Ellimin

Millä perusteella ETTE valinneet juhlapaikkaa?

67 viestiä aiheessa

Tuon "millä perusteella valitsitte..." ketjun inspiroimana aloin miettiä asiaa myös tältä kannalta.

Eli mitkä olivat sellaisia asioita, jotka saivat teidät ajattelemaan "tämä ei ole meidän hääpaikkamme"? Ne voivat liittyä mihin vaan, esim. nettisivuihin, yhteydenpitoon, johonkin asiaan paikan päällä...

En nyt tarkoita, että täällä pitäisi haukkua tai välttämättä edes mainita nimeltä juhlapaikkoja joita ette valinneet, vaan lähinnä vinkkejä itselle sellaisista asioista, joihin kannattaa kiinnittää huomiota kun itse tekee valinnan. Eri ihmiset tietenkin tykkäävät eri asioita, mutta josko osaisi välttää edes pari sudenkuoppaa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä skippasin heti hääpaikat, joissa on A-oikeudet ja pitopalvelu. Toinen ratkaiseva tekijä on tila: me kutsutaan n. 120 vierasta ja kaikki pitäisi saada yhteen tilaan mahtumaan.

En halunnut myöskään paikaksi mitään koulun liikuntahallia tai vastaavan näköistä nuorisotaloa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä skippasin heti hääpaikat, joissa on A-oikeudet ja pitopalvelu. Toinen ratkaiseva tekijä on tila: me kutsutaan n. 120 vierasta ja kaikki pitäisi saada yhteen tilaan mahtumaan.

En halunnut myöskään paikaksi mitään koulun liikuntahallia tai vastaavan näköistä nuorisotaloa.

Sama meillä!

Halutaan tuoda omat juomat ja haluamamme pitopalvelu. Vieraita tulossa n. 100, ja haluttiin että kaikki mahtuisi samaan tilaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pari paikkaa hylättiin järkyttävän kalliin hinnan vuoksi. Kun halvemmallakin sai tosi kivan lopulta. Enkä halunnut mistään keskeltä kaupunkia autotien vierestä juhlapaikkaa. Metsää meille kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Viivästynyt vastaus sähköpostiin, korkeat hinnat ja tilojen pienuus...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vastaanpa itsekin, kun muutama paikka on jo karsiutunut listalta. Olen siis karsinut kaikki sellaiset paikat, jotka eivät noudata nykyistä alkoholilainsäädäntöä. Siis sitä pykälää, jonka mukaan pitopalvelun pyörittämään tilaan ei saa tuoda omia juomia. Olen kysellyt tätä jokaiselta varaustilanteen kyselyn yhteydessä ja kaikki vähänkin epämääräiset menevät EI-pinoon. :)

Ihmeen paljon kaikenlaisia selityksiä sitä onkin... "se laki on muuttumassa" tai "ei se tarkoita tätä meidän toimintaa, vaan sellaisia jotka välittävät alkoholia"... "ei sitä niin tarkasti valvota"... Joopajoo, itse en ainakaan halua ottaa sitä riskiä että ruvetaankin valvomaan tai laki ei muutukaan. Ehkä mä sitten olen sietämätön nippi, mutta maksava asiakas valitsee palveluntarjoajansa. :)

Täällä palstallakin on näkynyt monenlaisia tulkintoja laista (mm. noissa ryhmäpäikyissä lueskelin ennen kuin ne siirrettiin, ja Turun seutu -ketjussa), joten tein silleen, että kysyin näistä nimenomaisista vastauksista poliisilta ja aika selkeän vastauksen sain. Eli jos pitopalvelu pyörittää juhlapaikkaa (lain termein "pitää tarjolla ruokaa maksusta" tms.) niin omien juomien tuominen on laitonta. Vaikka tekisi ilmoituksen poliisille, ja vaikka pitopalvelu ei niihin koskisikaan.

Meillä siis ei vielä ole selvillä tuleeko ravintolahäät vai juhlapaikka + omat juomat ja pitopalvelu -setti. Ratkaisu tehdään fiiliksen perusteella :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ai niin, ja yksi hääpaikka (Salmi-Sali Helsingissä) karsiutui koska ei vastannut lainkaan sähköpostiin, jossa kyselin mm. noista alkoholiasioista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eräs paikka karsi itse itsensä päättämällä olla vastaamatta meille lainkaan. Tarjous tuli viikossa jonka jälkeen olen kysellyt kaksi kuukautta tilojen esittelyä mutta ei mitään tapahdu... Voisivat vaikka tarkastaa roskapostilaatikkonsa aika ajoin tai ilmottaa että emme tahdo teitä tänne, kiitos mielenkiinnosta :)

Miljöö ja etäisyys on suuria tekijöitä

Edelliseen vielä:

"Alkoholia saa anniskella ravintolassa vain, jos sillä on anniskelulupa. Lakia rikotaan, jos pitopalvelu hankkii alkoholijuomat tilaisuuden järjestäjän puolesta ja perii hankinnasta tai tarjoilusta palkkion. Poliisin mukaan pitopalvelu voi kuitenkin tarjoilla asiakkaan itsensä hankkimia juomia ruokatarjoilun yhteydessä.

Alkoholia saa tarjoilla suljetussa yksityistilaisuudessa, mutta tilaisuuden järjestäjän on tehtävä asiasta ilmoitus poliisille."

ess.fi

Muokattu: , käyttäjä: tiara-10

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo on kyllä niiin ärsyttävää, ettei vastata ollenkaan! Mistäköhän nuo paikat löytävät asiakkaansa? :)

Tuossa alkoholiasiassa luotan kyllä mieluummin lakipykäliin: "Alkoholijuoman nauttiminen on kielletty...ravitsemisliikkeessä ja muussa paikassa, jossa yleisölle maksusta pidetään saatavana ruokaa tai virvokkeita" (alkoholilaki 58§)

...ja sitten kirjalliseen vastaukseen, jonka sain ylikomisariotasoiselta henkilöltä kun kysyin mitä tämä tarkoittaa (joka sanoi tarkistaneensa asian vielä ylempää): "Juhlapaikka ei voi myydä tilaa ja ruokaa samanaikaisesti, silloin heistä tulee ravintolaksi luokiteltava, eli huoneisto, jossa pidetään jne. Tällöin ei alkoholia voi olla tarjolla missään yhteydessä."

...kuin lehdissä olleisiin juttuihin, joissa nyt joskus lukee vähän mitä sattuu toimittajien tulkintojen mukaan. Kaikki tekevät tietenkin siten kun tuntuu hyvältä itselle, mutta minä toimin näin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eräs paikka karsi itse itsensä päättämällä olla vastaamatta meille lainkaan. Tarjous tuli viikossa jonka jälkeen olen kysellyt kaksi kuukautta tilojen esittelyä mutta ei mitään tapahdu... Voisivat vaikka tarkastaa roskapostilaatikkonsa aika ajoin tai ilmottaa että emme tahdo teitä tänne, kiitos mielenkiinnosta :)

Miljöö ja etäisyys on suuria tekijöitä

Edelliseen vielä:

"Alkoholia saa anniskella ravintolassa vain, jos sillä on anniskelulupa. Lakia rikotaan, jos pitopalvelu hankkii alkoholijuomat tilaisuuden järjestäjän puolesta ja perii hankinnasta tai tarjoilusta palkkion. Poliisin mukaan pitopalvelu voi kuitenkin tarjoilla asiakkaan itsensä hankkimia juomia ruokatarjoilun yhteydessä.

Alkoholia saa tarjoilla suljetussa yksityistilaisuudessa, mutta tilaisuuden järjestäjän on tehtävä asiasta ilmoitus poliisille."

ess.fi

Se menee juuri kuinka Ellimin kirjoitti! Oman alkoholin nauttiminen on kiellettyä paikassa, joissa on pitopalvelu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No meillä jo budjetin takia karsiutui paljon paikkoja korkean hinnan takia, samoin jos paikassa oli A-oikeudet tai oli pakko ottaa tietty pitopalvelu. Talvi karsi tietysti sellaiset paikat joissa ei ollut lämmitystä, emmekä halunneet että juhlapaikka ja kirkko ovat kovin kaukana toisistaan. Tilalta toivoimme ennen kaikkea toimivuutta ja siisteyttä. Sitä pidimme pitkänä miinuksena, jos koristelut olisi päässyt laittamaan vasta juhlapäivänä tai ne olisi tarvinnut siivota vielä samana päivänä, vaikka hätätapauksessa olisimme voineet tällaisenkin tilan ottaa. Löysimme kuitenkin omiin kriteereihimme sopivan paikan, joka oli hyvä valinta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Seikkoja, jotka ovat meillä vaikuttaneet jonkun paikan karsiutumiseen: liian korkea minimimyyntiraja, turhan pitkä etäisyys kirkolta, tympeä asenne meitä kohtaan tilaan tutustuessamme eli huono palvelu juhlapaikan puolesta, wc-tilojen sijaitseminen erillisessä rakennuksessa (häät talvella). Ja sitten tietenkään emme ole valinneet paikkoja, jotka eivät ole meistä näyttäneet kivoilta/tunnelmallisilta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Seikat, jotka johtivat karsimiseen: Juhlapaikan kolkko ulkonäkö (eli tylsät työväentalo-tyyppiset), A-oikeudet, paikan oma pitopalvelu, liian korkea hinta ja puhelimeen vastaamattomuus. Halusin nimittäin ottaa kaikkiin paikkoihin ensimmäisen yhteydenoton puhelimitse.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo on kyllä niiin ärsyttävää, ettei vastata ollenkaan! Mistäköhän nuo paikat löytävät asiakkaansa? :)

Tuossa alkoholiasiassa luotan kyllä mieluummin lakipykäliin: "Alkoholijuoman nauttiminen on kielletty...ravitsemisliikkeessä ja muussa paikassa, jossa yleisölle maksusta pidetään saatavana ruokaa tai virvokkeita" (alkoholilaki 58§)

...ja sitten kirjalliseen vastaukseen, jonka sain ylikomisariotasoiselta henkilöltä kun kysyin mitä tämä tarkoittaa (joka sanoi tarkistaneensa asian vielä ylempää): "Juhlapaikka ei voi myydä tilaa ja ruokaa samanaikaisesti, silloin heistä tulee ravintolaksi luokiteltava, eli huoneisto, jossa pidetään jne. Tällöin ei alkoholia voi olla tarjolla missään yhteydessä."

...kuin lehdissä olleisiin juttuihin, joissa nyt joskus lukee vähän mitä sattuu toimittajien tulkintojen mukaan. Kaikki tekevät tietenkin siten kun tuntuu hyvältä itselle, mutta minä toimin näin.

Siis mita ihmetta! Tama on nyt mulle ihan uutta...me olemme ajatelleet paikkaa, josta taytyy ottaa sen tietyn pitopalvelun ruuat, mutta juomat saa tuoda itse. Onko se nyt sitten kuitenkin muka laitonta? Paikka on Turun Ruissalossa sijaitseva Villa Roma, eika se kylla ole mikaan kahvio tai ravintola, vaan pelkka tila. Se ei myoskaan ole pitopalvelun omistuksessa, vaan yksityisessa omistuksessa, jolta pitopalvelu vuokraa sita. Sielta kerrotiin mulle viime kuussa, etta juomat saa tuoda itse, no problem.

Muoks. en loytanyt aiheesta keskusteluketjua, joten laitoin taman nyt tahan ketjuun.Ja tuo on siis meidan ehdoton perustelu, miksi jotain paikkaa ei valita. Siis A-oikeudellisia paikkoja emme edes harkitse.

Muokattu: , käyttäjä: Roslin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Pitopalvelu saa tarjoilla juomia, jotka sinä olet juhlaan ostanut, mutta pitopalvelu ei saa ottaa tästä toiminnasta/alkoholista maksua. Ennen vanhaan tarvittiin ns. huvilupa, mutta se on jäänyt historiaan. Sinun vastuullasi on, ettei alaikäisille tarjota, meno mene liian rajuksi eikä juhlatila ole ravitsemusliikkeksi hyväksytty tila.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo on kyllä niiin ärsyttävää, ettei vastata ollenkaan! Mistäköhän nuo paikat löytävät asiakkaansa? :)

Tuossa alkoholiasiassa luotan kyllä mieluummin lakipykäliin: "Alkoholijuoman nauttiminen on kielletty...ravitsemisliikkeessä ja muussa paikassa, jossa yleisölle maksusta pidetään saatavana ruokaa tai virvokkeita" (alkoholilaki 58§)

...ja sitten kirjalliseen vastaukseen, jonka sain ylikomisariotasoiselta henkilöltä kun kysyin mitä tämä tarkoittaa (joka sanoi tarkistaneensa asian vielä ylempää): "Juhlapaikka ei voi myydä tilaa ja ruokaa samanaikaisesti, silloin heistä tulee ravintolaksi luokiteltava, eli huoneisto, jossa pidetään jne. Tällöin ei alkoholia voi olla tarjolla missään yhteydessä."

...kuin lehdissä olleisiin juttuihin, joissa nyt joskus lukee vähän mitä sattuu toimittajien tulkintojen mukaan. Kaikki tekevät tietenkin siten kun tuntuu hyvältä itselle, mutta minä toimin näin.

Siis mita ihmetta! Tama on nyt mulle ihan uutta...me olemme ajatelleet paikkaa, josta taytyy ottaa sen tietyn pitopalvelun ruuat, mutta juomat saa tuoda itse. Onko se nyt sitten kuitenkin muka laitonta? Paikka on Turun Ruissalossa sijaitseva Villa Roma, eika se kylla ole mikaan kahvio tai ravintola, vaan pelkka tila. Se ei myoskaan ole pitopalvelun omistuksessa, vaan yksityisessa omistuksessa, jolta pitopalvelu vuokraa sita. Sielta kerrotiin mulle viime kuussa, etta juomat saa tuoda itse, no problem.

Muoks. en loytanyt aiheesta keskusteluketjua, joten laitoin taman nyt tahan ketjuun.Ja tuo on siis meidan ehdoton perustelu, miksi jotain paikkaa ei valita. Siis A-oikeudellisia paikkoja emme edes harkitse.

^Pitopalvelu saa tarjoilla juomia, jotka sinä olet juhlaan ostanut, mutta pitopalvelu ei saa ottaa tästä toiminnasta/alkoholista maksua. Ennen vanhaan tarvittiin ns. huvilupa, mutta se on jäänyt historiaan. Sinun vastuullasi on, ettei alaikäisille tarjota, meno mene liian rajuksi eikä juhlatila ole ravitsemusliikkeksi hyväksytty tila.

Minun selvitysteni mukaan jos pitopalvelu on pakko ottaa siltä firmalta, joka vuokraa tilaa, tilasta tulee ravitsemusliikkeeksi luokiteltava tila. Eli lain sanojen mukaan tila, jossa pidetään maksusta tarjolla ruokia. Juttelin tuon poliisin kanssa asiasta pidempäänkin ja hän sanoi, että maan tapa on kiertää tätä ja antaa ihmisten tuoda omat juomat, mutta siihen ollaan nyt alettu kiinnittää enemmän huomiota. Eli laillisia ovat tilat, joissa on A-oikeudet (ja myyvät siis alkoholin) sekä tilat, joissa vuokrataan tila eri firmalta kuin mistä ruoat tulevat eikä ole pakko ottaa tiettyä pitopalvelua.

Tuon vieras-henkilön kirjoittaman lisäksi juhlan järjestäjän vastuulla on tehdä poliisille ilmoitus alkoholitarjoilusta yksityistilaisuudessa, voi tehdä netissä ja maksaa kympin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Täältä löytyy ilmoitus poliisille. Kuitti kelpaa todistukseksi luvasta ja se pitää olla juhlissa mukana.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli jo katsottuna aivan ihana paikka maalta. Vanha kunnostettu "kartano", jossa pyörii pitopalvelu samassa. Menimme keskustelemaan paikalle ja kaikki kuulosti ihanalta, ruoka olisi paikanpäällä kasvatettua luomu- ja lähiruokaa, juhlasalissa oli aivan ihana tunnelma ja kaikki olisivat mahtuneet suuren pitopöydän ääreen.

Sitten keskusteltiin hinnasta... Hintaan kuului vain ruoka ja paikan vuokra ja se olisi kiinteä. Vaikka meillä oli vieraita vain 20, olisimme joutuneet maksamaan juhlasta 3000(!) euroa. Eli saman summan, jonka maksavat 80 hengen juhlat. Ja siitä ei tingitty. Sitten vielä pari pientä juttua... Koska häät olivat syksyllä ja ne järjestettäisiin sisätiloissa, kukaan ei saisi olla kengät jalassa, eikä alkoholia saisi tarjoilla. Ei edes alkumaljoja. Paikka oli pariskunnan koti ja jos halusi sisällä juhlia, siellä ei saanut juoda. Vain pihalla. Jos tulisi humalaan, sisälle ei olisi mitään asiaa.

WTF! :girl_impossible:

Jos pitää juhlatilaa, jossa järjestetään häitä ympäri vuoden, niin loppu syksystä, talvella ja alku keväästä ei saa juoda eikä käyttää kenkiä? Ei vaikka olisi erikseen sisä- ja ulkokengät. Hinta on sama, on ihmisiä 10 tai 80? Ei otettu paikkaa, ei :hysteric:.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

eikä alkoholia saisi tarjoilla. Ei edes alkumaljoja. Paikka oli pariskunnan koti ja jos halusi sisällä juhlia, siellä ei saanut juoda. Vain pihalla. Jos tulisi humalaan, sisälle ei olisi mitään asiaa.

WTF! :girl_impossible:

Jos pitää juhlatilaa, jossa järjestetään häitä ympäri vuoden, niin loppu syksystä, talvella ja alku keväästä ei saa juoda eikä käyttää kenkiä? Ei vaikka olisi erikseen sisä- ja ulkokengät. Hinta on sama, on ihmisiä 10 tai 80? Ei otettu paikkaa, ei :hysteric:.

Aika jännältä paikalta kuulostaa. :) Tuon kiinteän hinnan vielä ihan hyvin ymmärtää esim. sesonkiaikana, mutta kaikki nuo muut ehdot... No, jos he siellä asuvat niin kaipa he sitten vaan haluavat sinne rajallisen määrän sellaisia juhlia, jotka sinne heidän mielestään sopivat.

Tuosta Kuvia hääpaikoista -ketjusta tuli mieleen Wiurilan kartano, jota siis emme harkitse juhlapaikaksi. Ihan vaan siksi, että vaikka juhlasali on juhlava ja varmasti monen mielestä on hieno, meitä häiritsivät ihan hirveästi ne pönöttävät taulut seinillä. :grin: Lisäksi olen ollut siellä työpaikan tilaisuudessa, jossa meidän kokousta "pikkuisen" häiritsi ilmeisesti ilmanvaihtokanavan kautta kuulunut toisen tilaisuuden äänimaailma. Joka sattui olemaan jonkun kuoron joulukonserttiharjoitus tms... Ei kiitos meidän häihin, ja mun tuurilla siellä olisi kuitenkin just samanlainen silloin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo on kyllä niiin ärsyttävää, ettei vastata ollenkaan! Mistäköhän nuo paikat löytävät asiakkaansa? :)

Tuossa alkoholiasiassa luotan kyllä mieluummin lakipykäliin: "Alkoholijuoman nauttiminen on kielletty...ravitsemisliikkeessä ja muussa paikassa, jossa yleisölle maksusta pidetään saatavana ruokaa tai virvokkeita" (alkoholilaki 58§)

...ja sitten kirjalliseen vastaukseen, jonka sain ylikomisariotasoiselta henkilöltä kun kysyin mitä tämä tarkoittaa (joka sanoi tarkistaneensa asian vielä ylempää): "Juhlapaikka ei voi myydä tilaa ja ruokaa samanaikaisesti, silloin heistä tulee ravintolaksi luokiteltava, eli huoneisto, jossa pidetään jne. Tällöin ei alkoholia voi olla tarjolla missään yhteydessä."

...kuin lehdissä olleisiin juttuihin, joissa nyt joskus lukee vähän mitä sattuu toimittajien tulkintojen mukaan. Kaikki tekevät tietenkin siten kun tuntuu hyvältä itselle, mutta minä toimin näin.

Siis mita ihmetta! Tama on nyt mulle ihan uutta...me olemme ajatelleet paikkaa, josta taytyy ottaa sen tietyn pitopalvelun ruuat, mutta juomat saa tuoda itse. Onko se nyt sitten kuitenkin muka laitonta? Paikka on Turun Ruissalossa sijaitseva Villa Roma, eika se kylla ole mikaan kahvio tai ravintola, vaan pelkka tila. Se ei myoskaan ole pitopalvelun omistuksessa, vaan yksityisessa omistuksessa, jolta pitopalvelu vuokraa sita. Sielta kerrotiin mulle viime kuussa, etta juomat saa tuoda itse, no problem.

Muoks. en loytanyt aiheesta keskusteluketjua, joten laitoin taman nyt tahan ketjuun.Ja tuo on siis meidan ehdoton perustelu, miksi jotain paikkaa ei valita. Siis A-oikeudellisia paikkoja emme edes harkitse.

^Pitopalvelu saa tarjoilla juomia, jotka sinä olet juhlaan ostanut, mutta pitopalvelu ei saa ottaa tästä toiminnasta/alkoholista maksua. Ennen vanhaan tarvittiin ns. huvilupa, mutta se on jäänyt historiaan. Sinun vastuullasi on, ettei alaikäisille tarjota, meno mene liian rajuksi eikä juhlatila ole ravitsemusliikkeksi hyväksytty tila.

Minun selvitysteni mukaan jos pitopalvelu on pakko ottaa siltä firmalta, joka vuokraa tilaa, tilasta tulee ravitsemusliikkeeksi luokiteltava tila. Eli lain sanojen mukaan tila, jossa pidetään maksusta tarjolla ruokia. Juttelin tuon poliisin kanssa asiasta pidempäänkin ja hän sanoi, että maan tapa on kiertää tätä ja antaa ihmisten tuoda omat juomat, mutta siihen ollaan nyt alettu kiinnittää enemmän huomiota. Eli laillisia ovat tilat, joissa on A-oikeudet (ja myyvät siis alkoholin) sekä tilat, joissa vuokrataan tila eri firmalta kuin mistä ruoat tulevat eikä ole pakko ottaa tiettyä pitopalvelua.

Tuon vieras-henkilön kirjoittaman lisäksi juhlan järjestäjän vastuulla on tehdä poliisille ilmoitus alkoholitarjoilusta yksityistilaisuudessa, voi tehdä netissä ja maksaa kympin.

Justiinsa juu, kiitos vastauksesta. Kylla ottaa paahan tuollanen laki! Miksi pitaa tehda niin vaikeaa, kun se pitopalvelu ei sita juomaa kuitenkaan myy tai edes sinne tuo. On niin naurettava laki, lisaa vaan turhaa tyota poliisille, ihan kuin ei oikeita valvottavia aioita olisi tarpeeksi. Sori vaan purnaus, mutta kun on niin raivostuttavaa! Suomen alkolait on kylla niin jostain.

Elattelen nyt viela toivoa, josko kyseessa oleva pitopalvelu olisi niin ovela, etta pystyvat kiertamaan tuon lain silla tavalla, etta tilavuokraus virallisesti tehdaan silta tilanomistajalta, joka sattuu olemaan ihan yksityinen henkilo.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vastaanpa itsekin, kun muutama paikka on jo karsiutunut listalta. Olen siis karsinut kaikki sellaiset paikat, jotka eivät noudata nykyistä alkoholilainsäädäntöä. Siis sitä pykälää, jonka mukaan pitopalvelun pyörittämään tilaan ei saa tuoda omia juomia. Olen kysellyt tätä jokaiselta varaustilanteen kyselyn yhteydessä ja kaikki vähänkin epämääräiset menevät EI-pinoon. :)

Ihmeen paljon kaikenlaisia selityksiä sitä onkin... "se laki on muuttumassa" tai "ei se tarkoita tätä meidän toimintaa, vaan sellaisia jotka välittävät alkoholia"... "ei sitä niin tarkasti valvota"... Joopajoo, itse en ainakaan halua ottaa sitä riskiä että ruvetaankin valvomaan tai laki ei muutukaan. Ehkä mä sitten olen sietämätön nippi, mutta maksava asiakas valitsee palveluntarjoajansa. :)

Täällä palstallakin on näkynyt monenlaisia tulkintoja laista (mm. noissa ryhmäpäikyissä lueskelin ennen kuin ne siirrettiin, ja Turun seutu -ketjussa), joten tein silleen, että kysyin näistä nimenomaisista vastauksista poliisilta ja aika selkeän vastauksen sain. Eli jos pitopalvelu pyörittää juhlapaikkaa (lain termein "pitää tarjolla ruokaa maksusta" tms.) niin omien juomien tuominen on laitonta. Vaikka tekisi ilmoituksen poliisille, ja vaikka pitopalvelu ei niihin koskisikaan.

Jooh, jos haluaa välttämättä maksaa ravintolahinnot juomista, niin mikäs siinä, mutta jos haluaa viedä omat juomat, en todellakaan ottaisi mitään stressiä lainsäädännöstä. Onkohan poliisi joskus keskeyttänyt häät omien juomien takia? Tuskin. Tuo on niin yleinen käytäntö, että ei poliisia kiinnosta.

On niin naurettava laki, lisaa vaan turhaa tyota poliisille, ihan kuin ei oikeita valvottavia aioita olisi tarpeeksi. Sori vaan purnaus, mutta kun on niin raivostuttavaa! Suomen alkolait on kylla niin jostain.

Ei lisää poliisien työtä, kun ei poliisia tuollaiset asiat kiinnosta. :-P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tiedän tapauksen jossa kesken hääjuhlien poliisit tulivat ja takavarioivat juomat. Jep, juhlat menivät täten aika käteen.

Vastaanpa itsekin, kun muutama paikka on jo karsiutunut listalta. Olen siis karsinut kaikki sellaiset paikat, jotka eivät noudata nykyistä alkoholilainsäädäntöä. Siis sitä pykälää, jonka mukaan pitopalvelun pyörittämään tilaan ei saa tuoda omia juomia. Olen kysellyt tätä jokaiselta varaustilanteen kyselyn yhteydessä ja kaikki vähänkin epämääräiset menevät EI-pinoon. :)

Ihmeen paljon kaikenlaisia selityksiä sitä onkin... "se laki on muuttumassa" tai "ei se tarkoita tätä meidän toimintaa, vaan sellaisia jotka välittävät alkoholia"... "ei sitä niin tarkasti valvota"... Joopajoo, itse en ainakaan halua ottaa sitä riskiä että ruvetaankin valvomaan tai laki ei muutukaan. Ehkä mä sitten olen sietämätön nippi, mutta maksava asiakas valitsee palveluntarjoajansa. :)

Täällä palstallakin on näkynyt monenlaisia tulkintoja laista (mm. noissa ryhmäpäikyissä lueskelin ennen kuin ne siirrettiin, ja Turun seutu -ketjussa), joten tein silleen, että kysyin näistä nimenomaisista vastauksista poliisilta ja aika selkeän vastauksen sain. Eli jos pitopalvelu pyörittää juhlapaikkaa (lain termein "pitää tarjolla ruokaa maksusta" tms.) niin omien juomien tuominen on laitonta. Vaikka tekisi ilmoituksen poliisille, ja vaikka pitopalvelu ei niihin koskisikaan.

Jooh, jos haluaa välttämättä maksaa ravintolahinnot juomista, niin mikäs siinä, mutta jos haluaa viedä omat juomat, en todellakaan ottaisi mitään stressiä lainsäädännöstä. Onkohan poliisi joskus keskeyttänyt häät omien juomien takia? Tuskin. Tuo on niin yleinen käytäntö, että ei poliisia kiinnosta.

On niin naurettava laki, lisaa vaan turhaa tyota poliisille, ihan kuin ei oikeita valvottavia aioita olisi tarpeeksi. Sori vaan purnaus, mutta kun on niin raivostuttavaa! Suomen alkolait on kylla niin jostain.

Ei lisää poliisien työtä, kun ei poliisia tuollaiset asiat kiinnosta. :-P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Emme valinneet juhlapaikkaa, jossa olisi tarvinnut tehdä jotain itse. Oli siis ravintolahäät. Ravintolalle ja oman tilan suunnitelmille tuli yhtä paljon hintaa, joten valinta oli kohtuullisen helppo tehdä.

Kyllä, tarjolla oli budjettirajoitteen vuoksi vähemmän alkoholia (alkumaljat + viinit) kuin mitä olisi ollut omassa tilassa, mutta eipä tuntunut menoa haitanneen. Lisäksi tosiaan juhlapaikkaan olisi pitänyt järjestää kaikki kattauksesta koristeluihin, yöruokiin, vaikeasti arvioitaviin ruokailun jälkeisiin juomiin (boolia/olutta/viiniä olisi kuitenkin ollut joko liikaa tai liian vähän). Ja kun tosiaan hinta oli sama, n. 5 000 euroa, niin ei paljon tarvinnut miettiä, vaihdetaanko paikka ravintolaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jooh, jos haluaa välttämättä maksaa ravintolahinnot juomista, niin mikäs siinä, mutta jos haluaa viedä omat juomat, en todellakaan ottaisi mitään stressiä lainsäädännöstä. Onkohan poliisi joskus keskeyttänyt häät omien juomien takia? Tuskin. Tuo on niin yleinen käytäntö, että ei poliisia kiinnosta.

On niin naurettava laki, lisaa vaan turhaa tyota poliisille, ihan kuin ei oikeita valvottavia aioita olisi tarpeeksi. Sori vaan purnaus, mutta kun on niin raivostuttavaa! Suomen alkolait on kylla niin jostain.

Ei lisää poliisien työtä, kun ei poliisia tuollaiset asiat kiinnosta. :-P

Juu, ei varmaan poliisit jaksa/ehdi mitään juhlia ratsata ellei ole muutakin syytä. Nyt ON kuitenkin käynnistetty tutkintoja räikeimpien tapausten (paikkojen) kohdalla, sen tiedän. Nämä siis sellaisia, jossa on ihan myyty alkoholia ilman alkoholilupia.

Se mikä minua tässä mietityttää on se mitä kaverille kävi - juhlapaikka lopetti yllättäen toimintansa. Tuosta laista ja sen tehovalvonnasta tuli heille poliisilta kirje. Paikka ei saanut a-oikeuksia ja päätti pistää lapun luukulle, pari kuukautta ennen kaverin häitä... Siksi en ota tämän asian kanssa riskejä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me emme valinneet erästä juhlapaikkaa, jonka sijainti oli ihan hieno ja keittiön varustelu oli parempi kuin paikassa jonka valitsimme, mutta sisällä haisi työpaikalle.. :girl_haha: paikka oli invaliidi liiton leirikeskus tai jokin vastaava.. Eli siellä oli sellainen sairaalan haju ja sitten siellä oli muutamia huoneita joissa oli sairaalasänkyjä.. Haluamme, että työmme näkyy jollain lailla hääjuhlassa, mutta emme aivan näin isosti.. :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään