Rinsessa2011

Vai että tuhlaamaan ammattilaisten aikaa! (+ keskustelua kiinakopioista)

105 viestiä aiheessa

Lueskelin tässä artikkelin täältä naimisiin.infon etusivulta

Hääpuku kiinasta

ja on kyllä aika paksua tekstiä.. ainakin mun mielestä! Koska just kuulin jutun että morsian oli tilannut puvun haapuku.fi:stä ja puku oli ollut vyötärön mittavirheen takia hieman liian iso mutta asia oli korjaantunut ompelimossa. Morsian oli siis vain mitannut vyötärönsä eripaikassta.. joka on sellaiselle ihmiselle hankaa joka ei itse ompele. Ja vaikka minäkin olen jonkin verran ommellut niin aina sen vyötärön etsiminen on hankalaa!!

Eli kyllä sen sopivan puvun voi ostaa kiinastakin.. minusta!! Ja näin meinasin itse tehdä!

Toinen asia mikän tuossa linkissä ärsytti oli tämä:

"Toisekseen ei ole moraalisesti mitenkään oikeutettua, että menet tuhlaamaan suomalaisen ammattilaisen aikaa, jos et kuitenkaan aio missään nimessä pukua myymälästä ostaa."

Eihän sitä voi mennä sitten kenkiäkään sovittamaan ostamatta niitä!! Itse olen käynyt sovittamassa liikkeessä pukuja vaikka en tiedä ostanko pukua edes sieltä. Eikä se minusta ole ammattiihmisten ajan tuhlaamista!! Sehän on heidän työtään!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mua ärsytti taas kohta:

"Mikäli kopiopuvun tilaaja haluaa päästä sovittelutunnelmaan. niin hänen kannattaakin käydä kiertelemässä itsepalvelukirpputoreja ja sovitella siellä muutaman vuoden vanhoja käytettyjä pukuja."

Arghh, vaikka en kopiopukuja hyvällä katsokaan niin artikkeli on kyllä kirjoiteltu paikoittain niiiiiin ärsyttävällä näsäviisastelevalla tyylillä ettei mitään rajaa :hysteric:

Vaikka artikkeli on muuten täynnä asiaa ja tosi hyviä pointteja niin tuo näsäviisastely kyllä syö pahasti uskottavuutta! Jotenkin artekkelin rivien välistä tulee sellainen tunnelma, että se on kirjoitettu kiukkuisena ja hieman katkerana...Miksei artikkelissa edes lue kirjoittajaa tai kirjoittajan nimimerkkiä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä että on kyllä aika näsäviisastelua tuo artikkeli. Ja et loppuun olis vielä sopinut että ostakaa puvut mielummin täältä.. ja joku morsiuspuku liikkeen osote :) Et oikein mainostusta!!

Onkohan kirjottajalle käynyt itselle joku noista huomioista.. Että on itse saanut huonon puvun ja nyt purkaa tuntojaan täällä!!

Tuo lapsi- ja orjatyövoiman käyttäminen kyllä pistää mietityttämään mutta onkohan sekään ihan niin vai vaan suutuspäissään kirjotettu!?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselleni tuli hieman miten sen sanoisi... paha mieli tuosta..

Olen tilaamassa pukuni kiinasta, samalta firmalta kuin kaasoni viime kesänä ja hänen kaasonsa edellisenä kesänä. Kummallakaan heistä ei ole ollut mitään pahaa sanottavaa eikä ongelmia firman kanssa.

Onhan siinä aina riskinsä.. mutta riskinsä on täällä suomessakin. täälläkin on niitä läpimätiä ihmisiä joille menet teettämään pukua (itse olen sen kokoinen ja mallinen että puku on pakko teettää mittojen mukaan), että ompelija lupaa ja lupaa ja sit homma ei vastaakaan yhtään sitä mitä piti..

Kovin katkera oli teksti, ja ihmettelinkin suuresti että tuollainen naimisiin.infon etusivulla. Täällä foorumilla vastaavaa tekstiä "hyväksyisikin"

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En yhtään ihmettele Sibriina että sulle tuli paha mieli! Minustakin tuo teksti oli todella pahasti kirjoitettu! Ja ihmettelin kans että kun on täällä etusivulla..

Mistä Sipriina meinaat tilata pukusi? Voisin kans miettiä samaa firmaa kun sulla on suosittelijoitakin:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ohhoh! Johan on tekstiä. Tosin jo tuo "hikipaja"-nimityksen käyttäminen ei annakaan kovin vakavasti otettavaa kuvaa kirjoittajasta...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oli kyllä tosiaan jo niin epäammatitaitoista tekstiä, anteeksi vaan, että en jaksanut edes lukea kokonaan. Koko tekstin pointti oli sanoissa "ei ikinä mitään hyvää" ja kuitenkin käsittääkseni varsin monet tilaajat ovat olleet tyytyväisiä tilaamiinsa pukuihin? :huh: Totta kai sieltä voi saada käsiinsä myös kasan paskaa mutta kyllä sieltä voi ihan yhtä hyvin saada täydellisen puvun ylleen, ainoa ongelmahan siinä on että jos puku ei istu niin sinulla ei ole mahdollisuutta teettää muutoksia valmistajalla. Ompelijathan kyllä voivat ne tehdä, kaikki eivät välttämättä halua tai pysty siihen mutta ihan varmasti löytyy joku ompelimo jostain minne voit puvun viedä jos siellä vyötärössä nyt onkin ylimääräistä. Ja se mittojen ottamisen vaikeus... :rolleyes: No, kyllähän sinulla täytyy se korsetti ja kengät olla sitä pukua sovittaessakin jo mukana, miten se eroaa siitä että ne on päällä jo mittoja otettaessa? Ammattilainen tietää tasan varmasti miten mitataan selän pituus tai lantion ja vyötärön ympärys, suurempi ongelma on naisilla tapahtuvat hormonaalisten muutosten aiheuttamat turvotukset ja sen vaikutus mittoihin, nimim. +-5kg ja +-5cm päivässä. (Tämä ei sitten ollut mikään huomio aloittajalle vaan fakta ammattilaisista, älä siis pahastu turhaan. :) ) Sitä varten voi käydä vaikka siellä ompelimossa tai artesaaniopiskelijalla pyytämässä tarkat mitat itsestään.

No joo, eipä tuosta kannata mieltään tosiaan pahoittaa. Jokainen tekee omat valintansa ja jokainen järkevä ihminen tiedostaa myös ne riskit mitä Kiinasta tilattuihin pukuihin voi liittyä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mie tilaan pukuni www.1luckybride.com juuri suositelujen takia :) ja osaan tarvittaessa itse tehdä korjauksia pukuun, mutta suomen kangashinnoilla en ala pukua alusta asti itse tekemään (taidotkan ei ihan siihen riittäisi)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mie tilaan pukuni www.1luckybride.com juuri suositelujen takia :) ja osaan tarvittaessa itse tehdä korjauksia pukuun, mutta suomen kangashinnoilla en ala pukua alusta asti itse tekemään (taidotkan ei ihan siihen riittäisi)

Mulla on yksi puku samasta firmasta. Toki tiedän sieltä sunnuntaikappaleitakin tulleen mutta omasta iltapuvustani tykkäsin kovin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaverin hääpuku oli 1luckybridesta ja oli todella kaunis! Samalla perusteella olen ajatellut omanikin sieltä hankkia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olin juuri hiljattain kaasona morsiamelle, joka tilasi pukunsa Kiinasta mittojensa mukaan. Puku oli samantyylinen kuin merkkipuku, johon han alunperin ihastui, mutta se ei kuitenkaan ollut piraattipuku, eli sita ei myyty muka jonakin merkkipukuna. Se myos istui kantajalleen kuin hansikas, eika siihen kasittaakseni edes tehty mitaan korjauksia jalkikateen.

Luin tuon etusivulla olevan jutun, ja ihmettelin myos sen epaammattimaista savya. Oikeastaan koko juttu meni jo surkuhupaisuuden puolelle lapsellisella savyllaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en ole Kiinasta tilaamassa pukua (haluan maksaa ihan tarkalleen siitä mitä tilaan), mutta jopa mun mielestä se teksti oli mauttomasti kirjoitettu ja muutenkin tosi överiksi vedetty.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo, pakko kyllä sanoa että eilen saamani puku ei ole ollenkaan samanlainen kuin kuvan perusteella tilasin! Kaunis se on ja onneksi olen koko ajan ajatellut ettei ladan hinnalla (kaikkineen 245euroa, puku on onneksi sopiva, joten ompelijaa ei tarvita. Siis jos en laihdu yhtään!!!!) saa mersua, joten olen tyytyväinen!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo, ei hirveen laadukkaan journalismin merkkejä tuo teksti täyttänyt tuolla "hikipaja"-hokemisella ym.

Asioista ja mahdollisista epäkohdista on toki hyvä puhua, mutta tuo teksti ei yhtään kannustanut tällaiseen keskusteluun.

Ja on aika outoa kirjoittaa tuollainen teksti ilman omaa nimeä, eli ei uskalla seisoa sanojensa takana..

Erikoinen tämä väite, ettei ammattilaisten aikaa saa tuhlata. Jos ei kestä palveluammattia eli joskus joutuu kohtaamaan asiakkaan siinäkin tarkoituksessa, ettei hän tuotetta osta, niin ei ehkä ole ihan kaikkein parhaimmalla alalla itselleen sitten.

Muokattu: , käyttäjä: iialiia

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsekin jäin kaipaamaan lähdeviitteitä tekstiin, tosi tärkeästä aiheesta kirjoitettu artikkeli, mutta ei kovin ammattimainen lopputulos kyllä... Vähän sellaiselta mutu-fiilistelyltä tuntui.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Teksti on näköjään saanut jatkoa, ja samalla, ellei jopa hieman överimmällä linjalla mennään: http://www.naimisiin.info/haalehti/kopiohaapuku_vs_aito.html

Ihmetyttää, miksi joku kirjoittaa tuollaisesta aiheesta noin aggressiivisesti. o_o Itse en ole pukua Kiinasta tilaamassa, enkä muutenkaan osta piraattituotteita, mutta hohhoi. Todella omituinen sävy tekstissä. Pohjanoteerauksena "kopiopuku on nolo!", tuskin kukaan tuntee eri hääpukuvalmistajia ja niiden satoja eri pukumalleja niin hyvin, että huomaisi häävieraana ollessaan puvun olevan kopio tietystä mallista. Varsinkin, kun lähes identtisiä pukumalleja löytyy sadoilta valmistajilta muutenkin...

Ja hei, miksei artikkeleissa puhuttu mitään niistä morsiammista, jotka ovat olleet tyytyväisiä hikipajakopiorätteihinsä? Onx ne niin noloiiiiii?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

8622027.jpg

Tuossa minun Millyltä tilaamani puku, hinta kaiken kaikkiaan (rahteineen) n.240 euroa. Eihän tuo todellakaan mikään huippuluomus ole, ja kyllä helmet irtoilevat (niin kuin ne muuten irtoilivat ihan morsiusliikkeen puvuissakin!!) mutta minulle tuo on ihan maximihinta yhden päivän puvusta ja mielestäni joka euron väärti.

Eli kyllä tuolla kirjoittajalla on jutussa hyviä pointteja, mutta en silti kadu tilaamista. Tuossa yksi kuva, jonka perusteella voitte tehdä päätöksiä.

Ps. itse kuva on tosi huono, pahoittelen.

Muokattu: , käyttäjä: MattiS

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tekstissä on musta kyllä ihan ideaa, etenkin se, miten puvun tilaaminen on pois suomalaisilta pienyrittäjiltä (eli hääpukuliikkeiltä ja ompelijoilta), mutta tyyli on ehkä vähän liian raflaava ja kääntyy hieman itseään vastaan.

Mutta tuossa jutussa on nyt kirjoittajan nimi eli on Adminin kirjoittama ja edustaa siis hyvinkin foorumin virallista kantaa asiaan. (Ja viittaus siihen, että hän on kirjoittanut myös edellisen jutun.)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

vuonna 2006 tilasin ebayn kautta oman hääpukuni kiinasta. Rahteineen hintaa oli tuolloin kokonaiset 80euroa, ja puku oli mittojen mukaan tehty, istui juuri niin kuin piti, enkä voi sanoa olleeni nolo kun alttarille kävelin. Helmapituus oli juuri niin kuin kengät jalassa pitikin olla, laahus oli n 1,5metriä. Tuolla rahalla ei suomesta olisi saanut edes puolta siitä kangasmäärästä joka puvussa oli!

Olin silloin koko 60 (eli helevetin paksu akka) ja suomalaiset liikkeet myivät minulle ei-oo:ta kokoni takia. Eivät uskoneet että edes tehtaista saisi tilattua. Ainut vaihtoehto olisi teettää. Suomalaisella ompelijalla (omalla paikakkunnallani soittelin kuusi paikkaa läpi) vastaavanlainen puku, jonka halusin olisi tullut maksamaan n 2500-3000e kankaineen...

Pukuni istui, oli tahraton. Siinä oli pitkä laahus, kauniit helmikirjailut (jotka eivät muuten reoikkuneet/putoilleet yhtään sen enempää kuin 'maailman parhaiden ja loistavien' desing suunnittelijoidenkaan koltuista, joita pääsit katselemaan kuullakseni että moista ei minulle saataisi)

Harmaan talouden näkökulman toki ymmärrän, mutta JOS pukuja valmistettaisiin suomessa, ja järkevään hintaan ostaisin toki kotimaisen puvun. Mutta esim eglantilaisesta/jenkkiläisestä koltusta en ole valmis maksamaan yhtään ylimääräistä, ennemmin maksan sen sitten vaikka kiinaa. Työntekijät siellä tuskin saavat ompeluksistaa p*skaakaan korvauksia, mutta hyvä jos muutama jeni kilahtaa senkin ompelijan kassaan joka minunkin pukuni (ja kaasoni puvun, ja oman iltapukuni samasta firmasta) aikoinaan ompeli. Kiinasta tilasin myös tyttärelleni morsiusneidonpuvun hintaan 15e. Samoja pukuja on myös suomessa huuto.netissä esim myynnissä trokareilla hintaan 70-100e....

Nytkin jos joku kyselee minulta kokemuksia/ suosituksia puvuista. Kehotan olemaan tarkka myyjän palautteiden kanssa. Erittäin tarkka omien mittausten kanssa. Tilaamaan pukunsa ainakin puoli vuotta ennen häitä, ja maksamaan paypalin kautta. Älä anna luottokorttitietojasi.

Topikin takana oleva teksti oli mauton, ei siitä sen enempää.

Lisätään vielä; myös tiarat, hunnut pinnit jne ovat ebayn kautta tilattuja. Useasti olen sitä kautta kauppaa tehnyt, joka ikinen kerta olen tilaami tavaran saanut, ja joka ikinen kerta se on ollut juuri sitä mitä olen kuvitellut saavanikin. Nykyisin shoppaan sieltä myös mm lastenvaunut (saksa) vaatteet (usa pääasiassa....) kengät (usa/britit) jne jne

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tekstissä on musta kyllä ihan ideaa, etenkin se, miten puvun tilaaminen on pois suomalaisilta pienyrittäjiltä (eli hääpukuliikkeiltä ja ompelijoilta

No juu, mutta kuinka moni voi sanoa aina suosivansa kotimaista ylipaansa? tai edes eurooppalaista? Miksi haapuku on poikkeus? Melkein kaikki tehdaan nykyaan Kiinassa, tai jossain muussa Aasian maassa. Toki tekstissa kasiteltiin ihan asioitakin, tapa nyt oli mita oli.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Totta, valitetttavasti varmaan aika harva. Mutta tämä on kuitenkin hääaiheinen sivusto, jolla Admin on halunnut ottaa kantaa suomalaisten hääammattilaisten aseman puolesta, eikä tarkoituksena varmaankaan ole ollutkaan käsitellä kuluttamista ylipäänsä.

Tekstin tyyliä kommentoinkin jo aiemmin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onhan tuossa ammattilaisten ajan tuhlaamisessa pointtinsa, anteeksi nyt vaan, arvon rouvat ja morsiot. :girl_haha:

Hääpukuhan on tarkoitus ostaa vain kerran elämässä, eikö?

Kyllähän asiakaspalvelijan ajan tuhlaaminen on todella törkeää, jos jo etukäteen tietää, ettei aio IKINÄ ostaa sieltä mitään, koska se ainoa ostos on jo sovittu muualle.

Kenkiä voi sovitella ilman ostoaikeita, koska on aika iso mahdollisuus, että vielä joskus elämässäsi ostat kengät, jopa siitä myymälästä.

Hääpukuliikkeen asiakaspalvelijoiden työtä EI todellakaan ole tuhlata yrittäjän eli pomonsa aikaa ja rahaa antamalla morsianten sovittaa pukuja, vaikka heillä ei ole aikomustakaan ostaa pukuaan sieltä vaan tilata omansa Kiinasta. Kaikki tuo aika (ja raha) on pois niiltä asiakkailta, jotka EHKÄ sltä pukunsa ostavat.

Työntekijä tai pomo ei tietenkään voi tietää, kuka asiakkaista on ostoaikeissa (kukaan ei varmaan ole niin tyhmä, että jo ovella ilmoittaa, että tilaa pukunsa muualta), joten kaikkia on pakko palvella tasapuolisen hyvin.

Tämä vain lisää morsiamen omaa vastuuta - on käsittämättömän röyhkeää tuhlata myyjien aikaa tällaisessa asiassa.

Eri asia, jos pukua ei ole vielä tilattu, vaikka sen aikookin muualta hankkia, mutta jos puku on jo Kiinassa tekeillä, ei sinne myymälään enää ole asiaa.

En ihmettelisi, vaikka myymälät veloittaisivat kohta sovituksistakin. Kamalaa bisnestä, kun asiakkaat ovat tuollaisia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllähän asiakaspalvelijan ajan tuhlaaminen on todella törkeää, jos jo etukäteen tietää, ettei aio IKINÄ ostaa sieltä mitään, koska se ainoa ostos on jo sovittu muualle.

Eri asia, jos pukua ei ole vielä tilattu, vaikka sen aikookin muualta hankkia, mutta jos puku on jo Kiinassa tekeillä, ei sinne myymälään enää ole asiaa.

Valitettavasti myös minä olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Kyllä jonkinlainen kunnioitus voisi kotimaistakin elinkeinonharjoittajaa kohtaan olla, jos tosiaan huvikseen käy pukuja sovittelemassa vaikka se unelmapuku onkin jo tilauksessa ulkomailta. Asia on toinen, jos hankintaa pitää vielä harkita. Pukua ostaessa on tosiaan syytä sovittaa sovitusten perään ja juosta liikkeestä toiseen, jotta unelmien puku löytyy. JOS sellaista on yhä hankkimassa B)

Itse artikkeli kyllä ei todellakaan ollut minun mieleeni, enkä vaivautunut koko tekelettä edes lukemaan loppuun saakka.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aikalailla samaa mieltä olen kahden edellisen kirjoittajan kanssa.

Tavallaan mulle on aika sama minkälaisen hääpuvun kukin ostaa, mutta mä en itse ikinä kehtais tilata "halpa kopiota" Kiinasta. Puistattaa pelkkä ajatuksin.. Samaan syssyyn ne menee kaikkien muiden piraattituotteiden kanssa. Ei mulle, kiitos.

Mun puolesta hääpukuliikkeet voisi ihan hyvin ottaa sovitusmaksun. Samalla lailla kuin nykyään monessa kukkakaupassa otetaan hääkukkia suunniteltaessa suunnittelumaksu, joka hyvitetään sitten lopuksi hääkukista kun ne maksetaan. Tällä estetään se ettei hyväksikäytetä kukkakauppojen ammattilaisia tekemään suunnitelmia valmiiksi, jotka sitten mahdollisesti toteutetaan itse. (Oikeesti ihmiset osaavat aika röyhkeästikin käydä kukkakaupassa kyselemässä "ihan vaan mielenkiinnosta" miten esim rannekukat, vieheet, morsiuskimput tehdään.. Tästä mulla on ihan henk. koht kokemusta.)

Joten siis hääpukuliikkeisiin sovitusmaksu, joka hyvitetään sitten lopuksi puvun hinnasta! Mulla ei ainakaan olisi mitään sellaista vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Hääpukuliikkeen asiakaspalvelijoiden työtä EI todellakaan ole tuhlata yrittäjän eli pomonsa aikaa ja rahaa antamalla morsianten sovittaa pukuja, vaikka heillä ei ole aikomustakaan ostaa pukuaan sieltä vaan tilata omansa Kiinasta. Kaikki tuo aika (ja raha) on pois niiltä asiakkailta, jotka EHKÄ sltä pukunsa ostavat.

Tää on kyllä naurettava asenne myyjältä- en ostaisi sinun liikkeestäsi yhtään mitään vaikka halvalla saisin. Ne puvut eivät siitä kulu, kun sovitetaan. koska sovituksessa on aina se myyjä mukana. On se nyt kumma jos en Vero Modaankaan saisi mennä vaan sovittelemaan, ja minuun suhtauduttaisiin siten että vien myyjien aikaa kun haetutan niillä uusia kokoja.. aina ne kyllä palvelevat auliisti ja tuovat kokoja ja ei irvistellä perään jos en ostakaan. Ei hääpukukauppa mikään pyhä kirkko ole missä olisi kuluttajilla eri säännöt kuin muissa vaatekaupoissa?? Tiedän kyllä että tällaisia hääpukukauppiaita on jossa pitää olla hääpäivä sovittu ennen kuin pääsee sovittamaan, mutta sellaisesta paikasta ei tulis mieleen edes ostaa. Miksi minä työntäisin rahani paikkaan jossa ajatellaan asiakkaan ohi vain sitä rahaa? Itse kävin sovittamassa oman paikkakuntani hääliikkeessa pukuja jo kuusi vuotta sitten, ilman aikeitakaan ostaa. Kävin parhaan kaverini kanssa "leikkimässä prinsessaa". Sain hyvää palvelua, ystävällistä ja auttavaa mutta koska en ollut menossa naimisiin, emme siellä kauaa olleet. Kävin uudestaan siellä tutustumassa nyt vuosi sitten kun omat häät ovat ajankohtaiset, ja minut otettiin vastaan avoimin ovin. Ostin pukuni sieltä, en sen takia että se olisi halvin tai ettenkö muualta löytäisi, vaan siksi että oli ihanaa mennä liikkeeseen missä asiakas oli yhtä tärkeä tuli se sitten kukkaron kanssa tai ilman. Ja ostin sieltä puvun, ja nyt vuokrasin tarvittavat tykötarpeet sieltä myös vannehameineen yms. ja JOKA kerta palvelu on ollut yhtä loistavaa. On ihana tietää että asiakaspalvelu merkitsee oikeasti kauppaille jotain, ja ihmisen arvostus menee dollari kuvien edelle. Sellaiseen paikkaan minä rahani laitan enkä rahan ahneille pussipääkauppiaille.

Jos ikinä itse olisin hääpukukauppias, antaisin varmasti kaikkien tulla sovittamaan pukuja ja koska vaan, ilman että tarvitsee tietää hääpäiviä tms. koska se jos mikä poikii tulevaisuudessa niitä asiakkaita, jotka varmasti muistavat tulleensa huomioiduksi ilman niitä ostoaikeitakaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään