Risto_Reipas

G: Mitä ja miten toivottu häälahjaksi?

928 viestiä aiheessa

Meillä on häät vasta vuoden kuluttua joten emme vielä ole täysin päättäneet miten teemme.

Kuitenkin on varma että emme kutsuun tilinumeroa laita, se tuntuu jotenkin liian "töykeältä" että perhana antakaa meille rahhoo!!! >:(  , tuntuu ikäänkuin vaatimukselta. (Olin tosin kerran häissä jossa kutsussa pyydettiin lahjojen sijaan rahaa jolla morsiuspari lahjoitti sitten sydänsairaalle lapselle leikkauksen kun ei mitään tarvinnut tai halunnut. :-X)

Todennäköisesti emme myöskään käytä lahjalistaa, sillä emme oikeasti tarvitse mitään! Olemme asuneet saman katon alla kuusi vuotta ja kaikki tarpeellinen ja tarpeeton on jo kauan sitten hankittu, on arkiastiastoa ja hienonpaa. On hopeita ja vaikka mitä. Huoh tuota tavaran määrää.

Eli kaikki saavat tuoda mitä haluavat tai ovat tuomatta. Onpahan sitten ainakin luvassa yllätyksiä. ja niistä mie tykkään!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lahjalista nettiin jenkkilaiseen tavaraliikkeeseen, sielta saavat vieraat halutessaan hankkia lahjan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee kutsun yhteyteen mainita lahjalistasta, josta saa tietää vastaamaalla kutsuun, hoituu siis ilmoitus tulosta ja lahjasta samalla soitolla.

Lahjoiksi ajattelimme pyytää kaikkea puisista ruoanlaittovälineistä kahvinkeittimeen. Vaikka olemme yhdessä asustaneet jo jonkin aikaa ei mitään ole tarttunut nurkkiin ulkomailla asumisen ja muuttojen takia.

Rahaa ei viitsi pyytää ja onneksi me tarvitsemme jos jonkinlaista kotivarustusta. Lahjalistaa mihinkään liikkeeseen ei voi tehdä sillä vieraita tulee useasta eri maasta, ei halua tehdä asioita liian hankalaksi vieraille.

Toisaalta emme odota vierailta muuta kuin hauskaa juhlamieltä, mutta suvut tuntien lahjoja tulle kuitenkin. Mieluiten toivon jotain.

Itse olen sitä mieltä että lahjalista on vain toive. Jos jollain on mielikuvitusta käyttää, siitä vaan, mutta yleensä ihmiset haluavat antaa lahjaksi jotain josta on iloa ja hyotyä lahjan saajille...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sen verran sukuani tunnen, että lahjaksi tulisi kaikkea ei minun makuuni olevaa Pentik ym. muuta ylimaalaisromanttista tavaraa. Sen vielä tiedän, että sukuni on kovinkin läheinen, jolloin yhteislahja on erittäin oletettava ja suotava. Eli jos en nyt ihan lahjalistaa johonkin putiikkiin perusta (siinä en kyllä näe mitään pahaa. Lahjalistyat on nykyään jo ihan kannattava idea.)

Vähintäänkin meinaan äipälleni antaa muutaman vinkin. Kyllä vieraat (kokemus puhuu) lahjakortteja ja shekkejä osaa kirjoittaa, kun eivät muuta keksi. Ei mielestäni tarvitse erikseen kehottaa. (Yilinumero kutsussa kuulostaa hieman tökeröltä). Matka-avustus runot ovat mahtavia. Antaja tietää siten mihin raha menee...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on Sokoksella lahjalista  ja listalla lähinnä laadukkaita Hackmannin kattiloita ja pannuja, Iittalan Essence-lasisarjaa, Villeroy & Boch Alt Luxemburg astiasto ym. Kunnon kattiloita ja pannuja tarvii aina, vaik mekin ollaan yhessä asuttu yli 3v ni siltikin me viel kokataan samalla pannulla minkä äiskä anto mulle mukaan kun melkein 7v sit muutin ekaan omaan kotiin.... et uus pannu on enemmän kuin tervetullu!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luulen, että myös mekin pyydämme rahaa. Tällä varmistamme sen että saamme sellaisia tavaroita joita me tarvitaan ja halutaan. Jonkun mielestä se voi olla rahastusta mutta meidän ei.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta toivelista ilmoittautumisien vastaanottajalla on fiksuin tapa toimia, jos niitä lahjoja nyt sitten ylipäätään haluaa.

Monelle vieraalle on aikamoinen päänvaiva miettiä lahjaideoita, varsinkaan jos ei ole nuoren parin kodissa kovinkaan usein vieraillut (esim. puolison setä vaimoineen, joka asuu eri maassa). Toisaalta, lahjojen saajana ajattelen itsekkäästi, että haluaisin sellaisia tavaroita, joita voisin mielelläni käyttää.

Varmasti antajakin haluaa, että lahja on mieluinen ja sitä käytetään, eikä työnnetä komeron viimeisimpään nurkkaan.. Jotenkin tympeältä tuntuu kuitenkin ajatus lahjalistoista, joita on nähnyt: on toivottu kaikkea vaelluskengistä verkkapukuihin, jotka ovat henkilökohtaisia tavaroita, ei yhteiseen kotiin tai elämään tarkoitettuja vempaimia..

Tulipa tästä pitkä tilitys, kun asia on itsellä juuri mietinnän alla. ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä suhteen alussa yhdistyi kaksi valmista huushollia eli esim mikroja, astiastoja jne on kaksin kappalein. Olemme pitkään pähkäilleet, että miten sitä tuon lahjapuolen hoitaisi. Päädymme luultavasti siihen, että systerille (ottaa ilmoittautumiset vastaan) annetaan ohjeistus, jonka mukaan kertoo meidän toivovan ruskeita kirjekuoria. On sitten oma asia haluaako laittaa niiden sisällekin jotain :) Ja jos tuntuu tylsältä antaa rahaa, niin ei hätää, pidämme myös yllätyksistä. Uskomme, että meidät hyvin tuntevat ystävät ja sukulaiset osaavat myös antaa jotain mieleistä joko ostettua tai itsetehtyä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Emme osaa toivoa oikein mitään häälahjaksi (emmekä varmaan toivokaan) kun kyseessä on kummankin toinen avioliitto ja olemme asuneet yhdessä jo vuosia joten mitään ei oikein kotoa puutukaan.  :) Mieskin kun on jo viisikymppinen niin hassulta tuntuisi pyydellä mitään.

Olen kyllä miettinyt että mitä sitä pyytäisi jos joku kysyisi (kutsuja ei siis ole vielä lähetetty).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me laitamme kutsun mukaan lappusen jossa lukee:

"Koska yhteiselomme aikana on jo kertynyt monenlaista tavaraa, olemme päättäneet laatia lahjan valintaa helpottavan listan.

Lahjatoiveistamme voitte halutessanne tiedustella"...

Listat laitamme puoliksi molempien äideille. He ottavat myös ilmoittautumiset vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ei varmaan laiteta mitään lahjalistaa... meilläkin on jo kaikkee mitä huushollissa tarttee, joten aivan turha yrittää väkisin keksiä mitä siihen lahjalistalle laittais ku mitään ei tarvita.  Niille jotka asiasta kyselee, kerrotaan oman asunnon osto on pian edessä, jos haluavat niin voivat sitä hanketta tukea rahallisesti, muuten voivat tuoda mitä itse haluavat, tai tuoda vain itsensä paikalle...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee kutsuun maininta "morsiusparin lahjatoiveista voitte tiedustella edellä mainituilta henkilöiltä" (morsian ja molempien äidit ottavat ilmoittautumiset vastaan)

Annetaan äideille listat joistakin toiveista ym. niin vieraat voivat kysyä ja tietävät sitten kerätäänkö me jotain tiettyä. Kaukaisimpien sukulaisten on vaikea tietää mistä me tykätään tai mitä tarvitaan.

Ei pyydetä rahaa, sitä saa antaa jos haluaa.

Minun mielestä joka kodissa tarvitaan vielä jotain astioita, liinavaatteita, kodinkoneita tms. Ei kaikkia astioita voi olla jo liian isoa sarjaa, kaikki koneet aivan uusia, jne...  Ainakin sitten ku lapsia tulee perheeseen, astioita saa olla useammanlaisia ja särkymävarakin on aina hyvä olla olemassa. Miksei voisi pyytää lahjaksi jotain uutta astiasarjaa, jos kotoa jo löytyy yksi täydellinen sarja? Useat ihmiset haluavat kuitenkin ostaa jotain pientä ja konkreettista lahjaksi.

Vielä yksi juttu, eikö lahjaksi ole nimenomaan kiva pyyttää jotain "turhaa" mitä ei itse ikinä tule ostettua? Ajattelimme esim. pyytää vohvelirautaa, vaikka sitä tarvii ehkä noin kerran vuodessa ja ilmankin pärjää, mutta jos joku haluaa sen ostaa, niin kiva!  :)

(tulipa pitkä ja sekava selostus...)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me tehdään näin: Toivomme pääasiassa rahaa, mutta lahjan saa tavaranakin tuoda. Uskon, että suurin osa vieraista noudattaa toivettamme ja tuo lahjan rahan muodossa, joten teen pienehkön lahjalista (Aalto-maljakko ym astiastoa jne...) me on seurusteltu 8v ja asuttu yhdessä 7v, joten kaikki peruskamat meillä on, ei tarvita pussilakanoita, silitysrautoja, haarukoita ja veitsiä jne. Kaasoni huolehtii lahjalistasta. Kutsun mukaan liitimme lapun, jossa luki:

"Jos tahdotte lahjoa meitä, me tässä autamme teitä:

Emme ollenkaan pidä pahana, jos lahjanne annatte rahana. jos kuitenkin tahdotte tavaraa antaa, kaaso lahjalistasta huolta kantaa.   kaaso xxx xxx, puhelin xxx xxxx."

Toivottavasti sopii kaikille tämä järjestely, mielestäni on ihan ok...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ystäväni häät on kesäkuussa ja he ovat olleet yhdessä jo kymmenen vuotta. Kutsussa luki mielestäni ihan kivasti:

"Kotimme on jo täynnä tavaraa,

enemmän kaipaamme maailman avaraa.

Kun turvana on rakkaan syli,

voi huoletonna matkata merten yli.

Jos siis lahjan haluat meille antaa,

voit häämatkarahastoon kortesi kantaa."

Itse ajateltiin vähän saman tyylistä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ulkomailla asuvan ystäväni hääkutsun liitteenä oli teksti "Viiden vuoden yhteiselon aikana olemme keränneet kaikki enemmän tai vähemmän hyödylliset kotitaloustarvikkeet. Häälahjaksi toivoisimme sen takia pientä muistamista häämatkaamme varten häävastaanotolla olevaan aarrearkkuun."

Häävastaanotolla oli todellakin aarrearkku  :) ja vain muutamaa vierasta lukuunottamatta, olivat vieraat noudattaneet hääparin toivetta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Meillä tämä puoli on hoidettu vieraiden kannalta mahdollisimman helposti; kutsussa tilinumero, johon voivat tallettaa vapaaehtoisen, haluamansa summan.

Meillä mietittiin tuota samaa ratkaisua. Se kun tuntuisi kaikkein helpoimmalta. :)

Törmäsin tuon suhteen muuten mielenkiintoiseen ilmiöön: jotkut sukulaisemme ovat sitä mieltä, että antaisivat mielummin tavaralahjoja kuin rahaa. Mikähän tässä on takana? Kyselin syytä ja sain vastaukseksi, että "Ei se oikein oo tapana". Hämmentävää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No tuota...olisiko siina sellaista etta ihmiset antavat mieluummin tavaraa koska a) ajattelevat etta rahat kaytetaan "vaarin" B) haluavat antaa jotakin persoonallisempaa ja nayttaa etta ovat miettineet mista pari voisi pitaa c) jos antaa vaikka 100 euroa niin se on sitten 100 euroa - jos ostaa tavaran samalla rahalla niin arvoa ei ihan tarkkaan tieda...en osaa selittaa...siis ehka ihmiset (etenkin ellei ole varaa antaa paljon) mieluummin antavat "kalliin nakoisen" halvemman lahjan kuin saman verran rahaa...?????!!!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle anoppi sano, et ei meidän kannata pyytää kun rahaa lahjaks. Kuin niin?  :o Kyllä mä ainakin haluun OIKEITAkin häälahjoja. Päädyttiin sellaiseen ratkasuun, et laitetaan nettiin (ja ilmottautumisien vastaanottajille) lista, jossa on muutamia toiveita ja vihjeitä, että vieraat tietävät, mitä meillä jo on. Sit lisättiin siihen, et mahdolliset rahalahjat käytetään häämatkaan ja uuteen sänkyyn.  ::)

Mä en haluis pyytää pelkkää rahaa senkään takia, et se tuntuu tylsältä. Mikä on se summa, joka häälahjaks pitäis antaa? Mä en ainakaan tiedä. Ajatuksella annettu lahja on paljon kivempi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

.

Muokattu: , käyttäjä: Sisse

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ei laitettu kutsuun edes mainintaa lahjatoiveista. Anoppien pyynnöstä heille kuitenkin toimitettiin pieni lista, jossa oli jotain astiastostamme puuttuvia juttuja ym. koska vieraat olivat jo ennen kutsujen lähettämistä kyselleet lahjalistan perään..  ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ajattelimme ensin laittavamme vain toiveen häämatka-avustuksesta kutsun liitteeksi, sillä meilläkin on vuosia yhdessä asuneina "kaikkea" tarpeellista. (Itse olen antanut vastaavaan tarkoitukseen lahjaksi rahaa.) Moni kuitenkin tuo mieluummin jotain pysyvämpää, joten päädyimme laatimaan lahjalistan. Koska vieraamme asuvat aika laajalla alueella, teimme listan sekä Stockmannille että Sokokselle, jotta se olisi kaikkien halukkaiden saatavilla. Saimme molemmissa liikkeissä hyvää palvelua, suosittelen  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me annoimme tuleville anopeille tiedon, että haluamme vieraiden tietävän, että 8 vuoden yhteiselon jälkeen ei haluta silitysrautoje tms. Toivotaan että vieraat vaan tulee. Lahjaksi ei haluta mitään, mutta.... kuten tiedetään ihmiset ei muka voi  :( tulla ilman lahjaa. Niinpä ensiksi toivotaan rahaa. Tehtiin kuitenkin lyhyt lista (n. 6-7 eri tuotetta) Teema astiaston osista, joita meiltä uupuu, mikäli joku jotain välttämättä haluaa tuoda. Ja silti mä oon ihan varma, että me saadaan jotain paistilastoja. Mutta ei se mua toisaalta haittaa tippaakaan. Tuntuu vaan, että ihmiset suotta heittää rahansa hukkaan sellaseen, mitä me ei välttämättä ikuna tulla käyttään.  :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me laitamme lahjalistan varmaan Stockalle ja kutsun mukaan kortin jossa on tieto tuosta lahjalistasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän kutsussa ei ole mitään mainintaa lahjoista. Ilmoittautumiset ovat meidän äideille ja, mikäli vieraat haluavat tiedustella lahjatoiveitamme, kysyvät he varmasti niistä ilmoittautumisen yhteydessä. Molemmille äideille teimme pienen listan eri jutuista, jotka yhteisestä kodistamme uupuvat. Mutta juhliimme sopii saapua vaikka tyhjin käsin;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heissan toverit!

Sama ongelma täällä. Meillä oikeesti on jo kaikkea (ja vähän lisää..), joten ei todella tarvita mitään... Ajateltiin perustaa häämatkatili jonne saa laittaa lahjuksia, mutta mitä mieltä olette, kuullostaako tämä liian rahaa vaativalta? :o

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään