Maukku

Rusketuksesta: ruisku-, raidat, solarium, voiteet

250 viestiä aiheessa

Menen naimisiin about 2kk päästä :-X Aion aloittaa solarium ja loppuviikoilla/viikolla käydä siinä ruiskurusketuksessa.

Jos haluan ihanan päivetyksen iholleni, olisiko aloitettava jo nyt tuo solarium? Ihoni on tavallinen suomalainen iho joka ruskettuu keskivahvasti, ei todella rusinaksi koskaan. Kuinka monta kertaa viikossa on järkevää käydä? Tuossa ruiskuhommassa en ole ollutkaan ennen, voiko siellä käydä jos on ollut solariumissa samalla viikolla? Järkevää kai olisi ottaa pisteenä iin päälle hääviikolla ruiskutus, vai?

Kiitos vastauksista!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moi Monni! Meillä onkin sama hääpäivä ;)

Mäkin haeskelen vastausta samaan kysymykseen. En tiedä millon kannattaisi aloittaa. Itse en meinannut ruiskutella vaan käydä pelkässä solariumissa. Pitää ehkä myös olla varovainen ettei rusketu "liikaa" verrattuna muuhun hääväkeen, jos monenkin iho on vielä talven jäljiltä valkoinen.

Viisaammat kertokaa, kiitos!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämä perustuu vain omiin kokemuksiini...

...Eli itse ainakin aloittaisin solariumin hyvissä ajoin (tähän aikaan on muuten hirmunen ruuhka ko.paikoissa) ja kävisin esim. kerran viikossa (esim kahden kk:n ajan)

...tuosta suihkurusketuksesta minulla ei ole mitään tietoa, mutta käsitysteni mukaan siitä saa niin hyvän värin että ennen sitä ei tarvitsisi käydä solariumissa?! Olenko väärässä ???

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kauheeta! 1 viikossa 2 kuukauden ajan!!???Jos ruskettuu normaalisti, kandee varmaan käydä vaikkapa 5 kertaa ihan alkuun..se yleensä riittää sievään päivetykseen..

Tää on taas niin yksilöllistä. Ystäväni joka meni naimisiin viime kesänä kävi 4 kertaa ja aloitti kk ennen häitä jotta iho ehtii tasoittua rusketuksesta. Ja hänellä oli ihana rusketus!

Toinen ystäväni taas kävi 2 kertaa 1kk ENNEN häitä ja oli kun beduiini :D Joillekin tarttuu hirmu nopeesti ja toiset vaatii enempi, itehän sen tietää kuin ruskettuu ja kertaa sen sitte solariumin teholla!

Itse en voi solkkuun enää mennä mutta kun kävin kävin 3 kertaa ja selvä rusketus kesti kauan.

:D VAROVASTI! Ja muistakaa että siellä solariumissa voi myös palaa!

Ruiskurusketuksesta ei omakohtaisia kokemuksia ole, kerran ja väri ei ainakaan hänelle sopinut.. oli lähinnä kellertävän oranssi.... :-[

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Solariumissa huomaa muutaman käyntikerran jälkeen, kuinka hyvin ruskettuu. Jos hyvin, kannattaa ajoittaa käynnit lähemmäs juhlaa ja käydä vähemmän kertoja. Joillekin solarium ei tehoa kovinkaan hyvin vaikka kävisi sen maksimin 10 kertaakin.

Itse aloitan yleensä n. 1,5 - 1 kk ennen juhlia, ensin vähän tiheämmin n. 3 päivän välein esim. 6 kertaa, sitten n. kerran viikossa riittää ylläpitämään värin.

Suihkurusketuksen kanssa täytyy olla tarkka, että suihkutuksen jälkeen pyyhkii ihon ohjeiden mukaan huolellisesti, jotta valumajälkiä tai epätasaisia kohtia ei jää. Tulos voi todellakin olla oranssiin vivahtava (varmaan riippuu oman ihon väristä), mutta pyyhkiminen tasoittaa tätäkin onkin verran. Normaalista kesärusketuksesta se kyllä usein eroaa.

Suihkurusketuksen jälkeen pari päivää iho myös 'hikoilee' väriä pois, eli mm. lakanat ja vaatteet likaantuvat. Tämän takia olisin hieman huolissani vaalean hääpuvun tahriintumisesta.

Parhaan suihkurusketuksen saa silloin, kun se laitetaan käsin (en tiedä saako Suomesta?), eli kosmetologi suihkuttaa ihon kohta kohdalta ja pyyhkii sen samalla. 'Hikoiluongelmaakaan' ei silloin pitäisi olla. Menetelmä on kalliimpi, mutta sen arvoinen, tulos vastaa paljon enemmän kesärusketusta. Tämän voi halutessan ottaa myös vain osalle vartalosta.  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitäh? Siis oranssiväri suihkurusketuksesta? Kääks! Sellaista ei todellakaan halua hääpäivälleen. Ja jos se tahraa puvun, kamalaa!

Eikö kellään ole hyviä kokemuksia suihkurusketuksesta ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ne suosittelee, että koe ruiskurusketuksessa käytäis kuukautta ennen häitä ja kokeiltais miltä se näytttää. Niitä on eri sävyjä, joista rusketuksen tekijä tai sitten itse valitsee oman sävynsä. Sitten jos se on hyvä, tehdään tämä ruiskurusketus kolmea päivää ennen häitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En osaa suositella paikkaa, mutta solariumeja on monissa kauneushoitoloissa. Pari asiaa vielä:

On hyvä, jos solariumputket (ja -laite) eivät ole ikivanhat, mutta kehottaisin enemmän varomaan äskettäin vaihdettuja uusia putkia, joita usein mainostetaan juuri tällä tehokkuudella. Ne polttavat ihon herkästi! Jos on ihan uudet putket, on syytä malttaa ottaa lyhyempi aika kerrallaan, esim. 10 min.

Solariumia ei välttämättä kannata valita halvimman mahdollisen hinnan perusteella. Kannattaa katsoa kuinka uudelta laite näyttää, ja onko alusta vain tasainen levy jolla maataan, vai onko se muotoiltu. Nämä ovat lähinnä mukavuuskysymyksiä. Varmasti vaatimattomammassakin/vanhemmassakin laitteessa tulos on ihan hyvä, mutta vähän paremmassa on miellyttävämpi käydä.

Jos rusketut hyvin solariumissa, et luultavasti tarvitse suihkurusketusta lainkaan. Kasvoihin voit käyttää tarvittaessa hieman itseruskettavaa voidetta lisänä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kävin tänään ruiskurusketuksessa ja mulle valittiin vaaleampi sävy kahdesta. Vielä ihan ok. Hankala on kun ei saa pesulla käydä kun vasta 14 tunnin kuluttua ja kuitenkin kädetkin on pakko pestä aina välillä. Ihokin on nihkeän oloinen. Eli aika iso vaiva lyhyen ajan rusketuksesta.

Sanoivat, että huomenna näkee todellisen tuloksen. Nyt on aika vaalea, mutta ihan kiva. Ensi viikolla haen sitten rusketuksen häitä varten, jos nyt tämä tyytyväisyys jatkuu :))

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moi Monni! Meillä onkin sama hääpäivä ;)

Täällä myös - 11.6  :-X! Itsekin haeskelen vastauksia näihin rusketuskysymyksiin.

En ole aiemmin koskaan ollut solkussa, mutta nyt ajattelin kokeilla.

Viime keväänä ja kesänä käytin itseruskettavia (Ambre solaire). Musta ne on ihan hyviä, varsinkin jos on vähän omaa väriä pohjalla. Jos laittaa ihan valkoseen ihoon, on sama ongelma kuin ruiskutuksessa (jota en henk.koht. ole kokeillut) että väri saattaa olla kellertävä. Mutta jos oma iho jo saanut väriä, itseruskettava tummentaa sitä ja saa sen musta näyttämään nätimmältä. Ite oon meinaan tosi vaalea ja siten rusketuskaan ei tuu mitenkään hetkessä.  Lopultakin uskoisin tuon ruiskutettavan aineen ja itse purkista laitettavan itseruskettavan olevan pitkälti samaa kemikaalia. En siis tiedä mitä lisäarvoa ruiskutuksista lopulta saa, jos lopputuloksestakaan ei ole varma. Itseruskettavat aineet kun eivät ole mitenkään kalliita  (ruiskutusten hinnoista en tiedä) ja niitä on tässä nyt aikaa 2 kuukautta kokeilla, jos ei ennen ole kokeillut (ja onpahan kerrankin eka, jolle sanotaan, että ootpas sä ruskea - keinoja miten rusketus hankittu ei tarvi kertoa  ;)

Itse siis ajattelin tehdä seuraavaa: nyt solkkuun (esim 2 kertaa) kokeilemaan miten väri tarttuu. Pari päivää solkujen jälkeen, kun näkee miten väri ottaa voi laittaa itseruskettavaa. Sitä ennen iho kannattaa kuoria ja rasvata oikein hyvin (väri tarttuu hyvin ihon kuiviin kohtiin jotka "imevät" kosteata itserusketusvoidetta).

Itseruskettavista olen käyttänyt sekä voidetta että suihketta. Suihke on varovaisen valinta, koska sitä voi ruiskuttaa varovasti ja aina käsin levitellä ihoon. Voidetta tulee helposti paksumpi kerros ja siten väri ja epätasaisuudet näkyvät herkemmin.  

Sitten seuraan tilanetta ja käyn solkussa tai lisään itseruskettavaa tarpeen mukaan. Jo ruskeassa ihossa epätasaisuudet joita voiteista joskus tulee, eivät näy niin selvästi ja ruskeaan ihoon ainakin aurinko tuntuu ottavan paremmin.

Muistakaa myös solkun terveysvaikutukset..Itse ajattelin minimoida solkun ja vahvistaa rusketusta itseruskettavilla (sehän on siis periaatteessa ihon värjäystä).

Viime keväänä kun kokeilin itseruskettavia ekaa kertaa, laitoin sitä suihketta varmaan 5 kerrosta. Minä kun aluksi pelkäsin ihon posahtavan ihan ruskeaksi (tai keltaiseksi  :o) heti ekasta levityskerrasta. Mutta siis minulla ne eivät ainakaan kovin helpolla väriä antaneet.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kävin tänään ekaa kertaa elämässäni solkussa. En minäkään sitä meinaa tämän enempää alkaa harrastamaan. Onhan se ihan samalla tavalla epäterveellistä kuin auringon ottokin, mutta normaalia auringon valoa vahvempaa. olin tänään siellä valotettavana ehkä noin 15 min ja tuli jo rajat..!

Nuo ihosyöpäasiat kaiketi perustuu siihen, että säteily vaurioittaa kudoksia pikku hiljaa ja sillä on ns. kumuloituva vaikutus. Eli mitä enemmän otat aurinkoa, sen todennäköisempää on saada ihosyöpä. Suomessa kun tuo aurinko ei juurikaan paista, täällä saa vähemmän säteilyä, mutta toisaalta täällä on myös ohentunut otsonikerros.. No, se siitä aiheesta. Mulla on siis lahjaksi saatu 10 kerran solkkukortti ja tässä tilanteessa ajattelin sen nyt sitten käyttää. Tuskin yksi kevät solkussa mulle sitä syöpää tekee..

Karoteenista: sitähän on siis luonnossa porkkanoissa. Noihin porkkanatabletteihin on vaan laitettu monenkertaiset määrät tuota karoteenia eli jos haluat luonnollisen karoteenivärjäyksen iholle, sen saa myös syömällä hillittömästi porkkanaa. Kaverit oli joskus mukana jossain testissä, missä testattiin karoteenin terveysvaikutuksia ja ne oikeesti muuttu ihonväriltään oranssin kellertäväksi ihan ilman aurinkoakin. Eli siis kyllä se karoteeni näkyy ihossa. Itse laihdutussyistä popsin porkkanaa keväisin ja samalla bonuksena kuvittelen saavani paremman rusketuksen ja nopeammin. Mutta tiedä häntä vaikuttavatko minun pienet karoteeniannokseni mitään. Mutta terveellistä se nyt joka tapauksessa on. "Popsi popsi porkkanaa.."

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mä testasin eilen tota ruiskurusketusta ja heräsin aamulla aivan mielettömän ruskeana ;D ainoa pikkujuttu vain, että mun kädet on aivan läikikkäät :o :o väri on siis muuten levinnyt aivan tasaisesti pitkin kehoa ja näyttää todella kauniilta, mutta käsissä on täysin valkoisia kohtia ???

enpä nyt tiedä, uskallanko mennä ennen häitä! tai sitten mä tein jotain väärin ???

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä olen niin mitättömän värinen normaalisti, että pyrin pitämään aina vähän väriä ihollani, joko purkista tai solariumista.

Itseruskettavien kanssa kannattaa olla varovainen, sillä harjaantunut silmä kyllä huomaa onko kyseessä aito rusketus vai tekorusketus - erityisesti valokuvissa itseruskettavasta peräisin oleva rusketus voi näyttää yllättävän kellertävältä.

Rusketun melko helposti ja yleensä ennen juhlia käyn parin päivän välein solariumissa, 3-5 kertaa riittää hyvään rusketukseen. Pääkaupunkiseudulla ainakin Motivuksissa on muotoillut solariumpleksit, mikä edesauttaa tasaista rusketusta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä käyn kyllä solariumissa muutaman kerran 1/2-2 kk ennen hääpäivää. Kovin paljon en halua päivettyä, kun meillä on talvihäät ja kaikki ovat todennäköisesti aika kalpeita talven jäljiltä. Kevättalvella tosin pitää muistaa sit rasvata ihoa erityisen tarkkaan: talvipakkaset kuivattavat kovasti ihoa ja solarium kuivattaa vielä lisää...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mäkin kävin ostamassa ku oon kuullu paljon hyvää. Mun työkaveri kerto että niistä on tosi hyvä apu esim. aurikoihottumaan ( ei tuu niin helposti ) ja sano että on ruskettunu paljon paremmin niitä syötyään. Mä ostin Ikivireästä Multikarosin nimisiä kapseleita. Niitä oon vasta muutaman syönny, joten kokemuksia ei viel kauheesti oo ;D. Kaupassa myyjä sano että iho saa paremman suojan UV-säteilyä vastaan eikä pala niin helposti.Painotti kuitenkin kovasti suuria suojakerroksia ja auringon vaaroista ja syöpäriskistä. En kehannu kertoa että käy solariumissa ja tableteilla haluan parantaa tulosta ;D ;D. Eipä niistä ainakaan haittaa voi olla. 8)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä oon joskus jotain luontaistuotetta syönyt. Enpä kyllä eroa huomannut - tosin mun iho ei nyt niin kovin helposti pala, mutta eipä rusketukaan oikein.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mä ostin Ikivireästä Multikarosin nimisiä kapseleita.

Näistä on oikeasti hyötyä, jos palaa helposti. Mä syön alan syödä näitä aina keväällä, koska palan ihan Suomessakin vaikka olis minkälaiset aurinkorasvat...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tarkoitatko beetakaroteenia sisältäviä tabletteja? Jos oikein huonosti käy, niin rusketuksesta voi tulla kellertävä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eikös kaikki noi ns. aurikokapselit sisällä just sitä beetakarotenia. Beetakaroteeni on just se juju parempaan rusketukseen. Se on tietenkin harmi jos jollekkin tulee sivuvaikutuksena kellertävä iho. Itse en oo kyllä kellään käyttäjillä sellasta huomannu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen käyttänyt "Karovita" (muistaakseni nimi oli tämä purkissa) tabletteja joinakin kesinä ja olen saanut paremman rusketuksen kuin yleensä. Ihoni punoittaa yleensä eikä rusektu helposti, mutta noi tabletit auttoi. Olen syööni  aloittanut yleensä tässä huhti-toukokuun vaihteessa.  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tarkoitatko beetakaroteenia sisältäviä tabletteja? Jos oikein huonosti käy, niin rusketuksesta voi tulla kellertävä.

Aika paljon niitä saa napsia, että iho alkais kellertää...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Syön itse aina näin keväisin ja varsinkin, jos olen lähdössä johonkin rantalomalle. Olen hyvin vaalea, palan herkästi ja kärsin aurinkoihottumasta. Olen saanut beetakaroteenista ihan oikeasti apua, rusketun tosi nätisti.

Tabletteja on monen merkkisiä ja niiden beetakaroteenipitoisuuksissa on eroja, kannattaa vertailla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luontaistuotekauppassa on varmaan paremmat valikoimat kun apteekeissa, riippuen tietysti paikasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaipa se kellertävyys riippuu ihon sävystä; minä muutun ruskettuessani mutaisen ruskeaksi, paras ystäväni kullanruskeaksi. Siis ehkäpä luonnostaan keltapohjainen iho muuttuu noiden beetakaroteenitablettien vuoksi kellertäväksi? Minä en muuttunut (enkä huomannut muutakaan vaikutusta), mutta paras ystäväni sanoi syöneensä niitä joskus ja huomanneensa, että ihon väri piristyi.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kevään kynnyksellä tämä on aikasta ajankohtainen joten nostetaas ylöspäin.

Mulla alkaa joka keväinen karoteenikuuri näin toukokuun tienoilla. Herkkä hipiäni ei oikein kestä aurinkoa joten nämä pillerit auttavat. No johtuuko se omasta päästä vai karoteenista mutta kyllä mä oon himpun verran ruskeampi kun popsin karoteenikuurin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään