eternity

Hääjuhlan maksullisuus

87 viestiä aiheessa

KAMALAA pyytää rahaa häistä.......!!!! :angry::blink:

Itse jättäisin häät väliin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsekin pidän rahojen keräämistä hieman mauttomana, en laittaisi edes rahatoivetta lahjalistaan... Ainakin meidän suvussa rahaa on saanut lahjaksi pyytämättäkin.

Toisaalta, olen kyllä kerran ollut sellaisissa häissä, joissa oli pääsymaksu muilta kuin kutsuvierailta. Eräs kaukaisempi sukulainen vietti kruunuhäät, joita saattoi halukkaat tulla seuraamaan aterian hinnalla. Kruunuhääthän poikkeaa nykypäivän versiosta hääkäräjillä yms. ohjelmalla. Tähän tilaisuuteen pääsymaksu sikäli sopi, sillä kyse oli oikeastaan perinnetapahtumasta. Paikkakunnalla oli muistaakseni vastaava spektaakkeli järjestetty edellisen kerran noin 20 vuotta aikaisemmin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En välttämättä ymmärrä pääsymaksua häihin (enkä muita hääjuhlan rahankeruita)mutta en vertaisi pääsymaksua rahalahja-toiveeseen! Ei me ainakaan lahjarahoilla häitä maksettu yhtään! Meillä ei myöskään ollut liiemmin tarvetta tavaraan mutta laitoimme kuitenkin Stockmannille lahjalistan ja vaihtoehtoisesti tilinumeron "autotalli-pihanlaitto-rahastoon", koska vieraat kuitenkin useimmiten haluavat muistaa ja kaapissa on ihan tarpeeksi mamman antamia kukkakuvioisia yhdenhengenlakanoita, kun meillä on leveä kahden hengen peitto! :lol: painotimme kuitenkin ettei lahjat olleet millään lailla välttämättömiä! mutta jos pääsymaksullinen kutsu tulisi riippuisi meno aika paljon kuinka läheisiä kutsujat olivat mutta jos maksaisin pääsymaksun voisi lahja jäädä ostamatta!

muuten noista kustannuksista vieraille ni meidän juhlapaikassa oli a-oikeudet joten meillä ei tarjottu kuin viinit ruuan kanssa ja boolia loppuillasta ja joskus joku halusi jotain muuta laatua juoda ni sitä sai baarista omakustannehintaan, muuten juomalasku olis voinut olla tähtitieteellinen! :grin: ilmoitettiin asiasta humoristisesti juhlaohjesäännössä, etta vieraat osasivat asiaan halutessaan varautua! jos juhlapaikkaan olis saanut viedä omat juomat oltais varmaan tarjottu muutakin juomaa mutta mun mielestä se meni hyvin näinkin ja kaikilla oli mukavaa! :P

Muokattu: , käyttäjä: reetta

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Musta on kans puurot ja vellit sekasin jos puhutaan samaan aikaan rahankeräämisestä häissä (joko leikkimielisenä juttuja tai "pääsymaksuna") JA lahjasta rahana. Mitä eroa sillä on, onko lahjalista josta on pakko valita parin kympin lahja vai laittaako tilille sen saman summan rahaa esimerkiksi uutta sänkyä varten tai keittiön pöytää varten? Mun mielestä vieraat voi itse kustantaa matkat häihin sekä lahjan (tavara tai raha, ei väliä) mutta me tarjoamme ruuat, juomat ja ohjelman ilman maksuja. Itse näen että häälahja (tavara tai raha) on onnittelu parille sekä ns. korvaus ruuasta/juomista/hääjuhlasta.

Ja kaikillahan on sit omat näkemyksen, kulttuuri- ja mielipide-eroja on, kuten joku tuolla kertoikin Etelä-Euroopan tavoista.

Muokattu: , käyttäjä: Serene

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huhhuh, mielestäni tuollainen on kyllä tökeröä jos mikä :blink:

Jäisi kyllä moisiin juhliin meneminen :angry: . En kyllä ole kuullut, että ketään noin olisi tehnyt, mutta uskon kyllä, että sekin on varsin mahdollista, sillä niin outoa väkeä tällä pallolla tallustaa..

Mun mielestä pitää järjestää häät joihin itsellä on varaa eikä tehdä vieraista maksumiehiä. En hyväksy, en lainkaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Itse näen että häälahja (tavara tai raha) on onnittelu parille sekä ns. korvaus ruuasta/juomista/hääjuhlasta.

Mun mielestä taas, jos mä järjestän juhlat, niin en odota saavani niistä mitään "korvausta" vierailta. On ne juhlat sitten häät, synttärit, tuparit tai kotibileet. Järjestän juhlat semmoisella budjetilla, johon mulla on varaa ja ainoa mitä odotan saavani on kiva juhla ja hyvä meininki. Jos saan lahjoja (tai rahaa), niin ne on sit kivaa ekstraa, ja vaikka saatan jotain lahjatoiveitakin esittää, niin en silti näe niitä korvauksena järjestämästäni juhlasta vaan onnitteluna ja sen osoituksena, että lahjanantaja on halunnut mua muistaa. Tällä periaatteella myös itse lahjoja annan, enkä ajattele antavani niitä korvauksena syömästäni ruuasta tai juomastani viinistä.

Tätä taustaa vasten olisin aika tyrmistynyt, jos saisin kutsun juhlimaan ja se sitten maksaa. On ok, jos pitää maksaa oma ruokailunsa tai yöpymisensä tms, mutta sen pitää sitten olla vapaavalintainen. Tyyliin jos haluat, voit ostaa ruokailukortin, mutta jos et halua syödä, niin voit viettää aikaa muissa puuhissa sen ajan. Tosin on sekin tylsää, jos joutuu istumaan samassa pöydässä ruokailijoiden kanssa katsomassa kun toiset syö, eli sitten melkein pitäis olla toinen huone ei-ruokailijoille, mikä saattaa mennä jo vähän vaikeaksi...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä keskustelussa menevät monet asiat sekaisin. On yksi asia vastustaa rahankerjäämisleikkejä tai -tapoja hääjuhlassa. Kokonaan toinen taas on vastustaa rahan pyytämistä suoraan häälahjaksi oli tarkoitus sitten häämatka tai remppa tai pihankunnostus. Ja kolmas asia oli illalliskortin lunastus hääjuhlaan, mistä käsittääkseni on kysymys tässä ketjussa.

Mä henkilökohtaisesti siedän erityylisiä häitä ja juhlia, on niitä joissa drinkit ostetaan itse baarista ja niitä joissa kaikki kustannetaan vieraille, hääpari päättää ja en lähde arvostelemaan heidän syitään, voin ihmetellä, mutta se on kuitenkin jokaisen parin oma valinta. Se, mitä en hyväksy ja mikä on musta pöyristyttävää, on että kutsusta kieltäydyttäisiin pelkästään juhlan maksullisuuden perusteella. Eihän mihinkään juhliin ole pakko mennä, mutta jos on kyse läheisestä sukulaisesta tai kaverista niin teen päätöksen sillä perusteella, pääsenkö töiden puolesta, olenko paikkakunnalla tms enkä koska "ne kehtaavat pyytää kahtakymppiä juhlista". Tuskin kukaan häitään ansaitsemistarkoituksessa järjestää...

Suomessa vallitsee kuva tietynlaisista perinteisistä häistä, joissa esim hääpari kustantaa kaiken. Jossain muualla vallitseva tapa, esim Espanjassa vieraat tuovat käteistä kattamaan ruokailukuluja (tämä siis lahjan lisäksi ja käsittääkseni ei kutsujien pyynnöstä). Se on ihan yhtä validi ja yleinen tapa kuin meillä hääjuhlan maksuttomuus vieraille. En vain ymmärrä tällaista tuomitsemista, tapoja ja makuja on monia, ne sitten osallistuu, keille se on mahdollista tai ketkä välittää tarpeeksi päästäkseen paikalle tai keille hääjuhlan muoto ei ole ylitsepääsemätön ongelma...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Itse näen että häälahja (tavara tai raha) on onnittelu parille sekä ns. korvaus ruuasta/juomista/hääjuhlasta.

Minusta lahja taas on nimenomaan vain onnittelu- ja ilahduttamistarkoituksessa annettu asia eikä se liity mitenkään juhlien kustannuksiin. Eihän sitä etukäteen voi edes sataprosenttisesti tietää, kuinka moni lahjan tuo, vaikka yleisesti onkin tapana se tuoda ja lähes 100 % niin tekee. Tällöin ei minusta voi edes löyhinkään perustein ajatella lahjaksi annettujen rahojen tai tavaroiden kattavan osaa hääkuluista. Tai ainakaan itse en ajattele niin, en kutsujan enkä vieraan ominaisuudessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No kyllä olisi noloa pyytää pääsymaksu häihin. HUH HUH! Meitä on moneen junaan ja osa jää asemalle :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Aika moni on vain aloittanut yhteisen elämänsä jo kauan ennen häitä, eikä välttämättä tee mitään tavaralahjoilla. Jos rahan antaminen tuntuu vastenmieliseltä, anna mieluummin vaikkapa lahjakortti, jotta pariskunta voi edes valita vähiten turhan tavaran tai elämyksen.

Tuo pitää paikkaansa myös meidän kohdalla. Kahden kodin yhdistämisen seurauksena meillä on monia tavaroita kaksin kappalein ja kaappitilaa rajallisesti. Ollaankin sen takia tehty epävirallista vinkkilistaa kaasolle annettavaksi, jotta vieraat voi kysyä apua lahjan valintaan. Rahalahjojakin saatamme saada, mutta niihin emme vihjaa.

Sitten vastausta kysymykseen... Mun mielestä myös on hieman outoa laittaa pääsymaksu häihin. Parempi olisi rajata vieraslista pienemmäksi ja muuten rajata kuluja tai ilmoittaa mahdollisuus ateriaan maksua vastaan. Haiskahtaa rahastukselta sellainen pääsymaksu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsekin vierastan 'illalliskortti' tms tapaa enka ole sellaisesta kuullut (vaikka akateemisiin piireihinkin kuulun ;-)), mutta jos haaparin sukulais/kaveripiirissa tama on normaalia niin kai se sitten on ok.....

Me emme myoskaan toivo erityisesti lisaa tavaraa, mutta jotenkin tilinumeron laittaminen kutsuun tuntuu myos kamalalta (tosin itse olen ollut vieraana haissa joissa nain oli tehty eika se mielestani ollut silloin kamalaa... hmmm...), joten olemme paatyneet sellaiseen ratkaisuun, etta emme laita kutsun yhteyteen mitaan lahja-asioista. Meilla on silti pieni lahjalista Stockalla ja ilmoittautumisten vastaanottajia on informoitu siita, jos joku kyselee. Suurin osa kavereistamme tulee ulkomailta maasta jossa on tapana aina antaa rahaa lahjaksi, joten lahjapoydalle tulee myos boxi kirjekuoria varten. Toivottavasti tama tulee toimimaan kaytannossa hyvin, en haluaisi etta koko tasta asiasta tulisi mitaan isoa numeroa ja myos jos joku ei toisi mitaan, ei se meita haittaisi, paaasia on jakaa suuri paiva ystaviemme ja laheistemme kanssa!

Muokattu: , käyttäjä: Bruidje

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Annettiin miellämme pari sataa euroa häälahjaksi, mutta viidenkin euron pääsymaksu olisi ollut todella suuri summa maksaa. Hääjuhla tarkoittaa avioliiton solmimisen juhlintaa, ei pääsymaksullisia bileitä, ylikallista vieraiden syöttämistä ja juottamista, vaan rentoa yhdessäoloa. Ainakin miusta... :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitä kummaa!!! En ikinä ole kuullutkaan että olisi pääsymaksu häihin... tulee kyllä sellaisista ihmisistä ajateltua tosi inhottavia jotka laittavat sellaisen, rahan ahneus vai mikä ajaa tällaiseen päätökseen.. en ymmärrä.

Rahalahjan voi ilmaista kyllä lahjalistassa mutta siellä pitäisi mielestäni ola myös muita vaihtoehtoja eikä pelkästään se raha. pitää olla vaihtoehtoja myös pienemmän budjetin omaaville :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En ole koskaan itse törmännyt moiseen ja musta se on kanssa aika törkeää! :huh:

On eri asia toivoa lahjaksi esineiden sijasta rahaa mutta tuollainen "pääsylipun lunastus" on kohtuutonta!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pääsymaksu juhlaan on mielestäni ihan älytön idea, mutta haluaisin kommentoida ylipäätään tätä lahja-asiaa.

Ei nyt pahalla, mutta tuntuu, että monet tavaralahjan antajat eivät elä ihan tätä päivää. Miksi pitää kuluttaa luonnonvaroja kaikkeen tarpeettomaan tavaraan, kun ihan oikeitakin tarpeita olisi? On naurettavaa kuvitella hääparin alkavan perustamaan omaa kotia hääjuhlan jälkeen jos todellisuudessa kuitenkin yhdessä on asuttu vuosia. Suuri osa naimisiin menevistä pareista on jo työelämässä, joten heillä on ollut varaa ostaa kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta. Kattila ostetaan kun edellinen hajoaa ja näin päin pois. Erityisesti harmittaa se, että ostetaan häälahjaksi jotain sekundaveitsiä tms, joilla ei ihan oikeasti tee yhtään mitään, vaan tekisi samantien mieli myydä ne kirpparilla. Ok en nyt halua kuulostaa miltään kamalalta materialistilta. Olen todella iloinen siitä, että vieraat tulevat juhliimme hyvällä mielellä. Fiksuun lahjaan (tavara tai raha) ei todellakaan tarvita suuria summia. Me opiskeluaikoina löimme suurella porukalla hynttyyt yhteen ja annoimme näin toivottuja lahjoja (usein rahaa), joihin meistä kenelläkään yksin ei olisi ollut varaa. Monesta kympistä kertyy jo iso summa ja isolla porukalla voi antaa suhteessa pienemmänkin rahalahjan ilman, että tarvitsee kenenkään nolostua lahjan pienuutta. :D

Ja mitä tulee maksulliseen baariin. Miksi hääparin pitää maksaa juhlavieraat känniin? Yleensähän tarjotaan hieman alkoholia niin, että meno on hyvä, mutta kukaan ei örvellä. Dokaamaan nyt pääsee muutenkin joka viikonloppu, joten miksi häissä täytyy olla aivan päissään...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En välttämättä menisi ystävän/ sukulaisen juhliin, jonne pääsyehtona on maksu.. Maksetaanko se etukäteen tilille vai käteisellä sisälle mentäessä? Onko siellä oikeasti joku poke kattomassa että kaikki maksaa tai vastaaasti joku listan kanssa ja nimellä juhlapaikkaan?

Tavara/rahalahjasta: Onko kutsutut ihmiset teille tuttuja? Luulis, että kutsutut on tietosia teidän elämäntilanteesta (rakentamisesta/vuosia yhdessä asumisesta) ja sitä kautta osaisivat ajatella "hmm.. ihan varmasti niillä on jo kaikkea, rahalahjalle on varmasti enemän käyttöä."

Toisaalta ymmärrän, ettäi monet ajattelee tavaran olevan muisto teillekin, että hei minäkin olin teidän juhlssa, eikä vain nimi tiliotteella..

Itse olen melkein aina vieny rahaa, mutta jos lahjan olen vieny en sitä kylästellessäni ole kyselly "noh, joko sille taululle on paikka löytyny..?" :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitäs jos se kaikkein kallisarvoisin lahja ja muisto hääparille olisikin unelmien hääpäivä, johon oma talous ei kuitenkaan anna myöten?

Miksi kaikki kokevat niin pahana ajatuksen pienestä pääsymaksusta häihin, etenkin jos erillisiä lahjoja ei sitten enää toivota. "Leivänpaahtimen voin ostaa kaatopaikkaa kuormittamaan, mutta viidestä eurosta en luovu jotta läheinen ihminen saisi unelmiensa hääjuhlan" :o Surettaa tämä ihmisten itsekkyys, enpä haluaisi omiin häihini ketään niin pikkusieluista kuin useimmat tänne kirjoittaneet tuntuvat olevan :angry:

Ja vielä, itse en pyytäisi pääsymaksua häihini.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä minustakin maksullinen hääjuhla kuulostaa melkoisen tökeröltä eikä se pääsymaksu ole mitenkään verrannollinen lahjaan. Lahja perustuu vapaaehtoisuuteen ja siihen, että saa päättää itse kuinka paljon lahjaan panostaa - pääsymaksu ei ole sitä.

Sen sijaan rahaa kyllä voin hyvin antaa häälahjaksi, jos pari niin toivoo. Eikä se kuulu minulle millään tavalla mihin raha käytetään; oli se sitten hääjuhlan kustannuksiin tai mihin hyvänsä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No ois jokseenkin outoa jos hääjuhlaan menosta pitäsi maksaa.. Etenkin jos on vielä lahjalista ym. Ja kun menee rahaa jo siihen että pääsee paikalle, hankkii vaatteet juhlaan ym ym..

Musta rahan pyytäminen on tökeröä.. meille yks kaveri ehdotti että lahjalistan sijaan pyydettäs rahaa, mutta en koe sitä kauheen kivana. Lahjalistankin teko oli jotenkin hmm.. noloa :unsure: Kun on niin vaikee pyytää mitään. No tehtiin kuiteskin lahjalista mutta laitettiin vaan halpoja mutta tarpeellisia juttuja ja kirjotettiin infon vielä että paras lahja on kun saavutte paikalle. Mutta lahjalista on kyllä hyvä olla kun ihmiset tahtoo jotain tuoda ja helpompaa jos voi valitalistalta suoraan mitä tuo.

Mun vanhemmat maksaa kahvittelut/kakuttelut ja mua mietityttää jo sekin. Kun maksavat vielä mun pukukankaatkin!!!! Yrittivät et saisivat vielä maksaa jotain mut ehei, en anna. Noissakin on jo ihan liikaa!!!!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä jättäisin menemättä häihin jos pyydettäisiin ns. osallistumismaksu !!!! :angry:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mua kiinnostaa, että miten tällainen "pääsymaksu" eroaa jotenkin siitä, että lahjatoiveena on raha / kutsussa viitattu tilinroon tai jotenkin muuten ilmaistu tämä toive.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Tuossahan se on tullut todettua muutama viesti ylempänä:

Kyllä minustakin maksullinen hääjuhla kuulostaa melkoisen tökeröltä eikä se pääsymaksu ole mitenkään verrannollinen lahjaan. Lahja perustuu vapaaehtoisuuteen ja siihen, että saa päättää itse kuinka paljon lahjaan panostaa - pääsymaksu ei ole sitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
^Tuossahan se on tullut todettua muutama viesti ylempänä:

Niin no siis tarkoitin sitä, että jos toiveena on rahaa niin siinähän lopputulos on ihan sama = morsiuspari saa rahaa esimerkiksi häälaskujensa maksuun. Jos pyydetään (törkösti) sisäänpääsy maksu, niin rahaa tulee kanssa niihin häälaskujen maksuun.

Muokattu: , käyttäjä: Amalie

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Rahatoiveessakin kukin voi antaa lahjan haluamansa mukaan. Lisäksi rahatoive on aina TOIVE eikä vaatimus. Pääsymaksu on pakollinen, mikäli juhlaan aikoo osallistua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Heh, no ihan samaa mieltä oon. Yritinkin vain tuoda esiin sen, että miksi ei pyytäisi rahaa lahjanmuodossa, jotta asiasta tulisi edes hitusen korrekti kun lopputulema on kuitenkin käytännössä sama eli sitä rahaa saa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään