Jossukka

Istumajärjestyksestä...vieraan mietteitä

122 viestiä aiheessa

Sinulle joka pähkäilet haluatko istumajärjestyksen häihisi vai etkö, tässä muutamia mietteitä ja kokemuksia eri versioista..

Tarkka istumajärjestys: Loistava idea kunhan sijoitukset on tarkkaan mietittyjä. Suuren maailman tyyliin kuuluu sekoittaa ihmiset villisti ja vapaasti, ei tuttuja saati pareja samaan pöytään jolloin vieraat tutustuvat paremmin toisiinsa. Toimii hyvin ulkomailla, mutta ikävä kyllä huonosti suomessa jossa ihmiset eivät niin hirveän helposti halua seurustella ventovieraitten kanssa pakosta.  

Muista myös sijoittaa lapselliset perheet samaan pöytään ihan käytännöllisistä syistä.....kerran minut sijoitettiin erikseen miehestäni 2 ja 3 vuotiaitten lastemme kanssa....oli siinä lystiä kun yritin kestittää yksin molempia lapsia ja samalla seurustella muiden pöytävieraiden kanssa.  (Miehelläni oli mukavat hääjuhlat, minä olin ihan loppu ja halusin nopeasti kotiin )

Pöytäkohtainen istumajärjestys: tyyliin "Jossukka  Pöytä C", jolloin vieras tietää pöytänsä mutta saa valita itse paikkansa. Tästä versiosta pidän eniten, yleensä kun pöydästä kumminkin löytyy vähintään yksi tuttu.  Tuntuu vähän vapaammalta kun tiukka istumajärjestys.

Vapaa istumajärjestys: Hauskaa jos olet yksi ensimmäisistä vieraista jolloin saat vapaasti valita mihin sinä ja seuralaisesi/seurueesi istutte, kammotusten kammotus mikäli kuulut siihen porukkaan joka ei heti löytänyt parkkipaikkaa ja tulet viimeisten joukossa juhliin ja joudut etsimään itsellesi sitä yhtä vapaana olevaa jämäpaikkaa jota ei millään tahdo löytyä mistään.

Tässä on myösin se vaara että kaikki ennestän tutut istuvat keskenään ja ne muutamat "vieraat vieraat " kyykkivät yskinään jossain.

Arvottu istumajärjestys: Hauska uutuus johon törmäsin viime kesänä englannissa. Juhlapaikalle tullessamme saimme alkuskumpan yhteydessä ottaa silinterihatusta numeron (yksi per pari/perhe, meitä ei erotettu) joka kertoi mihin pöytään istuisimme. Valkoiset laput oli yksi henk/ paikka, keltaiset kaksi/paikka, vaaleanpunaiset kolme/paikka jne...systeemi toimi hyvin ja kaikki olivat tyytyväisiä)

Morsiammena suosin itse vapaata istumajärjestystä, ettei tarvinnut hirveästi tuhlata aikaansa siihen, mutta vieraana suosin kyllä hyvin järjestettyä istumajärjestystä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tarkka istumajärjestys: Loistava idea kunhan sijoitukset on tarkkaan mietittyjä. Suuren maailman tyyliin kuuluu sekoittaa ihmiset villisti ja vapaasti, ei tuttuja saati pareja samaan pöytään jolloin vieraat tutustuvat paremmin toisiinsa. Toimii hyvin ulkomailla, mutta ikävä kyllä huonosti suomessa jossa ihmiset eivät niin hirveän helposti halua seurustella ventovieraitten kanssa pakosta.  

Aikamoinen yleistys etta "ulkomailla" toimii ja suomalaisten kanssa ei toimi...Kun mietin omia suomalaisia vieraitani ja mieheni puolelta tulevaa ranskalaista sukua niin kylla kielitaitoisimmat ja puheliaimmat ihmiset ovat nimenomaan suomalaisia. Eika taatusti ole ongelmaa puhua vieraiden kanssa ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Arvottu istumajärjestys: Hauska uutuus johon törmäsin viime kesänä englannissa. Juhlapaikalle tullessamme saimme alkuskumpan yhteydessä ottaa silinterihatusta numeron (yksi per pari/perhe, meitä ei erotettu) joka kertoi mihin pöytään istuisimme. Valkoiset laput oli yksi henk/ paikka, keltaiset kaksi/paikka, vaaleanpunaiset kolme/paikka jne...systeemi toimi hyvin ja kaikki olivat tyytyväisiä)

Tuohan kuulostaa hauskalta  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tuohan kuulostaa hauskalta  ;D

bZ2b on samaa mieltä: tätä voisi oikeesti kokeilla, säästyis paljolta työltä, kun ei tarvisi miettiä tarkkoja istumapaikkoja..

Saivatko vieraat sitten vapaasti valita, kuinka suureksi seurueeksi itsensä käsittivät? Eli siis esim. pariskunta  ja sinkkukaveri, joka tulee häihin pariskunnan kanssa = yksi kolmen hengen lappu?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

tuolla idealla, ettei pareja/perheitä eroteta, tosi jees! mutta meidän työpaikan pippaloissa erotetaan jokainen yksitellen, niin että et varmasti pääse tutun työkaverin kanssa samaan pöytään ja kammottavaa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Pöytäkohtainen istumajärjestys: tyyliin "Jossukka  Pöytä C", jolloin vieras tietää pöytänsä mutta saa valita itse paikkansa. Tästä versiosta pidän eniten, yleensä kun pöydästä kumminkin löytyy vähintään yksi tuttu.  Tuntuu vähän vapaammalta kun tiukka istumajärjestys.

Mun mielestä on hyvä järjestys.Ei joudu yksin ventovieraiden seuraan ja saa jotain häistäkin irti kun on tuttuja lähettyvillä jos on ujompaa sorttia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Arvottu istumajärjestys: Hauska uutuus johon törmäsin viime kesänä englannissa. Juhlapaikalle tullessamme saimme alkuskumpan yhteydessä ottaa silinterihatusta numeron (yksi per pari/perhe, meitä ei erotettu) joka kertoi mihin pöytään istuisimme. Valkoiset laput oli yksi henk/ paikka, keltaiset kaksi/paikka, vaaleanpunaiset kolme/paikka jne...systeemi toimi hyvin ja kaikki olivat tyytyväisiä)

Mutta tämä toisaalta olisi mukavaa jos häissä on ruoka ja kakku-kahvit niin pöydät sekotettaisiinkin ennen kahveja jolloin ensin saataisiin nauttia ruoka tuttujen kanssa ja kahvin ääressä sit tutustua tuntemattomiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse muutamissa häissä vieraanakin olleena voin sanoa, että paras vaihtoehto on ollut HYVIN suunniteltu ja toteutettu tarkka istumajärjestys. Eli otetaan huomioon, että samassa pöydässä on edes jollain tavalla toisensa tuntevia ihmisiä tai mahdollisesti (jos on isoja pöytiä) 'paria eri sakkia', niin että kuitenkin kaikilla on joku tuttu lähistöllä. Aina ei tietenkään kaikille löydy tuttuja, mutta sitten voi miettiä jotain muuta yhdistävää seikkaa, kuten lapset, asuinpaikka, mökkipaikka tms. Meidän häissä oli kolme perhettä samassa pöydässä lähinnä sillä perusteella, että olivat kaikki minun puoleltani ja kaksi perheistä asuneet joskus samalla paikkakunnalla. Juhlien jälkeen selvisi sitten, että heillä olikin enemmän yhteistä kuin olin älynnytkään: perhe A asuu paikkakunnalla, jossa pariskunnalla C on kesäpaikka, perhe A on käynyt perheen B kesäpaikassa (pitkä tarina, en sitä tässä selittele...), perheillä A ja B oli lapsia mukana, priskunta C pitää todella paljon lapsista jne...

Itse olen joskus ollut sijoitettuna istumaan ventovieraiden kanssa (olin juhlissa yksin). Ainoat tuntemani ihmiset samoissa häissä olivat aivan toisella puolella juhlapaikkaa, vieläpä eri huoneessakin, näimme illan aikana ehkä kahdesti. Kokemusta on myös paikattomasta menettelystä, jolloin kävi niin, että jouduin exäni vanhempien viereen. Ero exästä oli todella kipeä ja tuore juttu tuolloin, joten ei ollut ihan iloisin paikka viettää juhlia :-[ Exä sentään ei ollut paikalla... Olen myös istunut pitkässäpöydässä, jossa oli vieruskaverina vieraita ihmisiä, mutta heti heidän jälkeen istuikin jo tuttuja. Keskustelua syntyi, kun kaikilla oli sama tilanne eli tutut ja vieraat 'vuorottelivat' istumajärjestyksessä. Kukaan ei kuitenkaan ollut ihan yksin, vaan tuttuja oli suhteellisen lähellä. Tuolla konstilla tutustui tosi kivasti porukkaan.

Yhteenvetona siis: istumajärjestykseen kannattaa kyllä panostaa aikaa ja vaivaa!

katti

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Itse muutamissa häissä vieraanakin olleena voin sanoa, että paras vaihtoehto on ollut HYVIN suunniteltu ja toteutettu tarkka istumajärjestys. Eli otetaan huomioon, että samassa pöydässä on edes jollain tavalla toisensa tuntevia ihmisiä tai mahdollisesti (jos on isoja pöytiä) 'paria eri sakkia', niin että kuitenkin kaikilla on joku tuttu lähistöllä.

- - -

Yhteenvetona siis: istumajärjestykseen kannattaa kyllä panostaa aikaa ja vaivaa!

Juuri näin. Täsmälleen samaa mieltä katin kanssa. Istumajärjestys on vieraiden viihtyvyyden kannalta tosi tärkeä asia eikä sitä kannata jättää minkä tahansa kiireen tai viitsimättömyyden takia tekemättä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli pöytäkohtainen istumajärjestys, jottei kukaan joutunut aivan vieraiden kanssa. Ja ihmiset vaihtelivat paikkojaan heti kahvin jälkeen eli kaikille riitti juttuseuraa ja kavereita/tuttuja juhlien aikana.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tarkka istumajärjestys: Loistava idea kunhan sijoitukset on tarkkaan mietittyjä. Suuren maailman tyyliin kuuluu sekoittaa ihmiset villisti ja vapaasti, ei tuttuja saati pareja samaan pöytään jolloin vieraat tutustuvat paremmin toisiinsa. Toimii hyvin ulkomailla, mutta ikävä kyllä huonosti suomessa jossa ihmiset eivät niin hirveän helposti halua seurustella ventovieraitten kanssa pakosta.  

Eihän se sitten ole tarkkaan mietitty jos ihmiset joutuvat pakon edessä seurustelemaan vieraiden ihmisen kanssa...!  :o

Meillä istumajärjestys toimi todella hyvin (vaikka itse sanonkin). Yritimme istuttaa samanoloiset ihmiset vierekkäin, kielitaitorajoituksen tietysti huomioiden.  Sukulaiset olivat minimaalisesti edustettuina ja kaikki kaverimme on avointa ja sosiaalista porukkaa = iloinen puheensorina ja naurunremakka todisti että kaikki viihtyivät pöytäseuralaistensa kanssa, vaikkeivät ennestään tunteneetkaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on suunniteltu hieman jakoa ystävät, sukulaiset ja lapsiperheet - näin karkeasti. Haluaisin, että ystävämme pääsisivät istumaan keskenään, niin halutessaan. Juhlatilamme koostuu eri huoneista, joten lapsiperheet pääsisivät kaikki omaan huoneeseen, jonne voisi tuoda leluja ja laittaa lapsiystävällisemmän kattauksen. Toinen vaihtoehto meillä on vapaa istumajärjestys, mutta lapsiperheet ohjattaisiin samaan huoneeseen, josta helppo päästä esimerkiksi vaunujen luo.

Aina, kun olemme olleet häissä, joissa on ollut istumajärjestys, on käynyt niin, että meidän viereen ajatellut eivät ole tulleet paikalle ollenkaan tai tulleet vasta myöhemmin. Joskus ollaan oltu hieman eristyksissä muista sen takia (eikä olla sitten ujoudelta rohjettu sotkea pöytäjärjestystä jos sattuisivatkin tulemaan paikalle...)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitä minun sukulaisiini tulee, niin istumajärjestystä ei ole ollut ikinä. Paikat ovat vaihtuneetkin tiheään, kun ihmiset ovat vaihtanet pöytää seurustellakseen jonkun uuden ihmisen kanssa. Ja veikkaan, että jos meille tiukka istumajärjestys tulisi, niin sukulaiseni joko joka tapauksessa illan mittaan siirtyisivät lähelle toisiaan, tai olisivat ulkotiloissa, jolloin ei tarvitse tuijottaa istumajärjestykseen ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Eihän se sitten ole tarkkaan mietitty jos ihmiset joutuvat pakon edessä seurustelemaan vieraiden ihmisen kanssa...!  :o

Mutta eikö olisi juuri kivaa että ihmiset hiukan "joutuvat" juttelemaan muidenkin kuin oman tutun kaveriporukkansa kanssa? Tosin totesit kyllä heti seuraavassa lauseessa omasta, hyvin toimineesta suunnitelmastanne..  ;) "Meidän" häissämme (vajaa kuukausi sitten) oli istumajärjestystä mietitty ja mietitty..ja toimi oikein hyvin! Ihmiset oli laitettu loppujen lopuksi aika lailla sekaisin, mutta joka pöydässä tuntui olevan hauskaa! :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mutta eikö olisi juuri kivaa että ihmiset hiukan "joutuvat" juttelemaan muidenkin kuin oman tutun kaveriporukkansa kanssa?

Minun mielestäni ei ole. Tai tämä riippuu tietenkin ihmisestä, mutta oma kokemukseni eräistä häistä, jossa oli tarkka istumajärjestys, ei ollut positiivinen. Minä ja mieheni istuimme keskellä pitkää pöytää, eivätkä ihmiset kummallakaan puolella meitä lähteneet minkäänlaiseen keskusteluun. Esittelimme itsemme, yritimme kommentoida hääjuhlaa ja kysellä vierustovereiltamme jotain "turvallista", mutta koko juhlan ajan napotimme sitten mieheni kanssa keskenämme.  Edes sahti ei saanut pöytäseuraamme piristymään.

Niinpä minä nyt morsiamena en suostu ottamaan itselleni päänsärkyä vieraiden keskustelutaidoista ja viihtymisestä, vaan teemme korkeintaan pöytäjärjestyksen, ja sijoitamme keskenään viihtyviä ihmisiä vierekkäin. Tylsää ehkä, mutta ajatuksena onkin, että istumajärjestys pätee lähinnä hääjuhlan alussa ruokailun aikana, ja että myöhemmin ihmiset saavat vapaasti istua missä pöydässä haluavat. Uusiin sukulaisiin ja muihin ihmisiin voi tutustua muutenkin, kuin joutumalla sijoitetuksi jollekin tietylle tuolille.

Ugh, olen puhunut  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Uusiin sukulaisiin ja muihin ihmisiin voi tutustua muutenkin, kuin joutumalla sijoitetuksi jollekin tietylle tuolille.

Tarkan pöytäjärjestyksen ei ole tarkoitus väkisin tutustuttaa ihmisiä, vaan se voi toimia juuri toisin päin - että kaikki löytävät varmasti omanlaisia seuralaisia. Hääparin pitää vain tuntea vieraansa, ja tietää, kenet voi sijoittaa minnekin. Loppuillasta voi kuka tahansa tutustua keneen tahansa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ajateltiin laittaa tarkat istumapaikat vain lähimmille (vanhemmat, isovanhemmat,sisarukset) vieraille. Muut vieraat saavat itse valita mieluisan paikan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

"circle ...mutta ajatuksena onkin, että istumajärjestys pätee lähinnä hääjuhlan alussa ruokailun aikana, ja että myöhemmin ihmiset saavat vapaasti istua missä pöydässä haluavat. Uusiin sukulaisiin ja muihin ihmisiin voi tutustua muutenkin, kuin joutumalla sijoitetuksi jollekin tietylle tuolille"

Olen samaa mielta Circlen kanssa.

Itse olen aina ollut haissa joissa vieraat on sijoitettu "tuttavuuksien" mukaan poytakohtaisittain ja ruuan jalkeen seka valissa esim. puheiden/leikkien aikana porukka on joskus vaihdellut paikkoja keskenaan, eika kukaan ole pitanyt sita epakohteliaana.

Meilla istumajarjestysta jakaa myos kielimuuri, eli vieraat jotka puhuvat espanjaa/englantia/suomea on tietysti jaettava jotenkin samoihin poytiin jotta juttu luistaisi...

Onhan juhlan tarkoituksena myos vieraiden viihtyminen ja hyvien muistojen/hetkien luominen joten olen samaa mielta etta kannattaa panostaa istumajarjestykseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Istumajärjestyksessä on se hyvä puoli että sellaiset vieraat jotka eivät tunne muita vieraita voidaan sijoittaa joidenkin samanhenkisten ja sosiaalisten ihmisten viereen. Varsinkin jos vieras tulee yksin eikä tunne ketään on todella tärkeää vieraan kannalta että paikka on mukava.

Me ei haluta sekottaa ihmisiä vieraiden ihmisten kanssa monestakin syystä. Ensinnäkin monille ystäville ja sukulaisille juhlat on kiva tilaisuus tavata toisiaan. Toiseksi en itse pitäisi siitä jos joutuisin vääntämään keskustelua koko illan ventovieraiden kanssa. Juhliin tulee niitäkin vieraita jotka eivät tunne toisia vieraita ja siinä heille tutustumista ihan riittävästi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Suunnittelimme istumajärjestyksen tarkoin. Laitoimme ihmiset pareittain tuttujen ihmisten viereen. Mietimme etenkin sellaisten ihmisten paikat tarkasti, jotka eivät tunteneet muita vieraita. Heidät sijoitimme sosiaalisten ja samoista asioista kiinnostuneiden ihmisten viereen. Minusta oli kauhean mukava kuulla jälkeenpäin häävierailtamme miten se heidän vieressään istunut ihminen oli tosi mukava ja heillä oli hirveän hauskaa.

Mielestäni istumajärjestyksen tekemisen vaiva kannattaa nähdä. Viihtyminen pöytäseuran kanssa vaikuttaa paljon juhlan tunnelmaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkin oli tarkka ja vaivalla mietitty istumajärjestys. Jokainen istutettiin ystäviensä ja tuttaviensa viereen. Ainakin tunnelmasta ja puhesorinasta päätelleen kaikilla oli mukavaa.

Itse  pitäisin kauheata tilannetta, jossa joutuisin juhlissa istumaan tuntemattomien kanssa, koska muut paikat olisivat menneet. Ilman istumajärjestystähän voi käydä niin, että viimeisenä sisään tuleva pariskunta tai äiti kahden lapsensa kanssa joutuisivat istumaan eri pöytiin, koska jäljellä olevat paikat ovat eri puolilla juhlatilaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillekin on tulossa pitkään, hartaasti ja huolella mietitty istumajärjetys, jossa jokainen sijoitetaan pöytään siten, että varmasti on ympärillä sellaisia, joiden kanssa viihtyy.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Liekö morsiamen laiskuutta, mutta perusteluiksi löytyy tietty jotain "parempaa": meille ei tule istumajärjestystä. Ainoastaan yksi pöytä on varattu meidän vanhemmillemme ja sulhasen mummolle ja papalle sekä tietysti omalle tyttärellemme. Muuten luottaisin siihen, että vieraamme osaavat etsiä itselleen mieluiset paikat. Mahdolliset syöttötuolit ja vaunutilat tietysti määräävät lapsiperheiden paikkoja. Istumajärjestys voi olla onnistunut juttu, jos todella tuntee vieraat, mutta minä en ainakaan tunne sulhasen kaikkia sukulaisia niin hyvin, että osaisin päätellä, että minkälaisista asioista ja kenen kanssa he haluaisivat keskustella... Ja sitten, aina on se, joka istuu "huonoimmalla" paikalla, kauimpana hääparista, ja tuntee itsensä kakkosluokan vieraaksi...

Mutta kuten sanottu, istumajärjestys voi toimia, jos tuntee ihmiset riittävän hyvin ja todella viitsii asiaan paneutua. Ei-istumajärjestystä-tyyli oli meille vaan itsestään selvyys muutamien ikävähköjen häävierailujen jälkeen...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse teen istumajärjestyksen, jota kyllä harkitsen huolella. On paljon mukavampaa kun tunnelma on vapautunut alusta pitäen ja ihmiset tuntevat ainakin osan vieressa istujista.

Olen ollut häissä, joissa ei ole ollut paljon tuttuja ja vielä kaikenlisäksi on joutunut "vanhuksien" pöytään jossa ei oikein yhteistä säveltä jutusteluun syntynyt.

Kyllähän sitä jossain vaiheessa juhlaa sitten siirrytään muidenkin seuraan, mutta ruokailut ja kahvittelutkin voisi sujua vapautuneemmissa tunnelmissa jos ujot suomalaiset eivät joutuisi ilman sahdin vahvistusta liian sosiaalisiin tilanteisiin vieraiden kanssa  ;)

Päätin, siskonikin suosituksesta, että omissa häissäni on istumajärjestys ja teen jokaiselle paikkakortit. Samapa tuo, olisin voinut nimetä vain pöydätkin, mutta aloitin jo korttien teon eikä niitä tule kuin noin 50.

Tiedän kyllä vieraani hyvin, uskon tietäväni keiden seurassa ystäväni haluavat ensisijaisesti olla. Joten varmistan myös heidän viihtyvyytensä ja luon vapautuneen ilmapiirin alusta pitäen. Siskoni kertoi että tarkka istumajärjestys on hänen kokemuksien mukaan ollut todella loistava juttu. Edellyttäen todellakin että se on tarkoin mietitty. Ei olisi kiva ehkä istua esim. ex-miehensä vieressä tms.

Kyllä vieraat jossain vaiheessa iltaa vaeltavat, paikat unohdetaan ja homma menee vapaamuotoisemmaksi, mutta alun jäykkää tunnelmaa voisi kovinkin vähentää tuttu pöytäseurue!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään