Jantsu

Kutsu polttareihin, mutta ei häihin? "Täytevieraat" (yhdistetty)

449 viestiä aiheessa

Moikka kaikille!

On hienoinen ongelma tällä morsiammella. Olisi mukava kutsua kaikki uudet ja vanhat ystäväni polttareihini ja pitää heidän kanssa hauskaa, mutta mitäs sitten, kun kaikki eivät saa kutsua häihin? Pahoittaisitteko itse mielenne, jos saatte kutsun polttareihin, mutta ette häihin? Haluaisin kutsua kaikki, mutta tällä hetkellä kutsulistalla on vain sellaisia ystäviäni joiden kanssa olen oikeasti tekemisissä tänä päivänä. Miksi?? Siksi, että juhlapaikkamme ja budjettimme 80 kutsuvierasta on täynnä. Harmittaa, että en voi kutsua kaikkia vanhojakin ystäviäni, varsinkin kun viime kesänä juuri olin erään vanhan ystäväni häissä, josta en ollut hetkeen taas kuullut. Oli mukava tavata hänet pitkästä aikaa ja pitää hauskaa.

Auttakaa morsmaikkua poistamaan tämä huoli jollain tavoin.  :-?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos itse saisin kutsun polttareihin mutta en häihin niin jättäisin kutsun väliin.

Etkö voisi pitää polttarit vain niiden harvojen valittujen kanssa ja sitten järkätä

vaikka jotkut ihanat kesäjuhlat kaikkien ystäviesi kanssa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en haluaisi saada kutsua vain polttareihin. Häät ja polttarit kuuluvat ns. yhteen pakettiin. Jättäisin polttarit välistä, jos kutsua häihin ei tulisi. Oli syy mikä tahansa, niin jos en ole niin "tärkeä", että olisin häihin kutsuttujen listalla, niin miksi osallistuisin kyseisen ihmisen polttareihinkaan?  :-?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ainoastaan jos hääpari olisi menossa ihan kahden kesken vain todistajien läsnäollessa naimisiin, ja "keksittäisiin" kavereiden kesken järkätä pienimuotoiset polttarit (esim lähdetään porukalla baariin tms) niin voisin osallistua. Muuten ehdottomasti vain häihin kutsuttuja polttareihin. Olisihan se kiusallistakin jos osa polttariporukasta olisi eri asemassa.. Eli osa tulossa häihin ja osa ei.. Mua ei ainakaan kiinnostaisi olla niitä "jämäystäviä", jotka kelpaavat vain polttareihin maksumiehiksi...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

-

Muokattu: , käyttäjä: Prue

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä vähän loukkaantuisin, hääpäivä on yhtä tärkeää jakaa ystävien kanssa kuin viimeinen neiti ilta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun mielestäni polttarit ja häät kuuluvat ehdottomasti yhteen ja loukkaantuisin, jos saisin kutsun vain toisiin. :( Tiedän kyllä, että sellaisiakin polttareita on järjestetty, että kaikki eivät ole saaneet kutsua häihin, mutta hyvää sanaa en näiden kutsumattomien suusta ole kuullut tällaisesta toiminnasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Polttareihin osallistuminen ei varmasti ole pelkkää hupia kaikille sellaisille vanhoille kavereille, joita ei ole paljon viime aikoin tapaillut. Polttarit vaativat suunnittelua (=aikaa) ja rahaa, joten ne teettävät osallistujille myös töitä. Jos osa kutsutuista ei saakaan ollenkaan kutsua häihin, niin aivan varmasti monet heistä asiaa ihmettelevät ja mahdollisesti hiukan loukkaantuvatkin. Heidän on varmasti vaikea välttyä ajatukselta, että kelpaavat maksumieheksi, mutta eivät hääjuhlaan varsinaista tapahtumaa juhlimaan. Hiukan eri asia olisi ehkä, jos häihin olisi kutsuttu vain noin kymmenen ihmistä (omat perheet lähinnä). Silloin kaverit voisivat ymmärtääkin pelkän polttarikutsun, mutta 80 hengen häiden kohdalla saman asian ymmärtäminen on hiukan haasteellisempaa ;) En tiedä osallistuisinko itsekään, jos saisin kutsun polttareihin, mutta en häihin. Ainakin ihmettelisin asiaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä mies on sanonut bestmanille, että vanhatkin kaverit ovat tervetulleita jos haluavat. Heitä ei kuitenkaan ole kutsuttu häihin... Mielestäni on vähän epäkorrektia... Mitä mieltä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En kutsuisi (enkä kutsunutkaan) tai siis en antanut kaasoille muutakuin häihin kutsuttujen numeroita. Mun mielestä on "kiltimpää" kutsua ne polttareihin jotka häihinkin. Voihan sitten vaikka itse pitää muille jotku pippalot tms myöhemmin tai enemmin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos kyseessä olisi hyväkin ystäväni niin itse ehkä loukkaantuisin enemmän jos en saisi kutsua edes polttareihin. Mutta toisaalta en näe järkeä kutsua polttareihin ns. vanhoja kavereita, joihin ei välttämättä ole edes pitänyt aikoihin tiiviisti yhteyttä.

Eli mielestäni jos häihin kutsutaan omia kavereita niin silloin tulisi jo siinä vaiheessa mahduttaa kaikkein rakkaimmat listalle. Ne jotka jäävät listan ulkopuolelle eivät ilmeisestikään ole yhtä läheisiä kuin nämä kutsutut, joten heillä tuskin on syytä loukkaantua jos eivät kutsua häihin saakaan.

Mielestäni siis hääkutsu ei ole mikään edellytys polttareihin osallistumiselle. Mutta jos kyseessä tosiaan ovat hieman kaukaisemmat ystävät niin kannattaisin polttareidenkin viettämistä vain lähipiirin kesken.

Polttaripäivänä morsian usein on sellaisen pyörityksen keskellä, ettei siinä paljoa ehdi kuulumisia vanhojen tuttujen kanssa vaihtaa. (Tällöin morsiamelle saattaa aiheutua paineita vieraiden viihtyvyydestä jos hän ei kunnolla ehdi kaikkia edes tervehtimään. Ja toisaalta näitä, jotka eivät ole saaneet kutsua häihin, saattaa jäädä polttarit mieltä painamaan jos polttareissa on selkeästi morsiamen "sisäpiiri", jonka lisäksi muut ihmiset saattavat tuntea olonsa hieman ulkopuolisiksi.)

Ehdottaisinkin siis, että polttarit pidettäisiin polttareina ja vanhojen ystävien kanssa sitten järjestettäisiin joskus ihan erilliset illanistujaiset oikein ajan kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä suolhon polttareihin osallistui myös sellaisia vanhoja kavereita, jotka eivätä hääkutsua saaneet. Tilanne oli heille etukäteen jo selvitetty. Pidämme elokuussa erikseen ystäville pirskeet ja sinne nämä kaverit ovat toki kutsuttu. Kokemukseni mukaan miehet eivät tällaisesta järjestelystä ole millänsäkään, mutta naiset taas vastaavassa tilanteessa loukkaantuvat. Siksi en omiin polttareihini halunnut kuin ne harvat ystävät, jotka myös olivat kutsuttuina "virallisiin" häihimme. Muut saavat kutsun sitten elokuun bileisiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mieheni oli kerran bestmaninä häissä, joihin kutsuttiin vain kourallinen sulhasen ystäviä (morsian sai kaikkeen vapaat kädet ja mm. hänen vanhat isotätinsä olivat sitten sulhasen kavereita tärkeämpiä vieraita). No, kun polttarikutsut lähti, mutta osalle selvisi, että heitä ei ole kutsuttu häihin, ei polttareihin osallistuminen enää kiinnostanut. Eli kuten edellä sanottu, en kutsuisi polttareihin muita kuin häihin tulevia. Kun itse olin tänä keväänä kaasona, puhuimme polttareissa paljon tulevista häistä: sitten häissä sitä ja häissä tätä. Olisi ollut tosi kurjaa, jos joku porukasta ei olisi ollut tulossa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen samaa mieltä aiempien kirjoittajien kanssa.

Jos morsiuspari menisi naimisiin vain parin todistajan läsnäollessa (esim. omat perheet ja suku), pelkkä polttarikutsu olisi ymmärrettävämpi, mutta jos häät olisivat niinkin isot kuin 80:n hengen juhlat, olisi korrektia kutsua vain ne, jotka ovat häidenkin kutsuvieraslistalla. Omissakin polttareissa oli vain sellaisia ystäviä, jotka olivat tulossa häihinkin - polttarit ja häät kuuluvat hyvin vahvasti samaan pakettiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut polttareissa, vaikka minua ei kutsuttu häihin, enkä kyllä toiste menisi. Kaikki johtui oikeestaan kaason hösellyksestä, hän kun antoi ymmärtää, että sinne tulee muitakin joita ei oo kutsuttu häihin, mut vasta paikan päällä selvisi, että mä olin ainoa "kuokkavieras".  :-/ Itsellä oli koko illan lähinnä vaivaantunut olo ja morsian sekä muut polttariseurueen jäsenet ihmettelivät mun mukanaoloani selvästi myös. Kaiken lisäksi mulle jäi tunne, että ne luulivat, että oon väkisin ängännyt mukaan seurueeseen mistä ei tosiaankaan ollut kysymys... :( Taisi kaaso vaan haluta jonkun kaverikseen ja henkiseksi tueksi järjestelyihin, hän kun ei liiemmin tuntenut morsiamen kaveriporukkaa, mut ikävä tilanne minulle. Ja tympäsi myös, kun osallistuin polttarikustannuksiin ja valmisteluihin  >:( Eli mielestäni polttareihin vain semmosia henkilöitä, jotka on tulossa myös häihin, poikkeuksena tietysti semmoset tilanteet, joissa ei varsinaisia hääjuhlia järjestetä, silloin kai on ihan sama, minkälainen poppoo polttareissa on koolla.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut mukana polttareissa, vaikkei hääkutsua ollut tullukaan. Oli lievästi omituinen olo. Kaaso minut kutsui ja "vaati", että olisin mukana. Yritin kieltäytyä nätisti, mutta en halunnut tehdä asiasta numeroa, varsinkin, kun kaaso oli jo ilmoittanut morsiamelle, että olen mukana. Lähinnä oli olo, että olin lisäämässä vain seurueen lukumäärää... Tietysti kaikki on tapauskohtaista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä en loukkaantuisi, jos mut kutsuttaisiin polttareihin, muttei häihin. Siis jos kyseessä olisi pienet häät. Ei kai ihan kaikesta tarvii vetää herneitä!?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olin juuri pari viikkoa sitten polttareissa, ilman hääkutsua. Parin häät olivat melko isot, mutta minulle ei kyllä tullut mieleenikään loukkaantua, kun en saanut kutsua, itseasiassa, olisin ollut hyvin ihmeissäni kutsusta ja todennäköisesti kieltäytynyt, koska en tunne hänen sulhastaan enkä perhettä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Omiin polttareihini ei kaasojen sanojen mukaan kutsuta muita kuin häävieraita, mutta sulhon polttareissa tilanne oli toinen. Itse sanoin bestmanille, ettei ole korrektia kutsua henkilöitä, jotka eivät saa kutsua itse häihin. Mutta hän kutsui hyvin laajalti sulhon vanhoja kavereita, joista osa ilmeisesti tiesi, ettei kutsua häihin ole tulossa.

Minulla on vaan nyt hyvin kiusallinen olo, kun polttareissa oli loppujen lopuksi mukana kolme henkilöä, joille kutsuja ei lähetetty. Ja heistä kaksi on kysellyt jo kutsujensa perään, ei tietenkään suoraan meiltä... Taitaa tämä morsian päästä taas kutsu-sorvin ääreen, ja oman mielenrauhani vuoksi lähetän vielä pari kutsua näille sulhon kavereille, etteivät koe itseään loukatuiksi...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen ihan samoilla linjoilla kuin muutkin, että ystäväni saattaisivat loukkaantua, jos tulisi kutsu vain polttareihin. Nyt onkin sitten sulhon kanssa mietitty listaa uudestaan ja elämän muutoksien myötä pari henkilöä karsiutui pois, joten sain kutsuttua vanhat ystävänikin mukaan, mikä oli ainakin tälle morsmaikulle helpotus!!  :) Myös pari muuta kutsuttavaa tuli viikonlopun aikana ilmi, joille lähtee kutsut tänään. Toivottavasti juhlapaikka ei käy liian pieneksi.  :o

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

;)samoilla linjoilla muiden kassa jos kutsut polttareihin niin kutsut myös häihin... mulla itsellä tilanne että on tulossa pienet häät (50henk. mutta oikeat häät juhlineen kaikkineen) mun kaasoni haluaa järkätä polttarit ja tuokin tuntui ihan pokerina ehdottavan näitä EI kutsuttuja polttareihin mukaan,mulle itselle tuli tunne että niiden raha ja avustus kyllä kelpaa polttareihin ilmaiseksi mutta kun ei mulla ole varaa kutsua heitä häihini...ja tää olikin asia jota kaasoni ei ymmärtänyt.... siis että miksi ne nyt pitäisi sitten häihin edes kutsua,HEI HALOOO :o :o kas kun ei ehdottanut että jätetään kaikki muutkin vieraat kutsumatta ja pyydetään lähettämään kuitenkin se lahja...saadaan näin enemmän lahjoja ja vähemmän meidän ruokakustannuksia :-? se on tietty eri asia jos aikoo myöhemmin pitää vaikka näille kavereille "oma häät" ja järkkää sinne sitten ihan kunnon sapuskat ym.ym.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mä olen kyllä sen verran melodramaattiinen että jos kutsu tulisi pelkkii polttareihin niin poistaisin kutsujan puh. numeronkin kännykästä! meidän häihin kutsuttiin n 30 lähintä sukulaista ja loput n. 80 oli kavereita. just sen takia että sellaiset kaverit jotka ei ole itse saaneet kutsua kuin 20 kaveria on  kertooneet kuinka on harmittanut laittaa kavereita paremmuusjärjestykseen!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Äh kun ahistavaa... tuntuu, että kun kyseessä ovat häät niin kaikki loukkaantuvat kaikesta :)

Olen kaasona melko pienissä häissä (max 40 hlö), joihin kavereista kutsutaan vain ne rakkaimmat, joita nähdään viikoittain, eli kummankin puolelta 3-4. Lisäksi pariskunnalla on tietysti liuta hyviä ystäviä, joihin pidetään tiiviisti yhteyttä ja jotka kutsuttaisiin, jos opiskelijoiden rahat siihen riittäisivät.

Meillä morsian ei juurikaan puutu siihen, keitä polttareihin kutsutaan ja minä haluaisinkin kutsua myös ihmisiä, jotka eivät häihin tule (morsiamelle tämä kyllä sopii). Heidän ei tietenkään odoteta osallistuvat kustannuksiin muutoin kuin maksamalla omat juomansa/ruokansa. Järjestelyihinkään ei tarvitse osallistua, kunhan tulee paikalle.

Ottaisitteko silti nokkiinne? Kavereille myös järkätään mahdollisesti nyyttäri-illanistujaiset häiden jälkeen, mutta silti olisi kiva pyytää noita ihmisiä polttareihinkin. Kyseessä on kumminkin kaveriporukan ensimmäinen morsian ja kolmen hengen polttarit on jotenkin köyhä ajatus.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No on kyllä ihmeellisiä kavereita, jos eivät ymmärrä, ettei opiskelijoilla ole varaa kaikkia kutsua häihin syötettäväksi ja juotettavaksi. Itse en ainakaan loukkaantuisi, jos saisin kutsun vain polttareihin, jos häät tosiaan ovat pienet eli siinä 50 vieraan hujakoilla. Paremmat bileethän polttarit on kuin häät ;) Tämä siinä tapauksessa, että häihin kutsuttaisiin sitten esimerkiksi vain lapsuuden ystävät/muuten läheisemmät. Jos taas kyseessä on tiivis kaveriporukka, jossa kaikki ovat tunteneet toisensa suunnilleen yhtä kauan ja viettävät säännöllisesti aikaa toistensa kanssa, voisin vähän loukkaantuakin. Onneksi olen itse niin epäsosiaalinen, ettei tarvitse itse miettiä tällaisia kysymyksiä. Polttareissa pitäisi kyllä sitten tarkkaan katsoa, ettei tule mitään jakoa häihin kutsuttuihin ja kutsumattomiin vieraisiin. Onhan tässäkin ketjussa tullut esiin näitä kahden kastin polttarivieraita ja se on todella ikävää.

Eikä kyllä kolmen hengen polttaritkaan ole mikään synonyymi tylsyydelle. Viime kesäisissä häissä morsiamen polttareissa oli syystä tai toisesta olleet vain kaasot ja morsian, eikä alkoholiakaan kulunut paria siideripulloa enempää. Polttarialbumista päätellen hauskaa oli kuitenkin riittänyt. Riippuu tietysti siitä, mistä pitää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

sulhon polttareihin oli kutsuttu vanha ystävä, jota ei kutsuttu häihin. Bestman ja seremoniamestri olivat kertoneet meidän rajallisesta budjetista ja hän oli ymmärtänyt tilanteen. Hän arvosti polttarikutsua enkä usko että hän on millään tavoin loukkaantunut, vaikka häntä ei kutsuttu häihin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään