk. entisen avomieheni tuttavalta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me aiotaan säästää puvuissa (hyvä kaveri ompelija, ei tarvii maksaa kuin kankaat), kukkia ei tule muita kuin kimppu ja vieheet. Ajateltiin tehdä itse kaikki koristeet. Muutenkin askarrellaan itse kaikki mahdollinen. Kengät ostetaan kesän alennusmyynnistä, samoin kuin kaikki muukin mitä löytyy. Molempien vanhemmat osallistuvat kustannuksiin, kai se on säästöä sekin. ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Opiskelijoita kun ollan niin oikeastaan kaikessa pitäis yrittää säästää.

Mm. oman hääpukuni tilasin netistä kiinasta, makso tullimaksujen kanssa n.200 e ja oli oikein hieno ja juuri minun mitoille sopiva ja toimitus oli tosi nopea, n. 3 viikkoa siitä, kun olin tilannut puvun, niin se oli jo Suomessa.

Kihlasormukseni kanssa ei onneksi edes sovi timanttisormus, joten vihkisormuksessa säästää hienoon timanttikoruun verrattuna paljon.

Kaikessa muussakin ollan yritetty valita huokeaa, mutta kyllähän siitä yhteissummasta kuitenkin aika iso muodostuu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä häiden budjetti on tiukka, joten säätötoimenpiteitä on täytynyt miettiä. Tärkein säästökohde lienee vieraiden määrä. Pidämme suhteellisen pienet häät, 50-60 vierasta. En myöskään aio ostaa uutta pukua, ainakaan Suomesta. Ruoka-osastolla teemme mahdollisesti osan tarjoiltavista itse. Häävalmistelut ovat vasta alkumetreillä, pää pyörällä olen lueskellut näitä sivuja...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei Vienokesä!

Kirjoitit, että säästit tilaamalla pukusi Kiinasta. Olen vähän lueskellut pukeutuminen sivustolta aiheesta. Itsekin juuri säästösyistä ko. asiasta kiinnostunut. Jännittää kuitenkin, että millainen puku sieltä mahtaisi tulla. Tämä menee vähän ohi aiheen, mutta tiedustelisin tilasitko jostain "pukeutuminen" osiossa mainitusta paikaista? Olitko tyytyväinen hinta-laatu-suhteeseen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

-Säästämme vieraiden määrällä, eli vaikka kavereita olisi ja paljon, joita haluamme kutsua, karsitaan karsitaan.. Samoin karsitaan suvusta, eli kutsutaan vaan ne "pakolliset". Eli noin 70 hengen häät

-viinakset haetaan Tallinnasta, koska sitä pitää olla paljon johtuen kavereistamme.  ;D Hmm, ja meistä..

-ei hääkarkkeja tms. hörsötyksiä eikä todennäköisesti bändiä, ellei kaveripiiristä löydy.

-ei hääpaikan koristelua (tarpeeksi vaikuttava jo ilmankin)

Se mistä ei karsita, on pitopalvelu, eli halutaan tarjoilla hyvät murkinat läheisimmillemme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me satsataan itse juhlaan saastelematta, mutta sitten sellaiset asiat jotka eivat ole meille niin tarkeita, ovat hyvia, joskin pienia saastokohteita. Saasto se on pienikin saasto! ;)

-Olin jo tilaamassa kutsuja, lahes 2,5e/kappale, kun tajusin etta alle puolta halvemmallakin saa lahes yhta hienoja kortteja, ja ne eivat kuitenkaan vaikuta juhlan hienouteen mielestani mitenkaan.

-Meille ei ole niin valia milla haapaivana liikumme, mika vaan tutun auto tai vaikka taksi kelpaisi. Tosin hyva ystavani joka harrastaa vanhoja autoja on lupautunut kuskiksi, eika siita tarvitse maksaa.

-Haakenkiin en aio varsinaisesti sijoittaa, vaan ostan varmaan ihan tavalliset kullan variset juhlakengat joita voi sitten pitaa haiden jalkeenkin.

-Kuvaajan saimme ihan vahingossa todella edullisesti, ja puolta halvemmalla kuin olimme siihen alunperin budjetoineet.

-Luovuimme bandi-ideasta ja meille tulee DJ. Siinakin saastimme monta sataa ja hyva DJ saa varmasti ainakin yhta kovan menon tanssilattialle kuin bandikin.

Satsata aiomme hyvaan ruokaan ja juomaan, ja itse juhlapaikkaan. Haluamme etta juhlassa meilla ja kaikilla vierailla on hauska, rento, villi, vauhdikas ja onnellinen tunnelma

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kun tassa olen nyt alkanut megahaidenin megabudjetin (12000€) kovat leikkaukset. Olen paattanyt tehda kutsut itse. Teimme jo Save The Date magneetit itse ja saastimme niissa lahes 200€ joten kutsuissa saastamme ainakin samanverran kun teemme itse, plus saamme saman tyyliset ja meidan nakoiset.

Muita saastovinkkeja en ole keksinyt, koska haamme on alunperin suunniteltu yksinkertaiseksi, elegantiksi. Emme ole halunneet alunperinkaan mitaan turhia asioita, kuten jaaveistoksia tai suklaafondu lahteita tms.(Taalla tuo edellamainittu on melkoisessa huudossa)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mekin haluttiin pienet häät. Tosin äitini toimesta vieraslista sitten triplaantui ja maistraatti vaihtui papin aameneen... ::)

No, puolet suvusta jää vieläkin kutsumatta ja pappikin on ilmainen.

Itse maksetaan kaikki hääkulut, joten tinkiä kyllä täytyy jossain asioissa.

Hiukset laittaa äitini, tarjoilut tehdään talkoohengessä ja muutama luotettava ystävä on sitten hoitamassa tarjoilun paikan päällä. Itse meikkaan ja puku tulee vuokralle, jollen löydä samaan hintaan jostain omaksikin. Ystävä sitoo kimpun, se on samalla sitten heidän häälahjansa meille.

Kallein juttu on sormus, mutta siinä ei kyllä aleta pihistelemään...    :-X

Hääautoksi kelpaa ihan mikä vaan, ei ole minulle väliä...

koristelu tehdään pitkälti luonnonkasvein, eli ei mene kukkakauppaan kovinkaan paljon.

Perimmäisenä ideana olisi, että lahjalistaa ei ole, vaan kaikki lahjat otettaisiin mieluiten rahana. Jolla sitten häiden kuluja saisi katettua ja esim. äidille ja muille voisi antaa hieman palkkaa leipomishommista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moikka!

Neuvoni on, että asiat tärkeysjärjestykseen ja kaverit töihin!

Itse päätimme pitää pienet häät, sillä samalla budjetilla jolla olisimme kestinneet 100 juhlavierasta, pidämme nyt vain lähiystävillemme ja sukulaisillemmme unelmien häät, mistään tinkimättä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaikessa mahdollisessa missä vain voi.

Eli :

-auto vanhempieni oma

-musiikki cd:tä

-juhlapaikka vanhempieni omakotitalo

-vierasmäärässä ( korkeintaan 45-50 )

-kutsukoriti teen itse, samoin koristelut .

Muuta ei ruuassa eikä tajoilujuomissa eikä missään nimessä kakussa !!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä säästetään todennäköisesti ainakin näissä:

- Teemme häämatkan luultavasti mökille. Uskon, että suuren päivän jälkeen tekee mieli vain köllötellä kahdestaan rauhassa eikä jonotella lentokentillä ja kiertää museoita. Lähdetään sitten myöhemmin räntäsateiden aikaan johonkin ihanaan paikkaan.

- Hääauto on oma, eli sulhasen harrasteauto.

- Äitini tekee luultavasti hääpuvun.

- Teen kutsut ja kiitoskortit itse.

- Koristeluihin käytetään ilmaisia luonnon antimia, esim. viljantähkiä joita löytyy appiukon pellosta.

- Juhlapaikan sijainti on hieman syrjäinen, joten vuokra on todella edullinen.

- Juomat haetaan Virosta tai Saksasta.

Näistä taas ei tingitä:

- Hyvä musiikki eli jousikvartetti kirkkoon ja hyvä bändi hääjuhlaan.

- Paljon hyvää ruokaa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä säästetään seuraavasti, tosin suurimmaksi osaksi säästö on vaan sivutuote, näin oltaisiin tehty muutenkin:

-Mun hääpuku teetetään. Kangasta en valinnut hinnan mukaan, mutta melko edullinen se kuitenkin on.

- Hunnun ompelen itse.

- Miehellä tumma puku, joka olis pitänyt ostaa joka tapauksessa. Tosin ostettiin nyt sitten kerralla vähän laadukkaampi.

- Ruoat aikuiskoulutuskeskukselta.

- Yksinkertaiset kutsut itse askarrellen (no, tätä ei tehty säästösyistä, mutta kun katselin muiden hintoja, niin ilmeisesti säästettiin.. 80 korttia 0,3e/kpl + lähetykset)

- Askartelut minimiin

- Koristeina käytetään käpyjä ja muita luonnonmatskuja

- Tosi yksinkertainen hääkimppu, vaikkakin orkideoista

- Simppeli kapeahko sormus, vaan 1 tai 3 kiveä

- Hääyö ja miniloma hyvin varustellussa (mm. poreamme) vuokramökissä järven rannalla

- Auto kaverilta

- Ei valokuvaajaa

ja sitten vielä viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä:

- Häät syyskuun lopulla  ;D Esim. tuossa hääyössä säästettiin tosi paljon ihan vaan sen takia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Noh, omia häitä ei ole tulossa vielä vuosikausiin (josta herääkin kysymys, että mitä ihmettä oikein täällä teen?), mutta ainakin tällä hetkellä tuntuu, että voisin tinkiä:

Puku:

Tulee luultavasti olemaan äidin käsialaa, kuten kaikki rakkaimmat ja parhaat vaatteeni. Malli tulee olemaan simppeli, joten kangastakaan ei mene montaa metriä.

Sormus:

En erityisemmin piittaa timanteista, enkä muistakaan korukivistä, joten miksipä siis valitsisiin sellaisia vihkisormukseeni.

Kutsut:

Yksinkertaiset kutsut, luultavasti itsetehdyt. Ei nauhoja, tarroja, leimasinkuvioita, mulperipaperia, kuviosaksia, helmiäispaperia yms.

Koristeet, kukat:

Jos kesähäitä vietän, niin voisin vallan hyvin kuvitella käyttäväni ihan luonnonkukkia (eli voikukkaa, apilaa, päivänkakkaraa sun muuta jota tienposket rehottaa) ihan kimpussakin, jos nyt kimpun ylipäänsä edes haluan.

Koristeet pitäisin myöskin aika minimissä.

Sen sijaan en tinkisi ruuasta, juomasta ja valokuvaajasta. Haaveissa pienet ja rennot häät.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hääyö kotona, hääauto oma auto, miehelle ei sormusta (ei olisi halunnutkaan), musiikki cd:ltä ja vieraiden musiikkiesityksiä. Mahdollisesti koristeista  voi tinkiä myös.

Muuten satsataan, kerran elämässä oleva tapahtuma ja ihana asia; me halutaan kunnon juhlat! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

- Puvun hankinnassa yritan olla liikenteessa esim. alennusmyyntien aikaan tai sitten vuokraan sen

- Kaytan jo olemassa olevia korujani "muina koruina"

- Teen itse itselleni jonkinlaisen pussukan laukuksi

- Vieraskirjana kaytamme samaa, jota kaytimme kihlajaisissamme - se saa jatkoa

- Perheesta loytyy valokuvaaja, jolta saamme kuvauksen haalahjaksi

- Askartelen itse kutsut, ohjelmalehtiset, istumajarjestyksen, opasteet jne. jne.

- Lainaamme haaauton joltain tutulta

- Haluaisin tehda kimpun itse, mutta en tieda, miten se kaytannossa tulisi onnistumaan

- Lisaksi juhlapaikka, joka meita kiinnostaa eniten tarjoaa kattavan haapaketin ja alennusta haasviitista

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jokohan mä olen vastannut tähän... Me siis säästämme todennäköisesti:

- Pukeutumisessa. Mä uskon löytäväni ihan kauniin puvun syksyn alennusmyynneistä. Miehelle vuokrataan puku.

- Koristelussa. Juhlapaikkamme on tosi kaunis ilman ylimääräisiä hörsöttimiä. Simppelisti kynttilöitä pöytiin ja jotain pientä ja kaunista, se saa riittää.

- Hääautossa. Ihan sama, millä mennään kirkosta juhlapaikalle - todennäköisesti omalla autolla. Meillä on talvihäät ja matkaa kolmisenkymmentä kilometriä, joten tärkeintä on, että auto on lämmin ja toimiva, mitään avoautohässäköitä tai muuta erikoisempaa ei voi edes harkita ;D .

- Hääyössä. Tulemme kotiin, koska a) meillä on kissat täällä odottamassa, B) juhlapaikalta lähimpään tasokkaaseen hotelliin on matkaa yli 50 kilometriä, eikä huvita lähteä yöllä suhaamaan taksilla kovin kauas, c) lähdemme kahdeksi viikoksi häämatkalle tasan viikon kuluttua häistä ja d) nukumme molemmat parhaiten omassa sängyssä. Kotiin ostamme jotkut hiukan paremmat aamiaistarpeet tms.

- Ehkä myös valokuvauksessa. Suunnitelmissa oli dokumentoitu kuvaus ja potrettikuvaus ulkona, mutta nyt on alkanutkin mietityttämään, halutaanko sittenkään panostaa niihin. Häät ovat tammikuussa ja en usko miljöökuvien olevan kovin kauniita, jos sataa vettä ja maa on ihan musta :-? . Todennäköisesti tyydymme tavalliseen studiokuvaukseen. Onko se sitten säästöä? Ainakin tuohon dokumentoituun kuvaukseen verrattuna kyllä.

- Alkoholissa. Vanhempani roudasivat jo kirkkaat kevään Tallinanreissulta, viinit, oluet ja siiderit haetaan syksymmällä. Valitsimme juhlapaikan siksi, että siellä ei ole A-oikeuksia ja voimme vielä omat juomat.

- Vieraslista pidetään myös kohtuullisena :) .

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä saan kampauksen ja meikin ilmaiseks mun serkulta joka on kampaaja/meikkitaiteilija. samaa ihmistä aattelin pyytää pitää tanssiesityksen ku hän on myös kilpatanssija ja tanssiopettaja (tekee myös drag queen esityksiä)

sormukset tekee meidän ystävä pilkkahinnalla..

kutsut,karkkijutut ym.. tehdään itse.

auto tulee ilmaiseksi ja linja-auto kuljetus tulee minimaalisella korvauksella...

puvun ostin koska sen vuokra hinta olisi ollut vaivaiset 25e vähemmän.. puvun saa varmasti myytyä pois häitten jälkeen.

kaikkee en ees muista missä ollaan saatu jo paljon säästettyä... koko ajan aleista ostelen mitä tarvii, en turhaa kamaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse ei olla lähdetty sillä linjalla että mistä voisi säästää, vaan katsotaan mitä eteen tulee ja paljon rahaa menee, mutta seuraavissa asioissa säästyy edes hieman:

*Hääauto on oma, meillä kun sattuu olemaan hieno museoauto :D

*Alkoholia emme tarjoa lainkaan, itse kun emme juo juuri lainkaan eikä kummankaan suvussa mitään huimia määriä alkoholia kuluteta

*Jotain askarteluja väsäämme itse, siinä säästää muutaman sentin 8-)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kovasti yritämme miettiä mistä voisimme säästää.. Haluamme pitää häät laadukkaassa paikassa, josta tulevat ruoat ja juomat - näin ollen olemme päättäneet karsia vieraslistaa ja kutsumme vain n. 50 ihmistä. Toisaalta tulemme säästämään koristeluissa kun paikkaa ei juurikaan tarvitse koristella. Emme tarjoa vieraille myöskään ylettömiä määriä alkoholia: alkumaljat, ruokajuomat, avecit kahvin kanssa ja ehkä maltillisesti boolia, loput vieraat voivat ostaa itse. Muuten säästökohteet ovat ihan hakusessa, sormukseksi haluan ainakin melko pelkistetyn mallin, max. yksi timantti.

Palaahan sitä rahaa, nyt jo hirvittää kun alustavaa budjettia tehty  :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olin itseasiassa yllättynyt, kun lähdin laskemaan budjettiamme. Yllättävän pieneksi se jäi. Isoina säästäkeinoina ovat seuraavat:

 Siskot hoitavat meikin ja hiukset (kumpikin kauneusalalla)

 Puku on ollut ylläni jo Wanhojen Tansseissa, kaaso tuunaa sitä tarpeen mukaan

 Paikan vuokraksi jää vain n. 120 euroa, äiti saa "suhteilla" (ja kyllä, paikka on juuri sellainen kuin haluan, eli mitään kompromisseja ei jouduttu tekemään, vaan sattui käymään hyvä tuuri)

 Koristelut lähinnä luonnosta (samalla ekologista) ja itse tehdään

 Kutsut yms. paperituotteet tehdään itse

 Ystävä on kuvataiteen opiskelija ja tosi lahjakas valokuvaaja, ottaa hääkuvat yms.

 Juomingit haetaan mahd. meren toiselta puolelta...

 

 Mitäköhän muuta. Sormus on sellainen, jossa emme aio pihtailla (mies saa valita minulle), se on kuitenkin kestävä sijoitus. Yllättävän monessa asiassa voi säästää, emmekä silti ole joutumassa tinkimään visiostamme :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse vertailimme hintoja eri kohteiden välillä ja sitten aloimme rakentaa budjettia, eli varasimme rahaa per kohde sen verran, mitä keskihinnat markkinoilla ovat.

Ja sitten alettiin käymään läpi suhteet, alennusmyynnit, kirpputorit, kaverit, kummit, mummit ja kaimat.

Tällä hetkellä budjettimme siis pitää ja ollaan niin sanotusti voitolla.

Oikeastaan paras säästövinkki on MAALAISJÄRKI, ei kaikesta tarvitse maksaa saman verran kuin Lennifer Lopezilla tai Madonnalla vaikka heillä ihanat häät olivatkin (kai? en ollut paikalla  ;D ) Häistä saa kauniit muullakin tavalla kuin upottamalla tuhansia euroja koristeluun, jotka ehkä aiheuttavat ihastuksen huokailua. Kannattaa ennemmin panostaa tunnelmaan, koska jos häissä on hyvä meininki ja vierailla mukavaa, säästytään niiltä muilta, eli ikävystymisen huokailulta!!

Omat hääni ovat vasta tulossa, mutta kaasona ja muuten vaan järkkäilemässä olen ollut, joten kokemusta löytyy..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään