Guest Iitu1

Luonnonkukat (kuvia ja keskustelua)

71 viestiä aiheessa

Meillä olisi tarkoitus elokuun alun häihimme kerätä saatavilla olevia luonnonkukkia omien puutarhakukkien lisäksi pöytäasetelmiin. Nyt vaan on ruvennut mietityttämään, kun juhliin tulee muutama allergikko, että onko joitakin luonnonkukkia, jotka helposti aiheuttavat allergisen reaktion tai hengenahdistuksen....Osais sitten välttää tällaisia kukkia...:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihanaa, että täältä löyty tällanenkin viestiketju! Haluamme häihimme luonnonkukkia ja täältä sai todella kivoja ideoita!

Tulevana kesänähän se on hyvä jo testailla, häät kun siis vasta ensi vuonna.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oiskos mustikanvarvuista mitään kuvia? Yritin etsiä mutta ei kyllä mun silmään osunut :) Lähinnä ajattelin pöytäkukkina mustikanvarpuja..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko joku tehnyt itse kimpun luonnonkukista? Miten se kesti hääpäivänä?

Tai tiedättekö, suostuvatko kukkakaupat käyttämään luonnonkukkia sidonnassa, heillä kun on aika kovat vaatimukset kukkien säilymisen suhteen..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olisi kiva nähdä kuvia mustikanvarpukoristeluista. Onko kukaan touko-kesäkuun vaihteessa avioon astunut käyttänyt luonnon antimia koristeluissaan?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Olisi kiva nähdä kuvia mustikanvarpukoristeluista. Onko kukaan touko-kesäkuun vaihteessa avioon astunut käyttänyt luonnon antimia koristeluissaan?

Mä en ole vielä päässyt koristelemaan, mutta kaveri aikoo käyttää luonnonantimia ens kesäkuussa omissa häissään. Sen verran tuli noista mustikanvarvuista mieleen, että viime kesäkuussa toin nipun niitä sisälle maljakkoon ihan muuten vaan. Parissa päivässä niihin tuli sellaiset hennot pienet marjanalut/nuput. Näytti tosi kauniilta yhdessä niiden mahtavan vihreiden lehtien kanssa. Uskon, että niistä tulisi häihin tosi kauniit koristeet.

Muokattu: , käyttäjä: MillaJo

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Osaatteko sanoa, että milloin kannattaa istuttaa ruiskaunokin siemenet, jos haluaa, että kukat kukkivat syyskuun alussa? Meillä on häät 5.9. ja kovasti oon miettinyt laittavani pöytiin pilttipurkkeja, joissa olisi valkoisia ruiskaunokkeja. Onnistuiskohan tämä? Googlaamalla löysin tietoa, että siemenet vois istuttaa joko touko-kesäkuussa, jolloin ne kukkivat heinä-elokuussa tai sitten syksyllä, jolloin ne kukkivat nopeammin. Osaako kukaan kertoa tästä tarkemmin? Mä en ihan ymmärtänyt, että mitä tämä "nopeammin" tässä tarkoittaa. :unsure:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lisää luonnonkukkakimpuista kuvia!

Onko joku nähnyt jossakin kuvia kimpuista joissa olisi tupasvillaa tai kanervaa?

Itse löysin vasta pari kuvaa häälehdestä, lisää kaipaillaan!

post-21114-1236593586_thumb.jpg

post-21114-1236593593_thumb.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Löytyiskö kivoja 'luonnonläheisiä' asetelmia joissa on käytetty ruiskukkaa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä käytettiin koristelussa vain luonnonkukkia, ja sidoin hääkimppunikin niistä - saniaiset reunoilla tuomaan juhlavuutta. Kimpun sidoin ihan pellavalangalla, jota käytimme muutenkin paljon häiden koristelussa. Sidoin pellavalankaa pitkälle varren ympäri ikään kuin kädensijaksi, ja se ilmeisesti auttoi kukkien säilyvyyteenkin. Aina kun en kimppua käyttänyt, pidin sitä maljakossa vedessä.

Kimppu kesti yllättävän hyvin; vain muutamia kuolleita kukkia nypin pois juhlan aikana.

Tämä kuva on varakimpustani (siltä varalta, että oikea kimppu olisi nuutunut), jota ei lopulta tarvittu. Erona oikeaan oikeastaan vain se, että varren sidonta on tässä kevyempi. Kuva on vähän huono, yritän päivittää uuden kun saan lisää hääkuvia.

post-21768-1246873113_thumb.jpg

Muokattu: , käyttäjä: lina

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei tämä ketju pitää elvyttää. :)

Eilen kävin katsomassa juhlapaikkaamme ja siellä oli pöydillä luonnonkukkia maljakoissa ja olin niiiiiin myyty! Mutta tietääkö joku, kuinka pahasti luonnonkukat tuottavat allergiaa ja mitkä kukat ovat sellaisia, jotka erityisesti tuottavat? Mikä kukka olis helppo kasvattaa itse parvekelaatikoissa yms., joka kukkisi kesäkuun lopulla? :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli elokuun alussa häät, joissa pöytien kukka-asetelmat olivat luonnonkukista. Edellisenä päivänä kukat kerättiin ja laitettiin maljakoihin valmiiksi ja hyvin kestivät. Kyllähän luonnonkukat kestävät useamman päivän maljakossa, joten ei ollut siinä mitään ongelmaa. Loppukesän kukkatarjonta riippuu kesän lämpimyydestä, nyt ainakin vähän viileämpänä kesänä kukkia oli vielä, tosin apilat alkoivat olla jo ohi kukkimisen, mutta siskoni poikaystävänsä kanssa keräsi ja teki upeat asetelmat! :)

kukka-asetelma.jpg

kukka-asetelma2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miten lupiinit ja syreenit kukkivat kesäkuun puolivälissä? Uskaltaako niitä laittaa asetelmiin (lähinnä buffaan ja lahjapöydälle, ei vieraiden nenäneteen pöytään) eli allergisoivatko/tekeekö tuoksu migreeniä tms?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen suunnitellut, että kaikki pöytäkukat tulisivat luonnosta. Pidän esimerkiksi siankärsämöstä, koiranputkesta ja hiirenvirnasta. Kellokukkia olen myös ajatellut. Sisareni on tehnyt moneen kastejuhlaan kastemaljan ympärille sammalesta seppeleen, johon on pistelty kukkia ja ovat kestäneet ihan hyvin. Mietin että jos tekisi samalla systeemillä, että sammalesta pidike, tai sitten oasisksesta, ja asetelma sitten jonkunlaiseen maljaan/pilttipurkkiin tms.

 

Mutta minuakin kiinnostaisi, olisiko mahdollista yhdistää luonnonkukkia myös kimppuun? Haluaisin kuitenkin juhlavan ja huolitellun näköisen kimpun, mutta en mitään suurensuurta. Olen ajatellut että siinä voisi olla esimerkiksi eustomiaa ja jotan valkoista ja sitten lisäksi hiirenvirnaa ja jotain muuta luonnosta. Violettia ja valkoista väreinä, kuten pöytäkukissakin. Pitäisi vain etsiä tekijä. Jos jollain on vihjeitä Tampereen seudulta, niin niitä kuulisin mielelläni. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Miten lupiinit ja syreenit kukkivat kesäkuun puolivälissä? Uskaltaako niitä laittaa asetelmiin (lähinnä buffaan ja lahjapöydälle, ei vieraiden nenäneteen pöytään) eli allergisoivatko/tekeekö tuoksu migreeniä tms?

Todella yksilöllistä... Esim. minulla saattaa tulla huono olo jo ulkona syreenien kukinnan aikaan niiden hajusta, mutta ei esim. hyasintista, josta taas äitini saa migreenin. Äiti taas tuo syreenit ruokapöytään ongelmitta. Varminta olisi kysäistä niiltä, joilla tietää olevan allergiaa/astmaa, että tekeekö ko kukat pahaa. Tai huolehtia siitä, että puskan voi joku viedä pois, jos juhlassa joku saa oireita.

 

 

Huomasin, että Yli-Kaitalan esittelyvideossa oli myös luonnokukkakoristeinen kattaus, jos joku haluaa katsoa (taisi olla kelta-valko-violetti, jos en väärin muista).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mietinnässä on itse tehdä luonnokukista ja ruusuista kimppuja mutta onko edes mahdollista edellisenä päivänä tehdä yli kymmenen kimppua? meidän pitää vielä toimittaa ne juhlapaikalle, ainakaan aiemmin niitä ei säilyvyyden vuoksikaan voi tehdä 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsekin aion käyttää luonnonkukkia ja omasta puutarhasta saatavia (toivotaan että lähtevät nyt kesällä kasvamaan jotta voi kokeilla mikä toimii)... ja juuri tuo säilyvyys mietityttää..Hääaamuna tuskin ehtii kukaan kukkia enää keräämään (vihkiminen klo 14 eri paikkakunnalla jne.) joten pakko kerätä viim. edellisenä iltana.. Pitäsköhän sinne veteen heittää jotain ainetta/ onko sellasta ainetta joka takaisi että pysyvät kauniina?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä parit vinkit, jossa hyvin sanottu (lista täältä)

 

  • Kukkien maljakkokestävyyteen vaikuttavat monet tekijät kuten, kasvilaji, kukan kehitysvaihe, maljakon paikka sekä kasvien käsittely ja hoito.
  • Kun ostat kukkia, älä aliarvioi kuljetukseen kuluvaa aikaa. Pitkään paketissa olevien kukkien varsien tyvelle tulisi laittaa kostea kääre. Pitkään kylmässä olleita kukkia lämmitetään hitaasti avaamalla paketin yläpää.
  • Maljakkojen tulisi olla puhtaita. Bakteerit ja sienet estävät kasvin vedensaantia.
  • Kukkavirkisteet sisältävät kasvien tarvitsemia ravinteita sekä bakteereja sitovia aineita. Virkisteet lisäävät leikkokukkien kestävyyttä kukkalajista riippuen 2-6 päivää.
  • Uudet imupinnat leikataan varsiin vinoittain aina terävällä veitsellä. Saksia ei tule käyttää, koska ne tukkeuttavat helposti vedenottokanavat.
  • Tavallinen vesijohtovesi käy hyvin maljakkokukille. Helpoimmin kasveihin imeytyy noin 35-40 asteinen eli kädenlämpöinen vesi.
  • Usein ensimmäinen maljakkovesi saa olla lämmintä, jotta veden imeytyminen vauhdittuu. Myöhemmin käytetään huoneenlämpöistä vettä. Pehmeävartisilla kukilla ja sipulikukilla ei koskaan käytetä kuumaa vettä.
  • Suihkuttamalla voi lisätä kasvien kestävyyttä.
  • Leikkokukkia ei tule sijoittaa hedelmien viereen, koska hedelmät erittävät etyleeniä, joka nopeuttaa kukkien vanhenemista.
  • Useimpien leikkokukkien (lukuunottamatta joitakin trooppisia lajeja) ikä pitenee jos ne siirretään viileään paikkaan yöksi.
  • Luonnonkukat kerätään aamukasteen aikaan, jolloin kasvien nestejännitys on parhaimmillaan. Ylimääräiset lehdet leikataan pois.- - Kukat kerätään vuorokautta aikaisemmin. Näin kasvien elintoiminnot saadaan minimoitua ja elinkaari maksimoitua. (tämä täältä)

 

Lisäksi kannattaa kerätä nupullaan olevia kukkia, ei niinkään jo täydessä kukinnassa olevia. Eikä kannata valita kukkia, jotka eivät muutenkaan kestä maljakossa (esim. kissankellot).

Joku vannoo sen nimeen, että imupinta tulee leikata veden alla, jotta ilmaa ei pääse yhtään kukkaan. Toiset sanovat, että kukan voi "säikäyttää" kuumassa vedessä kastamalla uuteen uskoon.

 

Tuossa muuten pari kuvaa luonnonkukkakimpuista pöydälle. Ja tässä pari vinkkiä (maljakossa kestäviin?) itse kasvattaviin leikkokukkiin.

Tässä video sitomiseen. Ja naikkareissa on asiaa sivuttu keskustelussa Kasvattaako kukaan itse hääkukkiaan?

 

muoks. ja vielä tässä hyvä sivusto !

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oi kiitos! Olipas kattava infopläjäys. :) Täytyy nyt kesällä alkaa testailemaan ja kokeilemaan. Ja vaikka kokeilla jo kuljetustakin, miten kestävät. :) 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kävin Tampereen keskustassa ohikulkiessani eräässä kukkakaupassa kysymässä, että suostuvatko tekemään osittain luonnonkukkaisen kimpun. Kaupan pitäjä sanoi, että on mahdollista, mutta kun ei ole tietoa että miten esimerkiksi hiirenvirna kestää, niin se kannattaa testata etukäteen ("juottaa" vuorokauden verran ja testata miten pitää pintansa kun ottaa pois vedestä). Kukat minun täytyisi toimittaa itse, mihin tietysti olin jo etukäteen varautunutkin, sillä en oleta että kauppias lähtee juoksentelemaan pitkin tienvarsia kerätäkseen mulle kukkasia.

 

Tuli aika positiivinen olo. Ehkä tästä vielä tulee jotain. Olispa jo kesä, niin juoksisin hakemaan niitä hiirenvirnoja. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee pöytiin luonnonkukkia, häitä vietetään Lounais-Suomessa kesäkuun viimeisenä viikonloppuna. Toivon, että lupiinit on tuolloin parhaimmillaan ja jos ei ole, niin kaikki muutkin ojanpientareiden ja niittyjen kukat kelpaavat, kyllä keskikesällä valinnan varaa on!

Itse olin 10-vuotiaana morsiustyttönä ja parhaiten muistan sen, kuinka keräsimme edeltävänä päivänä luonnonkukkia morsiamen kanssa tienvarsilta - nyt aion pyytää omat morsiustyttöni mukaan kukkia poimimaan. Lisäksi tyttöjen kimput tehdään luonnonkukista, kun taas omaan kimppuuni käytetään kukkakaupan tuotteita, ainakin pionia. Ystäväni morsiuskimpussa oli neilikoiden lisäksi mustikan varpuja ja myös pöytien koristelussa käytettiin varpuja, ne kesti tosi hyvin vuorokauden verran ilman vettä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko liian sekavaa jos morsiuskimpussa ei ole luonnonkukkaa mutta pöytäkukat on tehty osittain niistä?  Onko kukaan tehnyt luonnonkukkia käyttämällä korkeampaa asetelmaa? mietin lähinnä noutopöydän kukkaa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko liian sekavaa jos morsiuskimpussa ei ole luonnonkukkaa mutta pöytäkukat on tehty osittain niistä?  Onko kukaan tehnyt luonnonkukkia käyttämällä korkeampaa asetelmaa? mietin lähinnä noutopöydän kukkaa

 

Asetelmasta en nyt niinkään tiedä, mutta muutamissa perhejuhlissa on valtaviin lasitölkkeihin kerätty esimerkiksi lupiineja ja jos on kyseiseen aikaan ollut niin oksia kukkivista pensaista. Mitä nyt tulee muita kukkia mieleen niin auringonkukat, ohdakkeet ja koiranputket kasvavat ainakin melko korkeaksi. Tuo koiranputki on tosi mainio käytettäväksi harsokukan tavoin. 

 

Sisareni häihin tehtiin ovenpieliin suuret pihlajamaljakot käyttämällä oksia, joissa roikkui pihlajanmarjoja. Näyttivät melkein kukkasilta ja sopivat mainiosti syksyhäihin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mites noi luonnonkukkien mukana mahdollisesti tulevat ötökät? :D Haluttaisiin koristella mahdollisimman paljon itsekasvatetuilla ja luonnosta kerätyillä kukilla, mutta jäin pohtimaan noita ötököitä. Saako ne keräämisen jälkeen jotenkin järkevästi tapettua, vai pitääkö varautua siihen, että vieraiden lautasille tulee kutsumattomia vieraita? Kuoleeko ne, jos laittaa kukat viileään? Mitään myrkkyjä en lähtisi käyttämään, kun en kukkia halua mahdollisesti pilata... Noiden luonnonkukkien kohdalla on kuitenkin iso mahdollisuus sille, että niiden seassa tulee kutsumattomia vieraita...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt on kuviakin 

 

4c19.jpg

 

Kimppuni, jossa oli valkoista eustomaa, lilaa freesiaa ja hiirenvirnaa suoraan tien pientareelta. Virnaa on pohjalla tukemassa vielä ruscuksen oksa. Siitä tuli paljon ihanampi kuin olisin voinut etukäteen kuvitallakaan!

 

6dtd.jpg

 

Pöytäkukkina oli pienet asetelmat, joissa oli syysasteria, pajunkissaoksia ja jotain muuta (sisareni teki kimput, en ehtinyt itse olla vahtimassa mitä kaikkea niihin tuli). Virnaakin oli osassa, mutta ei näemmä juuri tässä kuvatussa setissä. Itse tehdyt, kokonaan luonnonkukkia.

 

05mu.jpg

 

Hääparin pöydän takana olleiden pylväiden päällä olleet asetelmat, joissa hiirenvirnaa ja tuo valkoinen kukka on jokin sisareni puutarhan viimeisistä kukkivista asioista napattu, nimeä en muista. Taustalla jotain kaislantapaista, jonka nimeä en tullut kysyneeksi. Itse tehdyt, kokonaan luonnonkukista (tai puutarhasta poimituista).

 

prjc.jpg

 

Kukkakaupasta hankitut pitopöydän kukat, jossa samoja kukkia kuin kimpussakin, eli eustoma, freesia ja hiirenvirna.

 

Tuo virna ainakin kesti ihan hyvin, ja jos sattui kuivahtamaan, niin ei ainakaan näyttänyt pahalta. Mielestäni aseltemat olivat erittäin nättejä (sekä kukkakaupan että sisareni tekemät), eli kyllä luonnon kukistakin saa kaunista jälkeä, kun on vähän taiteellista silmää. :)

 

E: kuvalinkkejä korjailtu

Muokattu: , käyttäjä: NiE

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään