Häät 2016


treecko240

Recommended Posts

Mun mies ei oo vielä ainakaan mukana hääsuunnitteluissa. Se on kokoajan rauhottelemassa mua ja kyselee, et miten joku voi olla noin innoissaan "pelkistä häistä", haha se ei tajuu! Ja mä olin sitä mieltä että maistraatti riittää ja se sano et ei, vaan kirkko. "Jouduin" siis perustaa blogin jonne saan ihan rauhassa hössöttää ja miehen ei tarvi kuunnella mua :D Ootan niin kovasti sitä, että julkistetaan kaikille sukulaisille häät niin pääsen äitin kanssa höpöttämään ja suunnittelemaan.

 

Häiden teemaa en oo vielä ehtinyt oikein miettiä. Pitäis varmaan ensin löytää juhlapaikka, jotta näkisi sen. Väriteemaksi oon alustavasti miettinyt turkoosia ja hopeeta.

Link to comment
Share on other sites

Meillä taas mies on yllättävän aktiivinen. Sanoo, tai ainakin yrittää sanoa mielipiteensä kysyttäessä ja on jopa oma-aloitteisesti ehdotellut muutamia juttuja. Söpöä. :D Eli siis ainakaan vielä ei ole mun häähöpötykset menneet yli hilseen.

 

Nyt meillä on varattuna juhlapaikka, catering ja stand up. Hääpukuja oon myös käynyt sovittelemassa, siihen jää koukkuun. ;) Ja löytänytkin muutaman todella potentiaalisen! Iiih, koskakohan sitä ostais oman ihanuuden.

Link to comment
Share on other sites

Meillä mies osallistuu suunnitteluun ja pitää onneksi sen järjen mukana pelissä. Ehdotuksiakin tulee, mutta ongelma on siinä, ettei hän tahdo muistaa/keskittyä mitä kaikkea on jo tullut höpöteltyä, joten ehdotukset menevät aika-ajoin vähän ristiin omien linjojen kanssa.  :D Mutta yrittää sentään.

 

Ensimmäinen romahduskin tuli koettua. Siskon (& kaason) kanssa on vähän tulehtuneet välit täysin muista syistä ja toinen kaaso tuumasi itse olevansa vähän evvk ylipäätänsä hääjuttuihin. Yltiönegatiivinen työkaveri ei auta asiaa, eikä liioin sekään, että mies tuumaa valtaosaan kysymyksistäni "Tehdään ihan niin kuin sinä haluat".  <_<  Mitäs jos ei tiedä mitä haluaa? Viime yönä olin jo ihan valmis puhaltamaan pelin kokonaan poikki, koska ei tämä suunnittelu enää mitenkään kivalta tunnu. Vaikka teemme pukuni itse, meidän piti siskon kanssa silti mennä koittamaan hääpukuja, että saisi jotain osviittaa ja ihan kokemuksen puolesta. Eipä siitäkään ole kolmessa kuukaudessa päästy puusta pidemmälle... Huoh.

Link to comment
Share on other sites

Meillä sulho on osallistunut isoihin päätöksiin tällä hetkellä aktiivisesti eli kirkko, juhlapaikka, valokuvaaja ja kutsukortin+infon suunnitteluun.  Omaa pukunsa valintaa miettiny salaa (huom! oma-aloitteisesti).  On lisäksi ilmoittanut, että haluaa herkkupöydän ja haluaa olla päättämässä millainen kakku ja mitä ruokaa meille tulee. Eli haluaa osallistua isoihin linjoihin; pienissä yksityiskohdissa luottaa minun makuuni.

Sulhoni on kyllä mukana häähömpötyksessä, toi mm. häälehtiä reissultansa minulle ja on floristi-siskonsa kanssa puhunut minulle tulevista kukista. Ja jos minulla onkin idea/ajatus, jota pohdin ääneen, niin kyllä hän oman mielipiteensä sanoo (toki monesti se on hyvin myötäilevä minun kanssani :D).  

Link to comment
Share on other sites

Meillä ehdoton kattoraja kokonaisbudjetille on 15 000€. Uskon, että todellisuudessa päästään jonnekin 10 000€ ja tuon rajan väliin. Meilläkin vieraita tulossa yli 100 henkeä joten siinä saa pikaisesti kyllä hinnan nousemaan jo henkilömäärästä johtuen.. Mutta sillä periaatteella mennään, että kerran ku häitä juhlitaan niin ei haluta katua mitään! :) mutta toki yritämme vastapainoksi joustaa meille henkkoht vähemmän merkityksellisistä asioista häissämme, kuten esimerkiksi hääautosta.

Link to comment
Share on other sites

Jos teillä on iinu paljon vieraita, jotka harrastavat metsästystä, suosittelen tuota jälkimmäistä. 20.8. nimittäin alkaa sorsastus ja koirat saa päästää irti. Aiheuttaa paljon nurinaa jos sinä päivänä, jota on odotettu kuin kuuta nousevaa, joku järjestää häät tai muut juhlat. Kokemusta on  :rolleyes:

 

Meille tuli vastaus papilta ja juhlapaikalta. Alustava vastaus kirkosta ja papista on siis tehty. Juhlapaikasta kehottivat varaamaan sen viimeistään kesällä, jotta saa varasti haluamansa viikonlopun. Taidan varata sen malttamattomana jo nyt, niin ei varmasti mene ohi... Liinoista ja astioista kyselin myös ja kuulemma paikallisilta Martoilta semmoisia olisi mahdollista vuokrata. Ajattelin kysyä minkä hintaista olisi jos he hoitaisivat tarjoilunkin. Ruoat on siis tarkoitus tehdä itse / sukulaisten voimin. Tai siis käytännössä yksi ammattilainen pitää langat käsissään ja muut tehdään sitten mitä käsketään ja osataan  :D

 

Budjetista ei ole tietoa, pitää selvittää vähän paljonko ruoat maksavat. Muuten menty siis varsin kohtuullisilla kustannuksilla tähän asti:

Minun puku (täältä käytettynä ostettu sottero, jota pitää vielä vähän pienentää) 400 €, Ikean tuikkukippoja pöytiin 150 kpl (täältä käytettynä) 10 €, materiaalit kutsuihin 95 €. Miehen puku ostettiin jo viime kesänä, joten sitä ei voi laskea budjettiin mukaan  :P Koristeiksi tulee kotoa löytyvää rekvisiittaa (puulaatikkoja jne), käpyjä ja jotakin oksia (keräämisen vaiva), harmaata lautaa (pitäisi irrottaa vanhasta sortuneesta ladosta ja poistaa naulat), tuleva appiukko toivottavasti tekee jätkänkynttilöitä ulos jne. Summat tuntuvat nyt vielä varsin kohtuullisilta, mutta eiköhän sitä maksettavaa kerry, kunhan bändiä ym aletaan varailemaan...

Link to comment
Share on other sites

^ Mäkin hamstrailen asioita häihin sitä mukaan kun sopivia sattuu kohdalle. Tähän mennessä mulla on isojen linjojen lisäksi hankittuna pöytäkoristeet (17cm kynttilänjalat, 30kpl) ja kengät. First things first! :D Seuraava kohde on varmaankin puku.

Muokattu: , käyttäjä: Littis
Link to comment
Share on other sites

Oon laskenu, että n. 7000 menis kaikkiin kustannuksiin, tästä summasta on vaikea lähteä karsimaan. Ruoka n. 4000 vie suurimman osan, meillä on todella edullinen juhlatila vähän syrjäsemmällä niin siinä säästetään kyllä hyvin. Tänään on päästy eteenpäin ja hääpäivä on nyt lyöty lukkoon, sillä varasin meille juuri juhlatilan :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä taitaa hääjuhlien budjetti pyöriä siinä 9000 euron tietämillä. Mitään tiettyä summaa ei ole lyöty lukkoon, mutta älyttömästi enempää ei kumpikaan meistä ole valmis maksamaan. Juhlapaikka ei ole se kaikista edullisin vaihtoehto ja ruuat tulee juhlapaikan kautta, mutta paikkaan saa viedä omat juomat, joten siinä toivottavasti vähän säästetään jos ei ihan ala jopo keulimaan :D   

Link to comment
Share on other sites

Tosi moni kyllä on valinnut helmikuulle hääpäivän, olispa kiva itekkin joskus mennä vieraana helmihäihin, aina kun on tullut oltua vieraana kesähäissä! :)
Budjettia ei olla suunniteltu virallisesti, isoimmat kipupisteet on juhlapaikka (osittain maksettu jo) pitopalvelu ja juomapuoli. Säästellään sitten muista asioista mistä voidaan... :)
 

Mutta saako hehkuttaa, buukkasin meille valokuvaajan !!! Jee !! Oon repinyt stressiä siitä, että mistä löydän kuvaajan kun varaa ei ole laittaa yli 1000 euroa mitä useat palveluntuottajat tarjouspyynnöissään viljeli. Nyt löydettiin hyvä paikallinen kuvaaja sopivalla tuntimäärällä :) Valokuvaaja on ollut mulle jotenkin tosi tärkeää asia hankkia ajoissa, seuraavaks pitäis rueta painiskelemaan pitopalveluiden parissa... :girl_impossible:
 

Link to comment
Share on other sites

Mä olen nyt mietiskellyt koristeasioita, kun mies luopui viimeisestä viikinkijutustaan.

-kiviä, oksia, sammalta omasta metsästä

-maljakoita omista ja muiden kaapeista

-jouluvaloja omista ja muiden kaapeista

-kristalleja, lasinpalasia, peilejä omista ja muiden säilöistä sekä ostettuna

-pöytäliinat varmaankin pitää ostaa

 

Oksat ja sammaleet poimitaan viimeistään ensi syksynä, jotta ehtivät kuivua. Muita juttuja rupean haalimaan sitten ensi vuoden puolella. Jos saisi tutuilta lainattua, niin jouluvaloja kannattaa alkaa kerjäämään kun niitä aletan riisua pihoilta ja ikkunoista. Maljakoita ja muita ehkä sitten vähän lähempänä. Yritän kasata kaikki asetelmat valmiiksi, niin ne voisi sitten vain viedä paikoilleen.

Link to comment
Share on other sites

24.9.2016 olis pienet syyshäät Pohjois-Karjalassa. Outokummussa asutaan, mut ajatuksissa on Joensuussa juhlia häitä. Ihan siks kun haluisin Teatteriravintolan Tornikabinetissa ruokailla häissäni. Alle 2000 € olis budjetti ja 23 vierasta. Teemana laventeli/yrttihäät. Näkyy kimpussa ja koristeluissa. Hääpuku olis erikoisempi, sellanen selästä avonainen (tatuoinnit) ja hupullinen juhlava asu jossa voisi juhlia toistekin muissa yhteyksissä. Toinen teema punakulta, joka näkyy ainakin morsiammen ja sulhasen koruissa. Etsinnässä siis ohut rivisormus punakultainen. Joo, eli milloinkahan uskaltaisi ruveta suunnittelemaan? :D No joo, unelmahäitä olen viilannut jo monta vuotta mutta näissä oikeissa häissä pitää ottaa jokseenkin sulhasenkin toiveet huomioon, vaikka oletankin saavani suht vapaat kädet. Perusasiat kuitenkin tiedossa, siis juhlan koko ja budjetti. Muu on yksityiskohtia, joita voi viilata matkan varrella ja varmaan täytyykin.

Link to comment
Share on other sites

Käytiin eilen häämessuilla, ja nyt tuntuu että ollaan vielä enemmän pyörällä päästämme suunnitteluiden suhteen! Niin paljon vaihtoehtoja. Vihkisormus kuitenkin taisi nyt löytyä - sen verran usein oon tässä tämän päivän ja eilisen aikana kuvaa siitä ihastellut... Messutarjouskin on sellainen, että säästettäis aika paljon. Joko muut on ehtinyt sormuskaupoille näin hyvissä ajoin? :D

Link to comment
Share on other sites

Kimppu tilattu! Päätin pelata varman päälle: 

-jos kestokimppu ei miellytä itseäni, sen voi myydä ja sitten tyydyn niihin kukkiin mitä häiden alla saa

-jos kestokimppu miellyttää ja oikeita kukkia ei saa oikean värisenä, pidän kestokimpun

-jos kestokimppu miellyttää ja oikeita kukkia saa oikean värisenä, myyn kestokimpun tai vien sen töihin

Link to comment
Share on other sites

Mä olen nyt mietiskellyt koristeasioita, kun mies luopui viimeisestä viikinkijutustaan.

-kiviä, oksia, sammalta omasta metsästä

-maljakoita omista ja muiden kaapeista

-jouluvaloja omista ja muiden kaapeista

-kristalleja, lasinpalasia, peilejä omista ja muiden säilöistä sekä ostettuna

-pöytäliinat varmaankin pitää ostaa

 

Oksat ja sammaleet poimitaan viimeistään ensi syksynä, jotta ehtivät kuivua. Muita juttuja rupean haalimaan sitten ensi vuoden puolella. Jos saisi tutuilta lainattua, niin jouluvaloja kannattaa alkaa kerjäämään kun niitä aletan riisua pihoilta ja ikkunoista. Maljakoita ja muita ehkä sitten vähän lähempänä. Yritän kasata kaikki asetelmat valmiiksi, niin ne voisi sitten vain viedä paikoilleen.

Uuh, mitä viikinki-ideoita miehelläsi oli?

Link to comment
Share on other sites

No lähinnä se olisi halunnut kokonaisen porsaan 34 henkilölle ja juomasarvet alkumaljoille. Muuten sen mielestä on liian aikaista miettiä :D Mutta luovuttiin porsaasta, koska meillä ei ole juhlatilassa ulkoaluetta ja en todellakaan halunnut sitä sikaa sinne sisälle. Jumasarvista se luopui itse. Vihkimiseen olin ajatellut, että olisi voinut jotain viikinkiperinteitä kehittää, mutten ehtinyt kunnolla siihen asti. 

 

Tipzillalla oli kyllä ihan loistavia viikinkihääideoita, kävin kaivamasta ne tuolta mun päikystä: 

 

"riimukirjoitus, karhuntaljat, luonnonkukat, vehnät, takorauta, saviastiat, seppeleet, solkia, viikinkilaivan mallinen kakku.. Tai Kransekake, joka on perinteinen norjalainen juhlakakku:

 

7518ac3844bed8a76e1f46efe82434e1.jpg

 

Mä en ite niistä innostunut kun en niitä viiinkihäitä itelleni halunnut, mutta mahtavia ideoita kaikki :D 

Muokattu: , käyttäjä: franny
Link to comment
Share on other sites

Minäkin löysin tänne! Meillä on noin 40-45 hengen häät Helsingissä toukokuussa 2016. Budjetissa alkuperäinen suunnitelma oli 8000-10000e mutta se ylittyi jo alkuunsa tietyistä strategisista valinnoista johtuen... :lol: Ehdottomasti kuitenkin pysytään alle 15 000 eurossa. Haluamme panostaa tiettyihin asioihin, mikä nostaa juhlien hintaa, mutta toisaalta meiltä jää pois monta sellaista asiaa joihin moni muu saa helposti kulumaan satoja tai jopa tuhansia euroja. Panostamme siis erityisesti ruokaan ja juomaan sekä juhlapaikkaan, ja vastaavasti rahaa säästyy mm. siinä ettei meille tule esimerkiksi vihkisormuksia, hääautoa, meikkiä/kampausta, sen kummempia kukkia tai erityisiä juhlapaikan koristeluja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...