Jump to content
Naimisiin.info

Miten kuljettaa hääpuku ulkomaille?


Recommended Posts

Minua askarruttaa hääpuvun kuljettaminen ulkomaille.. olemme menossa Italiassa naimisiin, mutta ostan pukuni Suomesta (Italiassa pukujen hinnat ovat aivan järkyttäviä!) ja nyt mietinkin miten ihmeessä saan sen kuljetettua Italiaan? Ei oikein huvittaisi litata sitä käsimatkatavaroihin ja toisaalta olisi kiva pakata muitakin tavaroita mukaan kuin pelkkä hääpuku! Eli siis miten ihmeessä olette saaneet kuljetettua pukunne maasta toiseen lentokoneessa?

Link to comment
Share on other sites

Guest Helsbels

Mina kuljetin haapukuni Suomeen juuri tuossa Hemulin mainostamassa laatikossa. Hyvin toimi. Puku mahtui ihan hyvin vaikka laatikko vaikuttaakin aika pienelta. Puvussani oli aika muhkea helma joten ellei ihan tajuttoman iso mekko ole huisin pitkalla laahuksella niin ongelmia ei pitaisi ilmeta.

Laatikko on tarkasti mitoitettu etta sen saa vieda kasimatkatavarana. En missaan nimessa pakkaisi pukua ruumaan. Mies kantoi passini ja muut kasilaukkutavarani silla ainakaan Lontoosta lennettaessa ei saa olla kuin yksi kasimatkatavara per matkustaja.

Haamatkalle lennettassa huomasin kuinka yhdella matkustajalla oli haapukupussi ihan sellaisenaan mukanaan. Han kysyi lentoemolta etta mihin sen voi laittaa ja onneksi lupasivat ripustaa sen business classin komeroon. Sinnekin se piti tunkea kaksinkerroin kuitenkin joten suorana sita ei voi mitenkaan kuljettaa. Enka suosittelisi laskemaan sen varaan etta business classin komerossa on tilaa silla jos lento on taysi niin ikava kylla business class matkustajien takit vievat etusijan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Itse raahasin pukuni kasimatkatavarana vetoketjullisessa pukupussissa (maksoi 18 euroa). Koneessa lentoemannat ottivat sen heti ja laittoivat vaakatasoon lennon ajaksi kun kerroin kyseessa olevan haapuvun. Muuten meni hyvin, mutta kasi kylla puutui kun jonotin immigrationissa melkein tunnin! Ja henkaristakin lahti jo Hki-Vantaalla koukku, joten suosittelen, etta ripustatte puvun muovihenkariin (ei puiseen!).

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Mites Finski suhtautuu noihin pukuihin talla hetkella, onko kellaan ihan viimeaikaisia kokemuksia? Itse meinasin kuljettaa ihan siina puvun omassa pukupussissa kaksinkerroin. Olen siis tulossa Lontoosta Suomeen pain, ja viimeaikaisten negatiivisten finskikokemusten jalkeen en ole kovin luottavaisella mielella heidan asiakaspalvelutaitojensa suhteen mutta aattelin kumminkin yrittaa...

Muuten siis menisi niinkin etta se olisi mun ainoa kasimatkatavara, mutta ollaan menossa haiden jalkeen suoraan haamatkalle joten kamaa on seka sulholla etta minulla melko paljon... Tarvittaisiin kaikki mahdolliset kasimatkatavaramaarat kylla tarkkaan kayttoon!

Link to comment
Share on other sites

Ma kuljetin pukuni muutama kuukausi sitten Finnairilla tuossa edella mainitussa Empty Boxissa ja ihan kasimatkatavaroissa kulki, ei mitaan ongelmaa. Mies kuljetti pukunsa myos pukupussissa, oli sanonut check-in:ssa, etta puku on omia haita varten ja ei voi ottaa riskia siita, etta sille tapahtuisi jotain. Ymmartavaisesti olivat suhtautuneet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Pakkasin juuri laukkua tänään ja laitoin pukuni nätisti viikattuna matkalaukun erillisosaan. Ruumaan meinasin uskaltaa laittaa sillä perillä meillä on Suomen hääpuvut tavallaan toisina pukuina eli perinteiset Malesialaiset puvut ovat päähääpukuina. Emme lennä suorilla lennoilla enkä tiedä miten Etihad koneessa suhtaudutaan käsimatkatavaroissa kuljetettaviin pukuihin..?

Link to comment
Share on other sites

^^ Kannattaa pakata hääpuku sitten mahdollisesti johonkin muoviin tms. Mulla on nyt jo kaksi kertaa käynyt niin, että jonkun toisen laukussa ollut punaviinipullo on hajonnut ruumassa ja sotkeneet mun vaatteet. Ettei tule ikäviä yllätyksiä. Mä kyllä luulen, että hääpuvun saisi kuljettaa millä tahansa lentoyhtiöllä, ainakin meillä suhtauduttiin todella hyvin kun vaan selitettiin tilanne.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kuljetin hääpukuni Bulgariasta Suomeen isossa paperikassissa. Puku siis ensin muovisessa pukupussissa, sitten hääpukuliikkeen isossa muovikassissa ja vielä paperikassissa jossa kunnolliset nyörikahvat. Pukuni ei tosin ole mikään kovin muhkea ja laajahelmainen vaan kapeampaa mallia.

Luotin siihen, että päästävät mut läpi tällaisen käsimatkatavaran kanssa ja että koneesta löytyy paikka sille. Turvatarkastuksessa kukaan ei huomauttanut mitään ja kummallakin lennolla bisnesluokan naulakon lattialta löytyi kassille sopiva paikka. Lentoemännät suhtautuivat ihan ystävällisesti kun kerroin että kassissa on hääpuku.

Joulukuussa vien puvun takaisin kun muutamme sinne ja jotkut kakkosjuhlatkin ehkä saattaa olla tiedossa. Katsotaan meneekö kaikki yhtä hyvin!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Toin juuri oman pukuni Pariisista Helsinkiin Blue1:lla (sunnuntai-illan kunniaksi kone oli viimeistä paikkaa myöten täysi) - mutta niin vain sain marssia matkustamoon sekä kabiinilaukun että hääpukupussin kanssa (edes turvatarkastuksessa ei tullut mitään sanomista vaan onnittelut virkailijalta)! Pukupussi siis oli taitettu kahtia (alareunassa oli sellainen henkarin koukkuun ripustettava rengas juuri sitä varten) - joskin jouduin rullaamaan vähän enemmän, kun jouduin sovittamaan sen hyllylle (lentoemon mukaan koneessa ei muka ollut mitään ripustuspaikkaa)...

Helmalle ja laahukselle pitää varmasti näyttää silitysrautaa (olisi varmaan ollut edessä joka tapauksessa) - mutta muuten siis homma kävi paljon sujuvammin kuin olisin osannut uneksiakaan :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Kummassakohan puku olisi turvallisempaa kuljettaa Suomeen; pukupussissa vai laatikossa koska kyseessä on kangas joka hengarissa roikottaessa venyy joten hengariin pitää joka tapauksessa laittaa kaksikerroin ja laatikkoon taas ei voi sötöstää ihan ruttuun kun osassa silkkiä on metallia, joten puku vääntyy ihan ruttuun...vinkkejä kiitos minkä olette kokeneet pukua eniten säästäneeksi tavaksi!!

Kyseessä on siis enemmänkin iltapuku, ei mikään hääpuku vanteineen, mahtuu siis ihan laatikkoonkin mutta mahtuuko laatikko koneeseen. Onko kukaan soittanut etukäteen ja hoitanut tilaa mm. bisnesluokasta? Olen kuullut tästäkin vaihtoehdosta...laiskottaa vaan soitella :girl_sigh:

Link to comment
Share on other sites

^Ainakin tuolla Empty Boxin sivustoilla on versioita, jotka sopivat juuri matkustamiseen ja mä kuljetin oman hääpukuni ihan käsimatkatavarana ja laatikko mahtui hyvin lentokoneen hattuhyllylle. Miehen pukupussi kulki sitten businessluokan vaatekaapissa, mutta siellä se tosiaan roikkui. Musta tuo laatikko oli ehdottoman hyvä ratkaisu, siinä säilytän pukua nyt kotonakin.

Link to comment
Share on other sites

Minä ostin hääpukuni Meksikosta ja kuljetin sen hääpukuliikkeestä saadussa pahvilaatikossa, käsimatkatavaroissa.

Lentoemot laittoivat heti laatikon pyynnöstäni eteen johonkin lokeroon, jonne ei mennyt mitään muuta. Tämä ainakin onnistui KLM:llä erittäin hyvin.

Ensi kesänä lennämme taas puvun kanssa, tällä kertaa Italiaan, jossa häämme pidetään. Ajattelin laittaa puvun edelleen samaan boksiin ja koittaa kuinka hyvin Finski suhtautuu hääpukuuni. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Ma kuljetin pukuni tarkoitusta varten hankitussa (=eraan Naikkarin ystavalisesti lahjoittamassa) laatikossa. Samaan laatikkoon mahtui myos huntu ja korut ja taisipa morsiustyton mekkokin olla siella. Ma viikkasin puvun laatikkoon siten etta jokaisen taitteen valissa oli silkkipaperia eika puku juurikaan rypistynyt.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on edessä 16 tunnin matkustus suomesta ensin tukholmaan/frankfurtiin/istanbuliin ja sieltä etiopiaan. Enkä todellakaan luota siihen että ruumassa tulisi perille. Pitää sitten kanniskella puhua ympäriinsä. Saas nähdä miten käy. Mutta kiitokset tuosta laatikko vinkistä. Voi olla että itsekin tyydyn siihen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...