Guest Sandu(Guest)

Pöytäohjelmien tekstit?

22 posts in this topic

Miten olette ilmoittaneet pöydissä illan ohjelman ja menuun?

Tälläisen pohjan väsäsin, mutta haluaisin lisää ideoita teiltä..

Onnittelumalja

Alkuruoka

     Savuporokeitto

Pääruoka

     Paahdettua häränfilettä

     Pekoni-perunakakkua

     Portviinikastiketta

     Viini, maito, kotikalja tai vesi

Vapaata ohjelmaa

Hääkakun leikkaus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä ohjelma ja menu vois olla erikseen, siis niin, että ohjelmassa mainitaan, koska syödään, ja sitten olisi erikseen menu, jossa kerrotaan, mitä ruokaa on tarjolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nostanpas tätä, kun kerran tällänen aihe on jo... :D

eli meille tulee pöytäkolmiot pöytiin. yhdelle sivulle tulee menu, yhdelle ohjelma ja yhdelle meijän nimet ja päivämäärä.

Ohjelma

Tervetulomaljat

Juhlaväen esittely

Hääateria

Puheet:

Morsiamen isä

Sulhasen isä

Kaasot

Bestmanit

Kahvi ja hääkakun leikkaus

Häävalssi ja vanhempien valssit

Tanssiminen jatkuu

Morsiuskimpun & sukkanauhan heitto

Yöpala

Tanssi ja hauskanpito jatkuu

pitäiskö jossain mainita kaasojen ja bestmanien nimet (ne tulee kyllä esittelyssä). entä morsiustytöt ja sulhaspoika? tai pappi? (meille ei tule kirkko-ohjelmaa) entä häävalssin nimi? bändin nimi? mitä muuta infoa?

miten menuussa olevat ruuat tulisi jaotella? en viitsi kaikkea laittaa yhteen pötköön, mutta meillä ei erikseen ole alkuruokaa tms. tuleeko jo menuussa ilmoittaa mikä on laktoositon ym. vai riittääkö että buffetpöydässä on laput? pitääkö viinien nimet mainita? pitopalvelu? alkumaljan nimi ja ainesosat? kun meillä on alkoholiton drinkki alkumaljana. mitä muuta infoa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

me oltiin aateltu niin, että pöytiin tulee pöytäkolmiot. yhdelle sivulle tullee pöytänumero, toiselle ohjelma ja kolmannelle menu! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

miten menuussa olevat ruuat tulisi jaotella? en viitsi kaikkea laittaa yhteen pötköön, mutta meillä ei erikseen ole alkuruokaa tms. tuleeko jo menuussa ilmoittaa mikä on laktoositon ym. vai riittääkö että buffetpöydässä on laput? pitääkö viinien nimet mainita? pitopalvelu? alkumaljan nimi ja ainesosat? kun meillä on alkoholiton drinkki alkumaljana. mitä muuta infoa?

Ruoat voi jakaa osiin sen mukaan, ovatko ne kylmiä vai lämpimiä ja suolaisia vai makeita. Esimerkiksi ensin voisi mainita salaatin/-t, kylmät kalat jne., sitten lämpimän pääruoan ja halutessa voi lopussa mainitan hääkakun (tai jos on erillinen jälkiruoka, niin sen ensin). Ruokien perään voi laittaa suluissa esim. (L, G), ja merkkien selitykset loppuun, jos tilaa jää. Pöydässä olevat laput toimii tietty myös, makuasia...

Viinien nimet voi mainita halutessaan, ainakin itse tykkäisin nimistä (jos vaikka haluaisin ostaa samaa, tai sitten ihan mielenkiinnosta). Jos alkumaljatiedot mahtuvat, niin nekin voi laittaa, mutta menun luulisi vievän tilaa ainakin jonkin verran A4-paperin kolmasosasta?...Toivottavasti oli edes vähän apua. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tulee kanssa pöytiin kolmiot joihin yhdelle sivulle menu toiselle ohjelma ja kolmannelle runo ja meidän nimet ja päivä. Tosin laitan vielä seisovaan pöytään menun valokuvakehykseen varmuudeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meinasitteko laittaa mitään suuntaa-antavia kellonaikoja ohjelmalappuun?

Toisaaltahan se olisi hyvä, että ihmiset osaisi varautua etteivät olisi juuri kakun leikkuun aikana esim röökillä, mutta antaako vähän niuhon mielikuvan sekunnilleen laaditusta aikataulusta? :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ajatellut laittaa mitään kellonaikoja, lähinnä siksi, että itselle tulee stressi siitä että pitääkö ne vai ei. Eikä kukaan muukaan voi valittaa liian aikaisin/myöhään aloittamisesta.

Mun piti laittaa pöytäkolmioon yhdelle sivulle juomat, mutta onkohan se ihan hölmöä kun esim. meidän viinejä ei saa Suomesta Alkoista lainkaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kutsussa ilmoitettiin juhlien noin päättymisaika. Laittaisitteko tässä tapauksessa sen ajan myös pöytäohjelmaa viimeiseksi? Että muistavat sitten vieraat milloin on aika siirtyä muualle jatkamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän sivuhuomautuksena: virallisen etiketin mukaan menussa ei mainita alkoholittomia ruokajuomia (vesi, mehu, maito, kotikalja), mutta alkoholilliset kyllä. Viineistä kirjoitetaan tarkemmin mitä viinejä on kyseessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meinasitteko laittaa mitään suuntaa-antavia kellonaikoja ohjelmalappuun?

Toisaaltahan se olisi hyvä, että ihmiset osaisi varautua etteivät olisi juuri kakun leikkuun aikana esim röökillä, mutta antaako vähän niuhon mielikuvan sekunnilleen laaditusta aikataulusta? :mellow:

Meillä tulee noin kellonajat ohjelmalappuun sen vuoksi, että ihmiset tietävät suurinpiirtein mihin aikaan on mitäkin odotettavissa (itse olen kaivannut tätä häissä joissa kellonaikoja ei ole ollut). Muutoinkin humoristiseen ohjelmaamme tulee kyllä loppuun huomautus tyyliin "Morsiuspari ei vastaa enemmän kuin todennäköisistä ohjelmanmuutoksista".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi kiva, jos voisitte laittaa tänne esimerkkejä ohjelmistanne. Meidän pitäisi pikapuolin saada oma ohjelma suunniteltua. Tai no ohjelma sinänsä on melkein valmis, mutta kaipaan siis nimeomaan vinkkejä siitä, miten esittää asiat ohjelmalehtisessä.

Edited by Huu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin kesäkuussa häissä, joissa bestman-seremoniamestarilla oli kello, siis sellainen "lehmänkello", jota se sitten kilkatti, kun jotain oli odotettavissa. Kävi kilauttamassa myös ovella, että tupakoivat ja muuten ulkoilevat osasivat suunnata sisätiloihin.

Toimi tosi hyvin. :) Ja siis kellon idea tietysti kerrottiin heti juhlan alussa.

EDIT: Tämä liittyy siis tietenkin tuohon kellonaikojen tarpeellisuuteen hääohjelmassa.. :)

Edited by Gisela

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me päädyttiin laittamaan muutama kellonaika sinne sekaan :) Yksissä häissä oli kellonajat merkattu ohjelmaan ja musta se oli vieraan kannalta tosi kiva juttu.

Tulee meille ohjelman vetäjille kyllä joku kilkutinkin.

Juhlaohjelma

15. 00 Seremonia

Tervetuliaismalja

16. 00 Ruoka

Pientä ohjelmaa

18. 30 Hääkakku ja kahvi

19. 30 Häätanssi,

tanssilattia vapaa

Morsiuskimpun heitto

21. 00 Jatkoille

Muutokset ohjelmassa todennäköisiä.

Kaaso:

xxxx xxxx

Bestmanit:

xxxx xxxx ja xxxx xxxx

Morsiusneidot:

xxx xxxx ja xxxx xxxx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillon A4-taitettuna ja sisälle tulee toiselle puolelle menu ja toiselle ohjelma. Kannessa lukee apassi-intiaanien avioliittorukous. Hyvin simppelisti siis.

Ohjelmaan ei laitettu kellon aikoja vaan ne "pääohjelmat" eli alkumalja (puhe), hääateria, bändi(häävalssi) ja iltapala.

Leikkejä taitaa olla muutama mut mä en nähnyt tarpeelliseksi kertoa niistä sen enempää.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vähän sivuhuomautuksena: virallisen etiketin mukaan menussa ei mainita alkoholittomia ruokajuomia (vesi, mehu, maito, kotikalja), mutta alkoholilliset kyllä. Viineistä kirjoitetaan tarkemmin mitä viinejä on kyseessä.

Eli siis ei riitä että kirjoittaa "puna- ja valkoviinit" vaan pitäis laittaa myös mitä merkkiä ne on? Vai?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, tapana on laittaa viinistä lisätietoja tyyliin: viinin nimi, rypäleet, maa/suurissa viinimaissa usein alue ja vuosikerta

esim. Casa Silva Cabernet Sauvignon, Carmenère, Chile 2005

Casa Silva = viinin (tässä myös tilan) nimi

Cabernet S., Carmenere = rypäleet

Chile =maa

2005 = vuosikerta

Viini-ihmisille ainakin tuo on mukava tietää, eikä suinkaan tarkoita, että tarjottavan viinin pitäisi olla jotain vuosikertaviiniä tai muuten huippuarvokasta. Ihan mielenkiinnosta vain mukava tietää mitä juo:P .

Niin ja kaikki vieraat ei välttämättä osaa rypäleiden perusteella päätellä viini väriä, eli lienee hyvä mainita kumpi on punainen ja kumpi valkoinen ;) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ajateltiin, että häälehtiseen tulee ohjelma jossa kerrotaan suuripiirteisesti juhlan etenemisestä, iltapalalle ajattelin laittaa noin kellonajan, jotta ihmiset tietävät milloin murkinaa on tarjolla (ei siis ole tarjolla koko yötä),

ja koska juhlapaikalla on tarjolla saunomismahdollisuus niin sitten loppuun esim "saunat lämpiminä klo 21 alkaen"

Olisi kiva, jos joku laittaisi esimerkkejä käytössä olleista ohjelmista, millaiso on olut ja miten toimineet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaanpas tätä hieman...Meille tulee samaan lehtiseen kirkko-ohjelma, sekä juhlaohjelma. Ajattelin laittaa ne eri sivuilla ja toteutukseen kaivattaisiin vinkkejä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko epäkorrektia, jos kirjoittaa hääohjelmaan häiden "päättymisajan" eli esim. seuraavasti:

"Tanssit jatkuu klo 01 asti"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko epäkorrektia, jos kirjoittaa hääohjelmaan häiden "päättymisajan" eli esim. seuraavasti:

"Tanssit jatkuu klo 01 asti"

Aivan asiallisesti laitettu :) Meillä oli aluksi myös tulossa moinen päättymisaika, mutta hääpaikka vaihtui joten sitä ei olekkaan. Ja uskon että ymmärtävät vieraatkin tuon poistumisajan.

Alunperin oli itsellä tarkoitus hääinfoon kirjoittaa, että: juhlat eivät jatku aamuun asti, vaan jatkaa hääpari yöllä vielä matkaansa ***** asti.

Ja tuohon sitten nätisti päättymis aika perään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now