Jump to content
Naimisiin.info

Miksi (ihmeessä) haluat vihkimisen kirkossa?


Guest Macilla

Recommended Posts

  • Replies 476
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mennään kirkossa naimisiin, vaikkei kumpikaan olla ns. uskovaisia. Ei siis uskota konkreettiseen Jumalaan, enkä itse ainakaan koe tarvitsevani Jumalan siunausta liitollemme. Silti kirkko tuntuu ainoalta oikealta ratkaisulta vihkimisen suhteen. Mieheni haluaa kirkkohäät, ja mielestäni kirkkohäät ovat kaunis, suomalainen tapa ja perinne. Ollaan molemmat kyseisessä kirkossa vietetty lapsuutemme isommat ja pienemmät juhlat, ja omat vanhempani ovat menneet siinä kirkossa naimisiin. Mitä itse hääpäivään tulee, niin itselläni on ollut sellainen kuva että vihkiminen tapahtuu vakavaluontoisesti juhlavassa tilassa (elikä kirkossa), minkä jälkeen on hyvä siirtyä varsinaiseen juhlapaikkaan juhlimaan.

Korostan nyt vielä sitä, että meillä naimisiinmeno ei ole uskonnollinen tapahtuma eikä siis kysy meidän uskontoamme. En muutenkaan hyväksy suuntaa, jossa nykypäivänä jokaisen pitäisi tiukasti olla jotain tiettyä uskontoa allekirjoittava. Pyh sanon minä moiselle tiukkapipoisuudelle, minä uskon perinteisiin ja hyvään henkeen.

Muokattu: , käyttäjä: NtiElsu
Link to comment
Share on other sites

Meidät on vihitty jo aiemmin maistraatissa ja nyt järjestelemme liittomme siunausta ja hääjuhlaa. Miehelleni asia ei ole tärkeä, hän kuuluu kyllä kirkkoon, mutta ei usko sen kummemmin Jumalaan. Itselleni asia on suhteellisen tärkeä, vaikka en kaikkia ev.lut. kirkon oppeja sulatakaan. Siksi haluan liitollemme myös kirkollisen siunauksen.

Link to comment
Share on other sites

Guest vieläkin naimisissa

Menimme kirkossa naimisiin, koska se se sopii molemmille ja siunaus sekä häävieraiden esirukouksilla on vaimolleni ja minulle suuri merkitys. Järjestimme myös ehtoollisen kaikille häävieraille. Näin jälkeenpäin mietin, että olikohan ehtoollinen liikaa joillekin vieraille. Itselle sillä oli suuri merkitys varsinkin nuorempana. Enää ei niin välttämättä, voisi ehkä vieraitakin ajatella toiselta kannasta. Mutta kun se oli mahdollisuus, näin tehtiin.Ja tuntui ihan hyvältä. Kun istuttiin kirkossa ehtoollisen aikana, häätouhuun tuli rauhallinen tunnelma. Sen jälkeen ei sitten hetken rauhaa ollutkaan hääpäivänä, ja sekin oli erittäin ok

Link to comment
Share on other sites

Me ei mennä kirkossa naimisiin. Vihkiminen tapahtuu juhlapaikalla ja ei papin toimesta. Ollaan niin monissa kirkkohäissä istuttu, eikä ne puheet jumalasta ole liikuttanut omaa elämää mitenkään. Tuntuisi todella teennäiseltä kuunnella papin sanoja vihkimisen yhteydessä, kun eivät ne kuitenkaan merkkaa itselle oikeastaan mitään. Onneksi ollaan molemmat samoilla linjoilla, niin ei tarvitse kahta kertaa miettiä :)

Link to comment
Share on other sites

Meidät vihitään kirkossa, vaikkemme ole uskovaisia, muttemme täysin ateistejakaan. Kyse on perinteestä ja siitä, että meidän vihkikirkkomme on todella kaunis ja siviilivihkinen on turhan koruton minun makuuni. Lisäksi äitini on uskovaisempi kuin minä, joten kyse on myös hänen miellyttämisestään. Ja turha nyt tulla sanomaan, että olen tekopyhä. Minä kunnioitan teidän valintojanne ja uskomuksianne, joten odotan muiden kunnioittavan myös omiani.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mulle se kirkko vihkiminen oli tärkeä koska haluan että isäni saattaa minut alttarille, kirkko on mielestäni todella tunnelmallinen ja helppo valinta,ei tarvii meittiä sit esim sataako kaatamalla miten virittää musiikki vehkeitä jne.. :) itse mietittii ulko vihkimistä mut kukapa tässä osaa 5kk etukätee enneustaa sadetta xD

Link to comment
Share on other sites

Kirkkohäät on ollut minulle aina itsestäänselvyys, samoin miehelle. Miehen vanhemmilta on kuulemma tullut myös tiukka määräys että kirkkohäät on oltava :D Syytä siihen, miksi haluan kirkkohäät onkin vaikeampi selittää.. Ollaan oikeastaan molemmat tapauskovaisia, mikä sinänsä on mielestäni varsin typerää. Uskon kuitenkin jollain tasolla kirkon oppeihin ja Jumalaan ja arvostan niitä, mielestäni kristinuskossa on paljon hyvää. Vaikka en ihan täysin pystykään uskomaan Jumalan olemassaoloon, ainakaan sellaisena kuin se kristinuskossa esitetään, haluan silti vihkimisen Jumalan kasvojen edessä ja siunauksen meidän liitollemme. Se tuntuu minusta tärkeältä, ja kun mieskin sitä haluaa niin miksipä ei?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kirkollinen vihkiminen on paljon juhlavampi kuin maistraatissa vaikka sen suorittaisi muualla kun sielä toimistossa :D Ja jotain hyötyä siitä kirkolliseveron maksamisestakin pitää olla ;D

Link to comment
Share on other sites

Meistä kumpikaan ei kuulu kirkkoon, joten kirkkovihkiminen olisi aika teennäistä ja tekopyhää.

Paikkanahan kirkot ovat tietysti ehkä omaa luokkaansa, eli siinä mielessä kirkko olisi hieno vihkipaikka ja miellyttäisi esteettistä silmääni. Onneksi hienoja paikkoja on muitakin.

Samaa mieltä tästä. Me ollaan molemmat erottu kirkosta muutama vuosi sitten, kun koettiin ettei kirkkoon kuuluminen tuo lisäarvoa meidän elämään. Kirkkoon liittyminen kirkkohäiden toivossa kuulostaa teennäiseltä ja jopa hieman säälittävältä.

Itselleni on tärkeää että isäni saattaa minut vihittäväksi, ja että vihkijä puhuu muutaman kauniin sanan sekä lopuksi sanotaan 'tahdon' ja nämä kaikki on toteutettavissa ilman kirkkoa. Joten säästä riippuen, meidät vihitään joko hääpaikkamme pihalla tai sitten sisällä. Tuomari on pyydetty maistraatista vihkimään. Vihkijän tuominen juhlapaikalle oli loppupeleissä aivan loistava veto, ihmisten ei tarvitse siirtyä paikasta toiseen ja menee vähemmän aikaa turhanpäiväiseen odotteluun (mitä häissä joutuu tekemään muutenkin liikaa).

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Me taas ei mennä kirkossa naimisiin. Ihan siitä syystä, ettei kumpikaan kuulu kirkkoon ja minä olen kaikenlisäksi wicca. Useimmat kirkothan ovat tosi kauniita ja tunnelma niissä on mukava, mutta naimisiin meno kirkossa tuntuisi tekopyhältä. Voisin kuvitella, että jos itse olisin pappi ja tietäisin joutuvani vihkimään parin, joka liittyi kirkkoon vaan naimisiin menon takia, saattaisin olla vihkimättä. Minusta tuntuu vähän törkeältä uskovaisia kohtaan mennä ns. "varastamaan" heille tärkeä asia vaan muodollisuuden takia.

Link to comment
Share on other sites

Me taas ei mennä kirkossa naimisiin. Ihan siitä syystä, ettei kumpikaan kuulu kirkkoon ja minä olen kaikenlisäksi wicca. Useimmat kirkothan ovat tosi kauniita ja tunnelma niissä on mukava, mutta naimisiin meno kirkossa tuntuisi tekopyhältä. Voisin kuvitella, että jos itse olisin pappi ja tietäisin joutuvani vihkimään parin, joka liittyi kirkkoon vaan naimisiin menon takia, saattaisin olla vihkimättä. Minusta tuntuu vähän törkeältä uskovaisia kohtaan mennä ns. "varastamaan" heille tärkeä asia vaan muodollisuuden takia.

Ihanasti ajateltu. En ymmärrä miksi pitäisi mennä naimisiin kirkossa, jos kirkko tai uskonto ei merkkaa itselle mitään. Onhan se tietenkin myös perinne ja tapa, mutta nykyään naimisiin voi mennä niin monella muullakin tavalla, ettei kirkkoon tarvitse pelkän tavan vuoksi mennä. Onneksi nykyään ei ole mitään tiukkoja normeja joita tämän asian suhteen pitäisi toteuttaa vaan jokainen saa mennä naimisiin siten mikä luontevimmalta tuntuu.

Itse menen kirkossa naimisiin siitä yksinkertaisesta syystä etten voisi kuvitellakaan mitään muuta tapaa. Uskonto merkitsee minulle paljon ja kirkollinen vihkiminen kristilliseen liittoon siunauksineen on minulle ainoa oikea tapa aloittaa liittoni. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Morsiannn

Menemme kirkossa. Emme ole uskovaisia. Kirkkovihkiminen vaan tuntuu paljon juhlallisellalta ja hienommalta, ja ei tullut mieleenkään että olis mennyt muualla kun kirkossa. Ei siihen sen ihmeellisempiä syitä tarvita :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kirkko on ilmiselvä vihkipaikka itselleni henkilökohtaisesti, koska kuulun kirkkoon ja uskon kolmiyhtenäiseen Jumalaan. En todellakaan koe olevani mikään himouskis, mutta vihkiseremonia jossain muualla kuin kirkossa tai jollain muulla kuin ev.lut. vihkikaavalla tuntuisi vieraalta. Kirkkohäistä on tullut haaveiltua ihan pikku tytöstä saakka. Miehelle asia ei ole ehkä niin tärkeä kuin minulle, mutta kummankin mielestä kirkko on vihkipaikkana se oikea ja juhlallisin. :)

Link to comment
Share on other sites

Minä en kuulu kirkkoon. En ole koskaan kuulunut, en ole siis kastettu taikka rippikoulua käynyt. Mieheni sen sijaan on kuulunut syntymästään saakka kirkkoon. Ainut naimisiin meno mahdollisuus on siis maistraatti, koska olisi tekopyhää ja omaa vakaumustani vastaan liittyä kirkkoon naimisiin menon takia.

Haluamme kuitenkin kunnioittaa meidän molempien vakaumusta, joten meidät vihitään maistraatissa ja siunataan kirkossa ja tämä ratkaisu tuntuu meistä molemmista oikealta. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meitä ei olla vihkimässä kirkossa, koska kumpikaan ei kuulu kirkkoon. Eli vaihtoehdot ovat maistraatti tai juhlapaikalla vihkiminen.

Sen sijaan syitä kirkkovihkimiselle keksin useitakin, vaikka itse tuntisin pilkkaavani jumalaan uskovien uskoa, jos minut siellä vihittäisiin. Kirkot itsessään ovat usein kauniita ja näyttäviä ympäristöjä ja ovatkin arkkitehtuurinsa puolesta suunniteltuja hiljentämään väki pyhien toimitusten äärelle. Positiivisena puolena kirkkovihkimisessä on toki myös se, että kyseessä on aina jumalanpalvelus, joten lisäpituutta ja arvokkuutta vihkimiseen voi saada lisää tällä tavoin. Tämä on mielestäni merkittävä tekijä, koska negatiivisena puolena siviilivihkimisessä ovat erot vihkijöiden välillä - toiset eivät suostu kuin pitämään sen kaksiminuuttisen pakollisen kaavan. Myös jotkut kommentit sukulaisilta ovat selvittäneet sitä, kuinka merkityksellisenä kirkkovihkimistä pidetään eli toisin sanoen olen jopa kuullut sanottavan ettei siviilivihkiminen tai juhlapaikalla tapahtuva vihkiminen olisi "oikea" vihkiminen, joka on mielestäni vähintäänkin törkeä aliarviointia toisen tärkeää päivää kohtaan. :girl_sad:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meidät vihitään maistraatissa koska itse en kuulu kirkkoon.

Haluamme kuitenkin avioliiton siunaamisen kirkossa siitä syystä, että a. kirkot ovat kauniita ja kuitenkin suuren juhlan tuntua tuovia paikkoja, kun se on varattu silloin vain meidän käyttöön b. molempien vanhemmat sitä kovasti toivoivat c. itselleni on henkilökohtaisesti tärkeää saada avioliiton siunaus, vaikka siunaamisen olisikin voinut toimittaa ulkosalla

Muokattu: , käyttäjä: Eeta
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Olen lapsesta asti haaveillut häistäni ja nähnyt vihkimisen tapahtuvan kirkossa, ja me molemmat kuulumme kirkkoon joten tämä tuntuu melko luonnolliselta vaihtoehdolta. Yllätyinkin melkoisesti, kun mieheni kysyi, että onko vihkimisen välttämättä tapahduttava kirkossa. Toinen mitä voisin harkita on ulkoilmavihkiminen, mutta se taas menettää hienoutensa jos sataa ja on kylmä :D Kirkko tuntuu siinäkin mielessä turvalliselta valinnalta ja se tuo mun mielestä tiettyä arvokkuutta ja juhlavuutta koko toimitukseen. 

Muokattu: , käyttäjä: Griselda
Link to comment
Share on other sites

Tuleva pastori ilmoittautuu, se on yksi syy miksi kirkossa meidät vihitään  :girl_sigh: toinen on se että miehellekkin on se kovin tärkeää. Hän on katolisen kirkon jäsen, meikä taas tietysti ihan perus ev.lut. 

Muokattu: , käyttäjä: saunanpolttajan_vaimoke
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...