Lisbetti08

Vieraat maksaa omat viinansa?

98 viestiä aiheessa

Meille tulee myös ravintolahäät. Itsekään en missään nimessä ajattele, että olisi hääparin velvollisuus juottaa vieraat ravintolassa känniin B) Mutta me koemme, että häihin ja ruokailuun kuuluvat alkumalja, ruokaviinit sekä avec kahvin kanssa, niinpä tarjoamme nämä vieraille, loput voivat ostaa itse baarista. Varsinkin ruokailu ilman viiniä tuntuisi minusta viinien ystävänä jotenkin vajavaiselta, mutta jokainenhan tekee niin kuin itsestä hyvältä tuntuu. Kustannuksiahan alkoholista ravintolassa tulee, mutta tiesimme sen jo paikkaa valitessa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me tarjoamme ravintolassa vieraille alkumaljan, 1-2 kaatoa viiniä ja loppuillasta boolia muutaman maljallisen. Ensin pohdittiin aveceja kahville, mutta koska emme itse niistä välitä, niin saamme avecien hinnalla aikasta paljon boolia. Olen itse kokenut avecit niin, että jos ne tarjotaan niin kaikki sen ottaa, mutta iso osa varsinkin nuoremmista nyrpistelee nenää kun ei ole hyvää. Ennemmin siis rahat varmasti hyvään booliin.

Te ketkä pohditte ravintolan kalliita hintoja, niin meillä ainakin kävi niin, että edullisin kuohuviini on samanhintainen kuin alkoholiton alkumalja "pitkänä". Tuntui aluksi erikoiselta, mutta kai se on uskottava.

Te ketkä ette ruokaviinejä tarjoa, niin varatkaa aikaa viinien ostoon, että ruoka ei ehdi jäähtyä lautasella. Usein tarjoilijoilla on ruokailun aikana kiirus ruuan kanssa ja baariin saattaa siksi kertyä kaamea jono. Ja ottakaa etukäteen selvää miten paikassa voi maksaa. Kaverin häissä meinasi tulla itku kun ravintolassa kävi vain käteinen ja vaihtoraha loppui tiskistä heti juhlien aluksi. Onneksi lyötiin kavereiden kanssa hynttyyn yhteen ja tarjottiin toisillemme vuorotellen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä myös ravintola häät tulossa. Alkumaljat tietenkin tulossa ja ruokaviinit luultavammin, emme ole olleet vielä mitään sopimassa, emme kyllä ole ajatelleet vieraiden muita juomia kustantaa heitä kun on vieraslistalla jo 208 hlö+aveceja joka toisella.... Te ketkä teette samoin ja ilmoitatte sen kutsussa niin miten tuon saisi sitten kauniisti ja hienovaraisesti sanottua?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli n 50 hengen ravintolahäät, jossa omien juomien nauttiminen kiellettyä ja jo kutsun liitteenä lähetetyssä hääinfossa mainittiin että tarjoamme alkoholittomien ruokajuomien lisäksi ruoan kanssa viiniä tai olutta.Kerroimme myös että juhlat pidetään A-oikeuksin varustelussa ravintolassa jossa baari palvelee janoisia omakustanteisesti klo XX asti.

Käytännössä me tarjosimme alkumaljat, 2-3 kaatoa valko tai punaviiniä(meni vain 12 +pulloa) ja jonkin verran meni olutta/siideriä.Kahvin jälkeen tarjosimme avec-juomat (konjakki/likööri).

Juomapuoli sujui mielstämme hyvin, kaikka ainakin vaikuttivat tyytyväisiltä ja baaritiskillä riitti porukkaa :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Meillä aivan vastaava järjestely: ravintolahäät ja aterian kanssa viiniä sekä illalla sitten baarista olutta ja siideriä (meidän piikkiimme B) ). Jos joku haluaa väkeviä, hän voi ne omalla kustannuksellaan tilata baarimikolta (harvapa ei-ravintolahäissäkään mitään kalliita konjakkeja tai viskejä tarjoilee :rolleyes: ). Asia on myös mainittu hääinfossa, eli ei tule kenellekään yllätyksenä.

Muokattu: , käyttäjä: tammikuu09

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heips!

Laitanpa tännekin oman kommentin. Itse alkoholia käytän joskus, en siis ole enää mikään bilehile. Meillä juhlapaikka valittiin siten että ei A-oikeuksia, kun haluamme tarjota alkoholia. En näe minään velvollisuutena juottaa vieraita känniin, mutta meidän häistä ei viuna lopu..eli on ilolientä tarjolla jotka sitä tahtoo. Sulho ja minä ollaan sitä mieltä että ei haluata sanoa, että tossa baari ostakaa itse, vaikka me ollaan heidät juhliimme kutsuttu..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa!

Meille tulee ravintolahäät, jossa tarjotaan luultavasti alkumalja + 2 lasia viiniä. Tämäkin tulee kustantamaan meille laskujeni mukaan reippaasti yli kaksi tonnia (n. 100 vierasta, väh. 30 e / pullo). Boolia harkittiin, mutta se olisi sitten ollut 40 e /litra! Ei todellakaan oteta!

Mielestäni ei ole kuitenkaan mitenkään kummallista, jos hääpari ei kustanna vieraille alkoholijuomia. Ravintolassa se tulee vaan niin järjettömän kalliiksi! Serkkuni häissä tänä kesänä vieraille tarjottiin alkumaljat, ruuan kanssa alkoholittomia ja holillisia sai sitten ostaa baarista. Homma toimi aivan mainiosti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

On myös olemassa pitopalveluja, joissa on täysin ravintolatasoinen ruoka. Esimerkiksi pitopalveluja, joiden omistajilla on myös oma ravintola. Meille tulee tällainen. Ruoka on normipitopalvelua kalliimpaa, mutta tulee silti halvemmaksi ostaa kalliimpi ruoka hyvältä pitopalvelulta ja tuoda itse alkoholit kuin pitää ravintolahäät. Me ollaan myös tarkkoja siitä, mitä alkoholia haluamme tarjota ja haluamme itse suunnitella niin ruokiin sopivat viinit kuin muutkin tarjoilut. Monien ravintoloiden viinilista on paitsi kallis, myös hyvin suppea. Myös boolia varten meillä on tarkat suunnitelmat.

Eli ei tarvitse uhrata erinomaista ruokaa jos ei pidä häitään ravintolassa. Myös upeita puitteita löytää muualtakin kuin ravintoloista. Mutta itseäni ei kyllä yhtään haittaisi mennä häihin, jossa alkoholit pitää maksaa itse. Ymmärrän hyvin tämän ratkaisun ja sen jos vaikka haluaa ehdottomasti pitää häänsä vaikka juuri tietyssä ravintolassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ite olen ollut yksissä häissä jossa tarjottiin kuohuviinit ja kaikki loput alkoholijuomat piti ostaa itse.

Oli kyllä vähän nuivaa ANTEESI vain , en kuitenkaan ollut ainut vieras joka näin totesi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Myös minulle on itsestään selvää, että jos hääparilla on varaa kutsua kaikki vieraansa häihin, on sitten varaa maksaa myös juomat.

Ei siinä mitään, jos on jokin vakaumus tai muu moraalinen syy joka estää alkoholin tarjoilemisen juhlissa, mutta jos TIETÄÄ että vieraat mielellään juovat enemmän kuin sen alkumaljan ja sitä pitää täällä käydä murehtimassa, niin silloin se pitäisi tarjota.

Toki jos kyse on yhdestä tai kahdesta vieraasta, jotka alkoholia nauttivat, niin silloin tietysti on eri asia. Esimerkiksi omat häävieraani ovat kaikkea muuta kuin alkoholisteja, mutta tiedän että juhlissa maistuu useampikin juoma ja nämä juomat myös "vapauttavat aisteja" niin että turha jäykkyys on tipotiessään.

Senkin vielä sanon, että en tarkoita alkoholin tarjoamisella sitä, että pitäisi kantaa viinaa pöytään niin paljon, että se menee kännäämiseksi, vaan sitä että alkumaljan lisäksi esimerkiksi viiniä/olutta pitäisi olla pöydässä sen verran, että jokainen saa siitä tarpeensa mukaan sen verran kuin sitä menee. Ruokailukin saattaa isolla porukalla kestää helposti pari tuntia ja ylikin, ja täytyy sanoa että 1-2*12 cl punaviiniä on todella vähän!

No, niinkuin jokainen edellä vastanneista on todennut että hakekoot itse juomansa baarista. Mutta minulla ei kantti riittäisi siihen että vieraat lähtevät baaritiskille kesken ruokailun ja joutuisivat maksamaan itse juomansa, varsinkin kun todella monilla vierailla menee hyvin paljon rahaa jo siihen että pääsevät häihin (vaatteet, lahjat, matkat, mahd. hotelli...).

Kyllä silloin juhlan järjestäjän pitäisi huolehtia myös juhlien tarjottavat, ei vieraiden.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni kaiken tarjottavan tulee aivan ehdottomasti juhlissa olla ilmaista vieraille. Kuten moni muukin on todennut, vierailta menee jo muutenkin osallistumiseen aika paljon rahaa.

Itsellänikään ei ole varaa maksaa vieraiden ravintolahintaista ryyppäämistä, joten siitä syystä oikeastaan tärkein kriteeri juhlapaikkaa valitessa oli se, että omat viinat saa tuoda. Tallinnassa käydään ennen häitä ja ruokailun aikana tulee olemaan riittävästi viiniä ja sen jälkeen kaljaa, siideriä ja boolia. Tosiasia nyt kuitenkin on se, että Suomessa ollaan, niin eihän niistä juhlista ilman viinaa mitään tule.;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tosiasia nyt kuitenkin on se, että Suomessa ollaan, niin eihän niistä juhlista ilman viinaa mitään tule.;)

Viimeiset muutamat häät joissa olen tänä kesänä ollut on kyllä olleet tyylikkäät, kuitenkin hyvin hauskat ja samalla herkät juhlat, joissa ei tiukkaa ole tarvinnut tarjoilla ;)

Mielestäni kuohuviini alkuun, viinit ruoan kanssa ja avecit on aivan tarpeeksi tarjoilua vieraille kun ravintolassa juhlitaan. Jos tosiaan joku haluaa lärvit vetää meidän juhlissa niin saa oman taskumatin ottaa mukaan tai ostaa baarista (a-oikeudet) lisää juomista... ne lärvit ei ainakaan omasta mielestäni juhlia hauskemmiksi muuta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Suomessa on niin usein muutenkin nyyttäriperiaate käytössä mitä tulee alkoholiin, että tuollainen omien juomien maksaminen juhlissa uppoaa varmasti paremmin ihmisiin siellä kuin monessa muussa maassa. Vaikka olen yli kolmekymppinen (ja on suurin osa ystävistänikin), aina kutsuessamme suomalaisia juhliin, joku heistä yhä tulee omat pullot kassissa kilisten (asun siis ulkomailla ulkomaalaisen miehen kanssa). Voi taivas! Mä otan aina vieraalta pussin, kiitän ja asetan pullot kaikkien juotavaksi pöydälle, jossa muutkin tarjottavat on. Mun juhlissa vieraat ei juo omiaan -eikä juo kyllä yhdessäkään muussa juhlassa täällä päin! Viinipullon saa aina tuoda tuliaisina, mutta se on lahja meille eikä omaa juotavaa. Juhlien järjestäjinä ostamme aina kaiken alkoholin ja muut tarjoilut mitä meillä tarjotaan. Tämä on itsestäänselvyys. Ja juomaa kyllä on aina riittänyt aivan yllin kyllin. Meillä on pidetty isoja juhlia, jotka jatkuvat aamuun saakka, ihan meidän ostamilla juomilla alusta loppuun. Tämä on normaali käytäntö. Mutta Suomessa varmaan ihmisiä vähemmän häiritsee tämä tarjoilujen itsekustannus kun alkoholi on sellainen luksusaine, jota ei muille tarjoilla kuin ihan se minimi pakollinen määrä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mutta Suomessa varmaan ihmisiä vähemmän häiritsee tämä tarjoilujen itsekustannus kun alkoholi on sellainen luksusaine, jota ei muille tarjoilla kuin ihan se minimi pakollinen määrä.

En tiedä missä maassa asut, mutta tuo kertomasi kuulostaa juuri sellaiselta kuin toivoisin tilanteen Suomessakin olevan. Eli vieraat ei naukkaile omista pulloista etc. Pakko vaan kommentoida tuota viimeistä lausetta. Ei ole ihme, että jotkut joutuvat alkoholin tarjoilussa suorastaan kitsastelemaan, kun viinikin maksaa ravintolassa 30 eurosta ylöspäin per pullo. Siinä on sitten ihmettelemistä laskun kanssa, jos on loppasuisempia sukulaisia. Meidänkin häissä on pakko ostaa alkoholijuomat juhlapaikasta, koska se on ravintola, eli meidän tilanteessa ei voi kuskata juomia halvalla lahden takaa. Mutta meillä periaatteena kyllä on, että vieraiden ei tarvi kituutella sen yhden viinikaadon voimalla koko ateriaa. Maksoi mitä maksoi :lol:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille on tulossa myöskin ravintolahäät. Ei paljon ole pienellä paikkakunnalla vaihtoehtoja... Mutta paikka on siis loistava, ei siinä mitään. Ajatuksena meilläkin on tarjota alkumaljat ja sitten viinit/oluet ruualle tai vahtoehtoisesti boolia illemmalla. Olen ollut kaksissa häissä, joissa näin on toimittu eikä kukaan alkanut asiasta kurnuttamaan. Kyllä se vaan taitaa olla nykyaikana niin, että ainakaan ravintolahäissä ei hääparin edellytetä maksavan kaikkia alkoholijuomia. Minusta näin on ihan hyvä. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aika harvalla on varaa kustantaa ravintolassa juomat vieraille kokonaan. Meilläkin siis oli vain alkumalja ja kaksi kaatoa viiniä vieraille ilmaiseksi eikä kukaan sitä ihmetellyt. Ja se kaksi kaatoa riitti oikein hyvin!

Ravintolan valitseminen voi johtua mitä erilaisimmista syistä. Me päädyimme ravintolaan siksi, ettei siellä ollut tilavuokraa ja siksi, että ravintola oli ainoa sopiva paikka, mikä oli invaystävällinen! Useat kartanot ym. eivät nimittäin ole...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä myös ravintolahäät, joissa tarjoamme tervetuliaismaljan (kuohari), ruoan kanssa kaksi kaatoa viiniä (a`16cl ja maksimissaan avaavat 45pulloa) ja kahviavecit (konjakki/kermalikööri). Lisäksi olemme itse tehneet "drinkkilippuja", jotka vastaavat olutta/siideriä/pun/valk.viinilasillista, jotka ravintola pistää sitten meidän piikkiin ja joita jakelemme sitten tarpeen mukaan vieraille, että pääsevät vauhtiin ja helpottuu se oma tilaaminenkin. :)

Päädyimme tähän ratkaisuun, koska 90 vieraan häille ei löytynyt sopivaa tilaa (tai siis sellaista, joka olisi minulle kelvannut :P ) pääkaupunkiseudulta, johon olisi saanut kuskata omat juomat. Lisäksi takuuvarma hyvä ruoka ja palvelu houkuttivat, sekä tietysti se, ettei tarvitse huolehtia seuraavan päivän siivouksista tms. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ja edelliseen viestiin vielä lisäisin, että minusta on hyvä, että vierailla on mahdollisuus saada juotavaa juuri niinkuin itse haluavat, vaikkakin omaan laskuun. :) Olen ollut parissakin häissä, joissa oli pitopalvelun lisäksi omat juomat tarjolla ja valitettavasti molemmissa loppuivat juomat lähes kesken ja lähinnä asuvat kävivät kotoaan hakemassa taskumatteja ja tyhjentämässä baarikaappejaan... Omaan korvaan kuullostaa paljon helpommalta/paremmalta, että juhlapaikalta on mahdollisuus ostaa täydennystä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä samanlaiset suunnitelmat kuin Morrella ja W_85:lla. Meillä tarjotaan alkumalja ja ruuan kanssa kaksi kaatoa viiniä. Loppuillasta saa nähdä ostetaanko hiukan boolia tarjolle. Meillä on kaikkien juomien tarjoamisen esteenä ihan puhtaasti raha. Kyllä pieniinkin tarjoiluihin uppoaa sievoinen summa rahaa, eikä siinä mitään ne halutaan ystävillemme tarjota, mutta baari palvelee kyllä koko illan jos joku haluaa nauttia enemmänkin juomia :) Oltiin vastavanlaisissa häissä itse vieraana ja meille tällainen järjestely sopi paremmin kuin hvyin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tarjottiin vain ja ainoastaan alkumaljat. Hyvin riittivät ja ravintolan baari oli omalla rahalla auki kaikille halukkaille. En ole kuullut keneltäkään poikkipuolista sanaa. Joukossa oli loppuajasta sekä päihtyneitä että selviä. Tämä sopi meille mainiosti, emme itsekään nauttineet kuin kuoharit ja mies taisi ottaa yhden paukun.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on suunnitelmissa alkumaljat (siis kuoharia), muutama kaato viiniä ruuan seuraksi ja avec kahville. Muut juomat vieraat voivat halutessaan ostaa baarista. Tiedän, että jotain kommenttia tulee varmasti, mutta nämä ovat minun hääni ja näin minä haluan tehdä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt näyttää siltä, että juhlimme häitä ravintolassa. Ajatuksena on tarjota alkumaljojen lisäksi kaksi kaatoa viiniä ja kahviavecit... Harkitsemme vielä, laitammeko "piikin auki" ravintolan baarin puolelle. En usko, että tuttavapiirissämme olisi sellaisia, joita tällainen avoin piikki innostaisi vetämään överit. Fiksua porukkaa ovat kaikki, joten tuo saattaa hyvin toimiakin. Onko muilla ajatuksia/kokemuksia tästä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Meille tulee ruokaviinien lisäksi piikki baariin, mutta ainakin meidän juhlapaikassamme siihen saa määrätä kattosumman, jota henkilökunta ei ylitä, ainakaan neuvottelematta meidän kanssamme. Samoin piikin saa rajata koskemaan vain mietoja juomia, jolloin se ei humahda alta aikayksikön esimerkiksi jonkun viskinkittaamiseen. Niin ja tietysti maksetaan vain oikean menekin mukaan, mikäli se jää piikin alapuolelle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos tammikuu09 kommentista, teidän järjestelynne kuulostaa varsin toimivalta!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oi joi, meillä oli kamalan huonot häät, kun ei ollut tarjolla muuta kuin alkumaljat. :girl_cray: Niin ja takakonttibaari pihalla, jota mainostettiin itse vieraille sekä käskettiin myös vanhempiemme mainostaa. :girl_wink: Lisäksi tarjosimme loppuillan juotavat saunalla, mutta ruokajuomansa ja avecinsa kustansivat vieraat itse (tosin paikka oli erittäin edullinen, esim. viinipullojen hinnat olivat 15-25 euroa ja olut maksoi 3,50 iso tuoppi).

Tästä tiedotettiin kutsussa eikä kukaan siitä ainakaan meille valittanut. Sen sijaan takakonttibaarilla vierailtiin monella porukalla ja taskumatteja kilisteltiin urakalla (sulhasellakin oli). Ehkä nää sitten olivat perinteiset junttihäät? :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään