kermatoffee

Kutsutaanko pappi hääjuhlaan?

161 viestiä aiheessa

Olen tässä jo pidempään miettinyt että pitääkö/voiko papin kutsua hääjuhlaan? Meillä on ns. "tuttu" pappi kyseessä. Olen tässä ollut muutamissa häissä ja niissä ei ole ollut pappia. Se  tuntuu minusta hieman oudolta. Kertokaahan mikä on ns. normaali tapa!

Kiitos etukäteen!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Papin voi kutsua, mutta ei se todellakaan ole pakollista. Hyvä ystäväni on pappi, ja hän kertoi huokasevansa aina helpotuksesta, kun kutsua ei tule. Papit saavat kyllä juosta tarpeekseen juhlissa.  Tuttu pappi on vähän eri asia...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ok. Kiitos vastauksesta ja on myös papin näkemys asiaan. Mietitään vielä mitä tehdään...2 kk häihin aikaa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse papin tyttärenä totean, että kyllä pappi usein saa kutsun juhliin. Ainahan pappi ei ehdi paikalle, sillä lauantait (jos häät silloin) ovat usein täynnä toimituksia. Juhlissa missä minä olen ollut, on  ollut myös pappi. Tällöin hän on melkeinpä kunniavieraan asemassa tms. vanhempien pöydässä. Monissa häissä hääpari on automaattisesti olettanut papin tulevan myös juhliin, vaikka eivät ole erikseen kutsua esittäneet. Sitten ovat pettyneet kun pappi ei ole pystynytkään tulemaan. Kannattaa siis erikseen esittää kutsu jos tahdotte papin tulevan.

Itse haluan tutun papin ehdottomasti myös juhliini (ja ei, isäni ei vihki meitä :D)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tokihan tuttu pappi voidaan juhliin kutsua. Itse en muista nähneeni pappeja hääjuhlissa joissa olen ollut vieraana enkä usko että itsekään kutsumme pappia juhliin kun ei ole sitä tuttua pappia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidät vihitään juhlapaikalla, joten olisi epäkohteliasta osoittaa papille vihkimisen jälkee ovea... Pappi ei ole tuttu ja meillä on istumapaikat tiukalla, mutta ei kyllä kehdata jättää kutsumattakaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ainakin pappi saa kutsun, tuntuisi luonnottomalta olla kutsumatta etenkin kun pappi ei ole siitä seurakunnasta jonka kirkossa meidät vihitään, van kyseessä on erikseen paikalle pyydetty ihminen. ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tämä asia ratkesi niin, että pappi kutsui itse itsensä ;D  Tarkoituksenamme ei ollut häntä kutsua (ei tuttu pappi), mutta tervetullut hän nyt kuitenkin on.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä kutsutaan, ja on myös ns. kunniavieraana häissä, eli istuu luultavastikin vanhempien kanssa samassa pöydässä. Siis jos pääsee tulemaan, riippuu hänen aikataulustaan tietenkin.  ;D

Ja joo, on tuttu pappi. Mutta vaikka ei olisikaan, niin eiköhän me silti kutsu esitettäis  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuttu pappi meidätkin vihkii. Pyydämme hänet joukkoon kirjavaan todennäköisesti vasta hääpäivänä (toisin sanoen valtuutamme jonkun muun pyytämään puolestamme). Myös kanttori on tervetullut juhlaamme. Tämä siksi, että luokanopettaja olen tehnyt yhteityötä hänen kanssaan mm. koululaisten kuoron merkeissä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me emme kutsuneet. Jos olisi ollut hyvä tuttu, niin sitten olisi kutsuttu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me kyllä kutsutaan pappi ilman muuta!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me kutsuttiin pappi ja hän ilahtui kutsusta. Viihtyi häissä melkein loppuun asti ja oli

mun vanhemmille sanonut että hänen piti olla vain vähän aikaa mutta kun oli niin

mukavaa niin ei millään malttanut lähteä  :D Itse koettiin että on kohteliasta kutsua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me emme kutsuneet, mutta pappi tuli silti! Pappi ei siis ollut mitenkään tuttu vaan vain seurakunnan meille nimeämä. Käsityksemme mukaan nykyään ei ole "pakollista" kutsua pappia, varsinkaan jos hän ei ole tuttu, ja juhlamme oli hyvin pieni, joten emme edes harkinneet papin kutsumista. Hääpaikalle hän kuitenkin ilmaantui :D Oli vielä vaihtanut tavalliseen pukuun eli ei ollut edes lipereitä kaulassa, joten ei näyttänyt siltä kuin olisi siellä viran puolesta... Kävi syömässä ruoat ja lähti pois. En voi sille mitään, mutta oli se minusta vähän outoa.

Kannattaa siis varautua tähänkin, että pappi ilmestyy paikalla, eli että hänelle on paikka, syötävää jne...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Missä vaiheessa te muut olette esittäneet papille kutsun?

Tuntuu kyllä vähän hölmöltä kutsua pappi juhliin, kun emme tunne pappia millään tavalla, eikä edes kuuluta siihen seurakuntaan, jonka pappi meidät vihkii. Meillä kun on häihin kutsuttu noin ylipäänsäkin vain läheisimmät sukulaiset, niin joku vieras seurakunnan työntekijä sopiikin hyvin joukkoon ::)

No, kutsua kai kuitenkin "täytyy" kohteliaisuussyistä. Täytynee toivoa, ettei pappi pääse juhliin  :-[

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miten olette papin kutsuneet? Siis ihan kutsukortilla kuten muutkin vieraat, vai suullisesti (milloin)?

edit. Birbir kerkeskin ensin ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ja oletteko kutsuneet papille avecin?  Me kutsutaan pappi, koska hän on avomieheni lapsuudenystävän pikkuveli. Niin tuttu hän ei kuitenkaan ole, että tietäsimme seurusteleeko hän :-/ Ajateltiin että kysäistään asiaa jotenkin ihan suullisesti...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Suskis: pappi kysyi itse 'haastattelun' päätteeksi n. kaksi viikkoa ennen häitä, josko haluamme kutsua hänet juhliin. Me siihen että tottakai. Tavallaan oli vähän pakkorako, mutta pappi oli kyllä niin mukava ja symppis, että olemme iloisia, että hän nyt sitten tulee.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille kutsutaan. Miehen isä kun meidät vihkii niin tulee kyllä sitten juhliinkin. Ventovierasta pappia en kyllä kutsuisi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvä tilaisuus kutsun esittämiseen on varmasti vihkikeskustelu, joka käydään noin 1-3 vk ennen itse vihkimistä.  Ja yksi kaunis tapa on lähettää kutsukortti myös papille tai antaa se vihkikeskustelussa. Kertoohan korttikin nimittäin jollain tavalla teistä ja häidenne tyylistä. ( vihkipuheen personointia tässä aattelen...)

Jos ei etukäteen tiedä mitään omasta vihkipapista ja epäröi vieraan ihmisen kutsumista niin varmaan kantsii jättää vihkikeskustelun jälkeiseen aikaan harkinta hänen kutsumisestaan, sit ainakin tietää onko hän sen oloinen, että haluaisitte hänet mukaan juhlaankin. Toisissa seurakunnissa sitä paitsi vihkimisiä tapahtuu niin harvoin, että toisinaan papillekin hääjuhlaan osallistuminen voi olla harvinaista herkkua. Kasteiden ja hautajaistenhan jälkeen pappi kyl yleensä aina on mukana "pidoissa".  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yleisestä käytännöstä en tiedä, mutta meistä olisi varmasti mukava, jos pappi pääsisi myös hääjuhlaan. Hän on kuitenkin tuttu toiselle meistä. Varmaan vihkikeskustelussa kysymme häneltä, pääseekö tulemaan. Kesäaikaan tosin papit voivat olla kiireisiä ja se on seurakuntalaistenkin ymmärrettävä, mutta kiva olisi jos hän pääsisi tulemaan.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mites papille etukäteen ilmaistaan KOHTELIAASTI ettei häntä ole kutsuttu hääjuhlaan?

Meillä tilanteena se että vihkiminen juhlatilassa ennen hääjuhlan varsinaista alkua. Ja molemmat haluaisimme viettää juhlan läheisten parissa, ilman vieraita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Tuo onkin hankala tilanne, kun pappi on sitten jo valmiina juhlapaikalla... Tuollaisissa tilanteissa pappi varmaan yleisimmin jääkin juhlaan ainakin hetkeksi, jos ei ole kiireellä menossa mihinkään. :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ajateltiin että pappi osallistuisi onnitteluun ja kirjoittaisi nimen vieraskirjaan, sitten lähtisi. Voisiko asiasta sanoa ihan suoraan papille? En kuitenkaan halua ketään vierasta istuksimaan hääjuhlaamme, vaikka vieras olisi vihkipappimme. Sulho on samaa mieltä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään