Guest peter

alkoholin pihtaaminen

83 viestiä aiheessa

Onko se niinkun joku standardi että jos saa kutsun pohjanmaallapäin pidettäviin häihin ettei siellä ole lainkaan baaria tai ruoan kanssa ei saa viiniä, tai sitten baari aukeaa vasta todella myöhään?

Parissa viime häissä, jossa olen ollut todella suurina ongelmana olleet se ettei ole alkoholia (tai alkoholia on liian vähän).

Modernille kaupunkilaisnuorelle tuntuu käsittämättömältä se että jotain lihapataa täytyy juhlissa pureksia mehun ja kotikaljan voimilla...mutta kuitenkin tällaisissa häissä pihalla juodaan auton takaluukusta. Ymmärrän että jotkut ihmiset ovat pihejä tai heillä eiu ole paljoakaan rahaa, mutta eikö silloin juuri kannattaisi pitää baaria auki josta voisi ostaa juomaa?

Tai voisiko esim. kutsussa kohteliaasti ilmoittaa jos häissä ei ole alkoholia, niin osaisi henkisesti ainakin valmistautua. Nämä häät, joista kirjoitan, niin nissä molemmissa oli samanlainen kaava. Ihmiset suhtautuivat hääjuhlaan, kuten se olisi jokin "virallinen osuus" ja sitten kun ns. vanhukset ovat lähteneen, niin poks! korkki auki ja bileet alkaa n. klo 22-23.

Jos kello on 22, olen saanut häistä riippuen 0 tai 2 lasia viiniä, eikä kahvin kanssa ole konjakkia (enkä voi edes ostaa sitä koska baari aukeaa kahvin jälkeen), niin mä lähen kyl himaan. Toi on jo tosi juntti meininkiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Keksin heti sinulle pari vaihtoehtoa tähän ongelmaan!

Vaihtoehto 1. Ala aina kuljettamaan juhlissa omaa pulloa mukana, jos vaikka isäntäpariskunta sattuu olemaan sellainen, joka ei halua kustantaa kymmenien ihmisten ryyppäjäisiä, vaan panostaa häissään mielummin johonkin muuhun asiaan. Kuten siihen lihapataan, jota sinä syöt siellä ilmaiseksi.

Vaihtoehto 2. Älä mene sinne häihin jos joka kerta on noin mieletöntä tuskaa ja yhtä kurjuutta.

Tällaiset tuli minulla mieleen.

norriska123 likes this

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko se niinkun joku standardi että jos saa kutsun pohjanmaallapäin pidettäviin häihin ettei siellä ole lainkaan baaria tai ruoan kanssa ei saa viiniä, tai sitten baari aukeaa vasta todella myöhään?

Parissa viime häissä, jossa olen ollut todella suurina ongelmana olleet se ettei ole alkoholia (tai alkoholia on liian vähän).

Modernille kaupunkilaisnuorelle tuntuu käsittämättömältä se että jotain lihapataa täytyy juhlissa pureksia mehun ja kotikaljan voimilla...mutta kuitenkin tällaisissa häissä pihalla juodaan auton takaluukusta. Ymmärrän että jotkut ihmiset ovat pihejä tai heillä eiu ole paljoakaan rahaa, mutta eikö silloin juuri kannattaisi pitää baaria auki josta voisi ostaa juomaa?

Tai voisiko esim. kutsussa kohteliaasti ilmoittaa jos häissä ei ole alkoholia, niin osaisi henkisesti ainakin valmistautua. Nämä häät, joista kirjoitan, niin nissä molemmissa oli samanlainen kaava. Ihmiset suhtautuivat hääjuhlaan, kuten se olisi jokin "virallinen osuus" ja sitten kun ns. vanhukset ovat lähteneen, niin poks! korkki auki ja bileet alkaa n. klo 22-23.

Jos kello on 22, olen saanut häistä riippuen 0 tai 2 lasia viiniä, eikä kahvin kanssa ole konjakkia (enkä voi edes ostaa sitä koska baari aukeaa kahvin jälkeen), niin mä lähen kyl himaan. Toi on jo tosi juntti meininkiä.

Tämä, tämä se vasta onkin junttia.

ps. junttimeininki on yhdyssana

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toit "neito" juuri esiin sen ongelman ja näkemyseron, joka meillä on suomessa juhla/alkoholikulttuurissa. Sinä puhuit "ryyppäjäisistiä", minä taas puhuin siitä että pidän kohtuullisena että vieraille tarjotaan vähintään viiniä (tai edes mahdollisuutta ostaa sitä).

Joudun valitettavasti hyväksymään sen tosiasian etteivät kaikki halua kustantaa vierailleen muita ruokajuomia kuin mehu/vesi/kalja, mutta silloin tulisi antaa vieraille mahdollisuus ostaa muita juomia baarista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Komppaan kyllä Peterin kantaa. Olisi ihan kiva jos kutsussa olisi kerrottu onko kyseessä mehujuhla vai tilaisuus missä mahdollisesti saa nauttia alkoholia.

Ja jos ei ole mahdollisuutta ostaa niin osaisi sitten ainakin varautua takakontilla.. :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kannattaa varmaan aina varautua.

Aina kun ei ole mahdollista varata viinahimoissaan kärvisteleville vieraille sitä baaria, kaikissa juhlapaikoissa kun sellaista ei ole.

Huoh, kuinka vaikeaa on ottaa se oma taskumatti ja/tai kylmälaukku mukaansa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Muutama asia tuli mieleen tuosta aloittajan postauksesta..

..Mitä jos hääpari ei halua, että heidän häissään juodaan yhtään alkoholia? ei edes sieltä taskumatista tai auton takaluukusta. Juotko silti?

Jos hääpari ei itse käytä alkoholia niin mielestäni on kohtuutonta heidän päivänään vaatia alkoholia. Sama kuin jos vaatisi vegaanien häissä lihapataa.

Jos epäilyksesi on, että häissä ei ehkä ole alkoholia niin miksi et soita ja kysy asiasta? Miksi se pitäisi kutsuun erikseen laittaa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Gredelin sen sanoikin: niissä kutsuissa on yleensä jonkun yhteystiedot jolta voi kysyä jos tämä asia on niin merkittävä että sen perusteella tekee päätöksen osallistuuko häihin vai ei. Ja tosiaan kaikki eivät syystä tai toisesta halua omiin häihinsä alkoholia ollenkaan, ja vieraana minun ja meidän muiden tehtävämme on kunnioittaa sitä kukin tahollamme.

Ehkäpä modernille kaupunkilaisnuorellekin tekisi hyvää joskus koittaa viihtyä juhlissa ilman alkoholia, sillä usko tai älä, sekin on mahdollista! ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jokainenhan saa lähteä himaan ihan missä vaiheessa vaan, jos ei kunnioita hääparia ollenkaan niin se on aivan oma valinta, voin kerta että hääpari huomaa sen kyllä!

Pohjanmaalla on kyllä tapana tämä omasta peräkontista juominen, ja voi olla että sen takia juomia ei kaikki varaa mitään hirveitä määriä, mutta aivan jokaisesta itsestäänhän tämä on kiinni. Juomien pihtaaminen myöhälle on täällä tuskin sen yleisempää kuin muuallakaan.

Viinin saa jokainen juhliinsa itse tarjoitavan tai ei, ei oo ihan halpa menoerä ja jos ei itse viinistä pidä niin ehkä vieraatkin yhden ruokailun pärjää ihan maidolla/vedellä/mehulla. Itse en täällä pohjanmaalla ole vielä kertaakaan ollut häissä, joissa olisi tarjoiltu kahvin kanssa avec....ehkä se sitten on täällä vähän vieraamapaa, mutta kukin saa tehdä niinkuin haluaa. Meille ei mitään avec:eja tule.

Jos alkoholi on sinulle häissä se pääasia ja kohokohta, niin ehkä parempi ensikerralla jos vain kieltäydyt kauniisti koko kutsusta ja menet vaikka kavereiden kanssa sitten baariin.

Muokattu: , käyttäjä: Layne

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Häissähän tyypillisesti juhlitaan hääparin onnea heidän valitsemallaan ja järjestämällään ja maksamallaan tavalla, joten ei niiden olekaan tarkoitus olla mikään alkoholinsaanti juhla.

Kyllä sitä voi pitää hauskaa ilmankin, kokeilla kannattaa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

pidän kohtuullisena että vieraille tarjotaan vähintään viiniä (tai edes mahdollisuutta ostaa sitä).

Joudun valitettavasti hyväksymään sen tosiasian etteivät kaikki halua kustantaa vierailleen muita ruokajuomia kuin mehu/vesi/kalja, mutta silloin tulisi antaa vieraille mahdollisuus ostaa muita juomia baarista.

Vaaditko alkoholia myös ristijäisissä, rippijuhlissa ja hautajaisissa? Miksi häät pitäisi olla eri asia? Kun puhutaan häistä, mainitaan aina, ettei voi juhlia ilman viinaa, mutta kappas kuinka ihmiset saavat kuitenkin aikaiseksi ihan lepposat rippijuhlat ilman booleja ynnä muita. Aivan käsittämätöntä!

Modernille kaupunkilaisnuorelle tuntuu käsittämättömältä se että jotain lihapataa täytyy pureksia mehun ja kotikaljan voimilla...

Muistat varmaan myös työpaikan lounaalla tilata bissen tai pari lasia viiniä? Eihän siitä lihapadasta puuten selviä! Ja vielä "moderni kaupunkilaisnuori"... kuulostaa pikemminkin juuri takapajulan junttiselta ukonrähjäkkeeltä jolle häiden idea oli vetää ilmaiset kännit välittämättä itse häiden tarkoituksesta.

Anteeksi tämä avautuminen. Saattoihan kyse tosiaan olla vain pohjanmaalaisista häistä, niitä en tunne. Ja kieltämättä tarinat Pohjanmaalta tuntuvat liittyvän viinaan ja puukkoihin. Mielestäni tämä esittelemäsi alkoholittomuus siis on juurikin modernia, eikä mitään "junttimeininkiä".

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille hyvin todennääköisesti tulossa alkoholittomat häät ja paikassa ei mitään baariakaan ole. Enkä ole kyllä yhtään osannut ajatella, että se voisi läheisiäni haitata? Meille kyllä tulossa melkopienet häät, maks.80 henkeä, jotka siis ihan lähipiiriä ja tietävät, ettei meillä itselläkään ole tapana juoda alkoholia kovinkaan usein.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä häät olivat "lapselliset", eli mukana oli aika paljon melkoisen pieniäkin lapsia. Minä henkilökohtaisesti en pidä juomisesta lasten nähden, joten siksi meillä oli juhlaohjeessa maininta kellonajasta, jolloin aloitimme railakkaammat aikuisten juhlat juomineen. Näin niille vanhemmille, jotka eivät halua lapsiaan ryyppäjäisiin, oli mahdollista lähteä/ viedä lapset hoitoon ennen kovempaa meininkiä. Ja meidän juhlat, me viihdymme ilman rankkaa ryyppäämistäkin ja varmasti myös vieraamme viihtyivät. Tosin oli meillä ruualla tarjolla viiniä, mutta kovinkaan moni sitä ei edes ottanut (ainakaan lasillista enempää), lähipiirimme tuntien tämäkin tiedettiin etukäteen. Kukin tavallaan, mutta mielestäni viinattomuuden takia ei tarvitse mollata hääparia, ei se aina ole pihistelystä kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tarjotaan ruuan kanssa viinit ja kahvilla avec vaikken itse kumpaakaa juo. Mun mielestä ei oo ryyppäämistä ruokajuomat... Ilmanen baari aukeaa kun lapsilla on kotiinlähtöaika. Ennemmin ei viinaa laikaan kun että laittaa vieraat ostamaan avecit ja kaikki.

Mutta alkoholittomia vaihtareita vois kyllä olla aika laveesti kun ei kaikki juo maitoa/mehua/kotikaljaa. Alkoholiton booli?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä tämä ankea suomalainen maito, mehu, kotikalja + takakonttibaari -kulttuuri on munkin mielestä aikamoista junttimeininkiä. Viini ruokajuomana kuuluu asiaan juhlissa (kuten monissa maissa myös arkipäivänäkin) eikä sillä ole viinanhimon tai ryyppäämisen kanssa mitään tekemistä (paitsi tietysti alkoholisteille, jotka eivät voi juoda pisaraakaan). Hyviä alkoholittomia vaihtoehtoja voisi varmaan olla esim. alkoholiton viini? Kivennäisvesi? Noiden junttijuomien lisäksi tietysti. ;)

Muokattu: , käyttäjä: Ella

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä taas en välitä tuosta viinistä ruokajuomana ollenkaan, ja tiedän ettei lähipiirissämmekään ole erityisemmin viinin ystäviä, joten meillä ruokajuomina ovat nuo "junttimaisiksikin" haukutut maito, vesi ja kotikalja. Boolia tosin tarjoilemme omaan laskuumme ihan reippaasti ja baarista saa ostaa myös muita juomia. Kahvin kanssa tarjoiltavat avec-juomat ovat vielä harkinnassa. Eli näin niitä makuja vaan on monia, mutta mielestäni on erittäin epäkohteliasta mennä jonkun häihin vain ilmaisen viinan toivossa. Jos joku haluaa pitää alkoholittomat häät, niin siihen on täysi oikeus ja vieraiden tulee kunnioittaa sitä. Jos morsiuspari itse sattuu olemaan esim. absolutisteja, niin ei voida olettaa, että he järjestävät isot ryyppäjäisjuhlat...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

"Moderni kaupunkilaisnuori" kysyi: ristijäisissä, rippijuhlissa ja hautajaisissa?

No ainakin meillä tarjotaan safkojen kanssa shampanjaa ristiäisten jälkeen kotona. Ja mielestäni rippijuhlia/hautajaisia/ristiäisiä ei muutenkaan pitäisi rinnastaa häihin. Tottakai häisssä nautitaan brenkkua, mutta näihin muihin juhliin se ei kuulu itsestään selvänä.

Ja se, otanko minä duunilounaalla kaljaa/viiniä ei liity tähän ollenkaan...jos haluan tehdä niin, niin minulla on siihen oikeus. Mutta käsittääkseni häät ovat yleensä iltapäivällä/illalla, jolloin EN OLE TÖISSÄ!

Varsinkin niissä häissä joissa minä olin, niin morsiuspari itse joivat, joten mistään absolutisteista ei ollut kyse.

...ja muutenkin se että olisi itse absolutisti, ei ole peruste sille että kaikkien tulisi olla selvinpäin. Se on vähän saman kuin mä sanoisin "olen naturisti, tekin tulette alasti mun häihin"

"Santtuliini" Kirjoitti myös siitä että ei pidä juomisesta lasten nähden. Siis miksi? Minun lapsuuden kodissa ainakin vanhemmat joivat viinejä ja cocktaileja juhlapyhinä, ja joswkus vkloppuisin. Näin aion itsekin tehdä!

Mikä ihme siinä on että alkoholia pidetään jotenkin "pahana", eikä sitä saisi tehdä lasten nähden. Käsittääkseni lapsena normaalin alkoholin kulutuksen näkeminen ei altista alkoholismille eikä tuo muitakaan ongelmia.

Ehkä tää "suomimeininki" on erilaista, mutta jostain ihmeen syystä kaikkien tuttavien ja sukulaisten häissä joissa olen ulkomailla ollut, niin kenellekään ei ole tullut mieleen että viinin, cocktailien ja konjakin juomisen näkeminen jotenkin vahingoittaisi lapsia.

Mä haluaisin nähdä jonkun espanjalaisen ilmeen, kun sanot sille et tääl ei oo punkkua, tai kokeile sanoa amerikkalaiselle et meidän häissä ei ole baaria eikä bändiä, koska ollaan absolutisteja...veikkaan et molemmilla putois leuka lattiaan

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

...ja muutenkin se että olisi itse absolutisti, ei ole peruste sille että kaikkien tulisi olla selvinpäin. Se on vähän saman kuin mä sanoisin "olen naturisti, tekin tulette alasti mun häihin"

Hääpäivä on morsiusparin päivä ja jos he maksavat kaiken niin pitää olla kiitollinen siitä mitä saa. Jos vegaanipari kutsuisi sinut häihinsä, niin vaatisitko saada pihvin? Häihin mennään juhlimaan pariskuntaa ja heidän kanssaan, joten jos ei alkoholia ole tarjolla vasta kuin illalla niin suu suppuun ja koita kestää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toivottavasti AP ei nyt oikeasti kuvittele että joka taloudessa tai edes kovin monissa tarjoillaan shampanjaa ristiäisissä? Itse olen tasan kerran ostanut oikean shampanjapullon jonka joimme mieheni kanssa eräänä jouluaattona (sattui myös olemaan viimeinen ns. tavallinen jouluaatto kahden kesken ennen lapsia), ja appivanhempani, joille esim. raha ei tosiaankaan ole koskaan ollut este hankkia aitoa shampanjaa, ovat ostaneet n. 5 vuotta sitten ensimmäisen pullonsa. Ja he ovat kuitenkin erittäin kiinnostuneita kulttuurista, hyvästä ruoasta jne. Veikkaisin että iso osa suomalaisista ei ole koskaan edes maistanut shampanjaa.

Ehkäpä täällä Suomessa ei voida mennä kansainvälisellä meiningillä alkoholin suhteen johtuen mm. suhteellisen vasta päättyneestä kieltolaista ym. sosiaalisista/poliittisista/yhteiskunnallisista syistä joiden vuoksi alkoholinkäyttö perinteisesti ei ole todellakaan samassa linjassa kuin ehkä muualla Euroopassa. Kaikki eivät halua tarjota alkoholia häissään juuri siitä syystä että sitä ei välttämättä osata sivistyneesti nauttia. Ja tietysti ne rähinäkännit saa päälle ihan vaan tunkin avulla myös, mutta silloin järjestäjä ei ole itse vastuussa siitä. Tästä varmasti kumpuaa myös se että ei haluta näyttää lapsille huonoa esimerkkiä alkoholin käytöstä. Suomalainen juomakulttuuri nyt yleensä on mitä on ja sitä valtamerilaivaa ei muutamassa vuodessa käännetä. Hyvällä tuurilla jotain suurta muutosta on tapahtunut siihen mennessä kun ap on itse wanha herrasmies.

Itselleni kutsu häihin on merkki siitä että minut halutaan sinne ja sen mielelläni teenkin. Minun tehtäväni vieraana taas ei ole arvostella juhlien luonnetta ja järjestelyjä ääneen. Voin vallan mainiosti olla häissä ilman alkoholia (kuten olen ollutkin) vaikka viiniä tms. mielelläni silloin tällöin juonkin.

Edelleen. Jokainen pari järjestää sellaiset häät kuin he itse haluavat ja parhaaksi näkevät. Jos se tyyli ei miellytä, häihin ei ole pakko mennä tai jos menee, pitää ne mölyt mahassaan ainakin siihen saakka että pääsee morsiusparin läheltä pois sinne baariin jatkoille juomaan daiquireja, martineja tai sen pullon Dom Pérignonia.

Muokattu: , käyttäjä: Yvory

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

...ja muutenkin se että olisi itse absolutisti, ei ole peruste sille että kaikkien tulisi olla selvinpäin. Se on vähän saman kuin mä sanoisin "olen naturisti, tekin tulette alasti mun häihin"

Hääpäivä on morsiusparin päivä ja jos he maksavat kaiken niin pitää olla kiitollinen siitä mitä saa. Jos vegaanipari kutsuisi sinut häihinsä, niin vaatisitko saada pihvin? Häihin mennään juhlimaan pariskuntaa ja heidän kanssaan, joten jos ei alkoholia ole tarjolla vasta kuin illalla niin suu suppuun ja koita kestää.

Aika tuhtia tekstiä, molemmilta... Ymmärrän kuitenkin, tavallaan, molempien kannan.

Jokainen pari tekee juhlasta omansa näköisen ja tarjoaa, totta kai, mitä haluaa mutta mutta...

Eikö hääjuhla ole tarkoitettu myös vieraille? Eikö heidän viihtyvyytensä ole yhtä tärkeä kuin hääparinkin viihtyvyys? Mielestäni kuuluu ottaa myös huomioon niin nämä viinin "plitkuttajat", kuin absolutistitkin.

Olisi aika ankeaa, jos absolutisti joutuisi juomaan häissä vain maitoa, vettä tai kotikaljaa, (joka on mun mielestä hyvää :girl_wink: ) kun maailmassa on tarjolla niin paljon muitakin hyviä alkoholittomia juotavia. Tarkoitan nyt siis sitä, kun ruuan jälkeen muut nauttivat alkoholia ja absolutisti joisi vain vettä. Tai vasta vuoroisesti ihminen, joka nauttii erilaisista viineistä joutuu litkimään pelkkää olutta, tai ihminen, joka pitää oluista, ei saa muuta kuin viiniä. Kysymys on sentään häistä, ei lauantai-illan vietosta.

Jokainen itse kutsuu omat vieraansa, itse päättää kenet kutsuu. Mielestäni ainakin toisen morsiuisparista on tunnettava vieraansa niin hyvin, että tietää, miten varautua.

Ja siitä lasten edessä juomisesta... Itse olen pienestä pitäen nähnyt, miten aikuiset voivat juoda ruuan kanssa sen oluen tai lasillisen viiniä. Enkä ole asiasta mitenkään ahdistunut. Kyllä kai jokainen vanhempi itse ymmärtää järjestää häissä asiat niin, että joko lähtevät pois ennen kuin meno villiintyy (jos villiintyy) tai joku hakee lapset, vaikka mummilaan, häiden edetessä.

muoks. kirjoitusvrhe

Muokattu: , käyttäjä: myy81

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täysin samaa mieltä myy81 kanssa.

Mä olen koko ajan häitä järjestäessä miettinyt lähinnä vieraita ja kaikkia yksityiskohtia vieraiden näkökulmasta, että miten vieraat viihtyisivät mahdollismman hyvin? Me ei ehkä miehen kanssa osata ajatella niin kauheasti sitä et ME JA MEIDÄN HÄÄT! ME PÄÄTETÄÄN, pääasia että MEILLÄ on kivaa! MEMEME ja MINÄ. Kyllä me ajatellaan että häät pidetään lähinnä siksi (12 vuotta oltu yhdessä) että halutaan pitää hyvät bileet kavereille ja sukulaisille, koska jos ei haluttaisi pitää vaan oltais vaan oltu että ME&ME niin sittenhän me olis voinu oikein hyvin mennä kahdestaan maistraatissa tai vaikka mauritiuksella rannalla parin todistajan läsnäolessa naimisiin, absolutisteina nudisteina :D.

Muokattu: , käyttäjä: nuttykitty

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni tämä alkoholitarjoilu on kyllä hääparin henkilökohtainen asia, ei ole olemassa oikeaa ja väärää.

Meidän häissä tarjotaan

- kuohut

- viinit

- avec

- snapsit ?

+ iltaan myös viinit + olut + siideri

Jos jossain häissä ei tarjoilla esim. kuin kuohut alkuun + viinit ruualle on sekin aivan ok.

Kaikki tekee kuten hyvältä ja omalta tuntuu.

Mielestäni häiden pitää olla hääparin näköinen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Komppaan joo myytä ja nuttykittyä. Meilläkin häät järjestetään yhtälailla meille kuin vieraillekkin. Eli en mieti että minä kun en juo viiniä niin kukaan ei juo. Ja

Me pohdittiin vierasmäärä sellaseksi että pystytään järjestämään kaikille hyvää ruokaa ja juomaa. Tehtiin myös niin että ei valittu sitä kaikkein upeita ja pröystäilevitä juhlapaikkaa jossa esim, A-oikeudet olisivat hintoja nostaneet.

Ja kieltolaki!! Joo kyllä sehän se tässä vaikuttaaki ihan joka juhliin. Muistan vieläki kuinka rankkaa aikaa se oli. Eikun hetkinen... enhä ollu vielä syntyny sillon, ilmeisesti täällä on myös morsiammia jotka muistelevat sitä nuoruuttaan kieltolain aikaan.... hohhoijjaa

Kyllä meillä suuren suvun kesken on tapana juoda viiniä juhlaruoan kanssa ja mikäs sen juhlavampaa kuin häät!! Kuoharit kilistellään tottakai ja hyvän juhlaruoan päättää hieno konjakki kahvin kera. Loppuilta onkin sitten jokaisen itse päätettävissä mutta empiirisen tutkimukseni mukaan jos juotavana on pelkästää pöydällä seissytä maitoa (näinkin on käynyt), loppuu juhlat nopeammin kuin kenties on suunniteltu. Ja tästä on turha sitten mulle suuttua, kun näin vaan olen huomannu käyvän.

Näi meidän piireissä. Jokainenhan kyllä tuntee oman suvun ja tuttavansa parhaiten ja toimii sen mukaan.

Ja lapsijuttu menee ihan yksinkertaisuudessaan niin että lapsien seurassa voi juhlissa juoda muttei ryypätä. Jos ei ole omia lapsia, asiasta voi keskustella vaikka hyvän ystävän kanssa jolla on lapsia niin saa puolueettoma mielipiteen. Känniset aikuiset voivat olla lapsen silmissä todella pelottavia ja aikuisten mielestä onnistunut ja hauska juhla voi kummitella lapsen unissa painajaisina vielä viikkoja juhlien jälkeen.

Ja kuka ryyppää sunnuntaina ristiäisissä :girl_haha: :girl_haha:

Välillä täällä nuo vertauskuvat on kyllä ihan tuulesta temmattuja...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meidän häissä ei tarjota alkoholia koska tiedossa on että juominen karkaisi monelta hyppysistä emmekä halua katsoa kenenkään örveltämistä..ja eipä sillä,ei meillä olis varaakaan moisia kustantaa! :grin:

miun mies on vielä absolutisti ja eipä minuukaan huvita kahtoo mahdollista hiprakoitumista/sammumisia omissa häissäni.joten myö toivotaan että siellä ei harrasteta sitä kuuluisaaa takakontti ryypiskelyä.. :girl_mad:

kyllä pitäs osata nauttia häistä ilman alkoholiakin.

ja meille ei ole väliksi juhlia yötämyöten joten sekin tukee meidän päätöstä =)

vieraat pääsee kyllä meidän poistuttua halutessaan kaupungille jatkoille :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Menee nyt reilusti OT:ksi, mutta menkööt.

"Santtuliini" Kirjoitti myös siitä että ei pidä juomisesta lasten nähden. Siis miksi? Minun lapsuuden kodissa ainakin vanhemmat joivat viinejä ja cocktaileja juhlapyhinä, ja joswkus vkloppuisin. Näin aion itsekin tehdä!

Mikä ihme siinä on että alkoholia pidetään jotenkin "pahana", eikä sitä saisi tehdä lasten nähden. Käsittääkseni lapsena normaalin alkoholin kulutuksen näkeminen ei altista alkoholismille eikä tuo muitakaan ongelmia.

Kannatan, että tutustut Alla oleviin linkkeihin ja pasteamiini teksteihin.

Lasinen lapsuus

"Tekemissämme selvityksissä on tullut esiin, että lapset voivat kokea vanhempien pienenkin humaltumisen epämukavana. Lapsi saattaa esimerkiksi kokea aikuisen näkökulmasta hilpeän vapautuneen huumorin ahdistavaksi vanhempansa suusta kuultuna"

"Lapsi on tarkka havainnoija, jonka näkökulmasta aikuisesta mitättömät muutokset saattavat olla suuria.

- Aikuiset muuttuvat fyysisestikin juodessaan: kasvot punoittavat, liikkeet muuttuvat kömpelöiksi ja äänen korkeus nousee. Keskustelun sävy on riitaisa tai ainakin se kuulostaa siltä lapsesta. Lapset pelkäävät näitä tilanteita, joissa turvallinen ja yleensä aika samanlainen isä tai äiti muuttuu toiseksi ihmiseksi.

Alkoholin fysiologisiin ominaisuuksiin kuuluu myös se, ettei ole menneisyyttä eikä tulevaisuutta vain nykyhetki.

- Perheiden elämä ohjautuu nykyään pitkälle lasten mukaan, mutta silloin kun vanhemman käyttävät alkoholia, tilanne muuttuu ja lapset helposti unohdetaan. Vaikkei tähän liittyisi muuta laiminlyöntiä, voi aikuisen välinpitämättömyys aiheuttaa lapsessa turvattomuutta"

Alko - lasten seurassa

"Humaltuminen vaikuttaa aina käytökseen, vaikka humaltuva ihminen itse kuvittelisikin toimivansa aivan samaan tapaan kuin selvin päin. On turha kuvitella, että humaltumisen pystyisi salaamaan jälkikasvulta, sillä lapset ovat tutkitusti erittäin tarkkoja havainnoijia ja huomaavat varmasti aikuisen muuttuneen käytöksen.

Aikuinen saattaa jopa ajatella, että iloiset humalaiset ovat lapsestakin hauskoja. Lapsen kokemus voi kuitenkin olla aivan toisenlainen, sillä aikuisten riehakkuus voi jopa pelottaa häntä."

"Ne ei saa olla kännissä" -Vanhempien alkoholinkäyttö viides-kuudesluokkalaisten silmin

"Suomen Kasvatus- ja perheneuvontaliiton kyselyyn vastanneista ala-asteikäisistä lapsista suurin osa (91 %) kokee humalaisen ihmisen negatiivisena. 55 % lapsista määrittelee humalaisen myös aggressiiviseksi, ilkeäksi, kamalaksi tai vihaiseksi."

"Tutkimusten mukaan näyttää siltä, että lapset eivät pidä aikuisten alkoholinkäytöstä silloinkaan, kun kyse ei ole varsinaisesta ongelmakäytöstä. Suomen Kasvatus- ja perheneuvontaliiton lapsille tekemän kyselyn mukaan lähes puolet alakouluikäisistä lapsista kokee aikuisten juhlat voimakkaasti alkoholisävytteisinä, ei lapsille sopivina tilaisuuksina."

Totuus tulee lasten suusta

"Suurin osa (91 %) ala-asteikäisistä lapsista kokee humalaisen ihmisen negatiivisena. Valtaosa lapsista määrittelee humalassa olevan sekavaksi, hulluksi tai sellaiseksi, joka ei tajua tekojaan (80 %) ja kömpelöksi, horjuvaksi tai sellaiseksi, joka ei pysy pystyssä, (74 %).

Aggressiiviseksi, ilkeäksi, kamalaksi tai vihaiseksi humalaisen määrittelee 55 prosenttia lapsista. Kuusi prosenttia alle 13-vuotiaista sanoo spontaanisti, että humalassa ihmiset antavat rahaa. "

"Kun nuorilta on kysytty, miten vanhemmat voisivat kannustaa heitä päihteettömyyteen, suuri osa nuorista pitää vanhempien antamaa esimerkkiä erittäin tärkeänä.

Lapsille mallioppiminen on tärkeää. Jokainen lapsen seurassa alkoholia käyttävä aikuinen - äiti, isä, täti tai vieras - antaa omalla käyttäytymisellään aina mallin lapselle. Siksi jokaisen aikuisen pitäisi pohtia, miten käyttää alkoholia lasten seurassa"

"Kansainväliset tutkimukset kumoavat yleisen käsityksen, jonka mukaan lapset eivät ymmärrä tai huomaa alkoholinkäyttöämme. On osoitettu, että 5–10-vuotiailla on hyvinkin kehittynyt käsitys alkoholista, sen käyttötavoista ja humaltumisesta. Pienikin lapsi ymmärtää myös vanhemman huonovointisuuden ja edellisiltaisen hauskanpidon välisen yhteyden.

Suomalaisista kymmenvuotiaista ja nuoremmista lapsista vain noin joka neljäs ei tiedä mitä alkoholi on. Loput yhdistävät sen negatiivisesti ihmiseen vaikuttavana juomana, joka kuuluu aikuisille."

"Lapsi kokee hyvin voimakkaasti aikuisessa tapahtuvat muutokset. Jopa pienikin käyttäytymisen muutos, puheäänen nousu tai alkoholin haju voivat aiheuttaa lapselle epävarmuutta.

Olennaista lapsen kannalta on, että vanhempi muuttuu tavallisesta tutusta vanhemmasta ikään kuin joksikin toiseksi. Se johtaa negatiivisiin tunteisiin, jotka voidaan kiteyttää kolmeen päätunteeseen: pelko, viha ja häpeä.

Lasten kokemat negatiiviset tunteet näyttävät usein konkretisoituvan erilaisina sairauksina ja oireina: he saattavat potea pää- ja vatsakipuja, kun vanhemman juominen alkaa. Alkoholiongelmaisten lapset myös kärsivät masennuksesta muita useammin.

Olipa kyseessä satunnainen liikakäyttö tai suoranainen ongelmakäyttö, lapset joutuvat kärsimään läheisen ihmisen juomisesta kaikkein eniten. Heillä ei ole juuri mahdollisuutta vaikuttaa tilanteeseen tai päästä pois juojan läheisyydestä."

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään