Rinsessa2011

Vai että tuhlaamaan ammattilaisten aikaa! (+ keskustelua kiinakopioista)

105 viestiä aiheessa

on käsittämättömän röyhkeää tuhlata myyjien aikaa tällaisessa asiassa.

Se sinun aikasi on tasan niin kallista kuin on tuntipalkkasi. Joten hymy pyllyyn ja pää pois sieltä perseestä, jokainen asiakas on arvokas osti se tai ei. Et voi koskaan tietää josko se ovelta käännyttämäsi mekon hupisovittelija tapaa ovestä lähteissään elämänsä miehen, sopii häät seuraavalle kesälle ja tarvitsee hääpuvun. Ei meinaan osta sitä sinun liikkeestäsi siinä tapauksessa. :girl_sigh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Se sinun aikasi on tasan niin kallista kuin on tuntipalkkasi. Joten hymy pyllyyn ja pää pois sieltä perseestä, jokainen asiakas on arvokas osti se tai ei. Et voi koskaan tietää josko se ovelta käännyttämäsi mekon hupisovittelija tapaa ovestä lähteissään elämänsä miehen, sopii häät seuraavalle kesälle ja tarvitsee hääpuvun. Ei meinaan osta sitä sinun liikkeestäsi siinä tapauksessa. :girl_sigh:


Eihän näissä kommenteissa juuri otettukaan kantaa siihen, miten myyjän tulee käyttäytyä, vaan enimmäkseen ihmiset sanoivatkin, että on ikävää, että näihin hupisovittelijoihin täytyy käyttää saman verran aikaa ja panostusta kuin niihin, jotka oikeasti tarvitsevat ja käyttävät liikkeen palveluita. Tällä tarkoitan sitä, että tässä on yritetty vedota ihmisten (=asiakkaiden) omaan järkeen ja reiluuteen siinä, ettei tosiaankaan ole asiallista käyttää yrittäjien liikkeitä jonain ilmaisina sovituskoppeina, jotta voisi itse tukea halpamaiden tuotantoa riskeittä.

Vertaukset muihin vaatekauppoihin mielestäni ovat aika tyhjänpäiväistä saivartelua, aika harvassa lienevät ihmiset, jotka ihan vitsillä käyvät sovittelemassa vaatekaupoissa tilatakseen ompelijalta kopion veromodapaidastaan. :grin: Useimmiten vaatekaupoissa sovittelijoilla on mieltymys tai kiinnostus ko. kaupassa asiointiin, jos ei samalla kertaa niin ylipäätään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toivottavasti nämä jeesustelijamorsiot ostavat myös kotimaisen maidontuottajan maitoa, kotimaassa kasvatettuja kasviksia/lihatuotteita ja kotimaisia vaatteita. Kuinka moni päällänne olevista vaatekappaleista ja/tai asuista on Suomessa tehty? Miten hääpuku on jotenkin erityisen PYHÄ verrattuna johonkin muuhun tuotteeseen, sanotaan nyt vaikka ei-valkoiseen-iltapukuun. Tai villakangastakkiin, mihin tahansa? Mitä ruokaa tänään söit, missä se oli tehty, mistä tullut?

Meillä on tässä maailmassa oikeus ostaa tuotteet tasan sieltä mistä huvittaa / mistä ne on mahdollista ostaa. Meillä on myös täysi oikeus sovitella vaatteita ilman ostotarkoitusta.

Halpakopiovouhotus ja "kauhistelu" loukkaa niitä, joilla ei ole varaa ostaa 2500 euron merkkipukua. Moinen käytös jos mikä, on ylimielistä ja törkeää käytöstä. Jos teillä on varaa pitää isoa Mercedes Benziä tai Bentleytä, menettekö ääneen halveksimaan naapurille tämän Toyotaa?

Mitä tulee hikipaja-asiaan, me emme voi (aina / välttämättä) tietää, kuka ja missä oloissa tuotteita tekee. Miten olikaan H&M:n laita? Siinä jokainen tehkööt päätöksen niillä tiedoilla, mitä saatavissa on.

Mun pukuni on käytetty (merkkipuku). Mahtaa olla melkoinen pyhäinhäväistys sekin. Sovittamassa kävin (ajanvarauksella) ensimmäistä kertaa jo yli vuosi sitten, kun häistä ei ollut tietoakaan :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Eihän noista liikkeiden puvuistakaan Suomessa ole tehty varmaan kuin murto-osa, mutta osa tuotosta menee suomalaiselle yrittäjälle, jonka tiloissa pukuja sovitellaan, ja osa sille lafkalle, joka puvun on alunperin suunnitellutkin, mikä mun mielestä on erittäin asiallista ja oikein. En arvosta merkkituotekopiointia missään asioissa. Jos kerran itse haluaa ehdottomasti sen 2500 euron merkkipuvun, ei minusta ole oikea reitti ostaa pukua, jossa malli on käytännössä varastettu.

Sivumennen sanoen tuosta "suosi suomalaista" -piikittelystä, että kyllä minä ainakin ostan käytännössä vain suomalaista ruokaa, kaikissa tuoteryhmissä, ihan korkeamman hinnan uhallakin. Minulla on myös useita Suomessa valmistettuja (jep, ihan valmistettuja, ei vain suunniteltuja) kenkiä ja vaatteita. Suosiminen koskee erityisesti pientilatuotteita ja suomalaisia käsityöläisiä, silloin kun hinta on kohdillaan ja ostos on mielekäs. Tekopyhyydestä syyttäminen ei tässä asiassa siis ainakaan minun kohdallani onnistu. :)

edit. Tosin, jos ostan ilmakuivattua kinkkua, se on yleensä italialaista, tai jos haluan pientilajuustojen sijaan jotain erityisempiä homejuustoja, ne ovat ranskalaisia tms. En ole siis mitenkään fennomaani kulutustottumuksiltani, mutta tiedostava kuluttaminen on mun valinta.

Muokattu: , käyttäjä: Woodwoman

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä kyllä olen samaa mieltä noista Kiinan puvuista joiden hinta on jotain 50-350€. Ovat todella halvan näköisiä, hirveillä koristeilla, kankailla tehtyjä eli edustavat juurikin hintaluokkaansa. Tiedän kyllä, maassa työasioissa käyneenä, että upeita pukuja myös saa, mutta niiden hintataso myös Pekingissä oli 600-2000€. Eli halvalla saa vain halvasti tehtyä ja en todellakaan halua hääpäivänäni sellaiselta näyttää! Sitä en ole päättänyt, ostanko pukuni Suomesta vai jostain muusta maasta työreissulla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toi sovitusmaksujuttu periaatteessa olis ajatuksena ihan ok, mutta mitäpä sitten, jos morsmaikku ei oikeasti löydä mieleistään pukua ko liikkeestä, vaikka useampaa sovittelisikin. Maksetaanko siltikin?

Kukkakauppa voi tilata mitä kukkia tahansa, mutta kaikki morsiusliikkeet eivät tilaa kaikenmerkkisiä pukuja.

Ja edellisellä sivulla kirjoittelinkin jo tilaavani kiina-puvun. Tilasin ja sain ja olen tyytyväinen. Ymmärrän hyvin näkökannan suomalaisen suosimisesta, mutta jos ostan toisaalta puvun yhden päivän käyttöön halvemmalla kuin mitä sen Suomesta vuokraan, raha todellakin ratkaisee. Eri asia, jos kyseessä olisi käyttövaate, jota pidetään useita kertoja.

Muokattu: , käyttäjä: <A>

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eipä tulisi mieleenkään edes käydä kaupassa, jossa on sovitusmaksu. Suunnittelumaksu on eri asia, koska siinä floristi tekee juuri tietylle asiakkaalle räätälöityä työtä, mutta vaateliikkeen myyjät saavat kuukausipalkkaa siitä, että tuovat mekkoja sovitettavaksi. Asiakkaan ei tarvitse perustella, miksi tulee sovittamaan vaatteita. Syyt eivät myyjälle kuulu.

Muistetaanpa myös vielä, että piraattikopioiden tilaaminen on eri asia kuin esim. jossain tietyssä maassa valmistettujen uniikkituotteiden tilaaminen. Uniikkituotteiden tilaamisessa ei ole mitään väärää. Ja huom. itse ostin hääpukuni helsinkiläisestä kivijalkaliikkeestä täyteen hintaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ärsyttää tuo, että kaikki Kiinasta tuotu tavara on mukamas huonoa kopiokamaa. Niin osa varmasti onkin.

Ja kyllä ne morsiusliikkeetkin saavat pukunsa kiinasta. Ainoastaan näytekappale, jos sekään on täysin "aito". Ja kaikki muut ovat niitä ns. kopiopukuja.

Morsiusliikkeissä hintaero netistä tilattuun pukuun on niin suuri, koska puvun hinnalla pitää pystyä maksamaan myyjien ym henkilökunnan palkat. Kiinassa tuotetuista puvuista pitää pystyä maksamaan vain ompelijoiden palkka, joka on aika pieni. MIettikää mistä ne kiinalaiset naiset (ja ehkä lapset) saavat rahansa, jos kukaan ei tilaa heidän kopiopukujaan

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eihän tässä ole kyse siitä saako tilata puvun Kiinasta, vaan siitä saako käydä liikkeessä sovittamassa pukuja jos tietää ettei koskaan aio ostaa sieltä mitään. En minä ainakaan kehtaa mennä liikkeeseen sovittelemaan, koska aion ommella pukuni itse.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällähän nousi paha tuuli puhaltamaan tuosta viimevuotisesta kommentistani. :girl_in_love:

Tarkoitukseni ei ollut väheksyä ulkomailta pukuaan tilaavia, vaan sitä, että mennään liikkeeseen sovittelemaan pukuja ja tuhlaamaan ammattilaisten aikaa, vaikka puku on jo tilattu muualta. Joku mainitsi, ettei se puku siitä kulu, kun myyjä on koko ajan mukana. Niinpä, myyjä on koko ajan mukana. Myyjän aika ei ole ilmaista yrittäjälle. Tuntipalkka tai kuukausipalkka, ihan sama, mutta se aika on aina muilta, maksavilta asiakkailta pois.

Tämä ja edellinen kommenttini ovat ennen kaikkea moraalinen kannanotto. Minusta on väärin käyttää hääpukuliikettä omaksi ilokseen sovituskoppina, vaikka puku on jo muualta tilattu. Aika rajuja reaktioita tuli vastaan, onko se teistäkään ihan ok, pohjimmiltaan, vaikka sitä olette ilmeisesti tehneetkin?

Liike-elämän perussäännöt on monelta nypäivänä hukassa. Minkä tahansa kaupan päätarkoitus ja tavoite on tehdä rahaa. Ei mikään kauppa/myymälä/bisnes oleolemassa myyjän ja yrittäjän huviksi ja asiakkaan iloksi, vaan ideana on tehdä kannattavaa kauppaa. Vai tunteeko joku yrittäjän, joka tekee työtä tappiolla vuodesta toiseen, ihan omaksi ilokseen?

(Tuo kukkakaupan tilanne oli yllättävä ja ikävä, en tiennyt, että noinkin röyhkeästi käytetään ammattilaisen taitoa hyväksi, ilmaiseksi.)

Hääpukuliike ei ole olemassa siksi, että sinne voi kaikenmaailman nettitilaajat mennä sovittelemaan pukuja huvin vuoksi. Joku vetosi siihen, että asiakasta pitää kohdella hyvin. Juu, liikkeen asiakas on se, joka sieltä ostaa. Asiakassuhde syntyy vasta ostotapahtumasta. Satunnaiset kävijät eivät ole asiakkaita, vaan potentiaalisia sellaisia. Kuten jo ekassa viestissäni sanoin, ei myyjä voi tietää onko joku oikeasti tuleva asiakas vai ei ja siksi kaikkia asiakkaita kohdellaankin tasa-arvoisina. Morsiamelta on törkeää sovitella pukuja, jos ei mitään aio ostaa. Ei myyjä sitä tiedä, joten ei kohtelekaan asiakasta eri tavalla. Ammattimainen ja kokenut myyjä tosin varmasti jo päällepäin näkee, kuka on ostoaikeissa ja kuka huvikseen kokeilemassa, mutta eihän se saa palvelussa missään nimessä näkyä - voihan olla, että kyseinen kävijä tai hänen tuttavansa/sukulaisensa on tuleva asiakas.

Hääpukuliikkeillä tuntuu menevän nykyään muutenkin aika huonosti (ainakin tässä kaupungissa niitä silloin tällöin aukeaa ja aika äkkiä sulkeutuu loppuunmyynnin saattelemana). Ei ole mitenkään reilua ja oikein, että laittaa pukunsa tilaukseen ja ramppaa sitten hääpukuliikkeitä läpi huvin vuoksi, kun ei halpapuvun takia muuten pääse sovittelemaan. Se valinta tehdään silloin, kun ostopäätöksen tekee. Kun jotain ottaa, menettää jotain muuta.

Ennen halpapuvun virallista tilausta sovittelu on periaatteessa ok, kuten sanoin. Voihan olla, että se unelmien puku kuitenkin liikkeestä löytyy. Siksi myös myyjät siellä palvelevat toivottavasti kaikki asiakkaansa hyvin. On asiakkaan röyhkeyttä ja törkeyttä, jos puku on jo tilattu muualta ja silti huvin vuoksi kokeilee.

Hassuinta on se, että ainakin kaksi tuohtunutta vastaajaa kuvitteli minun olevan töissä/yrittäjänä hääpukuliikkeessä. En ole. Kyllä yrittäjän arkea ja nykyistä hääpukubisneksen tilannetta voi ymmärtää ihan ilmankin.

Ostan ilomielin sekä suomalaista että ulkomaista tavaraa. Palvelut ostan yleensä sattuneesta syystä Suomesta. Nimenomaan suomalaista palvelua kannattaa rahallisesti tukea.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä en myöskään hyväksy sitä, että jotkut käy suomalaisessa liikkeessä sovittamassa pukua aikoen tilata kiinasta varastetun idean perusteella (sinnepäin) tehdyn puvun. Ihan oikea rikos se on tekijänoikeusrikoskin, vaikka vahingot voi tuntua tavaran varastamiseen verrattuna pienemmiltä. Mutta en hyväksyisi myöskään mitään sovitusmaksuja, kun itsekin kävin neljässä liikkeessä sovittelemassa ennen kuin sopiva löytyi. Alkuperäisen artikkelin sävy nyt on yksinkertaisen tollo, mutta pointti on olemassa.

Mun mielestä noille kopiopuvuille on olemassa ihan hyviä vaihtoehtojakin, naikkarikirppiksellä ja muualla on pilvin pimein myynnissä käytettyjä aitoja pukuja, kaikissa morsiuspukuliikkeissä on jossain vaiheessa vuotta alennusmyynti ja pukujakin löytyy useimmista myymälöistä kaikista hintaluokista joistain satasista ylöspäin vain taivas rajana. Yleensä sen hääpäivän tietää reilusti etukäteen, niin näitäkin vaihtoehtoja ehtisi hyödyntää. En ole nähnyt kuin yhden kopiopuvun yksissä häissä, ja muistan kirkossa ihmetelleeni miksi morsian on valinnut liian lyhyen puvun itselleen, kun a-linjaisen pitkän helman alta näkyi kengät kokonaan. No, syykin selvisi sitten juhlissa kun asia tuli jutellessa ilmi. Ja säännöllisesti näyttää noita käyttämättömiä mittatilauksena tehtyjä muovipukuja olevan myynnissä myös foorumilla. Miksiköhän..

Ja vaikka oma pukuni oli ulkomainen aito puku myymälästä, niin jää siitä silti aika hyvin roposia Suomeenkin (puku 1200€, josta alv n. 220€, myyjän kate jos noudattelee muuta rättikauppa niin 50-60% eli noin 500€. Josta myyjäliike sitten maksaa mm. myyjille palkat ja valtiolle sivukulut ja jos hyvin on mennyt niin vielä tuloveroakin. Ja maksoin tuon 1200 euroa ihan mielelläni, jotta saatoin luottaa myös siihen että sovituskappaleen perusteella tilattu, mutta erivärinen puku on varmasti sitä mitä sovitin.

No, mä nyt olen vähän kaikessa iloinen veronmaksaja, ja maksan myös kotimaisesta palvelusta mielelläni. (Siinähän niitä julkisia palvelujakin joutuu alkaa kiristämään, jos yksityiseltä puolelta vähenee veronmaksajat. Kaikella on seurauksensa ja ne ulottuu aika pitkälle, jos kaikki alkaa tilaamaan kaiken netin kautta ulkomailta, oli sitten kyseessä aito- tai kopiotuote. Nyt taisi viimeisimpänä Veikon kone tai joku muu kodinkoneliike lopettaa toimintansa. Siinä meni jokunen suomalainen työpaikkakin alta.)

Ehkä viiden vuoden päästä täällä foorumilla morsiamet itkee, ettei pukuja pääse enää sovittamaan muualle kuin stokkalle kun kaikki erikoistuneet morsiuspukuliikkeet on lopettaneet kannattamattomina liiketoimintansa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Paljon hyvia pointteja kahdessa edellisessa kirjoituksessa. En silti tokikaan tuomitse mittatilaustyona tehdyn puvun tilausta netin kautta (sekin on jokaisella oikeus tassa vapaassa markkinataloudessa), mutta se kyllakin on vaarin jos pukuja mainostetaan muiden suunnittelijoiden pukujen kuvilla. Itsekin harkitsin puvun tilaamista Kiinasta, silla kyllahan se huikea saasto houkuttelee. Kuitenkin, olen huono tilaamaan netista vaatteita ylipaansa, kun tuntuu etteivat ne ikina ole oikeaa kokoa, materiaali ei olekaan sita mita luuli jne. Ystavani tilasi haapukunsa Kiinasta, ja se istui hanelle hyvin, vaikkaikin naytti ehka hieman...noh, halpispuvulta (hanen omien sanojensakin mukaan). Minulla on myos sellainen vartalo, etta tarvitsen todella hyvan leikkauksen ja tietynlaiset materiaalit, etta puku korostaa vartaloani kauniisti, enka usko etta valttamatta olisin saavuttanut naita kriteereita halpispuvulla. Olen nahnyt paljon kuvia naista Kiina-puvuista, ja osa nayttaa kylla tosi hyvilta. Osa sitten taas valitettavasti ei, ja usein juuri mielestani ongelma on keskivartalon tukevuus ja istuvuus puvussa. Itse en lopulta halunnut siis lahtea ottamaan riskia, koska olen melko varma, etta olisin pettynyt (olen sen verran pikkutarkka, ja monet Kiinasta pukunsa tilanneet ovat sanoneetkin, etta ei ehka kannata jos ei voi sulattaa sita etta puku ei ole prikulleen sellainen kuin halusi). Ja onhan se nyt ihan eri asia menna asiantuntevan morsiuspukumyyjan hoteisiin sovittelemaan pukuja ja etsimaan itselle sita oikeaa, kuin tilata netista ja jannittaa mita paketista paljastuu, josko puu tulee ajoissa tai edes ollenkaan (naitakin on ollut todella paljon, ettei ihmiset olekaan saaneet pukua lainkaan, ja jos on esim. Paypalin kautta maksettu, niin he eivat tee mitaan mikali maksusta on kulunut yli 90 paivaa.).

Muokattu: , käyttäjä: Roslin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

*

Muokattu: , käyttäjä: Pähkinäinen

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Hienoa on myös se, että pukuni säilytetään pukuliikkeessä häihin asti, joten minun ei tarvitse murehtia sen likaantumista kotona tai muussa säilytyspaikassa, eikä miettiä silitystä.

Tama oli myos minulle tarkea juttu, koska asuntomme on todella ahdas eika huvita sulloa haapukua moneksi kuukaudeksi komeroon, joka on jo muutoinkin aivan liian taynna.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

"ihan perus kiinalainen nettihuijarifirma" sanoo Admin

 

Minusta on hieman outoa, että pääsivuston artikkeleiden kirjoittajien (provokatiiviset ja pelottelevat) mielipiteet ovat hiipineet foorumille.. Ovatko kiinafirmat näin iso uhka naimisiin.infolle, että firmaa, joka on kokemusten perusteella toimittanut puvut kyllä perille, voidaan haukkua nettihuijariksi ? Käsittääkseni nettihuijari on taho, joka ottaa rahat, mutta ei lähetä tuotetta...

 

Kokemuksia kannaattaa lukea esim. jenkkiläiseltä foorumilta wedding bee, jossa monet amerikkalaiset, briti, aussit jne jne. kertovat kokemuksistaan kuvien kera. En ole kertaakaan lukenut, että JenJenHouse olisi ottanut rahat, mutta ei toimittanut tuotetta. Laatu ja puvun vastaavuus kuvaan ovat sitten aivan eri asia, enkä lähde spekuloimaan kumpaakaan, en ole tilannut tuolta koskaan mitään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

"ihan perus kiinalainen nettihuijarifirma" sanoo Admin

 

Minusta on hieman outoa, että pääsivuston artikkeleiden kirjoittajien (provokatiiviset ja pelottelevat) mielipiteet ovat hiipineet foorumille.. Ovatko kiinafirmat näin iso uhka naimisiin.infolle, että firmaa, joka on kokemusten perusteella toimittanut puvut kyllä perille, voidaan haukkua nettihuijariksi ?

Kaikkien hääalalla täytyy taistella näitä huijarifirmoja vastaan: valmistajien, agenttien, jälleenmyyjien, lehdistön, kuluttajaviranomaisten, kilpailuviranomaisten, asiakkaiden, sinunkin :) Kuluttajilta rahat harhaanjohtavin lupauksin huijaavat firmat täytyy saada pois markkinoilta sekä reilun kilpailun että ihan moraalisten syiden takia. Rahojaan tai uutta pukua kymmenet tai sadat Suomessakin höynäytetyt asiakkaat eivät tule saamaan takaisin, mutta kenties meidän ei tarvitsisi jatkossa lukea täältä miten tälläisen JenJenHouset lähettävät ihan mitä mieleen juolahtaa eivätkä koskaan palauta rahoja.

 

Kokemuksia kannaattaa lukea esim. jenkkiläiseltä foorumilta wedding bee, jossa monet amerikkalaiset, briti, aussit jne jne. kertovat kokemuksistaan kuvien kera.

Samalla kun lukee nettifoorumeiden kommentteja, kannattaa vilkaista esimerkiksi nuo linkittämäni kuluttajavalitussivustot ja vastaavat sivustot ympäri maaiman. Nettifoorumeita lukiessa kannattaa muistaa myös se, että ihan kuten nigerialaiskirjeiden kohdalla, tälläisten kiinalaisten huijarisivustojen höynäyttämiksi joutuneet useimmiten nuolevat haavansa ilman siitä riekkumista. Huijatuksi tuleminen kun voi tuntua vähän nololta, varsinkin mikäli siitä on varoitettu etukäteen. Paikalliselta ompelijalta kannattaa myös käydä etukäteen kysymässä millaisia nettipukuja heille on tuotu korjattaviksi. Karuja kertomuksia tosielämästä, ei netistä.

Laatu ja puvun vastaavuus kuvaan ovat sitten aivan eri asia, enkä lähde spekuloimaan kumpaakaan, en ole tilannut tuolta koskaan mitään.

Tässä on meidän mielipide-eromme boldattuna. Sinulle se on ihan ok, että firma näyttää jonkun oikean merkkifirman puvun kuvan sivuillaan mutta lähettää sinulle kuvasta ja/tai tilauksestasi vähän tai paljon poikkeavan puvun eikä sitten palauta rahoja kun niitä peräät käyttökelvottoman puvun johdosta? Ja sinusta tämä ei ole huijausta?

Lähestytään asiaa toiselta kannalta. Oletetaan, että tuolla foorumin kirpputorilla nimimerkki 'JenJenBride12' myisi hääpukua. Siinä olisi hieno kuva puvusta, ivory puku burgundilla kirjailulla, sweetheart -pääntie, täyspitkä ja pieni laahus. Unelmiesi puku ja hinta kohdallaan. Ihastut pukuun ja lähetät nimimerkille mittasi ja kysyt onko tämä myynnissä oleva puku sinun kokoisesi. Myyjä vastaa, että puku juuri sinun kokoisesi, hän lupaa vielä tehdä kaikki korjausompelut ihan 'mittojesi mukaan'. Mitään riskiäkään ei ole tilaamisessa, koska tottakai saisit rahasi takaisin mikäli myyjä epähuomiossa lähettäisikin väärän puvun.

Kun pukusi sitten saapuu postissa, huomaat sen olevan valkoinen, ruskeat kirjailut, suora pääntie ja puku on polvimittainen. Muutenkaan puku ei oikein näytä siltä mikä kuvassa oli, istuvuus ja muhkeus ovat aivan erilaiset. Valituksesi jälkeen hän suostuu antamaan 20% alennuksen, palauttaminen ei onnistu.

Miten on, menisitkö tuonne kirppikselle kehumaan nimimerkki 'JenJenBride12'sta ja suosittelemaan muille? Tuntisitko itsesi edes ihan vähän jekutetuksi? Vai olisitko raivoissasi kun joku kehtaa lähettää jotain muuta kuin tilasit/kuvassa oli?

JenJenHousen kaltaisten firmojen huijaus ei ole se, ettetkö saisi sieltä yhtään mitään. Aitoa huijaamista, vai sanotaanko harhaanjohtamista, taas on se että he käyttävät kuvina muiden valmistajien kuvia, ei heillä ole eikä ole koskaan ollutkaan mitään omaa suunniteltua mallistoa. Kun he sitten kopioivat puvun kuvan perusteella, niin se saattaa muistuttaa kuvassa olevaa tai sitten ei. Kuten täältä naikkareistakin voitte lukea, niin loppujen lopuksi sieltä _voi_ tulla ihan mitä tahansa 'sinnepäin'. Ja tämä ON huijaamista.

Laadusta emme edes keskustele tässä yhteydessä, se on taas sitten ihan toinen asia jossa faktat sekoittuvat mielipiteisiin.

Jos tälläiset firmat suunnittelisivat itse pukunsa, ottaisivat niistä itse kuvat ja ennen kaikkea _lähettäisivät asiakkailleen puvut mitkä vastaavat 100%:sti kuvassa olevaa/tilattua_, en nokkaani koputtaisi.

Mutta niin kauan kun nämä jatkavat hyväuskoisten ihmisten 'juksuttamista', en ole hiljaa asiasta. Jos ja kun moni kuitenkin tilaa näiltä 'sitä et saa mitä tilaat' -sivustoilta, niin heitä on kuitenkin varoitettu riskeistä ja he ovat niistä hyvin tietoisia. Se haluaako ottaa tämän riskin on sitten taas jokaisen oma asia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luotan ennemmin omiin silmiini (esim. foorumille lisättyihin kuviin ostetuista mekoista ja kommentteihin) kuin tahoon, jolla on oma lehmä ojassa. Tämä sivustohan saa tulonsa esim. morsiuspukuliikkeiden mainoksilla. Esimerkiksi lukemalla tämän ketjun voi pohtia ylläpidon asennetta ylipäätään aiheeseen.

 

Kuten jo aiemmin sanoin, tässäkin ketjussa on sekä huonoja että hyviä kokemuksia JJ:stä ja sama on em. jenkkifoorumilla. Ja sama pätee muihinkin vastaaviin firmoihin. Kopiopukufirmoja on todella paljon, ja kieltämättä toisista on parempaa palautetta (tasalaatua) kuin toisista. Ja JJ ei ehkä kuulu kärkikastiin tasalaadun suhteen.

 

Kukaan lukutaitoinen tuskin enää luulee saavansa designer-puvun näistä firmoista niillä hinnoilla. Jokainen tehköön taustatyön ja omat ratkaisunsa ja ottakoon itselleen sopivan riskin. On täysin loogista, että 200 eurolla ei voi saada esim. samaa käsintehtyä pitsiä tai kristalleja kuin 1500 euron mekossa. Järkeä saa käyttää.

 

"Kuluttajilta rahat harhaanjohtavin lupauksin huijaavat firmat täytyy saada pois markkinoilta sekä reilun kilpailun että ihan moraalisten syiden takia."

Tällä perusteella markkinoilta pitäisi vetää pois suurin osa kosmetiikkatuotteista, laihdutusvalmisteista jne. Reilu kilpailu tarkoittaa sitä, että on mahdollisuus perustaa uusia yrityksiä kilpailijoiksi olemassa oleville; ja että kuluttajille voidaan tarjota huokeampia vaihtoehtoja eikä vain sitä brändi-tuotetta, josta saadaan päälle liimatulla logolla isot rahat. Jokainen päättää itse senkin, ostaako esim. rainbow/pirkka-tuotteita vai HK/Atria/ym., joista monet valmistaa sama tehdas. Moraalista on myös huomauttaa, että kallis merkkituote, jossa logo lisää hintaa, ei aina ole parempi kuin "merkitön" tuote.

 

Kun arvoisa Admin otti minut esimerkiksi kirpparihuijauksessaan, vastaan. Ensinnäkin, en ole niin typerys, että siirtäisin noin vain rahaa utopistisella tuotekuvauksella myyvälle nimimerkille, josta ei ole mitään taustatietoja tai todisteita. Mukavaa, että Adminilla on noin korkea käsitys naikkareista. Toisekseen, jos myyjä on naikkarikirppiksellä ja myy uutta/kustomoitua tuotetta, minulla on Suomen kuluttajasuoja takanani. Jos nyt oletetaan, että tapahtumaketju olisi mennyt kuten Admin esittää, tottakai tuntisin itseni "edes ihan vähän jekutetuksi", sehän on itsestäänselvyys, mikäli tuote ei vastaa kuvattua. Ja miksi ihmeessä menisin kehumaan tällaista myyjää? Eihän siinä ole mitään järkeä. Huono - tai hyvä- palaute annetaan juuri siksi, että se auttaa muita päättämään. Mitä ihmettä yritit tällä todistella?

 

Jos tälläiset firmat suunnittelisivat itse pukunsa, ottaisivat niistä itse kuvat ja ennen kaikkea _lähettäisivät asiakkailleen puvut mitkä vastaavat 100%:sti kuvassa olevaa/tilattua_, en nokkaani koputtaisi.

Yhteen niputetussa kategoriassa "tällaiset firmat" on itseasiassa firmoja, jotka näyttävät kuvissa omia pukujaan (esim. Fabulous U) ja/tai lähettävät mid-production-kuvia (esim. Jasmine's), joiden jälkeen asiakas voi vielä tehdä huomautuksia/lisäyksiä pukuun. Eli kyllä on tällaisiakin kiinafirmoja, jotka eivät syytöksiisi sovi. Toisekseen, tuolla paatoksella kannattaisi käydä myös esim. zalandon kimppuun, koska eipä heidänkään tuotteet aina vastaa sinne päinkään kuvaa. Ja foorumeilta löytyy kommentteja siitä, että rahat on ollut vaikea saada takaisin kohtuullisessa ajassa, mutta myös todella tyytyväisiä ostajia. Ja mikään kuva, jossa vaate on 0-koon retusoidun mallin päällä, ei tasan näytä samalta tiina taviksen päällä.

 

En ole JJ:n tai muidenkaan firmojen puolestapuhuja, vaan Adminin alkuperäisen haukkumisen vastustaja ja objektiivisen huomautuksen tekijä. Seuraavaksi varmaan käytte myymälän omien korumallistojen, harrastelijavalokuvaajien tai kotikokkien kimppuun, koska nehän eivät ole suunnitelleet omia korumallejaan tai reseptejään, sekä tuottavat yhtä halpamaista jälkeä kuin "tällaiset firmat". vrt. ammattilaiset ja merkkituotteet. Silti jokaisella on oikeus valita esim. häihinsä tuttu kuvaamaan - ja silloin on vastuussa omasta valinnastaan. Minulle on tärkeää se, ettei minua ole eikä voida ohjelmoida siihen, mitä häissäni pitää ja kuuluu olla. En arvosta brändejä tai julkkis-tuotteita enkä siis todellakaan tarvitse viiden tonnin wangia, viidensadan luputineja, kaksi karaattista tiffania enkä aio kuunnella ketään, joka väittää, että tarjolla pitää olla kaviaaria, sisäfileetä ja samppanjaa ja koristeina jääjoutsenia yms., jotta voisin kutsua juhlia häiksi. Se 1000 euroa lisähintaa tekevä nimilappu siellä puvun sisäpielessä ei liikuta minua pätkääkään, sillä rahalla saa vaikka mitä paljon tärkeämpää!

 

Suosittelen kaikille objektiivista tutkimusta ja maalaisjärjen käyttöä! :) 

 

Sitten vielä pari vinkkiä, mikäli kiinafirmaan päätyy (näistä osa siis sellaisia ”better to be safe than sorry” –vinkkejä):

- Googlaa firma ja etsi tuoreita kokemuksia ja kuvia (foorumit, facebook jne.), kysy esim. tyytyväisiltä naikkareilta lisätietoja/kuvia, jos mahdollista

- Ota yhteyttä firmaan ja varmista maksuvaihtoehdot ja kysy esim. ovatko valmistaneet jo haluamaasi mallia (kuvia) ja lähettävätkö tuotantokuvia (mid-production) sekä varmista, ettei kielimuuria ole. Jos haluaa esim. kahden puvun ”sekoituksen”, kannattaa lähettää kuvia/piirroksia selvennykseksi.

- Joistain firmoista saa kangasnäytteitä tai tarpeen sattuessa ensin voi tilata esim. juhla/kaasonpuvun ensin ”testiksi”

- Suosi firmoja, jotka pyytävät tarkat mitat useasta paikkaa teetettyyn pukuun; pyydä jotakuta toista ottamaan mitat

- Tee valinta huolella ja maksa luottokunnan tai PayPalin kautta + mieti miten toimit, jos tuote ei vastaa oletuksia ja millä summalla olet valmis ottamaan riskin

- Ole realistisella mielellä, ei voi olettaa saavansa mersua, jos hinta on kian. Muista myös, että "42 koon persjalkanen" ei näytä tasan samalta kuin retusoitu 0-koon malli kuvassa. Eli mieti myös mikä sopii vartalollesi ja mikä ei. Huomio mm. vyötärön paikka ja rintamuksen korkeus. Jos haluaa tietyn mallin, mutta sopivuus itselle epäilyttää, kannattaa etsiä kuvia siitä oikeiden morsianten päällä ja verrata niitä vartalotyyppejä.

-Ttutki mid-production kuvat esim. viivoittimen kanssa ja pyydä muitakin katsomaan niitä (esim. wedding beet pyytävät usein muita tekemään huomioita)

- Tee tilaus hyvissä ajoin, että on aikaa esim. korjauksille tai plan B.lle. Jos kysytään hääpäivää, kannattaa kertoa sen olevan pari kuukautta aiemmin kuin oikeasti.

- Muista myös, että EU:n ulkopuolelta tilattuihin tuotteisiin tulee tullimaksu ja alv (24%)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Erittäin mielenkiintoinen ja ajankohtainen aihe, vastailen myöhemmin omalta osaltani kun saan kiireelliset työt hoidettua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta Admin on kylla ihan oikeassa sanoessaan, etta se on huijausta mikali tilattu puku ei vastaa kuvaa, jonka perusteella tuote on tilattu. Olen lukenut useita kertoja tuolta nettitilausketjusta, etta jo pukunsa Kiinasta tilanneet morsiot suosittelevat tata tapaa hankkia haapukunsa vain, jos on valmis siihen ettei todenakoisesti saa ihan sita mita kuvassa nakyy. Itsekaan en kylla minkaan tuotteen kohdalla hyvaksyisi tallaista toimintaa, joten en tieda miksi haapuvunkaan. Olen myos nahnyt kuvia todella hyvin tehdyista puvuista, mutta itse en kylla suostuisi tukemaan harhaanjohtavaa liiketoimintaa. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minua tässä jurppii se, että Admin niputtaa kaikki kiinafirmat samaan kasaan ja haukkuu kaikkia huijareiksi, puljuiksi, hikipajoiksi yms. vaikka ko firmoilla on (todistetusti) myös tyytyväisiä asiakkaita.

 

Tietysti on hyvä, että asiaa harkitseville löytyy tietoa ja varoituksen sana, mutta moinen parjaaminen ja pelottelu sekä provokatiivinen ja haukkuva teksti (kuten tässä ketjussa mainitut artikkelit) on typerää käytöstä.

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No minustakin alkuperainen, taman keksustelun kirvoittanut juttu oli kirjoitettu liian provosoivaan savyyn, enka ihan kaikesta ole samaa mielta. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä tilasin hääpukuni Kiinasta ja olen siihen enemmän kun tyytyväinen, enkä kadu. Eikä nolota! :D päinvastoin. :) Unelmien puku tuli. Maksoi 135e.

Mielestäni on tyhmempää ostaa 1000-2000e puku vaikka siihen ei välttämättä oikeasti olisi edes varaa,yhden päivän takia, kun päälle 100e saa (ainakin minun tapauksessani ihan yhtä hienon puvun kun 1000e! Kaverini osti Suomesta morsiuspukuliikkeestä puvun aiemmin (600e), ja harmitteli jälkikäteen miksi ei tajunnut tilata Kiinasta,niin paljon olisi rahaa säästänyt. Joten ei pukuni siis hänenkään mielestään ruma/halvan näköinen ole. En todellakaan usko että kukaan tulee sitä edes huomaamaan että pukuni on "kopiopuku". Enkä todellakaan ole nolona kävelemässä alttarille. Joskus siis kannattaa ottaa riski!;)Hunnun ja juhlalaukunkin laitoin tilaukseen e-baysta, (maksoivat yhteensä 40e) ja tiedän että saan rahoilleni kunnolla vastiketta.. :) Ehkä minulle sitten kävi hyvä tuuri puvun kanssa, olen kuullut myös niistä tapauksista että jotain Kiinasta tilattua pukua ei kehtaisi ikinä päälle laittaa kun helmet irtoilevat, langan pätkät roikkuu tai puku on vaan muuten täysin erilainen kun kuvassa ja epäonnistunut kaikin puolin. Tuttunu tilaamat puvut Kiinasta on kuitenkin myös ollut täysin onnistuneita ja kauniita :) Tässäkään asiassa ei siis saisi yleistää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toisekseen, jos myyjä on naikkarikirppiksellä ja myy uutta/kustomoitua tuotetta, minulla on Suomen kuluttajasuoja takanani.

 

Ihan välihuomautuksena kuluttajaviraston sivuilta seuraava lainaus: "Kuluttajansuojalaki ei koske kahden yksityishenkilön välistä kauppaa. Jos ostaa esimerkiksi käytetyn auton toiselta yksityishenkilöltä, kuluttajaviranomaiset eivät voi käsitellä eivätkä neuvoa mahdollisessa riitatapauksessa."

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ok, sanotaan sitten Suomen laki eli rikosilmoitus

Toisekseen, jos myyjä on naikkarikirppiksellä ja myy uutta/kustomoitua tuotetta, minulla on Suomen kuluttajasuoja takanani.

 

Ihan välihuomautuksena kuluttajaviraston sivuilta seuraava lainaus: "Kuluttajansuojalaki ei koske kahden yksityishenkilön välistä kauppaa. Jos ostaa esimerkiksi käytetyn auton toiselta yksityishenkilöltä, kuluttajaviranomaiset eivät voi käsitellä eivätkä neuvoa mahdollisessa riitatapauksessa."

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä kävin sovittamassa (yhdessä) liikkeessä tietäen, etten aio sieltä pukua ostaa. Ostin kyllä ko. liikkeen messupisteeltä kengät. Olisin käynyt useammassakin sovittelemassa ja etsimässä sitä oikeaa mallia mun kropalleni, mutta ekasta löytyi the dress. Ei, en tilannut sitä Kiinasta vaan ostin käytettynä kotimaasta. Halpispukua kyllä harkitsin mutta kun oikea osui kohdalle, ei ollut tarvetta. Ja minulla syynä oli tosiaan raha. Ei vaan taivu liikkeiden hintoihin, ehkä jostain super-hyper-alesta olisi voinut jotain kukkarolle sopivaa löytyä (eri asia on taas se olisiko ne miltä mun päälläni näyttäneet). 

 

Missään vaiheessa ei ollut väliä onko merkkipuku, siitä kopio vai merkitön kiinatuote. Eli en merkin takia olisi halpispukua tilannut vaan vartalolleni sopivan mallin ja muuten ulkonäöltään ok-oloisen (okei, tässä olisi pitänyt luottaa kuvaan...).

 

Ai niin, kävin muuten viikonloppuna Stockalla katselemassa hääpuvun asusteita. Enkä ostanut mitään, enkä ostakaan. Mutta miehelle lähti puku vahingossa matkaan. Ehkä tämä korvannee myös minun aiheuttaman vaivan myyjälle? Edes osittain?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään