Guest Keltakulta

Pidätkö sormusta aina?

633 viestiä aiheessa

Ihailen tässä ensimmäistä päivää kihlasormustani sormessani. (Aika vangitseva kapine ;) ).

Kokemattomalle herää monta kysymystä. Pidetäänkö sormusta aina? Nukkuessa? Tiskatessa? Puutarhatöissä? Saunassa? Uimassa?

Äitini pitää sormustaan vain kylään lähtiessään ja tuleva anoppi nukkuukin sormuksen kanssa. Miten te naikkarit pidätte sormusta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kihlasormusta pidän aina myös siis nukkuessa, suihkussa yms.

Tulevassa vihkisormuksessa on princess hiontaisia kiviä, eikä sitä kuulemma kannata pitää missään likaisissa hommissa, eikä myöskään esim. käsiä rasvatessa tms. Sitä joudun siis välillä ottamaan poiskin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Otan sormukset pois käsiä rasvatessa, leipoessa, puutarhatöissä, rakennustöissä ym. Eli kaikissa tilanteissa joissa kädet likaantuvat/kolhiintuvat tai joutuvat vieraille aineille altiiksi eikä käytössä ole suojahanskoja. Suihkussa, uimassa, nukkuessa ja muussa arkielämässä sormukset ovat sormessa.

Minulla on sileä valkokultainen kihla ja valkokultainen timanttiivihki. Timantit ovat tasaisesti sormuksen pinnan tasolla siis upotettu sormukseen, joten ne eivät jää kiinni mihinkään. En silti halua ylimääräistä likaa ehdoin tahdoin timanttien upotukseen.    

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kihlasormus on minulla sormessa aina ja samoin tulee olemaan vihkisormuskin.

Meillä sormus otetaan pois sormesta vain, jos jostain syystä pitää kurkistaa kaiverruksia tai jos tehdään jotain sellaista, missä sormus saattaa ottaa osumaa (esim. viime kesänä uimarannasta kiviä raivatessa sormus oli pakko ottaa pois, koska muuten se olisi naarmuuntunut ihan kamalaksi). Muuten sormus on sormessa aina: myös puutarhatöissä, tiskatessa, saunassa, uimassa, kuntosalilla, nukkuessa.... Eli aina ja kaikkialla.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä myös pidän kihlaa aina kun voin, myös nukkuessa.

Olen vaan sellaisessa työssä, ettei siellä saa koruja pitää, joten töihin mennessä sormus on aina otettava pois.. :'(

Otan sormuksen pois myös esim. käsiä rasvatessa, muotovaahtoa hiuksiin laittaessa, ym..

Vihkisormuksen kans tulen toimimaan samalla tavalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Riki käyttää sormustaan esimerkillisen oikein. ;D Minäkin otan korut pois aina kun teen jotain ruumiillista työtä, peseydyn jne.

Käytän taas tämän mahdollisuuden korujen käyttöpropagandaan:

Korut eivät ole työkaluja tai taikakaluja (ainakaan niiden ei enää 2000-luvulla pitäisi olla), joten ne kannattaa otta pois yöksi ja aina kun sormus saattaa (turhaan) likaantua tai naarmuuntua. Erityisesti timantti vetää likaa puoleensa ja kivien loisto himmenee selvästi, kun on pari kertaa pessyt kädet sormukset kädessä. Ja jalometallit ovat verrattain pehmeitä ja naarmuuntuvat herkästi ja koruihin istutetut kivet ja myös niiden istutukset saattavat suoranaisesti rikkoutua työn touhussa.

Ehkä sormusten pois ottaminen on tärkeintä kuitenkin sen vuoksi, että saatat satuttaa itsesi jos jätät sormukset tai korut päälle urheillessa tai huhkiessasi puutarhatöissä. Erityisesti minua on mietityttänyt titaanisormukset, jotka saattavat aiheuttaa vaaratilanteita, jos sattuu kolhaisemaan sormensa johonkin ja nivel ärtyy turpoamaan. Sormusta kun ei tahdo saada millään ilveellä silloin pois kädestä. Vanhanajan kultasormuksen saa kyllä helposti katkaistua ja irrotettua sormesta.

On tietysti kärjistettyä, muttei täysin tuulesta temmattua, verrata korujen käyttämistä vaatteiden käyttämiseen. Kummatkin kannattaa ottaa silloin tällöin pois päältä ja pestä... Pesu kerran viikossa riittää - ja ei, korut eivät tule puhtaaksi siitä, että tiskaa tai käy suihkussa ne päällä. ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aina ja jokapaikassa on tuo kihlasormus sormessa. (tuleva vihkisormuskin kyllä luultavasti) rasvaan kädet ja käyn suihkussa yhtälailla sen kanssa. kyllä ne rasvat sitten lähtee suihkussa sormuksesta  ;) En tiedä onko se kovin terveellistä noin niinkuin sormuksen kannalta. Ainoa missä sormus vähän liikkuu sormessa on se, että katson kuinka iso rusketusraja löytyy  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kihlasormus on minulla sormessa aina ja samoin tulee olemaan vihkisormuskin.

Meillä sormus otetaan pois sormesta vain, jos jostain syystä pitää kurkistaa kaiverruksia tai jos tehdään jotain sellaista, missä sormus saattaa ottaa osumaa (esim. viime kesänä uimarannasta kiviä raivatessa sormus oli pakko ottaa pois, koska muuten se olisi naarmuuntunut ihan kamalaksi). Muuten sormus on sormessa aina: myös puutarhatöissä, tiskatessa, saunassa, uimassa, kuntosalilla, nukkuessa.... Eli aina ja kaikkialla.  :)

Näin myös mulla kihlan kanssa. Vihkisormuksen taidan ottaa aina sillon tällön pois. Varsinkin siis noissa likasissa töissä sekä sillon, ko se on mahdollinen naarmuttumaan...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä pidän aina ja kaikkia likaisiakin töitä tehdessä, ja sen ne on näkösiäkin ;) Kerran vuoteen käytän sormukset kultasepällä "huollossa".

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kihla on pysynyt sormessa lähes poikkeuksetta. Joskus salilla nappaan sormuksen taskuun, ettei karkeapintainen tanko mahdottomasti naarmuttaisi sitä, leipoessa otan sen myöskin pois. Kiviä kihlassa ei ole ja vihkisormuskin on sileä, naarmuja on kyllä  :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kihla on sormessa melkein koko ajan. Salille mennessä otan sen pois ja "likaisia" töitä tehdessä. Vihkisormusta aion myös pitää pääsääntöisesti sormessa, en laatikossa tai pöydällä. Kuitenkin otan sen pois sormesta samoissa tilanteissa kuin kihlankin. Ja uidessa ehdottomasti! Kaverini tiputti kihlansa jokeen...  :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En pidä sormuksia läheskään aina; kun tulen töistä tai  muualta asioilta kotiin, otan ne saman tien pois (niinkuin rannekellonkin) ja laitan sormeen taas seuraavana aamuna ennen töihin lähtöä

Vanhaa kihlasormustani pidin melkein jatkuvasti, mutta näitä uusia korujani (uusittu kihla ja vihki) olen päättänyt kohdella hyvin hellävaraisesti  ;) Eikä varominen ole ainoa syy - esim. lenkillä ja siivotessa olen mielummin ilman "koristeita"

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tälläkään hetkellä ei ole kihlaa sormessa. En yleensä pidä sitä kotona vaan laitan sen sormeeni, kun olen menossa ulko-ovesta ulos. Kotona se on aina kellossa kiinni ja siitä ne lähtee molemmat helposti mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mä pidän kihla- ja vihkisormusta aina sormessa - teen mitä tahansa (siivoan yms.). ehkä sen takia että en näe niitä vain kauniina koruina vaan osana nykyistä minääni...tai sitten olen vain laiska niitä ottamaan pois. ainoat kerrat kun otan ne pois on kuin pelaan lentopalloa tai muuta pallopeliä tai kun joku haluaa niitä katsoa ;D. parin vuoden välein aion käydä "hoidatuttamassa"

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä käytän kihlaani jotakuinkin samalla lailla kuin kelloa - otan sen siis pois nukkumaan mennessä, suihkussa,  tiskatessa, urheillessa, puutarhatöissä jne. Ja vaikka sormustani näin varjelen, täytyy sanoa että silti se on jo reilusti naarmuuntunut  :-[

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mulla ei onneksi ole sileää kihlasormusta, ei naarmut näy.  ;) muuten oliskin jo varmaan ihan naarmuinen..  ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

moikka vaan!!!

Olen ollut nyt kihloissa 14.2 04 asti ja olen pitänyt sormusta sormessani melkein aina.Siis nukun se sormessa,teen ruokaa se sormessa ja suihkussakin käyn.Otan pois ainoastaan jos teen jotain likaavaa työtä kuten leivon tai autoon teen jotain likaavaa.

Mulle tulee jotenkin orpo oojos otan sen pois.Nyt kun vihdoinkin se on sormessa ei sitä raski pois ottaa.Mullaon parimuutakin sormusta,mutta ne otan poi esim.nukkuessa, enkä muutenkaan aina käytä niitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pidän aina.  :D

Sulkki kielsi aluksi pitämästä kihlaani saunassa, jottei timantit putoaisi (mihin ne nyt siitä häviää?), mutta nyt kihla kulkee saunaankin. Saapi nähdä miten vihkisormuksen kanssa menettelen. Siinä kun noita timangeja on runsaasti.  :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkin otan molemmat sormukset (siis jo aikoinaan kihlan, koska siinä on myös timantteja) melkein aina pois kädestä kotiin tullessa tai viimeistään, kun alan tekemään ruokaa, nukkuessa, suihkussa käydessä, käsiä rasvatessa ym. Sormukset laitan sormeeni viimeistään siinä vaiheessa, kun kävelen ovesta ulos. Tämä puhtaasti sen takia, että haluan varjella suht kalliita sormuksia, erityisesti vihkisormusta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kihlaani joudun varjelemaan, vaikkei siinä timangeja olekaan. On nimittäin sen verran löysä, että pelkään tiputtavani sen viemäriin, joten suihku- ja saunareissuilla se on ehdottomasti poissa sormestani. Otan pois myös tiskaamisen ajaksi (yleensä) ja käsien rasvaamisen ajaksi (aina).

:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulhoni ei pidä sormusta kotona,koska näin vältämme ihottuma-ongelman jota hän saa sormuksesta :-[

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Huh, mitä vastauksia... :o

:-/

Nyt täytyy ihan kysyä että mikä vastauksissa noin yllättää?

Itse en ota pois oikeastaan mitään koruja (kaula- tai rannekorujakaan) kuin aivan poikkeustapauksissa, enkä ole ollut vielä koskaan ilman kihlasormustani sen saatuani. Ei ollut edes tullut mieleen, että vihkisormus otettaisiin joskus pois.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei minullakaan ole edes käynyt mielessä, että sormukset pitäisi ottaa pois esim öisin tms. Niinpä minä pidän sormuksiani aina. Jos ne naarmuuntuvat, aina voi yrittää huoltaa kultasepällä tai ostaa uuden. Ei minun avioliittoni siihen kaadu, jos sormus menee rikki. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään