Jump to content
Naimisiin.info

Miten rento tunnelma häihin?


janetus

Recommended Posts

Minun mielestäni rentoa tunnelmaa ei voi tehdä, vaan se joko tulee tai ei tule. Tähän vaikuttavat vieraat. Kannattaa kutsua sellaisia vieraita, jotka todella haluavat juhlia kanssanne, ei sellaisia, jotka tulevat paikalle velvollisuudesta. Sekin tietysti auttaa, että suurin osa tuntisi edes jonkun, mutta näin nyt yleensä on ihan luonnostaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meilä onnistui myös ilmapiirin luominen rennoksi ja miellyttäväksi. Olimme jakaneet häälehdet pöytiin, joten ihmiset saivat tutustua siihen odotellessa esim. ruokaa. Voin suositella lehteä ihmisille jotka eivät halua leikkiä, koska se viihdyttää ihmisiä silloin kun he itse haluavat.

Olimme itse rentoja ja iloisia.

Kun olimme saaneet syötyä, menimme jutustelemaan jo ensimmäisiin pöytiin. Vaikka vieraita oli vain sata, on ilta aika lyhyt aika vaihtaa kuulumisia muutenkin kuin kättelyjonossa.

Olimme tehneet juhlaohjesäännössä jo tiedoksi, että meillä on tanssihäät ja myös meitä saa tanssittaa.

Ohjelmaa oli välipalaksi, mutta ei pääruuaksi.

Meillä myös ajankohta oli mielestämme hyvin valittu. Ihmiset tulivat mielellään talvihäihin ja kokoontuivat yhteen. Huom! joulustakin oli kulunut jo pari kuukautta. Kesähäät ovat aina mukavia, mutta vaihtelu virkistää.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tarpeeksi hyvin suunniteltu aikataulu, sopivasti ohjelmaa ja hyvää musaa alusta lähtien (vaikkapa aluksi taustamusaa ja sitten myöhemmin bändi) , niin  taatusti vieraat viihtyvät ja tunnelma on rentoa.  :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Viinaa ei tarjota meidänkään häissä, ravintolahinnat ja budjettimme kun eivät alkuunkaan istu yhteen. Juotavaa toki saa hakea heti kun haluaa eli kuivin suin ei tarvitse istua. Tarjoilupolitiikan olemme ilmoittaneet vieraillemme joten yllätyksenä se ei tule.

Istumajärjestys mielestäni vaikuttaa tunnelmaan tosi paljon. Ns omalla paikalla kun vietetään aikaa kuitenkin se eka parituntinen. Niinpä hylkäämme etiketin ja laitamme samanhenkisiä ihmisiä yhteen, vaikka toisensa tuntisivatkin. LIsäksi lapsiperheissä ei voi kuvitellakaan että vanhemmat istuisivat eri pöydissä ja vain toinen (siis äiti) hoitaisi lapset.

Uskomme hyvään istumajärjestykseen, kivaan  musiikkiin (ei bändiä), sopivaan ohjelmaan, hyvään ruokaan ja omaan esimerkkiin. Minusta ei saa jäykkää tekemälläkään (sulhosta sentään joskus)  ::)  Pelkkään viinan voimaan en usko vaikka se toisaalta kivasti voi kyllä rentouttaakin. No, onhan aina takakonttibaari..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meillä oli rennot häät  ;) Omasta mielestä ja lähes kaikki vieraistakin kiitti rennoista ja mukavista juhlista.

Juhlapaikka oli tunnelmallinen ja aika pieni - ei mikään suuri ja ylväs kartano.

Vierasmäärä oli suht pieni, noin 70 hlöä - ei siis satoja toisilleen tuntemattomia ihmisiä.

Paikalla oli vain ne ihmiset jotka halusimmekin kutsua - poikkeuksena yhden kaverin avec.

Viinaa sai ostaa jokainen itse - ne jotka ei osaa juhlia selvinpäin, ostivat omat rinksunsa.

Ohjelmaa oli hieman - ei liikaa mutta jotain kuitenkin.

Mitään ei suunniteltu minuuttiaikatauluun - se ei olisi pitänyt kuitenkaan.

Meillä oli bändi ja ihmiset tykkäsi tanssia. Seurusteltiin vieraiden kanssa, oltiin osa porukkaa eikä vain " se juhlittu hääpari".

Halusimme oman näköisemme ja rennot häät ja sellaiset saimme! Otimme jo etukäteen rennon asenteen, jos jokin asia menee pieleen niin mitäs sitten? Ei aivan kaikkea voi hallita. Meidän häissä ei ollut mitään "hienouksia" ja me ei yritetty olle mitään mitä emme oikeastikaan ole.

Muoks: on kivaa kun bändi soittaa vaikka eihän siellä vältsi koko ajan joku ole tanssimassa. Musiikkia on kuitenkin kiva kuunnella/kuullakin toisella korvalla!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kannan minäkin korteni kekoon. Olin juuri eräissä tosi hyvin järjestetyissä häissä. Olin selvinpäin, joten voin puhua myös heidän puolestaan. Häissä oli mukavia leikkejä, johon oli otettu mukaan kaason ja bestmanin valitsemia sulhasen ja morsiamen sukulaisia ja kavereita sekaisin. Lapsille oli oma yllättävä ohjelmanumeronsa(sutsi-satsi esitys) jonka esittivät myöhemmin suhlasen ja morsiamen ystävät(polttariseurue). "istuvat" häävieraat oli otettu myös huomioon lahjapaketilla, joka kiersi yleisön joukossa ihan sattuman varaisesti(paketin kyljessä oli runoja ja lopulta se päätyi hääparille ja se sisälsi kruunun, jonka sai illan aikana tässä tapauksessa sulhanen, joka voitti myöhemmin illalla erään kilpailun joka käytiin morsiamen ja sulhasen välillä.

Eli mielestäni rento ohjelma ja sopivasti omaa aikaa käydä takakontilla(hörpyllä) jo luovat sopivan rennot häät.  

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

kyllä viinalla on se kaikesta tärkein rooli rennon tunnelman tuojana.parhaiten se onnistuu mielestäni sillä tavalla että jo alku juomana on tarpeeks tujua tavaraa.sitten pitää pitää huolta siitä ettei vieraitten lasit pääse tyhjeneen,elikkä ruoka ja seurustelu juomaa on varattava tarpeeks paljon.ohjelman pitää myös edetä tarpeeks vauhdilla,ei mitään ylipitkiä lätinöitä siis puheita,tai muuta pakollista ohjelmaa josta kukaan ei oikeestaan välitä vaan jotka on mukana vaan pakosta.

Link to comment
Share on other sites

Meidän häissä oli todella rento tunnelma. Saimme paljon kiitoksia hauskoista juhlista. Meillä ei ollut mitään tiukkoja aikatauluja. Kaikki ohjelma oli kaason ja bm käsissä. Ensin oli ruokailu ja sen jälkeen ohjelmaa ja puheita sekä vapaata seurustelua. Myös pari hauskaa leikkiä joissa sai todella makeat naurut niin me kun vieraatkin. Toki olihan meillä booliakin tarjolla, mutta en usko sen olevan ainut rentouttava tekijä. Me olemme itse niin tavallinen ja rento pari ja niiin olivat vieraammekin joten varmaan siintä se tunnelma tuli.  :D Olen ollut jäykissäkin häissä! vihkimisen jälkeen hääkahvit olivat seurakuntatalolla. En muista oliko siellä ruokaa vaan vain pelkät kahvit. Siellä jos missä oli jäykkä tunnelma vaikka taustalla soi joku musiikki.

Link to comment
Share on other sites

Mieheni veljen haissa oli rento tunnelma ja erityisesti muistan taman pikku yksityiskohdan:

alkumaljojen yhteydessa pihamaalla mieheni veli vaimoineen kierteli jutustelemassa rennosti vieraille. Shanpanjalasien tyhjettya sulhanen itse koppasia shampanjapullon kateensa ja auttoi tarjoiluhenkilokuntaa taydenmalla laseja jutustelleessa vieraille. Mielestani tama korosti rentoa ja mutkatonta tunnelmaa. Haapari ei ollut alustalla juhlakaluna vaan "osallistui" juhliin  ;)

Omiin haihini haluan rennon tunnelman kirkosta alkaen. Kokoamme vieraat paivakahvien merkeissa yhteen jo ennen kirkkoa, jarjestamme kuljetuksen hotellissa yopyville vieraille, kirkko-juhlaohjelmaan raamit (ei aikatauluja) paivan tapahtumista, ulkopuolinen viihdyttaja (esim. taikuri), ulos nurmikolle peleja esim. tikkataulu tai kroketti (suomi-englanti maaottelua saavat vierat omaehtoisesti laittaa kasaan), sanaakaan suomea taitamaton sulhanen seka bestman aikovat opetella puheensa myos suomeksi (tasta tulee hubaisaa), poytiin tulee keskuttelun avuksi pienimuotoinen haavisa parista, hyvaa musiikkia ja tanssia jne jne. Ennenkaikkea uskon etta morsiusparin omalla esimerkilla on tarkea merkitys: tilanteesta taytyy pystya nauttimaan, joten juhlat kannattaa jarjestaa oman nakoisekseen :)

Tuosta leikkipuolesta on nyt ihan pakko kommentoida...

Itse en usko leikittamisen olevan tunnelman rentouttaja. Ainoastaan jos tietaa vieraiden naista nauttivat. Suurimmassa osasta haita, joissa olen ollut ei ole leikitty ohjelmaan otettu (muuta ohjelmaa toki on ollut), kaikki nama ovat olleet rennompia tilaisuuksia kuin haat joissa yritettiin varvata vastahakoisia vieraita vapaaehtoiseksi leikkeihin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Miksi ihmeessä nykyään suositaan niin paljon "vakavia" häitä ilman leikkejä. Leikithän vain rentouttaa tunnelman.  

Aika usein ne on ne leikit, jotka usein tekee vaivaantuneen tunnelman (Toki riippuen leikkien luonteesta). Meillä ei ollut ainuttakaan leikkiä tai puhetta, mutta yksi ammattilais-showtaiteilija. Joka todella rentoutti tunnelman. Tuskin kukaan jäi kaipaamaan laatikkoleikkiä tai väitti häitämme vakaviksi.

Siltikään en ehtinyt kaikkien vieraiden kanssa käydä juttusilla, vaikka meillä ei jatkuvasti ohjelmaa ollutkaan.

Link to comment
Share on other sites

Mä olen samaa mieltä siinä, että leikit on useimmiten se mikä vakavoittaa ja jäykistää tunnelmaa. Olen ollut varsin monissa häissä, jossa leikkien alkaessa ihmiset hiipii paniikissa seinän vieriä ulko-ovelle, jotta ei vaan joutuis mihinkään typerään narunvetoon yms.

Me yritetään miettiä istumajärjestys sillä tavalla, että pöydissä on keskenään tuttuja, suunnilleen saman ikäisiä ihmisiä ja illan mittaan stand upia on tulossa. Toivon ainakin että näillä eväillä me saadaan rennot bileet.  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
niin tästä tunnelma puolesta.... yks hyvä on ainakin se että tehdään etukäteen istuma järjestys.

Voi hyvä isä sentäs.. Ei millään pahalla, mutta kyllä minusta rentous on kaiken kaikkiaan hyvin kaukana jos häissä tehdään istumajärjestyksiä ym. jäykistelyjä! Ja ihmettelen muutenkin että vain yks tai kaks tässä ketjussa mainitsi että juhlapaikka on kaiken a ja o, että juhlista saadaan rennot.

Tämän lisäksi tietysti hääparin välitön, rento ja "liikkuva" käyttäytyminen, bändi, musiikki, pienet ohjelmanumerot jne. vaikuttavat asiaan. Ja tietysti se, että paikalla on nimen omaa ihmiset jotka ovat aidosti sydämmellä mukana - eikä "vain vieraana kun kutsuttiin..".

Mutta siis ehdottomasti tärkeintä on valita sellainen juhlapaikka mikä tulee sitä "ideologiaa" jonka haluatte häissänne tuoda ilmi. Jos rennot, menevät, hauskat ja välittömät hipat on tarkoitus luoda, niin harvoin ne onnistuu hienossa ja juhlavassa kartanossa tai esim. seurakuntatalolla, jossa ihmisille on osoitettu paikkansa ja siellä istutaan kun tatit **skassa..  ;D Tai ehkä olen väärässä, mutta itselleni ei kyllä sellaisia häitä tule, jos ne joskus on ajankohtaiset... eli kukin tyylillään. Mutta toisaalta taas käsite "rento" voi olla kullekin hyvin erilainen, että sikäli kyllä ymmärrän..

Ja ylipäätäänkin ihmettelen kysymyksiä, että voiko olla, pitääkö olla, onko väärin jos jne jne. Jos tällaisia kysymyksiä pitää esittää, niin silloin itseään ja toiveitaan ei taida tuntea vielä kovinkaan hyvin.. minun mielestä hääparin ei tarvitse kysellä toisilta, että voiko näin ja näin tehdä. Tehkää niin kuin itselle parhaiten sopii.

Tulipa aika reilu vuodatus  :P

Link to comment
Share on other sites

Minusta hääparin täytyy olla aktiivisia jos juhlat kerran ovat järjestetty. Eräissä häissä hääpari oli keskenään ihan liikaa ja vieraat keskenään. Pakolliset leikit kyllä teki niin jäykän tunnelman kun porukka luikki pois tai sitten vaivautuneena osallistui. Istumajärjestys oli myös hyvin tiukka ja oli pakko istua paikoillaan ohjelman aikana. Itse kaipaisin juhliin liikkumavaraa enemmän kuin hyvin kaavamaista ohjelmaa johon on vielä pakko osallistua väkisin vaikka.

Link to comment
Share on other sites

Voi hyvä isä sentäs.. Ei millään pahalla, mutta kyllä minusta rentous on kaiken kaikkiaan hyvin kaukana jos häissä tehdään istumajärjestyksiä ym. jäykistelyjä! Ja ihmettelen muutenkin että vain yks tai kaks tässä ketjussa mainitsi että juhlapaikka on kaiken a ja o, että juhlista saadaan rennot.

Luulen, etta tassa on nyt pieni tulkintavirhe. Hyvin tehty istaumajarjestys vahentaa sita jaykistelya - jos pari osaa sijoittaa "samaa maata" olevat vieraat samaan poytaan niin kestit sujuvat ehdopttomasti mielekkaammin kaikkien puolesta - eihan siina sapmassa poydassa ole koko iltaa istuttava, mutta hyvalla plaseerauksella ainakin varmistaa, etta ruokailun ajan ainakin voi istua samanhenkisten ihmisten keskuudessa. Periaatteessa kai ihan taysin vapaa istumajarjestys ajaisi kutakuinkin saman asian - mutta mita jos viimeisena juhlapaikkaan saapuville ei loydykaan samasta poydasta tilaa, tai ainoat vapaat paikat ovat sen serkun vieressa, joka viime viikonloppuna kannipaissaan oksensi meidan autoon, tyonsi siskoni jarveen ja haukkui minut huoraksi?

Juhlapaikka on myos siita tarkea, etta jos kaikki vieraat eivat mahdu samaan huoneeseen vaan B-vieraat on ripoteltu pikkukammareihin pitkin kartanoa niin ei heilla varmaan kauhean hauskaa ole; tai jos satapaiselle vierasjoukolle ei loydy kuin yksi pikkuinen vessakoppi eika lastenhoitohuonetta ollenkaan, niin sekaan ei auta. Eli silla juhlapaikallakin on merkityksensa vieraiden viihtyvyyden kannalta - ei niinkaan minkaan "ideologian" vuoksi.

Ja ylipäätäänkin ihmettelen kysymyksiä, että voiko olla, pitääkö olla, onko väärin jos jne jne. Jos tällaisia kysymyksiä pitää esittää, niin silloin itseään ja toiveitaan ei taida tuntea vielä kovinkaan hyvin.. minun mielestä hääparin ei tarvitse kysellä toisilta, että voiko näin ja näin tehdä. Tehkää niin kuin itselle parhaiten sopii.

Periaatteessa samaa mielta - kukin tekee niinkuin tykkaa. Mutta en silti menisi sanomaan, etta jos joku uskaltaa jonkun muunkin mielipidetta kysya niin ei silloin tunne itseaan minkaan vertaa. Jos kukkasuunnitelmia hehkuttaessaan morsian saa kuulla isoaidin saava hervottomat allergiakohtaukset liljoista, niin ehka morsiamen olisi hieman harkittava sita kimppuvalintaansa, oli miten kiintynyt niihin kukkiin tahansa. Tai vaikka morsian kuinka haluaisi selasta avonaisen ja puolireiteen leikatun puvun paalleen, niin vihkipapilla voi olla jotain asiaa vastaan - ja silloin ei tosiaan voi tehda niinkuin pari tahtoo, ja sita "voiko, saako"-kyselya olisi ehka kannattanut harrastaa hyvissa ajoin eika hadissaan kietoa albaa paalleen sakastissa kun muuten haita ei tule...

Link to comment
Share on other sites

Guest Tipi-lintu

Meidän häissä oli tosi rento tunnelma, ja uskon sen johtuvan siitä että...

...häihin oli kutsuttu vain läheisimmät ystävät ja muutama hyvin läheinen sukulainen. Kaikki rentoa porukkaa, tuntevat toisensa.

...ei jonottelua, odottelua.

...istumajärjestys: suku omassa pöydässään, ystävät omissa pöydissään, ihmiset plaseerattu lähimpien ystäviensä läheisyyteen.

...hääpari seurusteli vieraiden kanssa eikä kyhjöttänyt omilla paikoillaan.

...ei noloja, vaivautuneita, pakollisia (kuluneita) ohjelmanumeroita.

...rentoa musiikkia cd:ltä koko illan.

...alkoholitarjoilu (olutta ja siideriä koko illan ja ruuan kanssa viiniä), mahdollisuus ostaa "tiukkaa" baarin puolelta jos haluaa.

...aivan mahtava taikuri, jonka show perustui hulvattomaan huumorintajuun...

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Samaa kysymystä pohdiskelen minäkin - miten saada rento tunnelma häihin, joissa kuitenkin on paikalla sekä sukulaisia että ystäviä.

Vastausta en vielä tiedä, mutta minäkin liputan ISTUMAJÄRJESTYKSEN puolesta. Olen ollut muutamissakin häissä, joissa plaseerausta ei ole ollut lainkaan. Sitten, kun on tullut viimeisten joukossa, onkin ollut hankaluuksia saada istumapaikat samasta pöydästä oman seuralaisen kanssa ja päätynyt morsiusparin vanhempien sukulaisten seuraan jäykkääkin jäykempänä. Ei siis missään tapauksessa kannata kuvitella, että istumajärjestyksen tekemättä jättäminen olisi rentoa, ainakaan, jos vieraita on paljon eivätkä he tunne toisiaan etukäteen.

Link to comment
Share on other sites

- Vieraille kuohari/boolilasi käteen HETI kun vain mahdollista. Alkudrinkki saa olla aika tujua tavaraa, sen jälkeen ei kannata tarjota enää kovin vahvaa juotavaa.

- Tarkkaan mietitty istumajärjestys, vieraat ovat helpottuneita ja rentoutuvat jo kun pääsevät istumaan oman porukan kanssa.

- Noutopöytä, jolloin syntyy liikettä ja puheensorinaa, päästään vähän venyttelemään ja juttelemaan muidenkin kuin vierustovereiden kanssa.

- Hyvin harkiten virallista ohjelmaa ja leikkejä, mieluummin mahdollisuus kierrellä eri pöydissä (morsiuspari näyttää esimerkkiä) juttelemassa.

-Rnto ja topakka seremoniamestari tai juontaja, jonka puolesta vieraiden ei tarvitse jännittää.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Aika itsestäänselviä vinkkejä tuntuvat kaikki täällä olevan. Itse olen ollut häissä joissa rento tunnelma syntyi kun morsiuspari näytti mallia boolimaljan käytöstä, kierteli vieraiden seassa juttelemassa ja olivat muutenkin välittömiä ja iloisia.

Bestman piti vieraat ajantasalla koska sopii nousta pöydästä ja rauhassa seurustella ja kierrellä esimerkiksi ulkona ja koska puolestaan oli ohjelmaa tiedossa. Kaikki henkilöt jotka osallistuivat ohjelmanumeroihin tiesivät sen itse etukäteen eikä kenenkään tarvinnut olla esillä tai nolata itseään ellei niin halunnut.

Väkinäisyys ja orjallinen aikataulunatsi meininki on varmin välittömän ja rennon tunnelman tappaja. Samoin morsian joka on niin kireä, ettei edes itse osaa nauttia juhlapäivästään kun huolehtii muiden viihtymisestä.

Toisin sanoen mielestäni avainaasemassa on itse morsiuspari.  :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...