Jump to content
Naimisiin.info

Kaaso seisoskelee kirkossa?


Jenny-Maria

Recommended Posts

Pahoittelen jo etukäteen, jos teema kuuluu kirkolliseen vihkimiseen tai jonnekin muualle, mutta tiedustelen pikaisesti:

onko kaason "pakko" seisoskella sivussa vihkimisen ajan? En ole koskaan häissä kiinnittänyt liiemmin huomiota asiaan, mutta kaikkien suosikkisarjoja seuratessani panin merkille mm. eräässä Satuhäät-jaksossa kahden kaason seisovan alttarin vierustalla koko vihkimisen ajan.

Onko tämä jotenkin säädetty juttu? Ts., miksi kaaso ei yksinkertaisesti voisi istua?

Link to comment
Share on other sites

Jos sinulla on kimppu ja/tai laahus niin kaaso voi asetella laahuksen kauniisti alttarille jäädessä ja pitää kimppuasi vihkimisen aikana. Eli ainakin tälläisiä käytännön hyötyjä siitä on, että kaaso on siinä lähettyvillä kirkossa. En kuitenkaan usko, että se on mitenkään pakollista vaan yhtä hyvin kaasokin voi istua vieraiden seassa jos haluatte mielummin niin.

Link to comment
Share on other sites

Meillä pappi oli sitä mieltä, että jos BM seisoo alttarin vieressä, niin siinä seisoo myös kaaso. On kuulemma visuaalisesti tasapainoisemman näköistä, kun molemmilla puolilla seisoo joku. Myös käytännön asioissa (kimpun ottaminen, laahuksen suoristus) on helpompaa, että kaaso seisoo siinä vieressä.

Link to comment
Share on other sites

Mun kaasoni ei seisoskellut mun vieressäni vihkitoimituksen aikana (bestmania ja sitä myöten symmetrisyyshuolia ei ollut): hän suoristi laahuksen, kun tulimme vihkijän eteen, ja samalla hän otti myös mun kimppuni, minkä jälkeen hän meni omalle paikalleen (sain kimpun takaisin vihkimisen lopussa mun ja mieheni käännyttyä jo selin vihkijään).

Link to comment
Share on other sites

Tähän ei tietääkseni ole minkään sortin säädöksiä. Eli saatte tehdä tämän suhteen juuri niin kuin haluatte. Voihan pappi kommentoida ja ehdotella, mutta te päätätte itse miten sen haluatte. Voihan sormuksen tuoda esim. sulhaspoika, jolloin voitte olla ihan vaan kaksistaan ilman kaasoja ja bestmania.

Ilona

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän tässä voi tosiaan toimia niin kuin itse parhaaksi näkee. Tietysti jos vihkimisen lomassa on esim. musiikkiesityksiä, joita morsiuspari kääntyy katsomaan, on laahus hyvä suoristaa näidenkin jälkeen takaisin alttarille päin käännyttäessä. Itse kaasona ollessani vihkimisessä oli pari musiikkiesitystä (eli suoristelin laahusta) ja luin morsiusparin toivomuksesta raamatunkohdan, jolloin pappikin sanoi että seisottava valmiiksi siellä edessä. Tämäkin on luultavasti pappikohtaista ja riippuu siitäkin kuinka kaukana lähimmät penkkirivit ovat alttarista.

Link to comment
Share on other sites

Toi istuminen on vähän oudon tuntusta mulle :s

Kaikissa häissä, missä mä olen ollut, niin kaaso on seissyt bestmanin lailla siinä sivustalla.

eihän nuo vihkimiset niin kovin pitkiä ole, etteikö siinä jaksaisi hetkeä seisoskella. helpompi rientää morsiamen avuksi, jos tulee joku paniikki vihkitoimituksen aikana :)

Link to comment
Share on other sites

eihän nuo vihkimiset niin kovin pitkiä ole, etteikö siinä jaksaisi hetkeä seisoskella.

Kyllä tilaisuus voi kestää aika kauankin, jos on paljon musiikkia ja erityisesti, jos on kyseessä morsiusmessu. Silloin on aika luontevaa, että kaaso ja bestman istuvat etupenkissä ja tietyissä kohdissa tulevat sitten avuksi.

Link to comment
Share on other sites

eihän nuo vihkimiset niin kovin pitkiä ole, etteikö siinä jaksaisi hetkeä seisoskella.

Kyllä tilaisuus voi kestää aika kauankin, jos on paljon musiikkia ja erityisesti, jos on kyseessä morsiusmessu. Silloin on aika luontevaa, että kaaso ja bestman istuvat etupenkissä ja tietyissä kohdissa tulevat sitten avuksi.

Niin no, puhuinkin tuollasesta ihan "perus"vihkimisestä. Ja kyllä mä ainakin viimeistään sisulla vetäisin koko seremonian lävitse seisten.

Link to comment
Share on other sites

Mä ajattelin istuttaa kaasot ja bestmanin, toinen kaasoista murehti jo sitä että onko hänen pakko seistä koko aika siellä edessä, vastasin että ei ole. :girl_haha: Istukoot etupenkissä tai alttarin sivupenkeillä (siis siellä ikkunoitten alla, tiedätte kyllä) ja olkoot valmiina tulemaan oikomaan jos ihan pakko on. Meillä on ainakin lauluesitys ja mahdollisesti muutakin musiikkia.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Nostellaanpa tätä aihetta vähän... Eli kertokaa miten olette ajatelleet kaaso(je)n & bestmani(e)n asettuvan vihkimisen ajaksi? Tottakai osaltaan tämä riippuu esim. kirkosta ja vihkitilaisuuden kestosta, mutta ainahan sitä olisi kiva kuulla miten muut ovat hommat aikoneet hoitaa (tai rouvien kohdalla ovat jo hoitaneet) :girl_wink:

Link to comment
Share on other sites

^Tarkoitatko mihin he asettuvat seisomaan? Meillä kaasot ja bestmanit seisoivat muutaman metrin päässä meistä sivuilla, hieman puolikaareen asettuneena ja rintamasuunta toisiaan kohti ja vähän kirkkoon päin, ikään kuin ristiin. Meillä oli siellä etuosassa vielä jousikvartetti ahtautuneena tuohon kaasojen taakse mutta ihan hyvin mahduttiin, oli itse asiassa ihan kiva ettei oltu ihan kahdestaan siellä. (Me ei muutenkaan oltu esim. juhlissa omassa pöydässä vaan siellä vieraiden kanssa pitkässä pöydässä keskellä ja kaverit ympärillä.) Toki sitten jos esim. toinen kaasoista olisi ollut raskaana, hänelle olisi varattu tuoli sinne lähistölle jos tulee väsy tai alkaa pyörryttämään mutta eipä kummallakaan ollut mitään vastaansanomista kun kysyin että käykö jos avustajat seisovat vieressä tilaisuuden ajan. :) Kiva että olivat tosiaan siellä, ja jäipähän vieraillekin sitten vähän enemmän aikaa painaa kasvot mieleen kun osa vieraista ei tuntenut välttämättä kuin yhden BM:n tai kaason.

Edit. Ärrrh, nyt vasta huomasin ettei se osannutkaan näyttää noita paikkoja oikein. Sorry!

Muokattu: , käyttäjä: Yvory
Link to comment
Share on other sites

Meillä kaksi vuotta sitten omissa häissä kaasot ja bestmanit seisoi kummatkin alttarin tuntumassa. Meillä vain alttari oli niin laaja, että seisoivat aika kaukana, mutta seisoivat kuitenkin. Ja männä viikonloppuna itsekin kaasona seisoin siinä hääparin läheisyydessä. Ja mitä tulee jännittämiseen, niin itse olen kova jännittämään esiintymistä, mutta jostain syystä tuossa ei jännittänyt kyllä yhtään. Saattanee johtua siitä, kun tietää, että kaikkien huomio on hääparissa, eikä siinä tarvitse varsinaisesti muuta tehdä kuin vain seistä.

Muokattu: , käyttäjä: Sminka
Link to comment
Share on other sites

Meillä avustajat (kaksi ystävääni, emme valinneet kaasoja tai bestmaneja erikseen) istuivat kirkonpenkissä niin kuin muutkin. Minulla ei ollut kimppua ja avustajista vain toinen luki lyhyen tekstin. Meillä tämä toimi hyvin. Avustajien erityisroolit tulivat sitten selväksi juhlassa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mielestäni kaasojen ja bestmanien kuuluu seistä alttarilla. Meillä nämä ihmiset on valittu juuri siksi,että he kuuluvat tärkeimpien ja merkityksellisimpien joukkoon ja saavat näin ollen kyllä olla osana meidän vihkimistä. :grin:

muutama vuosi takaperin toimin itse kaason roolissa ja ainakin itselle alttarilla seisominen morsiammen puolella oli todella merkkittävä asia.Kaasona oleminen oli minulle kunnia asia :-X

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siis eihän heidän ole pakko seistä siinä. Mutta itse kaasona koen kunniatehtäväksi seisoa morsiammen lähellä toimituksen ajan :-X Mutta kannattaa varmaan jutella heidän kanssaan, vaikka morsiuspari haluaisi heidän seisovan, niin joku saattaa oikeasti sairastaa paniikkihäiriötä ja kokea tilanteen todella ahdistavaksi.

Link to comment
Share on other sites

^Tarkoitatko mihin he asettuvat seisomaan? Meillä kaasot ja bestmanit seisoivat muutaman metrin päässä meistä sivuilla, hieman puolikaareen asettuneena ja rintamasuunta toisiaan kohti ja vähän kirkkoon päin, ikään kuin ristiin.--- Kiva että olivat tosiaan siellä, ja jäipähän vieraillekin sitten vähän enemmän aikaa painaa kasvot mieleen kun osa vieraista ei tuntenut välttämättä kuin yhden BM:n tai kaason.

Näin meilläkin, molemmilla puolilla meitä rintamasuunta jonnekin klo kahden suuntaan (kun me ollaan 12:een) :girl_smile: Saavat tosiaan vieraatkin jonkun kuvan tärkeimmistä avustajista heti alussa, niin osaavat kysyä, jos tulee jotain asiaa. Jospa ne hipit siellä jaksaa sen puolisen tuntia seisoskella.. Kenkävalinta on tosin tärkeä, itse vastaavassa tilanteessa jalkaterät puutuivat upeissa korkkareissa niin pahasti, että vähän jännitti, pitääkö pyöriä ulos kirkosta *reps*

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...