BrideToBe1

Rahan pyytäminen ja antaminen häälahjaksi

66 viestiä aiheessa

Meillä oli samalla tavalla kuin monilla muilla. Kutsussa luki että jos haluaa avustaa häämatkakassan kertymistä ja tilinumero.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oliko täällä jossain aihetta rahallisen häälahjan suuruudesta?

Emme pääse osallistumaan serkkuni häihin ja haluaisimme muistaa rahallisesti, mutta jotain osviittaa olisi kiva tietää summasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oliko täällä jossain aihetta rahallisen häälahjan suuruudesta?

Emme pääse osallistumaan serkkuni häihin ja haluaisimme muistaa rahallisesti, mutta jotain osviittaa olisi kiva tietää summasta.

Tohon ei oikeastaan voi sanoa kuin, että minkä verran haluatte antaa ja mihin teidän budjetti riittää. Ei ole olemassa mitään oikeaa tai soveliasta summaa. Se on kuitenkin lahja, ja siihen vaikuttaa kaikki mahdollinen siitä lähtien, kuinka läheisiä olette. Jos lähdet miettimään, että ostaisit jonkun tavaralahjan, niin minkä arvoisen tavaran ostaisit? Muutamia lautasia astiasarjasta, yhteensä pari kymppiä? Vai parinsadan arvoisen kodinkoneen? Joskus se helpottaa ajattelua kun yhdistää sen johonkin konkreettiseen. Siitä saa sitten sen soveliaan rahasumman myös.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oliko täällä jossain aihetta rahallisen häälahjan suuruudesta?

Emme pääse osallistumaan serkkuni häihin ja haluaisimme muistaa rahallisesti, mutta jotain osviittaa olisi kiva tietää summasta.

 

Kuten Mänty sanoikin, riippuu niin monesta tekijästä. Osviittaa voisi kuitenkin hakea myös ketjuista:

 

  Rahalahjan määrä kun emme pääse juhliin

 

Paljonko kavereille häälahjaksi rahaa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me kyllä pyydämme rahaa ihan käytännön syistä. Minua ei todellakaan kiinnosta ryhtyä pähkäämään jotain lahjalistaa, ja kaikki mitä oikeasti haluaisimme ja mille olisi todellista tarvetta on niin arvokkaita ettei kuitenkaan kehtaisi listaan laittaa. Mitään kippoja, kuppeja tai lakanoita ei tarvita yhtään enempää lähtökohtaisesti. Tietenkään en pahastu jos joku vieras tuo jotakin konkreettista tavaraa, mutta lähinnä tarkoitus on, että saadut lahjarahat säästetään häämatkaan. En kyllä koe sitä rahan pyytämistä mitenkään nolona, mieluiten olisin pyytämättä yhtään mitään, mutta koska ihmiset kuitenkin jotain haluavat antaa niin onpahan tarjottu mahdollisuus. Jokainen varmaan tajuaa että tämän ikäisillä ihmisillä on tavaraa ihan tarpeeksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me varmaan toivomme lahjat rahana häämatkakassaan. Olemme hääpäivään mennessä ehtineet seurustella yli kymmenen vuotta, josta yhteisessä kodissakin jo noin kuusi. Tavaraa on siis kertynyt: kaikki mahdolliset kahvikoneet ja sodastreamit kyllä löytyy, samoin runsas valikoima vähän arvokkaampaakin kippoa ja kuppia, esimerkiksi muinoisten rippijuhlieni ja lakkiaisteni jäljiltä (miten niin iso suku?)

 

Tavaralahjat häälahjoina ovat kuitenkin olleet alunperin sitä perua, kun häiden jälkeen ollaan vasta muutettu vanhempien luota yhteiseen kotiin. Kovin paljoa taloustavaraa ei siis nuorellaparilla ole ollut ja tavaralahjat ovat olleet tarpeellisia. Nykyään tilanne on usealla parilla kuitenkin ihan toinen ja vaikka mekin varmaan pieni lahjalista laaditaan, niin emme oikeastaan tarvitse enää viidettätoista KoKon kahvikuppia tuonne kaappiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ajattelen ihan samoin kuin Neiti Hattara. Jos on eletty yhteistä arkea jo vuosikausia, ei ole tarvetta häälahjoille sellaisina kuin ne ovat olleet aikoinaan. Me ei olla vailla mitään käyttötavaraa, ja jos oltaisiin, tahtoisimme itse valita ne kuitenkin, joten mekin pyydetään vain rahaa häämatkaa (ja hääjuhlan kustannuksia) varten. Kaikissa häissä, joissa olen viimeisten 5 vuoden aikana ollut, on hääpari toivonut ensisijaisesti rahaa. Yhdellä tosin oli lahjalista netissä silleen, että sieltä klikattiin ja maksettiin ja firma toimitti kyseiset kamat heille perille. En siis koskaan nähnyt sitä tuotetta, jonka sieltä valitsin, enkä ehkä siksi muistakaan mitä se oli. :unsure:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niinkuin monella muullakin, meilläkin oli vain häämatkatilin numero. Ajateltiin että tuo on paras, kun kippoja ja kuppeja on jo niin paljon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pitkään yhdessä asuneina kaikkea tavaraa on jo liikakin joten päädyimme itsekkäästi jo kutsussa manitsemaan, että jos haluaa meitä jotenkin muistaa niin keräämme rahaa häämatkaa varten sekä tilinumeron.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sääli, jos jotkut pitävät rahanpyytämistä häälahjaksi rahastuksena. Mekin luultavasti pyydetään rahalahjaa häämatkaa varten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta on hyvä jos hääpari toivoo rahaa, ja sanoo sen suoraan. Niin monilla on jo tavaraa, ja usein raha tulee tarpeeseen häiden tai/ja häämatkan kustannuksien takia. Mekin toivoisimme rahaa häämatkatilille... en ole vielä selvittänyt tai kuullut, onko olemassa matkatoimistoja tai voisiko itse jostain pankista avata tilin vain tähän tarkoitukseen, se tuntuisi sopivalta.
Joiltakin häävierailta tulemme silti varmaan saamaan myös pieniä konkreettisia lahjoja, ja sekin on ihan ok.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Annoimme puolison kanssa yhdelle hääparille lahjaksi 70 euroa, kun he(kin) pyysivät rahaa. Olen itse opiskelija, ja mielestäni kukin antaa pystymisensä mukaan. 

Mun mielestä on todellakin käytännöllisempää sekä vastaanottajalle, että lahjan antajalle, että annetaan rahaa. Juhlapari säästyy lahjalistojen vääntämiseltä ja lahjan antaja säästyy stressiltä. Toki sitä rahan antajana sitten toivoo, että rahaa käytetään esim. häämatkaan tai astiastoon, säästetään pesämunaksi tai muuta vastaavaa. On hassua ajatella, että joskus rahan pyytäminen on ollut aivan käsittämätön ajatus.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Viimeisen muutaman vuoden aikana on pariin häihin tullut kutsu, molemmissa kutsuissa todettiin suurinpiirtein näin: "tavaraa meillä on jo yllinkyllin, muistakaa meitä mieluummin osallistumalla häämatkaamme". Minusta todella hyvä käytäntö. Tykkään ostaa lahjoja, mutta matkailuihmisenä olen sitä mieltä, ettei muistona tavara korvaa kokemusta. Ja kuten moni onkin jo tätä hokenut, suurimmalla osalla on jo kaikenmaailman astiastot, koriste-esineet, sun muut omasta takaa kertyneet.

Meillä itselläkin on tällä hetkellä se tilanne, että osa poikaystävän astioista on vanhempien luona, sillä meille ne eivät sopisi kaappeihin, emmekä myöskään arvosta kummemmin koriste-esineitä, joten mitä iloa niistä sitten olisi? Aiomme itse toivoa vieraita osallistumaan matkakassaan ja tekemään häämatkastamme unohtumattoman kokemuksen. Jos joku on sitä mieltä, että tämä on vain rahastusta, niin tulee kyllä itselle semmoinen tunne, ettei kyseinen vieras tunne meitä lainkaan, sillä matkailu, hyvä ruoka ja uudet kokemukset ovat meille lähellä sydäntä ja jättävät varmasti paremman muiston kuin vaikkapa maljakko, arabian astiasto tai jokin kodinkone.

Ja mitä tulee summiin, mitä antaa lahjaksi, niin jokainen oman budjettinsa mukaan. Itse vein yksin 400 kilometrin päähän mennessäni vain 20e, sillä olin opiskelija ja junamatkat tulivat viemään jo ison osan kesän budjetistani. Toisella kerralla emme päässeet häihin(kiitos noron), mutta koska kyseessä oli poikaystävän läheiset kaveri, pistimme silti tilisiirtona 50e. Olen myös kuullut siitä, että eräät kaverini veivät vain kortin, kun häät olivat toisella puolella Suomea ja matkat ja hotellit maksoivat maltaita, mutta itse en ehkä kehtaisi ihan ilman minkäänlaista lahjaa paikalle mennä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mekin toivoimme häälahjaksi rahaa, minkä lisäksi meillä oli muutama tavaratoive heille, jotka haluavat ehdottomasti tuoda "jotain konkreettista" (mielestäni kyllä rahakin on oikein konkreettista, etenkin jos hääpari nimeää rahoille tietyn kohteen ja myös käyttää saamansa rahat siihen; meillä rahat käytettiin häämatkaan). Häiden jälkimainingeissa tajusin myös yhden seikan rahalahjojen hyvistä puolista: niitä ei tarvitse roudailla mihinkään! Nykyään suurin osa rahalahjoista taidetaan antaa suoraan hääparin ilmoittamalle tilille, eikä seteleidenkään kuljettaminen ole vaiva eikä mikään niihin "oikeisiin lahjoihin" verrattuna. Vaikka meillä ei ollut kuin muutama tavaralahjatoive, oli niissä yllättävän iso homma kuskata ensin hääpaikalta autoon, sieltä hääyömökkiin (jossa olimme kaksi yötä, ja halusimme avata lahjat, kun siinä oli hyvää aikaa ihmetellä niitä), taas autoon ja lopulta kotiin, jossa piti vielä etsiä paikka kaikelle. Olen toki kiitollinen näistäkin lahjoista, mutta kyllä vain on helpompi ostaa kaikki tarvitsemansa yksitellen, kun sen tarpeen sattuu huomaamaan :D Sama juttu tietysti myös esimerkiksi joululahjojen kanssa, joita miehen perhe tuppaa antamaan ihan liikaa...

Meillä osa vieraista toi muuten rahalahjansa Thaimaan bahteina, kun olimme ilmoittaneet toivovamme rahaa juuri Thaimaahan suuntautunutta häämatkaa varten. Tämä oli mielestäni hauska yksityiskohta :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuleepa mieleen, että jos tavaroita ei halua ja rahaakaan ei viitsi pyytää, niin minusta hyvä vaihtoehto voisi olla pyytää lahjoituksia johonkin hyväntekeväisyysjärjestölle tai vaikka näitä "toisenlaisia lahjoja" (tyyliin vuohi kehitysmaassa asuvalle perheelle). Jos kerta hääparilla on jo kaikkea, ja rahan pyytäminenkin tuntuu turhalta, niin miksi ei sitten laittaisi hyvää kiertämään? Pitääkö lahjan aina olla osoitettu hääparille itselle. Tulipahan mieleen tätä ketjua lukiessa, kun jotkut tuntuvat oikeasti painiskelevan sen kanssa miten voisi välttyä turhalta tavaralta mutta kuitenkin suoda vieraille lahjan antamisen ilon. ^_^

LilleriLalleri9 likes this

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me toivottiin kutsussa, ettei anneta lahjoja ollenkaan. Saa nyt nähdä, miten kutsutut sen ymmärtää. Varmaan osa tuo kuitenkin rahaa tai lahjakortteja. Mutta konkreettista tavaraa emme siis halua. Mä olisin muotoillut kutsuun jotenkin, että rahalahjat on ok, mutta mies halusi ehdottomasti, että rahaa ei "kerjätä". Vieraana saattaisin kuitenkin olla vähän ihmeissäni, koska ei nyt häihin oo tapana tyhjin käsin mennä ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään